شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۰ - Mar.8,2003
صواب الر اي الدول يقبل باءقبالها و يذهب بذهابها.
رأي راست، دولت را همراه است؛ با آن روي آرد و با رفتن آن برود.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بازار بتان شكست گيرد
يارم چو قدح به دست گيرد
كو محتسبي كه مست گيرد
هر كس كه بديد چشم او گفت
زني كه فيلم «گريز از طالبان» براساس بيو گرافي او ساخته شد:
زندگي ام را تحريف كرده اند
004345.jpg
«سوشميتا باندهوپادهياي» زني كه صنعت سينماي هند ماجراي زندگي اش را در فيلم «گريز از طالبان» به تصوير كشيد، گفته است كه سازندگان فيلم، زندگينامه او را تحريف كرده و حقوق مادي او را زير پا گذاشته اند.
به گزارش بي بي سي، خانم باندهو پادهياي كه سال ها قبل در دوران قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، به دليل تلاش براي گريز از يك منطقه تحت حاكميت آنان به مرگ محكوم شده بود، داستان زندگي اش را در كتابي نوشت كه فيلم «گريز از طالبان» برگرفته از اين كتاب است.
اين فيلم ماه گذشته در سينماهاي هند مورد استقبال فراوان قرار گرفت، اما خانم باندهو پادهياي گفت كه سازندگان فيلم، صحنه هاي شكنجه را از خود جعل كرده اند.
او قصد دارد زندگينامه اش را دوباره به زبان بنگالي به فيلم در آورد تا با دقت و صداقت روايت شود.
سوشميتا در سال ۱۹۸۹ در كلكته عاشق يك تاجر افغان شد و به رغم مخالفت خانواده اش به ازدواج او درآمد و به افغانستان رفت. اما پس از ظهور طالبان، محل زندگي آن ها تحت كنترل طالبان درآمد.
او يكبار تلاش كرد از روستاي «سرانه» در استان پكتيا در دويست كيلومتري جنوب كابل بگريزد:  «از آنجا كه طالبان كنترل پكتيا را بدست گرفته بودند، تلاش كردم فرار كنم، اما دستگير شدم و برايم حكم اعدام صادر شد.»
او سرانجام در سال ۱۹۹۵ و با كمك يكي از اقوام شوهرش به كابل گريخت و سال بعد، هفت ماه قبل از اشغال كابل توسط طالبان، به هندوستان رفت.
خانم باندهو پادهياي ، تهيه كنندگان فيلم را تهديد به اقدام قانوني كرده است و تلاش مي كند آنها را به تغيير دادن بعضي صحنه هاي فيلم مجبور كند.
وي در اين باره گفت: «آنها تنها ۷۵ هزار روپيه (حدود يك ميليون و دويست و پنجاه هزار تومان) براي خريد حق ساختن فيلم از روي كتاب زندگينامه من پرداختند، اما بعد آن را تحريف كردند و مثلا نشان دادند كه شوهرم مرا شكنجه مي كند. در حاليكه چنين اتفاقي هرگز نيفتاده است».
در فيلم همچنين صحنه هايي وجود دارد كه نشان مي دهد برادر شوهر سوشميتا با او بدرفتاري مي كند.
مانيشا كويرالا، ستاره باليوود كه امسال جايزه بهترين بازيگر زن سينماي هند را تصاحب كرد، در فيلم «گريز از طالبان» نقش خانم باندهو پادهياي را بازي كرده است.
به گفته سوشميتا، تهيه كننده و كارگردان فيلم سر او كلاه گذاشته اند و بعد به اتفاق مانيشاكويرالا سعي كرده اند صداي اعتراض او را خاموش كنند.
او گفت: «قصد دارم فيلم را دوباره به زبان بنگالي بسازم تا تصوير دقيق و صادقانه اي از وضعيت افغانستان تحت حاكميت طالبان بدست دهم».
از سوي ديگر تهيه كننده فيلم مدعي است كه مبلغي بيش از توافق اوليه به خانم باندهو پادهياي پرداخته است. او مي گويد: «توافق اوليه ما مبلغ ۲۵ هزار روپيه بود، اما بعد ۵۰ هزار روپيه بيشتر پرداختيم. ايشان همچنين فيلمنامه را خواند و با ساخت آن موافقت كرد، اين جاروجنجال را هم به راه انداخته است تا پول بيشتري از ما بگيرد».
«گريز از طالبان» به زودي در اروپا و آمريكا به نمايش در مي آيد و انتظار مي رود پس از اعتراض خانم باندهو پادهياي، بعضي صحنه هاي فيلم تغيير كند.

مديرعامل جديد بنياد سينمايي فارابي منصوب شد
عليرضا رضاداد مديرعامل  جديد بنياد   فارابي  از مديران سابق صدا و سيماست
عليرضا رضاداد بعنوان  مديرعامل  جديد، بنياد سينمايي  فارابي  منصوب  شد.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، هيئت  امناي  بنياد سينمايي  فارابي  در جلسه چهارشنبه  شب  خود، به  پيشنهاد محمد مهدي  حيدريان ، معاون  امور سينمايي و سمعي  و بصري  اين  وزارتخانه  و به  اتفاق  آراء، عليرضا رضاداد را به عنوان  مديرعامل  بنياد سينمايي  فارابي  برگزيد.
اين  گزارش  حاكي است  عليرضا رضاداد متولدسال  ۱۳۳۸درتهران  و فارغ التحصيل  دانشسراي  تربيت  معلم  است  و تحصيلات  خود را تا مقطع  كارشناسي  ارشد در رشته  ادبيات  فارسي  ادامه  داده  است وي  تا سال  ۱۳۶۰ به  عنوان  كارشناس  واحد كتاب  با وزارت  آموزش  و پرورش  همكاري  مي كرد و از اين  سال  تا سال  ۱۳۶۶ با عضويت  در شوراي  طرح  وبرنامه  و سپس  به  عنوان  مسئول  بخش  توليد گروه  كودك  و نوجوان  شبكه  يك سيما به  فعاليت  خود ادامه  داد.
عليرضا رضاداد از سال  ۱۳۶۶ به  سمت  مدير طرح  و برنامه  و قائم  مقام شبكه  دو سيما منصوب  و از سال  ۱۳۶۹ نيز با حفظ سمت ، مدير كل  توليدشبكه  ۲ سيما شد.
وي  از سال  ۱۳۷۴ تا سال  ۱۳۷۸ عضو هيئت  مديره  و معاون  توليد سيما فيلم بوده  و از سال  ۱۳۷۸ تاكنون  نيز
در سمت  مديركل  توليد سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  به  فعاليت  پرداخته  است .

هشدار رخشان بني اعتماد به برنامه ريزان كشور
فيلم  «روزگار ما» هشداري  جدي  براي  نسل  خودم بويژه  برنامه ريزان  كشور است .
«رخشان  بني اعتماد» در جلسه  نقد و بررسي  فيلم  «روزگارما» كه  در فرهنگسراي  اقوام  برگزار شد ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اين  فيلم  شور و اشتياق  جوانان  را در دوران  انتخابات  رياست  جمهوري  به  تصوير كشانده  و به  نوعي  انرژي  بالقوه آنان  را به  نمايش  درآورده  است .
وي  گفت : «روزگار ما» سعي  دارد مشكلات  اجتماعي  جامعه  بويژه  جوانان  را بيان  كند و نشان  دهد كه  نبود برنامه ريزي  دقيق  براي  آنها زيانهاي  غيرقابل  جبراني  را به  همراه  دارد.
بني اعتماد، نبود برنامه هاي  مناسب  براي  جوانان  را يك  معضل  اساسي  عنوان كرد و اظهار داشت : بي توجهي  به  جوانان  موجب  تبديل  شدن  شور و اشتياق  اين قشر به  انرژي  منفي  شده  است  و ما بزرگترها چوب  تنبيه  برمي داريم  و آنها را متهم  مي كنيم .
وي  افزود: هدف  من  از طرح  معضلات  و مشكلات  اجتماعي  در اين  فيلم ، دلسردكردن  جوانان  از روند اصلاحات  نيست ، هرچند معتقدم  اصلاحات  ازمسير خود منحرف شده  است .
بني اعتماد، دلسردشدن  جوانان  از روند اصلاحات  را نگران كننده  دانست  وگفت : برنامه ريزان  بايد راه حلهايي  براي  رفع  اين  مشكل  بينديشند، وگرنه  اين زخم  كهن  از جاي  ديگر كه  غيرقابل  پيش  بيني  است ، سر باز مي كند.
وي  افزود: گرچه  ساخت  اين  گونه  فيلم ها همواره  براي  فيلمساز خطرناك  است  و در معرض  اتهام  به  جانبداري  از شخص  يا گروه  قرار مي گيرد، اما نيت  من  درفيلم  كاملا مشخص  است  و قصدي  جز طرح  مشكلات  نداشتم .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
هفتم مارس ۱۹۵۱ (۱۶ اسفند ۱۳۲۹) سپهبد رزم آرا نخست وزير وقت كه براي شركت در يك مجلس ترحيم به مسجد شاه (واقع در بازار تهران) رفته بود با گلوله خليل طهماسبي از اعضاي جمعيت فدائيان اسلام كشته شد و دو روز بعد حسين علاء، نخست وزير شد و از اول فروردين ۱۳۳۰در تهران حكومت نظامي بر قرار كرد. طهماسبي در بازجويي گفته بود كه چون رزم آرا خائن به ملت بود او را كشتم. چهار روز پيش از اين رويداد، جمعيت فدائيان اسلام در همان مسجد اجتماعي بر پا كرده بود و از رزم آرا كه با ملي شدن نفت مخالفت مي كرد شديدا انتقاد كرده بود. يك روز پس از كشته شدن رزم آرا، كميسيون ويژه (نفت) مجلس به رياست دكتر محمد مصدق، طرح ملي شدن نفت را كه رزم آرا با آن مخالفت مي كرد به تصويب رساند.
* در اين روزدر سال ۱۳۵۳ حزب رستاخيز، چهار روز پس از اعلام تاسيس آن از سوي شاه به عنوان تنها حزب ايران آغاز بكار كرد و مديران دولتي و كارمندان به نوشتن نام خود در دفاتري نظير دفترهاي حضور و غياب مدارس اقدام كردند زيرا كه شاه گفته بود اگر كسي مخالف اين حزب باشد گذرنامه اش را بگيرد و از كشور برود! تا آن زمان و پس از آن تا به امروز هيچ دولتمردي در سراسر جهان نگفته بود كه تبعه بومي يك كشور (زاده شده در آن كشور) تابعيت خود را ترك گويد. قوانين اساسي همه كشورها سلب تابعيت اجباري اتباع را منع كرده اند.
* ارسطو فيلسوف يونان باستان كه گفته بود آموزگارش افلاطون را دوست دارد، ولي «حقيقت» را بيشتر از او، هفتم مارس سال ۳۲۲ پيش از ميلاد (۱۶ اسفند ۲۳۲۵ سال پيش) در گذشت. وي به سال ۳۸۴ پيش از ميلاد در شهر بندري ستاگيروس در شمال
شبه جزيره يونان به دنيا آمده بود. نظرات ارسطو در باره فلسفه، منطق، اخلاقيات، سياست، فلسفه طبيعت، ماوراء طبيعت، روح و روانشناسي، و هنر در ۲۵ كتاب جمع آوري و در قرن اول پيش از ميلاد به «رم» انتقال و تكثير شده است. وي آموزگار اسكندر مقدوني بود.
* ايلدرم بايزيد سلطان عثماني كه در جنگ به اسارت امير تيمور در آمده بود و تيمور او را در قفس آهنين قرار داده وهمه جا با خود مي برد هشتم مارس ۱۴۰۳ ميلادي در ۴۲ سالگي درگذشت.
ماندگار
در اين روز در مارس سال ۱۹۶۰ دكتر سوكارنو با طرح فرضيه «دمكراسي هدايت شده» خود پارلمان اندونزي را منحل كرد و اعلام داشت با تجربه اي كه به دست آورده، ديگر به اكثريت آراء «نصف به علاوه يك» معتقد نيست، زيرا ارزش نمايندگان با هم فرق دارد. آنان شخصيت هاي مختلفي هستند و تحصيلات و تجربه متفاوت دارند و درجه وطن دوستي و مردم خواهي آنان نيز مساوي نيست. دكتر سوكارنو در همين روز ضمن اشاره به نيات انگلستان براي آينده مالزيا و جزيره العرب مطلب قابل ملاحظه ديگري بيان داشت كه پس از گذشت ۴۳ سال ترديدها به درستي آن از ميان رفته است. وي گفته بود كه براي قدرت هاي بزرگ هرچه كشورهاي مورد نظر كوچكتر شوند كار نفوذ آسانتر است. گذشت زمان نشان داد كه «ناتو» باعث انشعاب يوگسلاوي شد و اينك صحبت از تشكيل فدراسيون عراق در آينده است.
روزگار
مصاحبه غير مترقبه ۵۰ دقيقه اي پنجشنبه شب رئيس جمهوري آمريكا شجاعت بعضي از روزنامه نگاراني را كه در جلسه حاضر بودند با طرح پرسش هاي غير قابل انتظار نشان داد. جورج بوش بدون اشاره به تصميم فرانسه، آلمان، روسيه و چين به ايستادگي در برابر آمريكا در شوراي امنيت گفت كه ما به شوراي امنيت خواهيم رفت، ولي نياز نداريم كه براي دفاع از كشورمان از كسي اجازه بگيريم، صدام تهديدي است براي آمريكا . يك روزنامه نگار پرسيد كه كره شمالي چطور؟ بوش بدون پاسخ روشن به اين سئوال گفت كه در آن منطقه چين و روسيه هم اسلحه اتمي دارند، ژاپن و كره جنوبي هم از لحاظ فني قادر به توليد اين قبيل اسلحه هستند. مي كوشيم از راه مسالمت و مذاكره مشكل كره را حل كنيم. يك روزنامه نگار ديگر گفت كه سناتور كندي و خيلي ها مي گويند كه ضديت بوش با صدام ناشي از كينه شخصي است؛ صدام كه هنوز آمريكا را مورد حمله قرار نداده است. بوش جواب داد كه صدام تهديدي است براي آمريكا ؛ او به ارزش هايي كه ما معتقديم معتقد نيست و اين چنين آدمي بايد بي سلاح شود.
پاسخ پزشكي
از دكتر گات در باره كشف تازه دو مركز پژوهش پزشكي كه مصرف آسپرين از ايجاد پوليپ در جدار روده بزرگ جلوگيري مي كند كه بعضي از همين پوليپ ها سرطاني مي شوند پاسخ مثبت داده و گفته است كه در انتظار دريافت گزارش هاي بيشتري در اين زمينه است تا منتشر كند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com

داستانك
يك داستان واقعي
اسمش فلمينگ بود، يك كشاورز اسكاتلندي فقير، يك روز وقتي سرگرم كار براي امرار معاش خانواده اش بود، صداي فرياد كمك خواهي را شنيد كه از باتلاقي در آن نزديكي مي آمد. ابزارش را زمين انداخت و به طرف باتلاق دويد. آنجا پسري وحشت زده كه تا كمر در لجن سياه فرو رفته بود، داد و فرياد مي كرد و دست و پا مي زد تا خود را خلاص كند.
فلمينگ پسرك را از مرگي آرام و وحشتناك نجات داد. روز بعد، كالسكه اي خيال انگيز در نزديك محل زندگي بي در و پيكر مرد اسكاتلندي ايستاد. نجيب زاده اي در لباس فاخر پياده شد و خود را پدر پسري معرفي كرد كه فلمينگ نجات داده بود.
نجيب زاده گفت: مي خواهم به تو اجرت دهم. تو جان پسرم را نجات دادي. كشاورز اسكاتلندي با رد پيشنهاد گفت: «نه، نمي توانم پولي را در قبال كاري كه انجام دادم، بگيرم».
در اين لحظه، پسر كشاورز به در كلبه اين خانواده آ مد. نجيب زاده پرسيد: «آيا اين پسر توست؟» .
كشاورز با غرور پاسخ داد: «بله».
«من معامله اي با تو خواهم كرد. اجازه بده آموزشي را برايش فراهم كنم كه پسرم از آن برخوردار خواهد شد. اگر اين پسر لنگه پدرش باشه، بي شك رشد مي كند و مردي خواهد شد كه هر دو به او خواهيم باليد.» و او اين كار را كرد.
پسر فلمينگ كشاورز به بهترين مدارس رفت و از دانشكده پزشكي بيمارستان سن مري در لندن فارغ التحصيل و بعدا در سراسر جهان به نام سرالكساندرفلمينگ، كاشف پني سيلين، مشهور شد. سالها بعد پسر همان نجيب زاده كه از باتلاق نجات يافت، دچار سينه پهلو شد. چه چيز اين بار جانش را نجات داد؟
پني سيلين
اسم نجيب زاده؟ سرراندولف چرچيل. اسم پسرش؟ سرونيستون چرچيل.
مترجم: وحيد رضا نعيمي

گشتي در دنياي خبرها
قدم زدن با شير در خيابان
پراگ: يك دوستدار حيوانات در جمهوري چك هر روز صبح با شير خود به قدم زدن در خيابان ها مي پردازد. نكته جالب اينكه، مردم حاضر در خيابان از اين شير غول پيكر هراس ندارند چون مي دانند كه وي كاملا رام است.
صاحب ۴۳ ساله اين شير مي گويد: او مانند يك گربه خانگي است و تنها سگ ها از او مي ترسند.
خواننده واقعي يا قلابي
لندن: يكي از خوانندگان مشهور انگليس ديروز تصميم گرفت در يكي از ايستگاههاي مترو در شهر لندن به آواز خواندن و نواختن گيتار بپردازد تا ببيند چقدر مي تواند پول جمع آوري كند.
نكته جالب اينكه اين خواننده طي ۵/۱ ساعت هنرنمايي در داخل ايستگاه مترو تنها ۶۰/۱ پوند جمع آوري كرد در صورتي كه خوانندگان گمنام و دوره گرد در اين مدت زماني چندين برابر او درآمد كسب مي كنند.
اين خواننده گفت: اغلب مردم باورشان نمي شد كه من همان خواننده معروف هستم.
كتك خوردن با پاي مصنوعي
منچستر: چند روز قبل اتفاق عجيبي در كشور انگليس رخ داد. در ساعت ۳۰/۳ بامداد چهارشنبه گذشته ، يك سارق بي رحم وارد منزل يك پيرمرد ۶۴ ساله شد. پيرمرد در جريان يك سانحه رانندگي پاي چپ خود را از زانو به پايين از دست داده بود و از پاي مصنوعي استفاده مي كرد. وي آن شب پيش از خوابيدن پاي مصنوعي خود را جدا كرد و آنرا كنار گذاشت.
سارق نيز پس از ورود به منزل پيرمرد از او خواست تا كيف پول و كارت اعتباري اش را به او بدهد اما چون پيرمرد مخالفت كرد، سارق پاي مصنوعي را در دست گرفت و با آن به كتك زدن پيرمرد پرداخت و درنهايت مرد نگونبخت مجبور شد تمام پول و كارتهاي اعتباري اش را در اختيار سارق قرار دهد.
خودكشي با ماهي تابه
كامبريا (انگليس): يك مرد ۶۶ ساله در انگليس با ماهي تابه اقدام به خودكشي كرد. پس از اينكه سارقان تمام دارايي اين مرد را بسرقت بردند او افسرده و نگران شد چون وي بيم داشت كه نتواند هزينه زندگي فرزندانش را تأمين كند. به همين دليل يك چاقوي بزرگ روي سينه خود گذاشت و يك ماهي تابه روي چاقو كوبيد تا چاقو به درون قلبش رفت و او را كشت.
جايزه نقدي در جشن تولد
لندن: معمولا گرانترين هدايايي كه در جشن تولدهاي رايج در كشور انگليس ردوبدل مي شود حداكثر ۵۰۰ پوند ارزش دارد اما چند شب پيش ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس و بازيكن منچستر يونايتد سنت شكني كرد. اين بازيكن اعلام كرد، هر كودكي كه بتواند در مراسم جشن تولد ۴ سالگي پسرش زيباترين حركات ورزشي را انجام دهد، ۱۰ هزار پوند جايزه دريافت خواهد كرد كه يكي از دوستان پسر بكهام صاحب اين جايزه نقدي هنگفت شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

گل و گياه
هورتانسياي قرمز
004340.jpg
نام علمي: Hydrangea macrophglla ,sunset,
خانواده: HYDRANGEACEAE
اين واريته داراي گل هاي صورتي- قرمز بوده و حداكثر بلندي و گستردگي آن به دو متر مي رسد. در مناطق مرطوب در فضاي باز و در مناطق خشك و نيمه خشك و سرد درون آپارتمان نگهداري مي شود.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك اسيدي، خاصلخيز و مرطوب، سطح برگها بهتر است هر روز با آب اسپري شوند و خاك گلدان كاملا مرطوب نگهداشته شود. تا پايان شهريورماه هر ۱۵ روز يكبار به خاك گلدان كود محلول مي دهند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه هاي چوب نرم در فصل تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |