دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۱ - Jan 3, 2005
فرزندان سارق جان مادرشان را گرفتند
010518.jpg
گروه حوادث: كيفرخواست پرونده خواهر و برادري كه نقشه سرقت از منزلشان را با همدستي دو نفر از دوستان خود كشيده بودند روز گذشته از سوي دادسراي امور جنايي تهران صادر شد.
اواسط ارديبهشت ماه خبر وقوع يك سرقت از منزل كه منجر به سكته قلبي زن صاحب خانه و فوت وي شده بود به اطلاع مأموران اداره آگاهي و بازپرس عرفان رسيد.
تحقيقات پليسي در اين خصوص آغاز شد، مأموران در بررسي هاي اوليه متوجه شدند سارقان دو نفر بوده و مقدار زيادي از طلاجات و اموال با ارزش منزل را ربوده اند.
جسد زن صاحب خانه كه ظاهراً با مشاهده سارقان دچار سكته قلبي شده بود به پزشكي قانوني انتقال يافت.
مدتي از اين حادثه نگذشته بود كه يك روز دختر و پسر خانواده مالباخته كه غم مرگ مادرشان را نيز بر دل داشتند به اداره آگاهي مراجعه كرده و پسر جوان يكي از دوستانش به نام شهريار را به عنوان سارق منزل به مأموران آگاهي معرفي كرد.
مأموران براي انجام بازجويي هاي لازم شهريار را بازداشت و به اداره آگاهي انتقال دادند، شهريار در مراحل تحقيق ضمن اعتراف به بزه انتسابي خود يك حقيقت تلخ را براي مأموران فاش كرد.
شهريار به افسر پرونده گفت: اوايل ارديبهشت ماه رحمان و عصمت، دختر و پسر زن جان باخته مرا به خانه خودشان دعوت كرده و نقشه سرقت از منزلشان را برايم بازگو كردند. با نقشه اي كه از سوي آنان تنظيم شده بود يك روز كه اين خواهر و برادر از خروج چند ساعته والدينشان از خانه مطلع بودند براي سرقت تعيين شد. با كليدي كه آنان در اختيار من و همدستم قرار داده بودند در زمان تعيين شده به خانه آنان مراجعه كرديم. كسي در خانه نبود. مشغول جمع آوري اثاثيه باارزش و طلاجات خانه كه مكان قرار گرفتن آنها را همين خواهر و برادر به ما اطلاع داده بودند، بوديم كه ناگهان در منزل گشوده شد. مادرشان بي خبر از حضور ما وارد خانه شد وقتي به طور ناگهاني متوجه حضور ما در خانه شد وحشت  كرد و از ترس سكته كرد. ما فرصتي نداشتيم بدون توجه به وضعيت نامناسب زن صاحب خانه نقشه خود را به پايان رسانده و خانه را ترك كرديم.
با اعترافات شهريار، رحمان و عصمت نيز بازداشت شدند و در مراحل بازجويي اعترافات شهريار را تأييد كردند.
خواهر و برادر مذكور به افسر پرونده گفتند:« نقشه سرقت با ما بود ولي بعد از مرگ مادرمان به شدت از عملي كه مرتكب شده بوديم پشيمان شديم. شهريار و همدستش نيز در تقسيم اموال عادلانه برخورد نكردند و اين مسأله موجب ناراحتي بيشتر ما شد به همين دليل به آگاهي مراجعه كرده و شهريار را به مأموران معرفي كرديم».
رحمان و عصمت با قيد ضمانت از سوي بازپرس حسيني آزاد شدند.
پزشكي قانوني شهريار را ۴۰ درصد در مرگ زن صاحب خانه مقصر دانسته و بازپرس حسيني نيز كه از ميانه دادرسي، رسيدگي به اين پرونده بر عهده وي قرار داده شده بود تحقيقات كامل از متهمان را انجام داد و روز گذشته كيفرخواست اين پرونده صادر و براي رسيدگي تكميلي به دادگاه كيفري استان ارجاع داده شد.

رئيس پليس ۱۱۰ كشور خبر داد
كاهش ۱۲ درصدي سرقت مسلحانه و راهزني در كشور
010515.jpg
گروه حوادث: رييس مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ كشور گفت: سرقت مسلحانه، راهزني و سرقت از منازل در ۹ ماه اول امسال بين ۸ تا ۱۲ درصد كاهش داشته است.
سردار اسكندر مؤمني روز يكشنبه با اشاره به كاهش ۳ و نيم درصدي جرايم طي ۹ ماه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ايجاد امنيت و گسترش آن در جامعه را در گرو همكاري تنگاتنگ پليس با اصحاب رسانه ها دانست و به خبرنگاران گفت: تماس با ۱۱۰ با ۱۱ درصد رشد، طي مدت ياد شده به ۱۹ ميليون و ۸۵۳ هزار و ۵۶۴ مورد رسيده كه از اين تعداد، ۵ ميليون و ۹۰۰ تماس به عمليات پليسي منجر و تيم هاي پليس به محل مأموريت اعزام شده اند.
وي با اشاره به فعاليت سيستم هاي كنترلي در كنار ۱۱۰ گفت: مركزي تحت عنوان تماس هاي كنترلي در مركز فرماندهي و كنترل ۱۱۰ استانها فعال و وظيفه آن دريافت نظرات مردم در مورد نحوه عملكرد پليس ۱۱۰ است كه روزانه در همين راستا، ۵۰۰ تماس تلفني توسط پليس با مردم برقرار مي شود.
سردار مومني با اشاره به اين كه بر اساس آمارهاي موجود ۷۵ درصد مردم از عملكرد پليس ۱۱۰ رضايت دارند، اظهار داشت: در حال حاضر يكهزار و ۴۰۰ خط ۱۱۰ در سراسر كشور فعال است و مردم مي توانند در هر مكاني بدون گرفتن كد با ۱۱۰ تماس بگيرند
وي در پايان در خصوص آموزش فرماندهان پاسگاهها در سراسر كشور گفت: در بهمن  ماه سال جاري دوره دوم آموزشها برگزار مي شود.

تشكيل دادگاه و پليس ويژه اطفال و نوجوانان
فارس: با تصويب لايحه دادگاه اطفال و نوجوانان در مجلس شوراي اسلامي، دادگاه اطفال و پليس ويژه اطفال و نوجوانان تشكيل مي شود.
لايحه دادگاه اطفال و نوجوانان از ۵۵ ماده و ۲۲ تبصره تشكيل شده و توسط رئيس قوه قضائيه براي تصويب تقديم دولت و مجلس شوراي اسلامي شده است.
اين لايحه با همكاري قوه قضائيه، نمايندگي يونيسف در ايران و جمعي از استادان دانشگاههاي كشور تهيه شده است.
در مقدمه اين لايحه عنوان شده كه اصلاحات و تغييرات اين قانون در راستاي توجه هاي اسلامي و كنوانسيون ها و مقررات بين المللي صورت گرفته است و با تصويب آن تحولات مهمي از جمله تغيير در مجازاتها، شيوه اداره دادگاهها و تاسيس نهادهاي فرا كيفري براي افراد زير سن ۱۸ به وجود خواهد آمد.
فصل اول اين قانون تشكيلات و صلاحيت دادگاه اطفال و نوجوانان را مشخص كرده است كه بر اساس آن دادگاه اطفال و نوجوانان از يك قاضي و دو مشاور تشكيل مي شود.
بر اساس ماده دو اين قانون، قاضي دادگاه و دادسراي اطفال و نوجوانان توسط رئيس قوه قضائيه از بين قضاتي كه شايستگي آنان را براي اين امر با رعايت سن و جهات ديگر (از قبيل تأهل و ترجيحاً داشتن فرزند، گذراندن دوره آموزشي و...) محرز بداند با داشتن حداقل ۵ سال سابقه خدمت قضايي انتخاب مي كند.
مشاوران دادگاه نيز از بين شخصيت هاي علمي، فرهنگي، دانشگاهي، اداري اعم از شاغل و يا بازنشسته يا معتمدان محل كه به امور اطفال و نوجوانان آشنا هستند و آگاهي و تجربه كافي داشته باشند، انتخاب مي شوند.
بر اساس اين قانون، راي مشاوران دادگاه اطفال مشورتي است و براي انتخاب مشاوران دادگاههاي اطفال و نوجوانان، رئيس حوزه قضايي هر محل عده اي را كه واجد شرايط بداند و براي هر شعبه حداقل ۱۰ نفر مرد و زن را به رئيس دادگستري استان پيشنهاد مي كند تا ايشان از بين آنان حداقل ۴ نفر را براي مدت ۲ سال به اين سمت تعيين  نمايد. انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
حق الزحمه مشاوران براي هر جلسه حضور به ميزاني كه در آيين نامه اي كه توسط وزير دادگستري تهيه و به تصويب رئيس قوه قضائيه مي رسد تعيين و توسط رئيس كل دادگستري استان پرداخت مي شود.
بر اساس ماده سه اين قانون هرگاه قاضي دادگاه اطفال و نوجوانان به جهتي از جهات قانوني از انجام وظيفه باز بماند حسب مورد با موافقت رييس قوه قضائيه، رئيس دادگستري يا دادستان مي توانند شخصاً به جاي او انجام وظيفه كنند يا يكي از قضات واجد شرايط را به جاي قاضي دادگاه اطفال و نوجوانان به طور موقت رسيدگي نمايند.
بر اساس ماده چهار اين قانون در كنار دادگاه هاي اطفال و نوجوانان و در محل تشكيل آن،  شعبه اي از دادسراي عمومي و انقلاب به سرپرستي يكي از معاونان دادستان و در صورت لزوم يك يا چند داديار و بازپرس داير مي گردد و در هر حوزه قضايي شهرستان يك يا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان بر حسب نياز تشكيل مي شود.
تا زماني كه دادگاه اطفال و نوجوانان در محلي تشكيل نشده است به كليه جرايم اطفال و نوجوانان در شعبه دادگاه عمومي جزايي يا دادگاهي كه وظايف آن را انجام مي دهد مطابق اين قانون رسيدگي  مي شود.
مطابق ماده شش اين قانون رسيدگي به جرايمي كه مجازات قانوني آنها قصاص نفس يا اعدام يا رجم يا صلب و يا حبس ابد باشد در دادگاه كيفري استان به عمل خواهد آمد و در هر استان شعبه يا شعبي جهت رسيدگي به جرايم موضوع اين ماده از بين قضاتي كه صلاحيت رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان را دارند با ابلاغ رييس قوه قضائيه تعيين مي گردد.
دادگاه كيفري استان براي رسيدگي به جرايم اطفال ونوجوانان در مركز يا شهرستان هاي تابع آن استان كه جرم در آن محل ارتكاب يافته و يا متهم دستگير و يا اقامت دارد حسب مورد تشكيل مي شود و حضور مشاوران براي رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان در دادگاه كيفري استان الزامي است.
رئيس دادگستري يا رئيس كل دادگاه هاي شهرستان حسب مورد رياست دادگاههاي اطفال و نوجوانان را نيز بر عهده دارد.
بر اساس ماده شش مرجع رسيدگي به درخواست تجديدنظر آراء و تصميمات دادگاههاي اطفال و نوجوانان شعبه اي از دادگاه تجديد نظر استان است كه با ابلاغ رئيس قوه قضائيه تعيين مي گردد.
مطابق ماده نه اين قانون به كليه جرايم اطفال و نوجواناني كه سن آنها بيش از ۹ سال و كمتر از ۱۸ سال تمام خورشيدي است در دادگاه اطفال و نوجوانان رسيدگي مي شود.
ماده ده اين قانون اطفال را در صورت ارتكاب جرم مبري از مسئوليت كيفري دانسته و تربيت آنان را منوط به نظر دادگاه به نحو مقرر در اين قانون عنوان كرده است.
بر اساس اين قانون ملاك صلاحيت دادگاه و تعيين نوع و ميزان مجازات سن متهم زمان ارتكاب جرم است و منظور از طفل كسي است كه به حد بلوغ شرعي نرسيده باشد.
مطابق ماده ۱۱ اين قانون هرگاه يك يا چند طفل با مشاركت يا معاونت اشخاص بزرگسال مرتكب جرم شوند فقط به جرايم اطفال و نوجوانان در دادگاه اطفال و نوجوانان رسيدگي مي شود و در صورت اختلاف در صلاحيت بين دادگاه هاي اطفال و نوجوانان، حل اختلاف بر طبق مقررات آيين دادرسي مدني به عمل مي آيد و در صورت اختلاف در صلاحيت دادگاه و دادسراي اطفال و نوجوانان، نظر دادگاه متبع است.
فصل دوم اين قانون نحوه دادرسي جرائم اطفال و نوجوانان را تعيين كرده به طوري كه كليه اقدامات اعم از تعقيب،  تحقيق و رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان كمتر از ۱۵ سال تمام خورشيدي، به شرط آنكه مجازات قانوني جرم ارتكابي فقط حبس كمتر از ۳ سال و يا جرم منافي عفت باشد توسط دادگاه اطفال و نوجوانان به عمل مي آيد و دادگاه مذكور كليه وظايفي را كه بر طبق قانون به عهده ضابطان دادگستري است، انجام مي دهد. در غير از موارد مذكور تعقيب و تحقيقات مقدماتي توسط دادسرا بر طبق اين قانون انجام مي شود.
بر اساس تبصره ماده سيزده در جرايم مشهود، هرگاه مرتكب، طفل يا نوجوان باشد ضابطان دادگستري مكلف اند پس از دستگيري، متهم را بي درنگ، حسب مورد، به دادسرا يا به دادگاه اطفال و نوجوانان معرفي نمايند و انقضاء وقت اداري و نيز ايام تعطيل مانع از رجوع به دادسرا يا دادگاه اطفال و نوجوانان نيست.
بر اساس ماده ۱۴اين قانون در جرايمي كه مجازات قانوني آن كمتر از ۳ سال حبس يا مجازات تعزيري ديگري غير از حبس خواه به تنهايي يا توأم با مجازات هاي ديگر باشد، دادسرا يا دادگاه مي تواند با ملاحظه شخصيت، منش، وضع اجتماعي و تحصيلي متهم و اوضاع و احوال وقوع جرم، تعقيب كيفري را به شرطي كه متهم شاكي يا مدعي خصوصي نداشته باشد، حسب مورد موقوف يا از يك تا سه سال معلق نمايد.
دادسرا يا دادگاه ضمن صدور منع قرار تعقيب به متهم متذكر مي شود كه اگر ظرف مدت مذكور از تاريخ صدور قرار مرتكب جرم ديگري گردد، علاوه بر اين جرم به اتهام سابق نيز تحت تعقيب قرار مي گيرد.
در ماده ۱۵ اين قانون آمده است: دادسرا يا دادگاه حسب مورد براي حل و فصل دعوي جبران خسارت ناشي از جرم يا سازش طرفين موضوع را به شوراي حل اختلاف، مددكاران اجتماعي يا هر شخص صالح ديگري به عنوان ميانجي ارجاع مي نمايد ميانجي كوشش لازم و جهد كافي به برقراري سازش بين طرفين به عمل مي آورد و در هر صورت گزارش اقدامات خود را براي اخذ تصميم در مهلتي كه دادسرا يا دادگاه تعيين مي كند، تسليم مي نمايد. دادسرا پس از وصول گزارش ميانجي دال بر سازش طرفين قرار موقوفي تعقيب صادر و در صورت عدم سازش پرونده را براي اخذ تصميم به دادگاه ارسال مي دارد.
دادگاه نيز پس از وصول گزارش حسب مورد قرار موقوفي تعقيب صادر و يا شروع به رسيدگي مي نمايد. اين قانون اقدام به سازش ضمن اجراي حكم را نيز جايز دانسته است.
مطابق ماده ۱۶ اين قانون در جريان تحقيقات مقدماتي، دادگاه اطفال و نوجوانان، متهمان بين ۹ سال تا ۱۵ سال تمام را به والدين يا سرپرست قانوني يا در فقدان آنان به هر شخص حقيقي يا حقوقي كه مصلحت بداند مي سپارد و اشخاص مذكور ملزم اند هرگاه حضور طفل يا نوجوان لازم باشد او را به دادگاه معرفي نمايند طفل يا نوجوان نيز ملزم به معرفي خود به دادگاه است.
بر اساس ماده مذكور در مورد متهمان بين ۱۵ سال تا ۱۸ سال تمام نيز به تشخيص دادسرا يا دادگاه اطفال و نوجوانان حسب مورد يا به ترتيب فوق اقدام مي شود يا متهم با اخذ كفيل آزاد مي گردد و در صورت عجز از معرفي كفيل يا در جرايم عليه امنيت و يا جرايمي كه مجازات قانوني آن اعدام يا حد يا قصاص يا بيش از خمس ديه كامل و يا ۳ سال يا بيش از ۳ سال حبس است، دادسرا يا دادگاه مي تواند در مواردي كه احتمال از بين رفتن آثار و دلايل جرم، تباني متهم با متهمان ديگر يا شهود يا مطلعان واقعه، جلوگيري از اداي شهادت شهود و بيم فرار يا مخفي شدن متهم باشد قرار نگهداري موقت متهمان ۱۵ تا ۱۸ سال را در كانون اصلاح و تربيت صادر كند. مطابق ماده ۱۷ پس از پايان تحقيقات مقدماتي چنانچه عمل انتسابي جرم نباشد يا دلايل كافي بر توجه اتهام وجود نداشته باشد يا متهم به جهات ديگر قانوني قابل تعقيب نباشد، دادسرا اطفال و نوجوانان حسب مورد قرار منع يا موقوفي تعقيب يا حكم بر برائت صادر مي نمايد و در غير اين صورت پرونده با صدور كيفر خواست به دادگاه اطفال و نوجوانان ارسال مي شود و اگر موضوع بدوا در دادگاه مطرح شده باشد دادگاه قرار رسيدگي صادر و وقت جلسه رسيدگي را به ولي يا سرپرست قانوني طفل يا نوجوان، وكيل وي و داستان ابلاغ مي كند.
ادامه دارد

دختر دانشجو از فعاليت يك شبكه فساد پرده برداشت
گروه حوادث: دختر دانشجويي كه در جريان يك تصادف به دام پليس افتاده بود، از فعاليت يك خانه فساد در منطقه گيشا پرده برداشت.
به گزارش خبرنگار ما، چندي قبل دختر ۲۱ ساله اي به نام مژگان ، توسط مأموران گشت كلانتري گيشا به همراه پسري دستگير شد. وي پس از انتقال به كلانتري تحت بازجويي قرار گرفت و در نخستين اظهاراتش از همكاري با يك شبكه فساد پرده برداشت.
مژگان در نخستين اظهاراتش به مأموران گفت: حدود ۲ سال قبل بود كه در رشته نساجي در يكي از دانشگاه هاي تهران قبول شدم و از شهرستان سمنان به تهران آمدم. پس از يك سال كه از تحصيلم مي گذشت پدرم در يك سانحه تصادف جان باخت و من كه براي ادامه تحصيل با مشكل مالي روبه رو شده بودم، تصميم گرفتم تا به هر ترتيبي هست كار كنم. مژگان در ادامه گفت: يك روز وقتي دلم خيلي گرفته بود به پاركي رفتم. در آن جا با پسري به نام مهران آشنا شدم، بعد از چند جلسه ملاقات مهران به من پيشنهاد كار داد و مرا با زني به نام رعنا (۴۵ ساله) كه سركردگي يك شبكه فساد را برعهده داشت آشنا كرد. از آن موقع بود كه براي تأمين مخارج زندگي و تحصيلم مجبور به تن فروشي شدم.
اين گزارش حاكي است، مژگان زماني كه به همراه مهران در حال گردش در شهر بودند با خودرويي تصادف كرده و وقتي كه مأموران كلانتري براي بررسي صحنه تصادف به محل آمدند متوجه شدند كه مژگان با مهران رابطه دارد، آنان را دستگير كردند.
هم اكنون پرونده مژگان براي رسيدگي به دادسراي ارشاد فرستاده شد و تلاش براي شناسايي و دستگيري اعضاي اين شبكه ادامه دارد.

حادثه در جهان
دعوا بر سر سرپرستي كودك
سي.ان.ان: دادگاه عالي ايالت فلوريدا روز گذشته پسر بچه سه ساله اي را كه مادر واقعي و پدر و مادر خوانده وي بر سر پذيرش سرپرستي وي دعوا داشتند بي توجه به درخواست وي به مادر واقعي اش سپرد.
آماندا هاپكين پس از به پايان رسيدن دادگاه پسر خود ايوان اسكات را به منزل خود برد. آماندا درحال حاضر با همسر و دختر نوزاد خود زندگي مي كند. دان و جي اسكات كه از زمان تولد ايوان وي را بزرگ كرده اند اعلام كردند كه قطعاً درخواست تجديدنظر خواهند كرد. دان اسكات در مصاحبه اي مطبوعاتي در اين خصوص گفت: ايوان هنوز براي درك اين تمايزات بسيار كوچك است. او اكنون نمي تواند درك كند كه چرا وي را از ما جدا كرده اند. به گزارش مأمور تحقيق پرونده آماندا و پدر ايوان هنوز با هم ازدواج رسمي نكرده بودند و وي زماني متوجه بارداري اش شد كه مورد ضرب و شتم شديد وي قرار گرفته و به پزشك قانوني رفته بود. وي در طول زمان بارداري اش با خانواده اسكات آشنا شده و از آنها خواهش كرد سرپرستي ايوان را پس از تولد وي به عهده بگيرند. چند ساعت پس از تولد ايوان، آماندا وي را به خانواده اسكات تحويل داده و شناسنامه اي با نام فاميل اسكات براي وي گرفته شد. قرار است دادگاه جنايي رسيدگي به شكايات خانواده اسكات را ظرف چند هفته آينده بررسي كند.
دستگيري اخاذان جسور
سي.ان.ان: پليس شهر آرلينگتون ايالت اوهايو روز گذشته دو مردي را كه با زور وارد منزل يك پيرمرد شده و وي را مجبور به دريافت ده هزار دلار پول نقد از حساب بانكي اش كرده بودند با هوشياري مأموران بانك بازداشت كرد.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، ضاربان فوق به زور وارد منزل جان هانسل شده و وي را مجبور كردند همراه آنها به بانك رفته و مبلغ ده هزار دلار به آنها بپردازند. زماني كه جان به همراه يكي از دو سارق وارد بانك شد، و تقاضاي دريافت چنين مبلغي را كرد كارمند بانك كه متوجه كبودي ناشي از ضرب و جرح بر روي پيشاني پيرمرد ۷۵ساله شده بود با پليس تماس گرفت.پليس سپس دو نفر را به دو مورد آدم ربايي و ضرب و جرح شديد متهم كرده است.
ايجاد حريق عمدي به دليل نگرفتن هديه كريسمس
مرد ۲۱ ساله اي كه در شب كريسمس هيچ هديه اي از جانب خانواده اش دريافت نكرده بود پس از عصبانيت فراوان خانه والدينش را به آتش كشيد.
پليس ايالت پنسيلوانيا، استيون موراي را به اتهام ايجاد حريق عمدي و به خطر انداختن جان ديگران متهم كرده است. البته در اين حادثه هيچ كس آسيب جدي نديده است.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، استيون شب حادثه به محل كار خود در بيمارستان رفته اما پس از مدتي از بيمارستان خارج شد، و به منزل پدري اش مي رود و آن جا را به آتش مي كشد. وي در حال حاضر با قرار وثيقه يك ميليون دلاري تا زمان تشكيل دادگاه آزاد است.
دولت چين از ۱۲ هزار كارمند متخلف امتحان گرفت
شين هوا: دولت چين ۱۲ هزار و ۴۹۰ نفر را در ايالت «سي چوان» كه بدون شركت در آزمون، وارد ادارات دولتي شده بودند، از كار بركنار و دوباره از آنان امتحان گرفت.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا» ، با وجود اينكه سازمان نيروي انساني ايالت «سي چوان» چين براي جذب نيروي مورد نياز ادارات دولتي، آزمون ورودي برگزار مي كند، اما دولت چين در سال ۲۰۰۴متوجه شد كه ۱۲هزار و ۴۹۰ نفر بدون شركت در اين آزمون به استخدام ادارات درآمده اند.
براساس اين گزارش، دولت چين پس از دريافت اين خبر، تمام اين افراد را از كار بركنار و در روزهاي آخر سال ۲۰۰۴ دوباره از آنان امتحان گرفت كه از ميان آنها ۱۰ هزار و ۷۸۰ نفر پذيرفته شدند.
در همين حال، دولت به تمام ادارات هشدار داده است، اگر تخلفي در زمينه جذب نيروي انساني مرتكب شوند، به شدت با آنان برخورد خواهد شد.

اخاذي با كارت انجمن حمايت از بيماران كليوي
گروه حوادث: مردي كه با تهديد اسلحه قلابي اقدام به اخاذي از شهروندان تهراني مي كرد توسط مأموران كلانتري منطقه دربند بازداشت شد.
مأموران كلانتري منطقه دربند عصر روز شنبه موفق به دستگيري مردي شدند كه با سوءاستفاده از كارت عضويت انجمن حمايت از بيماران كليوي مرتكب چندين فقره اخاذي از شهروندان تهراني شده بود.
اين مرد اخاذ كه خود مبتلا به بيماري كليوي بود بعد از اخذ كارت عضويت اين انجمن با در دست داشتن يك قبضه سلاح كمري قلابي به در منازل شهروندان تهراني مراجعه كرده و تحت اين عنوان كه قصد جمع آوري كمك براي اين بيماران را دارد از آنها طلب پول مي كرد. اگر به وي پول مورد نظرش پرداخت مي شد كه وجه نقد را دريافت كرده و محل را ترك مي كرد، در غير اين صورت با تهديد اسلحه و ايجاد وحشت مبلغ مورد نظر خود را طلب مي كرد.
آخرين بار قصداخاذي از زني كه در منطقه دربند زندگي مي كرد را داشت كه زن مذكور از پرداخت پول امتناع كرد و اين مسئله باعث شد مرد اخاذ با اسلحه وي را تهديد كند. زن كه قصد تسليم شدن در برابر مرد مسلح را نداشت شروع به داد و فرياد كرد و همسايه ها با شنيدن صداي وي به كمك او شتافته و با اطلاع رساني به كلانتري محل، مرد اخاذ دستگير شد.
وي تاكنون در جريان بازجويي هاي پليس به ۴ فقره اخاذي از شهروندان تهراني اعتراف كرده است.
بررسي بيشتر در اين خصوص در اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

نقشه شوم برادري را به كشتن داد
ايسنا: فردي براي دستيابي به انگيزه غيراخلاقي، با همدستي همسر برادرش مرتكب قتل شد.
ماموران آگاهي كازرون پس از اطلاع از وقوع قتل، با حضور در محل حادثه، با جسد فردي روبه رور  شدند كه حين خواب به طريق بيرحمانه اي به قتل رسيده بود.
بررسي هاي اوليه حادثه به كشف تبري كوچك و برنده در زيرزمين و چاقوي ضامن دار در جيب شلوار مردانه اي در حمام منزل مقتول منجر شد.
تحقيقات بيشتر در اين زمينه از همدستي همسر مقتول با برادر وي خبر داد و پس از بازجويي متهمان توسط ماموران پليس، زن ۲۷ ساله مقتول اقرار كرد كه با برادر شوهر ۱۹ ساله اش رابطه غيراخلاقي داشته و به قصد ازدواج با يكديگر، همسرش را به قتل رسانده اند.
در روز حادثه، متهم به قتل كه مهمان برادر بود، به بهانه اي منزل وي را ترك كرده و پس از خروج همسر مقتول به بهانه ديدن پدر و مادر، بازگشته و با تنها يافتن مقتول، وي را با وارد كردن ضربات تبري كه از قبل خريداري كرده بود، در خواب به قتل مي رساند.
متهمان براي صدور حكم نهايي هم  اكنون در زندان به سر مي برند.

خروج غده تيروئيد نيم كيلويي از گلوي يك زن
ايسنا: غده تيروئيد نيم كيلويي از گلوي يك شهروند گرمساري خارج شد.
دكتر اعظم متقي جراح داخلي بيمارستان امام خميني (ره) گرمسار با اعلام اين خبر گفت:  اين غده ۵۲۰ گرم وزن داشت كه جزو نادرترين تيروئيدها نيز محسوب مي شود.
وي در اين باره توضيح داد: زهرا حسيني ۴۲ ساله به علت بزرگي و علائم پركاري تيروئيد و احساس خفگي به مدت ۲ سال قرص «متيمازول» مصرف مي كرده و ما نيز براي رفع بيماري اقدام به جراحي وي كرديم.
اين جراح گفت: خوشبختانه از ويژگي هاي اين عمل عدم آسيب ديدگي عصب حنجره  است.
اين جراح ويژگي دوم عمل را احتياج نداشتن به كلسيم برشمرد.
متقي در ادامه حال عمومي بيمار را خوب توصيف و اضافه كرد:  بيمار در حال حاضر مي تواند خوب صحبت كند. اين پزشك همچنين بيان كرد كه طي اين عمل هر چهار غده پاراتيروئيد بيمار را نيز خارج كرديم.
متقي يادآور شد: بيمار هم اكنون هيچ مشكلي ندارد. وي در پايان اين تيروئيد را بزرگترين غده تيروئيدي دانست كه در گرمسار عمل شده است.

توضيح يك خبر
احتراما ً درخصوص درج مطلبي تحت عنوان «كشف جسد يك نوزاد» مورخ ۲۵/۹/۸۳ طبق بررسي به عمل آمده و مدارك موجود به اطلاع مي رساند:
نوزاد مورد بحث پسر لب شكري و شش انگشتي در ساعت ۲۱ مورخ ۲۱/۹/۸۳ در دستشويي داخل حياط بيمارستان زنده پيدا گرديد كه پس از اقدامات لازم پرستاري در خصوص نگهداري نوزاد با هماهنگي كلانتري ۱۱۶ مولوي در ساعت ۳۰/۲۳ تحويل مأموران محترم كلانتري گرديده و پس از تشكيل پرونده از سوي كلانتري فوق در ساعت ۲۵/۱ بامداد تحويل مركز توانبخشي رفيده گرديده است و ظاهراً در ساعت ۳۵/۶ روز بعد از مركز توانبخشي، خبر فوت را به كلانتري اعلام مي نمايند و اين در حالي است كه مطلب اشاره به خبر پيدا شدن جسد نوزاد در دستشويي بيمارستان با مطالب فوق متفاوت مي باشد.

قاضي پرونده  قتل هاي محفلي كرمان:
دقت را فداي سرعت نمي كنيم
ايسنا: قاضي پرونده هاي قتل هاي محفلي كرمان با بيان اينكه هنوز پاسخ استعلام ما از پزشكي قانوني داده نشده است، گفت: هيچگاه دقت را فداي سرعت نخواهيم كرد.
مجيد دوستعلي در گفت  وگويي اظهار داشت: طولاني شدن رسيدگي به اين پرونده ، عادي است؛ كار كارشناسي انجام مي شود. ما بر حقانيت در اين پرونده تاكيد داريم و روي فوريت بحثي نداريم .وي با اشاره به اينكه روند رسيدگي به اين پرونده به گونه اي طي شده كه همه در جريان هستند، تصريح كرد: نظر كارشناسي نيازمند تامل است؛ ما به دنبال رسيدن به حق هستيم و هيچگاه دقت را فداي سرعت نخواهيم كرد اما هر گاه پاسخ استعلام ما از پزشكي قانوني ارسال شود و به لحاظ وجدان قضايي اقناع شويم، پاسخ خواهيم داد .
دوستعلي در پايان گفت: بنده پيگير هستم و آنها بيان كردند در حال انجام كار و ارائه  نظر كارشناسي خود هستند.

سارق حرفه اي پس از ۱۲ سال سرقت دستش رو شد
پليس:فردي كه به مدت ۱۲ سال اموال كارخانه اي را در شهرستان نيشابور به سرقت مي برد، سرانجام ديروز به دام افتاد.
فردي چندي پيش با مراجعه به كلانتري ۱۴ شهرستان «نيشابور» اظهار كرد: مدتي است با آمارگيري از انبار كارخانه ام متوجه شده ام كه وسايل الكتريكي كارخانه به سرقت مي رود و يقين دارم شخص يا اشخاصي هر از گاهي تعدادي از قطعات و لوازم را به سرقت مي برند.
براساس اين گزارش، اكيپي از كارآگاهان ويژه با زير نظر گرفتن كاركنان اين كارخانه به طور غيرمحسوس تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري سارق يا سارقان آغاز كردند. اين گزارش حاكي است، ماموران ديروز به فردي مشكوك شده و او را دستگير كردند. او در ابتدا منكر هرگونه سرقتي از كارخانه شد. اما سرانجام در بازجويي هاي بعدي، زبان به اعتراف گشود و گفت: من مدت ۱۲ سال است كه اموال اين كارخانه را به طور مخفيانه به سرقت برده ام.وي همچنين به فروش ۱۵ ميليون ريالي تعدادي از كالاهاي سرقتي در بازار تهران طي سال جاري اعتراف كرد. بر پايه اين گزارش، ماموران در تجسس از منزل متهم، تعداد ۲۲۲ قلم انواع وسايل الكتريكي يافتند. گفتني است، ارزش اموال ربوده شده ۳۰۰ ميليون ريال برآورد مي شود.

دستگيري سارق طلا فروشي اسفراين
پليس: سارقي كه طلاهاي يك مغازه جواهر فروشي در اسفراين را به ارزش ۱۵ ميليون تومان به سرقت برده بود، روز گذشته در بجنورد دستگير شد. فردي به نام «ح _ ق» چندي پيش با مراجعه به آگاهي شهرستان اسفراين واقع در استان خراسان شمالي از به سرقت رفتن انگشتري هاي طلافروشي اش خبر داد.
او درمورد چگونگي به سرقت رفتن طلاهاي مغازه اش گفت: در مغازه مشغول كار بودم كه مردي قدبلند وارد شد و از من تقاضاي چند انگشتري كرد. من نيز ۵ قاب انگشتر را روي ميز گذاشتم. او نيز پس از امتحان چند انگشتر، از خريد منصرف شد و مغازه را  ترك كرد. پس از رفتن او متوجه شدم يك قاب از انگشترها به ارزش ۱۵ ميليون تومان ناپديد شده است.
اين گزارش حاكي است، پليس اسفراين با اظهارات شاكي طي تحقيقات و اجراي شگردهاي پليسي توانست، روز گذشته سارق را در شهرستان بجنورد شناسايي و دستگير كند.
وي در بازجويي به ۲ فقره سرقت از طلا فروشي هاي اسفراين طي سال جاري اعتراف و دو مالخر را معرفي كرد .
گفتني است، با دستگيري اين دو مالخر انگشترهاي سرقتي كشف و به مالباخته تحويل شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |