سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۵
Infor.htm
مايكروسافت در همايش برنامه نويسان حرفه اي اعلام كرد:
«لانگ هورن »سوار بر موج بعدي ابداعات نرم افزاري از راه خواهد رسيد
000136.jpg
بيل گيتس، مدير شركت مايكروسافت و رئيس بخش معماري نرم افزار اين شركت، در كنفرانس برنامه نويسان حرفه اي اين شركت (PDC ۲۰۰۳) چشم انداز آينده برنامه نويسي را تشريح كرده و خبر از نقشه هاي آتي اين شركت براي كمك به برنامه نويسان داد.
گيتس سيستم عامل جديدي را معرفي كرد كه ابزار لازم را براي برنامه نويسان فراهم مي آورد تا برنامه هاي خود را به راحتي طراحي و پياده سازي كنند. نسل جديد اين برنامه هاي هوشمند براساس سيستم عاملي نوشته خواهد شد كه «لانگ هورن» نام دارد. مايكروسافت در اين همايش و در حضور هزاران برنامه نويس خصوصيات فني لانگ هورن را به نمايش گذاشت.
گيتس در اين كنفرانس گفت: «زمان، زمان بسيار خوبي براي برنامه نويس بودن است، بدنبال پيشرفت هاي پي درپي سخت افزار، ابزارهاي قدرتمند و توانمندي هاي اينترنت، اكنون ويندوز سرمايه گذاري زيادي براي تبديل شدن به يك سيستم عامل مناسب براي برنامه نويسان انجام داده است.»
در اين راستا مايكروسافت چندين گام بزرگ برداشته است كه از آن جمله مي توان به ابزارهاي برنامه نويسي Visual Studio با نام whidbey، نرم افزار هوشمند SQL Server با نام Yukon و ويندوز لانگ هورن اشاره كرد.
جيم آلكين، مدير اجرايي مايكروسافت در اين همايش با برشمردن ويژگي هاي نگارش بعدي ويندوز گفت در اين ويندوز سعي شده است تا كاربران از دوباره راه اندازي كردن هاي پي درپي خلاص شوند. گيتس نيز از پيشرفت هايي نظير فناوري تشخيص صدا و قابليت هاي گرافيكي بالاتر در لانگ هورن خبرداد و از برنامه نويسان حاضر در كنفرانس دعوت كرد تا مايكروسافت را در طراحي ويژگي هاي جديد ويندوز ياري كنند.
در اين كنفرانس مدل جديد برنامه نويسي مايكروسافت با نام WinFX معرفي شد، روش جديد ذخيره سازي اطلاعات به نام WinFS، شيوه هاي جديد و فناوري هاي نوين ارتباطي و اينترنتي با نام Indigo و ويژگي هاي تازه گرافيكي از جمله قابليت هاي لانگ هورن مي باشند.
در ويندوز لانگ هورن از يك زبان برنامه نويسي جديد با نام XAML استفاده شده كه به ادعاي مسئولان اين شركت، برنامه نويسي و توليدنرم افزارهاي جديد را ساده تر خواهد كرد.
كنفرانس برنامه نويسان حرفه اي مايكرو سافت (PDC) رخدادي است كه طي آن همه ساله اين شركت برجسته ترين برنامه نويسان سراسر دنيا را گردهم مي آورد تا ابداعات تازه اين شركت را پيشاپيش به نظاره بنشينند و بتوانند با رهبران فناوري در اين شركت و هيأت مديره مايكرو سافت به گفت وگو تبادل نظر بپردازند. گيتس در اين همايش اعلام كرد كه نگارش  بعدي ويندوز بزرگترين نرم افزار ساخت شركتش در دهه اخير خواهد بود.تاريخ دقيق ورود نگارش بعدي ويندوز هنوز از سوي مايكرو سافت اعلام نگرديده است.

موج جديد حملات ويروسي
000074.jpg
در روزهاي اخير موج تازه اي از حملات ويروسي سبب نگراني كارشناسان امنيت رايانه اي و شركت هاي بزرگ سازنده ضد ويروس شده است.
تعداد زياد گزارشات آلودگي به ويروس MiMail.c سبب شد تا شركت هاي بزرگ سازنده ضد ويروس در اين مورد هشدار دهند و مك آفي درجه خطر ويروس را از كم به متوسط افزايش داد. اين ويروس كه در حقيقت كرم رايانه اي است نسخه اي از ويروس MiMail W32 است كه اولين بار در ماه آگوست سال جاري گزارش شد.
نسخه جديد MiMail اولين بار روز جمعه گذشته گزارش گرديد. اين ويروس از طريق پيام هاي الكترونيك آلوده انتشار مي يابد.
عنوان اين نامه «عكس هاي خصوصي ما» مي باشد كه به همراه يك فايل الصاقي با پسوند Zip منتقل مي شود. نام فرستنده نامه آلوده James است و نامه از همان دامنه اي ارسال مي شود كه كاربر در آن صندوق الكترونيكي دارد.
آلوده سازي ويروس هنگامي آغاز مي شود كه گيرنده نامه فايل PHOTOS.JPG.EXE كه به نامه الصاق شده است را بازنمايد. اين كرم رايانه اي پس از آزاد شدن خود را به تمامي آدرس هاي موجود در رايانه  ارسال مي نمايد و سعي مي كند تا بسته هاي اطلاعاتي زيادي را از طريق پروتكل HTTP و درگاه هشتاد به يك سرور روي اينترنت ارسال كند.
اين كرم همچنين با برنامه ريزي يك حمله همه جانبه از رايانه هاي آلوده شده ، سعي مي نمايد تا سرويس دهي وب سايت  darkprofits را از كار بيندازد. به اين نوع حمله ها، حمله براي از كار انداختن سرويس دهي (Denial of Service Attack) و يا حمله DoS مي گويند.
از سوي ديگر يك ويروس رايانه اي جديد به نام سوبر با ويژگي هاي كرمي در شبكه اينترنت در حال گسترش است. اين ويروس تقريباً تمامي نسخه هاي ويندوز را آلوده مي كند، سوبر سعي مي كند در قسمت مربوط به موضوع نامه الكترونيكي كه توسط آن گسترش مي يابد خود را به عنوان نسخه اي جديد از يك نرم افزار ضد ويروس معرفي كند.
در متن برنامه اين ويروس پيغامي مخفي وجود دارد كه توسط آن از طراح و نويسنده ويروس Sobig تجليل شده است.
به دنبال موج جديد حملات ويروسي، شركت هاي سازنده نرم افزارهاي ضد ويروس از كاربران خود خواستند تا ضمن به روز رساني نرم افزارهاي ضد ويروس خود از باز كردن نامه هاي الكترونيك مشكوك خودداري كنند.

ربات ها با ۹ چشم بهتر حركت مي كنند
000072.jpg
داشتن دو چشم براي انسان كافي به نظر مي رسد اما برخورداري از ۹ چشم براي يك ربات به راستي غنيمت است. جهت حل مشكل ناوبري ربات ها ،محققان آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه علاوه بر سيستم بينايي زوجي ربات ها بايد از قدرت بصري همه سويي نيز برخوردار باشند و اين امر با تعبيه چشم هايي در پشت و جناحين سرربات ها محقق مي شود.
يكي از محققان اين پروژه در دانشگاه ماري لند مي گويد براي يك ربات دو چشم تشخيص اينكه حركت به صورت خطي و مستقيم است و يا در يك مسير دايره اي بسيار مشكل و تقريباً غيرممكن است. انسان با داشتن حس گرهاي اينرسي در گوش هاي خود اين مشكل را ندارد و مي تواند اين دو نوع حركت را از هم تميز دهد حال آنكه به دليل عدم وجود اين حس گرها در ربات ها ،چنين تشخيصي ممكن نيست.
در سال ۱۹۹۸ گروهي از اين محققان به كمك علم رياضي اثبات نمودند كه برخورداري از يك قوه بصري چند جانبه به تنهايي در تشخيص دقيق حركت مفيد بوده و كارگشا است. آنها اكنون بر پايه اين تئوري نرم افزاري ساخته اند كه تصاوير دريافتي از دوربين هايي كه در يك محيط كروي جاي داده شده اند را دريافت نموده و پردازش مي كند.
به كمك اين فناوري مسئله تشخيص حركت مستقيم و حركت دايره اي از هم در ربات ها به شيوه اي ساده حل شده است. چنانچه تصاوير دريافتي از دو دوربين متضاد هم در دو جهت متضاد در حركت باشند ربات در حال چرخيدن و حركتي دوار است و اگر تصاوير ارسالي از يك دوربين در حال نزديك شدن و در دوربين متضاد آن در حال دور شدن است ربات  در حال حركت مستقيم است.
محققان نام اين دستگاه را Argus گذاشته اند كه يكي از خدايان يونان باستان است كه در تمام بدنش چشم داشته است. در اين سيستم ۹ دوربين ديجيتال در فضايي همانند توپ جاي گرفته اند و تصاويرشان را به رايانه اي مركزي ارسال مي كنند. سيستم مذكور در كنفرانس آتي رباتيك در لاس وگاس به نمايش گذاشته خواهد شد.

تلفن هاي همراه ديگر تنها تلفن نيستند
000080.jpg

تلفن هاي همراه ديگر آن دستگاه هايي كه قبلاً بودند، نيستند. آنها اكنون عملكردهاي بسيار بيشتري از خود نشان داده و قابليت هاي فراواني ارائه مي دهند. اين دستگاه ها قادرند عكس هاي با كيفيت بگيرند، پارس سگ ها را ترجمه كنند!، برنامه هاي تلويزيوني را پخش نمايند و يا موسيقي پخش كنند و امكان انجام بازي هاي رايانه اي را فراهم آورند.
هنوز مدت زيادي از معرفي حسگرهاي با كيفيت تصويري در تلفن هاي همراه دوربين دار نمي گذرد كه در ماه گذشته ميلادي ۲ شركت شارپ و كاسيو تلفن هاي همراه ۲ مگاپيكسل خود را معرفي كرده اند.
000076.jpg

تلفن همراه دوربين دار جديد شركت كاسيو كه A5403CA نام دارد از كيفيت عكاسي بالايي برخوردار بوده و قادر است عكس هايي با قدرت واضح نمايي ۱۲۰۰*۱۶۰۰ بگيرد. قدرت فوكوس خودكار و زوم ديجيتال ۱۰x از ديگر قابليت هاي اين دوربين به شمار مي آيد. اين تلفن همراه در آخرين ماه سال جاري ميلادي در ژاپن فروش خود را آغاز خواهد نمود. در حال حاضر تنها مي توان از آن در كشور ژاپن استفاده كرد.
000078.jpg

اكنون تلفن همراه به صاحب خود اين امكان را مي دهد كه با سگش صحبت كند. تلفن همراه جديد شركت شارپ مدل V601SH به خاطر قدرت عكاسي بالا و مجهز بودن به يك دوربين ۲ مگاپيكسل معروف نشده است بلكه معروفيت آن از اين جهت است كه اولين دوربيني است كه توسط يك نرم افزار خاص پارس سگ ها را آناليز كرده و ترجمه مي كند. اين تلفن همچنين قادر است تا بصورت ۱۵ فريم در ثانيه فيلمبرداري كند.
چنانچه از صحبت كردن با تلفن همراه خسته شده ايد. به اندازه كافي از سرويس هاي اينترنتي آن استفاده كرده و به تعداد كافي موسيقي گوش داده ايد و عكس گرفته ايد، شركت NEC خبري خوب براي شما دارد. توسط گوشي جديد تلفن همراه اين شركت مي توانيد تا برنامه هاي تلويزيون آنالوگ را دريافت كرده و تماشا كنيد اما خبر بد آن است كه در حالت تماشاي تلويزيون عمر باتري تلفن همراه بسيار كوتاه شده و به حدود يك ساعت مي رسد.

ابزاري جديد براي جست وجو توسط يك شركت كره اي ارائه شد
000082.jpg
فناوري جديد جست وجوي سايت ها از طريق وارد كردن كلمات مورد جست وجو در نوار آدرس نرم افزار مرورگر كه در آمريكا با اقبال چنداني مواجه نشد اكنون در كره جنوبي در حال فراگير شدن است و ممكن است به كاربران اينترنت كه زبان انگليسي نمي دانند كمك كند تا راحت تر از گذشته به اينترنت دسترسي پيدا كنند.
به عنوان نمونه يك كاربر كره اي كه خواستار پيدا كردن سايت دفتر كار رئيس جمهور خود است مي تواند به سادگي با وارد كردن نام وي و يا عبارت كاخ آبي به زبان كره اي در قسمت آدرس مرورگر اينترنت خود به صورت مستقيم به اين سايت هدايت شود.
اين فناوري حاصل كار شركتي با نام Netpia مي باشد كه هدفش كاهش نياز به موتورهاي جست وجو است. اكنون صدها هزار آدرس به زبان كره اي توسط بانك اطلاعات Netpia قابل تشخيص است و اين شركت در حال آزمايش اين فناوري در ۹۵ زبان ديگر مي باشد. مسئولين وب سايت ها بايد براي ثبت نام خود در اين بانك و تعيين كليد واژه هاي مورد نظر حق عضويتي به Netpia بپردازند.
حدود دو سوم كاربران اينترنت در دنيا زبان مادريشان غيرانگليسي است و چنانچه اين فناوري توسعه يابد آنها مي توانند راحت تر به اطلاعات مورد نظر خود دست يابند. در حقيقت كاربران به استفاده از زبان مادري خود راغب ترند.
پيش از اين يك شركت آمريكايي با نام Realnames سعي كرده بود تا فناوري مشابهي را توسعه دهد اما پس از آنكه مايكروسافت حمايت خود را از اين شركت قطع نمود اين پروژه متحمل شكست شد.
شركت كره اي هشت ساله Netpia تا سال جاري هشتصد هزار آدرس را به فروش رسانده است، اين در حالي است كه در سال ۱۹۹۹ تنها ده هزار كلمه كليدي در اختيار متقاضيان قرار گرفته بود.
بعضي از كارشناسان شانس چنين سيستمي را در مقابله با موتورهاي جست وجو بسيار اندك مي دانند و در نظرشان بعيد به نظر مي رسد كه اين تكنيك بتواند با يك موتور جست وجوي قدرتمندمانند گوگل كه از ۹۰ زبان پشتيباني مي كند، رقابت نمايد.

بولدوزرهاي رباتيك رژيم صهيونيستي
فناوري نوين در دست ويرانگران ديرين
000128.jpg
بولدوزرهاي غول پيكر كاترپيلار كه از سوي اشغالگران صهيونيست جهت ويران كردن خانه هاي مسلمانان فلسطين در كرانه باختري و نوار غزه استفاده مي شوند اكنون به فناوري نوين كنترل از راه دور تجهيز شده اند.
رژيم صهيونيستي سعي دارد تا با بكارگيري اين سيستم، ريسك كمتري را متوجه سربازان اشغالگر تا دندان مسلح خود نمايد و اين در حالي است كه بيم آن مي رود استفاده از اين ابزار نوين و فناوري پيشرفته توسط غاصبان ددمنش اسرائيلي درگيري هاي خونين تري را موجب  شود و بي گناهان افزون تري را بي خانمان سازد.
بولدوزرهاي D-۹ كه به سيستم كنترل از راه دور تجهيز شده اند به همراه مدل كنترل از راه دور ماشين Humree كه به ادوات جنگي مسلح شده، توسط ارتش رژيم اشغالگر و مؤسسه فناوري Technion ساخته شده است.
هر دوي اين ماشين ها ساخت ايالات متحده، حامي هميشگي صهيونيست هابوده و توسط اين رژيم تغيير و تحول داده شده است. انتظار مي رود اين دو ماشين تخريبگر تا دو هفته آينده به ناوگان جنگي ارتش جنگ افروز اسرائيل غاصب اضافه شوند. ارتش رژيم اشغالگر از ارائه جزييات بيشتر خودداري نمود.
ماشين جنگي اشغالگران از مدت ها پيش اسلحه ها و ادوات جنگي خودكار را مدنظر قرار داده است. شايد نزديك به سه دهه است كه اين نوع جنگ افزارها مورد نظر مزدوران صهيونيستي مي باشد. توسعه يكي از اولين هواپيماهاي بي سرنشين و ماشين هاي جنگي خودكار كه به دوربين تجهيز شده اند، شاهدي بر اين مدعا است.
برانگيخته شدن خشم فلسطيني ها و عكس العمل هاي احتمالي آنها در برابر رانندگان بولدوزرهايي كه خانه هايشان را ويران مي كنند ريسك بزرگي را متوجه راننده ها خواهد نمود. با فناوري جديد و كنترل از راه دور بولدوزر و حذف راننده ديگر نگراني خاصي براي اشغالگران وجود نخواهد داشت و با خاطري آسوده از بابت حفظ جان يك سرباز خود مي توانند به سادگي و بدون اعتنا جان مسلمانان بي گناه فلسطيني را به مخاطره بيندازند.
كابينه فلسطين به خبر ورود اين فناوري جديد واكنش نشان داده و بر اين باور است كه اين ماشين هاي بدون سرنشين فلسطيني هاي بيشتري را به شهادت خواهند رساند. آنها مي گويند چنانچه اين غول هاي آهني به كار بيفتند، خون بي گناهان بيشتري به زمين ريخته خواهد شد.
براي فلسطيني ها D-۹  مترادف با آوارگي و ويراني است. اين غول  آهني كه به اندازه يك خانه كوچك است پيش از تجهيز شدن به اين فناوري تازه، صدها خانه را به خاك تبديل كرده و باغ هاي زيتون بسياري را به مخروبه بدل كرده است.
شايد هيچ گاه خبر از پيدايش يك فناوري نو چنين غم انگيز نباشد. فناوري كه مي تواند انسان را به زندگي بهتر و آسوده تر رهنمون سازد چنانچه در خدمت ظالمان و زورگويان قرار گيرد فاجعه اي انساني به بار خواهد آورد.

خبرهاي كوتاه
صدور شناسنامه رايانه اي در عراق
يك منبع آگاه در مديريت صدور شناسنامه عراق گفت: براي نخستين بار در اين كشور صدور شناسنامه با استفاده از تجهيزات رايانه اي انجام مي شود.
وي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: صدور شناسنامه با استفاده از تجهيزات رايانه اي همچنين امكان ثبت و ذخيره اطلاعات درخصوص احوال شخصي افراد را در رايانه فراهم مي كند تا در صورت نياز در اسرع وقت دستيابي به آن ممكن باشد.
اين مسئول افزود: در سه ماهه گذشته و پس از سقوط رژيم صدام بيش از ۱۴ هزار و ۹۵۰ جلد شناسنامه جديد در اين كشور به صورت دستي صادر شده است. عراق در دوران حكومت صدام بشدت از پيشرفت و فناوري دنيا عقب ماند به طوري كه در كنار افغانستان از كشورهاي عقب افتاده جهان در اتصال به شبكه جهاني اينترنت محسوب مي شود.
000122.jpg

آموزش گام به گام ADO.NET
اين كتاب نوشته ربكا ريوردان است كه توسط آقاي ماني قاسم نيا همداني ترجمه شده و انتشارات ناقوس آن را در تيراژ ۲ هزار نسخه به چاپ رسانده است.
در اين كتاب مباحثي چون: شروع كار با ADO.NET، برقراري ارتباط با پايگاه داده و دسترسي به داده ها با استفاده از شيء  Data Adapter، كار كردن با Dataset و Data Table ، كنترل نماهاي يك جدول با استفاده از Data View، خواندن و نوشتن XML با استفاده از ADO.NET، استفاده از XMLD Designer براي تغيير دادن ساختار داده ها، ويرايش و به روز درآوردن داده ها و بسياري نكات ديگر آمده است.
حمله يك هكر به بانك مسكن انگليس
بانك  هاليفكس  بزرگترين  اعطا كننده  وامهاي  مسكن  در انگليس  سومين  بانك بزرگ  اين  كشور است  كه  اين  ماه  هدف  دزدي  رايانه اي  قرار گرفت  .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي هفته گذشته پس  از آن كه  مشتريان  بانك  هاليفكس  پيامهاي  الكترونيكي  دريافت  كردند كه  از آنها مي خواست  تا با اتصال  به  پايگاه  اينترنتي  ويژه اي ، جزئيات  محرمانه  مربوط به  حسابهاي  خود را وارد كنند، مسئولان  بانك  هاليفكس  خط خدمات  مستقيم  خود در اينترنت  آن  لاين  را موقتاً تعطيل  كردند، آنها به  مشتريان  خود اطمينان  داده اند، هرگونه  ضرري  را كه  متعاقب  بسته  شدن  خط مستقيم  خدمات  اينترنتي  متحمل شده اند، جبران  خواهند كرد.
گفتني  است  اين  پيامهاي  الكترونيك  كه  به  فيشينگ  معروف  است ، سال  گذشته  نيز بسياري  از بانكهاي  آمريكا، استراليا، نيوزيلند و اروپا را هدف  قرار داد.
000124.jpg

آموزش گام به گام ASP.NET
كتاب  آموزش گام به گام ASP.NET نوشته اندرو داتي بوده و توسط آقاي ماني قاسم نيا همداني ترجمه گشته و انتشارات ناقوس آن را در تيراژ ۲ هزار نسخه وارد بازار نشر كرده است.
در اين كتاب خواننده مطالبي چون استفاده از ابزارهاي توسعه ASP.NET ، ساختن برنامه هاي كاربردي مبتني بر وب  با استفاده از اين زبان، پيكربندي برنامه هاي كاربردي ASP.NET ، سيستم هاي امنيتي، استفاده از كنترل هاي سرور، ساختن كنترل هاي سرور سفارشي و رديابي و اشكال زدايي برنامه هاي كاربردي را خواهد خواند.
ارزيابي  تصاوير شبكيه  به  كمك  نرم  افزارهاي  رايانه اي
پژوهشگران  مركز تحقيقات  چشم  به  روشي  ساده  براي  ارزيابي  متغيرهاي  تصاوير شبكيه  دست  يافتند.
دكتر عليرضا رمضاني  مجري  طرح  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اشاره  به  اهميت  اندازه گيري هاي  دقيق  عناصر موجود در تصاوير شبكيه  براي  تشخيص  و پي گيري  بيماريهاي  مربوط به  اين  ناحيه  گفت: براي  اين كار، دستگاههاي  پيچيده  و گران قيمتي  وجود دارد كه  با كمك  اين  ابزارها نيز همه  متغيرها قابل  اندازه گيري  كمي  نيست .
وي  افزود: در مطالعه اين  روش  ساده  اندازه  گيري ، به  كمك  نرم افزار فتوشاپ ۴۲۰ عدد از عكس هاي  رنگي  و انژيوگرافي  بيماران  ديابتي  بررسي  شد و در مرحله  بعد سه  استاد رشته  شبكيه  همين  تصاوير را مطالعه  كردند و سپس  نتايج  دو مرحله  مقايسه  شد. رمضاني  ويژگي  اين  روش  را سادگي  در ارزيابي  برخي  متغيرهاي  كيفي  به  صورت  كمي  ذكر كرد و گفت : با اندازه گيري  رايانه  مي توان  متغيرها را با دقت  بسيار تعيين  كرد.براساس  نتايج  اين  تحقيق ، نرم  افزارهاي  گرافيكي  براي  ارزيابي هاي  دقيق  كمي  تصاوير شبكيه  در پي گيري  بيماري  و طرح  هاي  تحقيقاتي  قابل  استفاده  است.  اين  تحقيق  در مركز تحقيقات  چشم  دانشگاه  شهيد بهشتي  انجام  شده  است .
000126.jpg

ماهاتير محمد، مالزي را به قدرتي رايانه اي بدل كرد
يك كارشناس روابط بين الملل گفت: «ماهاتير محمد كه مالزي را به يك كشور مترقي تبديل كرد سرمايه اي گرانبها براي مالزي و جهان اسلام است.»
محمد باقر بهرامي افزود: ماهاتير محمد با تأثيرگيري از الگوي ژاپن به فكر توسعه اقتصادي مالزي افتاد و در اين امر نيز موفق شد.
بهرامي يادآور شد: ماهاتير محمد، نفوذ زيادي ميان جوانان مالزيايي داشت و از اين نفوذ براي پيشبرد اهدافش براي پيشرفت مالزي استفاده كرد.
وي اضافه كرد: ماهاتير محمد، مالزي را از يك كشور عقب مانده به يك كشور توسعه يافته تبديل كرد. اين كارشناس روابط بين الملل، مالزي را يكي از قدرتهاي بزرگ رايانه اي دنيا دانست و اظهار داشت: تفكر و مديريت صحيح ماهاتير محمد مالزي را به يك كشور مترقي تبديل كرد.
مدارهاي  الكترونيكي  در ابعاد مولكولي  جايگزين  تراشه هاي  سيليكوني  مي شود
دانشمندان  موفق  شدند يك  مدار حافظه  الكترونيكي  بسيار كوچك  از اتم هاي  فلز طلا توليد كنند كه  ممكن  است  در آينده  جايگزين  تراشه هاي  سيليكوني  امروزي  شود.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  آنانوا، محققان  آمريكايي  در دو مطالعه  جداگانه ، با كنار هم  قرار دادن  اتم ها، موفق  به  توليد ترانزيستورها و مدارهاي  حافظه  الكترونيكي  در ابعاد مولكولي  شدند.
با توجه  به  برتري هاي  اين  مدارهاي  الكترونيكي  بر تراشه هاي  سيليكوني ، نتايج  مطالعات  اين  محققان  كه  در شماره  آينده  نشريه  «American Chemichal Society» به  چاپ  مي رسد، انقلابي  در فناوري  رايانه ها محسوب  مي شود.
دانشمندان ، فناوري  جديد را كه  مي تواند سبب  پيدايش  رايانه هاي  كوچكتر و قدرتمندتر شود، مشابه  ساختار برخي  بخش هاي  مغز انسان  مي دانند.

افزايش سريع حجم اطلاعات توليدي و مصرفي انسان ها
000130.jpg
افزايش  استفاده  از رايانه ها، شبكه  اينترنت  و تلفن  سبب  شده  كه  حجم  اطلاعات  توليدي  و مصرفي  انسانها به  شدت  افزايش  پيدا كند.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «بي بي سي نيوز»، محققان  آمريكايي  بر اساس  يك  مطالعه  جديد تخمين  مي زنند كه  سالانه  به  طور ميانگين  به  ازاي  هر انسان  ساكن  در كره  زمين ، ۸۰۰ مگا بايت  اطلاعات  در جهان  توليد مي شود.
در اين  مطالعه  همچنين  مشخص  شده  است  كه  اطلاعات  ذخيره  شده  روي  كاغذ، فيلم ، ديسكهاي  نوري  و ديسكهاي  مغناطيسي  از سال  ۱۹۹۹ تاكنون  دو برابر شده  است .
اين  بدان  معناست  كه  كاغذ همچنان  به  عنوان  يكي  از منابع  مهم  ذخيره  اطلاعات  محسوب  مي شود، به  طوري  كه  حجم  اطلاعات  ذخيره  شده  در كتابها، مجله ها و ساير مكتوبات  در سه  سال  گذشته  به  ميزان  ۴۳ درصد افزايش  پيدا كرده  است .
محققان  دانشگاه  «بركلي » در كاليفرنيا اولين  بار در سال  ۱۹۹۹ مطالعه اي  در مورد ميزان  توليد و نحوه  ذخيره سازي  اطلاعات  در جهان  انجام  دادند.مطالعه  اخير همين  محققان  نشان  مي دهد كه  از آن  زمان  تاكنون  حجم  اطلاعات  توليدي  هر سال  در مقايسه  با سال  قبل  به  ميزان  ۳۰ درصد افزايش  پيدا كرده  است .
به  گفته  محققان ، تنها در سال  ۲۰۰۲، پنج  «اگزابايت » اطلاعات  جديد در جهان  توليد شده  كه  روي  كاغذ، فيلم  و ديسكهاي  مغناطيسي  و نوري  ذخيره  شده  است .علاوه  بر اين ، حجم  بسيار زيادي  از اطلاعات  نيز به  طور مداوم  درون  مجراهاي  الكترونيكي  از قبيل  تلفن ، راديو، تلويزيون  و شبكه  اينترنت  جاري  است .
در سال  ۲۰۰۲ در حدود ۱۸ اگزابايت  اطلاعات  جديد درون  مجراهاي  الكترونيكي  جاري  شد كه  ۹۸ درصد از اين  حجم  اطلاعات ، مربوط به  تماسهاي  تلفني  ميان  افراد بوده  است .
در اين  مطالعه  مشخص  شد بيشتر اطلاعاتي  كه  از طريق  راديو و تلويزيون  جابه جا مي شوند، اطلاعات  جديدي  نيستند و قبلا در جاي  ديگر توليد شده اند.از ۳۲۰ ميليون  ساعت  برنامه  راديويي  كه  در سال  ۲۰۰۳ در جهان  پخش  شد، تنها ۷۰ ميليون  ساعت  برنامه  زنده  بوده  و مابقي  قبل از پخش ، توليد و ضبط شده  است . اين  رقم  در مورد تلويزيون ، ۳۱ ميليون  ساعت  برنامه  زنده  در برابر ۱۲۳ميليون  ساعت  برنامه  پخش  شده  است .
بررسيها همچنين  نشان  مي دهند كه  رواج  دوربينهاي  ديجيتالي  و ديسكهاي  نوري  سبب  شده  كه  فيلم  به  تدريج  از فهرست  منابع  مهم  ذخيره  اطلاعات  خارج  شود به  طوري  كه  در سالهاي  اخير تعداد عكسهايي  كه  توسط دوربينهاي  غير ديجيتالي گرفته  شده حدود ۹ درصد كاهش  پيدا كرده  است .

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |