سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۷ - Jul 26, 2005
سزارين در ايران تا ۶ برابر استاندارد جهاني است
در كانادا زايمان سزارين ۱۹ درصد، در امارات متحده عربي ۱۰ درصد و در ايران طبق آمار رسمي۳۵ درصد و آمار واقعي ۶۰ درصد زايمانها را به خود اختصاص داده است
گروه اجتماعي- مريم غفاري: آخرين بررسي هاي وزارت بهداشت و درمان نشان مي دهد كه درتهران با ۴/۵۵ درصد در بخش دولتي و ۹/۳۳ درصد در بخش خصوصي از روش سزارين استفاده مي شود و سيستان و بلوچستان نيز با ۶ درصد به ترتيب بيشترين و كمترين آمار زايمان را به روش سزارين دارند.
افشار، كارشناس بهداشت خانواده در وزارت بهداشت و درمان در اين خصوص به همشهري گفت: براساس تحقيقات سيماي جمعيت و سلامت وزارت بهداشت در ايران در كل كشور ۳۵ درصد از زايمان ها به طريق سزارين انجام مي شود كه اين بررسي شامل مراكز درماني دولتي و خصوصي است.براساس اين گزارش، درصد زايمان در بخش دولتي در سطح كشور ۶/۶۳ درصد و در بخش خصوصي
۳/۴۱ درصد مي باشد كه اين آمار در تهران ۴/۵۵ در بخش دولتي و ۹/۳۳ درصد در بخش خصوصي گزارش شده است.
وي افزود: استاندارد جهاني در انجام عمل سزارين ۱۰ تا ۱۵ درصد است كه اين رقم در ايران ۳۵ درصد گزارش شده كه با رقم استاندارد فاصله زيادي دارد كه اين امر مستلزم فرهنگ سازي، آموزش و نظارت دقيق تر در كيفيت ارزشيابي مراكز درماني است ضمن اينكه اين آمارها از استاندارد جهاني نيز نبايد كمتر باشد چون گاهي برخي زايمان ها در نقاط دور افتاده به روش طبيعي انجام مي شود كه انجام عمل سزارين ضرورت داشته ولي به دليل نبود امكانات انجام نشده است. اين كارشناس با اشاره به اينكه بيشترين دلايل ذكر شده زنان باردار براي انتخاب عمل سزارين، ترس از درد مي باشد، گفت: روش سزارين در رده زايمان هاي سخت و تهديد كننده سلامت زنان باردار مي باشد و اين عمل متضمن بيهوشي طولاني مدت و تحمل عوارض ناشي از عمل جراحي است.
دبير جمعيت مامايي كشور نيز گفت: آمار سزارين در طول ۲۰ سال گذشته از ۱۰ درصد مطابق با استاندارد جهاني، به ۶۰ درصد افزايش يافته است و متأسفانه در صورت ادامه اين روند يعني استفاده نكردن از ماماها و عدم آموزش صحيح به مردم اين ميزان به ۱۰۰ درصد هم خواهد رسيد.ناهيد خداكرمي به خبرگزاري مهر گفت: اين در حالي است كه براساس آمارهاي وزارت بهداشت ۳۵ درصد زايمان ها در كشور به صورت سزارين بوده كه ۹۰ درصد آن در شهرها و در بيمارستان هاي خصوصي انجام مي شود، اما آمار واقعي حكايت از ۵۰ تا ۶۰ درصد سزارين دارد.
وي ادامه داد: عدم بهره گيري مناسب از ماماها در كشور و مراجعه زنان باردار به پزشكان متخصص زنان و زايمان يكي از عوامل مهم افزايش سزارين در كشور است چون به طور حتم پزشك متخصص به علت اينكه زايمان طبيعي نياز به زمان دارد زنان باردار را به سمت سزارين سوق مي دهند.
خداكرمي افزود: وجود برخي از مراكز درمان فوق تخصصي نيز سبب شده كه آمار مربوط به سزارين افزايش يابد چرا كه در اين مراكز درماني فقط از متخصصان استفاده مي شود بنابر اين ماماها نمي توانند در اين مراكز حضور داشته باشند در صورتي كه دربرخي از كشورها حتي در اين مراكز نيز از ماماها استفاده مي شود و براساس آن در كشورهايي نظير استراليا و نيوزلند ۸۵ درصد زايمان ها توسط ماماها صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه اجراي طرح زايمان بي درد كه هم اكنون در بسياري از بيمارستان ها اجرا مي شود سبب كاهش ميزان سزارين خواهد شد، اظهار داشت: پروتكلي در خصوص آمادگي زايمان توسط اداره سلامت وزارت بهداشت تدوين شده اما هنوز اين پروتكل اجرايي نشده است، در صورتي كه براي اجراي اين پروتكل نياز به هزينه زيادي نيست.اين گزارش حاكي است، از مجموع ۳۰ هزار ماماي تحصيل كرده تنها ده هزار نفر آنها در مراكز درماني شاغلند. به اين معني كه دو سوم اين جمعيت، بيكار و تعدادي از اين رقم نيز در شغلي غير از حرفه مامايي مشغول به كارند.طبق استانداردهاي دنيا به ازاي هر هزار تولد زنده بايد ۳۰ تا ۵۰ هزار ماما در سيستم خدمات درماني و بهداشتي هر كشوري وجود داشته باشد در حالي كه در ايران به ازاي هر هزار تولد زنده تنها ۱۲ ماما در سيستم وجود دارد.سيستم خدمات كامل مامايي در دوران بارداري، زايمان و پس از آن در حال حاضر در دنيا آمار سزارين در كشورها و مرگ و مير مادران را كاهش داده است. اين آمار به اين صورتند كه در كانادا زايمان سزارين ۱۹ درصد، در امارات متحده عربي ۱۰ درصد و در ايران طبق آمار رسمي ۳۵ درصد و آمار واقعي ۶۰ درصد زايمانها را به خود اختصاص داده است.

آمارهاي تكان دهنده:
تلفات جاده اي باز هم افزايش يافت
003111.jpg
گروه اجتماعي: علي رغم آمارهاي كنترل جاده ها و حضور پليس و آموزش براي رانندگان بين شهري، مرگ ومير جاده اي رو به افزايش است.
آخرين و تازه ترين گزارش ها بيانگر اين واقعيت است كه در ۴ ماه اول سال جاري، مرگ ومير بر اثر تصادفات جاده اي كشور ۸/۱ درصد بيش از مدت مشابه سال گذشته است.
يك مقام مسئول و عضو كميسيون ايمني راه هاي كشور گفته است: در چهار ماه نخست امسال ۶ هزار و ۷۲۹ نفر بر اثر تصادف هاي جاده اي جان سپرده اند و ۶۷ هزار و ۹۵۰ نفر نيز مصدوم شده اند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه در سال ۸۳ ، ۹/۹ درصد افزايش نشان مي دهد!در حوادث جاده اي و تصادف، هيچ ترديدي نبايد به خود راه داد كه دو عامل مهم انساني (شامل راننده و پليس) و فني (شامل جاده و وسيله نقليه) دخالت داشته و مؤثر هستند.
نظارت بر كار راننده (يكي از عوامل انساني) بر عهده پليس راه و شركت هاي مسافري و باري است كه رانندگان را به جاده مي فرستند. در مورد اين بخش، نمي توان قطعي حكم داد كه آيا رانندگان به طور صددرصد يا اكثريت سهل انگارانه مي رانند يا پليس به وظيفه اش عمل نمي كند. اما قطعي و غيرقابل ترديد است كه هر دو عامل انساني در اجراي وظايف و تعهدات خود مرتكب درصدهايي از تخلف و سهل انگاري مي شوند؛ وگرنه اين افتخار نصيب كشورمان نمي شد كه سال ها به صدر جدول بالاترين مرگ وميرهاي جاده اي جهان تكيه زده باشد.
سردار رويانيان فرمانده پليس راه جمهوري اسلامي ايران كه اواخر هفته گذشته وعده داده بود طرح ضربتي كنترل جاده ها از روز پنجم مرداد به انجام برسد، بايد پس از پايان طرح، گزارشي مستند از نتايج اين طرح ارايه كند. نتايجي كه تأثير مثبت اجراي اين طرح را تأييد كند.
مرادي (عضو كميسيون ايمني جاده ها) با اشاره به اين كه مرگ ومير در جاده هاي ايران در جهان بي سابقه است، تأكيد كرده: بر اساس آمار ۸/۳۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ درون شهري و ۲/۶۲ درصد برون شهري است.
مرگ ومير ۶ هزار و ۷۲۹ نفر در جاده ها يك پيام مهم هم دارد؛ داغدار شدن ده ها هزار خانواده، بي سرپرست شدن تعداد زيادي زن و كودك و پيرزن و پيرمرد، اتلاف هزينه هاي گزاف مراقبت از مصدومان و معلولان اين حوادث و ضربه روحي شديد به هزاران فردي كه هنگام سفر شاهد اين صحنه هاي دلخراش مي شوند. آيا هريك از اين موارد به تنهايي براي جدي تر شدن بحث نظارت، كافي نيست؟ سال ها بود كه يكي از علل تصادفات جاده اي فرسوده بودن ناوگان وسايل نقليه عمومي و عدم دسترسي به وسايل يدكي ذكر مي شد، اما امروزه، بسياري از شركت هاي مسافربري با تجهيز خود به خودروهاي نو و با تجهيزات كامل، نمي توانند عامل فني را، عاملي مؤثر تلقي كنند. چنان كه تلاش مسئولان راهداري و راه سازي در بسياري موارد به نوسازي جاده ها منجر شده و اين عامل (جاده هاي خراب) نيز به شكل نسبتاً مطلوبي اصلاح شده است.
از آن جا كه در گزارش هاي مربوط به حوادث جاده اي، استان آذربايجان شرقي با ۳۳ درصد افزايش و استان سمنان با ۸/۲۵ درصد كاهش، به ترتيب بيشترين و كمترين مرگ جاده اي را داشته اند، ضرورت دارد پليس راه و وزارت راه در گزارش هاي دقيق و كارشناسي شده، مهم ترين عوامل تصادفات خونين جاده اي ايران را اعلام كنند.همچنين بر وزير انتخابي راه و ساير مسئولان فرض است كه تدبيري ضربتي براي رفع اين فاجعه بينديشند.

هشدار براي افراد ناشناسي كه واكسن مي زنند
واحد مركزي خبر: دانشگاه علوم پزشكي گيلان درباره تزريق واكسن هپاتيت توسط افراد ناشناس هشدار داد.
اين دانشگاه ديروز اعلام كرد، در روزهاي اخير برخي افراد ناشناس به خانه مردم مراجعه مي كنند و با تبليغ درباره فوايد واكسن هپاتيت، گاهي به افراد خانواده واكسن مي زنند.دانشگاه علوم پزشكي گيلان از خانواده ها خواست در صورت مشاهده اين امر به مراكز بهداشتي شهرستان محل خود اطلاع دهند.

ساماندهي مد و لباس به فرهنگ سازي نياز دارد
مهر: رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان گفت: مد و لباس يك مساله فرهنگي و جزو هويت تاريخي و ملي ماست و موضوعي نيست كه نياز به طرح مستقل و قانون جداگانه اي داشته باشد بلكه بايد آن را از طريق پرداختن به طرحهاي ديگر فرهنگي ساماندهي كرد.
منيره نوبخت با بيان اين مطلب گفت: مد يك پديده اجتناب ناپذير در جامعه است كه در لابه لاي موضوعات فرهنگي كلي تري نهفته و موضوع مستقلي نيز نيست. براي ساماندهي مد و لباس پرداختن به مسايل فرهنگي ديگر مي تواند اين مشكل را حل كند، بنابراين نيازي به قانون و طرح خاصي وجود ندارد و ارايه اين طرح فايده نخواهد داشت.
وي افزود: براي ساماندهي مد و لباس بايد به توليد منسوجات و پارچه توجه بيشتري شود و همچنين بر روي واردات پارچه و لباسهاي خارجي نيز نظارت بيشتري انجام شود و در مجموع واردات با نظم خاصي همراه باشد تا ديگر مشكلي در ارتباط با كالاهاي وارداتي به وجود نيايد.وي به طرح توسعه فرهنگ عفاف اشاره كرد و اظهار داشت: اين طرح به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و حجاب، لباس و پوشش از جمله مواردي هستند كه در طرح توسعه عفاف مطرح شده است ، بنابراين اجراي اين طرح و همچنين پرداختن به طراحي لباس ملي كه چند سال قبل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده بود مي تواند در ساماندهي مد و لباس در كشور نقش اساسي ايفا كند.
رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به تشكيل شوراي نظارت بر ثبت آرم ها و علايم بر روي البسه اشاره كرد و گفت: اين شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شده و وظيفه آن نظارت بر روي آرم، علايم و نشانه هاي ثبت شده بر روي لباسهايي است كه توليد مي شود، بنابراين، اين شورا مي تواند در جهت ساماندهي مد و لباس نيز اقدامات لازم را انجام دهد.نوبخت افزود: در حال حاضر مباحث و موضوعات بسيار مهم تري از ساماندهي مد و لباس وجود دارد كه بايد در مجلس مطرح شود و اين موضوعات جزيي بايد به دستگاهها و سازمانهاي ذيربط سپرده شود تا وقت مجلس و دولت با آن گرفته نشود.

اينشتين شدن مشكل نيست
فارس: مطالعات دانشمندان دانشگاه كلمبياي آمريكا نشان مي دهد ديدگاه افراد نسبت به هوش و ذكاوت، در ميزان يادگيري آنان تأثير دارد.
پايگاه خبري شيكاگو سان تايمز گزارش داد: اين طرز تفكر كه هوش و ذكاوت، امري ذاتي نيست و مي توان در طول زندگي آن را تقويت كرد، باعث تقويت حافظه و يادگيري مي شود. مطالعات محققان دانشگاه شيكاگوي آمريكا نشان مي دهد، افرادي كه معتقدند با تلاش مناسب و فراوان مي توانند يك اينشتين ديگر شوند، و هوش چنين افرادي را فقط يك امر ذاتي نمي دانند، نسبت به آناني كه اين طرز فكر را ندارند، در يادگيري موفق ترند.

شرط صدور مجوز اقامت درازمدت در فرانسه
003114.jpg
واحد مركزي خبر: كاترين ووترن، وزير مشاور در امور همبستگي و انسجام اجتماعي فرانسه، اعلام كرد اعطاي مجوز اقامت درازمدت در فرانسه به متقاضيان خارجي از اين پس احتمالاً با توجه به توانايي اين افراد در يادگيري و ميزان تسلط آنان به زبان فرانسه صورت خواهد گرفت.
وي در بازديد از اداره بين المللي مهاجرت در ليون در جنوب شرقي فرانسه و ديدار با شماري از مهاجران خارجي بر اين نكته تأكيد كرد.
اين مقام رسمي فرانسوي كه در جمع شماري از اتباع كشورهاي اروپاي شرقي، آسيايي، آفريقايي و مغرب عربي سخن مي گفت: تصريح كرد براي اقامت و زندگي در فرانسه بايد مستقل بود و اولين شرط آن سخن گفتن به زبان فرانسوي است.

ثروت سلامتي نمي آورد
فارس: محققان مي گويند در سراسر اروپا وضع سلامتي كودكان فقير از كودكان خانواده هاي مرفه و داراي تحصيلات عاليه بدتر نيست.
هفته نامه اينترنتي بي ام جي گزارش داد تاكنون تصور مي شد كه اوضاع نابسامان اجتماعي در دوران كودكي ممكن است در آينده افراد را دچار ناراحتي هاي قلبي كند اما يافته جديد محققان اين نظريه را رد مي كند. در اين تحقيق ۳۱۸۹ كودك دبستاني از دانمارك كه يكي از ثروتمند ترين كشورهاي اروپا است و دو كشور فقيرتر اروپايي يعني استوني و پرتغال مورد بررسي قرار گرفتند و مشخص گرديد در ميان كودكان دانماركي عوامل موجود در بدن كه به بيماريهاي قلبي خواهد انجاميد از ميزان مشابه در كودكان دو كشور ديگر بيشتر است.

مرگ كاشف سرطان سيگار
واحد مركزي خبر: دانشمندي كه نخستين بار وجود رابطه ميان سيگار كشيدن و سرطان ريه را ثابت كرد در سن ۹۲ سالگي درگذشت.
«ساريتي دال» همه گيرشناس برجسته دانشگاه آكسفورد انگليس پس از بستري شدن در بيمارستان به علت بيماري درگذشت.به عقيده كارشناسان دستاورد اين پروفسور، زندگي ميليون ها نفر را دگرگون كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |