شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۸
باران براي ايران
000123.jpg
موسيقي كودك به روش ارف باتوجه به علمي و جهاني بودن آن، همواره مورد پذيرش بچه ها بوده تا جايي كه اوليا، گذراندن اين دوره را جهت فرزندان خود جزو آموزش هاي ضروري مي دانند.
روح الله مهرپارسا مسعود نظر
- كارشناس موسيقي كودك - سالانه اجراهايي در تالار وحدت و ديگر سالن ها دارد كه همواره مورد اقبال چشمگير خانواده هاي هنر دوست قرار مي گيرد.
او ساعت 16:30 دوشنبه در سالن  اصلي تالار وحدت با گروه دويست نفري موسيقي ارف شامل خواننده، نوازنده كودك ونوجوان، قطعات باران و ايران ساخته خودش را در كنار ديگر برنامه هاي متنوع به مناسبت بيست و يكمين جشنواره موسيقي فجر به اجرا درخواهد آورد.
در اين اجراي يك روزه، گروه موسيقي ارف متشكل از تكنوازان خردسال، تك نوازان نوجوان و دسته كر همراه با سازهاي ضربي اركستر و كر خردسالان با نظام اركستر سمفونيك ارف به سرپرستي مسعود نظر مشاركت دارند كه آهنگسازي و تنظيم اغلب قطعات به عهده اوست.
ضمنا قطعاتي از ثمين باغچه بان به وسيله گروه كر موسيقي ارف اجرا مي شود.
وقتي نام مسعود نظر به عنوان كارشناس موسيقي كودك برده مي شود، علاقه مندان ياد قطعه پراحساس او به نام لالايي براي بچه هاي بم مي افتند كه توفيق اجراي آن در پنجم دي ماه جاري به مناسبت دومين سالگرد زلزله بم براي او پيش نيامد ولي خودش مي گويد: من به دنياي كودكان عشق مي ورزم به دليل اينكه پاك ترين دنيا را دارند. بدون شك در اجراي روز 26/10/84 تالار وحدت، ياد بچه هاي بم را هم گرامي خواهيم داشت .
مسعود نظر از جمله چهره هايي است كه به گسترش موسيقي كودك چشم دارد. وي در سال 1346 در شميران متولد و در همان ابتداي كودكي، آموزش موسيقي را در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز كرد. پس از آن به هنرستان عالي موسيقي وارد شد و ساز ويولنسل را به عنوان ساز تخصصي و پيانو را به عنوان ساز دوم انتخاب كرد. پس از پايان تحصيلات توسط زنده ياد حشمت الله سنجري به اركستر سمفونيك تهران دعوت شد و همكاري خود را با اين گروه آغاز كرد. وي از سال 1368 به طور جدي به تدريس موسيقي ارف (براي كودكان) پرداخت. پس از راه يافتن به راديو و تلويزيون به سمت نوازندگي ويلونسل، در سال 1370 آهنگسازي براي كودكان را به طور جدي آغاز و اولين قطعه خود را با عنوان خداي مهربان آهنگسازي كرد.
وي در بهار(خرداد) سال 82 اركستر بزرگ كودكان و نوجوانان ارف را پايه ريزي كرده و در حال حاضر به عنوان سرپرست و آهنگساز اركستر مشغول به كار است. از فعاليت هاي ديگر نظر مي توان به نواختن ويولنسل در اركستر ملي و اركستر راديو وتلويزيون، عضويت در شوراي موسيقي كودك در صدا و سيما، آهنگسازي در مركز موسيقي، سرپرستي گروه كر كودك ونوجوان و سرپرستي اركستر بزرگ كودكان و نوجوانان ارف اشاره كرد.

مائده هاي زميني
خورش هندي
خورش ماست به طريق اصفهاني را به شما آموزش داده بوديم. اين بار خورش ماست هندي را ياد مي دهيم. كمي تند است، اما براي مزاج آقايان خوشمزه... .
ساراي قشقايي- مرغ پاك كرده: يك عدد (در حدود 5/1 كيلوگرم)، ماست كيسه آب گرفته: يك كيلوگرم، پياز سرخ كرده: 2 قاشق سوپخوري، گشنيز: 250 گرم، زيره نيمه كوب: يك دوم قاشق غذاخوري، سير: 3 تا 4پر، زعفران سائيده: يك قاشق چايخوري، روغن: 100 گرم، نمك و فلفل: به قدر كافي.
براي تهيه اين خورش ابتدا مرغ را بعد از تميزكردن و شستن با يك ليوان آب و پياز سرخ كرده با حرارت ملايم مي گذاريم بپزد. گشنيز را تميز كرده، مي شوييم و ريز  خرد مي كنيم. سير را كوبيده با گشنيز در روغن كمي سرخ مي كنيم و آن را در ظرف مرغ مي ريزيم. زيره را اضافه كرده، زعفران را در كمي آب جوش حل كرده و نصف آن را در مرغ مي ريزيم.
به حد كافي نمك و فلفل به آن اضافه كرده، مي گذاريم آب آن در حدود 2 تا 3 قاشق بماند. مرغ را از ظرف خارج مي كنيم، كمي كه سرد شد آن را قطعه قطعه مي كنيم و استخوان هاي درشت آن را بيرون مي آوريم. مرغ را دوباره در ظرف مي ريزيم و حرارت را كاملا ملايم مي كنيم.
ماست را با بقيه زعفران و كمي نمك مخلوط كرده، هم مي زنيم تا كاملا صاف شود و داخل ظرف مرغ مي ريزيم و هم مي زنيم. بايد دقت كرد بعد از ريختن ماست، خورش نجوشد؛ كافي است فقط ماست داغ شود. درغير اين صورت ماست به علت جوشيدن مي برد و خورش آب انداخته به صورت دلخواه درنمي آيد.
در صورتي كه مرغ با مقدار آب ذكر شده پخته نشد، كمي آب اضافه مي كنيم. اين خورش را مي توانيم با گوشت تهيه كنيم، در اين صورت 500 گرم گوشت بدون استخوان كافي است، البته گوشت براي پختن به آب بيشتري احتياج دارد.

آب و هوا
اولين دانه هاي برف
000117.jpg
اولين دانه هاي برف روي زمين نشست، اما هنوز تا آدم برفي زمان زيادي باقي مانده است .
ميثم فقيهي هفته گذشته در اكثر شهرهاي كشورمان ريزش برف داشتيم و بالاخره طبيعت موفق شد بر گرماي حاصل از اتومبيل ها و موتورخانه هاي منازل و... غلبه كند؛ سرماي خود را به شكل ريزش برف در اكثر شهرهاي كشور به همه نشان دهد و مردم را در آرزو و حسرت از به تماشا نشستن ريزش برف و برف بازي نگذارد. ياد سال هاي قبل به خير كه چند روز تمام به خاطر برف و يخبندان، مدارس اغلب نقاط پايتخت تعطيل مي شد.

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
اگر از طرفداران مجموعه هاي تاريخي باشيد، بد نيست بدانيد كه شهرام اسدي و همكارانش اين روزها مشغول انجام آخرين مراحل فني مجموعه شيخ بهايي هستند و اين طور كه اسدي گفته اين سريال به احتمال زياد در اوايل سال آينده براي پخش از تلويزيون حاضر مي شود. دراين مجموعه كه از نامش مشخص است درباره زندگي شيخ بهايي  است، بازيگراني همچون خسرو شكيبايي، فاطمه گودرزي، علي نصيريان، لادن مستوفي، چنگيز وثوقي و علي دهكردي حضور دارند و مجيد انتظامي هم در حال آماده كردن موسيقي آن ا ست. براي آنهايي هم كه نام شهرام اسدي برايشان آشنا نيست، بگويم كه او همان كارگردان فيلم روز واقعه است كه هر سال حداقل يك بار از تلويزيون پخش مي شود. همين چند وقت پيش هم فيلم سينمايي به من نگاه كن را روي پرده سينماها داشت كه با هيچ وصله اي به روز واقعه نمي چسبيد. حالا هم بايد صبر كنيم و ببينيم نتيجه كارش در تلويزيون چطور از آب درآمده است. درضمن با توجه به نزديكي به دهه فجر، بايد منتظر پخش سريال هايي متناسب با اين روزها هم بود. مثلا يكي از آنها مجموعه اي ا ست با عنوان پايان پادشاهي كه پيش از اين چرخ گردون نام داشت و كاظم بلوچي كارگرداني آن را برعهده دارد. داستانش هم درباره روزهاي آخر رژيم پهلوي و برخي از چهره هاي موثر آن دوران  است. احمد نجفي، محمود عزيزي، الهام پاوه نژاد و ليلي رشيدي هم از بازيگران آن هستند. دوران پادشاهي در 13 قسمت براي پخش از شبكه 2 آماده شده است كه احتمالا از ميانه بهمن ماه روي آنتن مي رود.
اما امروزتان را مي توانيد با تماشاي تكرار مجموعه فرانسوي كميسر شهر آغاز كنيد كه در حوالي ساعت 13 از شبكه 2 پخش مي شود. همان طور كه پيش تر گفته بودم اين مجموعه هم در كشور سازنده اش مجموعه پرطرفداري  است و ميزان محبوبيتش را مي توان با مجموعه ناوارو مقايسه كرد، اما به نظر مي رسد زمان پخش نامناسب و همچنين فضاي ناآشنايش براي مخاطب ايراني، باعث شده تا در رسانه ملي مهجور بماند و چندان از طرف بينندگان با استقبال روبه رو نشود. ولي با اين حال به نظر مي رسد جزو معدود گزينه هاي قابل توجه امروز باشد. تكرار كنت مونت كريستو را هم مي توانيد در ساعت 19 از شبكه تهران تماشا كنيد كه از قضا آن هم ساخته كشور فرانسه است و به نظر مي رسد در مقايسه با كميسر شهر مجموعه موفق تري بوده است. و خداوند عشق را آفريد را هم مي توانيد مانند هفته هاي گذشته در ساعت 20:45 از شبكه 3 تماشا كنيد كه آرام آرام دارد جاي خودش را در ميان مخاطبان پيدا مي كند. نقش بر آب هم مانند چند هفته گذشته در ساعت 22:10 از شبكه يك به نمايش درمي آيد. اگر هم دلتان براي سريال هاي پر زد و خورد آلماني تنگ شده، مي توانيد در ساعت 23:10 تكرار هشدار براي كبرا 11 را از شبكه تهران تماشا كنيد.
علاوه بر اينها احتمالا يكي- مسابقه دو مسابقه فوتبال اروپايي را هم مي توانيد از شبكه۳ تماشا كنيد كه مي دانم انتظار نداريد نام و ساعت پخش آنها را در اين ستون بخوانيد. زيرنويس هاي شبكه۳ را كه هنوز فراموش نكرده ايد؟

از مدينه تا غدير خم
۵ روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
چهارشنبه سيزدهم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 25 اسفند سال 10 هجري شمسي، 13مارس سال 632 ميلادي
آخرين ساعات حضور پيامبر(ص) در مكه است و به زودي كاروان حجاج به قصد بازگشت به ديار خويش حركت خواهد كرد.
امروز نيز افتخاري ديگر براي شاه جوانمردان به همراه دارد. آري، امروز است كه جبرئيل بر پيامبرخدا(ص) نازل مي شود و از جانب پروردگار، عنوان افتخارآميز اميرالمومنين را اختصاصا براي ابوالحسن علي بن ابي طالب(ع) به همراه مي آورد. پيامبرخدا نيز دستور مي دهند تا يكايك يارانشان صاحب ذوالفقار را ملاقات كنند و ايشان را با عنوان امير اهل ايمان بخوانند و بر او چنين سلام كنند:
السلام عليك يا اميرالمومنين (1)
اين دستور پيامبر(ص) بعضي از صحابه را خوش نمي آيد و ناخرسندانه مي پرسند: آيا اين عنوان از سوي خداوند و رسول اوست؟ پيامبر رحمت(ص) آزرده خاطر و غضبناك مي فرمايند: اين حقي است از طرف خدا و رسولش. خداوند اين دستور را به من داده است .
به راستي اين چنين مسلماناني در فرداهاي نزديك چگونه سر تسليم در برابر فرمان عظيم پروردگار فرود خواهند آورد؟
نطفه نخستين توطئه ها در همين روزها در مكه بسته شده است. گفته هاي پيامبر(ص) از رحلت قريب الوقوع حضرتش خبر مي دهد و همه چيز از جانشيني اميرمومنان(ع) بعد از ايشان حكايت دارد. آنان كه سال هاي سال در انديشه و آرزوي تكيه زدن بر جايگاه حكومت بعد از پيامبر(ص)، دندان طمع تيز كرده بودند، اينك حلقه فتنه آراسته مي كنند و براي فرداها، هم قسم مي شوند كه:
اگر محمد از دنيا رفت يا كشته شد، نمي گذاريم خلافت و جانشيني او در اهل بيتش مستقر شود .(2)
اين متن پيماني بود كه پنج نفر از ياران نقاب به چهره و نفاق پيشه پيامبر(ص) نوشته و در ميان كعبه در زير خاك نهان كرده بودند؛ پيماني كه با عنوان صحيفه ملعونه (نوشتار شوم) از آن ياد مي شود و پيامبر بزرگ در خطبه غدير نسبت به آن هشدار مي دهند.
آيا مسلمانان به اين هشدار توجه كردند؟

۱ - بحارالانوار-/ ج 37/ صص 111 و 120/ ج 37/ باب 54 و مداركي از سنيان كه اذعان مي كنند پيامبر چنين لقبي را به حضرت داده اند: حليه الاوليا‎/ ج۱‎/ ص 63 و تاريخ بغداد‎/ ج 13/ ص 122
۲ - بحارالانوار‎/ ج 17/ ص 29 و ج 28/ ص 85 و ج 37/ ص 114

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |