جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۵
رئيس حراست سازمان تربيت بدني
پرنده هوا هم در كنترل ماست
امنيت بازي امروز استقلال - پرسپوليس بر عهده چند گروه است؟
بدون توجه به حوادثي مانند كوي دانشگاه بازي امروز برگزار خواهد شد
005265.jpg

اميرحسين ناصري
اگر به سرتان زد كه امروز، داخل استاديوم، كارهايي بكنيد، مطمئن باشيد چشم هايي هستند كه شما را مي بينند. دوربين ها شما را به خاطر خواهند سپرد. چطور؟ گفت وگو با رئيس حراست سازمان تربيت بدني را بخوانيد:
•••
حراست سازمان نيروي عمل كننده ندارد و بيشتر بسترساز است براي نيروهاي امنيتي ديگر، اما به طور كلي ما دو نوع نيروي امنيتي براي اين بازي خواهيم داشت. نيروهاي رسمي و نيروهاي مردمي. نيروهاي انتظامي جزو دسته بندي نيروهاي اول هستند. قرار است نيروي انتظامي در اين بازي از كادر خود استفاده كند نه سرباز. پس از چند مورد مشكلاتي كه پيشتر به وجود آمده بود، فرمانده نيروي انتظامي تهران تصميم گرفتند كه براي اولين بار تمام نيروهاي امنيتي براي اين بازي كادر باشند. اين مورد استثنا بوده و شايد هم شروعي براي آينده.
• و نيروهاي مردمي؟
در جلسه اي كه در شوراي تامين و برگزاركنندگان انجام شد قرار بر اين شد كه از مردم و اعضاي كانون هواداران ۲ تيم براي ايجاد نظم در خط اول برخورد با مردم استفاده شود. اين افراد سازماندهي و از طريق ما و نيروي انتظامي نيز توجيه شده اند. آنها به تماشاگران خط خواهند داد. بنابر پيش بيني ما، براي هر بلوكي كه شامل ۵۰۰ تماشاگر مي شود يك ليدر و مسئول مردمي نياز است.
• برنامه هاي امنيتي شما به همين جا خلاصه مي شود؟
نه. يكسري برنامه سخت افزاري هم داريم و آن استفاده از وسايل امنيتي است.
• يعني چه؟
دوربين هاي مداربسته را مي گويم. دوربين هاي ما از بيرون مجموعه آزادي حتي از ورودي اتوبان كرج تا داخل ورزشگاه را تحت كنترل دارند. ما از اين نظر تسلط كامل بر شرايط خواهيم داشت. ما هر لحظه در اتاق مونيتورينگ از صحنه ها و شرايط فيلمبرداري و عكسبرداري مي كنيم. اين سيستم كاملاً پيشرفته است، حتي در بازديدي كه آقاي پيتر ولاپان از آن داشتند، عنوان كردند كه اين سيستم بي نظير است.
• تعداد دوربين ها چقدر است؟
ما دو سري دوربين داريم. يكسري متحرك و يكسري ثابت. دوربين هاي متحرك داخل مجموعه مان ۶ عدد است كه با چرخش ۳۶۰ درجه قابليت هاي فراواني دارند. قدرت زوم آن قدر بالا است كه حتي چهره تك تك تماشاگران در ابعاد بزرگ قابل شناسايي است. تحركاتي كه مي شود كاملاً كنترل شده است. البته گنجايش ورزشگاه آزادي در نهايت ۸۰ تا ۸۵ هزار نفري خواهد شد و ما حتي در اين حجم هم مي توانيم شرايط را كنترل كنيم، دوربين هاي ثابت مجموعه هم ۲۲ عدد است.
• دوربين هاي بيرون ورزشگاه چطور؟
دوربين هاي خارج از محوطه استاديوم به دو گروه مشخص و مخفي تقسيم مي شوند. در خارج از استاديوم ما دو دوربين متحرك و تعدادي ثابت داريم.
• دوربين هاي مخفي تان چند عدد است؟
نمي توانم بگويم چون در اين صورت حفاظتشان سخت مي شود. تمام اينها كه گفتم به ۶ ويدئو وصل اند كه به صورت مداوم در حال ضبط لحظه به لحظه هستند.
• تعداد نيروهاي امنيتي فردا چند نفر خواهند بود؟
نمي شود گفت چون حتي خودم هم نمي دانم. اين كار تحت اختيار نيروي انتظامي است. فرماندهان نيروي انتظامي جلسه مي گذارند و بابت اين مسئله برنامه ريزي مي كنند. به هر حال من از نظر امنيتي مشكلي را براي بازي امروز نمي بينم زيرا هم سابقه اش را داريم و هم براي اين بازي برنامه ريزي بهتري داريم.
005340.jpg

• هيچ نگراني اي نداريد؟
نه، چون سيستم مان كامل است. از طرف ديگر ساختار امنيتي آزادي بسيار عالي است. آزادي به همين دليل خارج از شهر قرار دارد. در اين صورت مشكلي هم براي خيابان هاي شهر به وجود نمي آيد. براساس برنامه ها، در مدت ۵ تا ۱۵ دقيقه كل مجموعه تخليه مي شود و مردم به سمت پاركينگ مي روند. از طرف ديگر راهنمايي و رانندگي تهران برنامه و تدابير ويژه اي براي اين ديدار در نظر گرفته است، به طور مثال پس از پايان بازي، خيابان منتهي به ورودي شرقي استاديوم كاملاً يك طرفه خواهد شد.
• از ديگر تدابير خدماتي اين بازي بگوييد.
به طور مثال شركت واحد اتوبوسراني هم قرار است اين بار اتوبوس هاي بيشتر به استاديوم هدايت كند. ما به آنها اعلام كرده ايم كه تا ظرفيت ۵۰ هزار نفر به اتوبوس نياز داريم. آنها هم قبول كرده اند، البته ما براي آمدن تماشاگران به استاديوم مشكلي نداريم، عمده مشكل حمل و نقل زمان خروج است.
• افرادي هم با لباس شخصي بين مردم براي تأمين امنيت حضور دارند؟
البته همكاران حراست سازمان لباس فرم ندارند و همه شخصي پوشند اما چون تعدادشان محدود است نمي توانيم اين كار را انجام دهيم.
• نه شما، نيروهاي ديگر منظورم است.
خب، قطعاً نيروهاي اطلاعات انتظامي براي كسب اطلاعات و كنترل امنيت بيشتر اين كار را انجام مي دهند. بله اين امكان وجود دارد.
• آقاي صفايي فراهاني در مصاحبه اي اعلام كرده بودند پس از مسائل كوي دانشگاه در ۱۸ تير ماه سال ،۱۳۶۸ بازي فينال جام حذفي بين پرسپوليس و استقلال در ۲۰ تير برگزار شد. در حين انجام آن بازي زنگ زده اند و گفته اند كه بايد بازي مساوي تمام شود...
نه اين غيرمعقول است. حتما آقاي فراهاني اين حرف را نزده اند. ايشان يك نيروي سياسي و عضو حزب مشاركت هستند پس كسي نمي توانسته به ايشان دستور سازماندهي شده بدهد. اين طور نيست كه يك مقام يا ارگان امنيتي بگويد، بازي مساوي تمام شود. ضمن اينكه در دنياي فوتبال حرفه اي كه هر برد ۳ امتياز دارد هيچ كس شرايط تحميلي را نمي پذيرد.
• عده اي تلاش مي كنند كه مشكلات روزهاي اخير را به استاديوم آزادي بكشانند. حتي تلويزيون هاي ايراني آمريكا نيز مردم را تشويق مي كنند كه در استاديوم شعار بدهند. اين براي شما نگران كننده نيست؟
تماشاگراني كه از شب قبل يا از شهرستان ها به استاديوم مي آيند فقط دغدغه فوتبال دارند. آنها در درجه اول به فوتبال اهميت مي دهند. حالا به فرض كه يك تعداد آدم بخواهند مشكل ايجاد كنند يا جو را به هم بزنند. يادتان نرود، آدم هاي دست و پا بسته اي نيستيم. حتي اگر پرنده اي هم پرواز كند تحت كنترل ماست. نيروهاي انتظامي و امنيتي ما زبده هستند، ما محكم ايستاده ايم. ضمن اينكه در اوج اين مسائل كه برمي گردد به ۱۸ تير سال ،۱۳۶۸ ما بازي فينال جام حذفي را در ۲۰ تيرماه بدون هيچ مشكلي بين پرسپوليس و استقلال برگزار كرديم.
• با وجود تمام تلاش ها هنوز خيلي ها ترقه به استاديوم مي آورند. راه حلي براي آن داريد؟
بازرسي بدني مأموران نيروي انتظامي انجام خواهد شد. در اين بازرسي وسايلي مثل ترقه، اشياي تيز، سفت و سخت مثل شيشه نوشابه از تماشاگران گرفته مي شود. البته برخي شركت هاي توليدكننده و واردكننده اعلام كرده اند كه موادي دارند كه خسارت و يا صدمه اي در پي ندارد ولي همان نور و صدا را توليد مي كند. شايد از نوبت هاي بعدي با آنها همكاري كرديم.
• برنامه ديگري هم براي امروز داريد؟
برنامه هاي هنري و اجراي موسيقي از ساعت ۱۱ صبح، پروازهاي بالن، چتربازان و... را در دستور كار داريم. ضمن اينكه يك فروند هواپيماي تك موتوره تماشاگران را گلباران خواهد كرد. يادتان نرود ما فكر مسائل حاشيه اي را كرده ايم. اگر مسئوليت پذيرفته ايم پس قدرت اجرايش را داريم.

معجزه خدايان المپ
005345.jpg

با گل آنجلوس كاريستئاس مهاجم ذخيره يونان دومين شگفتي گروه هشتم رقابت هاي مقدماتي يورو ۲۰۰۴ در استاديوم آپوستولوس نيكولائيديس آتن رقم خورد. به نظر مي رسد يوناني ها با بازگشت روح المپيك به كشورشان قدرت اساطيري خود را بازيافته اند. اتورهاگل مربي آلماني برخلاف بازي مقابل اسپانيا يك روش تهاجمي در پيش گرفت ولي شيوه گريز و حمله همچنان در دستور كار تيم او قرار داشت. يوناني ها حتي يك پنالتي را در پانزدهمين دقيقه هدر دادند و علي رغم فشار بسيار زياد آنها بر دروازه اوكراين تا آخرين لحظات نتيجه اي حاصل نشد. در حالي كه به نظر مي رسيد بازي بدون گل خاتمه خواهد يافت واسيليوس تزارتاس بال چپ يونان با حركتي نفوذي توپ را در عرض جلوي پاي كريستئاس انداخت و او هم حكم صدرنشيني تيم هاگل را امضا كرد. يونان با اين پيروزي با ۱۲ امتياز در جاي نخست گروه ششم قرار گرفت و اسپانيايي ها كه مقابل ايرلند شمالي متوقف شده بود را با ۱۱ امتياز پشت سر گذارد. اوكراين نيز با ۹ امتياز در جاي سوم است. با توجه به بازي مستقيم اسپانيا با اوكراين و ديدارهاي آسان تر يونان برابر ارمنستان و ايرلند شمالي بايد از هم اكنون ياران رائول يا شوچنكو را قرباني هاي بزرگ مرحله مقدماتي دانست. اتورهاگل كه خود از دومين پيروزي بزرگ شاگردانش به وجد آمده بود در پايان گفت: «تيم ما هميشه متهم مي شد كه در موقعيت هاي بزرگ كم مي آورد ولي ما پاسخ اين اتهامات را با بازي سازي مان در مسابقه امشب داديم. اين بازيكنان نشان دادند كه ذهنيت بزرگي از فوتبال دارند.» هم زمان چندين كيلومتر آن سوتر در بلفاست اتفاقي افتاد كه سرنوشت گروه ۶ را از دست اسپانيا خارج ساخت و به دست خدايان كوه المپ سپرد.
005350.jpg

تركتازي پيشاپيش انگلستان
تركيه و انگلستان با پيروزي در ديدارهاي چهارشنبه شب به كورس صدرنشيني گروه هفتم حوادث بيشتري بخشيدند. ترك ها در دومين ورزشگاه استانبول «اينونو»، نتيجه دو بر يك باخته مقابل مقدونيه را با گل هاي سر لژيونر بزرگشان نيهات قهوه چي، امره بلوز اوغلو و هاكان شوكور برگرداندند تا هر شش امتياز حساس هفته گذشته را دشت كرده باشند. در استاديوم ريورسايد ميدلزبورو شيرهاي انگلستان با درخشش مايكل اوون بازي يك بر صفر باخته را به يك پيروزي حياتي تبديل كردند. ابتدا يانوكو مهاجم اسلواك بر فراز مدافعان انگليسي دروازه ديويد جيمز را با سر گشود ولي مايكل اوون با يك پنالتي فني و يك ضربه سرچكشي در نيمه دوم ورق را برگرداند تا نتيجه بازي رفت دو تيم در براتيسلاوا تكرار شود. اريكسون پس از بازي روحيه جنگندگي مردانش را ستود و گفت كه مايكل اوون بهترين هديه ممكن براي جشن پنجاهمين بازي ملي را با عملكرد فوق العاده اش دريافت كرده است، گرچه چندين بار شانس هت تريك را از دست داد.
اسپانيا: توقف روي خط دروازه
مايك تيلور سنگربان ايرلندي، قهرمان نبرد چهارشنبه بلفاست نام گرفت. او با جسارت بي مانندي چندين توپ را از خط دروازه بيرون كشيد تا ايتاگي سائز كاملاً زير فشار قرار گيرد. اسپانيايي ها كه شنبه شب گذشته در ساراگوسا مقابل يونان غافلگير شده بودند خود را به آب و آتش زدند، اما نه رائول و نه هيچ يك از ديگر مهاجمان اسپانياردي در شكستن طلسم ۱۲۰ دقيقه اي توفيقي به دست نياوردند، در حالي كه ايرلند شمالي نيز تا پيش از صف آرايي مقابل ماتادورها ۹۶۲ دقيقه بدون گل مانده بود. از همان دقيقه سوم بازي بود كه تيلور دروازه بان باشگاه فولهام و تيم ملي ايرلند شمالي رائول را ناكام گذاشت. چند دقيقه بعد كاسياس در آن سوي زمين ضربه قوس دار «تام دوهرتي» را به بيرون فرستاد. مك كارتي نيز پنج دقيقه بعد كاسياس را به زحمت انداخت. سپس نوبت مايك تيلور بود كه ضربات رائول گونزالس و خوسه به اچه بريا را دفع كند و در آخرين لحظات نيمه اول ضربه سر رائول را از روي خط دروازه بيرون كشيد. اسپانيا نيمه دوم را بسيار بهتر از حريف آغاز كرد و در ابتدا ضربه روبن باراخا هافبك والنسيا كه غيبت او و داويد آلبلدا از دلايل اصلي شكست مقابل يونان محسوب مي شد با اختلاف اندكي به بيرون رفت. «سرجيو گونزالس» نيز در دقيقه ۵۹ تيلور را مجبور كرد كه بار ديگر روي خط دروازه هنرنمايي كند. اما ايرلند شمالي در دقايق آتي به خود آمد و دوبار توسط ديويد هيلي شاگرد سابق فرگوسن و ديويد اسميت صاحب فرصت هاي خوبي شد كه كاسياس آنها را مهار كرد. در دقايق پاياني اسپانيا فشار را افزايش داد اما ضربه سر مورينتس در هفتاد و پنجمين دقيقه توسط دوهرتي بيرون كشيده شد و سپس توپي كه در بازگشت رائول به سوي چارچوب شليك كرده بود نصيب تيلور شد تا نوار ناكامي هاي اسپانيا و انياكي سائز ادامه پيدا كند. البته اين تساوي براي مك ايلوري و ايرلند شمالي هم فايده اي نداشت و آنها در قعر جدول باقي ماندند.
كار بزرگ ژرمن ها
005335.jpg

ميروسلاو كلوزه در شبي كه آلمان ها در جزاير دورافتاده فاروئه گرفتار شده بودند يك نجات بخش بود. رودي فولر حاضر نشد ريسك بازي دادن به بالاك نيمه مصدوم را بپذيرد و به جاي سرويس گرفتن از بهترين هافبك ژرمن ها سباستين كهل را در مركز زمين قرار داد. فولر از ابتدا به زوج «كلوزه - نويويل» فرصت كار داد زيرا نمي خواست نتيجه مايوس كننده مقابل اسكاتلند در بازي اول هفته تكرار شود. مدافعان جزاير فاروئه از ابتداي بازي با تجمع مقابل دروازه شان بر آن بودند تا از ضعف خط حمله آلمان براي به تساوي كشاندن بازي استفاده كنند. بهترين موقعيت نيمه اول در دقيقه ۲۳ حادث شد. زماني كه فردي بوبيچ توپي را كه توسط ميكلسن دروازه بان فاروئه به طور ناقص دفع شده بود از چند قدمي به تير دروازه كوبيد. دو دقيقه مانده به پايان نيمه اول نيز بوبيچ مي توانست با ضربه سر دروازه خالي حريف را بگشايد اما مدافع فاروئه مانع شد. فولر آن قدر خيالش از عقب زمين راحت بود كه بين دو نيمه فرانك روست را به جاي كان درون چارچوب فرستاد. نيمه دوم آلمان در نيمه زمين فاروئه خيمه زد و باران توپ روي دروازه جزيره نشين ها باريدن گرفت اما تا يك دقيقه مانده به پايان وقت قانوني بازي مهاجمان آلماني كاملاً ناموفق بودند. سرانجام در دقيقه ۸۹ سانتر اوليور نويويل با ضربه سر دقيق كلوزه به گل تبديل شد. در وقت هاي اضافه نيز بار ديگر نويويل گل سازي كرد تا اين بار نام فردي بوبيچ به عنوان دومين گلزن آلمان به تابلوي استاديوم تورشاون فاروئه نقش ببندد. آلمان با اين پيروزي با يازده امتياز از پنج بازي درصدر گروه ۵ قرار گرفت. ايسلند نيز با پيروزي سه بر صفر در خانه ليتواني كار بزرگي كرد و بالاتر از اسكاتلند در مكان دوم جاي گرفت.

در امپراتوري ميانه
آلبرتز مي خواست بداند آيا سگ هايش «بدون آنكه داخل قابلمه انداخته شوند» مي توانند در خيابان ها راه بروند مديران قول آزادي كامل حيوانات را دادند

اين بازيكن آلماني يكي از ضعف هاي فوتبال چين را كمبود نظم و ديسيپلين در ميان فوتباليست هاي حرفه اي مي داند: هر كسي به هر طرف كه خودش مي خواهد مي دود
ترجمه: عباس فتاح زاده
005250.jpg

بيش از صد بازيكن خارجي در ليگ فوتبال حرفه اي چين بازي مي كنند. بسياري از آنها بعد از آن كه نتوانستند در اروپا باشگاهي براي خويش پيدا كنند، راهي چين شدند. دستمزدها جذابند، اما براي زندگي در امپراتوري ميانه بايد برخي عادات را ياد گرفت.
•••
بدون «كارا» و «لوكا» نمي شد در چين كاري كرد. لذا يورگ آلبرتز، بازيكن ۳۲ ساله اروپايي، قبل از رفتن به چين اول از همه از مديران باشگاه شانگهاي شنهوا پرسيد كه آيا كارا، سگ نژاد چوپان و لوكا، يك سگ شكاري نژاد لابرادور، مي توانند به راحتي در شهر گردش كنند يا خير. او مي خواست بداند آيا اين حيوانات «بدون آنكه داخل قابلمه انداخته شوند» مي توانند در خيابان ها راه بروند. مديران قول آزادي كامل حيوانات را دادند. بعد از آن بود كه اين بازيكن متولد ايالت راين لند آلمان پذيرفت كه به چين برود.
با اين حال اكنون آلبرتز به همراه كارا و لوكا با چهره اي نسبتاً تعجب زده در مقابل «پارك قرن» در ناحيه پودونگ شهر شانگهاي ايستاده و با نگهبان پارك كه مانع ورود سگ ها به پارك مي شود، بحث مي كند. در اطراف اين مرد آلماني كه با موهاي بلوند خويش جلب توجه مي كند ده ها نفر از مردم شانگهاي جمع شده اند.
آنها به جاي آنكه به ستاره جديد تيم فوتبال شهر ميليوني شانگهاي نگاه كنند با ترس به سگ هاي غول پيكر وي خيره شده اند. آلبرتز اين روزها بيش از هر زمان ديگري وقت آزاد براي رسيدگي به سگ هايش دارد. او در ماه فوريه باشگاه فوتبال هامبورگ را به مقصد تيم شانگهاي شنهوا (به معناي گل هاي شانگهاي) ترك كرد. او اكنون مي تواند پنج فصل فوتبال را در ليگ چين سپري كند. مفسرين نسبت به تيم نظر مساعدي دارند. تيم سه بار پياپي برد اما به يكباره بيماري ويرانگر (سارز) در كشور گسترش يافت و بازي هاي ليگ قطع شد. آلبرتز يكي از بيش از صد فوتباليست اروپايي، آفريقايي و آمريكايي است كه در امپراتوري ميانه پول در مي آورند. كشور چين با وجود جمعيت ۳/۱ ميليارد نفري خويش جزو قدرت هاي نه چندان قابل توجه در عرصه فوتبال است. لذا بازيكنان خارجي فوق در ميان اين ملت خود را مطرح كرده و به نوعي به بازيكنان پيشتاز بدل مي شوند. اگر چه چيني ها در مرحله نهايي جام جهاني گذشته حضور داشتند، اما هر سه بازي خويش را باختند بدون آنكه بتوانند گلي بزنند. ليگ حرفه اي چين تنها ۹ سال سابقه دارد. در فصل جاري ۲۹ باشگاه خصوصي و دولتي در دو سطح رقابت مي كنند. شركت الكترونيكي زيمنس در آلمان رقابت ۱۵ تيم برتر را مورد حمايت مالي خويش قرار داده است.
به جز تيم «بايي» كه به ارتش چين تعلق دارد ساير باشگاه هاي ليگ حرفه اي همگي بازيكن خارجي استخدام كرده اند. هر باشگاه مجاز است تا چهار بازيكن خارجي را به خدمت بگيرد اما فقط سه نفر از آنها مي توانند همزمان در زمين بازي حضور داشته باشند. بازيكنان خارجي به سبب آنكه اغلب از فوتباليست هاي چيني برتر و قوي هيكل تر هستند، بيشتر اوقات روند كلي بازي ها را تحت تاثير خويش قرار داده و هدايت مي كنند. يورگ آلبرتز به اين علت راهي شانگهاي در خاور دور شد كه پاييز گذشته حتي اجازه نشستن روي نيمكت ذخيره هاي تيم هامبورگ را هم نيافت. او احساس مي كرد كه در حال نابودي است لذا گام بزرگي را به سوي خاور دور و شهر زيباي شانگهاي برداشت. وقتي كه مشاورش سواحل شرقي چين را به عنوان محل كار بعدي وي مطرح كرد و در اين مورد با او گفت وگو كرد، اين بازيكن خط مياني «تقريباً هيچ چيز از چين و فوتبال اين كشور» نمي دانست. آلبرتز آب دهنش را قورت داده، يك سيگار برداشته و مي گويد: «شب اولي كه به شانگهاي آمدم تنها يك چيز مي خواستم: بازگشت به خانه. همه چيز به نظرم زيادي بود.» اما به تدريج آلبرتز و ميريانا بوگوجويچ، نامزد ۲۳ ساله اش كه در سال ۲۰۰۱ ملكه زيبايي آلمان شد، تصميم گرفتند خود را با شرايط عجيب محيط خويش وفق دهند. آلبرتز امروز مي گويد: «واقعاً رويايي است كه هم زمان هم يك كشور ديگر را بشناسي و هم شغل خود را به پيش ببري.» به محض آنكه تلفن همراهش زنگ مي زند او مي گويد: «واي» (به معناي سلام) و يا «ني هائو» (به معناي روز بخير). او بيشتر از اين همه نياز ندارد چيني ياد بگيرد. با مربي صرب خود و دو بازيكن خارجي تيم كه يكي اهل بلغارستان و ديگري اهل هندوراس است به زبان انگليسي آن هم به لهجه اسكاتلندي حرف مي زند. او در گذشته پنج سال در باشگاه گلاسكو رنجرز عضويت داشت و لهجه اسكاتلندي را از آن زمان ياد گرفته است. با هم تيمي هاي چيني خود نيز از طريق اشاره ارتباط برقرار مي كند. شانگهاي همانند هامبورگ بندري بين المللي است و تجملات زندگي غربي هم در آنجا براي آلبرتز فراهم است. ويلاي ۲۵۰ متر مربعي وي در ميان علفزارها و زمين هاي گلف قرار دارد. اين ويلا دور از مركز شهر و در نزديكي هاي درياست. همسايگانش آمريكايي، نيوزلندي و آلماني هستند. شب ها در كانال هاي تلويزيوني HBO و استارتي وي فيلم سينمايي تماشا مي كند و از طريق كانال دويچه وله هم خبرهاي بوندس ليگا را پيگيري مي كند. اين نوع زندگي كم خرج هم نيست: خانه ماهي ۴ هزار يورو كرايه دارد و باشگاه تنها ۵۴۰ يورو حق مسكن مي پردازد. آلبرتز و نامزدش از سوپر ماركت فرانسوي ها موسوم به «كارفور» يا فروشگاه آلماني ها در ساحل رود هوانگ پو خريد مي كنند. او مي گويد: «در فروشگاه آلماني ها هموطنانم را مي بينم و اين برايم جالب است.»
005255.jpg

از هشت هفته پيش آلبرتز مجبور است تنها سرگرم تمرين و بازي هاي تمريني باشد و معلوم نيست بالاخره ليگ دوباره كي آغاز خواهد شد. اين موضوع كم كم مشكل ساز مي شود. آلبرتز مي گويد: «يك بازيكن حرفه اي بايد مورد استفاده جدي قرار بگيرد.» حتي برنامه هايي براي برگزاري بازي هاي بدون تماشاگر مطرح است تا بدين ترتيب امكان سرايت بيماري سارز به حداقل برسد. در چنين صورتي تماشاگران تنها از طريق پخش زنده تلويزيوني مي توانند نظاره گر بازي ها باشند. از آن جايي كه سرايت بيماري سارز كم شده، مقامات باشگاه هاي فوتبال از دولت مركزي خواسته اند بازي ها را مجدداً از اواسط ژوئن يا حداكثر اول ژوئيه از سر بگيرد. آلبرتز پس از سه ماه حضور در چين دريافته كه فوتبال در اين كشور سرشار از ويژگي هاي عجيب و جالب توجه است. باشگاه هاي دولتي نظير شنهوا عمدتاً در تصميم گيري ها و مهره چيني هاي خويش تحت تاثير تصميم گيري هاي سران محلي حزب كمونيست قرار دارند و داورها هم غالباً اصل بي طرفي را رعايت نمي كنند. آلبرتز مي گويد: «آنها به ندرت عليه تيم شهر و يا ناحيه خود سوت مي زنند.» اين بازيكن آلماني يكي از ضعف هاي فوتبال چين را كمبود نظم و ديسيپلين در ميان فوتباليست هاي حرفه اي مي داند: «هر كسي به هر طرف كه خودش مي خواهد مي دود.» به گفته وي توصيه هاي مربيان اغلب جدي گرفته نمي شوند: «بعضي ها خوب گوش نمي دهند و تنها چرت و پرت مي گويند.»
او همچنين بارها ديده كه بلافاصله پس از سوت پايان بازي بازيكنان راهي هتل مي شوند كه از نظرش كار عجيبي است. آلبرتز مي گويد: «شايد آنها فكر مي كنند كه دوش گرفتن كار درست و بهداشتي نيست.» وقتي كه بعد از بازي در «چنگ دو» غذاي چيني سرو مي شود، او و خارجي هاي ديگر به سوي شعبه هاي مك دونالد فرار مي كنند. خوشبختانه يك دختر چيني به نام ليو زيافاي كه در باشگاه ورزشي كلن و بعد هم مدتي در وردربرمن كار مي كرده حالا به او كمك مي كند.
اين دختر كه به زبان آلماني مسلط است، فوتبال اروپا را مي شناسد و هم چين و آلبرتز و همسرش را در محيط غريب به لحاظ روحي ياري مي دهد. ليو آژانس واسطه اي به نام «آپلاس» را سرپرستي مي كند. آژانس مذكور واسطه حضور فوتباليست هاي حرفه اي در چين مي شود. ليو مي گويد: «در گذشته بازيكنان خارجي در چين هم كم درآمد بودند و هم بازي بدي داشتند. اما در فصل جاري سطح آنها بالاتر است.» آلبرتز براي خانم ليو و آژانسش قرار است تنها يك شروع باشد. ليو زيافاي در حال حاضر روياي انتقال آندرياس مولر، بازيكن شالكه، را در سر مي پروراند. البته فوتباليست هاي اروپا نيازمند جرات زيادي هستند تا به يك عالم فوتبال غريب در خاور دور بروند. خيلي از آنها با ترديد چنين كاري را انجام مي دهند. تنها ستاره ها در چين مترجم دارند. بسياري از لژيونرها به ندرت اتاقشان در هتل خود را ترك مي كنند. آنها عمدتاً تنها براي تمرين و بازي از محل سكونتشان خارج مي شوند. البته براي انجام بعضي از بازي ها بايد سفرهايي طولاني را انجام داد. يك تيم زماني در ناحيه شبه استوايي و گرمسير يوننان بازي مي كند، زماني هم در ناحيه مرتفع سيچوان و يكبار هم در استپ هاي ناحيه مغولستان داخلي. با اين حال فوتبال بازي كردن در چين ارزش ها و مزيت هاي خاص خودش را دارد. در حالي كه بسياري از باشگاه هاي سابقاً مرفه در اروپا مجبورند براي صرفه جويي برخي بازيكنان حرفه اي خويش را اخراج كنند، در پكن و شانگهاي دستمزد سالانه يك ميليون دلاري چيز غريبي نيست. لو مي گويد: «دستمزدهاي بالا در چين ديگر چيز عجيبي نيست.» از آن جايي كه چين شديداً سعي دارد فوتبال خويش را به يك قدرت برتر جهاني بدل سازد، مسئولان ورزشي اين كشور اميدوارند كه بازيكنان بومي از خارجي ها درس هاي زيادي ياد بگيرند.
005260.jpg

ژراردو لاترزا، فوتباليست ۲۸ ساله آمريكايي، از پنج سال پيش در ليگ فوتبال چين حضور دارد. او كه متولد كشور ونزوئلاست، اعتراف مي كند: «در اروپا نتوانستم باشگاهي براي خود پيدا كنم، اما در چين وضعيتم عالي است.»
او به تدريج كمي چيني حرف زدن ياد گرفته و افكار همبازي هايش براي وي كم كم قابل درك شده اند. به عنوان مثال او ياد گرفته كه صداي خشن بازيكنان اروپايي به هيچ وجه اثر خوبي ندارد. لاترزا مي گويد: «بايد محتاط بود. وقتي شما در حضور چيني ها داد مي زنيد، آنها عصباني شده و شما را بازي نمي دهند.» او هم اكنون در تيم گانسو تيانما (به معناي اسب آسماني) در لانژو حضور دارد. شهر لانژو كه حدود ۲۰۰۰ كيلومتر با شانگهاي فاصله دارد در حاشيه رود زرد واقع شده و به حدي كارخانه دارد كه ساكنان شهر كثيف ترين هواي كل كشور را استنشاق مي كنند.
اين مرد آمريكايي در هتلي چهار ستاره واقع در مركز شهر زندگي مي كند. اطراف پوشش كف لابي هتل زوارهاي قرمز آميخته با رنگي طلايي دوخته شده و در رستوران هتل استيك و اسپاگتي سرو مي شود. اما در محل كار وي يعني استاديوم «رودخانه هفت مايلي» واقعيت هاي زندگي سخت چيني كاملاً مشهود است. آشغال هاي بازي قبلي همچنان روي پله ها ديده مي شوند و تماشاگران روي بتن مي نشينند. او تا قبل از شيوع سارز از حضور خويش در لانژو كاملاً احساس رضايت داشت. در كنار وي يك فوتباليست افسانه اي بازي مي كند: پل گاسكويين، بازيكن ۳۶ ساله انگليسي. لاترزا با غرور مي گويد: «حضور در كنار چنين بازيكني يك افتخار محسوب مي شود.» با اين حال معلوم نيست لاترزا از گاسكويين كه چيني ها او را «جيا ـ سي ـ كي ـ ين» صدا مي زنند چيز زيادي ياد بگيرد. بعد از آنكه بازي هاي ليگ متوقف شد گاسكويين به آمريكا رفت تا در يك كلينيك، اعتياد به الكل و افسردگي خويش را درمان كند. بسياري از طرفداران تيم در لانژو نگرانند كه مبادا وي باز نگردد. به خصوص آنكه تيم به دليل بازي هاي بد خويش در شرايط مناسبي قرار ندارد. اخيراً لاترزا و ساير بازيكنان خارجي تيم به علت كم بودن حقوق خويش نسبت به باشگاه زبان به شكوه گشوده اند. پل گاسكويين هم ناراضي بود، كسي كه در ويمبلي و رم خاطره هنرمندي هايش ماندگار است. او اندكي قبل از سفر خويش از شرايط محقر حاكم در لانژو گله كرده بود، اما گفته بود: «من در تمام دنيا فوتبال بازي كرده ام. عاشق فوتبال هستم. اگر بخواهند حتي حاضرم در افغانستان هم بازي كنم.»
منبع: اشپيگل

آگرانديسمان
كمي آرام تر
امين ساكت
دي ماه سال ۱۳۶۳ بود. اواخر بازي كه جنگ بازيكنان دو تيم بالا گرفت تشنج به سكوها كشيده شد. ما كه تماشاگر آن بازي بوديم نمي توانستيم لحظه اي آرام باشيم. شرايط طوري بود كه نشستن روي نيمكت را غيرعملي مي كرد. آن زمان هنوز روي سكوهاي سيماني استاديوم نيمكت هاي قرمزرنگ سال هاي دور گذشته وجود داشت. يك لحظه فشار افراد بالانشين باعث شد جمعيت به سمت پايين سكوها هجوم بياورد. اين هجوم مزيد بر علت شد كه عده اي هوس كنند از روي خندق هاي دورتادور استاديوم به آن سو بپرند و خود را به بازيكنان حريف و داور برسانند. نيمكت ها از جا كنده شد تا پلي باشد براي عبور به آن سوي خندق.
چند لحظه اي گذشت و به يكباره مأموران نيروي انتظامي صف آرايي كردند. براي مقابله با جمعيتي كه از روي شور جواني هر كاري ممكن بود انجام دهند، بايد حايلي كشيده مي شد. بخش ديگري از نيمكت هاي طولي قرمزرنگ از سوي مأموران كنده شد تا مقابل اين شور مقاومت شود. چند هفته بعد كه به استاديوم رفتيم با صحنه قابل باوري مواجه شديم. سكوهاي قرمز رنگ لخت شده بودند. رنگ سيمان سرتاسر استاديوم را پوشانده بود. از آن سال به بعد يعني حدود ۹ سال در سرما و گرما مردم روي همين سكوهاي سيماني نشستند. شايد بسياري از مشكلات روحي تماشاگران به شرايط همين سكوهاي سيماني بازمي گشت. خب فكر كنيد ۸ ساعت روي سكويي مي نشينند كه از يخ هم سردتر است و ساعت ها طول مي كشد تا گرم بشود. يا برعكس وقتي كه همين ساعت ها را روي سكوهايي سپري مي كنيد كه به هيچ عنوان خنك نمي شوند آيا به آنهايي كه روي آنها نشسته اند حق مي دهيد ذهن آرامي نداشته باشند؟
حالا پس از ۹ سال روي سكوها را صندلي ها پوشانده اند، صندلي هاي رنگارنگ و زيبا. علاوه بر اثرگذاري در روحيه تماشاگري كه روي آن مي نشيند، از انتقال سرما و گرماي بيهوده جلوگيري مي كند پس اعصاب تماشاچي هم راحت است. يك حسن ديگر هم دارد. وقتي صندلي وجود دارد حالا ۲۰ نفر جاي ۲ نفر نمي نشينند و اين عجب حس دلپذيري است. وقتي مي روي استاديوم خيالت راحت است كه يك آدم بي قواره كه از سر و صورتش خلاف مي بارد با چهره اي كه صد نفر با چاقو روي آن يادگاري كشيده اند، با فحش و ناسزا خودش را در ميان شما جاي نمي دهد. البته اگر اين آدم هماني باشد كه سابق بر اين ديده ايد امكان دارد كاري كند كه روي صندلي ۲ نفري بنشينيد.
اما دوست عزيز، شمايي كه جزو اندك تماشاگران باقي مانده براي فوتبال ايران هستيد، چه اشكالي دارد اين صندلي ها همين طور سالم باقي بمانند؟ چه اشكالي دارد وقتي تيم محبوبتان گل مي زند يا گل مي خورد براي ابراز شادماني و هيجان روي صندلي ها نرويد و با شدت بالا و پايين نپريد؟ چه اشكالي دارد روي صندلي ها تمرين ژيمناستيك نكنيد؟ چطور مي شود براي يكبار هم كه شده، وقتي روي صندلي نشسته ايد و بيكار هستيد، چاقو يا چيز نوك تيزي به جان آن بيچاره هاي بي زبان نيندازيد؟
حالا نمي شود نفرهاي بعدي كه قرار است روي صندلي بنشينند اسم شما، تاريخ نگارش، تاريخ تولد و نام محله زندگي تان را ندانند؟ نمي شود آدم هاي بعدي ندانند كه شما عاشق هستيد يا اسم معشوقه تان را ندانند؟ نمي شود كسي نداند كه شما هم طبع شاعري داريد و مثلاً فلان آهنگ جواد يساري را از حفظ هستيد؟ اشكالي دارد دستانتان را روي پايتان بگذاريد و اين قدر با كناره هاي صندلي ور نرويد؟ البته شانسي كه استاديوم آورده اين است كه صندلي ها آنقدر راحت در نظر گرفته نشده اند كه مثلاً با ابر ساخته شوند. در اين صورت اگر ۳ ماه بعد به استاديوم آزادي مي رفتيد، با صحنه هايي كه معمولاً در اتوبوس ها با آن مواجه مي شويد برمي خورديد.
بله دوست عزيز، باور كن هيچ مشكلي پيش نمي آيد اگر تا چند سال اين صندلي ها سالم و بدون نقص به كارشان ادامه دهند. شما چند هفته ديگر صبر كنيد. كمي حوصله كنيد تا مسئولان ورزشگاه كار نيمه تمام استاديوم را به پايان برسانند، روي صندلي ها شماره بزنند، بعد با يك قانون درست و حسابي روي بليت شماره صندلي بخورد آن وقت هر كاري دلتان خواست بكنيد. چون در اين صورت پول آنچه براي سرگرمي خراب كرده ايد ازتان مي گيرند تا قران آخر.
دوست عزيز اگر نمي تواني خودت را كنترل كني، لطف كن بليت طبقه دوم را بخر و برو روي سكوهاي سيماني بنشين. اين طور تحت كنترل اجباري هستي. اما اگر پايين نشستي يادت باشد بهترين روش اين است كه صندلي ها براي نفرات بعدي هم قابل استفاده باشد. باور كن اين صندلي ها براي راحتي من و تو نصب شده اند. فقط كمي به روزهايي فكر كن كه مجبور بودي از صبح تا عصر كه بازي شروع شود، روي سكوهايي بنشيني كه از شدت گرما مي توانست مناسب پخت وپز سنگك باشد. به هر حال وقتي رفتي به استاديوم ياد روزهاي قديم بيفت و...

آگرانديسمان
فرصت بزرگ
در آستانه بازي پرسپوليس و استقلال، همچنان از دغدغه هاي ويژه اين بازي صحبت مي شود. اينطور كه پيداست بازي امروز با همه تفاوت هايش با بازي هاي قبل همچنان شائبه رقابت ستيزه جويانه دو تيم را به همراه دارد. اما آقاي تعالي مديركل سياسي، انتظامي استانداري تهران از اين بازي به عنوان «فرصت بزرگ» ياد مي كند. دلايل اين مسئله را در گزيده اي از مصاحبه وي با ايپنا بخوانيد.
•••
• تعريف شما از وظيفه مجموعه تحت مديريت تان در مسابقات مهم و بزرگ ورزشي چيست؟
گمان مي كنم كه مسئوليت ها در مباحث ورزشي، فراگير و اجرايي نيست. وظيفه ما بسترسازي براي برگزاري يك مسابقه در شهر بزرگ تهران با توجه به نوع مخاطبانش است. به عبارت بهتر ما وارد مباحث تخصصي ورزش نمي شويم بلكه در بخش برقراري نظم و ايجاد امنيت مسئول هستيم. مسابقاتي كه به هر صورت با توجه به نوع آن، نظم اجتماعي را تهديد مي كند نقطه هدف ما است به عبارت بهتر وظيفه گروه ما فعاليت در حوزه امنيتي و سياسي ورزش است.
• اين الگو و تعريف درخصوص ديدار تيم هاي استقلال و پيروزي نيز صدق مي كند؟
درخصوص مسابقه دو تيم بزرگ پايتخت بايد به چند نكته توجه كرد. اول اينكه در سال هاي اخير با توجه به عملكرد ضعيف اين دو تيم، مشاركت افكار عمومي براي حضور در ميادين ورزشي با رشد منفي مواجه شده است. هواداران هر دو تيم استقبال كمي از بازي هاي آنها داشته اند كه عليرغم مسئوليت مان ما واقعاً اميدواريم با حضور قدرتمندانه هر دو تيم اين بحث پايان يابد.
اما به تحليل ما مسئولان، دست اندركاران و مجريان مسابقه بزرگ استقلال و پيروزي مي توانند با دو نگاه به اين بازي بنگرند. يكي اينكه، اين مسابقات فرصتي براي حضور سالم جوانان در ميادين ورزشي است. به هر حال طيف جوان جامعه يكسري خاستگاه و تمايلات طبيعي دارد. براي آماده سازي بستر مناسب حضور سالم جوانان در ميادين ورزشي بايد هوشيار بود و به اين تمايلات با نگاهي خوشبينانه نگاه كنيم. نگاه دوم اين است كه گروهي بازي استقلال - پيروزي را «تهديدي» براي امنيت عمومي مي دانند. معتقدم اگر به عنوان تهديد به اين مسابقه نگاه كنيم مشكلات زيادي گريبانگير نهادهاي ذيربط مي شود. جامعه جوان ايران با يكسري مشكلات اقتصادي و اجتماعي روبه رو است. قشر جوان ما كه به تدريج وارد مناسبات اجتماعي مي شود با اين معضلات روبه رو هستند و از آن تاثير مي پذيرند. وقتي آنها در مسير يك حركت جمعي قرار مي گيرند، رفتاري متفاوت با آنچه كه در زمان تنهايي خود دارند بروز مي دهند. در جامعه شناسي رفتار افراد در جمع متغير با اعمال شخصي اوست.
• يعني معتقديد فضاي ورزشگاه روحيه تماشاگران را تحت تاثير قرار مي دهد؟
بله، جواني كه در انزوا و خلوت خود رفتاري جداگانه با آنچه كه در جمع دارد وقتي وارد محيط ورزشگاه با آن غليان احساسات مي شود مطمئناً تابع اجتماعي حاضر در آن محيط مي گردد. لذا برنامه ريزي ما بايد معطوف به مسائل جوانان در جامعه باشد. در مباحث ورزشي بايد به دنبال دغدغه هاي جوانان در اجتماع گشت و روي آنها سياستگذاري كرد. اين جوان ممكن است جايي براي مصرف انرژي و نيروي دوران جواني خود ندارد و براي رسيدن به روز مسابقه استقلال - پيروزي روزشماري مي كند تا با حضور در استاديوم به نوعي هيجانات و احساسات خود را تخليه كند. اگر اين فرصت ها براي تعداد كمي باشد، براي بيشتر آنها وجود ندارد. بي تعارف مي گويم.
• اما اين جريان تنها مختص ايران نيست؟
با اين شكل چرا! در جوامع توسعه يافته، اين مباحث حل شده است. شما نگاه كنيد، جواناني كه در استاديوم ها حضور دارند در لايه هاي خاص اجتماعي قرار دارند. گروه زيادي از آنها، جوانان اهل جنوب شهر تهران هستند. آنها در طول هفته اصلا فرصت اين را ندارند كه ورزش كنند. علاقه مند به ورزش هم هستند. در يك روز خاص به ورزشگاه مي آيند و تيم محبوب خود را تشويق مي كنند و در ورزشگاه هيجانات خود را بروز مي دهند.
• به يك شيوه واحد در برخورد صحيح با اين معضلات رسيده ايد؟
در جريان تخليه هيجانات و پتانسيل هاي جوانان ممكن است خيلي اتفاقات بيافتد كه ما بايد در اينجا نه درصدد تقابل بربياييم، بلكه بايد آن را كاهش بدهيم. از روي دلسوزي بايد بدانيم كه چرا جوانان دست به رفتارهاي خشونت آميز مي زنند.
• اساسا از نظر شما رفتارهاي خشونت آميز و هيجانات كاذب در ميادين ورزشي به چه دليل رخ مي دهد؟
هيجان براي جوانان امري طبيعي است. هيچكس نمي تواند، ادعا كند كه جوانان در محيط هاي اجتماعي رفتارهاي يكساني همانند كهنسالان داشته باشند. اين هيجانات در طول يك مدت زماني مشخص بايد تخليه شود. بالاخره اين يك دوراني دارد. در تمام كشورها درخصوص اين دوران برنامه ريزي مي شود. جوان با توجه به ذاتش روحياتي احساسي دارد. در هر كجا كه قرار بگيرد، اين احساس را از خودش بروز مي دهد. من نام خشونت در ميادين ورزشي را درست نمي دانم بهتر است بگوييم «افراط در بروز هيجانات در استاديوم ها و ورزشگاه ها». ممكن است شكل مسئله را نتوانسته ايم براي جوان تعريف كنيم. بايد از شدت هيجانات جوانان بكاهيم. اگر اين عمل صورت نگيرد هيجانات و احساسات جوانان در يك مكاني به نام استاديوم متراكم مي شود. جواناني كه در پايگاه اجتماعي و اقتصادي پاييني قرار دارند نمي توانند با توجه به شرايط به شكلي مطلوب در محيط هاي مختلف انرژي زايد خود را تخليه كنند.

اخبار كوتاه
مربي تيم فوتبال اسلواكي: «اوون» داور را فريب داد
لاديسلاو يوركميك سرمربي تيم ملي فوتبال اسلواكي پس از باخت چهارشنبه شب تيمش مقابل انگليس، «مايكل اوون» را به گمراه كردن داور مسابقه براي گرفتن پنالتي براي تيم انگليس متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ميدلزبورو، به اعتقاد اين مربي پنالتي گرفته شده به سود تيم انگليس موجب شد بازيكنان اين تيم دوباره انسجام خود را بازيابند.
يوركميك با ناعادلانه خواندن اين تصميم داور افزود: گرفتن پنالتي اشتباه بود. اوون با همين هدف بازي كرد و داور نيز آن را تاييد كرد. وي ادامه داد: بعد از گل نخست، تيم اسلواكي دو موقعيت مسلم گل به دست آورد. هنگامي كه يك تيم در برابر تيمي قدرتمند به چنين فرصت هايي دست مي يابد بايد از آن استفاده كند. «اسون گوران اريكسون» با تاييد نظر همتاي خود اظهار داشت اعلام پنالتي نتيجه بازي را به سود انگليس تغيير داد. وي تصريح كرد: نمي توان انتظار داشت كه داوران به طور ۱۰۰ درصد آماده باشند و قضاوت بدون اشتباه انجام دهند.

ماچالا، يك سال ديگر
فدراسيون فوتبال عمان قرارداد «ميلان ماچالا» را يك سال ديگر تمديد كرد. فدراسيون فوتبال عمان روز چهارشنبه قرارداد «ميلان ماچالا» مربي تيم ملي اين كشور را به مدت يك سال ديگر تمديد كرد.
به گزارش روز پنج شنبه تلويزيون مسقط، قرارداد ماچالا كه ماه ميلادي آينده به پايان مي رسد تا جولاي ۲۰۰۴ با اين تيم قرارداد منعقد كرد. بدين ترتيب، وي تيم ملي فوتبال عمان را در رقابت هاي فوتبال مقدماتي جام ملت هاي آسيا و شانزدهمين دوره جام خليج فارس همراهي خواهد كرد. اين مربي همچنين تيم فوتبال اميد عمان را در پيكارهاي مرحله مقدماتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن در منطقه آسيا رهبري مي كند. ماچالا كه اهل جمهوري چك است، پارسال پس از يك دوره كوتاه و ناموفق در تيم النصر امارات عربي متحده مجدداً رهبري تيم ملي فوتبال عمان را بر عهده گرفت. او سابقه مربيگري طولاني در تيم ملي فوتبال كويت را دارد، همچنين وي براي يك مدت كوتاه مربيگري تيم عربستان را در جام ملت هاي آسيا در سال ۲۰۰۰ بيروت به عهده داشت اما پس از باخت ۴ بر يك مقابل ژاپن بركنار شد.

تمهيدات حضور تماشاگران
در استاديوم آزادي
از سوي روابط عمومي مجموعه ورزشي آزادي ضوابط لازم براي تماشاچيان مسابقه پيروزي و استقلال اعلام شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تمهيداتي كه در راستاي ميزباني مسابقه پيروزي و استقلال انديشيده شده، به شرح ذيل است:
۱ - طبقه اول ورزشگاه، در چهار رنگ مختلف صندلي گذاري شده است، كه جايگاه هواداران محترم تيم هاي فوق الذكر با رنگ هاي زرشكي و سرمه اي مشخص است.
۲ - هواداران تيم فوتبال استقلال كه از درب غربي وارد مجموعه مي شوند، ضمن تهيه بليت از باجه بليت فروشي مخصوص هواداران كه به رنگ سرمه اي در مقابل درب اصلي استاديوم نصب شده است، مي بايستي از درب هاي تعبيه شده در پيست دوچرخه سواري وارد محدوده استاديوم شده و از تونل هاي ۲ تا ۶ وارد استاديوم شوند.
۳ - هواداران تيم فوتبال پرسپوليس نيز كه از درب شرقي وارد مجموعه مي شوند، مي بايست با تهيه بليت از باجه بليت فروشي مخصوص هواداران تيم مذكور كه به رنگ زرشكي است، از درب هاي جنب درياچه وارد شده و از تونل هاي ۸ تا ۱۲ وارد استاديوم شوند.
۴ - افرادي كه از درب شرقي وارد مجموعه مي شوند ضمن تهيه بليت از باجه هاي بليت فروشي مستقر در آن منطقه، طبق بندهاي ۲ و ۳ اين اطلاعيه، وارد استاديوم مي شوند.
۵ - در طبقه اول استاديوم تعداد ۱۸ باب نمازخانه و استراحتگاه، ۳۶ واحد بوفه و ۱۴ واحد سرويس بهداشتي، آماده سرويس دهي عزيزان ورزش دوست است.
۶ - در طبقه دوم نيز امكانات رفاهي فوق مهيا و بازسازي شده اند.
اينك از ورزش دوستان و تماشاگران فهيمي كه سرمايه بزرگ ورزش كشور هستند، انتظار دارد در حفظ و حراست اماكن و اموال استاديوم، كه متعلق به خود شما بزرگواران است همت نموده و مساعدت نمايند تا به زودي شاهد رقابت هاي ديگري در استاديوم پرافتخار آزادي باشيم.

سردار طلايي: بازي
روز جمعه آرام و پرنشاط خواهد بود
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به حضور فعال و گسترده پليس در بازي روز جمعه استقلال و پيروزي گفت: در اين روز بازي آرام و پرنشاطي را شاهد خواهيم بود. سردار طلايي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اينكه نظم و امنيت ورزشگاه آزادي در روز جمعه به بهترين شكل ممكن تامين خواهد شد؛ افزود: ورزشكاران به عنوان قشر ارزشي جامعه به همراه پيشكسوتان ورزشي و تماشاگران جزو مهم ترين سرمايه هاي نظم و امنيت اجتماعي به شمار مي روند. وي با تاكيد بر اينكه خلق و خوي پهلواني، جوانمردي و اخلاق نيك جزو لاينفك ويژگي هاي اهالي ورزش كشور است در خصوص بازي روز جمعه بين دو تيم فوتبال استقلال و پيروزي اظهار داشت: در اين روز انتظار بازي جوانمردانه و توام با اخلاق را از هر دو تيم داريم.

آگرانديسمان
بعد از جام جهاني سال گذشته يكبار ديگر فرصتي پيش آمد كه پاي همكارانمان را در گروه هاي ديگر تحريريه به صفحه ورزشي باز كنيم. اين بار بازي مشهور آبي و قرمز بهانه ورزشي نويسي دوستانمان شد. مسابقه اي كه حتي اگر دوستش نداشته باشي امروز مجبوري آن را از گيرنده تلويزيوني منزل ببيني.
•••

خيلي جدي نيست
احمد غلامي (گروه ادب و هنر)
با اينكه رئال مادريد قهرمان نشد اما يك اتفاق مهم در فوتبال افتاد. اين تيم ثابت كرد، سطح فوتبال مي تواند از آن چيزي كه حتماً در تصور اروپايي ها است بالاتر برود. يعني بعد از ديدن فوتبال رئال و منچستر ديگر حتي رغبتي نمي ماند تا فوتبال باشگاه هاي ديگر را ببينم. براي ديدن دوباره فوتبال باشگاهي اروپا بايد صبر كنيم تا خاطره بازي هاي تيمي مثل رئال و منچستر از يادمان برود تا باز هم از آنها لذت ببريم. راستي قرار بود درباره بازي پرسپوليس استقلال بنويسم: «بي خيال بابا ولش كن. خيلي جدي نيست، خودمان جديش مي كنيم كه دلمان نسوزد.»

دو هيچ اروپايي
اميرحسين مهدوي (گروه اقتصاد)
همين كه از جشن و روبوسي و تعارف و محبت و صميميت خبري نبود اميدواركننده است. همين كه هيچ كدام قهرمان نمي شوند دليل جذابيت است. همين كه هواداران روي صندلي خواهند نشست براي ما كافي است. اين بار قبل از بازي به جاي كري هاي معمول مدير آبي خبر ابقاي سرمربي را داد و عضو هيات مديره قرمز از خانه تكاني مرحله به مرحله سخن گفت. بوقچي ها امروز با بي سيم توافقات روزهاي قبل با حراست تربيت بدني را مرور خواهند كرد. بايد همه چيز اروپايي باشد. با كفش هاي اروپايي پا بر چمن اروپايي خواهند گذاشت و با قضاوت داور اروپايي بازي خواهند كرد. اما آدم ها همان نام هاي «فوتبال فارسي»اند.
دليلي براي آنكه پرسپوليس ۲ بر صفر پيروز نشود وجود ندارد.

باز هم مساوي
رامين رادنيا (گروه ايران)
با توجه به نتايج ليگ هر دو تيم تا حدي ضعيف شده اند و روحيه بالايي مثل گذشته ندارند به همين خاطر برد در اين بازي براي هر دو تيم خيلي مهم است و اميد دارند كه با پيروزي در اين بازي عقب ماندگي از ليگ را جبران كنند و وجهه خويش را ترميم كنند. هواداران دو تيم نيز به لحاظ روحي روي اين بازي حساب باز كرده اند و انتظار دارند گرچه تيم شان درخشش مورد انتظار در ليگ را به دست نياورد اما دست كم بايد پيروز اين ميدان شوند تا به بخشي از انتظار ما پاسخ داده شود. پيش بيني نتيجه دشوار است اما احتمالاً باز هم نتيجه مساوي است.

زنده باد فوتبال
هشت من نه شاهي
حميدرضا ابك (گروه انديشه)
بيچاره مان كرد اين دموكراسي. اصلاحات لعنتي پدر فوتبال را هم در آورده است. مدرنيته بي پدر و مادر كاري كرده كه عشق فوتبالي ها حالشان از همه چيز به هم بخورد. انتخابات فدراسيون، زمين چمن استاندارد، داور بين المللي، مربي خارجي با مدرك A، حساسيت زدايي از فوتبال در جهت پيشگيري از لمپنيسم، باشگاهداري مدرن، دست برداريد بابا. والله به خدا اين حرف ها مال فوتبال نيست. خدا كند بازي فردا با يك ساعت تاخير شروع شود. خدا كند يكي از نورافكن هاي آزادي بتركد. خدا كند انصاريان با يك لگد سنتي چهارچرخ مدرنيته نيكبخت را بياورد پايين. خدا كند دكتر مسابقه وبا بگيرد و سهراب بوقي پاي نيكبخت را جا بيندازد. خدا كند ميناوند همه توپ هاي بازي را سوت كند. خدا كند هاشمي نسب بعد از زدن گلش چنان پوزخندي بزند كه فحش همه را در بياورد. خدا كند علي پروين در يك اقدام لوطي گرانه بيايد وسط گود بازي كند و پوز همه را بزند.
خدا كند هواپيماي داور اسلواك منفجر شود تا بهلولي عزيز داور شود و تماشاچي ها عشق كنند. خدا كند فردوسي پور بي خيال شود و بگذارد شفيع بازي را گزارش كند تا همه حال كنند و خدا كند بازي صفر بر هيچ تمام شود و تماشاچي ها در راه برگشت شيشه همه اتوبوس ها را بشكنند تا صفا كنيم و به عشق نوستالژي فوتبال هشت من نه شاهي، فاتحه فوتبال مدرن را بخوانيم.

همه جا... ته
سعيده اسلاميه (گروه اجتماعي)
ما مدت هاست كه به نتيجه مساوي مسابقه بين استقلال و پرسپوليس عادت كرده ايم. و كم كم داريم به اين نتيجه مي رسيم كه نتيجه بازي روزها قبل از آن روي كاغذ و زبان رقم مي خورد.
حالا چه فرق مي كند كه پيش بيني ما چه باشد. با آنكه همه اين چيزها را مي دانيم اما باز هم سنگ يكي از رنگ ها را به سينه مي زنيم و هنوز وقتي يكي از آنها گل مي زند شاد مي شويم و نمي توانيم جلوي لبخندمان را بگيريم. يك نكته ديگر، خدايي اش هر چه قدر هم بگوييم هيچ كدام برايمان فرق نمي كند يا اينكه هر دو تيم ديگر به درد نمي خورد و... اما هر چه به روز مسابقه نزديك مي شويم كركري خواندن شروع مي شود و الا آخر. درست مثل اين روزها در همين روزنامه.
ما نمي گوييم طرفدار كدام تيم هستيم اما مي گوييم... ته.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |