چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۳
گزارش بيست و هشتمين كنگره جامعه جراحان ايران
عكاسي ممنوع است، آقاي همشهري
مساله اي كه به شدت در كنگره به چشم مي آمد حضور بسيار گسترده جراحان و حضور بسيار كم و نزديك به صفر دانشجويان رشته هاي پزشكي بود
عليرضا آشوري 
عكس: هادي مختاريان 
يكي از عكس هايي كه عكاس ايرانشهر انداخته است به نظرمي رسد ، اين دختر كوچولو شغل آينده اش را از حالا  انتخاب كرده است،«جراحي»!
دكتر پرويز سيار را كه مي شناسيد؟ همان جراج معروف وخوش اخلاق كه در عين حال كارشناس داوري هم هست وهرچند وقت يكبار در برنامه ۹۰ به نقد و تحليل مسايل داوري مي پردازد. دكتر سيار درباره كيفيت كنگره اعتقاد داشت كه چنين كنگره هاي متمركزي كه تمام رشته هاي جراحي را در برمي گيرد براي بازآموزي و آشنايي جراحان با نكات و پيشرفت هاي جديد مي تواند بسيار مفيد واقع شود، چون هر جراح حداكثر قادر است در يك مدت معين دو يا سه ژورنال علمي را مطالعه كند، ولي از طريق چنين كنگره هايي مي تواند خيلي سريع با مقدار زيادي روش جراحي جديد آشنا شود.
دكتر سيار اذعان داشت كه جدا از مقالاتي كه به دوره نكات قديمي مي پردازد برخي از مقالات و تحقيقات جديد، بسيار جذاب و عالي بوده اند.
007524.jpg

با دكتر سيار درباره محل برگزاري كنگره صحبت كرديم. او هم تاكيد داشت كه برخي از سالن ها واقعا كوچك و ناراحت كننده هستند و چه بهتر كه در آينده فكري براي حل اين مشكلات انديشيده شود. وقتي كه با دكتر سيار صحبت مي كرديم بسياري از همكاران ايشان مي آمدند و اغلب اولين چيزي كه مي گفتند اين بود كه «آقاي دكتر» چه عجب غير از تلويزيون شما را ديديم. دكتر سيار اعتقاد داشت كه اين مقوله فوتبال از زندگي اش جدا شدني نيست حتي داخل پوشه مخصوص جامعه جراحان او يك روزنامه ورزشي به چشم مي خورد.

يكي از نكاتي كه در كنگره امسال خيلي به چشم مي خورد بحث حالا شايد قديمي اما همچنان داغ بيمارستان ايرانمهر بود. اغلب مي شد جراحان معروف و مشهور را ديد كه دسته دسته ايستاده اند و درباره اين مساله با هم صحبت مي كنند. عمده بحث ها هم عمدتا به اين نتيجه ختم مي شد كه حتي اگر پزشك يا بيمارستان در اين قضيه مقصر هم باشد كه البته بسياري از جراحان چنين اعتقادي نداشتند، باز هم نبايد بدين ترتيب با آبرو و جايگاه علم پزشكي در كشور بازي  شود. به خصوص كه داوري ها و اظهارنظرهاي يك طرفه برخي مسوولان هنوز هم كه هنوز است ادامه دارد، حتي در يكي از سخنراني ها يكي از جراحان، ابتداي سخنراني خود با صراحت اين قضيه را پيش كشيد و از داوري هاي يك طرفه كه باعث بر هم خوردن حرمت حرفه مقدس پزشكي مي شود انتقاد كرد.
جراحي هميشه آخرين و شايد تنها راه حل درماني باشد ولي در عين حال جراحي هميشه تهاجمي ترين روش درماني بوده و هست. اما همين روش تهاجمي و عوارض درماني  آن در بسياري از موارد تنها راه نجات بيمار محسوب مي شود و كسي كه مي خواهد سلامتي دوباره خود را بازيابد ناچار است عوارض جراحي را هم بپذيرد.
بيست و هشتمين كنگره جامعه جراحان ايران از روز شنبه تا چهارشنبه در سالن همايش هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران برگزار شد. در اين كنگره نيز مثل كنگره  هاي قبلي تمام رشته هاي جراحي همزمان و با هم شركت داشتند و در يك سالن و ۱۱ اتاق مختلف به ارايه مقالات ارايه شده پرداختند. گويا روند كنگره هاي رايج علمي پزشكي ايران اينگونه است كه الزاما هر سال همان اعضاي كنگره قبلي و به عبارت صحيح تر همان اعضاي تشكيل دهنده هيات رئيسه گرداننده كنگره باشد. اين نكته شايد با توجه به تجربه و عملكرد مديران قبلي، كمكي براي بهتر برگزار كردن كنگره جديد باشد ولي اگر به شما هر شب چلوكباب برگ مخصوص هم بدهند بعد از مدتي دلتان را مي زند. به نظر مي رسد ايجاد تنوع در رياست هر كنگره مي تواند به جذابيت كنگره كمك كند و از ديد علمي هم ايجاد تغيير و تحول در رياست هر كنگره به طور موضوعي با درگير كردن تعداد بيشتري متخصص و محقق در امر برگزاري و سياستگذاري افق علمي تازه اي را براي علاقه مندان باز مي كند به خصوص كه اين كنگره امر مهمي مثل جراحي را پوشش دهد كه دستيابي به تازه هاي علمي و مسايل به روز مي تواند براي درمان بيماران امري حياتي و براي جراحان يك واجب كامل تلقي شود.
به هر حال در كنگره اخير جراحان ايران باز هم همان گروه قبلي و آشناي قديمي رياست كنگره را بر عهده داشتند، دكتر ايرج فاضل به عنوان رياست جامع جراحان، دكتر كاظم عباسيون به عنوان دبير اجرايي، دكتر سياوش صحت به عنوان دبير علمي و دكتر مريم پوررضا به عنوان خزانه دار كار اصلي هدايت اين كنگره را بر عهده داشتند. در اين كنگره مقالات مربوط به ۱۴ رشته جراحي، به اضافه بيهوشي، پرستاري و راديوتراپي سرطان در يك كنگره به طور همزمان ارايه مي شد. از بعد علمي اغلب شركت كنندگان عقيده داشتند كه امسال كنگره بهتري را شاهد بوده اند و اغلب به حضور ميهمانان خارجي كنگره اشاره مي كردند كه جذابيت فراواني را براي كنگره بيست و هشتم فراهم كرده بود. اما از سويي ديگر برخي از جراحان هم اعتقاد داشتند كه امسال هم مثل سال هاي قبل اكثريت مقالات مروري بر آن چيزهايي بود كه همگي مي دانستند و بارها در كنگره هاي مختلف درباره آنها بحث شده بود. البته يك جراح عمومي اعتقاد داشت «همين تك و توك مقالات جديد و سخنراني خارجي هم مي تواند مفيد واقع شود و بهتر است از اين كنگره هاي ايراني توقع نداشته باشيم.»
دكتر كاظم عباسيون در مورد كيفيت علمي و اجرايي كنگره اظهار مي كرد: «هيات اجرايي نبايد درباره كيفيت كنگره اظهارنظر كند. به هر حال ما تمام سعي خودمان را كرده ايم.»
يك مساله مهم تخصيص فضاي كافي براي اين همه رشد مختلف و متفاوت بود. پانل برخي از رشته ها مثل جراحي عمومي اغلب در سالن اصلي و بزرگ مركز رازي برگزار شدند ولي پانل هاي اكثر رشته ها در اتاق  هايي كوچك با صندلي هاي ناراحت و شرايطي ناخوشايند برگزار شد. دكتر صحت اعتقاد داشت كه همين فضا براي رشته هاي مورد نظر كفايت مي كند. او گفت: «بر مبناي آمارهاي سال هاي قبل مي دانستيم كه هر رشته چقدر استقبال كننده دارد. بر همين اساس رشته ها را تقسيم كرديم.» البته حرف دكتر صحت به ميزان قابل ملاحظه اي صحيح بود ولي اتاق هاي اختصاص يافته براي برخي از رشته ها مثلا پرستاري يا جراحي فك و صورت به حدي تنگ و تاريك بود و صندلي هايش آنقدر بد بودند كه اغلب حاضرين بعد از مدت كوتاهي از نشستن روي صندلي خسته مي شدند. دليل هم واضح بود. صندلي هاي چنين اتاق هايي از نوع همان صندلي هايي است كه در مجالس عروسي ميهمان ها را گوش تا گوش دور هم مي نشانند و طبيعتا براي يك همايش علمي سطح بالا و سنگين و حضور پزشكان و جراحان معتبر ايران اصلا انتخاب مناسبي به شمار نمي رود. به هر حال اين سوال همچنان وجود داشت كه اصلا فلسفه برگزاري همزمان اين تعداد رشته جراحي و غيرجراحي چيست؟ دكتر صحت پاسخ مي دهد: چون تمام رشته هاي جراحي به هم پيوسته اند و عملا هم به هم ربط دارند.
اين حرف من نيست بلكه تمام منابع جراحي مهم دنيا هم همين را مي گويند. يك جراح قفسه سينه بايد حين كار از سر و گردن بيمار هم حفاظت كند و بر عكس بنابراين تمام رشته هاي جراحي به هم پيوسته و وابسته هستند.» اين استدلال البته از لحاظ علمي صحيح است ولي به هر حال محدود كردن مقالات و فضاي عمده رشته هاي جراحي، به بهانه آمار سال هاي قبل و پيوستگي رشته هاي جراحي چندان جالب به نظر مي رسد. يكي از جراحان متخصص زنان و زايمان اعتقاد داشت: «بهتر است تفكيكي براي رشته ها وجود داشته باشد. يا اگر هم قرار است همه با هم مقالات خود را ارايه كنند دست كم فضاي بيشتري را براي رشته هاي مختلف در نظر بگيرند تا حجم ارايه مقالات هم بالاتر برود و استقبال بيشتر شود.»
مساله ديگري كه به شدت در كنگره به چشم مي آمد حضور بسيار گسترده جراحان و حضور بسيار كم و نزديك به صفر دانشجويان رشته هاي پزشكي بود. خيلي به ندرت پيش مي آمد كه در ميان خيل جراحان مشهور و معروف مملكت، دانشجويي را ببينيد كه براي استفاده از سخنراني ها به مركز رازي آمده باشد، در حالي كه به نظر مي رسيد با توجه به جذابيت فراوان جراحي دانشجويان پزشكي بايد استقبال بيشتري از اين كنگره به عمل مي آوردند. يك دليل اين مساله شايد به قضيه معروف و مشهور قبولي رشته هاي تخصصي پزشكي مرتبط باشد. جراحي كار پزشكان عمومي يا حتي متخصص نيست. فقط كساني حق جراحي دارند كه در اين رشته هاي تخصصي تحصيل كرده باشند. بنابراين جراحي براي پزشكان عادي يا حتي متخصص غيرجراح كمتر جذابيت دارد. از سوي ديگر ميزان علاقه مندي دانشجويان براي امتحان دادن و ادامه دادن رشته هاي جراحي به دليل طولاني بودن رشته، استرس وحشتناك و بسيار بالاي جراحي و بسياري دلايل ديگر علاقه مندي دانشجويان را به رشته جراحي گيريم در بسياري از رشته هاي آن كاهش داده است. در حال حاضر به نظر مي رسد جراحي گوش و حلق و بيني و ارتوپدي از مقبوليت بسيار بيشتري بين شركت كنندگان رشته هاي تخصصي برخوردار است.
اما هر چقدر كه دانشجو در كنگره كمياب بود، تا دلتان بخواهد جراحان مشهور و معروف فراوان بود. جراحاني كه خداي ناكرده فقط در اتاق عمل يا برنامه هاي سيما ممكن بود آنها را ديده باشيد.
اما به لحاظ اجرايي اين كنگره هم مثل تمام كنگره هايي كه در ايران برگزار مي شود مشكلات فراواني داشت، اين اشكالات اجرايي از همان مسير ورودي سالن رازي شروع مي شد.
حال توجه كنيد به سالن ها و تعداد مقالاتي كه به اين دو رشته اختصاص يافته بود. رشته گوش و حلق و بيني كه اصلا در برنامه چاپي مفصل و معماگونه كنگره ناپديد شده بود.
اگر به سالن رازي رفته باشيد مي دانيد كه مسير منتهي به اين سالن از كنار مسير مربوط به بيمارستان ميلاد مي گذرد. فلش تابلويي كه مثلا قرار بود محل برگزاري كنگره را مشخص كند راهي را نشان مي داد كه به بيمارستان ميلاد منتهي مي شد. وقتي هم كه راه را يافته، وارد سالن رازي مي شديد تازه آن وقت بايد معماي غامض و بسيار پيچيده برنامه كنگره را حل مي كرديد. اول اينكه پيدا كردن محل اتاق ها يا به زعم برگزاركنندگان تالارها دست كمي از يافتن تالار اسرار در كتاب هري پاتر نداشت. بعد هم اينكه گرچه برنامه هاي هريك از رشته ها به ترتيب از هم تفكيك شده بود، ولي يكمرتبه وسط برنامه يك رشته، با برنامه سالن اصلي روز قبل مواجه مي شديد كه هيچ ربطي به هم نداشتند طراحان اين برنامه عجيب حداكثر سعي خود را در هر چه پيچيده كردن آن بكار گرفته و در عين حال در هر صفحه اي مدام يادآوري مي كردند كه روز اول كنگره در سالن اصلي چه خبر است! آن وقت برنامه ارايه مقالات جراحان گوش و حلق و بيني اصلا در برنامه وجود نداشت و به جاي برنامه جراحي چشم، تومورهاي سرطاني را گنجانده بودند! به هر حال بنظر مي رسد طراحان اين برنامه مي  توانند اوقات فراغت خود را با طرح جدول هاي پيچيده به خوبي پر كنند.
نمايشگاه محصولات پزشكي هم كه جزو لاينفك چنين كنگره هايي  است با حضور ۱۷ شركت در همان سالن رازي برگزار و با استقبال قابل توجهي هم روبه رو شد.
رسم كنگره هايي نظير كنگره جامعه جراحان ايران اينست كه در خاتمه آن معمولا راي گيري براي انتخاب هيات مديره جديد براي اغلب رشته ها صورت مي گيرد. جدا از انتخاب مجزاي هركدام از انجمن ها، انتخابات كلي جامعه جراحان ايران هم صورت گرفت. نام كانديداهاي هر رشته وكد آنها روي در و ديوار خودنمايي مي كرد و كم مانده بود پوستر و تراكت تبليغاتي آنها به ديوار چسبانده شود! اما نكته بسيار جالب اينجا بود كه انتخابات دوره جديد جامعه جراحان ايران صرفا با جايگزيني دو نفر نماينده صورت گرفت و بقيه همان اعضاي قبلي بودند. يك جراح عمومي در اين زمينه مي گفت: معلوم نيست چرا انتخابات برگزار مي شود؟ هر سال كه همان آدم هاي قبلي انتخاب مي شوند. انگار جراح ديگري در اين مملكت وجود ندارد. به هرحال هيات رئيسه جديد يا قديمي جامعه جراحان تقريبا در نيمي از پانل ها حضور داشتند و هر صفحه اي از برنامه را باز مي كردي نام اعضاي هيات رئيسه در يكي از پانل ها ديده مي شد.
بعيد مي دانم نتيجه انتخابات جامعه جراحان و رشته هاي جراحي براي مردم جذابيتي داشته باشد. آنهايي كه خيلي علاقه دارند مي توانند به سايت انجمن جراحان ايران مراجعه كنند!
يك روايت شخصي از روز آخر...
روز آخر كنگره يعني چهارشنبه ۲۳ارديبهشت ماه واقعا روز عجيبي بود، نگارنده كه مسوول تهيه گزارش از كنگره جامعه جراحان بودم متاسفانه مراسم افتتاحيه را از دست دادم، ولي طي روز سه شنبه و حتي چهارشنبه صبح فكر مي كردم كه كنگره اي با اين همه دبدبه و كبكبه قطعا بايد اختتاميه داشته باشد، بنابراين طبق روال كار مطبوعاتي تصميم گرفتيم تا همان روز آخر و زمان اختتاميه عكس هاي مربوط به كنگره را تهيه كنيم. نگارنده حتي گفت وگو با مسوولان اصلي برگزاري كنگره را به روز آخر موكول كرد. صبح چهارشنبه وقتي خود را به عنوان خبرنگار روزنامه همشهري به آقاي دكتر صحت معرفي كردم به نظر رسيد آقاي دكتر كمي تا قسمتي سگرمه هايشان در هم رفت. وقتي كه تحصيلات دندانپزشكي خود را نيز ضميمه شغل خبرنگاري كردم گرفتگي چهره  ايشان كمي بيشتر شد، ولي به هرحال با لحني كمي تند و كنايه آميز سوالات بنده را پاسخ دادند. وقتي از ايشان پرسيدم كه مشكلات شما براي برگزاري كنگره چه بود؟ خيلي سريع جواب دادند مشكل من اين سوالات بيخودي است كه از من مي پرسي و فورا ناپديد شدند. بنده هم بنا بر حفظ حرمت و كسوت به روي مبارك خودم نياوردم. خلاصه در همان حين آقاي دكتر سيار را ديدم و صحبت هاي گرم ايشان باعث شد تا قضيه دقايقي قبل از ذهنم پاك شوند. پس از آن بود كه ناگهان متوجه شدم اختتاميه اي در كارنيست! يعني چه؟ مگر ممكن است؟ بله ممكن بود. كنگره، اختتاميه نداشت. سرظهر با كلي مصيبت با دفتر ايرانشهر تماس گرفتم و خواستم فورا يك عكاس به سالن رازي بفرستند.
007545.jpg

نگارنده با همراهي عكاس تا به حال ۵-۴ كنگره علمي را پوشش خبري داده و هميشه بدون دردسر عكس و خبر را تهيه كرده بوديم. شايد هم كنگره هاي قبلي، ما را بد عادت كرده بود ولي هرگز برايمان پيش نيامده بود كه غير از كارت خبرنگاري چيزي از ما بخواهند كه تازه خيلي وقت ها آن را هم نمي خواستند خلاصه آقاي مختاريان مشغول عكس گرفتن شدند كه يكمرتبه دكتر صحت پشت سرما پديدار شدند: آقاي همشهري چيكار مي كني؟ من و هادي نگاهي بهم كرديم. معلوم بود كه داريم چه كار مي كنيم. دكتر صحت ادامه داد: شما مجوز براي عكاسي داريد؟! مجوز؟چه مجوزي؟ دكتر صحت پافشاري  كرد شما بايد مجوز داشته باشيد و گرنه حق عكاسي از سالن را نداريد. گفتيم كه ما خبرنگاريم و كارت خبرنگاري داريم و با اين كارت براحتي مي توانيم از هر همايش و كنگره اي گزارش تهيه كنيم، تازه اين كنگره كه يك كنگره  عمومي است، ولي آقاي دكتر زير بار نمي رفت كه حتي مجلس هم از عكاسان خبري مجوز نمي خواهد. آدم وارد كاروانسرا هم كه مي شود بايد اجازه بگيرد و بعد هم رو به هادي مختاريان گفتند: شما پزشكي؟ و پاسخ منفي هادي باعث شد تا دكتر صحت قاطعانه بگويد: پس اصلا نبايد وارد سالن ها بشوي. اگر دكتربودي حالا يك حرفي! من و هادي دست از مجادله برداشتيم و هر دو مثل بچه آدم از سالن رازي آمديم بيرون.
به هر حال اين مساله باعث شده تابنده شخصا قدر كنگره هاي قبلي و روساي آنها را بدانم چرا كه دست كم اگر مرا تحويل نمي گرفتند جلوي كار ما را هم نمي گرفتند،آنهم با اين وضع عجيب.
اين هم يكي ديگر از عكس هاي قاچاقي ولي به نظر مي رسد بقيه عكاس ها مشكلي نداشته اند!

عضو شوراي شهر
007542.jpg
حسن زياري
وقتي به عنوان نماينده روزنامه همشهري در مقابل نماينده مردم تهران در شورا نشستم، انتظار مصاحبه اي طولاني را داشتم كه در آن ضمن بررسي عملكرد دوره دوم شورا در زمينه هاي شهرسازي و معماري، به كاستي هاي معماري شهري در تهران نيز بپردازيم اما مصاحبه ۱۵ دقيقه اي كه حاصل دوندگي هاي چند هفته اي بود، مجالي براي بحث و چالش در اين زمينه را باقي نگذاشت.
طبقه ششم محل استقرار پنج نفر از اعضاي اصلي و از جمله مهندس حسن زياري است، سه نفر از آنها رئيس سه كميسيون شورا هستند، اين طبقه اتاق ديگري هم دارد كه جايگاه رئيس و نايب رئيس شورا است.
اتاق رئيس كميسيون شهرسازي و معماري در انتهاي راهرويي قرار دارد كه براي رسيدن به آن بايد اتاق رسول خادم، مهندس چمران و حسن بيادي را پشت سر گذاشت.
ده دقيقه تاخير من به همراه جلسه اي كه قرار بوده حداكثر تا ساعت ۳۰:۷ به طول بينجامد، با حضور مردي كه مي خواست در مورد پله هاي برقي عابر پياده صحبت كند، باعث شد تا ملاقات با كسي كه نماينده منتخب مردم در شورا بود با تاخير بيشتري انجام شود.

آنها حذف نمي شوند
معلم هاي الكترونيكي مي آيند
اين طرح در راستاي طرح آموزش از طريق تصوير بود اما معلم ها فكر مي كردند ما مي خواهيم آنها را حذف كنيم. در صورتي كه هدف ما تنها راحت تر كردن كار آنها بود
007527.jpg
عليرضا كيواني نژاد
اين نمايشگاه با هدف ايجاد زمينه براي استفاده مناسب از پديده تكنولوژي كه در كشور در حال رشد و گسترش است برپا شد
اگرچه گفته مي شود تكنولوژي مدرن جايگزين معلم ها خواهد شد اما به نظر مي رسد اين نسخه شامل حال كشور ما نمي شود.
قديمي ها مي گفتند كه نفس معلم بايد توي صورت شاگرد دميده شود تا ارتباط ميان آن دو همان طوري شكل بگيرد كه در مثل مي گوييم رابطه استاد و شاگرد.
مروز اما آنها از اين فاصله گريزان نيستند بلكه مي خواهند با اين حركت پلي بسازند بين مدرسه، خانه شاگرد و خانه معلم. دست اندركاران برپايي چنين نمايشگاهي با هدف بالا بردن فرهنگ عمومي دانش آموزان و معلم در استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري خصوصا آموزشي، سومين دوره جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي - رشد - را به مدت يك هفته برگزار مي كنند.
اين جشنواره سه سال است كه تقريبا در چنين زماني برپا مي شود اما نه چندان ساده و سهل كه در ابتدا با مقاومت خواسته يا ناخواسته معلمان همراه بود. البته اين مقاومت ها بيشتر در مرحله راهيابي ويدئو به كلاس هاي درسي بود. در اين مرحله، كارشناسان آموزش و پرورش در صدد اين بودند تا با استفاده از فيلم هاي آموزشي، كارآيي معلم را در كلاس بيشتر كنند اما معلم ها چندان به اين روند روي خوش نشان ندادند.
مهدي مختاري معاون دفتر تكنولوژي وزارت آموزش و پرورش و مدير اين جشنواره مي گويد: «اين طرح در راستاي طرح آموزش از طريق تصوير بود اما معلم ها فكر مي كردند ما مي خواهيم آنها را حذف كنيم. در صورتي كه هدف ما تنها راحت تر كردن كار آنها بود.» در هر صورت جشنواره با چنين واكنش هايي شروع به كار كرد هر چند كه مقاومت بر سر ورود كامپيوتر به مدارس كمتر بود اما به اشكال مختلف، واكنش هايي بروز داده مي شد. امسال اين جشنواره با فرمت نرم افزاري برگزار مي شود. از ۲۷ ارديبهشت تا ۲ خرداد.در همان مكان سال هاي قبل يعني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب.
مختاري درباره اهداف برپايي اين نمايشگاه مي گويد: «اين نمايشگاه با هدف ايجاد زمينه براي استفاده مناسب از پديده تكنولوژي كه در كشور در حال رشد و گسترش است برپا شد تا اهداف ديگري چون بالا بردن فرهنگ عمومي در استفاده از نرم افزارهاي آموزشي و ايجاد و امكان ورود آن به سيستم آموزشي كشور در سايه آن محقق شود. اين اهداف تنها مرحله اول جشنواره را در بر مي گيرد اما در گام دوم سعي بر آن داريم از شركت هايي كه در توليد نرم افزارهاي آموزش فعاليت دارند، حمايت اقتصادي كنيم. هر چند كه شركت هاي خصوصي در اين مرحله - جشنواره - جايي به عنوان برگزاركننده ندارند اما حمايت اقتصادي از آنها به شكلي نسبتا كامل انجام مي شود تا شاهد ارتقاي كمي و كيفي در كارهاي آنها باشيم.
جشنواره امسال در پنج گروه نرم افزارهاي خودآموز، كمك معلم، بازي و سرگرمي، اطلاعات عمومي و سايت هاي آموزشي تحت «وب.» هدف از اين گروه بندي ايجاد رقابت بين شركت هايي است كه امسال در اين جشنواره شركت دارند. در واقع جشنواره امسال بخشي دارد تحت عنوان «مسابقه» كه در آن شركت كننده ها مي توانند در دو گروه به رقابت بپردازند. بخش هاي مسابقه و نمايشگاه. در بخش مسابقه بررسي آثار بر عهده يك تيم ۷ نفره است كه نتايج آن در ۲خرداد اعلام مي شود اما در بخش نمايشگاه كه از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر داير است، شركت ها مي توانند تنها به ارايه كارهايشان بپردازند، در كنار فروش. فروش اين نرم افزارها در نمايشگاه نيز براي اولين بار است كه آزاد اعلام مي شود.
اما مساله ورود نرم افزارهاي آموزشي به سيستم آموزشي كشور به خودي خود نكته اي مثبت است اما در نگاهي كلي تر بايد اذعان داشت كه هنوز امكانات استفاده از اين گونه فن آوري ها در مدارس كشور موجود نيست. به عبارت ديگر مدارس از امكانات اوليه اي چون داشتن كامپيوتر و سواد استفاده از آن محروم هستند.
مختاري در بخشي ديگر از صحبت هايش به رفع اين نقيصه در سال هاي اخير اشاره مي كند: «ما طرحي را در دست اجرا داريم با عنوان طرح شبكه ملي مدارس. اين شبكه موظف است تحت عنوان سايت، اطلاعات لازم را در اختيار كاربر قرار دهد. از سوي ديگر طرحي را پيگيري مي كنيم با نام آماده سازي زيرساخت هاي آموزش كشور. قرار است با استفاده از اين طرح، در چند مرحله مدارس كشور داراي كارگاه كامپيوتري شوند تا آنجا كه من اطلاع دارم تا پايان سال ۸۴ كل دبيرستان هاي كشور بايد كارگاه كامپيوتر داشته باشند. كارگاهي كه هر ۲ نفر بتوانند از يك دستگاه استفاده كنند. در حال حاضر ۶ هزار دبيرستان در سطح كشور حداقل ۵ دستگاه كامپيوتر دارند. اين رقم را از آنجا گفتم كه سال گذشته ۳۵ هزار دستگاه كامپيوتر بين مدارس كشور توزيع شد.»
به نظر مي رسد چون در مقطع دبيرستان، دانش آموزان به بازار كار نزديك تر هستند استارت كار از دبيرستان زده شده تا آنها با آشنايي بيشتر با كامپيوتر بتوانند از اطلاعات روز دنيا هم بهره مند شوند. اما استفاده از اطلاعات روز دنيا تنها به داشتن علم يا سواد كامپيوتر محدود نمي شود. بايد در كنار اين آگاهي، دانش آموزان زبان انگليسي را نيز در حدي عادي يا «نرمال» بدانند. حتي داشتن زبان براي معلم هايي كه قرار است آموزش كامپيوتر را در مدارس بر عهده بگيرند، نيز الزامي به نظر مي رسد اما در اين زمينه هنوز گامي اساسي برداشته نشده است.
مختاري تنها به آموزش معلم ها در زمينه كامپيوتر اشاره مي كند: ۶۰« هزار معلم دوره متوسطه سواد كامپيوتري را در مرحله ابتدايي دارند. يعني اينكه كامپيوتر را روشن كنند، استفاده از صفحه كليد را بدانند و بتوانند به جست وجو در سايت ها بپردازند كه اين آموزش توسط آموزش و پرورش و با كمك بخش خصوصي صورت گرفت. اما آنها هنوز در زبان انگليسي و يادگيري آن مشكل دارند. استفاده از نرم افزارها و كامپيوتر تابع سه شرط اساسي است: داشتن سواد كامپيوتر، دانستن زبان و استفاده درست از محتوي....»
وقتي صحبت از استفاده صحيح از كامپيوتر و داده هاي آن به ميان مي آيد، اين ذهنيت شكل مي گيرد كه كامپيوتر در داخل كشور و حتي در ادارات ما چه جايگاهي دارد. در ادارات دولتي تا چند سال قبل يا حتي در موقعيت فعلي، تنها به ارايه آمار و ارقام مي پردازد. در مدارس نيز به گفته مختاري تنها براي چاپ كارنامه از آن استفاده شده است. حال با اين پيش فرض استفاده صحيح از كامپيوتر چگونه در مدارس تدريس مي شود؟!
-تلاش مي كنيم، آموزش را از انحصار مدرسه خارج كنيم. اينطوري مي توان استفاده صحيح از كامپيوتر را نيز چه در مدرسه و چه در منزل به دانش آموز ياد دهيم. اگر چنين امري تحقق پيدا كند و دانش بتواند ۲۴ ساعته از آموزش بهره بگيرد، مي توانيم ادعا كنيم كه آموزش ۲۴ ساعته شده است.
مختاري با اشاره به اين اهداف از بخش مسابقه نيز صحبت مي كند: «در بخش مسابقه به هر يك از برندگان جوايز نقدي بين ۲ تا ۵/۲ ميليون تومان تعلق مي گيرد. اگر فرض كنيم كه براي هرCD آموزش ۶ ميليون تومان هزينه شده باشد، ما يك سوم اين هزينه را مي پردازيم. ضمن آنكه تاكنون ۲۰۰ اثر به جشنواره رسيده كه از بين آنها ۴۶ اثر را برگزيديم. تمام اين ۴۶ اثر در كميسيوني به نام كميسيون حمايت مطرح مي شوند و به نوعي حمايت اقتصادي از آنها به عمل مي آيد.»
نرم افزارهاي آموزشي امسال در اكثر دروس هستند اما مي توان گفت در سه مقطع آموزشي، شاهد نرم افزارهاي آموزشي هستيم.
در هر صورت جشنواره امسال مي تواند در راستاي هدفي باشد كه آموزش را ۲۴ ساعته كرده و از انحصار مدرسه خارج كند.اما تكليف آن دم جادويي معلم و رابطه اجتماعي او با شاگرد چيست؟!
عليرضا كيواني نژاد

آمارهايي كه جدي گرفته نمي شود
۲۷ درصد دانش آموزان اظهار داشته اند كه زندگي پرتنشي دارند و ۳۵ درصد معتقدند كه والدينشان انتظاري بيش از حد توانايي آنها دارند. ۵۸ درصد كاملا احساس تنهايي مي كنند
يك ميليارد، ده ميليارد، صد ميليارد از روزي كه مردم ارقام نجومي اختلاس را شنيدند انگار قبح آمار و ارقام هم ريخته شد.
007530.jpg
شايد شنيدن رقم ۹/۳ درصد براي يك جمعيت ۱۰ ميليوني رقم چندان بالايي نباشد. اما اگر اين رقم مربوط به نوجوانان تهراني باشد كه در معرض آسيب هاي جسمي و عاطفي قرار دارد چندان ناچيز به نظر نمي رسد. اين رقم نتيجه پژوهشي است كه دفتر پژوهش دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي بر روي ۷۷ هزار و ۸۵۵ دانش آموز پسر پايه دوم مقطع راهنمايي مدارس دولتي تهران انجام داده است كه به طور عمده به جنبه هاي پنهاني و ناآشكار كودك آزاري يعني بدرفتاري بدون آنكه در قالب يك گزارش قانوني قرار بگيرد مي پردازد.
پژوهش فوق مشخص كرده است كه اساسي ترين منابع آزار از سوي دانش آموزان، شرايط مدرسه، آموزگاران و همكلاسي ها مطرح شده است و آزاردهنده ترين رفتار در جو خانواده را به برادر نسبت داده اند.
بر اساس مطالعه فوق، ۲۰ درصد دانش آموزان در معرض آزارهاي جسمي قرار دارند، ۲۰ درصد والدين اين كودكان با يكديگر مشاجره و درگيري دارند كه آزار عاطفي و جسمي را در پي دارد. ۲۷ درصد دانش آموزان اظهار داشته اند كه زندگي پرتنشي دارند، ۳۵ درصد، والدين سخت گير دارند و ۳۵ درصد معتقدند كه والدينشان انتظاري بيش از حد توانايي آنها دارند. ۵۸ درصد كاملا احساس تنهايي مي كنند. ۱۰ درصداحساس راحتي در خانه ندارند. ۴۰ درصد دانش آموزان مجبورند به تنهايي از عهده مراقبت هاي خويش برآيند كه نشان دهنده آزار عاطفي و بي توجهي خانواده است. ۲۵ درصد از آنان مي گويند كه آسايش ندارند، ۹ درصد تمايل شديد دارند تا در يك خانواده ديگر زندگي كنند كه اين حاكي از عدم رضايت از خانواده است و ۵۵ درصد گفته اند كه چنانچه از مقررات پيروي نكنند به سختي تنبيه مي شوند.
بنابراين با توجه به موارد فوق تمايل نوجوانان براي عضويت در باندهاي تبهكار دور از انتظار به نظر نمي رسد. اگر چه باندهاي تبهكار در ايران چندان ميدان فعاليت پيدا نمي كنند اما نمونه آماري، افزايش آمار پيدايش اينگونه گروه ها در كشورهاي غربي مي تواند به عنوان يك دري براي جوانان كشورهاي توسعه يافته يا رو به توسعه باشد.
به عنوان مثال گروه هاي تبهكاري در آمريكا كه مي خواهند متفاوت از ديگران باشند و ديگران آن را به عنوان يك گروه متفاوت ببينند رو به افزايش است.
يك پايگاه اينترنتي در گزارشي ضمن معرفي گروه هاي تبهكار در جامعه آمريكا سعي در ارايه راهكارهايي براي والدين به منظور كاهش تاثير اين گروه ها و دور نگه داشتن فرزندان از آنها مي كنند.
گروه هاي تبهكاري در آمريكا شهرت خود را با نوع و شهرت جناياتي كه مرتكب مي شوند به دست مي آورند و هر چه جنايت فجيع تر باشد شهرتي كه تبهكاران به دست مي آورند بيشتر خواهد بود. در خيابان هاي مخروبه دنياي تبهكاران، داشتن شهرت بيشتر به معناي احترام بيشتر خواهد بود. بر اساس تعريف كانون ۰۳ و ۸۷۴ فلوريدا، اين گروه هاي تبهكار يك تشكيلات مداوم رسمي و يا غيررسمي است و متشكل از ۳ نفر يا بيشتر بوده و مشخصات خاصي را داراست.
برخي از فعاليت هاي غيرقانوني و جنايتكار اين گروه ها شعارهاي خشونت آميز روي ديوارها، ساختمان ها، مدارس، اقدامات ويرانگرانه، ايجاد رعب و وحشت در ميان شهروندان و همسايگان، سرقت، غارت، اقدامات وحشيانه و درگيري ميان جوانان كه منجر به ارتكاب جنايت هاي مسلحانه مي شود و نيز آزار خارجيان است.امروزه اكثر والدين در مورد آنچه در گروه هاي تبهكار، فاسد خياباني روي مي دهد هيچ نظري ندارند و اين پدران و مادران درك نمي كنند كه اين گروه ها جذابيتي بسيار قوي و پايدار براي فرزندانشان دارند.واقعيت اين است كه جامعه آمريكا چشم انداز تاريكي از عاقبت بي توجهي والدين به تربيت كودكان است كه بايد در اين نوع نگرش تجديدنظر شود.

حكم هاي تخليه از راه مي رسند
در حال حاضر بيش از ۱۰هزار كلاس درس خطرآفرين با قدمتي بيش از ۴۰ سال در استان تهران وجود دارد كه بيشترين اين كلاس ها در ورامين و منطقه يك تهران واقع شده است
007533.jpg
هنوز تابستان نيامده، هنوز تابستان تمام نشده، هنوز مدرسه ها تعطيل نشده، هنوز مدرسه ها دوباره باز نشده، بازار گفت و گو درباره باز هم مدارس استيجاري و كمبود كلاس درس داغ شد. همين چند ماه قبل بود كه آمار كلاس هاي استيجاري تهران را منتشركرديم و گفتيم تهران محروم ترين استان ايران به لحاظ فضاي آموزشي است.
از اين مشكلات گذشته، بسياري از كلاس هاي درسي موجود در تهران نيز كيفيت مناسب را ندارد. ساختمان هاي فرسوده و غير استاندارد، امنيت جاني دانش آموزان اين مدارس را به خطر مي اندازد. به ويژه آنكه هر روز از امكان زلزله در تهران گفته مي شود.
محمد اصلاني مدير كل سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس تهران دراين باره مي گويد: در حال حاضر بيش از ۱۰هزار كلاس درس خطرآفرين با قدمتي بيش از ۴۰ سال در استان تهران وجود دارد كه بيشترين اين كلاس ها در ورامين و منطقه يك تهران واقع شده است. به گفته وي ۲ ميليون و ۸۸۰ هزار دانش آموز تهراني در ۵۴ هزار و ۴۲۰ كلاس درس مشغول تحصيل هستند.
بيش از ۲۵ درصد كلاس هاي درس استان تهران توسط نيكوكاران ساخته شده يعني چيزي حدود ۵هزار و ۶۳۱ كلاس درس در سال هاي پس از انقلاب. درمقابل در اين مدت دولت حدود۲۸ هزار و ۳۷۳ كلاس درس ساخته است، با اين حال هنوز بسياري از دانش آموزان در ۴هزار كلاس استيجاري درس مي خوانند.
جالب آنكه ۳ ماه تعطيلي اغلب فرصت مغتنمي است كه مالكان مدارس استيجاري براي گرفتن حكم تخليه ملك خود تلاش كنند وغالبا مديران اين مدارس روز اول مهر را در حالي شروع مي كنند كه حكم تخليه مدرسه را به دستشان داده اند.
اصلاني مدير كل سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس تهران با ابراز نگراني از آمار حكم تخليه مدارس در اول مهر ماه گفته: سازمان تجهيز، نوسازي و توسعه مدارس در اطراف مدارس استيجاري، مدارس جديدي مي سازد وسعي مي كند پروژه هاي در دست اقدام را سريع تر تحويل دهد.
سال گذشته پاي بحث مدارس استيجاري به مجلس هم باز شد. براساس مصوبه مجلس، بسياري از مالكان مدارس استيجاري نمي توانند تقاضاي تخليه ملك خود را بكنند. اعتبار اين قانون سال پيش خاتمه يافته و برخي بر اين عقيده بودند كه تمديداين قانون مي تواند مشكل تخليه مدارس را به تاخير بيندازد. با اين حال آن دسته ازمالكان كه مصر بر بازپسگيري ملك خود هستند، راهكارهاي قانوني تخليه را پيدا مي كنند. درست در كش و قوس بحث بر سر مدارس استيجاري، جعفر افقهي فريماني عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تنها راه حل اين مشكل آموزش و پرورش را اختصاص رديفي از سوي دولت متناسب با برآوردهاي اين وزارتخانه  از هزينه هايش داشت. «دولت مي تواند در قالب بودجه سال ۱۳۸۳، اعتبار لازم را براي آموزش و پرورش پيش بيني كند.»
با اين حال برخي ديگر از نمايندگان پيشنهاد دادند، تا حل مشكل مدارس استيجاري و ساخت مدرسه جديد بايد مشكل تخليه مدارس به صورت موقت و عقد قرارداد جديد با مالك حل شود. با اين وصف بودجه قابل توجه وكافي در رديف بودجه هاي دولتي براي خريد مدارس استيجاري لحاظ نشد و هنوز تعطيلات تابستاني پايان نيافته، مسوولان آموزش و پرورش نگران مهر بعد و تخليه مدارس اند.
اصلاني مي گويد:« بيشترين تراكم دانش آموزي در ناحيه ۲ رباط كريم و منطقه ۱۸ تهران است. تراكم دانش آموزي استان تهران ۹/۳۶ درصد است در حالي كه تراكم استاندارد كشور حدود ۲۵ تا۳۰ نفر در كلاس است.»
وي همچنين وعده داده:۱۶۸ « پروژه در قالب ۲هزار و ۱۰۷ كلاس درس در حال ساخت است كه ۸۹۱ كلاس از اين تعداد اول مهرماه تحويل داده مي شود.»
استان تهران با نيازي حدود ۱۶هزار كلاس درس هنوز هم چشم اميدش به خيرين نيكوكار مدرسه ساز است تا شايد بتواند آموزش رايگان را با هر دردسري شده به پيش برد.

مناسب سازي دانشگاه براي معلولا ن
در حال حاضر بيش از ۵هزار و ۵۰۰ دانشجوي معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي در دانشگاه هاي سراسر كشور هستند و اين در حالي است كه اين قشر براي تردد در محيط دانشگاه با مشكلات زيادي روبه رو شده اند. ابوالقاسم نجفي مدير كل دفتر توانبخشي سازمان بهزيستي كشور در اينباره مي گويد:« متاسفانه علي رغم انگيزه بسيار زيادي كه معلولان جوان جامعه در زمينه ادامه تحصيل و حضور در عرصه هاي مختلف اجتماعي دارند، فراهم نبودن برخي شرايط و امكانات موجب شده تا درصدي از معلولان پس از تحمل سختي بسيار براي ورود به دانشگاه با مشكلات فراواني از جمله زمين خوردن، آسيب ديدگي جسمي و سختي تردد مواجه مي شوند. وي افزود: قرار دادن آسانسور، مناسب سازي پله ها و راهروها، محوطه حياط و قراردادن رمپ براي حركت در سطوح شيب دار از جمله اقدامات در دست اجرا براي مناسب سازي اماكن عمومي از جمله دانشگاه هاست.

رانندگان بي توجه
بخشي از ترافيك تهران ناشي از بي توجهي گروهي از رانندگان به علايم راهنمايي و رانندگي است. تجهيز بزرگراه ها و خيابان هاي درون شهري ،   آزادراه ها و جاده هاي برون شهري به علايم راهنمايي، نقش مهمي را در هدايت رانندگان و رواني حركت دارد. البته تابلوهاي راهنما در كشور ۵ نوع اخطاري، انتظامي، اخباري، ايمني و تابلوهاي ويژه ايران هستند كه تابلوهاي اخطاري به شكل سه ضلع متساوي الاضلاع هستند كه راس مثلث به طرف بالا بوده و به منظور هشدار به رانندگان به كار مي رود.تابلوهاي انتظامي، دايره اي شكل هستند و رعايت نكردن آنها موجب جريمه رانندگان مي شود و همچنين تابلوهاي اخباري نيز چهار گوش قائم الزاويه هستند كه براي آگاهي رانندگان مورد استفاده قرار مي گيرند. آخرين بخش هم علايم تابلوهاي ويژه ايران است كه مطابق با استانداردهاي بين المللي طراحي و ساخته شده و با حال و هواي كشورمان مطابقت دارند.

سيستم صوتي در مدارس
باتوجه به اينكه در قرن ارتباطات هستيم بحث ارتقاي كيفيت در آموزش و پرورش از اهميت ويژه اي نيز برخوردار شده است، چرا كه نخستين سيستم صوتي، تصويري در سطح آموزش و پرورش خوزستان در مدرسه راهنمايي نمونه مردمي پسرانه اي در اين استان راه اندازي شد.
اين سيستم با بيش از ۲۳ ميليون ريال از مشاركت هاي اولياي اين مدرسه راه اندازي شده است. به وسيله اين سيستم مدار بسته به كمك تلويزيون هاي موجود درهر كلاس و تلويزيون اتاق كنترل مي توان به طور همزمان از يك برنامه يا فيلم يا سخنراني در ديگر كلاس ها و در زمان نبود معلم نيز استفاده كرد. از جمله مزاياي اين سيستم آشنايي اولياي دانش آموزان با روش تدريس معلم و نقاط ضعف و قوت آن و دريافت گزارش كار معلم توسط مدير مدرسه در امر آموزش است.

قرارداد باچين
يك مسئول شركت صنايع شمال چين (نورينكو)، برنده مناقصه ساخت خط چهار متروي تهران، اين پروژه را بزرگترين قرارداد مهندسي و ساخت خارجي چين ارزيابي كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، اين مقام مسئول شركت چيني در گفت و گو با روزنامه «چاينا ديلي»، ارزش اين قرارداد را ۸۳۶ ميليون دلار ارزيابي كرد و گفت: نورينكو ۴۹ درصد سهام اين پروژه سرمايه گذاري مشترك را در اختيار خود دارد و ماشين آلات و تجهيزات الكترونيكي به ارزش ۵۲۷ ميليون دلار به ايران صادر خواهد كرد. چاينا ديلي نوشت: در حالي كه وابستگي چين به نفت و گاز افزايش مي يابد، امضاي دومين قرارداد مترو در ايران براي چين حايز اهميت است. بنابراين گزارش، بانك صادرات واردات چين اين پروژه را تامين اعتبار خواهد كرد و شركت بيمه اعتبار صادرات چين نيز آن را بيمه مي كند.

هر ۲۴ ساعت ۲۰ حريق
موارد ركورد داربودن تهران درحال افزايش است، جمعيت و آلودگي هوا نرخ بيكاري و شمار تصادفات، حالا هم آتش سوزي دارد به اين انبوه ركوردها مي پيوندد.
بنا به اعلام سازمان آتش نشاني تهران، به طور ميانگين در هر ۲۴ ساعت ۲۰ حريق در تهران روي مي دهد.
در روز شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه تهران با وقوع ۳۳ مورد آتش سوزي شاهد بيشترين تعداد حريق و حادثه در طول ۱۰ روز گذشته بود كه البته علي رغم افزايش آمار حريق تعداد مصدومان حادثه به شدت كاهش يافته و تنها يك نفر از شهروندان دچار مصدوميت شد.
تصادفات رانندگي، ريزش ساختمان، نشت گاز، محبوس شدن افراد در آسانسور و آتش سوزي در اماكن مسكوني و فضاي سبز شهري ازجمله اين حوادث بود كه در مجموع خسارت واردشده در اين روز مبلغ ۶۲۰ ميليون ريال برآورد شده است.

نمايشگاه حمل و نقل
مشكل ترافيكي و حمل و نقل تهران هنوز حل نشده است با اين حال شايد برگزاري همايش هايي در باب رفع اين نقيصه بتواند موجب ارايه راهكارهايي شود.
براي دومين بار نمايشگاه بين المللي با عنوان حمل و نقل از ۲۹ شهريور تا ۲ مهرماه سال جاري در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش خواهد يافت. دكتر سيدعلي اعتدالي رئيس ستاد برگزاري اين نمايشگاه مي گويد: «مهمترين عناوين محصولات و خدمات ارايه شده در اين نمايشگاه، صنعت حمل و نقل، ماشين آلات و تجهيزات وابسته، خدمات حمل و نقل ترانزيت، خدمات فني، مهندسي و عمراني در پروژه هاي زيربنايي و... است.»
اين نمايشگاه درحالي برگزار مي شود كه راه حل هاي ارايه شده براي مشكل ترافيك تهران هنوز راه به جايي نبرده و گره ترافيكي تهران هر روز كورتر مي شود.
ضمناً در اين نمايشگاه شركت هاي خارجي نيز حضور دارند.

گزارشي از آنچه درباره شركت مخابرات مي گويند و آنچه كه هست
موبايل، رضايت عمومي، ضريب نفوذ
حركت به سوي خصوصي سازي، فقط با واگذاري اپراتور دوم تلفن همراه به بخش خصوصي آغاز نشده است. شركت مخابرات، پروژه تلفن هاي همراه اعتباري را نيز به يك شركت خصوصي سپرده تا گام هاي بلندتري بردارد.
007536.jpg
محمد محمدپور
درحال حاضر شبكه تلفن ثابت در ساعات پرترافيك با مشكل مواجه مي شود كه ناشي از ضعف زيرساخت است 
سوال اين بود: به عنوان يك دارنده تلفن همراه، نظرتان درباره سرويس موبايل شركت مخابرات چيست؟ آنهايي كه در اين نظرسنجي شركت كردند، البته پاسخ هايي دادند كه قابل پيش بيني بود. ۴۷ درصد گفتند: «بسيار بد است»، ۳۹ درصد گفتند: «قابل قبول نيست»، ۹ درصد گفتند: «قابل قبول است»، ۲ درصد گفتند: «عالي است» و ۳ درصد هم «نظري نداشتند» كه بدهند.

ين نشان مي داد كه دارندگان تلفن همراه اعتماد خود را در اين زمينه از دست داده اند، اما مهندس سرائيان، مديرعامل شركت ارتباطات سيار اعتقاد ديگري داشت و دارد، او مي گويد: «۵ميليون و ۶۰۰هزار نفر براي تلفن همراه ثبت نام كرده اند كه اتفاق بي نظيري است و اعتماد مردم به بخش ما را نشان مي دهد.» گرچه او تنها در حوزه خود از پيشرفت حرف مي زند، اما «سيداحمد معتمدي» وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات آن را به كل وزارتخانه تحت پوشش خود تعميم مي دهد. او مي گويد: «ما در برخي موارد، مثل واگذاري تلفن ثابت، تلفن همراه، گسترش شبكه هاي اطلاع رساني و زيرساخت مخابراتي حتي از برنامه سوم توسعه جلوتر بوده ايم.» اما آيا واقعا اينطور بوده است؟
انقلاب ارتباطاتي 
مهندس رضا رشيدي، مديرعامل شركت ارتباطات ديتا است. او به عنوان يكي از مديران ارشد وزارتخانه اي كه به گفته مافوقش از برنامه سوم هم جلوتر بوده، خبر از انقلابي مي دهد كه در بخش ارتباطات كشور بي سابقه است. انقلاب مورد نظر او عرضه ۴۰ گيگابايت پهناي باند بر روي ۲ رشته از فيبر نوري است كه به تبع با ايجاد حلقه هاي مختلف، با قطع شدن يكي، ديگري زير بار رفته و مشتركان، قطعي را احساس نمي كنند، اما اين امر هنوز تحقق نيافته و در صورتي مي توان شاهد انقلاب بود كه برنده مناقصه بتواند روي ۱۵ هزار كيلومتر فيبر نوري تجهيزات نصب كند. شركتي كه ۶ ماه ديگر بهره برداري از آن را آغاز خواهد كرد تا ۲۶ هزار كيلومتر فيبر نوري كشيده شده كاملا مجهز باشند. شركت مخابرات قصد دارد طي ۲ تا ۳ ماه ديگر اين ميزان را به ۳۰ هزار كيلومتربرساند تا كليه شهرهاي كشور به يكديگر متصل شوند. علي ظفرزاده، نماينده مشهد مدعي است كه طرح فيبر نوري «به هيچ وجه» قابل اجرا و استفاده نيست، البته مخابرات در اينباره پاسخ خودش را دارد.
زيرساخت خراب است 
يكشنبه اي كه گذشت روز جهاني مخابرات بود. زيرنويس هاي پي در پي روابط عمومي اين شركت كه در هنگام پخش برنامه هاي تلويزيوني پرطرفدار جلب توجه مي كرد نشان مي داد كه با كشيده شدن ۷ كيلومتر فيبر نوري در سال ۸۲، ميزان فيبرنوري در كشور به ۲۶ هزار كيلومتر افزايش يافته است. گرچه كمبودي حداقل در ميزان فيبر نوري، مترها و كيلومتر ديده نمي شود وحتي شبكه فيبرنوري حداقل در ۲ يا ۳ مسير لوپ شده است كه ضريب اطمينان شبكه زيرساخت را افزايش مي دهد، اما اين شبكه با دو ايراد عمده روبه رو است؛ اول اينكه با وجود در اختيار داشتن مسير طولاني فيبر نوري، تاكنون تجهيزات لازم براي بهره برداري از اين شبكه عظيم، خريداري نشده است. مهندس كشتگر، معاون امور نظارت، آزمايش و تحويل شركت مخابرات ايران در اينباره مي گويد: «در صورتي كه اين امر محقق نشود، ديگر برنامه هاي توسعه، مانند پروژه موبايل اعتباري، اپراتور دوم وحتي فعاليت هاي شركت  مخابرات به تاخير مي افتد.»
ايراد دوم ... تاكنون روي شبكه فيبر نوري «بار» قرار نگرفته است و اگر در سال هاي گذشته در مسير آن قطعي ايجاد شده باشد، اين نقص مشخص نشده است. بنابراين حتي اگر تجهيزات مورد نياز هم خريداري و نصب شود، احتمالا مسيرها بايد مورد ترميم قرار گيرند. شركت مخابرات از شركت هاي مخابرات استان ها خواسته است كه با استفاده از تجهيزات موقت (راديوهاي ۲ يا ۸ مگا بايت) به هر طريقي اين كابل ها را زير بار ببرند. مهندس كشتگر مي گويد: «نصب تجهيزات مورد نظر حداقل يك سال طول مي كشد، بنابراين در سال ۸۳ نمي توان كاربر جديدي به شبكه اضافه كرد. اگر خطوط جديدي هم به مشتركان ارايه شود، كيفيت شبكه افت پيدا مي كند.»
امسال اپراتور دوم موبايل به شبكه ارتباطات سيار وارد مي شوند، بخش خصوصي سرويس تلفن همراه اعتباري ارايه مي كند و اين دو، باعث افزايش تعداد كاربران در شبكه مي شوند، ثبت نام اخير تلفن همراه و نيز واگذاري خطوط تلفن ثابت و ديتا، خيل عظيمي از كاربران را به سوي شبكه سرازير مي كند كه لازمه ارايه خدمات مناسب به آنها توسعه زيرساخت مخابرات است. اپراتور دوم يا هر شركت خصوصي كه بخواهد به ارايه سرويس بپردازد، بايد از زير ساخت موجود كه در اختيار دولت است، استفاده كند و اين در حالي است كه زير ساخت مخابرات با توجه به ضعف هايي كه گفته شد، رشد و توسعه كمي داشته است.
ثابت و همراه 
داود زارعيان، مديركل روابط عمومي شركت مخابرات در مراسم اختتاميه يكي از جشنواره ها، آن هنگام كه هنوز چند روزي به آغاز ثبت نام تلفن هاي همراه باقي مانده بود، گفت: «تعداد دارندگان خطوط تلفن همراه در حال حاضر ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار مشترك است. ما انتظار داريم اين رقم در سال آينده به ۵ ميليون مشترك برسد.» يك محاسبه ساده رياضي نشان مي دهد كه او انتظار داشت تنها يك ميليون و ۶۰۰ هزار متقاضي براي دريافت تلفن همراه ثبت نام كنند، اما همان طور كه وزير ارتباطات گفت اتفاق بي نظير رخ داد و ۵ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر اسم نوشتند كه موج گرايش به داشتن تلفن همراه در سال گذشته گرچه بسيار بلند بود، اما اين موج براي متقاضيان تلفن ثابت اينقدر بلند نبود. در سال ۸۲، ۲ ميليون و ۴۵۲ هزار شماره تلفن ثابت داير شد تا تعداد شماره هاي تلفن ثابت به رقم ۱۵ ميليون و ۳۴۰ هزار برسد. درهمين سال پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي هم مشاهده شد. بيش از ۵۰ هزار مشترك، ريز مكالمات تلفن خود را از طريق اي ميل و حدود ۲۰ هزار مشترك ديگر اين ريز مكالمات را از طريق سايت اينترنتي شركت مخابرات دريافت كردند. بسياري از سيستم هاي قديمي تلفن (آنالوگ) جمع آوري شد، اما برخي خسارت ها نشان داد كه تلفن هاي ثابت هنوز از ضريب ايمني بالايي برخوردار نيست. برخي با نصب آنتن هاي ماهواره اي غيرمجاز در شهرهاي بزرگ و با دسترسي به شبكه تلفن ثابت قادرند حجم وسيعي از مكالمات تلفني از مبدا كشورهاي مختلف به مقصد ايران را با تعرفه درون شهر برقرار كنند. اين افراد اقدام به فروش كارت هاي تلفن اينترنتي بين المللي در كشورهاي مختلف مي كنند و زماني كه خريداران اين كارت ها در آن كشورها، مقصد خود در ايران را شماره گيري مي كنند، متخلفان با استفاده از سيستم هاي گيرنده خود در شهرهاي مختلف ايران، اين مكالمات را در شهر مقصد دريافت و آن را از طريق خطوط تلفني خود بر روي شبكه درون شهري منتقل و ارتباط تماس گيرنده خارجي را با مشترك مقصد برقرار مي كنند. مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ميزان خسارت در اين زمينه را ۳۲ ميليون دلار عنوان و پيش بيني كرد كه در سال جاري نيز همين ميزان خسارت به اين شركت وارد شود.
مهندس كشتگر، معاون امور نظارت، آزمايش و تحويل شركت مخابرات مي گويد: «درحال حاضر شبكه تلفن ثابت در ساعات پرترافيك با مشكل مواجه مي شود كه ناشي از ضعف زيرساخت است.»
وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات سال گذشته براي ۶ شركت خصوصي واگذاركننده تلفن ثابت، مجوز فعاليت صادر كرد. اين شركت ها كه شامل ارتباطات جامع نوين، ارتباطات كوه نور، منتظران عدل گستر، گسترش پويا ارتباط، ايرافون و صفاكيش هستند، طي دو سال۲،   ميليون شماره تلفن ثابت در سراسر كشور به متقاضيان واگذار مي كنند كه ۳۲۵ هزار شماره از اين ۲ ميليون شماره، در شهر تهران واگذار خواهد شد. گفته مي شود نرخ مكالمه و هزينه دايركردن خطوط تلفن به ميزان نرخ هاي فعلي شركت مخابرات است. اما آيا كيفيت خدمات ارايه شده توسط بخش خصوصي، تفاوت هايي با بخش دولتي دارد؟
پيش به سوي خصوصي سازي 
هيچ يك از اپراتورهاي صاحب نام دنيا از كشورهاي انگلستان،  فرانسه و ايتاليا در بين شركت هاي حاضر در مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه حضور نداشتند و كنسرسيوم ترك سل (ايران سل) از اين فرصت استفاده كرد و برنده مناقصه شد. حداقل شرايط براي حضور شركت ها در مناقصه، داشتن تجربه ارايه ۲ ميليون شماره ، ۵۰۰ ميليون اعتبار بانكي، داشتن  Joint داخلي و ۲۰ درصد سرمايه گذار ايراني بود. پيش از مناقصه اعلام شده بود كه برنده موظف به پرداخت ۳۰۰ ميليون يورو در ماه اول به خزانه دولت است و پس از ۹ ماه از زمان ثبت و انعقاد قراردادها، شركت بايد سرويس خود را ارايه دهد. ايران كه جزو آخرين كشورهاي باقي مانده دنيا بودكه اپراتور دوم تلفن همراه «داير مي كرد، از شركتBNP.Paribas فرانسه خواست كه در اين پروژه مشاورش باشد. مشاوره اي كه به گفته مديرعامل يكي از شركت هاي حاضر در مناقصه به دليل عدم آشنايي با شرايط فرهنگي كشور مطلوب نبوده است.
كنسرسيوم ايران سل، مجموعه اي از شركت ترك سل با ۵۱ درصد سهم، اريكسون سود با ۹ درصد سهم، پرمان ارتباط با ۲۰ درصد سهم و توسعه الكترونيك ايران با ۲۰ درصد سهم است. ترك سل كه ۱۴ درصد از سهام آن در بورس استانبول معامله مي شود، با بيشتر از ۱۷ ميليون مشترك در تركيه، بزرگترين شركت مخابراتي اين كشور به شمار مي آيد. اين شركت موظف است كه سيم كارت هاي خود را تا سقف حداكثر ۱۵۰ هزار تومان به فروش برساند كه ۱۲۰ هزار تومان از اين مقدار سهم بهره بردار و ۳۰ هزار تومان نيز ماليات خواهد بود. ترك سل مي تواند قيمت تعرفه خود را تا ۴۰درصد بالاي تعرفه شركت مخابرات و تا ۲۰ درصد زير تعرفه مخابرات تعيين كند. اين شركت در طول يك سال ۱۸۰۰ دستگاه آنتن راه اندازي خواهد كرد، درحالي كه شركت مخابرات طي ۹ سال گذشته، فقط ۲۲۰۰ آنتن از همين نوع را راه اندازي كرده است. ميزان پوششي كه بايد از سوي اپراتور دوم ارايه شود، ۳۵ درصد پس از ۲ سال، ۴۵ درصد پس از ۴ سال و ۶۰ درصد پس از ۷ سال است. مدت ليسانس اپراتور دوم ۱۵ سال تعيين شده كه درصورت رعايت ضوابط، قابل تمديد در دوره هاي ۵ ساله خواهد بود. اما حركت به سوي خصوصي سازي، فقط با واگذاري اپراتور دوم تلفن همراه به بخش خصوصي آغاز نشده است. شركت مخابرات، پروژه تلفن هاي همراه اعتباري را نيز به يك شركت خصوصي سپرده تا گام هاي بلندتري بردارد.
مجتمع رفسنجان گرچه تاكنون به تعهدات خود عمل نكرده و نخستين سري از سيم كارت هاي اعتباري خود را وارد بازار نساخته است، اما مي تواند نقش تعيين كننده اي در قيمت سيم كارت هاي تلفن همراه و شكستن قيمت كاذب آن در بازار آزاد ايفا كند. عده اي از كارشناسان، شركت مخابرات را در شكل گيري اين بازار سياه مقصر مي دانند و معتقدند كه اين شركت با تعلل و تاخير در اجراي قراردادهاي اعتباري، تا حدودي باعث ايجاد اين بازار سياه شده است. هجوم غيرمنتظره مردم براي ثبت نام تلفن هاي همراه به شركت مخابرات، پشتوانه ادعاي اين كارشناسان است كه به عقيده آنها ورود سيم كارت هاي اعتباري مي توانست از شمار متقاضيان،  بسيار بسيار بكاهد. حتي كاهش قيمت موبايل به ۶۰۰ هزار تومان نيز مي توانست چنين جرياني را به همراه داشته باشد كه چند روز پس از پايان مهلت ثبت نام توسط وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات اعلام شد.
آنچه اما اهميت بيشتري دارد اتفاق نظر مقامات بالاي وزارتخانه به خصوصي كردن سهام مخابرات است. آنها قصد دارند طي ۵ سال، سهام مخابرات را به بخش خصوصي واگذار كنند كه پس از تشكيل شركت هاي تفكيك شده مخابرات، ظرف مدت ۲ سال اول، ۵۱ درصد و ظرف مدت ۳ سال بعد مابقي سهام شركت هاي مخابراتي به جز شركت مادرتخصصي و شركت زيرساخت در بازار بورس عرضه مي شود. مسعود مقدس، عضو هيات مديره شركت مخابرات مي گويد: «اكنون درحال برطرف كردن اشكالات اساسنامه شركت ها هستيم. شركت هاي استاني، ارتباطات سيار و ارتباطات داده ها به بخش خصوصي واگذار خواهد شد، اما شركت زيرساخت و شركت مادرتخصصي در حاكميت دولت باقي خواهد ماند.»
نشانه هاي پيشرفت 
از بيلاني كه شركت مخابرات ارايه داده مي توان نشانه هاي پيشرفت راديد. افزايش ضريب نفوذ تلفن ثابت از ۷۳/۱۹ شماره به ازاي هر ۱۰۰ نفر در پايان سال ۸۱ به ۰۶/۲۳ شماره در پايان سال ۸۲. شركت مخابرات مدعي است كه اين ميزان از متوسط ضريب نفوذ تلفن جهان فراتر است. ۳ ميليون و ۴۵۰ هزار شماره تلفن همراه تا پايان سال ۸۲ در شبكه موجود بود كه با ثبت نام ۵ ميليون و ۶۰۰ هزار نفري، تعداد دارندگان تلفن همراه، اين رقم به بيش از ۹ ميليون مشترك در بخش دولتي مي رسد. تعداد روستاهاي داراي ارتباط مخابراتي در سال ۸۲ به ۴۰۸۹ روستا رسيده كه به اين ترتيب بيش از ۴۰ هزار روستا از ارتباطات مخابراتي بهره مند هستند. ظرفيت شبكه انتقال اطلاعات با تحت پوشش قراردادن ۳۳۱ شهر به ۱۱ هزار و ۲۶۷ مگابيت رسيده است. هم اكنون ۱۱۴ هزار تلفن همگاني شهري و ۳۰ هزار تلفن راه دور در كشور وجود دارد. با افزايش ۷۶۲ نقطه داراي ارتباط بين شهري در سال گذشته، نقاط داراي ارتباط بين شهري بيش از ۵ هزار نقطه است. در شبكه مخابراتي كشور ۶۳۰ هزار كانال انتقال و ۵۰۷ هزار توانك بين شهري داير است... اما آيا عموم مردم از شركت مخابرات راضي هستند؟

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري و عمران
تمام مشكلات تهران را مي شناسيم
زياري بيان مي كند كه شهر تهران جمعيت پذيري گسترده اي را در سال هاي اخير داشته است، كه همين موضوع درعقب ماندگي آن از استانداردهاي جهاني موثر بوده است.
007539.jpg
آزاده بهشتي 
بدون شك يكي از تاثيرگذارترين كميسيون هاي شوراي شهر كميسيون معماري، شهرسازي و توسعه عمران است. حسن زياري رئيس اين كميسيون در مورد فعاليت هاي اين كميسيون مي گويد: «قسمتي از فعاليت هاي اين كميسيون به معماري و شهرسازي و بخش عمده آن به بحث هاي فني و عمراني مربوط مي شود و همين موضوع باعث شده تا كميته هايي را ايجاد كنيم؛ كميته هايي نظير كميته ايمن سازي و مقاوم سازي كه به مسايل ايمن سازي در برابر حوادثي مثل زلزله مي پردازد، كميته نظارت بر پروژه هاي فني و عمراني كه نظارت فني را بر عهده دارد، كميته حمل و نقل و كميتهIT و فناوري اطلاعات و ديگر كميته ها.»
چهره به هم ريخته شهر
بافت فرسوده شهر كه يكي از محورهاي گفت وگوي ما با زياري است، از دغدغه هاي اصلي اين كميسيون است. زياري در مورد منظرها و نماهاي شهري مي گويد: «به اعتقاد ما بايد بين منظرهاي پيچيده و گنگ شهري، نماهاي به هم ريخته ساختمان ها و خيابان ها چه از لحاظ نماسازي و چه از لحاظ ارتفاع و خط آسماني هماهنگي ايجاد شود. فرهنگ معماري ايراني و اسلامي مخدوش شده است و بايد دوباره به اين نوع معماري سوق داده شود.» كميسيون براي حفظ و نگهداري از معدود ساختمان هايي كه بافت قديمي و تاريخي شان حفظ شده است پيشنهاداتي به شورا داده كه زياري مي گويد در حال پيگيري است.
زياري بعد از چند جمله مختصر درمورد نماهاي شهري به ساخت و سازها در حريم مي پردازد و اينكه چنين موضوعي از نگراني هاي اصلي كميته شهرسازي است و تاكيد مي كند كه كنترل هاي دقيق و خوبي در سال هاي گذشته درمورد آن انجام نشده است.
ساخت و سازها در تهران در قطعات بسيار كوچك، متراكم و بسيار آسيب پذير صورت مي گيرد به طوري كه طي سال هاي نه چندان طولاني فرسوده مي شوند.
قطعه گمشده معماري شهري 
قطعه گمشده در بحث هاي معماري و شهرسازي، الگوي معماري اي است كه هنوز تعريفي براي آن ارايه نشده است.
زياري به گفتن چند جمله كوتاه اكتفا مي كند: «ما اعتقاد داريم كه مي شود در اين زمينه تعريفي را ارايه كرد، هم توان علمي و هم توان مهندسي و معماري و شهرسازي اين كار را داريم كه مي تواند تضمين كننده اين الگو باشد و درصورت تعريف آن را به اجرا درآورد، جريان را به اين سمت سوق داد و ما هم مصمم هستيم تا الگويي را براي معماران شهري تعريف و اجرا كنيم.»
موضوع را ناخواسته رها مي كنيم و وارد بحث هاي زلزله خيزي تهران مي شويم به نگراني هاي موجود در اين زمينه كه اشاره مي كنم، پاي سستي سازهاي ساختمان ها به ميان كشيده مي شود، مهندس زياري بر اين نگراني تاكيد مي كند و مي گويد: يكي از اين مسايل ضوابطي است كه براي مكان هاي آسيب پذير، روي گسل و نزديك به گسل درنظر گرفته شده است.
درحالي كه به ضوابط موجود در زمينه اسكلت بندي ساختمان ها اشاره مي كند، تاكيد مي كند كه اجراي اين ضوابط موجب كاهش نگراني ها است.
درصورتي كه نظارت و كنترل هاي بي اساس ضوابط مصوب شورا باشد - چه از سوي مهندسان ناظر و چه از سوي شهرداري - از طريق استحكام و مقاومت سازه تا حد زيادي مي توان جلوي ضرر را گرفته و به استانداردهاي جهاني نزديك شد، اما متاسفانه در اين زمينه بسيار ضعيف عمل كرده ايم و كنترل ها ضعيف بوده است، صحبت هاي رئيس كميسيون شهرسازي و معماري نيز بر اين امر صحه مي گذارد.
در زمينه مصالح به كار رفته در ساختمان سازي - چه در نماها و چه در بدنه - استانداردها و ضوابط مدوني وجود ندارد، از همين رو، اين موضوع يكي از بحث هاي مطرح شده در شورا است، تا مصالح نيز به مشخصات معين و يكساني برسند.
زياري مي گويد: بيشتر اين موضوع برمي گردد به توليدكنندگان كه بايد يك نظارت و ضوابطي بر توليد مصالح باشد، تا مشخصات، تعيين شده را داشته باشند.
در ادامه يكي،  دو مصوبه شورا در اين زمينه، پيش رويم رديف مي شود،  ازجمله اينكه شهرداري موظف به نظارت دقيق تر بر اين موضوع است.
علاوه بر وظيفه مسلم شورا براي نظارت بر اين موضوع نمي توان منكرنقش سازمان هاي ديگر مانند وزارت مسكن و شهرسازي و كنترل كيفيت مصالح شد، به نظر مي رسد تدوين ضوابط مدون از سوي شورا، در كنار نظارت درست مي تواند اين مساله را يك سرمايه ملي تبديل كند.
انكار بخش خصوصي در اين زمينه ها، بي انصافي در حق آنها است. از همين رو رييس كميسيون شهرسازي و معماري معتقد است براي ورود اين بخش در مسائلي مانند مصالح بايد بر روي كيفيت مواد آنها كار شود و با اين ملاك ها كيفيت خوبي را ارايه داد.
پايان بخش گفت وگو فاصله تهران در زمينه هاي شهرسازي معماري، فني و عمراني از استانداردهاي جهاني و گام هاي شوراي شهر براي كم كردن اين فاصله است.
زياري بيان مي كند كه شهر تهران جمعيت پذيري گسترده اي را در سال هاي اخير داشته است، كه همين موضوع درعقب ماندگي آن از استانداردهاي جهاني موثر بوده است.
نبود طرح جامع در مورد تهران كه از سال ۷۲-۷۰ بايد مطرح مي شد، فروش بي رويه تراكم، احداث بناهاي مختلف در معابر باريك و كم عرض، همه دست به دست هم دادند تا تهران از آن چيزي كه سرانه ها و استانداردها است فاصله بگيرد. رئيس كميسيون شهرسازي توضيح مي دهد كه درصورتي كه طرح تفصيلي و يا طرح جامع راهبردي تهيه شود،  آن چيزي كه به زعم زيادي وظيفه وزارت مسكن و شهرسازي است مي توان بر همان مبنا عمل كنيم و احتمالا خودمان را به اين سرانه ها و استانداردهاي جهاني كه مطرح است، برسانيم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |