پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۹
هزينه هايي براي شادي روح اهل قبور
خيرات رسمي نيازمند سليقه خريد
003129.jpg
خوب است سنت پسنديده خيرات را به تجمل آغشته نكنيم. كاري نكنيم كه اگر كسي خواست در حد وسع خود با هزينه اي اندك براي امواتش خيرات كند، سرشكسته از تنگدستي از اين كار پشيمان شده و در خلوت خودش براي رفتگان فاتحه دهد
شب جمعه بود. مادر مي گفت ديشب خواب پدر را ديده است. پدر مثل هميشه خوشحال نبود، انگار از چيزي گله داشت. مادر مي گفت، هفته پيش خيرات نكردم، مادر مي گفت يك خيرات خوب براي درگذشتگان حلواست. حلوايي كه بوي گلاب و زعفرانش تا هفت تا خانه برود. سنت خيرات كردن براي درگذشتگان ريشه هاي قديمي در فرهنگ كشور ما و برخي كشورهاي مسلمان دارد.
حلوا و خرما، اصلي ترين و قديمي ترين شيريني هايي هستند كه شب هاي جمعه در خيابان ها و مغازه ها و... صلوات و فاتحه مردم را براي سفركردگان خيرات كننده به ارمغان مي آورند.
با اين سنت پسنديده، يادي از درگذشتگان مي شود. معتقديم كه شب هاي جمعه سفركرده ها چشم به راه خيرات ما هستند.
حلوا يك دسر كاملا ايراني است كه از آرد، روغن، شكر، آب، گلاب و زعفران تهيه مي شود. حلوا طعم شيرين و مطلوبي دارد،  اما خرما يكي از ميوه هاي اصلي سرزمين هاي گرمسير است و بهترين انواع آن در كشور ما يافت مي شود. اين دو از ديرباز شيريني هايي بودند از طرف صاحب عزا به دوستان و نزديكان.
در برخي شهرها خرماها را داخل نان هاي محلي گذاشته و به شكل غازي آن را خيرات مي كردند.
اما چند سالي است كه در كنار حلوا و خرما، خيرات و نذورات ديگري هم باب شده، انواع ميوه ها،  شيريني ها، نقل و شكلات و ...
درست كردن حلوا مستلزم صرف وقت است كه ظاهرا خانم هاي ايراني هميشه اين فرصت را ندارند. از طرفي ايراني ها معتقدند همواره تا نام حلوا مطرح شد بايد به شكل خيرات تهيه و استفاده شود!
اما خرما؛ شايد زماني در شب هاي جمعه آنقدر خرما خيرات مي شد كه ديگر عده اي از طرفدارانش را از دست داد و كم كم ميوه و شيريني هم در اين ميان جايي باز كرد، اما اگر تصميم بگيريم براي درگذشتگان خود هر شب جمعه خيرات بدهيم اين امر مستلزم صرف يك هزينه مشخص است.
حال ببينيم هر كدام از اين خوراكي ها چقدر هزينه بر است؟
با فرض يك وزن مساوي مثلا يك كيلوگرم،براي تهيه يك كيلوگرم حلوا به 250 گرم آرد، 200 گرم روغن، 200 گرم شكر، كمي زعفران و يك قاشق گلاب نياز داريم. هزينه تهيه اين مواد، روي هم رفته بين 800 تا يكهزار تومان مي شود كه البته احتمالا روغن و شكر يا آرد و زعفران را هم داخل خانه داريم، يك كيلو حلوا معمولا براي 30 تا 50 نفر كافي است.
اما قيمت هر بسته 500 گرمي خرما بين 300 تا يكهزار و۷۰۰ تومان متغير است كه اين تفاوت قيمت ها به علت تفاوت در كيفيت محصولات است. هر بسته 500 گرمي خرما محتوي حدود 500 عدد خرماست. پس با يك كيلوگرم از اين محصول كه بين 600 تا 3 هزار و 400 تومان هزينه مي برد، مي توان به طور تقريبي حدود 100 نفر را شيرين كام كرد.
و اما ميوه ها؛ قيمت هر كيلو ميوه در فصل تابستان از 600 تا 2هزار تومان متغير است كه البته در اين ميان بايد اندازه ميوه ها را هم در نظر گرفت. مثلا يك كيلو موز متوسط به طور تقريبي پنج عدد است، اما در عوض ميوه هايي مثل زردآلو و سيب گلاب و ... كوچك هستند و هر كيلوي آنها محتوي تعداد زيادي ميوه است.هر كيلو شيريني بين يكهزار و۵۰۰ تا 2هزار و 500 تومان قيمت دارد و به عنوان مثال هر يك كيلو شيريني دانماركي در اندازه متوسط حاوي 30 عدد است.
و اما شكلات ها كه در انواع ميوه اي، شكلاتي و... در بازار با انوع قيمت ها يافت مي شود؛ يك كيلو شكلات حداقل حاوي 100 عدد است و قيمت آن بين يكهزار تا 3 هزار تومان، بسته به ميزان كاكائو و ... متفاوت است.حالا از حلوا و خرماي سنتي و قديمي تا شكلات و شيريني امروزي كه البته هر يك بهانه كوچكي است براي زنده كردن ياد آنهايي كه بودند و حالا از ميان رفته اند فرقي نمي كند كدام يك باشد، اما خوب است كه سنت ها را با مظاهرشان حفظ كنيم.
پنج شنبه هاي آخر سال كه همه خانواده سبزه ها را سبز كرده اند و هفت سين ها را آماده با انواع و اقسام خوراكي هايي كه براي خيرات در نظر گرفته اند، به ديدار در گذشتگان مي روند. پنج شنبه هاي آخر سال به عيد رفتگان معروف شده است. سنگ قبرهاي كوچكي كه اسم درگذشتگان روي آنها نقش بسته، در اين روز پر از هفت سين و سبزه و گل و خيرات مي شود.
انواع و اقسام خوراكي ها از قبيل آش رشته و شله زرد و عدس پلو تا خرما و حلوا، ميوه و شيريني و مشكلات خيرات مي شود. تصور كنيد هر خانواده اي همراه خود مقادير زيادي از اين خوراكي ها را همراه آورده است كه مقدار آنها به نسبت تعداد افراد حاضر در آن مكان، خيلي زياد است و اصلا شايد خوردن بعضي از اقلام خوراكي در اين مكان كه از نظر بهداشتي بسيار آسيب پذير است، اصلا صحيح نباشد. حتما واجب نيست كه بر سر قبر عزيزانمان خيرات بدهيم، فاتحه و صلوات از هر راه دوري نثار درگذشته مي شود. پس خيرات ها را مخصوصا اگر از نوع غذا بود، بهتر است به محله هاي نيازمندان ببريم كه با اين كار حتما روح رفتگان را هم بيشتر شاد كرده ايم. خوب است سنت پسنديده خيرات را به تجمل آغشته نكنيم. كاري نكنيم كه اگر كسي خواست در حد وسع خود با هزينه اي اندك براي امواتش خيرات كند، سرشكسته از تنگدستي از اين كار پشيمان شده و در خلوت خودش براي رفتگان فاتحه دهد.حلوا يك دسر كاملا ايراني است، حتي اگر زعفران نداشته باشد، باز هم دلچسب و مطلوب است. خرما هم دلپذير و مقوي و سرشار از انرژي است. منتظر نباشيم كه هروقت خواب رفتگان را ديديم، دست به كار خيرات دادن بشويم.
عصرهاي پنج شنبه دست به كار بشويم، كمي حلوا درست كنيم. اگر هفت بشقاب كوچك به همسايه ها بدهيم يا يك سيني كوچك ميان مردم كوچه و خيابان ببريم، همان كافي است. مطمئنا آن شب سر را آسوده بر بالين مي گذاريم، چون اگر اين دفعه به خواب ما بيايند، حتما لبخند بر لب دارند.

نگاه
خيرات مادربزرگ و انتقال آموزه ها
003132.jpg
مادربزرگم وقتي هنوز در قيد حيات بود، شب جمعه كه مي شد، نمي خواست حتما به روش خودشان يعني قديمي ها خيرات بدهد. اما او رسم آمرزش طلبيدن براي رفتگان در شب جمعه را بخوبي و بدون وقفه به اجرا در مي آورد.
خيرات هاي او رنگ و بوي حلوا و خرما نمي داد. مادربزرگ كه براي پدربزرگ خيرات مي داد معمولا به خواسته ها وعلايق نوه هايش توجه مي كرد. مادربزرگ البته نه سواد داشت و نه با زندگي مدرن آشنا بود. فلسفه او اثرگذار هم بود. او شب جمعه براي ياد كردن از رفتگان مي گشت و مي پرسيد تا ببيند نوه  هايش به چه خوراكي علاقه دارند. گاهي يك ميوه نوبر، گاهي بستني، گاهي يك غذاي خاص و خلاصه هر پنج شنبه نوه ها و سليقه شان خيرات را تعيين مي كرد.
اين كار مادربزرگ يك اثر قابل توجه داشت. شايد رسم بر اين بود كه شب جمعه حتما حلوا و خرما و... بايد نقش آمرزش طلبيدن براي رفتگان را بازي مي كرد، اما اينگونه بچه هايي كه در دوره اي متفاوت و عصري دگرگون به دنيا آمده بودند، با خوراكي دلپذيرشان رسمي را مي آموختند كه ريشه در دين و ايمان ما داشت. از طرف ديگر خيلي از نوه ها كه اصلا پدربزرگ را نديده بودند با اين جذابيت كه خوراكي دلخواهشان فراهم شده بود جويا مي شدند و بعد...
بعد داستاني از پدربزرگ، خاطره از او و خلاصه فلسفه خواندن حمد و سوره براي طلب آمرزش از خداوند براي آنكه دستش از دنيا كوتاه شده!
مادربزرگ مستمري بگير بود يعني حقوق از جانب شوهرش داشت. تنها دلخوشي او همين كارها بود؛ به دست آوردن دل فرزندان ونوه ها و آمرزش طلبيدن براي همسرش.
گاهي خيرات او فقط يكهزاري سبز بود و گاهي يكي دو، هزاري سبز. براي او ميزان و هزينه اش مهم نبود. البته اول برج پرپيمان تر از آخر برج بود و اين قانون اكثر مستمري  بگيران سنتي است زيرا برنامه خاصي براي اين حقوق ندارند. خلاصه آنكه با همين اندك هزينه ها، شب جمعه ها شب آمرزش طلبيدن و انتقال تجربه و آموزه از نسلي به نسل ديگر بود. اگر بچه اي هم حمد و سوره را هنوز بلد نبود(كودكاني كه هنوز مدرسه نمي رفتند) ساعتي با مادربزرگ ومادر ياد مي گرفتند!

يك تجربه
آبياري قطره اي با بطري هاي دورريختني
003150.jpg
هنگام سفر رفتن، بسته شدن كوله بار با دغدغه تنها ماندن خانه همراه است، اما اينكه كسي در خانه نباشد تنها از ترس حضور بيگانه و ربوده شدن وسايل منزل نيست. اين دغدغه به خاطر حضور نداشتن كسي براي رسيدگي به گل ها و گياهان منزل است.
بسياري اين مشكل را با سپردن كليدخانه به يكي از همسايگان يا بستگان حل مي كنند، اما اينكه آن شخص زمان و دقت كافي براي اين منظور را داشته باشد، قابل پيش بيني نيست. شخصي تعريف مي كرد كه چندي قبل همسايه اش قصد سفر كرد و آب دادن به گلدان هاي خانه را به او سپرد، اما مشغله هاي كاري برايش پيش آمد و حتي از خاطرش رفت كه بايد سري به آپارتمان طبقه پايين زده و به گلدان هاي تشنه آبي برساند.
زمان بازگشت همسايه، تازه وظيفه محوله يادش آمد و بعد از مراجعه به آپارتمان شخص سفر كرده با گلدان هاي خشك و گل هاي نزاري كه از خميدگي بر سراميك كف ساختمان پهن شده بودند، رو به رو شد. گل هاي گرانقيمتي كه با از بين رفتنشان گذشته از ضرر مالي، به عشق مفرط صاحب آنها خدشه وارد شد. اگر شما جزو افرادي هستيد كه گياهان منزلتان به جانتان بسته اند يا علاقه خاصي به آنها داريد و از اينكه پژمردگي يا خشكيدگي آنها را نظاره گر باشيد، آزرده خاطر خواهند شد و در عين حال اهل سفر و گشت و گذارهاي چند روزه هستيد و شخص قابل اعتماد و مسئوليت پذيري را براي نگهداري از گلدان ها و فضاي سبز خانه تان پيدا نمي كنيد، با استفاده از يك بطري نوشابه، لوله سرم و سيم مي توانيد شيوه آبياري قطره اي را براي رساندن آب لازم به گياهان خانه در مدت زماني كه حضور نداريد، فراهم كنيد.
بطري نوشابه را با آب پر كرده و در آن را به قطر لوله سرم سوراخ كنيد، بطري را وارونه از ارتفاعي آويزان كنيد تا آب دورن آن در لوله سرم جريان يابد. سر لوله را به طرف گلدان هدايت كرده و به وسيله سيم براي آن پايه  اي ساخته و پايه را درون گلدان قرار دهيد با قرار گرفتن سر لوله سرم به بالاي پايه سيمي جريان آب به گلدان راه پيدا مي كند. براي آنكه اين انتقال آب مدت زمان بيشتري ادامه داشته باشد و در عين حال با ريزش آب زياد به داخل خاك باعث گنديدگي گياه نشود، با محدود كردن قطر سر لوله سرم توسط يك سيم مي توان از شيوه آبياري قطره اي بهره جست، البته ميزان آبي كه در اين شيوه استفاده مي شود، بستگي به گياه و آب مورد نياز آن دارد.

زاويه ديگر
بازي، تفريح و زندگي
003180.jpg
عــــلي حسيني- ماهي ها عاشق مي شوند ساخته علي رفيعي درباره مردي است كه پس از 25 سال دوري از سرزمين پدري به خانه گذشته اش باز مي گردد. در بازگشت به باغ قديمي و تجديد خاطرات دوران كودكي، مرد پيش از هر چيز سراغ دوچرخه اش مي رود و از دوستش سراغ زنگ دوچرخه را مي گيرد. جدا از كاركرد اين صحنه در فيلم، زنگ دوچرخه و تزئينات كودكانه آن، يكي از آن چيزهايي است كه براي بچه هاي آن سالها بشدت مهم و از موارد اصلي فخرفروختن در بازي هاي كودكانه بوده.
در سنين پايين
دوچرخه از آن جمله وسايلي است كه مرز بازي هاي پسرانه و دخترانه را برداشته است؛ وسيله اي كه از قديم فارغ از بحث عروسك هاي دخترانه يا ماشين هاي پسران، در ميان هر دو گروه كاركرد داشته است. در ميان دختران، دوچرخه شايد مكانيكي ترين ابزار بازي محسوب شود؛ وسيله اي كه به آنها اين امكان را مي دهد تا در يك جامعه سنتي بتوانند از تبعيض هاي موجود جنسيتي جدا شده و خود را همراه جامعه كنند. براي همين است كه دوچرخه بيش از يك بازي ساده، به نوعي تفريح با هدف بدل مي شود. براي پسران اما دوچرخه آغاز آمال و آرزوهاي ديگري است. پسراني كه از همان كودكي وسيله اصلي بازي شان ماشين ها و موتورهاي اسباب بازي است، آرزو دارند كه روزي بتوانند يك وسيله حركتي را برانند و دوچرخه از همان سنين كودكي بخشي از اين آرزوها را رنگ واقعيت مي بخشد. پسران با دوچرخه هايشان وارد اجتماع خشمگين وسايل نقليه مي شوند و اين در واقع تنها امكان آنها براي راندن يك وسيله نقليه تا رسيدن به سن قانوني است. اينها شايد نخستين دلايلي باشند كه مي توان از طريقشان خواست كودكان و نوجوانان را براي داشتن يك دوچرخه توجيه كرد، كما اينكه هنوز هم دوچرخه از پرطرفدارترين پاداش هاي پدران و مادران براي كارنامه هاي با نمره بالاست.
كاركردي ديگر
دوچرخه اما در جامعه مدرن فراتر از يك وسيله بازي يا يك وسيله نقليه درون محله اي، ابزاري براي حمل و نقل بدون آلودگي محيطي است.
در شماري از كشورهاي آلوده، دوچرخه به مهمترين ابزار براي رفت و آمد بدل شده و مردم به خواست خود و براي به دست آوردن هواي پاك، اين وسيله را براي حركت در سطح شهر برگزيده اند. اين انتخاب دو هزينه رايج را هم از ميان هزينه هاي رايج شهروندي كم مي كند؛ اولين آنها پرداخت هزينه سوخت براي وسيله شخصي است و دومي، صرفه جويي در هزينه كردن براي تاكسي يا وسيله هاي مشابه. اين چنين است كه دوچرخه در ميان سنين بالاتر و بويژه جوانان و ميانسالان هم جايگاهي تازه را به دست آورده است.دوچرخه وسيله اي است در ميانه بازي، تفريح و زندگي؛ ابزاري كه به نظر مي رسد هنوز هم قابليت هاي ديگري براي استفاده دارد.

خبر
003135.jpg
بازار مرغ تا دو هفته آينده تنظيم مي شود
مديرعامل اتحاديه مرغداران گفت: در راستاي اجراي طرح تنظيم بازار مرغ، خريد و ذخيره سازي 10 هزار تن مرغ تا دو هفته آينده اجرايي مي شود.
محمد يوسفي در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه طرح تنظيم بازار مرغ در سال جاري در دستور كار قرار گرفته و به دنبال موافقت معاونت امور دام شركت پشتيباني امور دام و هماهنگي با اتحاديه هاي مرغداران استان هاي كشور، طرح خريد 10 هزار تن مرغ طي دو هفته آينده اجرايي خواهد شد.
وي تاكيد كرد: انعقاد قرارداد خريد مرغ از اتحاديه استان ها، از مراكزي صورت مي گيرد كه امكانات تجهيز و بسته بندي مرغ را دارند.يوسفي با اشاره به متعادل شدن بازار مرغ طي دو هفته آينده گفت: اميد است پس از اجراي طرح تنظيم بازار و خريد 10 هزار تن مرغ، بازار مرغ متعادل شود و تا حدي از ميزان متضررشدن مرغداران كاسته شود. وي با انتقاد از عملكرد شوراي اقتصاد و ستاد تنظيم بازار در زمينه افزايش قيمت نهاده هاي دامي گفت: افزايش 30 درصدي قيمت نهاده هاي دامي در سال جاري و اتخاذ نكردن هيچ تصميمي در اين زمينه، مشكلات مرغداران را افزايش داده است.
بالاترين حد مصرف برق
حداكثر مصرف برق كشور با افزايش دما درميانه هفته به 31 هزار و 553مگاوات رسيد كه در تاريخ صنعت برق ايران بي سابقه است.
بنا به گزارشي براساس آمارهاي توانير، در حالي كه پيش بيني اوج بار مصرف براي سال جاري 31هزار و 400مگاوات بود، به علت افزايش بي سابقه دما، اين رقم در يكشنبه شب به 31هزار و 407مگاوات و در دوشنبه شب با 5درصد افزايش به 31هزار و 553 مگاوات رسيد. پيش بيني ها نشان مي دهد كه با روند مصرف فعلي اين رقم در روزهاي آينده حداكثر۳درصد نسبت به روز قبل و 13درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش خواهد يافت. اين در حالي است كه 697مگاوات از برق مصرفي دوشنبه شب، از طريق واردات از كشورهاي همسايه و باقيمانده توسط نيروگاههاي داخل كشور تامين شد. شركت توانير از مردم خواست براي پيشگيري از بروز خاموشي هاي احتمالي، نهايت صرفه جويي را بويژه در ساعات اوج مصرف بين ساعات 15تا 19و ساعات اوليه شب رعايت كنند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
فرهنگ
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |