چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام:
امواج بلا را قبل از آمدن بلا، به وسيله دعا دفع كنيد.
ميزان الحكمه ج ۳ ص ۲۴۹
امروز با حافظ
نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
درخت دوستي بنشان كه كام دل ببار آرد
بسي گردش كند گردون بسي ليل و نهار آرد
شب صحبت غنيمت دان كه بعد از روزگار ما
ديوان اشعار امام در مصر منتشر مي شود
ميثاق مجدد هنرمندان با امام خميني (ره)
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر خبر داد كه محمد علاءالدين منصور استاد زبان هاي شرقي در دانشگاه قاهره ديوان امام خميني(ره) را به زبان عربي ترجمه كرده است
005826.jpg
گروه ادب و هنر _ هنرمندان و اهالي فرهنگ و ادب كشور روز گذشته با حضور در مرقد بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران با آرمان هاي امام خميني(ره) تجديد ميثاق كردند.
به گزارش ايسنا در اين مراسم كه علاوه بر حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به همراه معاونان و مديران وزارتخانه و جمعي از هنرمندان حضور داشتند صفارهرندي با بيان اينكه خدا را شاكريم در زمانه خودمان شاهد شخصيتي بوديم كه راه و دعوت او ما را به ياد پيامبر (ص) مي انداخت اظهار داشت: اهالي فرهنگ و هنر اين افتخار را داشتند تا در مواجهه با پيام حضرت امام(ره) در پيوستن به صفوف مردم در زمان انقلاب اسلامي پيشي گرفتند و در همراه شدن با آرمانهاي آن بزرگمرد آنچه كه از دستشان برمي آمد انجام دادند. وي افزود: ما افتخار مي كنيم در برابرمردي زانو زديم و تجديد عهد و ميثاق مي كنيم كه خود او دائم در حال تجديد عهد و بيعت با خدا بود.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني هم با بيان اينكه جامعه امروز ما به نماد حركت ديندارانه، آزادي خواهانه و استقلال طلبانه احتياج دارد اظهارداشت: امام براي ما تنها يك شخص نيست بلكه اگر اين گونه بود قطعاً دوستان بعداز گذشت ۱۷ سال نمي آمدند براي يك شخص چنين جلسه اي را تشكيل دهند. نوه حضرت امام (ره) تأكيد كرد: امام نماد حركت تاريخي ملت ايران و خواسته هاي آنان است كه دريك نقطه جمع شد و با رهبري ايشان و تلاش مردم محقق شده است.
انتشار ديوان اشعار
حضور و نفوذ انديشه هاي امام خميني(ره) در ميان جوامع و ملل مختلف دنيا همچنان رو به گسترش است. با توجه به نياز جامعه جهاني به بينش و نگاه امام خميني، شاهد آن هستيم كه گرايش به آثار بنيانگذار جمهوري اسلامي به شكل هاي مختلف خود را نشان مي دهد.
چاپ و انتشار ديوان اشعار امام خميني(ره) به زبان عربي از جمله اين برنامه هاست كه توسط شوراي عالي فرهنگ مصر انجام گرفته است. شبكه تلويزيوني الجزيره قطر خبر داد كه محمد علاءالدين منصور استاد زبان هاي شرقي در دانشگاه قاهره ديوان امام خميني(ره) را به زبان عربي ترجمه كرده است. در همين حال با توجه به گستره نفوذ امام در كشورهاي ديگر، اهل نظر بر اين عقيده اند كه شعر امام بيش از اين لازم است مورد توجه قرار گرفته و در سطح جهاني معرفي شود. حميد سبزواري كه از شاعران نام آشناي كشور است بر اين امر تأكيد مي ورزد. وي با اشاره به اين كه اشعار امام خميني(ره) در واقع ترسيم گر شيدايي، والايي روح و سجاياي اخلاقي سراينده و خالق آن است تأكيد مي ورزد: پيشنهاد مي كنم كه مسئولان فرهنگي اشعار امام را به زبان هاي زنده دنيا ترجمه و منتشر كنند تا كليه علاقه مندان به ادبيات و عرفان بتوانند از اين آثار پربار بهره ببرند.
ياد يار
علاوه بر ابعاد جهاني حضور و نفوذ انديشه هاي امام در قالب ادبيات، در سطح داخلي هم توجه به اين آثار روز به روز در حال افزايش است. همزمان با هفدهمين سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران، با هدف بررسي ديوان اشعار امام خميني(ره)، نشست ادبي «ياد يار» با حضور شاعران و دانشجويان در مجتمع پرديس دانشگاهي كرج برگزار مي شود. اين برنامه از جمله برنامه هايي است كه اين روزها به مناسبت سالگشت ارتحال ملكوتي امام برگزار مي شود و در آن موضوعاتي چون سبك شناسي واژگاني، محتوايي و بياني ديوان اشعار امام خميني(ره)، صور خيال، آرايه ها و صنايع لفظي و معنوي اشعار امام، بررسي انديشه هاي عرفاني امام و تأثير امام خميني(ره) بر ادبيات معاصر از عمده ترين بخش ها و سرفصل هاي اين نشست تخصصي است. اين نشست از ساعت ۱۹ تا ۲۱ امروز دهم خرداد در دفتر كانون شعر جهاد دانشگاهي واحد تربيت  معلم برگزار مي شود.
مويه هاي غريبانه
چنين برنامه هايي در شهرهاي مختلف كشور برگزار مي شود. در آبادان نيز شب شعري با نام «مويه هاي غريبانه» در سوگ سالگشت ارتحال امام خميني(ره) برگزار مي شود. اين برنامه ها حكايت از آن دارد كه شعر امام با توجه به مضامين و مفاهيم آن توانسته است در سطح داخلي و خارجي، خوانندگان بسياري به دست آورده و توجه صاحبنظران و اهل نظر را به خود جلب كند.

مراسم يادبود سيدعلي اكبر ابوترابي برگزار مي شود
005859.jpg
مجلس يادبود مرحوم آيت ا... حاج سيدعباس ابوترابي از علماي برجسته حوزه و سيد آزادگان شهيد حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدعلي اكبر ابوترابي امروز چهارشنبه دهم خرداد ماه از ساعت ۳۰/۱۶ در مسجد امام حسين(ع) واقع در ميدان امام حسين(ع) برگزار مي شود. در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت از سوي مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان منتشر شده، آمده است: دوازدهم خرداد ماه يادآور ارتحال جانگداز دو عالم جليل القدر از سلاله پاك حضرت زهرا(س) است.
در ادامه اين اطلاعيه به ويژگي هاي فردي و اجتماعي اين عالم بزرگوار اشاره و بيان شده است: مرحوم آيت ا... حاج سيدعباس ابوترابي در سنگر مقدس حوزه، شمع وجود خود را در جهت تقويت مباني فقه جعفري ذوب كرد. سيد آزادگان شهيد حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد علي اكبر ابوترابي در همه مراحل مبارزات ملت شريف ايران و در دفاع مقدس حضوري مؤثر داشت و در زندان هاي رژيم بعث عراق، حامي و ملجأ اسيران مظلوم بود و پس از آزادي نيز لحظه اي از خدمت به مردم شريف ايران دريغ نورزيد و عاقبت پس از سال ها تلاش و مجاهدت، در مسير زيارت حضرت ثامن الحجج (ع) به همراه پدر بزرگوار جان به جان آفرين تسليم كرد.

برنامه هاي شبكه سوم براي يادمان امام «ره»
گروه ادب و هنر- مركز مستند سيما در هفدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) به توليد دو مستند اقدام كرده است.
«تولد» عنوان برنامه مستند تلويزيوني است كه به مناسبت هفدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) در مركز مستندسازي سيما توليد شده و از شبكه سه سيما پخش خواهد شد. اين برنامه به بررسي جنبه هاي مختلف شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي از نگاه دانشجويان خارجي كه به نوعي مجذوب شخصيت و زندگي ايشان شده اند، پرداخته است.
علاوه بر آن برنامه «هميشه محرمانه» عنوان مستندي است كه به مناسبت سالگرد قيام  ۱۵ خرداد ماه در مركز مستندسازي سيما توليد شده كه از شبكه سه سيما پخش خواهد شد.
اين برنامه به حوادث شهرمقدس قم از زبان پيرمردي مي پردازد كه علاوه بر حضور در متن قيام از خادمين حضرت امام (ره) بوده و در جريان قيام  ۱۵ خرداد،  نقشي اساسي داشته است.

درگذشت كارگردان پيشرو ژاپني
شوهيي ايمامورا، اولين كارگردان ژاپني كه موفق شد دوبار نخل طلايي جشنواره بين المللي كن فرانسه را به دست آورد در سن۷۹ سالگي درگذشت.
خبرگزاري فرانسه از توكيو گزارش داد كه ايمامورا پس از آكيرا كوروساواي فقيد، برترين كارگردان ژاپن محسوب مي شد و پيشرو جنبش موج نو اين كشور بود كه با گريز از موضوعات كلاسيك، به شخصيت هاي زيرزميني شهرنشين مي پرداخت. ايمامورا نخل هاي طلايي ۱۹۸۲و۱۹۹۸را به ترتيب براي فيلم هاي غزل ناراياما و مارماهي دريافت كرد.

نامه شوراي بينندگان نيم رخ براي ابقاي اعلايي
گروه ادب و هنر- جمعي از شوراي بينندگان نيم رخ طي نامه اي به عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما خواستار آن شده اند كه از تجربه و توانايي اسدالله اعلايي، مدير متعهد و لايق تلويزيوني شبكه اول مجدداً بهره گرفته شود.
اسدالله اعلايي، مدير گروه كودك و نوجوان شبكه اول در تغييرات مديريتي اخير رسانه ملي از ادامه همكاري با گروه كودك و نوجوان شبكه اول بازماند. او كه سالها در حوزه كودك و نوجوان آثار ماندگاري را از خود به جا گذاشته است تجربه توليد و پخش برنامه تلويزيوني «نيم رخ» و راه اندازي خانه فرهنگ نيم رخ را دارد. وي براي نوجوانان ايراني بي شك خاطرات دل نشيني را ايجاد كرده است. اين برنامه تلويزيوني در طول چند سال با اجراهاي موفق اميرحسين مدرس و حسين رفيع همچنان جزو برنامه هاي پربيننده گروه سني نوجوانان ايراني بود. در نامه شوراي بينندگان نيم رخ به رئيس سازمان صدا و سيما آمده است:
مي دانيم كه مي دانيد چند سالي بود مركزي با نام خانه فرهنگ نيم رخ تشكيل شد و بنا داشت با استفاده از انواع رسانه هاي اين عصر، در خدمت گسترش و تعميق پيام هاي رسانه سيما باشد. مي خواست پل محكمي باشد براي بزرگترين و حساس ترين طيف مخاطبين رسانه سيما يعني نوجوانان. شوراي بينندگان نيم رخ هم اينك خود گروه سني نوجواني را سپري كرده اند و در گروه سني جوانان همچنان متقاضي حضور اسدالله اعلايي در حوزه هاي فرهنگي و رسانه اي به ويژه گروه كودك و نوجوانان هستند.
در نامه دانشجويان رشته هاي عمران، حقوق، رياضي، نمايش، ارتباطات، روانشناسي، مكانيك، فيزيك و... درباره مدير سابق گروه كودك و نوجوان شبكه اول آمده است: اسدالله اعلايي، مديري متعهد، لايق و شايسته، با سابقه بيش از ۲۵ سال مديريت فرهنگي و تلويزيوني و با كوله باري از تجربه و تخصص است كه تجربه و تخصصش را با باورهاي عميق ديني آميخته و مجدانه كوشيده است تا هنر اسلامي و ايراني را تعالي بخشد.

كوتاه از هفت هنر
تعطيلي تئاتر در ايام سوگواري: به مناسبت ايام سوگواري اجرا و تمرين گروه هاي نمايشي، جلسه نمايشنامه خواني و كارگاه نقالي در اداره برنامه هاي تئاتر و خانه نمايش از روز شنبه ۱۳ خرداد تا سه شنبه ۱۶ خرداد به مدت ۳ روز تعطيل خواهد بود.
نمايش خياباني: نمايش هاي خياباني روايت هفتم به كارگرداني مسعود طالبي و روز سوم به كارگرداني عادل ابودي و نمايش صحنه اي آيا اگر من اين گونه بميرم به كارگرداني كوروش سلماني به عنوان آثار منتخب همايش ميراث معنوي فتح و حماسه سرخ تابستان امسال براي عموم مردم اجرا مي شوند. همايش ميراث معنوي فتح و حماسه سرخ كه از سوم خرداد آغاز شده است دهم خردادماه به كار خود پايان مي دهد.
فيلم هاي مذهبي و فرهنگي: سينما فرهنگ تهران در ايام سوگواري سالگرد ارتحال امام راحل به نمايش فيلم هاي مذهبي و فرهنگي مي پردازد. بر پايه اين گزارش، فيلم هاي «باغ هاي كندلوس» ساخته ايرج كريمي، «به آهستگي» ساخته مازيار ميري و «يك تكه  نان» ساخته كمال تبريزي در طول دو روز ۱۴ و ۱۵ خرداد سالنهاي نمايش شماره ۱ و ۲ سينما فرهنگ به  روي پرده مي روند.
۸ فيلم در اتريش: فيلم هاي يو و مرا در دور دست متولد كن ساخته كيارنگ علايي، با او به كارگرداني نقي نعمتي، تيرك چوبي ساخته اشكان احمدي و يك شب ميهماني كار شهرام ميراب اقدم در بخش مسابقه سي و چهارمين جشنواره ملل اتريش به روي پرده مي روند. در اين جشنواره فيلم هاي روايت شتاب زده ساخته بهرام توكلي، اطاق جيغ ساخته شيدا زرين فام، نجواي زمين كار امير عبداللهي به روي پرده مي روند. سي و چهارمين جشنواره ملل اتريش از۲۷خرداد تا ۴ تيرماه امسال در شهر ابن زه اتريش برگزار مي شود.
جشنواره رحمت در تبريز: نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت در سه ماهه چهارم امسال در تبريز برگزار خواهد شد. اين جشنواره با هدف حمايت از سينماگراني كه كوشيده اند در آثار خود جلوه هاي صفات و سيره عملي نبوي را در زندگي انسان معاصر به تصوير كشند، برگزار مي شود.
فيلم هاي جديد در شبكه ويديويي: ۵ فيلم سينمايي جديد به اسامي: «نصف جهان» ساخته مرتضي شاملي و «دور» ساخته نوري بيلجه چيلان، «مردي غريب» ساخته مانوج آگراوال و «عروس كاغذي» ساخته حجت ا... سيفي، «مسبب» ساخته راج سي پي همراه با كنسرت پيام عزيزي به كارگرداني جمشيد كلانتري عناوين جديدي هستند كه در قالب فيلم هاي ويدئويي VHS و لوح فشرده VCD ارديبهشت ماه امسال به شبكه نمايش خانگي كشور عرضه شده است.
روز فيلم كوتاه: يكي از ايام سال به نام «فيلم كوتاه» در تقويم كشور نامگذاري مي شود. سعيد پوراسماعيلي رئيس هيأت  مديره انجمن فيلم كوتاه هدف از اين نامگذاري را هويت بخشيدن به سينماي مستقل فيلم كوتاه در افكار عمومي و جامعه سينمايي و فرهنگي كشور عنوان كرد.
005835.jpg
تجليل از چليپا: نمايشگاه آثار و بزرگداشت استاد حسن اسماعيل زاده (چليپا) نقاش پيشكسوت قهوه خانه اي در موزه امام علي(ع) تهران، برگزار مي شود. او تابلوهاي بسيار زيادي در زمينه حماسه هاي مذهبي، ملي و موضوع هاي رزمي و بزمي كشيده است. وي مدت هاست به خاطر ضعف بينايي در خانه اش طراحي مي كند.
مرثيه آفتاب: برنامه مرثيه آفتاب ۱۴ خرداد از ساعت ۹ با محوريت احياء تفكر ديني و الگو بودن پيغمبر اسلام(ص) از ديدگاه حضرت امام (ره) از راديو ايران پخش مي شود. اين برنامه سعي دارد بيانات مقام معظم رهبري را به صورت مستقيم پخش كند و عباس سنجري از فضاي اين مراسم گزارشي ارائه دهد. آيت اله توسلي، حجت الاسلام فردوسي پور، آيت اله خزعلي و حجت الاسلام نقويان مهمانان اين برنامه خواهند بود.
جايزه پرنس موريس: جايزه ادبي پرنس موريس به رمان «غريبه هاي برازنده» نوشته «لوييس دن» تعلق گرفت.  اين رمان داستان يك بيماري دوره اي را در يك هتل لوكس كارائيبي روايت مي كند. لوييس دن كه برنده بخش داستان هاي ادبي عاشقانه شده است، به مدت دو هفته در هتل پنج ستاره موريتيوس مي تواند گوشه خلوت گزيند. تمام هزينه اين دو هفته اقامت به عهده مقامات اين جايزه ادبي خواهد بود.

در پايان هشتمين دهه زندگي
تجليل از مشفق كاشاني
005829.jpg
گروه ادب و هنر- تجليل از فعاليت هاي ادبي مشفق كاشاني از برنامه هايي است كه پاييز امسال برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا در پايان هشتمين دهه زندگي از يك عمر فعاليت شاعري عباس كي منش متخلص به مشفق كاشاني تجليل مي شود.همچنين «تذكره شاعران معاصر» ، با همكاري مشفق كاشاني و حسين اسرافيلي تدوين شده كه اسرافيلي تلاش دارد آن را به اين مراسم برساند.
او مجموعه اي را نيز با نام «راز مستان» در بحر متقارب در دست انجام دارد كه نظري دارد بر كار بزرگان شعر و ادب از جمله: فردوسي، سعدي، سنايي، مولانا و ديگران.
عباس كي منش (مشفق كاشاني) در سال ۱۳۰۴ در شهر كاشان به دنيا آمد. تحصيلات خود را تا گرفتن فوق  ليسانس در دانشگاه تهران ادامه داد و مدت ۳۷ سال در آموزش و پرورش به كار مشغول بود. او هم اكنون رياست هيأت مديره انجمن شاعران ايران را به عهده دارد.
«صلاي غم» تضمين ۱۲ بند محتشم كاشاني، «خاطرات» (سال ۱۳۲۴)، «سرود زندگي» (سال ۱۳۴۲)، «شراب آفتاب» (سال ۱۳۴۲)، «بهار سرخ سرود» (سال ۱۳۷۳)، «هفت بند التهاب» (سال ۱۳۷۵) از جمله آثار منتشرشده اين شاعر پيشكسوت هستند.

برگي از تاريخ
امروز چهارشنبه دهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با سوم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با سي و يكم مي ۲۰۰۶ ميلادي در چنين روزي:
- در سال ۱۰۹۱ ه.ق ملا محمد محسن فيض كاشاني دار فاني را وداع گفت.
محمد مشهور به ملا محسن و ملقب به فيض در چهاردهم ماه صفر سال ۱۰۰۷ ق . در يكي از معروف ترين خاندان علم ، عرفان و ادب ، در كاشان به دنيا آمد. ملا محسن چهارمين فرزند مرتضي در دو سالگي پدر خود را از دست داد. از آن پس دايي و عمويش تعليم و تربيت او و ديگر برادرانش را به عهده گرفتند.
بيست ساله بود كه براي ادامه تحصيل به اصفهان مركز تجمع علماي بزرگ و اساتيد ماهر در رشته هاي مختلف علوم اسلامي رهسپار گرديد. فيض كاشاني بيشتر عمر خود را صرف تعليم، تدريس و تاليف كرد. او پس از كسب معارف و استفاده علمي و معنوي از استادان بزرگ خود نوشتن كتاب و رساله را از هيجده سالگي آغاز نمود و در طي ۶۵ سال نزديك به دويست جلد اثر نفيس در علوم و فنون مختلف تاليف كرد كه از ميان آنها مي توان به تفسير صافي، الشافي، النوادر، المحجه البيضاء، مفاتيح الشرايع، اصول المعارف، ضياء القلب و الفت نامه و... اشاره كرد.
- در سال ۱۸۱۹ ميلادي والت ويتمن شاعر مشهور آمريكايي به دنيا آمد. ويتمن را پدر شعر آمريكايي مي دانند. او در آثار خود بر انسان گرايي صرف تاكيد مي كند و از طرفي نيز مبلغ انديشه دموكراسي است.
- مجموعه شعر «برگ هاي علف» ازجمله كارهاي جدي او به شمار مي آيد. ويتمن شاعر به نوعي طرفدار سياهان آمريكايي بود به همين خاطر به جنگ جنوبي ها رفت.
- در سال ۱۸۸۷ ميلادي سن ژان پرس شاعر و ديپلمات مشهور فرانسوي ديده به جهان گشود. وي در سال ۱۹۶۰ ميلادي موفق به دريافت جايزه نوبل شد.
- در سال ۱۹۳۱ ميلادي شريفر فيزيكدان برجسته آمريكايي متولد شد. او به دليل كشفيات گسترده اش در حوزه فيزيك توانست در سال ۱۹۷۲ ميلادي جايزه نوبل را از آن خود كند. كلينت ايستوود يكي از بازيگران و كارگردانان مولف سينماي جهان در چنين روزي متولد شد. ايستوود زاده سان فرانسيسكو آمريكا است. هري كثيف عنوان مهمترين فيلمي است كه وي در آن نقش آفريني كرده است. علاوه بر آن بازي با گرگ ها ازجمله كارهاي ماندگار اوست.
- در سال ۱۹۲۳ ميلادي روابط و مناسبات سياسي ميان دو غول سوسياليستي چين و اتحاد جماهير شوروي به بالاترين حد خود رسيد. در اين ميان اتحاد جماهير شوروي سابق و چين با يكديگر به مبادله سفير و كاردار پرداختند. هرچند كه طي اين سال ها هريك ساز خود را در مناسبات سياسي مي زنند ولي از آن مجادلات ايدئولوژيك خبري نيست.
- در سال ۱۹۳۵ ميلادي بر اثر يك زلزله مهيب در كويته پاكستان بيش از پنجاه هزار نفر جان خود را از دست دادند.
- در سال ۱۹۷۹ ميلادي زيمبابوه استقلال خود را اعلام كرد.
اين كشور سال ها تحت سلطه سفيدپوستان قرار داشت كه پس از مبارزات طولاني سياهان به رهبري رابرت موگابه توانست حاكميت سياهان را جايگزين كند.
- در سال ۱۹۷۴ ميلادي رژيم صهيونيستي با كشور سوريه در خصوص بلندي هاي جولان توافقنامه اي امضا كرد كه البته هيچگاه بدان پايبند باقي نماند.
- همه ساله چنين روزي به منظور دفع خطرات و مضرات سيگار و دخانيات به عنوان روز جهاني بدون دخانيات نامگذاري شده است.
در حال حاضر ۳/۱ ميليارد نفر از جمعيت جهان مصرف كننده مواد دخاني اند كه از اين بين حدود ۸۴ درصد از كشورهاي در حال توسعه و در كشورهاي با اقتصاد در حال گذر زندگي مي كنند. تا سال ۲۰۳۰ دخانيات بزرگترين عامل مرگ و مير در جهان، موجب كشته شدن ۱۰ ميليون نفر در سال خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
گمشده
روزنامه را كه باز كردم. عكس خودم را در ستون گمشده ها ديدم. با شماره تلفني كه پايين آگهي بود. تماس گرفتم ؛ اشغال بود...!
محسن محموديان

گشتي در دنياي خبرها
سرقت خودرو بدون موتور
برلين: سارقان در آلمان با دست خالي از ماموريت خود بازگشتند. اين سارقان با استفاده از تاريكي شب وارد يك تعميرگاه شدند تا يكي از گرانترين خودروهاي موجود در اين مكان را به سرقت ببرند. اما پس از اينكه به داخل خودرو راه يافتند متوجه شدند كه روشن نمي شود به همين دليل از سرقت پشيمان شده و تعميرگاه را ترك كردند. به گفته پليس تعميركاران، موتور خودرو مورد نظر را براي تعمير باز كرده بودند و به همين دليل سارقان ناكام ماندند.
امتحان پس از جام جهاني
داكا: تجمع دانشجويان دانشكده مهندسي بنگلادش باعث شده تا امتحانات پايان ترم اين دانشكده به بعد از رقابتهاي جام جهاني فوتبال موكول شود. اين دانشجويان با تجمع در مقابل دفتر كار رييس دانشكده از وي خواستند زمان برگزاري امتحانات پايان ترم را به بعد از جام جهاني ۲۰۰۶ موكول كند كه اين درخواست آنها مورد قبول واقع شد. جالب اينكه تيم ملي اين كشور تاكنون به رقابتهاي جام جهاني راه نيافته است.
رانندگي امن
پكن: اواخر سال آينده ميلادي ۱۰ هزار نفر نيروي پليس در چين با شركت در كلاس هاي آموزش رانندگي، گواهينامه رانندگي امن دريافت خواهند كرد. با توجه به اينكه كشور چين در سال ۲۰۰۸ ميزبان رقابتهاي المپيك خواهد بود به همين دليل رانندگي امن نيروهاي پليس در اطراف دهكده المپيك بسيار با اهميت است. در اين كلاس هاي آموزشي به ماموران پليس چگونگي رانندگي با سرعت بسيار بالا در پيچ هاي تند، دور زدن درجا، عبور از خيابانها و كوچه هاي بسيار باريك و همچنين سبقت از خودروهاي متخلف آموزش داده خواهد شد.
شبيه سازي در موزه
آنكارا: در دهه ۱۹۶۰ تعداد زيادي از آثار باستاني كشور تركيه به سرقت رفت و اين آثار سر از موزه شهر نيويورك درآورد. سرانجام در سال ۱۹۹۳ با پيگيرهاي مستمر دولت تركيه اين آثار باستاني تحويل اين كشورشد و به موزه انتقال يافت. البته اين پايان ماجرا نبود چون روز گذشته اعلام شد رييس اين موزه به همراه ۸ نفر از كاركنان آن به جرم سرقت اين آثار باستاني دستگير شده اند. اين افراد اقدام به شبيه سازي آثار باستاني موجود در موزه كردند و سپس اين اشيا جعلي را جايگزين آثار باستاني اصلي و واقعي نمودند. جالب اينكه تا چند روز قبل هيچ كس متوجه اين موضوع نشده بود.
اصلاح رايگان
005832.jpg
نوار غزه: آرايشگران در نوار غزه براي همدردي با كاركنان دولت فلسطين يك اقدام نمادين انجام دادند. با توجه به اينكه كاركنان دولت در اين منطقه از دو ماه قبل حقوق دريافت نكرده اند آرايشگران تمام وسايل آرايشگري را از مغازه به خيابان انتقال دادند و به صورت رايگان به اصلاح موي سر كارمندان دولت پرداختند. در تصوير كارمندان دولت كه فرصت بوجود آمده را مغتنم شمرده اند در حال اصلاح موهاي سر و صورت خود ديده مي شوند.
مزايده اتاق رونالدو
برن: هفته گذشته تيم ملي فوتبال برزيل براي برگزاري يك اردوي تداركاتي به كشور سوئيس سفر كرد كه محل اسكان بازيكنان اين تيم يك هتل ۵ ستاره لوكس در دامنه  كوههاي آلپ بود. در اينترنت اتاق هاي محل اقامت ۵ بازيكن تيم ملي فوتبال برزيل به نامهاي رونالدو، رونالدينيو، كاكا، آدريانو و روبرتو كارلوس به مزايده گذاشته شد كه برنده اين مزايده مي توانست پس از ترك هتل توسط تيم برزيل در اتاق بازيكن محبوب خود يك شب اقامت رايگان داشته باشد. جالب اينكه در ميان اين پنج اتاق، اتاق رونالدو بيشترين طرفدار را داشت و در جريان مزايده يك نفر با پيشنهادي معادل ۱۰۱۰ فرانك سوئيس برنده شد. پس از اين اتاق، اتاق رونالدينيو با ۸۵۰ فرانك سوئيس در رده بعدي قرار گرفت.
۲۵ مجروح در مسابقه تعقيب پنير
لندن : همه ساله در غرب كشور انگليس مسابقه تعقيب پنير برگزار مي شود. در اين مسابقه يك تكه بزرگ پنير گرد از فراز يك تپه شيب دار رها مي شود كه شركت كنندگان بايد به طول ۲۰۰ متر دنبال اين پنير بدوند و آنرا بگيرند. البته با توجه به برگزار شدن اين مسابقه در سطح شيب دار بسياري از شركت  كنندگان در طول مسير با يكديگر برخورد مي كنند و آسيب مي بينند. امسال هم در اين مسابقه ۳۰۰ نفر شركت كردند كه در پايان ۲۵ نفر مجروح شدند.

گل و گياه
گل عروس صحرايي
005820.jpg
نام علمي:
Xerantbemum annum
خانواده:
COMPOSITAE
گياه يك ساله با برگهاي سرنيزه اي شكل به رنگ سبز- نقره اي و گلهاي مينايي شكل، كاغذي و پرگلبرگ كه به رنگهاي صورتي، بنفش تيره، ارغواني و سفيد روي ساقه هاي منشعب در فصل تابستان ظاهر مي شوند. گلهاي آن جهت استفاده به صورت گل خشك بسيار مناسب هستند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن ۴۵ سانتيمتر است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خيلي خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل بهار در هواي آزاد امكان  پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |