همشهری محله
-
فیلم | جویندگان راز های تهران
آنها را باید جویندگان گنجها و رازهای پنهان تهران نامید. همانهایی که با پای پیاده و دست خالی کوچهها و خیابانهای تهران مدرن امروز را - که کمتر نشانی از تاریخ کهنش را حفظ کرده - تا دل روستاهای پایتخت برای کشف و ثبت تاریخ این شهر جستهاند.
-
راز سادهزیستی وزیر و نماینده اسبق مجلس در گفت وگو با همسرش
اواخر سال ۱۳۶۲بود که مرتضی نبوی با وجود داشتن ۳فرزند قد و نیم قد، زندگی مشترکش را با مریم غروی شروع کرد. آن زمان همسر اول نبوی، به دلیل بیماری فوت کرده بود، نبوی مسئولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن را برعهده داشت و بچه ها نیاز به رسیدگی داشتند.
-
همسر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : آقای نبوی، هدیه بخر نیست!
اواخر سال ۱۳۶۲بود که مرتضی نبوی، زندگی مشترکش را با مریم غروی شروع کرد.خانم غروی می گوید: «من از زمانی که مجرد بودم اهل تجملات نبودم و بعد از ازدواجمان هم همین رویه را حفظ کردم و از خرید وسایل غیرضروری زندگی پرهیز میکنم.»
-
سومین جلسه«مدرسه بهاره» همشهری؛ امشب ساعت ۲۰ | سیر تحول موسیقی در مکتب تهران
مرکز تهرانپژوهی همشهری «مدرسه بهاره» با عنوان «تاریخ هنر، مکتب تهران» را برای علاقهمندان به هنر با حضور اساتید مطرح این حوزه با موضوعات معماری، تئاتر، سینما، فرش، موسیقی، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، و مجسمهسازی برگزار میکند. سومین جلسه مدرسه بهاره، امشب ساعت ۲۰ به صورت برخط تشکیل میشود.
-
محلهای با تکیههای تاریخی و بزرگ | تخته سنگ ۱۶۷ ساله، یادگار سید علینقی
محله دولاب را محله تکیههای بزرگ و تاریخی مینامند. بهخصوص تکیههایی که به دیگهای نذری بسیار بزرگ مشهور هستند. تکیه چال و حسینیه عسگری از مهمترین مکانهایی است که سالها میزبان عزاداران سالار شهیدان امام حسین (ع) بودهاند.۱۶۷
-
پشت پرده طراحی نشان مشهورترین دانشگاه ایران | فیلم
خانهموزه مقدم حوالی حسن آباد که گرانقیمتترین خانه تهران شناخته میشود کلکسیونی متنوعی از اشیای قدیمی را در دل خود جای داده است.
-
فیلم | ستاره های فوتبال ایران اینجا متولد شدند!
در ششمین نشست پژوهش محلهمن ، روایتهای جالب و کمتر شنیده شدهای از محله نازیآباد مطرح شد.
-
عشق و دوستی در زمینهای خاکی فوتبال | یتیمنوازی به سبک دولابیها
دولاب از روزگار قدیم زمینهای خاکی متعددی داشت و رسم بود که جوانها وقتی از کارهای روزمره دست میکشیدند به زمینهای خاکی میرفتند و با فوتبال سرگرم میشدند.
-
دومین جلسه «مدرسه بهاره» همشهری؛ امشب ساعت ۲۰ | نمایشنامهنویسی، تئاتر نوین در مکتب تهران
مرکز تهرانپژوهی همشهری «مدرسه بهاره» با عنوان «تاریخ هنر، مکتب تهران» را برای علاقهمندان به هنر با حضور اساتید مطرح این حوزه با موضوعات معماری، تئاتر، سینما، فرش، موسیقی، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، و مجسمهسازی برگزار میکند که دومین جلسه آن امشب ساعت ۲۰ به صورت برخط تشکیل میشود.
-
حکایت راهاندازی نخستین پمپبنزین تهران | مصدقیها اینجا تجمع کردند
همزمان با ورود اتومبیل به خیابانهای پایتخت مخازن بنزین هم در برخی خیابانها ساخته شد و این ماجراها را میتوان نقطه تغییر و تحولات اساسی در تهران دانست.
-
عیاران و پهلوانان دولاب چشم و چراغ محله بودند
ورزش زورخانهای در فرهنگ اهالی دولاب همواره جایگاه خاصی داشته و پهلوانان خوشنامی در این محله تاریخی میزیستند. حاج کاظم دولابی یکی از نخستین پهلوانهای دولاب به شمار میرود که بارها با پهلوانهای مشهور ایران مسابقه داد و بازوبند پهلوانی پایتخت را هم بر بازو بست.
-
خاطرات جذاب خیابان واگنخانه تهران | وقتی راننده واگن اسبی، هوس خیار خوردن میکرد!
خیابان واگن خانه در محله دولت که این روزها به خیابان اکباتان معروف است حدود سال ۱۲۶۸ شمسی ایستگاه نخستین وسیله حملونقل عمومی پایتخت بود. واگنهای اسبی یا همان ترامواهای اسبی دوران قاجار در این خیابان پارک میشدند و هر روز مسافران زیادی از جماعت تهرانی را جابهجا میکردند.
-
ایستاده با چراغ راهنما | چراغهای راهنمایی چطور به خیابانهای تهران آمدند؟
امروز دیگر این تصور که یک چهارراه شلوغ و پررفت و آمد چراغ راهنمایی نداشته باشد غیرممکن است. یک قرن پیش نیز زمانی که خودروها به جای چهارپایان و درشکهها مسئولیت جابجایی مسافران را در خیابانهای تهران به عهده گرفتند، نخستین بار جای خالی چراغ راهنمایی در چهارراههای شلوغ پایتخت احساس شد.
-
حصار و باروی خشتی محافظ کشاورزان دولابی بود
روزگاری به جای خیابانهای شلوغ محله اصفهانک تا چشم کار میکرد زمین کشاورزی دیده میشد و کوچهباغها و مزارعی که دل هر رهگذری را میبرد. آن روزها روستای اصفهانک دولاب قلعهای خشت و گلی داشت با ۴ برج دیدهبانی در چهار سو و دیوارهایی به ارتفاع بیش از ۷ متر که دهها خانواده در آن زندگی میکردند.
-
سرزمین عرفان و دانش | آشنایی با برجستهترین عالمان و عرفای دولاب
در اهمیت جایگاه علمی و مذهبی دولاب همین بس که محمد ابن جریر طبری، صاحب کتاب تاریخ طبری، در خاطرات خود از سفر به دولاب و نشستن پای درس علمای بزرگی چون ابوالبشر دولابی نوشته است. آبادی کهن دولاب در طول تاریخ خود میزبان جلسات مذهبی و عالمان بزرگ دینی بوده است.
-
اینجا نخستین محل زندگی ارامنه در تهران است
آبادی کهن دولاب در طول تاریخ خود پذیرای اقوام و مهاجران بسیاری از نقاط مختلف کشور بود. وجود گورستان قدیمی ارامنه در اراضی دولاب، یکی از مهمترین نشانههایی است که گواهی میدهد زندگی ارامنه در دولاب قدمت بسیار دارد. در ادامه به ماجرای کوچ ارامنه به دولاب و رسم خاص آنها در این آبادی پرداختهایم.
-
کلانشهرهای جهان از آبهای سطحی و بارندگیها برای تقویت فضای سبز بهرهمیگیرند
جذب آب باران برای آبیاری درختها
زمین گرم و شهرها خشک و کم آب میشوند اما انسانها در محل زندگی خود به فضای سبز نیاز دارند. آبیاری این فضای سبز در کلانشهرهای جهان با استفاده از جریانهای سطحی آب و ذخیره آن انجام میشود تا منابع آبی دیگر مانند سدها یا چاهها به مصرف آشامیدنی برسد.
-
نخستین وسیله حمل و نقل عمومی پایتخت چه بود؟
روزگاری درشکهها نخستین و البته محبوبترین وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت بودند. پیش از ورود تاکسی به خیابانهای تهران، درشکهها مدرنترین و سریعترین وسیله حمل و نقل بودند که مسافران را از مراکز پررفت و آمدی چون سینماها، سالنهای تئاتر و ایستگاههای شلوغ شهر به مقصد میرساندند.
-
ماشین بنز لهجه کنیها را تغییر داد! | ماجرای کدخدای پونک و ماشینهایش
بنز آلمانی سفیدرنگ مرحوم حاج محمد یعقوبی از اهالی محله بالون روستای کن نخستین ماشینی بود که کوچهباغهای کن را بالا و پایین میرفت و نگاه رهگذران را خیره میکرد. ماشینی که زمینهساز تحولات بسیار زیادی در این روستا شد.
-
پارکابیها در تهران قدیم چه می کردند؟ | پذیرایی از شوفرها با چای مجانی!
درست است که با ورود اتومبیل به خیابانها، تهران دیگر شهر خوشآبوهوایی نیست اما نباید فراموش کنیم که اتومبیل اساسا برای پایتختنشینها منشا خیر و برکت بوده و بسیاری از مشاغل که دست بر قضا برخی از آنها نان و آبدار هم بوده، بعد از پیدایش اتومبیل در خیابان های پایتخت شکل گرفته است.
-
لشکرگاه افراسیاب در کدام نقطه تهران بود؟
دولاب قدمتی هزار ساله دارد. روستایی وسیع که با زمینهای زراعی خود شناخته میشد و اکنون به یکی از محلههای تهران تبدیل شده است. دولاب در طول تاریخ خود وقایع بسیاری را از سر گذرانده و چهرههای برجسته بسیاری نیز به جامعه علمی، فرهنگی و مذهبی تقدیم کرده است. در ادامه به تاریخ کهن این آبادی پرداختهایم.
-
حسن هندی، متخلفترین راننده تهران | روزی که مسافر ایستاده جریمه داشت
ماجرای جریمه در تهران و ورود و خروج رانندهها به «محکمه خلاف» روایت شنیدنی است که هر راننده تهرانی باید آن را بداند.
-
فیلم | پیر محلههای تهران | ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران
روزگاری دولاب نه محلهای کوچک در دل تهران، بلکه آبادی بزرگی بود مملو از زمینهای زراعی گندم و جو و باغهایی انبوه در بیخ گوش پایتخت.
-
نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچهپولدارها بود
جابهجایی دانش آموزان از خانه تا مدرسه و بالعکس در دوران سلطنت پهلوی در ایران باب شد. این سیستم حملونقل بیشتر مختص فرزندان رجال و پولدارها بود.
-
قصه زهره و نوشآفرین خانم و نخستین مدرسه دخترانه طرشت | مکتبخانههای طرشت را زنان مدیریت میکردند
قصه راهاندازی مدرسه و باسواد شدن بچههای محله طرشت با نام زنانی گره خورده است که همه هموغمشان رشد و تعلیم بچههای روستا بود.
-
چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک میکردند؟
با توسعه شهر، افزایش جمعیت، توسعه حمل و نقل و افزایش شمار خودروها حالا دیگر کوچه و خیابانی را در پایتخت نمیتوان پیدا کرد که شهروندان خودروهای خود را در حاشیه آن پارک نکرده باشند. اما روزگاری در تهران قدیم وقتی نخستین نسل اتومبیلها وارد خیابانهای شهر شدند، رسم بود که رانندگان وسط خیابان پارک کنند.
-
این اتوبوس شمیران به در و دیوار میخورد
خیابانهای پرشیب و سربالاییهای نفسگیر و از همه مهمتر مسافت طولانی شمیران تا تهران، از مشکلات تردد ساکنان این منطقه سردسیر به مرکز شهر بود.
-
روایتهایی از نخستین شرکتهای مسافربری | وقتی گاریخانهها به گاراژ تبدیل شدند
قریب به اتفاق پژوهشگران ورود اتومبیل به خیابان های تهران را یکی از نشانه های پررنگ همسو شدن پایتخت با وقوع انقلاب صنعتی در شهرهای بزرگ می دانند و از آن به عنوان نقطه عطفی در ترقی و پیشرفت روزافزون تهران نام می برند.
-
نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
گرفتن گواهینامه هنوز هم برای خیلیها یک چالش بزرگ است. در تهران قدیم، وقتی اتومبیل به عنوان پدیده دنیای مدرن جای درشکهها را گرفت، رانندهها برای نخستین بار با چالشی به نام گواهینامه یا به قول قدیمیها «تصدیق» روبرو شدند.
-
هزینه حمل و نقل عمومی در گذشته چگونه گرفته میشد
بلیت پاره بده، جایزه بگیر
دهه ۳۰ وقتی اولین اتوبوس ها در خیابان های تهران حرکت کردند، مسافران باید هزینه سوار شدن و استفاده از این وسیله نقلیه را نقدی پرداخت می کردند. شاگرد شوفر که معمولا فردی تنومند بود، برای کمک به راننده و نظم دهی مسافران در تمام مسیر حضور داشت.