چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
كار تكميل ايستگاه فضايي آغاز شد
016500.jpg
گروه علمي فرهنگي - فضاپيماي آتلانتيس كه روز دوشنبه با موفقيت به ايستگاه فضايي ملحق شد روز سه شنبه يك سازه جديد را در اين ايستگاه نصب مي كند.
پس از سقوط فضاپيماي كلمبيا در سال 2003 اين نخستين ماموريت براي ادامه ساخت ايستگاه فضايي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از هوستون، شش فضانورد شامل يك زن و پنج مرد از شاتل آتلانتيس وارد ايستگاه فضايي شدند. آتلانتيس ظاهرا آسيبي نديده است و ناسا نيازي به بازرسي بيشتر سپر حرارتي اين فضاپيما نمي بيند.
اين شش فضانورد به همراه سه سرنشين كنوني ايستگاه فضايي قصد دارند علاوه بر نصب يك سازه 16تني، دو صفحه خورشيدي را كه يك چهارم برق ايستگاه را تامين خواهد كرد در ايستگاه فضايي نصب كنند.
آخرين ماموريت نصب سازه ها در ايستگاه فضايي در نوامبر 2002انجام شده بود.
سه ماه بعد از وقوع فاجعه سقوط فضاپيماي كلمبيا ناسا را مجبور كرد تمام توان خود را صرف بهبود ايمني ناوگان شاتل هاي خود نمايد.
اكنون پس از دو ماموريت موفقيت آميز ديسكاوري، ناسا آماده است ساخت ايستگاه فضايي را از سر گيرد.
ماموريت 11روزه آتلانتيس كه از روز شنبه شروع شد پيچيده ترين بخش در ساخت ايستگاه محسوب مي شود.
بعد از نصب اين سازه دو فضانورد براي اتصال كابل هاي برق، پياده روي فضايي خواهند كرد. دو پياده روي فضايي ديگر نيز براي تكميل نصب صفحه هاي خورشيدي اين هفته انجام مي شود. براي تكميل اين آزمايشگاه فضايي تا سال ????،ناسا ??ماموريت ديگر به شاتل ها خواهد داد. در اين زمان ناوگان شاتل هاي آمريكا بازنشسته خواهند شد.
تكميل ايستگاه فضايي بين المللي براي تحقق اهداف اعزام انسان به ماه و مريخ اهميت زيادي دارد.

عينك ويژه براي مبتلايان به ديد تونلي
همشهري آنلاين- دانشمندان يك وسيله كمك به بينايي اختراع كرده اند كه ممكن است بينايي و حركت مبتلايان به ديد تونلي را بهبود بخشد.
به گزارش هلث دي نيوز، بررسي ها نشان داده است كه اين وسيله- كه تركيبي از يك دوربين كوچك، يك كامپيوتر جيبي و يك صفحه نمايش شفاف كامپيوتر است- به طور قابل توجهي كارآيي و سرعت يافتن اشيا را در افراد مبتلا به اين نوع نقص بينايي افزايش مي دهد. ديد تونلي به علت بيماري هايي مانند آب سياه (گلوكوم) يا بيماري  رتينيت پيگمنتوزا (نوعي التهاب شبكيه) به خصوص در سنين بالاي 50 سال بوجود مي آيد.
افراد مبتلا به ديد تونلي ديد محيطي يا جانبي  شان را از دست مي دهند و تنها پنجره كوچكي از ديد مركزي برايشان باقي مي ماند كه مانند نگاه كردن از داخل يك لوله است. افراد داراي ديد تونلي در پيدا كردن راهشان از ميان خيابان ها و ساختمان ها دچار مشكل هستند و اغلب به موانع برخورد مي كنند. به قول يكي از پژوهشگران تلاش افراد داراي ديد تونلي براي پيدا كردن يك شيء گم  شده مانند به كار بردن يك چراغ قوه قلمي براي يافتن يك كليد در يك اتاق تاريك است.
صفحه نمايش شفاف سوار شده روي عينك، اطلاعات بينايي مشروح و اضافي را براي كاربران فراهم مي آورد. به اين ترتيب به اين افراد مي توانند بر مشكلات ناشي از ديد تونلي غلبه كنند. دكتر الي پلي دانشمند ارشد در موسسه پژوهش چشم شپنس و استاد بيماري هاي چشم در دانشكده پزشكي هاروارد كه سرپرست اين تحقيق بوده است در اين باره گفت: ارزيابي  هاي اوليه ما از اين وسيله رضايت بخش بوده و اميدواريم به زودي آن را در دسترس عموم قرار دهيم.

ارائه سرويس جديد ياهو براي جستجوي همگاني
016497.jpg
گروه علمي فرهنگي -ياهو ارائه سرويس  جستجوي همگاني خود را در بريتانيا آغاز كرده است.
اين سرويس به كاربران اجازه مي دهد تا نظرات ساير كاربران را درباره موضوع مورد جستجو جويا شوند.
به گزارش روزنامه گاردين، اين سرويس به كاربر اين امكان را مي دهد كه به جاي دسترسي الكترونيكي به فهرستي از نتايج از نظرات و توصيه هاي ساير كاربران درباره موضوعات مورد جستجو از يك رستوران خوب گرفته تا آرايشگاه بهره بگيرد.
آگهي هاي چندين ميليون پوندي مربوط به راه اندازي اين سرويس  جديد در بريتانيا يكي از گسترده ترين كارزارهاي تبليغاتي در سال هاي اخير بوده است.پس از يك دوره آزمايشي، بريتانيا هجدهمين كشوري است كه از اين سرويس  جديد ياهو برخوردار مي شود.
كاربراني كه تاكنون به اظهارنظر براي توصيه به ديگران در اين سرويس پرداخته اند، بالغ بر 50ميليون نفر مي شوند و بيش از 75ميليون توصيه درباره موضوعات مختلف توسط اين سرويس به كاربران ارائه شده است.
نمونه اي از پاسخ هاي كاربران
استفان تايلر از بخش بازاريابي ياهو در اروپا مي گويد: اين بزرگترين كارزار تبليغاتي بوده است كه ياهو در شش سال گذشته داشته است.
روز يكشنبه سوم سپتامبر كه اين سرويس در حال راه اندازي بود، به اين سؤال كه من چطور مي توانم لكه جوهر سياه را از لباس رنگي ام پاك كنم؟ ده ها پاسخ داده شده بود.
البته هميشه كاربراني هم پيدا مي شوند كه سؤالات بي معنا يا گستاخانه اي مطرح مي كنند، اما به گفته آقاي تايلر با اين روش گسترده  اطلاعات همگاني مي شود.

گوگل ابزارهايي را براي شركت هاي كوچك عرضه مي كند
016494.jpg
گروه علمي فرهنگي - اين روزها به نظر مي رسد كه گوگل، لوگوي خود را در تكنولوژيي قرار داده است كه دنيا را تكان مي دهد. اين شركت از علاقه خود در توسعه مجموعه ابزارهاي توليدي شركت چيزي پنهان نكرده است. گوگل اين مجموعه را براي شركتهاي كوچك و متوسط ارائه داده است. با انتشار اين خبر در روز دوشنبه، جلسات اضطراري در ردموند و ديگر نقاط برگزار شد.
Google Apps براي Your Domain كه به صورت نسخه بتا عرضه شده، در عرضه  هاي سال پيش اين موتور جستجو كه عبارتند از Gmail براي Your Domain و Google Search Application اضافه شده است. ماتئوگلوتزباخ رئيس توليدات شركت گوگل گفت: هم اكنون Google Apps بهترين پيشنهاد براي سازمان هاي كوچكتر است. جي ميل نام دامنه سازمان تقويم گوگل، پيغام فوري و نرم افزار خلق صفحه وب را دارا است. اما وي از روياي خريد شركت هاي بزرگي مثل جنرال موتورز و يا Wal-Mart كه روزي Google Apps خريداري كنند، امتناع نورزيد.
گلوتزباخ معتقد است كه بايد جهت گسترش عرضه به شركت هاي بزرگ وقت صرف شود. اما اكنون Google Apps داراي صدها هزار كاربر در هزاران هزار دامنه است.
مايكل رنزي كه مدير مالي و اداري كالج شهر san jose كاليفرنيا است، از اول سال تا زماني كه پست الكترونيك را به 10000 شاگرد خود ارائه داد از Google Apps استفاده مي كند. كمتر از دو ماه طول مي كشيد تا 11000 اكانت كه شامل دامين و لوگوي دانشكده مي شد، ايجاد و با تقويم هاي كلاس و ساير چيزها كامل شود.
اكنون پست الكترونيك با دو گيگابايت ذخيره سازي در هر اكانت تشخيص فرد آن لاين و توانايي طبقه بندي و جستجوي پيغام ها، نكته  مركزي براي Google Apps است. اما اين مجموعه مي تواند تا پايان سال، در زماني كه گوگل درصدد عرضه نسخه پولي است، امكانات بيشتري را شامل باشد.
آقاي براون تحليلگر ارشد فارستر مي گويد: خيلي زود است تا بگوييم كه آيا گوگل در انتظار پكيجي كه امتيازات آوت لوك و Exchange مايكروسافت را تهديد خواهد كرد، است، اما اگر مايكروسافت توجه نكند، اين اتفاق خواهد افتاد. سازمان هايي كه Google Apps را انتخاب مي كنند، ممكن است دست به دست هم دهند تا Office Live مايكروسافت را از فرصت فروش هاي آينده محروم كنند.

آموزش عالي
۸۰ درصد از دانشجويان شهريه مي پردازند
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود 2 ميليون دانشجو در دانشگاه هاي كشور تحصيل مي كنند، گفت: 15 تا 20 درصد از دانشجويان كشور در دانشگاه هاي روزانه دولتي و به صورت رايگان تحصيل مي كنند و مابقي دانشجويان شهريه مي پردازند.
علي عباسپور تهراني فرد با بيان اينكه 300 هزار دانشجو در دانشگاه هاي روزانه تحصيل مي كنند، افزود: در سال جاري آمار پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي دولتي 15 درصد افزايش يافته است و اين در حالي است كه طبق قانون مي بايست وزارت علوم در مراكز و دانشگاه هاي دولتي افزايش 5 درصدي ظرفيت داشته باشد.
وي با بيان اينكه در سال جاري دانشگاه پيام نور 50 درصد افزايش ظرفيت پذيرش ايجاد كرده است، گفت: با توجه به افزايش 50 درصدي پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور و كمي شهريه اين دانشگاه، براي افزايش كيفيت آموزشي يا بايد ميزان شهريه افزايش يابد و يا اينكه دولت كمك بيشتري به اين دانشگاه داشته باشد.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه در سال جاري مجلس 35 ميليارد تومان اعتبار بر بودجه دانشگاه پيام نور اضافه كرد، افزود: اعتبارات دانشگاه پيام نور به هيچ وجه پاسخگوي نياز اين دانشگاه نيست.
كاهش پروسه اعزام دانشجويان بورسيه
مهر: يكي از سياست هاي حوزه معاونت دانشجويي وزارت علوم در امر اعزام دانشجويان بورسيه، كاهش مدت زمان پروسه اعزام است.
علي اكبر متكان با اعلام اين مطلب افزود: در حال حاضر دانشجويان بورسيه با مدت زمان و فرايند طولاني براي اعزام مواجه هستند. از تشكيل پرونده و ارائه آن به شورا و كميته بورس، اخذ نمره زبان و ويزا حداقل 6 ماه تا يك سال به طول مي انجامد.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه افرادي كه براي اعزام مراجعه مي كنند يا از اعضاي هيات علمي و مربيان دانشگاه هستند يا دانشجويان نمونه، بنابراين يكي از سياست هاي حوزه معاونت دانشجويي وزارت علوم در امر اعزام دانشجويان بورسيه، كاهش مدت زمان پروسه اعزام و اعزام سريع تر است.
مديركل بورس و دانشجويان خارج گفت: راهكارهاي اجرايي براي اين موضوع در دست مطالعه است و كميته اي نيز براي اين امر تشكيل مي شود تا فاصله كوتاه تر شود.
وي اظهار داشت: همچنين در نظر داريم با همكاري ساير نهادهاي مسئول در وزارت علوم و دستگاه هاي ذي ربط و دانشگاه هاي كشور برخي رشته هاي مورد نياز را به صورت بين المللي درآوريم و از طريق توسعه امكانات آموزشي و آوردن استاد از خارج به داخل، سطح دروس و آموزش را ارتقا داده و شرايط آموزشي و پژوهشي مناسب را در دانشگاه هاي داخل به وجود آوريم.
متكان اضافه كرد: به اين وسيله دانشجويان تحصيلات تكميلي درصدد اعزام و اخذ بورس از ديگر كشورها برنمي آيند و بستر مناسب جهت رفع موانع و فراهم كردن شرايط روحي و داخل كردن تكنولوژي به ايران فراهم مي شود.
شعب دانشگاه پيام نور در شهرهاي جديد
راه اندازي مي شود
ايرنا: رئيس دانشگاه پيام نور از رايزني اين دانشگاه با مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي براي راه اندازي شعبه هاي آن در شهرهاي اقماري و جديد خبر داد.
عليرضا علي احمدي گفت: بر اين اساس از امسال شعبه اين دانشگاه در شهر جديد هشتگرد فعاليت خود را آغاز كرده  است.
وي افزود: رايزني براي راه اندازي شعبه هاي دانشگاه در ساير شهرهاي جديد اقماري در استان تهران و ديگر استانها با مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي ادامه دارد.
علي احمدي از راه اندازي شعبه اين دانشگاه در شهرستان رباط كريم در استان تهران خبر داد و اظهار داشت: اين شعب با هدف تامين بخشي از نيازهاي آموزشي شهرهاي بزرگ و توابع آنان صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: افزايش رشته ها و پذيرش دانشجو بر مبناي تقاضا و نياز جامعه شكل مي گيرد و در صورتي كه بتوان امكانات آموزشي را مهيا كرد، ظرفيتهاي دانشگاه افزايش مي يابد.
وي گفت كه امسال تعداد رشته هاي پذيرش دانشجو در استان تهران افزايش يافت تا بخشي از نيازهاي آموزشي شهر تهران مرتفع شود.
وي تاكيد كرد: شهرهاي بزرگ و كلانشهرها و از جمله تهران متقاضيان اصلي براي توسعه آموزش عالي هستند و بر اين اساس به فراخور امكانات، ظرفيتهاي دانشگاهي افزايش مي يابد.
علي احمدي يادآور شد: در سالهاي اخير، دانشگاه پيام نور در مقطع كارشناسي در تهران دانشجو گزينش نمي كرد كه با توسعه امكانات، از امسال پذيرش دانشجو در تهران نيز از سر گرفته شد.
وي با اشاره به بومي گزيني دانشگاه پيام نور، افزود: در صورتي كه نتوان در مراكز استانها نسبت به ايجاد امكانات اقدام كرد، تلاش مي شود در شهرهاي اطراف، امكانات مورد نياز فراهم شود.

علمي فرهنگي
احياي بازارهاي قديمي بم پايان يافت
گروه علمي فرهنگي - بزرگترين مجموعه تجاري شهر بم تا پايان سال جاري در اختيار بازاريان شهر بم قرار خواهد گرفت.
ساخت مجموعه بازارهاي قديم بم با وسعتي برابر 18 هزار متر مربع از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است.
اسكندر مختاري مدير پايگاه نجات بخشي ارگ بم با اعلام اين خبر گفت: شكل و فرم اين مجموعه شامل سه بازار قديمي و پاركينگ همچون وضعيت كامل قبل از زلزله و با سازه بتوني به اجرا درآمده است.به گفته وي احداث اين مجموعه پس از آواربرداري، تهيه نقشه و طرح جامع بازسازي با اعتباري از سوي ستاد بازسازي بم آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حال حاضر 40 درصد احداث اين مجموعه به پايان رسيده و انتظار مي رود تا پايان سال جاري اين مجموعه تحويل بازاريان شهر بم گردد.
مجموعه بازارهاي قديمي بم متعلق به دوره صفويه - قاجاريه كه با شماره 4602 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده در جريان زلزله دي ماه 1382 به كلي ويران شد.اين بازار شامل پنج راسته بازار پوشيده در مركز شهر و در مجاورت امامزاده اسيري از مراكز ديني مهم شهر بم واقع شده بود.
بازار آهنگران آن مربوط به اواخر دوره صفويه، بازار امير متعلق به دوره زنديه - قاجار و ساير بازارها شامل كردگاري و سجادي مربوط به اواخر قاجار و اوايل پهلوي بود.در بازسازي اين بازار شكل قديمي، حفظ مالكيت بازاريان و كارآمدن شدن تجهيز بازار رعايت شده است.
برگزيدگان نمايشگاه بين المللي جهانگردي خراسان
گروه علمي فرهنگي- پنجمين نمايشگاه بين المللي جهانگردي و ميراث فرهنگي و صنايع وابسته خراسان كه بيش از 250هزار نفر در مدت 5 روز برپايي از آن ديدار كردند، در پايان، بهترين ها را در رشته هاي مختلف برگزيد.
مدير روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به خبرنگارهمشهري گفت: حضور 160 هنرمند از 23 استان كشور و غرفه هاي متنوعي در زمينه هتل داري، هواپيمايي، آژانس هاي مسافرتي، صنايع دستي، دكوراسيون داخلي و غذاهاي محلي، همچنين 18 شركت خارجي كه به معرفي محصولات كشور خود پرداختند، نمايشگاه امسال را پررونق تر ساخت و نسبت به سال گذشته، تعداد ديداركنندگان از نمايشگاه، 40درصد افزايش يافت.
جواهرزاده افزود: در روز پاياني نمايشگاه، هيأت داوران، برگزيدگان رشته هاي مختلف را انتخاب و به شرح زير اعلام كرد:
* در بخش هتل ها و واحدهاي اقامتي: هتل پرديسان و هتل بزرگ داريوش.
* از ميان آژانس هاي مسافرتي: گروه تورهاي هميشه سبز شامل دفاتر مسافرتي آرتا، همگام، آران سير، محمدزاده، پروازآسا و ايرمان سپينا.
* از شركت كنندگان خارجي: غرفه نمايندگي رايزني فرهنگي و توريستي تركيه و كنسولگري افغانستان در مشهد.
* از ميان استان هاي شركت  كننده: استان گيلان و خراسان جنوبي به دليل فعاليت مؤثر هنرمندان صنعت گر و استفاده بهينه از فضاي غرفه.
* انجمن دوستي ايران و نيجريه نيز از ميان انجمن هاي دوستي شركت كننده، يادمان ويژه گرفت.
چادرهاي عشايري استان كهگيلويه و بويراحمد و استان اردبيل واجد شرايط دريافت يادمان ويژه شدند.
* از مجموعه هاي تجاري گردشگري: غرفه الماس شرق و شركت سپاد.
* مجتمع پديده شانديز از ميان واحدهاي پذيرايي ميان راهي.
خانم رستمي، مدير غرفه آش تبريز، در بخش جشنواره غذا برگزيده شد.
* غرفه نشريه آساره در ميان غرفه هاي مطبوعات يادمان گرفت.
* در بخش موسيقي، استاد سمندري، استاد حاج قربان سليماني، استاد پورعطايي و استاد اسپندار تقدير شدند و يادمان هنرهاي آييني به جميل شيخ احمدي(سرپرست گروه كردستان) و پاكدل (سرپرست گروه لرستان) اهدا شد.
عرضه قرآن هاي نفيس در نمايشگاه فرانكفورت
گروه علمي فرهنگي- براي نخستين بار موسسه نشر شهر، وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در نمايشگاه كتاب فرانكفورت حضور مي يابد.
به گزارش روابط عمومي موسسه نشر شهر، در اين نمايشگاه بخش جداگانه اي در غرفه جمهوري اسلامي ايران، به موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، تعلق يافته و اين موسسه قرآن هاي نفيس خود مانند مصحف حجاز، نيريزي و مصحف ايران را به نمايش خواهد گذاشت.
اين نسخه هاي قرآني از باارزش ترين و نفيس ترين قرآن هاي چاپي موجود در كشور مي باشند كه براي اولين بار در اين نمايشگاه بين المللي عرضه شده و مي توانند به عنوان جلوه اي از فرهنگ و هنر اسلامي در معرض ديد علاقه مندان از كشورهاي مختلف قرار بگيرند.
نمايشگاه كتاب فرانكفورت بزرگترين نمايشگاه كتاب دنياست كه هر ساله ناشران و نويسندگاني از 500 كشور جهان در آن شركت مي كنند. اين نمايشگاه از چهارم تا هشتم اكتبر، مقارن با 12 تا 16 مهر ماه در فرانكفورت آلمان برگزار مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |