شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۰ - Mar.8,2003
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
كاهش آراي انتخابات، اتفاق مباركي نيست
004280.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي:  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز در خطبه  دوم  نمازجمعه  تهران  در تحليلي  از نتايج  انتخابات  شوراها گفت : بهتر است به  جاي  اينكه  همديگر را متهم  كنيم  به  واقعيت ها برسيم .
آيت الله هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: آنهايي  كه  مي خواهند نتايج  اين  انتخابات  را تحليل  كنند، تحليلهاي  يكجانبه ، باندي ، جهت دار و در جهت  خواسته هاي  خودشان  نكنند.
وي  افزود: ازبعدازدوم  خرداد ۷۶ مامعمولا تنزل  حضور مردم  را داشته ايم . در آخرين  انتخاباتي  كه  در مسئوليت  اداري  من  صورت  گرفت ، بيش  از ۳۰ ميليون  ايراني  شركت  كردند كه  بعد ازآن ، آن  حماسه  به  آن  صورت  ديگر تكرار نشد، درحالي كه  سالانه  حدود يك  تا يك  و نيم  ميليون  نفر به  راي دهندگان  اضافه  مي شود.
امام  جمعه  موقت  تهران  اظهار داشت : امروز ما شاهد تنزل  بيشتر حضورمردم  هستيم  كه  اتفاق  ميموني  نيست .
وي  افزود: در اين  دوره  از انتخابات  حرفهايي  را هم  كه  قبلا در برخي انتخابات  بيان  مي كردند كه  شوراي  نگهبان  چنين  و چنان  كرده ، مطرح  نبود وهمه  سليقه ها حضور داشتند از ملي  گراها و نهضت  آزاديها و تندروها گرفته تا كساني  كه  خودشان  را اپوزيسيون  نظام  معرفي  مي كنند و راديوهاي  خارجي  نيزبسيار تلاش  كردند كه  اين  جريانها را تقويت  كنند و تهران  مملو از انواع تبليغات  بود.
هاشمي  رفسنجاني  با تأكيد بر تامل  در اين  زمينه  به  بحثها و تحليلهاي مطرح  شده  در اين  زمينه  اشاره  كرد و گفت : يكي  از حرفهاي  بسيار جديد درخصوص  عدم  كاهش  مشاركت  مردم  اين  است  كه  سياه نمايي هاي  دو جناح  اصلي  كشوركه  هر يك  ديگري  را بدنام  كرده  و به  اصل  نظام  ضربه  زدند، سبب  كاهش  مشاركت  مردم  شده  است .
البته  شايد راست  مي گويند ولي  اين  سياه  نمايي ها الان  كه شروع  نشده  از دوم  خرداد شروع  شد كه  حتي  گاهي  دوران  جنگ  و حضرت  امام  را سعي  كردند زير سئوال  ببرند.
امام  جمعه  موقت  تهران  اظهار داشت : يكي  از نتايج  مهم  انتخابات  شوراها اين  بود كه  رسانه هاي  استكباري  انگليس ، آمريكا و ضد انقلاب  فهميدند كه  بي خود در حال  تلاش  هستند و جرياني  را كه  به  دنبالش  افتاده  بودند و فكر مي كردند ميليونها راي  مي آورد، فقط بايد با انگشت ها آنها را شمرد.
وي  تصريح  كرد: پس  از انتخابات  ديديم  كه  بعضي  از اينها كه  حتي  اسمشان در تهران  بسيار مطرح  بود و مردم  نيز عقايد آنها را مي دانستند، چه  تعدادآرائي  آوردند و حتي  اسم  بعضي  از آنها بيرون  هم  نيامد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تصريح  كرد: ما هميشه  به  آمريكا گفته ايم  كه  به  چند نفر جواني  كه  فريب  مي خورند و آنها را به  خيابانها مي آورند و حركاتي  انجام  مي دهند و يا بچه هاي  ضد انقلاب  و ساواك  هستند و يا اينكه  بچه هاي  انقلابند ولي  حالا افكار ديگري  دارند، دل  خوش  نكن .
وي  اضافه  كرد: آمريكا جمعيت  ميليوني  مردم  در استقبال  از رهبرشان  رادر سيستان  و بلوچستان  و راهپيمايي  دهها ميليوني  مردم  در ۲۲ بهمن  را نمي بيند اما با ذره بين  جلسات  چند صد نفري  را پيدا مي كند و آنها را بزرگ  مي كند، پشت  سر آنها راه  مي افتد، بودجه  برايشان  تصويب  مي كند و راديو در اختيار آنها مي گذارد.
خطيب  نماز جمعه  تهران  افزود: انتخابات  شوراها اين  خاصيت  را داشت  كه  با صندوقهاي  راي  جواب  آمريكا داده  شد. امام  جمعه  موقت  تهران  همچنين  از مردم  استان  سيستان  و بلوچستان  به دليل  استقبال  پرشور از مقام  معظم  رهبري  قدرداني  كرد و گفت : حضور مردم ،نمايش  عشق  و علاقه  ملت  به  نظام ، امام  و رهبري  بود.
وي  اظهار داشت : اين  حضور، توطئه ها و تبليغات  بيگانگان  را كه  باشرارت  و رذالت  مي خواهند بگويند مردم  بريده اند و اهل  سنت  را مي خواهند از بدنه  نظام  جدا كنند، خنثي  كرد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در بخش  ديگري  از سخنان  خود به  وضعيت منطقه  و جنايات  اسرائيل  درفلسطين  اشاره  كردو گفت : به  رغم  تشديد جنايت هاي اسرائيل  نسبت  به  فلسطيني  ها همه  مدافعان  حقوق  بشر كه  حتي  دنبال  مرغهانيز راه  مي افتند كه  آنها را حفاظت  كنند، خفه  هستند.
وي از بوش به عنوان انساني مسخ شده ياد كرد و گفت : آمريكا مي  خواهد اين بلارا سر عراق نيز بياورد و خيلي با صراحت مي گويد كه در عراق چنين و چنان مي كند و البته اين حرفها متعلق به عهد استكبار است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تأكيد كرد، آمريكايي ها قطعا اگر اين بار وارد عراق  شوند، در عراق  دفن  خواهند شد و اگر دولت  صدام  نتواند اين كار را كند، ملت  عراق  پس  از اينكه  از شر صدامي ها راحت  شد، اين  كار رابا آمريكايي ها خواهد كرد.
وي  افزود: اگر خوي  غارتگري  آمريكا و خونريزي  به  خاطر نفت  ارزان ادامه  يابد، خاطره  كشتار جمعي  دهها هزار انگليسي  كه  در افغانستان  قتل عام  شدند، بصورت  ديگري  در عراق  تكرار خواهد شود.
هاشمي  رفسنجاني  اظهار داشت : آمريكا چه  با جنگ  رواني  و چه  نظامي ، اگرحكومت  عراق  را عوض  كند، منطقه  با حضور او امنيت  نخواهد داشت ، منابع  نفتي آسيب  خواهد ديد و بازار نفت  متزلزل  و متشنج  خواهد شد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  ايام  محرم  و شهادت  اباعبدالله حسين  را به  تمام  مسلمانان  جهان  تسليت  گفت  و از مداحان  اهل  بيت  (ع ) خواست  علاوه  بر مداحي  كه  در حين  آن  اشك هاي  مردم  سرازير و دلها شكسته  مي شوند، به  محتواي  پيام  امام  حسين (ع ) توجه  كرده  و آن  را براي  مردم  بيان  كنند.

يادداشت سياسي
مانند همه ملت ها
محمود صدري
مخالفان و موافقان حمله نظامي آمريكا به عراق در دو مورد اتفاق نظر دارند. اول اينكه سرنگوني صدام حسين چه با جنگ و چه با روش هاي ديگر اجتناب ناپذير است؛ و دوم اينكه در همراهي با آمريكا يا مخالفت با آن اصل اول منافع ملي است.
موافقان جنگ كه اروپايي ها (به جز آلمان و فرانسه) و متحدان آسيايي و آمريكاي لاتيني ايالات متحده در رأس آنها قرار دارند با اين استدلال كه رژيم صدام حسين هم محكوم اخلاقي است و هم شكست خورده سياسي و نظامي، دليلي بر همدلي با آن نمي بينند. اين گروه از كشورها، طيف ناهمگني شامل انگليس مقتدر، مكزيك و شيلي متعهد به آمريكا، يونان، روماني و تركيه نيازمند كمك هاي اقتصادي و دهها كشور ديگر را در برمي گيرد كه برخي رؤياي بازيگري فعال در نظم آينده جهان را دارند، گروهي ديگر چشم انتظار بردن سهمي از غنايم جنگي هستند و شماري ديگري اساسا انگيزه، ابزار و اراده مخالفت ندارند.
انگيزه يابي و ابزار شناسي مخالفان حمله نيز نشان مي دهد، شماري از كشورها در پي سهم بيشتر از نظم جهاني و منطقه اي پس از رژيم صدام حسين هستند. روسيه، فرانسه و آلمان در رأس اين گروه قرار دارند. چين به علت آنكه حوزه علايق و منافعش در خاورميانه با آمريكا تعارض و تزاحمي ندارد، بيشتر براي تشخص طلبي (پرستيژ) با جنگ مخالفت مي كند و چنانچه جنگي روي دهد با آن مخالفت نخواهد كرد.
وضع كشورهاي اسلامي و همسايگان عراق قدري پيچيده تر از صورت بندي يادشده است. در كشورهاي اسلامي - به جز ايران- واقعيت غالب اين است كه دولت ها خواستار همكاري با آمريكا يا دست كم سكوت در برابر حمله هستند اما افكار عمومي آنها به شدت عليه آمريكا برانگيخته است. به همين علت رهبران اين كشورها معمولا موضع ضدجنگ مي گيرند اما اقدام عملي و بازدارنده اي در برابر اراده آمريكا از خود نشان نمي دهند. آمريكايي ها درباره همكاري  جدي تركيه، اردن، شوراي همكاري خليج فارس، پاكستان و جمهوري هاي آسياي مركزي ترديدي ندارند.
در ميان منظومه پيچيده كشورهاي اسلامي و همسايگان عراق وضع ايران و عربستان سعودي از جهاتي، استثنايي و مستلزم مداقه ويژه است. رژيم عراق خصم استراتژيك و ژئوپولتيك ايران و عربستان است. اما تهران و رياض نمي توانند بدون هيچ تحفظي در ائتلاف جنگ عليه صدام حسين قرار گيرند. ايران و عربستان سعودي به علت منزلت منطقه اي و ايدئولوژيك خود (ايران به علت شعار انقلاب اسلامي فراگير و عربستان سعودي به علت توليت حرمين شريفين) خود را مرجع ملل اسلامي مي دانند و ناگزيرند در چارچوب منزلتي كه براي خود قائل  اند، عمل كنند. علاوه بر اين صدام حسين اگر در وضعيت دشواري قرار گيرد براي دامن زدن به بحران و عمومي كردن جنگ، انگيزه تعرض به ايران و عربستان (علاوه بر كويت و اسرائيل) را دارد. همين رفتار محتمل رهبر عراق، تصميم سازان ايران و سعودي را به احتياط بيشتر وادار كرده است. اما اين دو كشور براي نشان دادن فاصله خود با رژيم صدام حسين از اقدام هاي عملي و مؤثر رويگردان نيستند. غيبت رئيس جمهور و وزير خارجه ايران و مقام هاي  ارشد سعودي در اجلاس هفته گذشته دوحه (اجتماع مخالفان جنگ) رفتار ديپلماتيك سنجيده اي بود كه نشان داد تهران و رياض اگر چه مايل نيستند نامشان در فهرست ائتلاف جنگ قرار گيرد اما تمايلي هم به همنوايي رسمي با مخالفان جنگ ندارند.
ايران و عربستان،  علاوه بر تلاش براي جلوگيري از تحريك صدام حسين، براي فاصله گرفتن از ائتلاف جنگ انگيزه هاي ديگري هم دارند، لحن تند مقامها و مطبوعات آمريكايي عليه جمهوري اسلامي و فرضيه سازي هاي رسانه اي درباره آينده نظام سلطنتي عربستان سعودي، اين بدگماني را در تهران و رياض دامن زده است كه شايد از نظر آمريكايي ها، تغيير رژيم صدام حسين آغاز فرايندي براي مداخله در همه يا بيشتر كشورهاي منطقه باشد.
در اين نگراني، ايران و عربستان، تنها نيستند. كشورهاي ديگري نيز در جهان عرب همين بدگماني را نسبت به آ مريكايي ها دارند، اما روال در همه اين كشورها اين است كه افكار عمومي را به ابراز ضديت با جنگ وادار مي كنند اما در رفتارها و گفتارهاي ديپلماتيك، همه احتمالات از جمله جنگ قريب الوقوع و آثار منطقه اي و بين المللي آن را در نظر مي گيرند. ايران نيز به عنوان جزئي از نظم بين المللي و منطقه اي، از هفته گذشته با نحوه اعزام نماينده به اجلاس دوحه تمرين اين روش را مانند ديگر كشورها آغاز كرد.

وزير اطلاعات در كنفرانس خبري:
مردم نگران بروز جنگ در منطقه نباشند
گروه سياسي:وزير اطلاعات طي يك مصاحبه مطبوعاتي درباره موضوعات مهم كشوري در حيطه وظايف اين وزارتخانه توضيح داد.
يونسي در اين مصاحبه با مطلوب دانستن وضعيت امنيتي كشور در صورت حمله آمريكا به عراق درباره تيره نشان دادن فضاي عمومي كشور و خطرات ناشي از آن هشدار داد.
يونسي در اين مصاحبه ديدگاههاي وزارت اطلاعات را درباره مجرمان سياسي، كاهش راي دهندگان در انتخابات شوراها، تاييد صلاحيت ملي مذهبي ها، اسناد محرمانه پرونده نظرسنجي، رفع حصر آيت الله منتظري، و دخالت وزارت اطلاعات در فعاليت هاي دانشجويي اعلام كرد.
يونسي در اين مصاحبه همچنين خبر از طرح عمليات تروريستي براي ترور تعدادي از علماي شيعه و سني استان سيستان  و بلوچستان و نيز تمركز اين وزارتخانه در خصوص قاچاق كالا و فسادهاي اقتصادي داد.
وزير اطلاعات به مردم ايران اطمينان داد كه در صورت بروز جنگ در منطقه، جاي هيچگونه نگراني امنيتي، وجود ندارد. علي يونسي روز پنجشنبه در يك كنفرانس خبري به خبرنگاران داخلي گفت: جمهوري اسلامي ايران، براي پيشگيري از هرگونه تهديد، از ناحيه هر فرد، گروه و دولتي در جريان بحران عراق، پيش بيني ها و تدابير لازم را اتخاذ كرده است.
يونسي افزود: اگر آمريكا دست به عمليات نظامي بزند، ما پيش بيني مي كنيم خروج آنان از اين بحران، آسان نخواهد بود.
وزير اطلاعات در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه استراتژي دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران براي تخريب فرهنگ ملي كشور شكست خورده است، افزود: دشمنان براي رسيدن به اهداف خود، تلاش مي كنند فضاي كشور را بسيار تيره و تار، فاسد و منفي جلوه دهند و بطور وسيع ترويج مي كنند كه در جمهوري اسلامي همه جا را فساد فرا گرفته است اما نگاهي به واقعيات، اين تبليغات را كاملا رد مي كند.
وزير اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: مجرمين سياسي بايد هزينه تخلفات سياسي خود را بپردازند.
يونسي گفت:  دليلي ندارد چون آزاد هستيم، دروغ پراكني كنيم و تهمت و افترا بزنيم.
يونسي تصريح كرد: وزارت اطلاعات به عنوان كارشناس مسايل امنيتي، حق دارد از افرادي كه از جاده اعتدال و انصاف خارج شده و يك جرم سياسي و امنيتي را مرتكب مي شوند، شكايت كند. يونسي كه در واكنش به پرسشي در مورد روند بازداشت و آزادي محسن سازگارا در دو هفته اخير سخن مي گفت، احضار وي را در همين راستا دانست اما گفت: از ابتدا، قرار نبود او بازداشت شود. وزارت اطلاعات سئوالاتي از او داشت و قاضي دادگستري براي اين كار، حكم صادر كرده بود اما غيبت قاضي و تعطيلات، موجب بازداشت او شد.
وي افزود: به دليل كسالت سازگارا،  ما درخواست كرديم وي زودتر رها شود و اكنون نيز پرونده اتهامات وي، تكميل است.
وزير اطلاعات بدون اشاره به اين اتهامات گفت: پرونده آقاي سازگارا به دادگاه ارسال مي شود تا او بتواند از حق وكيل برخوردار شده و از خود دفاع كند.
وزير اطلاعات در مورد انتشار برخي اخبار و گزارشها در مورد ادعاي افراد مبني بر دستگيري يا ربوده شدن توسط ارگانهاي امنيتي كشور گفت:  بررسي ها نشان داده است چنين ادعاهايي بيشتر با انگيزه هاي سياسي يا شخصي و براساس دروغ منتشر شده است.
وزير اطلاعات در بخش ديگري از اين مصاحبه در باره انتخابات اخير شوراها گفت :مردم  در انتخابات  شوراها بيش  از پيش بيني  ما شركت  كردند.
يونسي افزود: انتخابات  شوراها يك  انتخابات محلي  و اجتماعي  و نه ، سياسي  است  كه  در كشورهاي  ديگر بين  ۲۵ تا ۳۰ درصدمردم  شركت  مي كنند و ما پيش  بيني  مي كرديم  كه  در ايران  نيز مردم  حدود ۳۰درصد در اين  انتخابات  شركت  كنند.
يونسي  درباره  اظهارات  رئيس  جمهوري  كه  از انتخابات  اخير شوراها به  عنوان  يك  زنگ  خطر ياد كرد، گفت : ايشان  نگاه  كلانشان  را در مورد مسايل كشور مطرح  كردند و بحق ، معتقدند كه  به  هيچ  وجه ، نبايد كاري  كرد كه  مردم  از نظام  مايوس  شوند.
وزير اطلاعات  در مورد تأييد صلاحيت  نيروهاي  ملي  - مذهبي  در انتخابات  شوراها گفت : ما مرجع  تعيين  صلاحيت  داوطلبان  نيستيم  و كساني  كه  در اين زمينه ، افرادي  را تأييد يا رد صلاحيت  كرده اند، طبق  قانون  بايد پاسخگوي اقدامات  خود باشند.
يونسي  گفت : از آنجا كه  دادگاه ، نهضت  آزادي  را غيرقانوني  اعلام  كرده است ، ما آن  را در سوابق  و استعلام  از افراد عضو آن ، اعلام  كرديم  زيرا حكم دادگاه ، براي  ما سند است .
وزير اطلاعات  درباره  اسناد محرمانه  پرونده  نظرسنجي  اظهارداشت : وزارت  اطلاعات ، ارگان  مسئول  تشخيص  صحت  و طبقه  بندي  اسناد امنيتي  است  اما تاكنون ، اسناد محرمانه  پرونده  نظرسنجي  در اختيار ما قرار نگرفته  است .
وي  افزود: زماني  كه  اين  اسناد را به  وزارت  اطلاعات  بدهند، ما در اين باره  اعلام  نظر خواهيم  كرد.
يونسي  درباره  رفع  حصر آيت الله  منتظري  اظهارداشت : شوراي  عالي  امنيت ملي  دستور رفع  حصر كامل  ايشان  را صادر كرده  است  و وزارت  اطلاعات  با هرمانعي  در راه  اجراي  كامل  اين  مصوبه  اعم  از افراطيون  طرفدار آقاي  منتظري يا مخالفان  ايشان  برخورد مي كند. وزير اطلاعات  در پاسخ  به  سئوالي  ديگر، وحدت  ملي  ايران  را قوي  خواند وگفت  كه  در سالهاي  اخير، تبليغات  وسيعي  كه  براي  احياي  مجدد واگرايي هاي  قومي  و منطقه اي  در كشور صورت  گرفته ، خنثي  شده  است . وي  در اين  زمينه  از تلاش  چند نفر براي  انجام  عمليات  تروريستي  عليه  علماي  شيعه  و سني  در جريان  سفر اخير رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  در استان  سيستان  و بلوچستان  خبر داد و گفت  كه  اين  توطئه ، توسط وزارت  اطلاعات  بسرعت  كشف  و خنثي  شد و عاملان  آن  دستگير شدند.
وزير اطلاعات ، مبارزه  با فساد اقتصادي  در چارچوب  فرمان  ۸ ماده اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  را از سياستهاي  جدي  اين  وزارتخانه  عنوان  كرد و گفت  كه  اين  وزارتخانه  در اين  زمينه  بر «جاهاي  حساسي» در زمينه  قاچاق  تمركز كرده  است .
وي  در اين  زمينه  از كشف  يك  شبكه  ترانزيت  قاچاق  كالا به  ايران  و افغانستان  در قالب  بيش  از ۳۰ تريلر و دستگيري  چندشبكه  قاچاق  كالا به  وسيله  لنج  در بندرعباس  كه  واردات  حدود ۲۰۰ دستگاه  خودروي  گران  قيمت  از جمله  آن  است  در هفته  گذشته  خبر داد.
يونسي  با بيان  اينكه  قاچاق  يك  تهديد اقتصادي ، امنيتي  و فرهنگي  عليه  كشور است ، از مردم  خواست  با ارايه  اطلاعات  در مورد باندهاي  قاچاق ، دولت  و وزارت  اطلاعات  را در اين  زمينه  ياري  دهند.

خبرهاي كوتاه
*ايگور ايوانف وزير امور خارجه روسيه به منظور گفت وگو با مقام هاي جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه به تهران سفر مي كند.
ايوانف در مدت اقامت خود در تهران مسايل مربوط به مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي از جمله بحران عراق را با مقام هاي عاليرتبه ايراني مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.
* فرماندهان و مسئولان نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سومين روز از ماه محرم با حضور در مرقد امام خميني(ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
* سرتيپ نورعلي شوشتري فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهد(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: آن روز كه صدام در كمتر از دو ساعت بيش از ۳۰ هزار تن از رزمندگان ما را با بمب شيميايي مجروح كرد، مدعيان حقوق بشر كجا بودند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |