شهردار تهران در پاسخ به شبهات پیرامون قرارداد با چین برای واردات واگن مترو و اتوبوس که از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد، توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در صحن علنی شورای شهر تهران در پاسخ به شبهاتی که برخی از اعضای شورای شهر پیرامون قرارداد شهرداری تهران با چین مطرح کردند، گفت: سیاه نمایی بد است، باید اطلاع داشته باشیم و بعد صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی شورای شهر تهران: رقبای سیاسی از گرگ‌های رسانه‌ای بهره می‌برند

پاسخ صریح به شایعات پیرامون قرارداد شهرداری تهران با چین | برخی به ناامید کردن مردم دل بسته‌ اند

افشاگری عضو شورا از پول پاشی مافیای خودرو | صادقی: آنها می‌خواهند مانع ورود خودروی برقی شوند

او در ابتدا به عملکرد شهرداری تهران در دوره مدیریت خود اشاره کرد و گفت: میزان فضای سبز زمان در ابتدای انقلاب، ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار پیرامون شهر بود که در دوره ما بیش از ۴ هزار هکتار فضای سبز کاشتیم. همین امسال ۲ هزار هکتار درخت کاشتیم که هزار اصله آن مثمر بود. در هیچ دوره ای همچین فضای سبزی نداشتیم. در حوزه آسفالت ریزی نیز جهشی بزرگ نسبت به دو دوره قبل صورت گرفت که آمار و ارقام آن معلوم است و خلاف واقع صحبت کردن درست نیست.

برای ایران اینترنشنال خوراک درست نکنید

شهردار تهران با بیان اینکه امکانات و منابع شهر رشد سالم داشته است، به موضوع اورهال کردن واگن های مترو اشاره کرد و گفت: در دوره آقای قالیباف ۲۳ رام ای سی و یک دی سی اورهال شد، در دوره آقای حناچی ۲۱ رام ای سی و یک رام دی سی ولی در دوره ما ۴۷ رام ای سی و ۳ رام دی سی اورهال شده و امسال نیز نزدیک به همین تعداد اورهال می کنیم.

زاکانی با بیان اینکه دشمن امید و امید ما را هدف قرار داده است، تصریح کرد: یک عده خوراک برای ایران اینترنشنال درست می کنند که بد است و در راستای اهداف آنها سخن می‌گویند. با مردم مستدل صحبت کنید چرا خلاف صحبت می کنید. حق ندارید چون پشت تریبون شورا نشسته‌اید خلاف بگوید، بنده زمانی که نماینده مجلس بودم حق نداشتم حرف نادرست از پشت تریبون بزنم.

او سپس وضعیت اتوبوسرانی در دو دوره گذشته و دوره مدیریت خود را مقایسه کرد و گفت: در ۱۲ سال مدیریت آقای قالیباف ۱۲۰۰ اتوبوس خریداری کرد و در دوره مدیریت اصلاحات ۱۳۰ اتوبوس خریده بودند اما در دوره ما ۸۲۶ دستگاه تا امروز خریداری کردیم که ۲۷۱ مورد را فقط دولت داده و بقیه را خود خریداری کرده ایم.

او با بیان اینکه موقعی که ما شهر را تحویل گرفتیم ۱۸۶۰ اتوبوس وجود داشت که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود، گفت: الان بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند.

شهردار تهران افزود: شورای شهر تهران ۷ هزار میلیارد برای ۱۰۰۰ اتوبوس به ما اختصاص داد ولی ما ۵ هزار اتوبوس قرار داد بستیم که ۲۵۰۰ مورد آن داخلی است. اگر شرکت داخلی نتوانست اتوبوس تامین کند تقصیر ما نیست.

زاکانی ادامه داد: ما از یک شرکت داخلی ۵۰۰ اتوبوس برقی خریدیم که گفتند تا پایان سال ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه می توانند تحویل بدهند، آیا ما می‌توانیم مردم را معطل کنیم تا شرکت داخلی قرارداد را ما انجام دهد؟ من بارها گفته ام که مردم را اسیر نمی‌کنم.

شهردار تهران گفت: ما نوع منابع‌مان را طوری تجهیز کردیم که فراینده باشد و منشاء آن مشخص است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید در تاریخ بلدیه شهرداری تهران توانسته تحقق منابع به این میزان کند. ما انضباط مالی و مشارکت داریم و منشا منابع مشخص و آشکارست و توانستیم جای ۱۰۰۰ دستگاه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بخریم.

او افزود: اولین سئوال در مورد سفر چین بود که دوستان بیان کردند. در این رابطه باید بگویم که این سفر جز افتخارات نظام اسلامی است،‌ بین مسئولان کشور مشهور است که چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی تا کنون رخ نداده است. اولین‌های بسیاری رقم خورد به عنوان مثال برای اولین بار قراردادی بسته شد که انتقال تکنولوژی انجام شود، برای اولین بار بانک شهر طرف قرارداد است.

به گفته زاکانی«کاری که ما انجام دادیم این است که کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن وزارت کشور است،‌وزارت کشور برای ۲ هزار دستگاه واگن در سال ۹۶ کارفرما شد، چون ۸ شهر باید از این امکانات استفاده می‌کردند. دولت ناتوان قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند اما دولت فعلی با افتخار این قرارداد را عملیاتی کرد. این کار شدنی نبود، همه دست به دست هم دادند تا این خواسته اجرایی شود.»

شهردار تهران تأکید کرد: وزارت کشور قرارداد را طبق شکلی که در سال ۹۶ اعلام شده بود، ‌بست، بعد دوستان به چین رفتند و قرارداد را عملیاتی کردند. قرارداد چین ۵۵ درصد داخلی سازی داشت، این ۵۵ درصد شامل بدنه و وسایل جانبی بود، بعد از اینکه آقای بابازاده به چین رفت و قرارداد را عملیاتی کرد،‌ما به چین رفتیم. اولین کاری که در چین انجام دادیم این بود که مدت ۲۳ تا ۲۷ ماه در قرارداد بود به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش دادیم.

ورود واگن‌های جدید در بهمن ماه سال جاری

او در رابطه با دستاورد دوم سفر چین،‌ توضیح داد: دومین خاصیت سفر این بود که توافق کردیم بوژی با اسنادی که چینی ها می‌دهند، داخلی سازی شود. این در واگن مترو برای اولین بار اتفاق می‌افتد که با پشتیبان خارجی چنین اقدامی انجام شود، به این ترتیب ما سود کردیم و واگن سازی ما بوژی ساز شد. میزان بوژی که باید داخلی سازی می‌شد، افزایش دادیم و به این ترتیب میلیون‌ها یورو به نفع ما شد. دی ماه بود که چینی‌ها اعلام کردند، ۵ بسته برای طرح اولیه به ما دادند و بعد از بررسی‌ها،‌پاسخ‌ها داده شده است. چینی‌ها در خردادماه قرار است که نمونه را تحویل دهند. من عرض کردم که در انتهای سال در بهمن ماه ورود واگن‌ها را خواهیم داشت. واگن ها باید ساخته بشوند و بیایند.

شهردار تأکید کرد: ساخت واگن‌های داخلی و واردات آن یک افتخار ملی است که ممکن است یکسری نخواهند ببینند. ما تا الان سکوت کردیم و اما از این به بعد اگر سیاه نمایی کنند با رقم و عدد به مردم خواهیم گفت تا مردم قضاوت کنند.

به گفته زاکانی«در سفر به چین یک روزنه‌ای در محیط کارشناسی باز شد و دو روز سفر چین، بانک شهر و آقای فروزنده به بررسی ابعاد مختلف حقوقی پرداختند،‌طرف چینی مجاب شد تا یک رویه جدید باز کند،‌ به این ترتیب بنا شد که تکنولوژی چین مبتنی بر نیاز ما مسیر جدیدی ایجاد کند.‌ ابتدا یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو تفاهم نامه تأمین مالی شد. من در سفر چین مدام در جلسه بودم و یک قدم به جای دیگر نرفتم،‌برای چینی ها هم جای تعجب داشت. در ۱۱ روز به ۱۰ شهر رفتم و یک پل معلق را دیدم،‌یعنی صبح و شب در حال فعالیت بودیم. پس از این سفر، ماحصل این شد که یک تفاهم و توافق در حوزه واگن‌ها ایجاد شد و یک تفاهم تأمین مالی داشتیم.»

از منتشر کننده اسناد نادرست در مورد قرارداد چین شکایت می‌کنیم

او در واکنش به اسناد منتشر شده در یک سایت فارسی زبان در مورد قرارداد شهرداری و چین، گفت: چون دیدم که یکی از دوستان قلم به مزد به این موضوع پرداخت، نکاتی را باید بگویم، این بحث در سطحی نیست که من در مورد آن صحبت کند. قطعا دستگاه قضایی به این موضوع می‌پردازد. آن بنده خدایی که شاید کلاه سرش گذاشته باشند، باید در دادگاه جواب بدهد. ما قطعا شکایت می‌کنیم و این بازی با منافع ملی است. حرف‌های این فرد را خواندم که قطعا غلط بود،‌یکسری حرف های سطحی مطرح کرد. قرارداد چین کاملا شفاف است، دستگاه‌های امنیتی، وزارتخانه‌های امورخارجه، کشور و ...می‌دانند که چه خبر است. بانک مرکزی در جریان است. الان هم اسناد به خانم سلیمانی و آقای تشکری ارائه شده است.

زاکانی افزود: پس از آنکه چینی‌ها به ایران آمدند،‌ اعداد پیشنهادی خود را آوردند و این اعداد به تفاهم نامه مالی ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یوروی تبدیل شد و بعد تیم تخصصی به چین رفت. یک هفته در چین ماندند، از کارخانه های چین بازدید و در نهایت مشخصات دقیق را ارائه کردند. سرانجام ما برای بستن قرارداد اولیه و تنظیم تفاهنامه اولیه به چین رفتیم. چرا یک عده ناراحت هستند که ما قرار است ماشین ارزان و با کیفیت به مردم ارائه دهیم. پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ما ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد. ما انتخاب‌ها را انجام دادیم اما طرف حساب بانک شهر است. بانک شهر با بدنه کارشناسی خود موضوع را پیگیری میکند و ۲۵۰۰ اتوبوس،‌۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی را تحویل شهرداری خواهد داد. جرم ما در مدیریت شهری این است که پایمان را در کفش عده‌ای میکنیم که علاقه ندارند کارشان در کشور به هم بخورد.

کد خبر 847750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • حسین IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    32 31
    ن شرقی ن غربی جمهوری اسلامی
    • NL ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      29 1
      ایران واگن قطارومترو واتوبوس هم تولیدمی کنندحتی بیشترازحدنیاز،اماوقتی خودتان عمدامی خواهیدبه خودتان بهاندهیدوازتولیدخوداستفاده نکنیدپس می خواهیددیگرکشورهابهادهندوواردات تولیدات ایران روداشته باشنداین گونه حتی مردم ایران هم ازتولیدات داخل هم بی بهره می شونداون موقع حتی بایدخیلی چیزهاروواردات داشت حتی تسلیحات داخل هم بااین کاربهاداده نمی شه وبایددران صورت واردات داشت،کارازحرف گذشته
  • نعمت IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    33 1
    خیلی وقته شاهد کیفیت خودروهای چینی موجود در بازار ایران هستیم.
  • Borzoo NO ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    36 0
    ماشین ارزان و با کیفیت ؟؟ آنهم از چین ؟؟؟ باید خیلی جالب باشه..زیرا نون تعمیرکاران تو روغنــــه
  • رهگذر دردمند IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    36 0
    ما از اتوبوس چینی ارزان و باکیفیت ناراحت نیستیم بلکه کاملا وحشت زده ایم!!! هنوز یادمون نرفته ماشینهای سنگین چینی که در جاده صاف هم چپ می‌کردند و کلی خسارات جانی و مالی به بار می آوردند…
  • محمد IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    30 0
    چرا شورای شهر هریم بزرگراه و مکانی که باید فضای سبز باشد و حتی مبادرت به فطع درختانی که در قسمتی از ان محدوده بوده کرده . و در پاسخ به شکایت اهالی . ما در هر مکانی می توالنیم جواز ساخت بدهیم حتی در پیادرو............و این جواز قسمتی از پیادرو هم در بر گرفته ضلع غربی یادگار امام تقاطع خیابان امام خمینی که ساختمان هفت طبقه چسبیده به خانهای کوچک همانند دیواری بلند جلوگیری از تابش نور خورشید ..... این زورگوی و ضلم در حق خانهای که ملکین آنها سالهاست که مالیت داده وحتی پارکی که در آن محل هست با همکاری و همیاری ساکنین به وجود آمده
  • US ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    32 0
    از آنجایی که شما مجبور به خرید واگن از چین هستید چاره ای نیست باید تحمل کرد ولی ببینید کشورهای اطراف شما از کجا می خرند که واگنهای بهتری دارند. ضمنا از چین بخواهید کار باکیفیت تری ارائه دهد اگر نه پس می فرستید. درخاتمه این که کجا ها را آسفالت کرده اند که ما نمی بینیم. اقلا اعلام کنند ما از آن خیابانها تردد کنیم که ماشینهایمان سالم تر بمانند.
  • US ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    31 0
    کیفیت چینی؟ یا جیب شما؟ کدومش؟
  • US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    34 0
    چرا متون قرار داد را منتشر نمى کنين. اگر به خاطر مسائل تحريم ها مجبور شدين با واسطه ها قرار داد ببندين اين موضوع اما و اگر هاى زيادى درست مى کنه که مسلما به نفع مردم ايران نيست
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    زیر گذر میدان امام علی کلان شهر صنعتی اصفهان بسیار الودگی اب و هوائی و صوتی دارد باید اتوبوس های بی ار تی برقی شارژی مجهز به کامپیوتر در این خط داشته باشد.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    هر گرانی بدون علت نمی باشد هر ارزانی بدون حکمت نمی باشد ضرب المثل های ایرانی دهخدا را بخوانید.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    خود روی تسلا برقی امریکائی با بیش از 6 دوربین و برقی و شارژی و مجهز به مونیتور کامپیوتر است.
  • DE ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    3 0
    یک فکری هم برای موش های شهر تهران بکنید ....