يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۶ - Jun 13, 2004
نايب رئيس شوراي شهر تهران :
نصب كرايه مصوب در تاكسي ها الزامي است
گروه شهري: نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: رانندگان تاكسي در تهران موظفند نرخ كرايه هاي مصوب شوراي شهر را در مسيرهاي مختلف در اتومبيل خود نصب كنند.
حسن بيادي در گفت و گو با خبرنگار فارس ضمن تأكيد بر ضرورت تبعيت تاكسيرانان از نرخ هاي مصوب شورا و تاكسي متر تصريح كرد: به منظور رعايت حقوق شهروندان بر حسن اجراي مصوبه شورا، پيگيريهاي لازم مخصوصا با همكاري مردم انجام خواهد گرفت.
وي با اشاره به رسيدگي تخلفات تاكسيرانان در كميسيون به جرايم تاكسيراني، افزود: درست است كه امر نظارت براي ما مهم است امانمي توان براي هر تاكسي يك ناظر تعيين كرد و بهترين ناظر خود مردم هستند كه مي توانند با تماس با روابط عمومي سازمان تاكسيراني شماره پلاك متخلفين را به سازمان اعلام كنند.
نايب رئيس شوراي شهر تهران درباره دلايل عدم نصب نرخ كرايه در تاكسي ها اظهار داشت: از آنجا كه نرخ ها تازه به تصويب رسيده است بنابراين طي يكي، دو ماه آينده مخصوصا با نصب تاكسي مترها اين مشكل رفع خواهد شد.

تعريض خيابان پيروزي، احداث ادامه بزرگراه امام علي(ع) و حذف تقاطع هاي بزرگراه بعثت
ترافيك در جنوب شرق تهران امسال روان مي شود
گروه شهري - محدثه قيدي: ۴ كيلومتر از بزرگراه ۲۲ كيلومتري امام علي(ع) كه در منطقه ۱۴ قرار دارد تا آخر امسال به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس علي سعيدي شهردار منطقه ۱۴ گفت: در حال حاضر ادامه اين بزرگراه حد فاصل ميدان شهيد محلاتي تا خيابان خاوران در دست بهره برداري است و فاز دوم آن از ميدان شهيد محلاتي به سمت شمال تا ميدان احمديه و فاز سوم از ميدان احمديه تا ميدان پيروزي به وسعت ۲۳۰۰ متر به ميزان ۸۵ درصد عمليات آزادسازي و رفع معارض صورت گرفته. وي اظهار اميدوار كرد تا پايان شهريور ماه بخش قابل توجهي از املاك معارض آزاد و به دنبال آن عمليات اجرايي ساخت ادامه بزرگراه امام علي(ع) آغاز شود.
خبرنگار ما مي نويسد: احداث بزرگراه امام علي (ع) حدود ۱۰ سال به دليل مشكلات مالي كه بر سر آزادسازي املاك معارض واقع در اين طرح وجود داشته و دارد دچار وقفه شده است. به طوري كه به نظر مي رسد مشكل جلب نظر موافق صاحبان اينگونه املاك گريبان شهرداري تهران را به اين زوديها رها نكند. اين در حالي است كه سعيدي شهردار منطقه ۱۴ معتقد است: از آنجا كه تكميل شبكه بزرگراهي از اولويت اوليه براي شهرداري تهران برخوردار است لذا هيچ محدوديتي در پرداخت نقدي به صاحبان املاك معارض نداريم.
وي هزينه آزادسازي املاك در طرح را ۱۲ ميليارد تومان اعلام كرد كه در حال حاضر ۶ ميليارد تومان آن از طرف شهرداري تهران پرداخت شده است.
وي قيمت گذاري املاك واقع در طرح را از طرف كارشناسان رسمي دادگستري و متناسب با قيمت روز منطقه و ملاكهاي روز بازار لازم الاجراء دانست و در پاسخ به اين سئوال كه اگر با صاحبان املاك واقع در طرح بزرگراه امام علي به توافق نرسيد چه خواهيد كرد گفت: مجبوريم از طريق اعمال ماده ۸ و ۹ قانون تملك اراضي اقدام كرده و با واريز كردن وجوه املاك به صندوق دادگستري كار تخريب و تخليه اينگونه املاك را بر عهده مراجع قضايي بگذاريم.
سعيدي از تعريض شريانهاي اصلي منطقه ۱۴ نظير خيابان پيروزي، نبرد، جابري و قره يازي سخن گفت و افزود: طرح تعريض خيابان پيروزي از ۴۰ سال قبل مطرح بود و در تمام اين مدت ۳۵ درصد املاك عقب نشيني كردند اما شهرداري با انديشيدن تمهيداتي موفق شد در طول چند ماه گذشته با ارايه امتيازات ويژه نظير واگذاري تراكم اضافه معادل ۳ برابر ميزان عرصه اي كه در طرح قرار دارد و معدل يك سوم مساحت عرصه در طرح اعطاي تجاري بدون اخذ عوارض موفق شويم با ۴۰ پلاك از ۱۳۰ پلاك واقع در طرح به توافق در عقب نشيني دست يابيم.
وي مدت زمان اعطاي اينگونه امتيازات در عوض عقب نشيني املاك واقع در طرح تعريض خيابان پيروزي را نهايتا تا آخر شهريور ماه امسال اعلام كرد.
سعيدي گفت: در اين طرح مدارس ۱۵ متر و حداكثر ۲۰ متر به عرض خيابان پيروزي اضافه و موجب انتقال شرقي- غربي بار ترافيكي اين محدوده خواهد شد.
وي از ديگر طرحهاي ترافيكي مهم منطقه ادامه زير گذر امير كبير اعلام كرد و گفت: فاز اول اين طرح به صورت زير گذر و از ۱۷ شهريور تا خيابان شكوفه و فاز دوم از شكوفه تا خيابان لرستان به صورت روگذر خواهد بود.
شهردار منطقه ۱۴ تأثير اين طرح ترافيكي را در برطرف كردن گره كور ترافيكي بويژه در ساعات اوج ترافيك و توزيع محل ترافيك بسيار مؤثر دانست.
وي همچنين خبرداد: عمليات احداث در تقاطع غير هم سطح در منطقه ۱۴ يكي در ميدان شهيد كلاهدوز و ديگري تقاطع هجرت و بسيج آغاز شده كه هدف از آن تبديل وضعيت بزرگراه بسيج به كاركرد بزرگراهي آن و به صفر رساندن دسترسيها از طريق چراغهاي زماندار است.
سعيدي افزود: همچنين امسال عمليات احداث خط ۴ مترو از ميدان شهدا تا ميدان كلاهدوز نيز آغاز خواهد شد. خبرنگار ما گزارش مي دهد، علي رغم وعده افتتاح پژوهشكده و موزه مرحوم دكتر معين در ارديبهشت گذشته به دليل برخي مشكلات اين افتتاحيه به هفته دولت موكول شد. سعيدي در مورد دليل اين تأخير مي گويد: وجود برخي حساسيتها و ويژگيهاي خاصي كه در كار مرمت و بازسازي و حفظ اصالت ساختمانهاي تاريخي و ميراث فرهنگي وجود دارد كار آماده سازي منزل مرحوم استاد معين با تأخير مواجه شده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه منزل استاد مرحوم امير جاهد از استادان پيشكسوت حوزه موسيقي كشور كه در جوار منزل دكتر معين قرار دارد نيز به تملك شهرداري درآمده و قرار است در قالب موزه اي وسايل شخصي، ابزارآلات و ادوات موسيقي آن مرحوم در معرض ديد علاقه مندان قرارگيرد.

از ۲۰ ميليون تومان هزينه احداث تا ۳ ميليارد هزينه ترميم
بناي آزادي تا ۱۰۰ سال ديگر هم پابرجاست
007923.jpg
معاون فني _ عمراني شهرداري منطقه ۹ گفت:در صورت موافقت شوراي شهر تهران با مطالعات اوليه درباره برج آزادي، ميدان آزادي به مجموعه اي فرهنگي و اقتصادي تبديل خواهد شد.
بهمن محبوبي در گفتگو با خبرگزاري فارس از اتمام مطالعات اوليه برج و ميدان آزادي طي روزهاي اخير خبر داد و درخصوص نتايج حاصله از آن اظهار داشت: برج آزادي با وجود آن كه يكي از بهترين سازه هاي موجود در كشور است و به نظر مي رسد از هيچ گونه ايراد فني و سازه اي برخوردار نيست اما به دليل عدم رسيدگي مستمر، طي ساليان متمادي قبل و بعد از انقلاب دچار آسيب ديدگي هايي شده است.
محبوبي شرايط جوي را يكي ديگر از عوامل آسيب ديدگي برج آزادي دانست و در خصوص عمر مفيد برج گفت: اگر به اين بنا كه يكي از سمبل هاي ملي در كشور محسوب مي شود به صورت مستمر و دقيق رسيدگي شود بدون شك اين بنا حداقل ۱۰۰ سال عمر خواهد داشت.
محبوبي برآورد اوليه براي ترميم و بازسازي برج و محدوده اطراف آن را ۳ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: احداث ۲ پل غير همسطح در اطراف برج براي روان سازي ترافيك دور ميدان، انتقال تردد خودروها به حلقه دوم ميدان با حذف تردد از حلقه مياني آن، انتقال پايانه مسافر بري آزادي به غير از ترمينال غرب، از جمله تغييراتي است كه در صورت تاييد مطالعات اوليه انجام خواهد گرفت.
وي با تأكيد بر اين كه بافت و نماي ميدان هيچ تغييري نخواهد كرد، برج آزادي را يك عامل درآمدزا دانست و تصريح كرد: با توجه به اينكه به هنگام ساخت برج در سال ۱۳۵۰ كاربريهاي متعددي همچون سالن نمايش (مولتي ويژن)، كتابخانه، سالن انتظار، سالن اينفرما (دانستنيها)، گذرگاه پيشينيان و سالن تشريفات ديده شده است بنابراين مي توان از اين برج و محدوده آن به لحاظ فرهنگي و اقتصادي بهره وري داشت.
وي برج آزادي را يكي از بناهاي مقاوم در برابر زلزله دانست و تصريح كرد: هرچند كه اين برج از سازه فني و استانداردهاي لازم برخوردار است اما تعيين ميزان مقاومت آن در برابر شدت زمين لرزه بدون در نظر گرفتن احتمال وجود نواقص به هنگام ساخت سازه و ساير اطلاعات فرعي و جانبي و حتي آسيب ديدگيهاي برج به دليل عدم رسيدگي به آن، اظهارنظري غيركارشناسي خواهد بود، هرچند با توجه به استحكام آن، گمان مي رود كه بعد از يك زلزله متوسط و نسبتا قوي پا برجا بماند.
محبوبي گفت: احداث فاز اول اين برج در سال ۵۰ هزينه  اي بالغ بر ۲۰ ميليون تومان در بر داشته است و اگر امروز بخواهيم چنين برجي را بسازيم، ارقام ميلياردي از سرمايه هاي كشور را بايد صرف ساخت آن كرد بنابراين مشاركت براي حفظ چنين آثاري جزء وظايف كليه سازمانها و ارگانها است.

تخلف را با ذكر يك مثال شرح دهيد
*رضا رفيع
از آنجا كه اصولاً انسان موجودي «جايز الخطا» است؛ فلذاست كه گاه به ندرت دچار «تخلف» هم مي شود.
عموم عزيزاني هم كه تخلف مي كنند، معمولاً دو جور مي كنند: الف- يا خودشان تخلف مي كنند؛ ب- يا به اصرار دوستان شان مي كنند.
بعد از لو رفتن تخلف هم افراد به دو گروه بين المللي تقسيم بندي مي شوند:
۱- گروه اول به گردن مي گيرند ۲-گروه دوم به گردن ديگران مي گيرند.
اين گروه از شدت خوش حسابي مي خواهند ديگران را هم شريك مال مردم كنند (در عرف رايج جامعه اصطلاحاً به مال مردم، بيت المال هم گفته مي شود).
و اما مثال!... در جريان انتخابات هفتمين دوره مجلس كشور، يكي از برادران عزيز استاندار (كه نخواست نامش فاش تر شود) متهم به تخلف در انتخابات استان قشنگ خود شده است كه اخيراً در جريان يك مصاحبه شفاف مطبوعاتي با نشريه وزين «چهار عيال اختياري» به سئوالات روشن آن پاسخ هاي روشنگرانه اي جهت تنوير افكار عمومي داده كه ذيلاً خلاصه اي از آن نقل مي گردد.
س: شما چرا در انتخابات آزاد مردمي مرتكب تخلف شده ايد استاد؟
ج: بنده مرتكب تخلف نشده ام. شهردار تهران آمد تخلف كرد.
س: در اينجا تخلف كرد؟
ج: نه، در اونجا تخلف كرد. در تهران.
س: حضرتعالي توضيح نداديد كه چرا دچار تخلف شده ايد؟
ج: عرض كردم كه شهردار تهران شنيدم به فرهنگيان تهران بن كتاب داده.
س: تخلف خودتان چه شد؟
ج: شهردار تهران چرا وام ازدواج را به استان ما نداده؟
س: تخلف چي شد؟
ج: خب وقتي آدم وام ازدواج نگيرد، دچار تخلف مي شود.
دچار هم يعني عاشق... اصلاً گور باباي تخلف. بيا همشهري از عشق با هم صحبت كنيم... يك شعري بگو تا من بقيه اش را عرض كنم.
س: كلنگ از آسمان افتاد و نشكست...
ج: وگرنه من كجا و بي وفايي!
[- بي وفايي... بي وفايي... دل من از غصه داغون....]
س: كي بود؟ صداي شما بود؟...
ج: نه عزيزم. پاشو بريم. بامشاد شروع شد.

حذف چراغ راهنماي تقاطع بزرگراه شهيد چمران و خيابان باقرخان
با اصلاح  هندسي  در تقاطع  بزرگراه  شهيد چمران و خيابان  باقرخان  چراغ راهنماي  اين  تقاطع  حذف  شد.
عزت الله  فرجي  شهردار منطقه  ۶ تهران  در مصاحبه  با واحد مركزي خبر با اعلام  اين  خبر تقاطع  يادشده  را يكي  از گره  هاي  ترافيكي  منطقه خواند و گفت : بعد از ميدان  توحيد دوربرگرداني  احداث  شد كه  رانندگان مسير صادقيه  به  باقرخان  مي توانند از طريق  اين  دوربرگردان  به بزرگراه  شهيد چمران  و خيابان  باقرخان  شرقي  وارد شوند و ادامه  مسير دهند.وي  افزود: براي  ورود خودروهاي  مسير خيابان  فاطمي به بزرگراه  شهيد چمران  و ادامه  مسير به  طرف  ميدان  توحيد نيز دوربرگرداني  احداث  شده است.فرجي  خاطرنشان  كرد: بهره برداري  از اين  دوربرگردانها آزمايشي  است و بعد از بررسي  و رفع  مشكلات  و نواقص  آن به  صورت  دائمي از آنها استفاده خواهد شد.وي  همچنين  از حذف  چراغ  راهنماي  پل  نصر گيشا در آينده  نزديك  خبر داد و گفت : با حذف  چراغ  هاي  تقاطع  باقرخان  و پل  نصر خودروها از ميدان توحيد تا شهربازي  را بدون  چراغ  طي مي كنند.شهردار منطقه  شش  تهران  گفت: براي  اجراي  اين  طرحها حدود ده  ميليارد ريال  هزينه  شده  است.

توافق وزير مسكن با كليات واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي براي بازسازي بافت هاي فرسوده
گروه شهري: عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران از موافقت وزير مسكن با كليات واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي جهت نوسازي واحدها و بافت هاي فرسوده خبر داد.
زري بافان در گفت وگو با «ايسنا» افزود: واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي براي نوسازي واحدها و بافت هاي فرسوده پيشنهاد و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران است كه در شوراي عالي شهرسازي كشور مطرح و به منظور بررسي بيشتر به كميته كار ارجاع شده است.
وي گفت: اعضاي شوراي عالي شهرسازي به ويژه وزير مسكن، نسبت به كليات واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي براي نوسازي واحدها و بافت هاي فرسوده نظر مثبتي دارند و هم اكنون اين طرح در كميته كار در مرحله كارشناسي است.عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران ابراز اميدواري كرد كه هرچه سريعتر جزئيات اين طرح در كميته كار بررسي و در شوراي عالي شهرسازي نيز تصويب شود.زري بافان تصريح كرد: باتوجه به زلزله خيزبودن شهر تهران، تشويق و ترغيب مردم براي ساخت و ساز بافت هاي فرسوده، ضروري است.
وي گفت: بهترين راه حل تشويق مردم براي ساخت بافت هاي فرسوده اين است كه ساخت و ساز براي آنها اقتصادي شود كه در حقيقت ساخت يك طبقه تشويقي بخشي از هزينه ها را جبران مي كند.عضو كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص مخالفان واگذاري يك طبقه تراكم تشويقي براي نوسازي واحدها و بافت هاي فرسوده گفت: وجود مخالف براي هر طرح جديدي امر طبيعي است و دليل برخي مخالفان اين طرح هم افزايش جمعيت پذيري است اما به اعتقاد ما اجراي طرح يك طبقه تشويقي نه تنها موجب افزايش جمعيت نمي شود بلكه بهبود وضعيت مسكن و زندگي مردم را درپي دارد.

مشاركت نهادهاي مردمي در مديريت شهري
اولين نشست اعضاء شوراي مشورتي محلات منطقه ۲۲ در محل سالن اجتماعات بوستان چيتگر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲، دكتر علي محمد شاعري شهردار منطقه ضمن برشمردن انواع برنامه ريزي در دنياي امروز، بهترين نوع آن را برنامه ريزي مشاركتي با همكاري دولت و مردم و براساس خواسته هاي مردمي ذكر كرد.وي درخصوص نقش مردم و همكاري و هماهنگي آنها با نهادها و سازمان هاي دولتي گفت: ما از روشي در مديريت شهري استفاده مي كنيم كه در آن شهروندان و شهرداري هر دو به ميزان مناسب در سرنوشت شهر خويش نقش ايفا  نمايند.
نقش مردم و سازمان ها در بحث مديريت شهر موثر است. لذا با چنين روشي برنامه ريزي مديريت شهري مفيد و موثر خواهد بود.وي افزود: تشكيل شوراي مشورتي محلات براي اولين بار به صورت غيررسمي در اين منطقه كار خود را آغاز خواهد كرد و نوع همكاري مردم با مجموعه شهرداري بايستي به صورت مداوم در قالب كميته هاي كار تعريف گردد.

ساخت و ساز نامناسب مهمترين عامل حادثه سعادت آباد
گروه شهري: عدم رعايت اصول مهندسي و ساخت و ساز نامناسب مهمترين عامل رانش ساختمان «مهرسيما» در خيابان علامه سعادت آباد بوده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه دو طاهائي شهردار اين منطقه با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: ملك فوق داراي جواز ۳ طبقه بوده كه با مراجعه به واحد شهرسازي منطقه تقاضاي اضافه اشكوب كرده كه با موافقت مديران سابق شهرداري ايشان ۵ طبقه به ملك خود افزوده است.
وي ادامه داد: روز حادثه پس از حضور دادستان محترم تهران دستور تشكيل پرونده و دستگيري پيمانكاران اين ساختمان صادر شد كه ايشان با قرار ۲۰۰ ميليون توماني در بازداشت به سر مي بردند. طاهايي با تأكيد نظارت جدي بر ساخت و سازهاي شهري گفت: همكاري شهرداري و قوه قضاييه و سازمان نظام مهندسي در بهبود وضعيت كنوني ساخت و سازها بسيار راهگشا خواهد بود. شهردار منطقه دو افزود:  در ملك مذكور از مصالح ساختماني نامرغوب استفاده شده است به طوري كه بتن هاي باقيمانده از ستون به راحتي شكسته مي شود. طاهائي در پايان گفت: ۲ نفر از مهندسين دادگستري مشغول بررسي نقشه ها و نوع ساخت و ساز ساختمان هستند كه نتايج به دست آمده به زودي به شهروندان اعلام خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |