نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر بتوانیم به‌عنوان یک مطالبه جدی، شفافیت رأی نمایندگان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در انتخاب شهردار و هیأت‌رئیسه و همچنین مصوباتی که شوراها دارند اجرایی کنیم، بسیاری از ناهمگنی‌ها و آسیب‌هایی که امروز وجود دارد، برطرف خواهد شد.

پرويز سروري

به گزارش همشهری آنلاین، شوراهای شهر و روستا طی ربع قرن فعالیت خود با وجود افت و خیزهایی که به لحاظ کیفی و کمی در عملکردشان وجود داشته، به عنوان نمودی از مشارکت مردم در اداره شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده اند.

پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با همشهری درباره اهمیت بحث شوراها و لزوم مشارکت مردم در تصمیم گیری ها گفت: نفوذ و مشارکت مردم در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، متفاوت از آنچه امروز در دنیا صورت می‌گیرد، در ایران تحت عنوان مردم‌سالاری دینی شکل گرفته است؛ یعنی جایی که بین دیانت و مشارکت، تلفیق زیبایی ایجاد می‌شود و می‌توان گفت که این مدل در بحث مشارکت‌های اجتماعی تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی، اگر بی‌نظیر نباشد، حداقل کم‌نظیر بوده است.

سروری با تاکید بر مردم‌ی بودن جامعه انقلابی ایران، مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی را دارای تعیین‌کنندگی بسیار بالایی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول عمر بیش از چهل ساله خود، پیوسته مانایی و حرکت پیش‌برنده خود را در جلوه‌های حضور مردم به نمایش گذاشته و در همه بن‌بست‌هایی که از سوی دشمنان القا شده، این مردم بودند که به صحنه آمدند، گشایش ایجاد کردند و جمهوری اسلامی را به جلو بردند. از این نظر این بسیار حائز اهمیت است که نقاط ضعف مدل موجود مشارکت مردمی را برطرف و تلاش کنیم زمینه حضور و ورود مردم به همه حوزه‌های تعیین‌کننده نظام را فراهم کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نمودهای مشارکت مردم در تصمیم گیری های کشوری، گفت: انتخابات گسترده ای که در کشور برگزار می‌شود، همواره یکی از جلوه های مشارکت مردم در تصمیمگیری ها بوده اما به اعتقاد من در میدان عمل، این شوراها هستند که از سطح روستا تا بالاترین سطح کشور یعنی بخش‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و استان‌ها به مشارکت مردم شکل می‌دهند و به‌نوعی مردم را در همه حوزه‌ها دخیل می‌کنند.

او با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی اشکالات و کاستی های قانون شوراها ادامه داد: به‌صورت قاطع می‌توان گفت این قانون به‌دلیل بعضی اشکالاتی که در آن وجود دارد، نتوانسته ظرفیت حضور مردم را به‌طور کامل تبلور بخشد.

سروری، شفافیت در آرای نمایندگان شوراها را در جلوگیری از آسیب‌هایی که امروز نظام شورایی کشور با آن مواجه است، مؤثر دانست و اضافه کرد: اگر بتوانیم به‌عنوان یک مطالبه جدی، شفافیت رأی نمایندگان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در انتخاب شهردار و هیأت‌رئیسه و همچنین مصوباتی که شوراها دارند اجرایی کنیم، بسیاری از ناهمگنی‌ها و آسیب‌هایی که امروز وجود دارد، برطرف خواهد شد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران همچنین با اشاره به آغاز به کار هیات امنای محلات تهران از امروز، در این خصوص گفت: امروز روز مهمی برای تهران است؛ از این نظر که با آغاز به کار هیأت‌امنای محلات تهران، تمام محله های شهر به نوعی در اختیار نمایندگان حقیقی و حقوقی مردم قرار می‌گیرند.

او با اشاره به تجربه شورایاری‌ها در دوره های پیشین، نظامنامه محلات را نقطه تکاملی شورایاری‌ها دانست و اضافه کرد: این نظام‌نامه هم نهادها و سازمان‌های مرتبط با موضوع خدمات محلات را درگیر می‌کند و هم کسانی که از دل نمایندگان مردم جوشیده‌اند و به‌نوعی، با شکلی تکامل‌یافته از شورایاری‌ها در مدیریت محلات فعالیت می کنند. این تلفیق، تلفیق مبارکی است که هم حضور نمایندگان مردم و هم حضور نمایندگان نهادها و سازمان‌های ذیربط و ذی‌نقش در شهر، در هیأت‌امنای محلات میسر می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر تهرران با اشاره به لحاظ شدن نیازهای مردم محله در ترکیب هیات های امنای محله ها گفت: هیأت‌امنای محلات شهر، کاملا در نیازهای روزمره مردم تنیده می‌شود و از مراکزی که باید خدمات‌دهی به مردم انجام دهند مثل کلانتری‌ها، آموزش و پرورش، بهداشت، سمن‌ها، هیئت‌ها و مساجد گرفته تا سازمان‌ها و نهادهای حقوقی، نمایندگانی در این شوراها دارند که می‌توانند با تعامل میان خود، بیشترین هم‌افزایی را در خدمت به مردم داشته باشند. سروری گفت: قطعا ما این اقدام را آخرین اقدام نمی‌دانیم و در حرکتی جدید نظام‌نامه محلات را در آینده نزدیک آسیب‌شناسی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که هر روز بهتر از دیروز مردم را در شکل‌گیری خدمات مناسب‌تر سهیم کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر، حضور نمایندگان مردم در هیات امنای محلات را کمک به شهرداری برای انتقال ظرفیت‌های آن به محلات دانست و تاکید کرد: اینکه امروز می‌بینیم چندهزار پروژه محلات شکل می‌گیرد به دلیل ‌وجود نمایندگان مردم و افراد مؤثر محلات در شورایاری‌ها بوده و با تشکیل هیأت‌امنای محلات شاهد گامی جدی در جهت شکل‌گیری نظام جدید مردم‌سالاری دینی خواهیم بود.

کد خبر 847572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha