علی بیگدلی گفت: اقدامات ناشایستی که از پلیس آمریکا در این روزها دیده می‌شود مبنی بر سرکوب و دستگیری اساتید و دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها، به دلیلی نزدیکی و همراهی آنان با رژیم صهیونیستی است. خشونتی که پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها پیاده می‌کند حمایت غیرمستقیم و البته خجالت‌آوری از رژیم صهیونیستی است.

علی بیگدلی

به گزارش همشهری آنلاین، چند روزی است که اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم فلسطین و انتقاد از سیاست‌های جنگی در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد. سیاست پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در قبال این جنبش اعتراضی مشت آهنین است. آنان در دو سه روزی اخیر با تمام قوا سعی داشتند تا صدای اعتراض داشنجویان را ساکت و کنشگری آنان در قبال اسرائیل و کشتار مردم غزه را سرکوب کنند. جالب است آمریکا که همواره شعارهای لیبرالیستی نظیر آزادی‌بیان، نهادهای مدنی، حقوق بشری، حقوق زنان و... را سر می‌دهد به شکل وحشتناکی در جهت فروکش کردن صداهای اعتراض از این ارزش‌ها عدول کرده است. برای بررسی بهتر موضوع و چرایی این سیاست دوگانه با علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

قدرت جنبش اجتماعی در چیست؟

بیگدلی در ابتدا گفت: جنبش دانشجویی بک حرکت بسیار گسترده‌ای است که می‌تواند بلافاصله مورد حمایت سایر گروه‌های اجتماعی قرار گیرد. در جوامع غربی جنبش‌های دانشجویی بسیار آزاد هستند و هرگاه که مشاهده کنند نسبت به بخشی از مردم جامعه ظلم و ستمی روا داشته می‌شود با اقداماتی نظیر تعطیلی کلاس‌ها، راهپیمایی‌ها و... دست به نوعی شورش اجتماعی می‌زنند.

حمایت خجالت‌آور از اسرائیل با سرکوب دانشجویان

وی افزود: این اقدامات ناشایستی که از پلیس آمریکا در این روزها دیده می‌شود مبنی بر سرکوب و دستگیری اساتید و دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها، به دلیلی نزدیکی و همراهی آنان با رژیم صهیونیستی است. خشونتی که پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها پیاده می‌کند حمایت غیرمستقیم و البته خجالت‌آوری از رژیم صهیونیستی است. لازم به گفتن است که حضور اقلیتِ ثروتمند و با نفوذ یهودی در آمریکا و لابی آنان قابلیت ایجاد رأی بالا برای انتخابات‌ها را دارد. از همین جهت بایدن برای کسب حمایت این گروه، لازم است که صداهای ضدصهیونیستی را به سخت‌ترین روش ممکن ساکت کند.

بایدن مجبور است برای جلب نظر لابی یهود دست به بازداشت حامیان فلسطین بزند

او تصریح کرد:حمایت مالی از سوی اقلیت یهودی ـ صهیونیست برای آمریکا بسیار حیاتی و مهم است و اساساً دموکراسی در این کشور به این شکل است که این اقلیت بر مردم حکمرانی می‌کنند. بایدن بارها قصد خاتمه جنگ و جلوگیری حمله به رفح را داشت که نتانیاهو اصلا به آن توجه نکرد!

دموکراسی آمریکایی چگونه عمل می‌کند؟

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: این اقدام آمریکایی‌ها حتی در سایر جوامع غربی مثل فرانسه دیده نمی‌شود و برخورد سنگینی که پلیس‌های آمریکایی انجام دادند در کشورهای اروپایی وجود ندارد. علت هم همین است که لیبرالیسم آمریکا فردی و لیبرالیسم فرانسه جمعی است. من خود در اعتراضات دانشجویی 1968 در فرانسه حضور داشتم و هیچ یک از این برخوردها را در آن مقطه شاهد نبودم، اساسا پلیس آمریکا یک پلیس خشن و سخت است که دست به چنین اقداماتی می‌زند.

کد خبر 847524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha