پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۳۶- Nov. 27, 2003
فوتبال المپيك
تيم اميد ايران و وظايف مربيان
001760.jpg

معراج مژده - تيم اميد فوتبال ما جزو بهترين هاي حاضر آسياست. در واقع پتانسيل موجود در اين تيم به اندازه اي است كه بتواند لااقل جزو سه تيم برتر آسيا شود. رشد موازي فوتبال حرفه اي در كره و ژاپن و بدنبال آن در چين با شرايط اقتصادي بسيار معقول و گاه وسوسه كننده در اكثر رده ها اين دو تيم را در صف جلوي اين رشته قرار داده است.
ژاپني ها كه حساب جداگانه اي دارند.اين كره ايها رنجهاي بسيار كشيده اند تا بدين سطح رسيده اند. از جنگهاي خانمان برانداز و جنگهاي خانگي بسيار عبور كرده اند تا امروز بتوانند در همسايگي ژاپن براي خود امكانات اساسي اقتصادي به وجود آورند. آنها علاوه بر برگزاري بازيهاي آسيايي و جام هاي اين قاره ،در نهايت هم المپيك را برگزار كردند و هم جام جهاني را. با رشد اقتصادي در اين كشور ورزش و فوتبالش نيز پيش رفت تا به امروز كه نامي در بين كشورهاي بزرگ جهان دارد. همان كره اي كه بارها در مقابل فوتبال ملي ما تسليم شده است. كره ايها حالا براي خود يكي از كشورهاي پيش افتاده در زمينه فوتبال شده اند. رفتار و كردار حرفه اي آنها كمك كرده است تا به اصول اوليه حرفه اي گري احترام گذاشته و با اين ذهنيت عمل كنند. ژاپن كه از سالهاي پيش برنامه پيشرفت خود را به جهانيان اعلام كرده بود، مرزهاي خود را به روي فوتبال جهان باز كرد و خود نيز چون اقتصادش به مبادله فوتبال پرداخت تا ابعاد حرفه اي خود را گسترش دهد.
امروز ژاپن نيز چون كره جنوبي در فوتبال حرفه اي جهان پذيرفته شده است. در مقابل بدون آنكه وارد بحث سياسي شويم، كره شمالي را داريم كه در دنياي بسته ورزش خود گرفتار شده است و تحولات عيني جوامع مختلف را در ورزش حس نمي كند. به عنوان مثال ديرزماني است كه بازيكنان حرفه اي دنيا آموخته اند كه ترفندهاي قديمي فوتبال يا به نوعي ضد فوتبال و ضدرفتار اخلاقي از جهان فوتبال رخت بر بسته است. حركتي كه چولي بازيكن كره شمالي در ورزشگاه آزادي انجام داد ،در بازار فوتبال حرفه اي جايگاهي ندارد و در چارچوب اخلاق حرفه اي نيز نمي گنجد. در فوتبال حرفه اي اگر با تحولات جاري پيش نرويم (با رعايت تمام اصول اخلاقي) هرگز نمي توانيم به دستاوردهاي امروزي آن دست پيدا كنيم. گاه ذهنيت هاي غيرحرفه اي خط دهنده كليت فوتبال مي شود كه در تضاد با خواسته هاي اجتماعي ورزش قرار مي گيرد. اينكه ما سالهاي سال ديگر بايد در قالب آماتوريسم مي مانديم فكر امروزي نيست و همان بلايايي را بر سر فوتبال مي آورد كه بر دو و ميداني، شنا، ژيمناستيك و ... گذشت و شانس با ورزش بود كه تغييرات در بخش كلان ورزش صورت گرفت، وگرنه بايد در همان دوران سنتي فوتبال مي مانديم.
اين مقدمه از آن جهت آمد كه احساس مي شود هنوز بقاياي آن تفكر كهنه و غيرامروزي روساي سابق ورزش تلاش مي كنند تا فوتبال را در همان شرايط گذشته ، بصورت منجمد نگه دارند.
001762.jpg

بحث اداره تيم اميد (المپيك) دوباره بالا گرفته است.سازمان تربيت بدني و فدراسيون به عنوان متوليان اصلي ورزش و كميته  ملي المپيك به عنوان صاحب اصلي تيم المپيك بر گزينش مربي داخلي اصرار دارد و سازمان ورزش بر مربي خارجي و نگاه جهاني به رشته فوتبال. به نظر مي رسد، فدراسيون فوتبال در اين شرايط بهترين تصميم را گرفت و با حفظ موقعيت تيم اميد از برانكو ايوانكوويچ دعوت كرد تا تيم اميد را زير نظر بگيرد. برانكو با درايت و دانشي كه در زمينه فوتبال دارد، قادر است تيم اميد را چون پوسان به المپيك آتن ببرد. اعلام همكاري گروه مايلي كهن با برانكو خود قدم مثبتي است كه بايد منتظر نتايج آن بود، اما اميدواريم اين توافق و پذيرش دوجانبه با شرح وظايف توام باشد. كاملا بايد مكتوب شده باشد كه برانكو با كدام عنوان و چه نوع حكمي در تيم ملي كار مي كند. آيا او تنها ناظر كيفي بر برنامه هاي تيم اميد است يا حق دخالت در نوع كار تمرينات، انتخاب شيوه بازي حتي تركيب و آرايش تيم را دارد؟
وظايف گروه مايلي كهن چيست؟ آيا او اختيار تام دارد كه نوع تمرينات، سيستم بازي، تركيب تيم را شخصا انتخاب كند؟ اگر در يكي از اين برنامه ها اشكالي از طرف برانكو گرفته شد، مايلي كهن موظف به پذيرش آن است؟ اگر اين شرح وظايف توضيح داده نشده باشد و طرفين توجيه نشده باشند، شايد مشكلاتي را در پي داشته باشد.
در شكل ديگرش نيز شايد در صورت عدم موفقيت، هيچ يك از دو طرف مسئوليت نپذيرند و اتفاقا بحث اصلي در همين بخش است. در شرايط حاضر مسئوليت كلي تيم از نظر فني به عهده كيست؟ و چه كسي آن را مي پذيرد. به نظر مي رسد اگر اين ماجرا در آغاز كار روشن شود، وظايف افراد نيز در قبال مسئوليتي كه دارند روشن تر مي شود. فدراسيون فوتبال بايد از تجربه گذشته اين تيم درس بگيرد و كليه خواسته هاي خود را خيلي واضح و روشن مطرح كند. از نظر فني نيز انتقال در تفكر به بدنه تيم مشكل تر است تا بازيكنان مستعد تيم اميد تكليفشان با خواسته هاي مربيان مشخص شود.
تيم فعلي اميد ما داراي پتانسيل بالايي است، نفرات و نيروي بسيار خوبي دارد كه اتفاقا در سني قراردارند كه مسائل فني فوتبال را خوب درك مي كنند و قادرند تئوري هاي مربيان را عملا در زمين پياده كنند. در حال حاضر هشت بازيكن بزرگسالان ما را اميدها تشكيل مي دهند: مهدي رحمتي، جلال كاملي فرد، محمد نصرتي، محرم نويدكيا، آرش برهاني، جواد كاظميان، حسين كعبي و ايمان مبعلي.
اين بازيكنان در كنار ديگر اميدهاي كشور قادرند در سطح آسيا به موفقيت هاي بيشتري دست پيدا كنند.
ايران براي حضور در المپيك آتن بايد با حريفان مطرح آسيا چون چين، كره جنوبي و مالزي روبرو شود.وصعود يك تيم از اين گروه كار آساني نخواهد بود، اما در مقابل حريفاني چون چين و مالزي تيم ما چندان مشكلي نخواهد داشت و تنها كره جنوبي رقيب جدي ماست كه در اين رده سني مي توانيم با برنامه خاص به پيروزي برسيم. سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال به دليل اهميتي كه المپيك براي ما دارد مي توانند با تشكيل يك كميته ناظر بر تيم اميد، كليه وظايف افراد را روشن و بر آن نظارت داشته باشند تا فوتبال ما بتواند در اين رخداد جهاني حضور داشته باشد.

گام به  گام تا المپيك
از آتن تا آتن
001764.jpg
تاكنون جهت حضور در بازيهاي المپيك و پاراليمپيك آتن ورزشكاران كشورمان به شرح زير موفق به كسب سهميه ورودي اين رقابت ها شده اند:
المپيك آتن: ۴ كشتي گير كشورمان در رشته آزاد عليرضا رضايي، عليرضا حيدري، هادي حبيبي، محمد اصلاني و ۳ جودوكار: آرش ميراسماعيلي، مسعود حاجي آخوندزاده و محمود ميران و ۶ وزنه بردار موفق به كسب سهميه شده اند.
پاراليمپيك ۲۰۰۴ آتن: ورزشكاران كشورمان در رشته هاي واليبال نشسته، تير و كمان، تيراندازي، دو و ميداني، دوچرخه سواري، وزنه برداري و جودو موفق به كسب سهميه از رقابت هاي پاراليمپيك ۲۰۰۴ آتن شده اند.
* هيأتي متشكل از نمايندگان حزب رقيب قدرتمند دولت يونان از مقر كميته سازماندهي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن ديدار كرد.
* با همكاري مشترك كميته سازماندهي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ و مؤسسه مطالعاتي روابط بين الملل دانشگاه بانتئون يونان كنفرانس ۲ روزه بازيهاي المپيك و روابط بين الملل در آتن برگزار شد.
* دو مكان از مهمترين نمايشگاه هاي مجسمه سازي همزمان با المپيك آتن در يونان برگزار خواهد شد.
* از سوي مقامات كميته آتوك يونان ۴ شهر متالونيك، پاتراس، ولوس و ايراكليو ميزبان مسابقات مقدماتي فوتبال بازيهاي تابستاني آتن خواهند بود.
* حدود ۷۰ هزار نفر تماشاگر مراسم افتتاحيه و اختتاميه بازيها در المپيك استاديوم و بيش از ۴ ميليارد نفر در پاي گيرنده هاي تلويزيوني خود اين مراسم را مشاهده خواهند كرد.
* با بودجه اي برابر ۱۱۸ ميليون يورو اولويت اول به كامپيوتري كردن سرويس بايگاني و اداره دادستاني در ۶ شهري كه ميزبان رويدادهاي ورزشي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ خواهند بود داده شده است.
*انتخاب داوطلبان برگزاري مراسم افتتاحيه و اختتاميه المپيك ۲۰۰۴آتن كه از بزرگترين و جذاب ترين برنامه هاي هنري جهان مي باشد آغاز شد.
* طراح مدال هاي بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن خانم «الني وتسي» هنرمند يوناني مي باشد. طرح روي مدال تصوير Nike، الهه پيروزي يونان باستان و در طرف ديگر مشعل بازيهاي المپيك باستان ،كوه مقدس المپيك و آرم المپيك ۲۰۰۴ آتن آورده شده است.

گفت و گو
شرمساري بدون وحشت
001766.jpg
مريم دري منش- پس از شكست ۳ بر صفر آلمان برابر فرانسه در مهمترين ديدار دوستانه هفته گذشته مجله آلماني «راين ساويتونگ» گفت وگويي را با رودي فولر سرمربي تيم فوتبال آلمان انجام داده است كه در زيرمي خوانيد:
*نتيجه سه بر صفر مقابل فرانسه! آيا از تأثيرات منفي و طولاني بعدي آن نمي ترسيد؟
- هميشه آنچه مي ماند تنها نتيجه است و اين نتيجه دردناك و سنگيني است كه بايد تا سه ماه آن را روي دوش مان بكشيم. دلم نمي خواهد بگويم، ولي ما پس از اين كه دو بر صفر عقب افتاديم، بازي را واگذار كرديم.
*به چه شناختي از بازيهاي اروپايي دست پيدا كرديد؟
- ياد گرفتيم كه در مقابل تيمي مثل فرانسه فقط زماني مي توان پيروز شد كه از موقعيت هايي كه حريف در اختيار مي گذارد استفاده كرد. البته بازيكنان جوان ما مثل كوين كوراني و آندرياس هينكل نشان دادند كه ما با آنها در مسير صحيح قرار داريم. اين جوانان تا جام ملت هاي اروپا بازهم پيشرفت كرده و كامل تر مي شوند. ما نبايد الان دچار وحشت و آشفتگي شويم.
*بازگشت نيس نووتني را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اينكه نيس هنوز نيس نووتني قبل از مصدوميت نيست، كاملاً طبيعي است. ولي من اين ريسك را انجام دادم چون او از لحاظ بدني كاملاً روي فرم است. متأسفانه كريستين وورنز مثل بازيهاي قبلي عمل نكرد، او روز سياهي داشت.
*دوئل بالاك و زيدان را چگونه ديديد؟
- زيدان بيشتر از يك بازي ساز، يك جادوگر است، ولي بالاك دستورات تاكتيكي مربي را اجرا مي كند. اين موضوع كه زيدان در اين بازي يك سروگردن بالاتر از بقيه بود را مطمئناً فقط من نديدم، ولي نمي توان مقايسه كرد. ميشائيل خيلي تلاش كرد و خيلي مسئولانه بازي كرد. او هنوز هم چيزهايي براي ارائه كردن دارد. مسلماً امروز زيدان برنده اين دوئل بود.
* آيا پس از اين ديدار ديگر نبايد در جام ملت هاي اروپا انتظاري از تيم آلمان داشت و ديگر نبايد در مورد نيمه نهايي صحبتي كرد؟
- ما صحبتي در اين خصوص نمي كنيم، نمي گوييم به پرتغال مي رويم، همه حريفان را شكست مي دهيم و راحت به فينال مي رسيم. ما مي دانيم كه در يك جام اروپايي، جايي كه تعداد زيادي تيم هاي خوب وجود دارند، بازي ها خيلي سخت مي شوند. اما اين موضوع تنها در مورد تيم ما صدق نمي كند و شامل تيم هاي ديگر نيز مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |