پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۶
ناباروري زنان و سموم دفع آفات
000568.jpg
تحقيقات جديد روي زناني كه در مزارع كار مي كنند نشان داده در زناني كه در دو سال قبل از بارداري در معرض آفت كش ها و قارچ كش ها بوده اند، احتمال ناباروري افزايش مي يابد. به نوشته ماهنامه تخصصي توليد مثل و نازايي <مخلوط كردن و به كار بردن آفت كش ها> و <استفاده از قارچ كش ها> از خطرناك ترين مخاطرات شغلي كشاورزان است. در اين تحقيق نوشيدن آب سالم و مصرف روزانه 1 تا 3 ليوان شير از نكاتي محسوب مي شود كه با رعايت آنها، مي توان قدري از خطرات ناباروري كاست.

اتوماسيون اورژانس در ايران
000562.jpg
در دسترس بودن خدمات پزشكي، به خصوص وقتي نياز جدي به آنها مشهود است، از جدي ترين مراحل مديريت پزشكي است. اين مديريت، به ابزارها محتاج است و يكي از اصلي ترين آنها، اداره تماس ها با اورژانس هاست. پس جاي خوشحالي است كه با خبر شديم، متخصصان يك شركت داخلي موفق به طراحي و راه اندازي سيستم اتوماسيون اورژانس شدند. جلوگيري از جابجايي اپراتورها در انتقال ماموريت و اطلاعات بيمار به يكديگر، حذف صداي مداوم و بي وقفه زنگ تلفن و در نتيجه، برقراري نظم و آرامش در محيط و افزايش تمركز كاركنان، امكان انجام تغييرات متنوع در طراحي فرم اطلاعات بيمار و جستجو و بازيابي اطلاعات به روش هاي مختلف ازجمله مزاياي سيستم اتوماسيون اورژانس است كه با استقرار آن، ضريب اطمينان و بازده عملكرد اين واحدها را به نحو چشمگيري افزايش داده و درصد خطاي آنها را به شدت كاهش مي دهد.
مهندس بختور، كارشناس شركت صنايع الكترونيكي زعيم و از طراحان سيستم اتوماسين اورژانس به ايسنا گفت: <سيستم طراحي شده، همچينن از ويژگي ها و قابليت هاي ديگري نظير امكان انتقال تماس به اپراتور بعدي درصورت عدم پاسخ اپراتور تا پنج ثانيه، گزارش گيري كامل روزانه يا ساعتي بر روي مكالمات تمامي اپراتورها و همچنين شنودOnline و ضبط كليه مكالمات اپراتورها برخوردار است. >

نارسايي شديد قلبي و بارداري
000564.jpg
بر اساس مطالعه اي بر روي 271 حاملگي در 127 خانم كه بيش از 90 درصد آنها پيش از حاملگي مبتلا به <كارديوميوپاتي هيپرتروفيك> بوده اند، پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه بيشتر اين خانم ها حاملگي را به خوبي تحمل كرده اند. درميان اين افراد كمتر از 15درصد پس از حاملگي علايم بدتري را نشان داده اند در دو خانم، نارسايي قلبي پس از حاملگي ايجاد شد.
به گزارش پژوهشكده ابن سينا با اين حساب خانم هاي مبتلا به كارديوميوپاتي هيپرتروفيك (يك بيماري قلبي ناشي از رشد زياد ماهيچه قلب) حاملگي را به خوبي تحمل كرده اند، اما پژوهشگران انگليسي، حاملگي را براي بيماران با سابقه نارسايي قلبي ومشكلات شديد، توصيه نمي كنند.

سيستم هاي متابوليك
000570.jpg
(سوخت و ساز) عضله 
عليرضا آشوري 
به طور كلي همان سيستم هاي متابوليك پايه اي كه در ساير بخش هاي بدن وجود دارند در عضلات نيز يافت مي شوند. اين سيستم هاي اساسي عبارتند از: ۱) سيستم فسفاژن 2) سيستم گليكوژن - اسيدلاكتيك و 3) سيستم هوازي 
منبع اصلي انرژي براي انقباض عضلاني آدنوزين تري فسفات (ATP) است. از اين مولكول دو مولكول فسفات به صورت راديكال جدا مي شوند و جدا شده هر كدام از آنها 7300 كالري انرژي آزاد خواهد كرد. مقدارATP موجود در عضله يك ورزشكار حرفه اي، براي حفظ حداكثر قدرت عضله فقط به مدت 3 ثانيه يعني مثلا نصف يك دوي سريع 50 متري كفايت خواهد كرد. بنابراين مي بايست ATP تجزيه شده دوباره ساخته شود. ماده اي كه مسوول جانشيني راديكال هاي آزاد شده فسفات است و بازسازيATP را بر عهده دارد فسفوكراتين ناميده مي شود. جدا شدن راديكال فسفات از فسفوكراتين انرژي اي معادل 10300 كالري (يعني بيش از خود (ATP ايجاد مي كند. بنابراين نه تنها براي بازسازي پيوندهاي پرانرژيATP كاربرد دارد، بلكه به ميزان 3 تا 4 برابرATP در سلول هاي عضلاني ذخيره مي شود. يك مشخصه ويژه انتقال انرژي از فسفوكراتين بهATP اين است كه در ظرف مدتي كمتر از يك ثانيه صورت مي گيرد. بنابراين عملا تمام انرژي ذخيره شده در فسفوكراتين عضله درست نظير انرژي ذخيره شده درATP به طور آني جهت انقباض، در دسترس عضله قرار مي گيرد. مجموع مقاديرATP به اضافه فسفوكراتين، سيستم انرژي فسفاژن ناميده مي شوند. اين دو ماده روي هم مي توانند حداكثر قدرت عضله را براي 8 تا 10 ثانيه يعني زمان كافي براي يك دو 100 متر سريع حفظ كنند. در نتيجه مي توان گفت انرژي حاصل از سيستم فسفاژن براي دوره هاي كوتاه مدت حداكثر انقباض عضله به مصرف مي رسد.
در سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك، گليكوژن ذخيره شده در عضله مي تواند به گلوكز تجزيه شود و گلوكز براي تامين انرژي به مصرف برسد. مرحله اول اين روند (گليكوليز) بدون وجود اكسيژن صورت مي گيرد و لذا متابوليسم بي هوازي است. در جريان گليكوليز به ازاي واكنش هر مولكول گلوكز 4 واحد ATP توليد مي شود و گلوكز به دو مولكول اسيد پيروويك تبديل مي شود. در حالت عادي اسيد پيروويك در چرخه ديگري وارد شده و بعد از تركيب با اكسيژن به نوبه خود مولكول هايATP بيشتري توليد مي كند.
اما در صورت نبودن اكسيژن، اسيد پيروويك به اسيد لاكتيك تبديل مي شود كه به خارج از سلول هاي عضلاني و در داخل مايع بين بافتي وخون انتشار مي يابد. بنابراين عملا مقدار زيادي از گليكوژن عضله به اسيدلاكتيك تبديل مي شود اما در عين حال مقدار قابل ملاحظه ايATP بدون حضور اكسيژن تشكيل مي شود ويژگي ديگر سيستم گليكوژن - اسيدلاكتيك اين است كه مولكول هايATP را بسيار سريع تر از زماني توليد مي كند كه اكسيژن در محيط حضور دارد. بنابراين هنگامي كه مقادير زياديATP براي دوره هاي كوتاه تا متوسط انقباض عضلاني مورد نياز باشد، مكانيسم گليكوليز بي هوازي مي تواند به عنوان يك منبع تامين سريع انرژي مورد توجه قرار گيرد. سرعت عمل اين سيستم حدودا نصف سيستم فسفاژن است. در شرايط مناسب، سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك مي تواند علاوه بر 8 تا 10 ثانيه تامين شده توسط سيستم فسفاژن، حداكثر فعاليت عضلاني را براي 3/1 تا 6/1 دقيقه نيز تامين كند- با توجه به اين نكته كه توان عضلاني نسبتا كاهش يافته است.
اما در سيستم هوازي، مواد غذايي مي بايست در حضور اكسيژن، دچار اكسيداسيون شده و طي اين فرآيند، انرژي آزاد مي شود.
هنگام مقايسه سه سيستم فوق با هم، حداكثر ميزان توليد نيرو بر حسب توليدATP در دقيقه به شرح زير است:
سيستم فسفاژن: ۴ مولكولATP در دقيقه 
سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك: ۵‎/۲ مولكولATP در دقيقه 
سيستم هوازي: ۱ مولكولATP در دقيقه 
از سوي ديگر در صورت مقايسه اين سيستم ها با يكديگر از نظر مدت تحمل (دوام عضلاني تا زمان از پا افتادن) ارزش هاي نسبي به اين صورت خواهند بود:
سيستم فسفاژن: ۸ تا 10 ثانيه 
سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك: ۳‎/۱ تا 6/1 دقيقه 
سيستم هوازي: نامحدود (تا زمان اتمام كليه ذخاير غذايي)
بنابراين به سهولت مي توان دريافت كه سيستم فسفاژن، سيستمي است كه عضله براي توليد انرژي زياد در مدت كوتاه چند ثانيه از آن استفاده مي كند و سيستم هوازي، براي فعاليت ورزشي طولاني مورد نياز است. در اين بين سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك قرار مي گيرد. در دوي صد متر، پرش، وزنه برداري، شيرجه و استارت هاي انفجاري فوتبال به طور كامل از سيستم فسفاژن استفاده مي شود.
در دوي 200 متر، بسكتبال و بيسبال تركيبي از دو سيستم فسفاژن و گليكوژن - اسيد لاكتيك مورد استفاده قرار مي گيرد.
در فوتبال، تنيس، دوي 400 متر و شناي 100 متر عمده انرژي از سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك تامين مي شود.
در ورزش هاي رزمي مثل بوكس، دوي 800 متر، شناي 200 متر، قايقراني 2 هزار متر و دوي۱۵۰۰ متر از دو سيستم گليكوژن - اسيد لاكتيك و هوازي به طور توامان استفاده مي شود و سيستم هوازي در اسكي استقامت و دوي ماراتن منبع اصلي تامين انرژي به حساب مي آيد.

مسموميت در خانه
000572.jpg
ايمان محسني - كارشناس تغذيه
انجمن رژيم شناسان آمريكا بيان مي كند كه خانه معمول ترين مكان در بيماري هاي ناشي از آلودگي غذا است. در دهه اخير ميزان مسموميت غذايي 25 درصد افزايش يافته است. به منظور اينكه خود وخانواده تان بتوانيد از غذاي سالم بهره ببريد چهار نكته كنترل سلامتي غذاي خانه در آشپزخانه آورده شده است كه عبارتند از:
۱-شست وشوي دست ها: اين مساله باعث كاهش ميزان بيماري هاي ناشي از آلودگي غذا به ميزان 50 درصد مي شود. كف و پشت دست ها را با آب گرم و صابون به مدت دست كم 20 ثانيه بشوييد. قبل و در ميان انجام كارهايي مانند خرد كردن گوشت هاي خام وخرد كردن سبزيجات دست هاي خود را بشوييد و به وسيله دستمال كاغذي يك بار مصرف خشك كنيد.
۲ - گوشت هاي خام و غذاهاي آماده مصرف را جدا از يكديگر نگهداري كنيد: از دو نوع مختلف تخته براي خرد كردن مواد غذايي استفاده كنيد يكي از آنها براي خرد كردن گوشت، ماهي و مرغ و ديگري براي خرد كردن نا ن ها و سبزيجات.
۳-غذاها را در حرارت مناسب بپزيد: باكتري هاي بيماري زا در حرارت مناسب از بين مي روند، اگر مي توانيد از دماسنج مخصوص گوشت استفاده كنيد تا مطمئن شويد كه حرارت براي از بين بردن باكتري هاي موجود در گوشت مناسب است و بعد از استفاده حتما آن را در آب گرم و صابون بشوييد.
۴-موادغذايي را به سرعت در يخچال در دماي زير پنج درجه سانتيگراد نگهداري كنيد: غذاها را به سرعت در يخچال نگهداري كنيد تا ميزان سرعت رشد باكتري ها كاهش يافته و از مسموميت جلوگيري گردد. اطمينان حاصل كنيد كه يخچال شما درجه حرارتي پايين تر از پنج درجه سانتيگراد دارد و به اين منظور از يك دماسنج در يخچال استفاده كنيد.
با رعايت اين نكات شما و خانواده تان مي توانيد از مواهب سلامت غذا در خانه بهره مند شويد.

تشكيلات براي غذاهاي سالم
اداره نظارت بر غذا و دارو، نزديك به 30 سال پيش در آمريكا براي كنترل مواد غذايي مورد استفاده فضانوردان، مثل آبميوه و غذاهاي دريايي، تاسيس شد. پس از آن اين مركز تصميم گرفت تا اين نظارت شامل تمام مواد خوراكي شود. نظارت اين مركز روي مواد خوراكي پايه (خام) و فرآيند نشده متمركز شد و سپس اين نظارت در تمام مراحل توليد اجرا شد.
در صنعت، ناظرين بر فرآيند توليد نظارت دقيق داشتند. اين نظارت از طريق نمونه گيري از مراحل مختلف توليد انجام مي شد. اگر چه اين روش، روشي مناسب براي كنترل سلامتي مواد غذايي به شمار مي رفت، اما از جهاتي ناكارآمد و ناقص بود. بنابراين لزوم ايجاد يك سيستم جديد و كارآمد ضروري بود. بنابراين سيستم نظارتي جديدي به نامHACCP پايه گذاري شد. سيستم نظارتي جديد يا سيستم هسپ (Hassip) يا همان سيستم) HACCP تحليل و بررسي خطرات و كنترل نقاط بحراني در توليد (Hazard Analysis of Critical Control Point) (نام گرفت. اين سيستم در سازمان FDA (سازمان نظارت بر غذا و دارو) پايه گذاري شد.
در اين روش جديد كليه مراحل توليد مواد غذايي از هر نظر كنترل مي شود. اين روش، ابتدا براي بعضي از مواد غذايي مثل: غذاهاي دريايي كه به صورت صنعتي فرآيند مي شوند در تاريخ 18 دسامبر 1995 اجباري شد و براي آبميوه ها در تاريخ 19 ژوئن 2001 اما پس از مدتي اجراي اين قانون براي تمام كارخانه هاي مواد غذايي با حجم هاي مختلف توليد اجباري اعلام شد.
به اين ترتيب در 22 ژانويه 2002، براي كارخانه ها با توليد بالا، در 21 ژانويه 2003بر اي كارخانه ها با توليد متوسط اجباري شد و براي تمام كارخانه ها حتي با توليد بسيار كم، در 20 ژوئن 2004 اجباري خواهد شد.
در سال 1998، سازمان كشاورزي و غذايي آمريكا، سيستمHACCP را براي كارخانه هاي فرآورده هاي گوشتي، اجباري اعلام كرد. اكثر اين قوانين از سال 1999 در حال اجراست و تنها تعداد كمي از آنها از آغاز سال 2000 به اجرا در آمد.
اكنونFDA، رعايت سسيتمHACCP يا هسپ را براي كليه كارخانه ها و محصولات غذايي اجباري مي داند. اين قانون شامل مواد خوراكي داخلي و خارجي است.
اين روش (HACCP) ، قبل از اجرا شدن در كارخانه ها، به طور آزمايشي و در اندازه كوچك در مورد گروه هاي مختلف مواد غذايي و كارخانه هاي توليدكننده غذا، مثل محصولات لبني، مواد غذايي يخ زده، غلات انواع دسرها، انواع نان، آرد و. . . بررسي شد.
سيستم هسپ، به وسيله مجمع متخصصين علوم وصنايع غذايي به نام <كودكس آليمانتاروس> (Codex Alimentarius) (مركز بين المللي كنترل استانداردهاي صنايع غذايي) تاييد شده و پس از آن مورد تاييد مركز ميكروب شناسي مواد غذايي در آمريكا نيز قرار گرفت.
سيستم هسپ (HACCP) چيست؟
سيستم هسپ، رعايت هفت اصل را ضروري مي داند:
۱- تجزيه و تحليل خطرات در كليه مراحل توليد: شناسايي و بررسي عواملي كه به طور موثر باعث ايجاد آلودگي و مشكل در مراحل توليد مي شوند. اين مشكلات ممكن است به علت عوامل ميكروبي، شيميايي، سمي، فيزيكي و يا باقيمانده ذرات خارجي مثل شن وخاك و يا ذرات فلزي در مواد اوليه بوجود بيايد.
2- شناسايي و كنترل نقاط بحراني: اين نقاط بحراني از اولين مرحله توليدمثل: بارگيري، ورود مواد اوليه به كارخانه و تا آخرين مراحل توليد مثل، پخت، سردكردن، بسته بندي و برچسب زني و انتقال به مراكز فروش را شامل مي شود. (نقطه بحراني به نقطه اي مي گويند كه مسير توليد را به هر دليل متوقف يا كند نمايد.)
۳- ممانعت از ايجاد نقاط بحراني از طريق ابداع يك روش علمي: مثلاً كاهش زمان پخت مواد غذايي با بالابردن دما، اما با حفظ نكات ايمني و بهداشتي.
۴- كنترل نقاط بحراني با استفاده از دستگاه هاي مناسب يا افراد مجرب: يعني استفاده از دستگاه هايي كه به طور هوشمند مراحل توليد را كنترل مي كنند و يا استفاده از افراد مجرب براي كنترل تمام مراحل توليد براي جلوگيري از تجمع توليدات در خط توليد و ايجاد نقطه بحراني.
5- جايگزيني سريع دستگاه ها يا اشخاص ناكارآمد در مراحل توليد.
۶- كنترل دقيق مراحل توليد براي اطمينان از كارآمدي سيستم: كنترل مرتب مراحل توليد مثلاً با سنجش زمان كار دستگاه ها و ايجاد سرعت مناسب در مراحل توليد.
۷- استفاده از افراد مجرب و تحصيلكرده و آشنا به سيستمHACCP و آموزش اين روش به كليه پرسنل: اين افراد علاوه بر آگاهي از روش؛ HACCP بايد آن را بطور دقيق اجرا كرده و آن را حتي المقدور به پرسنل آموزش بدهند.
اين افراد بايد توانايي شناسايي و كنترل نقاط بحراني را داشته و سيستم را به بهترين نحو راهبري كنند.
علت نياز بهHACCP
يكي از مهمترين فعاليت هاي سازمانFDA، اجباري كردن استفاده از سيستمHACCP در تمام نقاط دنياست. اما چرا؟
۱- افزايش تعداد ميكروب هاي آلوده كننده مواد غذايي. براي مثال در بين سال هاي 1973 تا 1988، باكتري هاي جديدي مثل E. Coli (اشرشياكلي) و سالمونلا اينتريتيديس شناسايي شدند. بنابراين امروزه نيازمند كنترل دقيق تر و موثرتر هستيم.
۲- افزايش آلودگي شيميايي در مواد غذايي. بنابراين كنترل مواد غذايي از جهت آلودگي به مواد شيميايي مختلف؛ خصوصاً سرب كه بر روي سيستم عصبي اثر مي گذارد، الزامي است.
3- افزايش تنوع در محصولات كارخانه اي و روشهاي مختلف توليد. بنابراينFDA براي كنترل كليه اين روشها و ايجاد يك استاندارد جهاني و مناسب براي حفظ سلامت مصرف كننده و كنترل اين روشها؛ استفاده از سيستمHACCP را در كارخانه ها اجباري مي داند. درواقع اگر تمام كارخانه ها در نقاط مختلف دنيا از يك استاندارد واحد توليد استفاده كنند، كنترل و نظارت سريعتر و بهتر خواهد بود.
۴- باوجود يك استاندارد بين المللي كه همانHACCP است؛ توليدات كارخانه ها به راحتي قابل مقايسه است.
بنابراين براي دستيابي به فروش بالا و رقابت در بازار توليد؛ نيازمند رعايت اين استاندارد جهاني هستيم.
فوايد
سيستمHACCP، تعدادي از فوايد استفاده از اين روش را اينطور بيان مي كند:
۱ HACCP-، بر روي شناسايي و رفع مشكلات و خطرات در خط توليد تاكيد دارد.
۲ HACCP-، يك روش علمي و صحيح در توليد است.
3- كليه استانداردهاي كشوري و منطقه اي؛ در مقابل اين استاندارد؛ ناقص و ناكارآمد است. رعايت استانداردهاي كشوري و منطقه اي تنها وقت گير، هزينه بر و بي ثمر است و امكان رقابت در بازارهاي جهاني را از شما سلب مي كند. بنابراين تنهاHACCP پاسخگوي نياز صنعت رو به رشد امروزي است.
۴ HACCP-، ضامن سلامت محصولات توليدي شما است.
۵ HACCP-، روشي براي كاهش محدوديت هاي شما براي حضور در بازارهاي تجارت جهاني است.
منبعwww. Cfsan. fda. gov) :)

شكلات بخوريم يا نه؟
جذاب و هولناك 
000566.jpg
آيا مي توان به اين تحقيق اعتماد كرد؟
بسياري از مردم تحقيقات جديد پزشكي را فقط تبليغ نمي دانند. از آنجايي كه اكثر گياهان خصوصاً، سويا، انگور، برگ چاي، پياز، سيب، ليموترش و بسياري از گياهان ديگر منبع بسيار خوبي از مواد <آنتي اكسيداني> هستند، بنابراين مي توان اطمينان داشت كه <دانه كاكائو> نيز اثرات مفيدي مثل خاصيت <آنتي اكسيداني>، كاهشLDL و افزايشHDL را دارا بوده و به اين دليل باعث كاهش و يا ممانعت از خطر بروز حملات قلبي مي شود.
از زماني كه به ياد دارم، شكلات، شيرين ترين هديه اي بود كه دوست داشتم از ديگران هديه بگيرم. يك بسته شكلات، يك بسته بيسكويت شكلاتي و. . . بهترين خوراكي ها برايم بوده و هستند. هنوز هم عقيده دارم شكلات خوراك بسيار مفيدي است و من هنوز طعم شكلات هاي تلخ و شيريني را كه خورده ام به ياد دارم. . .

ز سال 2002 كه دكتر <اندروويل>، همين فرد دوستدار شكلات، مصرف شكلات هاي تلخ را راهي براي سلامتي اعلام كرد و تحقيقات خود را در مجله پزشكي <كلينيك مواد مغذي> (۱) در آمريكا به چاپ رساند، استفاده از شكلات چندبرابر شد. اما ببينيم خلاصه تحقيقات او چه بود:
زماني كه شكلات طبق يك رژيم غذايي صحيح مصرف شود، اثرات آنتي اكسيداني را به وضوح در بدن نشان مي دهد. شكلات باعث افزايشHDL يا <ليپوپروتئين سنگين يا كلسترول خوب> مي شود. اما اثرات آنتي اكسيداني شكلات مهمتر بوده و باعث كاهشLDL يا كلسترول بد مي شود، در نتيجه خطر بروز حمله قلبي كاهش مي يابد اما در اين تحقيق به ميزان مصرف نيز توجه شده و مصرف متعادل آن توصيه مي شود. اين پزشك، علت خاصيت <آنتي اكسيداني> شكلات را وجود دانه هاي كاكائو (Cocoa bean) در شكلات مي داند.
شكلات مضر است يا مفيد؟
اما عشاق شكلات متاسفانه بايد از حقيقتي آگاه شوند! شكلات داراي مقادير زيادي <اسيداستئاريك> است. درست به دليل وجود همين ماده در گوشت و كره مصرف آنها توصيه نمي شود!
اسيد استئاريك يكي از انواع چربي هاي اشباع شده و سنگين است و اين نوع چربي ها مستقيماً باعث افزايش ميزان كلسترول بد <>LDL مي شوند و همانطوري كه مي دانيد افزايش اين نوع كلسترول (LDL) باعث افزايش خطر بروز حمله قلبي و سكته قلبي مي شود.
تحقيقات انجام شده در <مركز سلامتي آمريكا> بر روي 80 هزار خانم بالاي 14 سال كه از شكلات به وفور استفاده مي كردند، نشان داده اين افراد چندين برابر ديگران در معرض خطر بروز حمله قلبي قرار دارند كه به دليل افزايش ميزان (LDL) يا كلسترول بد در آنهاست.
اسيد استئاريك باعث كاهش اثرات مفيد HDL (كلتسورل مفيد) شده و باعث افزايش توليد <فيبرين> (پروئين غيرمحلول ليفي كه باعث ايجاد لخته خون است) شده و در نتيجه باعث افزايش خطر بروز سكته قلبي مي شود.
از طرف ديگر، يك مقايسه علمي بين فوايد شكلات از جهت وجود مواد آنتي اكسيداني در آن، با خوراكي هاي ديگر داراي همين ماده، نشان مي دهد كه استفاده از مواد غذايي ديگر به جاي شكلات، اثرات بسيار سودمندتري را به دنبال خواهد داشت.
مثلاً سبزي ها، ميوه ها، گندم (كلاً غلات) ، ازنظر مواد <آنتي اكسيدان>، بسيار غني تر از شكلات هستند. از طرف ديگر اين قبيل خوراكي هاي تركيبات مفيد ديگري مثل فيبر، انواع ويتامينها، مواد معدني و. . . نيز دارند، و از همه مهمتر اينكه <شكر> كه يكي از مهم ترين عوامل چاقي است در اين خوراكي ها (سبزي ها، ميوه ها، غلات و. . .) وجود ندارد.
۳ اونس شكلات با شيريني متوسط، ۴۲۰ كالري انرژي، ۲۱۰ واحد چربي (معادل 50 درصد از كل تركيبات شكلات) ، ۱۶۸ واحد شكر (معادل 40 درصد از كل تركيبات شكلات) داشته و فقط 10 درصد باقيمانده از كل تركيبات شكلات، <كاكائو> است كه اين ميزان كاكائو كه مفيدترين بخش شكلات است، در مقابل اين همه مواد مضر موجود در شكلات ناچيز بوده و به نظر نمي آيد. به طوري كه متخصصين تغذيه معتقدند: <شكلات خوراكي جذاب، اما هولناكي است! >
بنابراين كارخانه هاي سازنده شكلات در اروپا مخصوصاً <سوئيس> سعي در تهيه شكلات هايي با شرايط ويژه و سالم دارند. يعني آنها سعي دارند با بالابردن درصد كاكائوي مصرفي، مضرات شكلات را كاهش دهند. بنابراين مي بينيم كه شكلات ها روز به روز تيره تر و تلخ تر مي شوند.
باوجود تمام اين مضرات، دكتر <استفان سيناترا> و <دكتر اندروويل>، مصرف يك اونس شكلات كه معادل يك تكه كوچك شكلات است، آنهم از نوع تلخ آنرا، يكبار در هفته بلامانع مي دانند. سلامت باشيد. . .
مهتاب صفرزاده خسروشاهي 
كارشناس علوم و صنايع غذايي 
www. medicationsense. com
پي نوشت:
(۱American Journal OfClinical Nutrition (

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |