شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴
سرنوشت زندگي را بدست گيريد
مشخص نماييد در زندگي خواهان چه هستيد، زيرا هر آنچه كه در فكر خود تصور مي كنيد- دير يا زود- در زندگي شما متجلي مي شود.
افكار ما از جمله خصوصيات و ويژگي هايي هستند كه سريعاً  به چشم مي آيند كه البته طرز فكر را مي توان به راحتي تغيير داد. پس تلاش نماييد تا مثبت انديشي را فرا بگيريد زيرا با انديشه درست موفقيت نيز از راه مي رسد.چنانچه فكر و باور شما منفي است، بنابراين طرز فكر و باور خود را عوض كنيد و به افكار خود بياموزيد كه فقط نيكي را تصور كند و ببيند و در صورتي كه فكر و انديشه اي مثبت داريد، در تعالي آن بكوشيد زيرا از كوزه همان برون  تراود كه در اوست.ا گر تاكنون موفق به دستيابي آنچه كه خواهان آن هستيد، نشده ايد بايد بدانيد كه احتمالاً  تصوير درست و مطلوبي در ذهن خود نداشته ايد. پس جا دارد بر روي طرز فكر و انديشه خود تجديد نظر نماييد.در اينجا با ارائه شش راهكار اساسي مي توانيد سرنوشت زندگي تان را بدست بگيريد و به اهدافتان برسيد:
خود را باور داشته باشيد
زماني كه به دوره بالاتري از تحصيلات رسيدم، استادم مرا به خاطر لكنت زبانم به يك مركز گفتار درماني معرفي كرد. در طول راه به خود قوت قلب مي دادم كه من ديگر لكنت زبان ندارم و از هم اكنون مي توانم سليس و روان صحبت كنم. تا آن زمان هرگز به قدرت كلام خود واقف نبودم و از قدرت كلمات غافل بودم و وارد اتاق مددكار شدم و به چشمانش طوري نگريستم كه مشكلي در گفتار ندارم. بدون لكنت زبان خود را معرفي كردم. مددكار از من خواست يك پاراگراف از كتابي را برايش بخوانم، در همان حين به خود نهيب مي زدم كه تو به راحتي از عهده اين كار برمي آيي. سپس كتاب را در دست گرفتم و آن را خواندم جالب اينكه لغات به راحتي بر زبانم جاري مي شدند و در آن لحظه بود كه دريافتم كه من هم مي توانم هر آنچه را انديشه كنم به دست آورم.از آنجايي كه موفقيت ما با باورهايمان در ارتباط است وهر آنچه را كه به زبان آوريم و به هر آنچه كه بينديشيم آن را به خود جذب مي كنيم، پس بايستي سعي كنيم در هنگام صحبت كردن از كلمات مثبت استفاده كنيم.
مشخص نماييد كه در زندگي خواهان چه هستيد
برخي از افراد با متوسل شدن به نيروهاي بيروني درصدد آن مي باشند كه انگيزه لازم براي خوشبختي و موفقيت را كسب نمايند و عامل موفقيت و سعادت را در خارج از وجود خود جست وجو مي كنند و به محض متوقف شدن اين نيروهاي بيروني آنها نيز دست از هرگونه تلاش و حركت مي كشند، غافل از اين كه مهمترين و بهترين انگيزه براي پيشرفت و موفقيت و احساس سعادت و خوشبختي كردن يك انگيزه دروني است و در وجود هر فرد به وديعه گذاشته شده است. فقط كافي است كه فرد آن را دريابد و در جهت رشد و تعالي آن بكوشد.
اگر مي دانيد كه در زندگي خواهان چه مي باشيد پس همواره به آن بينديشيد و طوري برنامه ريزي كنيد كه بتوانيد به خواسته خود جامه عمل بپوشانيد چرا كه به هر چه بينديشي، برايتان حكم تجربه را پيدا مي كند و بنابراين تحقق مي يابد. امرسون مي گويد: «به هر آنچه كه بينديشيد بدست مي آوريد. وقتي به آنچه مي خواهيد باشيد و داشته باشيد، فكر كنيد حتماً  آن را به دست خواهيد آورد.»بهتر است اهداف خود را با افرادي كه با شما همفكر هستند و مي توانند شما را حمايت كنند در ميان بگذاريد.
از قدرت و نيروي تصور استفاده كنيد
ورزشكاران حرفه اي در اكثر مواقع از قدرت تصور بهره جسته اند. آنها نه تنها همواره هدف خود را مدنظر داشته بلكه هدف خود را محقق شده مي پندارند، به طوري كه اين امر باعث آن مي شود كه آنها بتوانند بهترين كارايي و عملكرد جسمي خود را ارائه دهند.مطالعات و تحقيقات حاكي از آن است كه داشتن حس روحي بالا بسيار مؤثر است. مثبت انديشي نياز به همان ميزان انرژي دارد كه صرف تصورات واهي و منفي مي شود در حالي كه تصورات مثبت همواره مفيد و كارساز مي باشند. پس سعي نماييد مانع افكار منفي شويد و خود را از شر تصورات منفي برهانيد.
با ديگران به مهرباني برخورد كنيد
كلمات داراي قدرت و نيرو هستند پس هرگز از قدرت كلمات غافل نشويد. بنابراين توصيه مي شود از لغاتي استفاده كنيد كه باعث روحيه دادن به خود و ديگران مي شود، به عنوان مثال اكثر افراد در هنگام احوال پرسي خيلي بي تفاوت برخورد مي كنند و در پاسخ به اين كه حال شما چطور است فقط جواب مي دهد: «بد نيستم، مي گذرد.»در حالي كه مي توان با استفاده از لغات روحيه بخش  تأثير مثبت بر روي خود و ديگران بگذاريم. يك بار دير وقت در فرودگاه بودم و صداي ترنم يك خانم نظافتچي را شنيدم با لبخندي با او احوالپرسي كردم و در جواب به من پاسخ داد: «حالم بسيارخوب است از اين بهتر نمي شود. هر روز كه از خواب بيدار مي شوم احساس مي كنم يك روز تازه و جديدي پيش رو دارم. شما هم همين احساس را داريد؟»
شور و شوق آن خانم به هنگام كار مرا تحت تأثير قرار داد. مسلماً  شغل او باعث شور و نشاط او نبود بلكه تصور مثبت او از زندگي و ايده و باور او عامل آن بود كه احساس زيبايي از زندگي داشته باشد و جالب اين كه همين خانم نظافتچي با بيان جملاتش روز مرا نيز زيباتر كرد.اكثر افراد با كمال ميل خواهان همكاري و همزيستي با كساني هستند كه به زندگي به عنوان هديه اي الهي مي نگرند. البته برخي از افراد معتقدند كه نمي توان همواره بر اين باور بود كه هر روز نيكو است. در پاسخ به اين دسته از افراد بايستي گفت نيازي نيست كه تصور كنيد هر روز، روز خوبي است بلكه فقط كافي است احساس نماييد كه امروز روز عالي و نيكويي است و سعي نماييد فقط براي امروز زندگي كنيد.چنانچه حال و حوصله نداريد بهتر است تصور كنيد كه در چه صورت مي توانيد احساس خوب و زيبايي داشته باشيد سپس خواهيد ديد كه چگونه اين احساس و تصور بر روحيه شما تأثير مي گذارد.
شور و هيجان خود را نشان دهيد
با بروز شور و شوق و هيجان خود مي توان خيلي بهتر از توانايي خود استفاده كرد. برخي از افراد به هيچ عنوان شور و نشاط خود را بروز نمي دهند و بر اين باورند كه نبايستي شور و نشاط خود را نمايان سازند. اگر به رفتار كودكان توجه كنيد خواهيد ديد كه چگونه بچه ها به راحتي شادي و نشاط خود را نشان مي هند و از كوچكترين مورد به وجد و نشاط مي آيند و به راحتي و بدون هرگونه خجالتي احساسات دروني خود را بروز مي دهند چون برايشان مهم نيست كه ديگران به آنها مي نگرند يا نه و يا در مورد آنها چه فكر مي كنند.
بروز شور و نشاط بدان معنا است كه ديگران را در احساس خوب خود سهيم كنيد و اين احساس باعث آن مي شود كه فرد با انگيزه بيشتري در تحقق خواسته  خود بكوشد. هيجان به فرد شهامت لازم براي رسيدن به موفقيت و قدرت و توان لازم براي روبه رو شدن با موارد متعدد را مي دهد.
سرزنده و شاد باشيد
شاد و سرزنده بودن باعث توليد انرژي مثبت در فرد مي شود. برخي افراد در برخوردهاي خود با ديگران بسيار جدي و خشك رفتار مي كنند غافل از اين كه با كمي ملايمت مي توانند تأثير مثبت  بسزايي در برخورد با ديگران داشته باشند.
سعي نماييد با ديگران راحت تر و با انعطاف  برخورد كنيد. روحيه شاد داشتن عامل موفقيت در كار و زندگي است. پس سعي نماييد هر روز در زندگيتان آن انرژي و شور و نشاط لازم براي شاد زيستن را داشته باشيد.
فاطمه خدا كرمي

گفتار و اعمال شما موفقيت و شكست زندگي شما را در آينده رقم مي زند
قانون زندگي
ندا نصيري
000252.jpg
بسياري از انسان ها، زندگي را ميداني براي مبارزه مي دانند، اما زندگي پيكار نيست، بلكه يك بازي است و هيچ فردي بدون آگاهي از قوانين معنويت نمي تواند برنده اين بازي باشد. اگر خوبي كنيد خير به سوي شما مي آيد و اگر بدتر كنيد بدي خواهيد ديد. در حالت كلي بايد بدانيم كه قوه تخيل و روياپردازي برخلاف نظر اكثريت مردم نقش بزرگي را در اين بازي، ايفا مي كند. هر آنچه آدمي در خيال خود تصوير كند- دير يا زود- در زندگي اش نمايان مي شود. مردي بود كه از بيماري بسيار نادري مي ترسيد و آن قدر به آن بيماري انديشيد و درباره اش مطالعه كرد كه آن بيماري آشكارا تمام بدنش را فرا گرفت و مُرد! او در حقيقت قرباني خيال پردازي منفي خود گرديد. براي پيروزي در بازي زندگي بايد نيروي خيالمان را پرورش دهيم. كسي كه به قوه تخيلي خود آموخته باشد كه تنها نيكي را تصوير كند و ببيند، خواهد توانست به همه مرادهاي به حق دلش- خواه سلامت، خواه ثروت، خواه محبت و خواه دوستي و يا هر آرمان و هدف بزرگ ديگري- برسد. بازرگاني موفق در باب علل موفقيت در كارها مي گويد: «مشكل بيشتر مردم اين است كه به شرايط معيني خو مي گيرند و تخيل چندان نيرومندي ندارند كه آنها را به پيش براند تا چاره ها و تدابير تازه پيدا كنند. تقريباً همه موفقيت هاي عظيم، بر پايه يك شكست بنا شده اند.»
در زندگي هر فردي، كلام نقش تعيين كننده اي دارد و چه بسيارند كساني كه با كلام كاهلانه خود، به زندگيشان مصيبت را فرا خوانده اند. به طور مثال زني ثروتمند همواره به شوخي مي گفت:« دارم خودم را براي زندگي در خانه اي كه مملو از فقر است آماده مي كنم.» وي، با به تصوير كشيدن تنگدستي در ذهن نيمه هوشيار خود، چند سالي نيز نگذشت كه كارش به همان جا كشيده شد. مثلي قديمي مي گويد:« تنها به سه منظور كلامتان را به كار ببريد. براي طلب شفا و بركت و سعادت. » هر آنچه آدمي درباره ديگران بگويد، بي ترديد درباره خود او نيز خواهند گفت و هر آنچه براي ديگري آرزو كند، همانا براي خود آرزو كرده است.
خداوند همواره آماده است كه كوچكترين يا بزرگترين آرزوي انسان را برآورد. هر آرزويي- خواه به زبان آمده و خواه نهفته در دل- يك استدعا از خرد الهي است و چه بسا از ما كه از برآورده شدن ناگهاني آرزويي كه در دل داشته ايم حيرت كرده ايم. به عبارت بهتر، هيچ چيز جز ترديد و هراس نمي تواند ميان انسان و بزرگترين آرمان ها يا مرادهاي دلش فاصله ايجاد كند. به محض اين كه آدمي بتواند بي هيچ دلهره اي آرزو كند، هر آرزويي برآورده خواهد شد. اگر راه ها و چاره ها را به خدا بسپاريد، هر خير و خوشي به ظاهر عالي را مي توانيد از او انتظار داشته باشيد. اما هرگز تكليف تعيين نكنيد. يعني نگوييد از كدام راه مي خواهيد به خواسته خود برسيد يا از خود نپرسيد:« آيا واقعاً ممكن است؟» خدا نه تنها بخشاينده بلكه خود موهبت نيز هست.
وقتي چشم اميدتان به خدا باشد:
هيچ چيز آنقدر عجيب نيست كه راست نباشد.
هيچ چيز آنقدر عجيب نيست كه پيش نيايد.
و هيچ چيز آنقدر عجيب نيست كه دير نپايد.
ترس تنها دشمن آدمي است- ترس از فقر، ترس از بيماري، ترس از مرگ و ترس از شكست- ترس از دست دادن و احساس ناامني براي هر مساله اي. ترس يعني ايمان به شر داشتن. چرا نگران باشيم. شايد هرگز پيش نيايد!
هرگز نگذاريد كه آرزوي قلبي شما به مرض قلبي بدل شود. وقتي زياده از حد خواهان چيزي هستيد، همه جاذبه خود را از دست مي دهيد. چون دل نگران و هراسان عذاب مي كشيد و به تقلا مي افتيد. گاه كشتي هاي آدمي از روي درياي بي اعتنايي به او مي رسند.
قانون توانگري و قانون عدم مقاومت
انسان تنها چيزي را مي تواند به دست آورد كه خود را در حال ستاندن آن ببيند اگر كسي موفقيت را بطلبد، اما اوضاع را براي شكست آماده كند، دچار همان وضعي خواهد شد كه براي آن تدارك ديده است.
يك دوست معتقد است:«هيچ انساني نمي تواند شكست بخورد، اگر انساني ديگر او را موفق ديده باشد.» و چنين است قدرتي كه در بينش نهفته است و چه بسيارند انسان هاي بزرگي كه موفقيت خود را مديون همسر، خواهر يا دوستي بوده اند كه به آنها اعتقاد داشته اند و لحظه اي نيز از اين اعتقاد يا آرمان خود دست برنداشته اند. هنري فورد- سرمايه گذار و مخترع بزرگ در صنعت ماشين- همواره با احترام زيادي از مادر زن خود ياد مي كند و بخش عمده اي از موفقيت خود را مديون وي مي داند. وي مي گويد:«واقعاً زن خوبي بود. عجيب به من اعتقاد و اعتماد داشت.»
تقريباً محال است كه خود به تنهايي بتوانيد خير و صلاح خود را به روشني ببينيد. اينجا است كه حضور مشاور يا دوست ضرورت دارد، اما تا حد امكان هر چه كمتر درباره كارهاي خود صحبت كنيد. آن هم تنها با كساني كه به شما دلگرمي و الهام مي بخشند. چون دنيا پر از آدم هايي است كه« نفوس بد »مي زنند. مردمي كه تنها بلدند بگويند:«نكته اي محال است يا واقعاً تو زيادي بلندپروازي!»
بدن انسان و همچنين كارها و عملكرد او، هر تصويري را كه در ذهن نيمه هوشيار او نقش شده باشد، نمايان مي سازد. فرد بيمار، بيماري را تصوير كرده است و انسان فقير، تنگدستي و انسان دولتمند، ثروت را. روزي دوستي از خانمي پرسيد كه آيا دختر كوچكش سرخك گرفته است؟ زن بي درنگ جواب داد:«نه هنوز!»
مفهوم چنين جوابي اين است كه زن در انتظار بيماري است و از اين رو، زمينه را براي رويدادي فراهم مي كند كه نه براي خود مي خواهد و نه براي فرزندش.
مادامي كه آدمي در برابر وضعيتي مقاومت كنند، آن را بيشتر به سوي خود خواهد كشيد و اگر بكوشد از وضعيتي بگريزد، همواره آن وضع را به همراه خواهد داشت و به هر كجا كه برود، آن وضعيت او را دنبال خواهد كرد.
زني در هنگام شنيدن اين جمله گفت:«واقعاً همين طور است. من در خانه خودمان از اين كه مادرم ايرادگير و سلطه طلب بود، ناراحت بودم. از اين رو براي فرار از اين حالت، ازدواج كردم. اما در واقع با مادر خود ازدواج كردم چون شوهرم همانند مادرم بود. پس دوباره گرفتار همان وضعيت شدم...» اين مثال ها، مصداق اين مثل فارسي است كه مي گويد:« از هر چه بدت بيايد، سرت مي آيد.» از نظر كاربردي، اين مساله اشاره به ذهن نيمه هوشيار و فعاليت هاي آن دارد؛ پس در مي يابيم كه كار آدمي همواره با خود آدمي است ولاغير.
بسياري از انسان ها از اين حقيقت غافلند كه هديه دادن نوعي سرمايه گذاري است و اندوختن از سر حرص و احتكار، چيزي جز تنگدستي به بار نمي آورد. در حالت كلي، قانون همواره حامي كسي است كه بي باكانه منتها خردمندانه خرج مي كند.
زن و مردي پيمان زناشويي بستند و به ظاهر بسيار خوشبخت بودند. مرد به موفقيت رسيد و با سليقه تر شد. اما هوشياري زن تكان نخورد و همان جايي كه بود ماند. از اين رو در محدوديت مي زيست. هرگاه مرد به خريد مي رفت، به سراغ بهترين فروشگاه ها مي رفت و هرگاه زن براي خريد مي رفت. به سراغ مغازه هاي حراجي و قيمت هاي نازل مي رفت. عاقبت نيز چاره اي جز جدايي نبود. اغلب اين گونه جدايي ها را در زندگي مردان ثروتمند و موفقي كه بعدها همسر وفادار و سخت كوش و صرفه جوي خود را ترك مي كنند ديده ايم.
اگر كسي تنعمات مادي را حقير بشمارد، هرگز نمي تواند آن را به سوي خود جذب كند چه بسيارند مردمي كه با گفتن جملاتي از اين قبيل:«پول به چشم من بسيار حقيرست ، من ثروتمندان را به ديده تحقير مي نگرم؛ كسي كه به دنبال پول است از معنويات دور مي شود؛... »در فقر مانده اند .عدم گرايش هنرمندان به پول و ديد تحقير آميز و پراهانت به مسايل مادي، سبب فقير ماندن عده اي از اين هنرمندان گشته است. زيرا اين گرايشات، آنها را از پول جدا مي كند. بارها اين سخن را از بسياري از هنرمندان شنيده ايد كه درباره هنرمند ديگري مي گويند:«هنرمند قابلي نيست. سرمايه گذار است و در بانك پول فراواني را ذخيره كرده است!»
اين چنين گرايشات ذهني، آدمي را از رزق و روزي دور مي كند. براي هماهنگي با دنياي اطراف خود از همين حالا اقدام كنيد. تنعم مالي يعني رحمت خداوند در اين دنيا و رهايي از هرگونه نياز و تنگنا، هرچند بايد هميشه آن را در جريان نگه داشت و براي مصارف درست به كاربرد و در صورت لزوم نيز از آن در گذري. زيرا اندوختن از سر حرص و طمع، واكنشي مهيب در زندگي مان ايجاد مي كند.
قانون سلامت و هدايت
مردم حتي تصورش را نيز نمي كنند كه اعمالشان بر بدن آنها چه تأثيري مي گذارد. هر بيماري علتي ذهني دارد. چه بسا آدمي با دريافت اين حقيقت كه تن او در ذهن الهي، صورتي است در اوج كمال، شفايي آني يابد؛ اما اگر به تفكر منفي و نفرت و ترس خود ادامه دهد، بيماري باز خواهد گشت.
آدمي هرگز نبايد به زور تصويري ذهني براي خود بسازد. هنگامي كه او مي طلبد تا طرحي الهي به ذهن هوشيارش بيايد. بارقه هاي الهام بر دلش خواهد تابيد و خود را در حال بدست آوردن توفيقي بزرگ خواهد ديد؛ اين است آن تصويري كه نبايد از آن چشم برداريد.
آنچه آدمي مي جويد، در جست وجوي آدمي است.«تلفن» در پي «گراهام بل»بود!
انسان نبايداستغاثه يا استدعا كند بلكه بايد مدام سپاس بگزارد كه خواسته خود را پيشاپيش ستانده است و بدانيد و آگاه باشيد كه انسان هرگز نبايد از نيمه راه بازگردد. زيرا چنين شخصي گمان نبرده است كه خداوند توانايي اعطاي خواسته اش را دارد پس خدا نيز او را از آن محروم مي كند.
عبارات تأكيدي:
- اي خداوند لايتناهي، مرا خرد و فرزانگي عطا فرما تا از فرصت هايي كه مي يابم نهايت بهره را ببرم. نگذار كوچكترين امكاني از چشمم مخفي بماند!
- در ذهن الهي از دست دادن وجود ندارد. پس محال است چيزي را كه حق من است از دست بدهم. آنچه از دست داده ام به من بازگردانده خواهد شد يا معادل و همسنگ آن را باز خواهم ستاند.
- خدا در مكان هايي دور از انتظار، به دست افرادي دور از انتظار، و در مواقعي تصورناپذير معجزات خود را به انجام مي رساند.
- هيچ گاه زير پايت را نگاه نكن، اگر پرواز نمي كني.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |