معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورای شهر در رابطه با رونمایی دوباره از یک واگن گفت: قطاری که در دوره گذشته با حضور رئیس جمهور سابق رونمایی شد، قطعاتش از قطارهای دیگری که در زمان سیل تهران، آب گرفته بودند، جمع آوری شده بود، ما این قطارها را کامل کردیم.

محسن هرمزی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی به بیان گزارش عملکرد یکساله پرداخت و گفت: در حوزه مترو رویکرد شورای ششم تکمیل خط ۶ و ۷ بود و در همین راستا سال گذشته ایستگاه‌های مهمی در این خطوط افتتاح کردیم.

او افزود: در رابطه با برنامه‌های سال ۱۴۰۳ باید بگویم که برنامه تکمیل خط ۶ و ۷ متروی تهران بسته خواهد شد و در پایان سال جشن تکمیل خطوط هفتگانه را خواهیم داشت. در سالی که گذشت عملیات حفاری خط ۶ در توسعه جنوبی تمام شد و امسال نیز ۲ ایستگاه حرم شاه عبدالعظیم را کامل خواهیم کرد، در ادامه ایستگاه ورزشگاه تختی نیز نهایی می‌شود و به این ترتیب پرونده خط ۷ نیز با افتتاح این ایستگاه تمام خواهد شد.

در این باره بخوانید: پاسخ صریح هرمزی به شایعات پیرامون قرارداد چین | برخی به نا امید کردن مردم دل بسته‌ اند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ایجاد پایانه‌ها گفت: فاز یک پایانه آزادگان و عملیات اجرایی فاز دو پایانه اکباتان نیز تمام خواهد شد، البته موضوع پایانه دولت آباد و تختی نیز امسال نیز به پایان خواهد رسید.

افزایش زمان استفاده مسافران از مترو

به گفته هرمزی«با اتفاقی که در سال گذشته رقم خورد، امروز مترو تهران ۱۵۹ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر -با احتساب هشتگرد- خط ریلی دارد، این اتفاق موجب شد تا مسافر زمان بیشتری را از شبکه مترو استفاده کند، پیش از این اقدامات به طور متوسط مسافر ۹ کیلومتر از شبکه مترو استفاده می‌کرد و با تکمیل شبکه خط ۶ و ۷ این میزان پیمایش به ۱۶.۵ کیلومتر افزایش یافت.»

هرمزی تأکید کرد: احداث خط ۸ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۱ جز برنامه‌های ما است، سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ حفاری در خط انجام شده است، در ۸ ایستگاه، عملیات احداث ایستگاه از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شده است. عملیات اجرایی خط ۸ مترو نیز در پایان سال گذشته قرارداداش بسته شد،‌شیوه تأمین مالی با آورده پیمانکار انجام می‌شود و ما ۵ درصد به ۵ درصد تسویه خواهیم کردیم، در خط ۱۱ نیز اقدامات اولیه برای قرارداد با طرف چینی انجام داده‌ایم.

او در رابطه با بحث خرید واگن‌های مترو از چین توضیح داد: موضوع ۶۳۰ دستگاه واگن در قرارداد اولیه پروژه‌ای بود که مجوز شورای اقتصاد آن در سال ۹۵ بسته شده بود و با پیگیری‌های این دوره مدیریت شهری و دولت، قرارداد نهایی شد و شروع به کار کرد. این قرارداد از ۴ منظر آماده شده است، ال سی پروژه باز و پرداخت به پیمانکار داده شده است، ۴۳ میلیون یورو دیگر باید به پیمانکار پرداخت شود. امروز ما در ال سی به نقطه‌ای رسیدیم که فاز مهندسی پروژه با همکاری دوستان در سازمان شهرداری ها و مترو تهران در طراحی مفهومی و بیسیکت دیزاین انجام شده است. بعد از ابلاغی که هفته گذشته به پیمانکار داشتیم موضوع ساخت بدنه شروع شده است. این جلسات در ایران برگزار شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ساخت بوژی در ایران گفت: ساخت بوژی برای اولین بار در ایران به طور کامل انجام می‌شود و ۸۴۰ بوژی به طور کامل در ایران ساخته خواهد شد که اتفاق بسیار مهمی است. برای واگن مترو این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ داده است. ماکاپ نمونه ای است که براساس مدل واقعی از قطار ساخته می‌شود و نمایندگان ما در پایان خرداد ماه بازدیدی خواهند داشت و پس از آن تاییدیه می‌دهند تا عملا بحث ساخت واگن آغاز شود.

او گفت:‌ما طرح توسعه کارخانه هم جلو برده‌ایم و شرکت سی آر سی از کارخانه واگن سازی ما بازدید کردند، با توجه به اینکه بخشی از پروژه مربوط به توسعه کارخانه است، بازدیدهای اولیه از سوی پیمانکار انجام شد و در سال جاری شروع خواهد شد تا تکنولوژی منتقل شود. ما تمام مجموعه‌هایی که در ایران در این موضوع درگیر هستند، را پای کار آوردیم. به جز ساخت بدنه باید گفت که سهم ۵۵ درصدی برای تولید داخل در نظر گرفته شده است. ما خواهان این هستیم که اعضای شورای در پرداخت قسط دوم و سوم به ما کمک کنند.

قرارداد ۱۱۳ واگن ملی تا پایان اردیبهشت امضا می شود

هرمزی در رابطه قرارداد ۱۱۳ واگن ملی توضیح داد: این موضوع نیز اتفاق مبارکی در شهرداری تهران بود، واگنی که در گذشته رونمایی شده بود و ناقص بود،‌ ما بر خودمان واجب دانستیم که تأییدیه‌های نهایی سیر و حرکت قطار ملی را از مشاور اروپایی بگیریم و فرآیند تولید انبوه انجام شود. این قطار بیش از دو هفته است که در خط پرند بهره‌برداری شده است.در اردیبهشت ماه نیز قرار است که رئیس جمهور در کارخانه واگن سازی حاضر شوند و قرارداد اجرایی ۱۱۳ به ذی نفعان ابلاغ خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای شورای شهر در رابطه با رونمایی دوباره از یک واگن گفت: قطاری که در دوره گذشته با حضور رئیس جمهور سابق رونمایی شد، قطعاتش از قطارهای دیگری که در زمان سیل تهران، آب گرفته بودند، جمع آوری شده بود البته آنها هم چاره‌ای نداشتند، ما آمدیم و این قطارها را تکمیل کردند. این قطار اکنون دو هفته است که در پرند مورد استفاده قرار می‌گیرد.قرار است که دو رام دیگر قطار ملی در پروسه تولید انبوه وارد خط کنیم.

او در مورد بهره‌برداری نیز تشریح کرد: در این دوره ۳۹ کیلومتر و افتتاح ۱۸ ایستگاه را انجام داده‌ایم. برنامه شرکت بهره‌برداری طبق دستور شورای شهر موضوع اورهال واگن‌ها و تجهیزات ثابت از جمله پله برقی بود. امسال ۳۰ رام قطار را اورهال خواهیم کرد. البته بهسازی و تجهیزات خطوط نیز همزمان انجام میشوئد. فاضلاب ۱۰ ایستگاه مترو نیز به فاضلاب شهری متصل می‌شود.

در ۳۱ ماه اخیر ۸۲۶ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه اتوبوسرانی موضوع پر چالشی است، یادآور شد: امسال قرارداد 2هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و قراردادهایی نیز با شرکت های عقاب افشان، اسنا و دیگر شرکت ها به تعداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه منعقد شده است. ۶۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و ۶۶ دستگاه از اسنا در آینده‌ای نزدیک تحویل خواهیم گرفت. از ابتدای این دوره ۸۲۶ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است و تا پایان شهریورماه ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و اسنا تحویل می گیریم و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی نیز وارد خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب افشان طلب داریم، گفت: در کل ۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت ماه و ۲۰۰ دستگاه نیز تا پایان خردادماه تحویل خواهیم گرفت. سه هزار و ۵۳ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند و تعداد دستگاه های شاغل بیش از دو هزار دستگاه هستند.

او با بیان اینکه ۲۶۰ دستگاه از وزارت کشور تحویل گرفتیم که در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت، یادآور شد: این دستگاه‌ها فعال هستند و چون باید واگذار شوند، در آمار ما محسوب نمی‌شوند. در مجموع می‌توان ۵۰۰ دستگاه به اتوبوس‌های شاغل اضافه و تعداد اتوبوس‌های شاغل را نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اعلام کرد.

هزار و ۴۷۵ دستگاه تاکسی سواری نوسازی شده‌اند

هرمزی با بیان اینکه قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی پیگیری شده است، گفت: فراخوان هزار دستگاه تاکسی منتشر شده و تا دیروز ۱۰۸ نفر ثبت نام کرده اند. دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی دیگر نیز به این آمار افزوده خواهد شد.

او با اعلام اینکه هزار و ۴۷۵ دستگاه تاکسی سواری نوسازی شده اند، تأکید کرد: سه هزار و ۹۸۰ تاکسیران به صندوق معرفی شده اند و ۱۷۰ تاکسی از این محل تحویل داده شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مکاتباتی از سوی معاونت وزارت صمت برای تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن و تبدیل آن به ۷۹۱ دستگاه صورت گرفت، افزود: مترو از ابتدای فعالیت خود هزار و ۷۳ دستگاه واگن قطار دارد که بیش از این رقم در این دوره از مدیریت شهری پیگیری شده است.

کد خبر 847710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha