سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۵
روغن ماهي را در سبد غذايي خود بگنجانيد
تحقيقات تازه نشان داده است كه مصرف قرصهاي مكمل روغن ماهي مي تواند كيفيت زندگي برخي از بيماران سرطاني را به طور چشمگيري بهبود بخشد.
000384.jpg
پژوهشگران بريتانيايي مي گويند كه روغن ماهي ممكن است از كاهش شديد آب و وزن بدن(cachexia) كه در برخي از انواع سرطانهاي پيشرفته رخ مي دهد، جلوگيري كند.
كاهش آب و وزن بدن به دليل تأثير منفي كه بر سوخت و ساز و همچنين اشتها مي گذارد، باعث بيماريهاي مضاعف در بدن بيمار سرطاني و سرعت مرگ او مي شود.
محققان در مقاله اي كه در نشريه >گات< (GUT) به چاپ رسانده اند مي گويند، قرص مكمل روغن ماهي ممكن است بتواند روند كاهش وزن را متوقف كند.
پروفسور كوين فيرون و همكارانش در بيمارستان سلطنتي ادينبورگ، ۲۰۰ بيمار مبتلا  به سرطان لوزالمعده را كه بيش از ساير بيماران از كاهش وزن و آب بدن متأثربودند، مورد مطالعه قرار دادند. بيماران به دو گروه تقسيم شدند. از ۱۰۵ نفر از آنها خواسته شد يك محلول غذايي مكمل، حاوي مقادير زيادي از پروتئين و كالري بنوشند. در حالي كه ۹۵ بيمار گروه دوم همان رژيم غذايي را دنبال مي كردند اما به آنها اسيدهاي چرب ضروري امگا ۳ و ويتامينهايE وC هم داده شد. اسيدهاي چرب امگا ۳ در ماهي هاي روغني مانند ماهي آزاد و شاه ماهي يافت مي شود. به هر دو گروه از بيماران گفته شد براي هشت هفته هر روز دو ليوان از اين مايع را بنوشند. در مورد گروه دوم اين وعده روزانه شامل ۲/۲ گرم امگا ۳ بود. پيش از آغاز تحقيقات، بيماران به طور متوسط ۱۷ درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند و وزن آنها هر ماه سه كيلوگرم كاهش مي يافت.
در پايان اين تحقيقات، روند كاهش وزن در كليه بيماران متوقف شده بود. اين در حالي بود كه همه بيماران طبق قراري كه با آنها گذاشته شده بود دو ليوان مكمل غذايي را در روز مصرف نكرده بودند، بلكه به طور متوسط ۵/۱ ليوان از اين مكمل مصرف كرده بودند. تحليلهاي بيشتر نشان داد بيماراني كه وعده روزانه را تقريباً به طور كامل نوشيده بودند بيش از ديگران وزن اضافه كردند. با اين حال اين مسأله تنها در مورد بيماراني صادق بود كه وعده روزانه آنها شامل اسيدهاي چرب امگا ۳ مي شد. در حالي كه طول عمر اين بيماران بيش از افراد گروه اول نبود اما كيفيت زندگي آنها بهتر شد.
دانشمندان اذعان كردند كه به مطالعات مفصل تري در اين زمينه نياز است؛ اما افزودند كه يافته ها حاكي از آن است كه در بيماران سرطاني از روغن ماهي مي توان براي معالجه كاهش آب و وزن بدن استفاده كرد.

ارزان ترين راه درمان
گاه به گاه برآمدگي هاي پوستي كوچك و بزرگي بر پوست پا يا دست افراد ديده مي شود كه در بسياري از اوقات دردناك هستند. زگيل، نام نوعي بيماري پوستي است كه از طريق ويروس ايجاد مي شود و مسري است، به گونه اي كه به سبب عدم تكامل سيستم دفاعي بدن كودكان، در ميان آنان بسيار شايع است.
عمده ترين مكان سرايت اين بيماري كه از طريق پوست مي باشد، آب استخرهاي آلوده است كه هر از چند گاهي موجبات ايجاد زگيل هاي كف پا كه ريشه دار و دردناكند را فراهم ميآورد. به دليل فراواني اين بيماري پوستي و انتقال ساده آن، بسياري از خانواده ها از ابتلا  به آن ابراز نگراني فراوان مي كنند و پيامد آن، هزينه هاي زيادي را بابت مداوا مي پردازند. اگرچه زگيل ها گاهي اوقات خود به خود پديد ميآيند و يا بدون دليل از ميان مي روند اما بهترين و شايع ترين راه درمان مراجعه به پزشك متخصص است. از ديگر رو، ارزان ترين راه درمان اين عارضه همه گير در استفاده از مواد طبيعي مي باشد. بستن سير كوبيده با نوار روي زخم به طور مستمر، هر شب پيش از خواب مي تواند به سادگي شما را از دغدغه ظاهري ناهنجار، صرف مخارج بالا ي درمان و احتمال سرايت آن به ديگران رهايي بخشد.

مصرف روزانه آسپرين خطر سرطان پانكراس را افزايش مي دهد
نتايج يك تحقيق جديد نشان مي دهد كه مصرف روزانه يك قرص آسپرين توسط زنان خطر ابتلا  به سرطان لوزالمعده را افزايش مي دهد.
نتايج تحقيقات پيشين نشان داده بود مصرف يك قرص آسپرين در روز مي تواند خطر حمله قلبي و مغزي را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد.
به همين دليل شمار زيادي از پزشكان به بيماران خود توصيه مي كنند كه روزانه يك عدد قرص آسپرين مصرف نمايند.
در تحقيق جديد كه توسط دانشگاه پزشكي هاروارد و بيمارستان زنان در بوستون در طي نزديك به بيست سال انجام شد، ۸۹۰/۳۷ پرستار شركت داشتند.
بررسي عادات مصرف آسپرين در اين افراد نشان داد كه خطر بروز سرطان پانكراس در كساني كه بين ۶ تا ۱۳ قرص آسپرين درهفته مصرف مي كنند ۴۱ درصد بيشتر از افرادي است كه از اين قرص ها مصرف نمي كنند.
اين خطر درمورد كساني كه در طي هفته ۱۴ قرص يا بيشتر مصرف مي كردند ۸۶ درصد بيشتر بود و افرادي كه يك يا سه آسپرين در هفته مصرف مي كردند با ۱۱ درصد افزايش خطر ابتلا  به اين سرطان روبه رو بودند.
دكتر اواشرن هامر از دانشگاه هاروارد گفت: ابتدا ما انتظار داشتيم نتايج به دست آمده نشان  دهد كه آسپرين از بروز خطر سرطان پانكراس جلوگيري مي كند، زيرا مدارك محكمي وجود دارد كه نشان مي دهد آسپرين خطر سرطان روده بزرگ را كاهش مي دهد.
به گفته وي يافته هاي جديد نبايد زنان را از مصرف آسپرين باز دارد، زيرا منافع مصرف آسپرين نسبت به مضرات آن بيشتر است و بايد تحقيقات بيشتري در اين زمينه انجام شود.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |