مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان آن است. در ارزیابی عملکرد بسیاری از دولت‌ها حتی در کشورهای توسعه‌یافته، عملکرد دولت در بخش بهداشت و درمان به گونه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد

بند پی

محمدعلی محسنی بندپی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری، توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان آن است. در ارزیابی عملکرد بسیاری از دولت‌ها حتی در کشورهای توسعه‌یافته، عملکرد دولت در بخش بهداشت و درمان به گونه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد که اگر در آن دولت عملکرد خوب و رضایتمندی بالا و بر مبنای شاخص‌ها، زیرساخت‌های درمانی تامین شده داشته باشد، موفق شناخته می‌شود. در این میان یکی از شاخص‌های سلامت، توسعه تخت‌های بیمارستانی است. خوشبختانه در چند سال گذشته به تعداد تخت‌های بیمارستانی رقم قابل توجهی اضافه و در دولت سیزدهم عنایت ویژه‌ای به این موضوع شده است. به‌طوری که در ۶‌ماه اخیر تنها در تهران مردم شاهد افتتاح بیمارستان‌های غدیر و حضرت مهدی(عج) بوده‌اند و اکنون بیمارستان کودکان حکیم نیز افتتاح شده است که موید این موضوع است. قطعا این امر نیز به افزایش سرانه تخت به نفر کمک می‌کند و این شاخص هرچه توسعه پیدا کند، یعنی دسترسی مردم به تخت‌های بیمارستانی آسان‌تر می‌شود، لیست انتظار برای بستری‌ها کاهش می‌یابد و روند درمان سرعت بیشتری می‌گیرد. در نتیجه کیفیت زندگی بهتر می‌شود.
در کنار تخت‌های بیمارستانی، موضوع دسترسی آسان مردم به نیروهای متخصص نیز بسیار بااهمیت است که این روزها یکی از دغدغه نظام سلامت ماست. امیدوارم در دولت سیزدهم با افتتاح چنین مراکز درمانی به این موضوع به شکل جدی پرداخته شود تا نیروهای متخصص پزشکی و پرستاری خدمات خوبی به بیماران ارائه دهند. اما نکته مهم دیگر رویدادهای این‌چنینی ورود خیریه‌ها و مشارکت مردم در مسیر ساخت مراکز درمانی و آموزشی و کمک به دولت است، آنها به‌خوبی موفق شده‌اند از همه ظرفیت‌های دولتی، خیّران و حتی بخش خصوصی برای ارتقای سلامت استفاده کنند و حضور خیّران در توسعه تخت‌های بیمارستانی واقعا قابل ستایش است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را در اقصی نقاط کشور به اجرا درآوریم. به‌ویژه آنکه تهران، پایتخت یک کشور بزرگ با جمعیت ۸۵ میلیونی به‌شمار می‌آید و بیمارانی از سراسر کشور و به‌ویژه استان‌های همجوار به آن مراجعه می‌کنند چراکه بنا به دلایلی از امکانات درمانی کافی برخوردار نبوده‌اند، در نتیجه توسعه زیرساخت‌های درمانی در پایتخت می‌تواند اطمینان قلبی به آنها هم بدهد تا اگر در شهرهای خودشان برای درمان از تجهیزات کافی بهره‌مند نیستند، حداقل با حضور در پایتخت می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.
یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در ساخت مراکز درمانی به‌ویژه بیمارستان کودکان حکیم، همراستا بودن سیاست‌های دولت در نظام سلامت به‌ویژه فرزندآوری و درمان کودکان است. نرخ جمعیت در دو سه دهه اخیر به‌طور قابل توجهی کاهش یافته، اما با کمک مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کمیسیونی با عنوان تعالی خانواده و افزایش جمعیت در مجلس شورای اسلامی تشکیل و در این مسیر تسهیلات و مشوقات زیادی توسط مجلس برای زوج‌های جوان و افراد دارای یک تا چند فرزند آماده و تصویب شده و دولت سیزدهم هم توجه خاصی به این موضوع دارد. از طرفی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تا ۹۰ درصد هزینه درمان زوج‌های نابارور به‌عهده سازمان بیمه‌گر قرار داده شد. پارسال ۵ هزار میلیارد تومان و امسال هم ۷ هزار میلیارد تومان به صندق درمان بیماران صعب‌العلاج اختصاص داده شده است. مجموع اینها به افزایش جمعیت منجر و تعداد نوزادان و تولدها قطعا بیشتر می‌شود و بیمارستان فوق تخصصی حکیم با این امکانات و تجهیزات قطعا می‌تواند قوت‌قلبی برای خانواده‌ها در بهره‌مندی خدمات درمانی تخصصی باشد.

کد خبر 794065
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha