پنج شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۱ - jun . 19, 2003
استراتژي نامشخص آمريكا در برابر ايران
دولت بوش به شدت تلاش مي كند تا حمايت بين المللي را در موضع خود عليه فعاليتهاي هسته اي ايران بدست آورد، اما استراتژي گسترده و كلي واشنگتن در مقابل جمهوري اسلامي ايران هنوز به طور كامل شكل نگرفته است.
خبرگزاري رويتر ديروز در گزارش تحليلي به قلم يكي از نويسندگان ديپلماتيك خود نوشت: اختلاف هاي ديرينه ميان مشاوران ارشد جورج بوش درباره عراق و كره شمالي اكنون درباره ايران نيز بروز پيدا كرده است.
بحث جدي درباره تهاجم به ايران وجود ندارد، نيروهاي آمريكايي اكنون در عراق و افغانستان گرفتار هستند. بحث در واشنگتن بر سر اين است كه آيا آمريكا با حاكمان محافظه كار ايران همكاري كند يا براي براندازي آنها تحريكات كند.
كنت كاتزمن كارشناس خاورميانه اي كتابخانه مركز تحقيقات كنگره مي گويد: فكر مي كنم در حال حاضر دولت بوش درباره اين نظر توافق دارد ايران نبايد توان توليد سلاح هسته اي بيابد. اما درباره اهدافي غير از اين به ويژه درباره تغيير نظام ايران بحث هاي بسياري وجود دارد.
رويتر در ادامه با اشاره به وقايع چند شب اخير در تهران نوشت: برخي تحليلگران آمريكايي همچون مايكل لدين، اين وقايع را نقطه عطفي مي دانند و آن را حادثه مهمي ارزيابي مي كنند اما برخي ديگر ترديد دارند كه اين ناآرامي ها تغييري واقعي در فضاي سياسي ايران باشد.
كاتزمن كه يكي از اين تحليلگران است مي گويد: حتي اين تجمع كنندگان نيز با كل نظام جمهوري اسلامي مخالف نيستند بلكه خواستار اصلاحات در آن هستند.
در همين حال كالين پاول وزير خارجه آمريكا سه شنبه شب به خبرنگاران گفت: سياست ما در ايران تحريك به اعتراض است.
پاول درباره وقايع اخير در تهران، در حالي كه اظهارات خود او نيز مداخله جويانه بود گفت: ما در داخل ايران نيستيم كه آنها را تشويق كنيم اما اگر اعتراض صلح آميزي باشد، از نظر ما درست است و از آن حمايت مي كنيم.

درگيري نيروهاي آمريكايي و تظاهر كنندگان عراقي در بغداد
000355.jpg
نيروهاي آمريكايي ديروز به روي گروهي از تظاهر كنندگان عراقي در بغداد آتش گشودند كه در اثر اين تيراندازي يك سرباز سابق عراق كشته و يك تن ديگر زخمي شد.
خبرنگار خبرگزاري فرانسه كه در محل حاضر بود با اعلام اين خبر افزود: نزديك به ۳۰۰ سرباز سابق عراق كه در برابر كاخ سابق رياست جمهوري در مركز بغداد تجمع كرده بودند، در پي پرتاب سنگ به سمت نيروهاي آمريكايي، با تيراندازي اين نيروها روبرو شدند. اين اعتراض كنندگان خواستار پرداخت حقوق خود بودند كه از زمان انحلال ارتش عراق در ۲۳ ماه مه گذشته پرداخت نشده است.
برپايه اين گزارش، اين تيراندازي تازه ترين درگيري ميان نيروهاي آمريكايي و غيرنظاميان عراقي به شمار مي آيد.
به گفته شاهدان، تظاهرات مشابهي نيز روز سه شنبه در موصل از سوي صدها تن از نظاميان سابق عراق برپا شد كه طي آن اعتراض كنندگان كه خواستار پرداخت حقوق معوقه خود بودند، به ساختمان هاي دولتي اين شهر هجوم بردند.
مقام هاي كرد عراقي از كشته شدن سه تن از تظاهركنندگان خبر دادند.

جهنم گوانتانامو
000350.jpg
افغان ها و پاكستاني هايي كه ماهها در پايگاه نظامي آمريكا در خليج گوانتانامو بوده اند و اخيرا آزاد شده اند، مي گويند شرايط اين مكان چنان طاقت فرساست كه برخي از زندانيان دست به خودكشي زده اند.
اين ۳۲ افغان و سه پاكستاني كه سه ماه است آزاد شده اند مي گويند، بيش از هر چيز اين بلاتكليفي و مشخص نبودن سرنوشت در كنار حبس بودن در سلول هاي كوچك است كه موجب مي شود برخي زندانيان طاقت نياورده و دست به خودكشي بزنند. به گفته آنها اين سلولهاي كوچك وقتي غيرقابل تحمل تر مي شود كه يك غير عرب زبان در كنار يك عرب زبان قرار داده شود.
يكي از اين پاكستاني ها گفته است طي ۱۸ ماه گذشته، چهار بار اقدام به خودكشي كرده بود. يكي از افغان ها كه ۱۴ ماه را در گوانتانامو به سر برده است مي گويد: برخي مي گفتند قرار است ۱۵۰ سال در اين زندان بمانيم. او مردي ۳۰ ساله به نام سليمان شاه است كه در قندهار براي طالبان مي جنگيد.
هيچ يك از اين زندانيان از بدرفتاري فيزيكي سخني نگفته اند، اما به گفته آنها در چند ماه نخست، در سلولهاي توري كوچك ۲ متر در ۵/۲ متر نگهداري مي شدند كه هر ۱۰ يا ۲۰ سلول در كنار هم بودند. سقف اين سلولها چوبي بود اما اطراف آن در معرض هوا و ديد كامل قرار داشت. زندانيان در همان فضاي كوچك مي خوابيدند، مي خوردند، نماز مي خواندند. هر نفر دو پتو و يك زيرانداز براي نماز خواندن داشت و روي زمين غذا مي خورد يا مي خوابيد.
زندانيان يك بار در روز براي نظافت يك دقيقه اي بيرون آورده مي شوند.
سليمان مي گويد: بعد از ۴ ماه و نيم اعتراض كرديم و عده اي غذا نخوردند. آنها قبول كردند كه ساعت نظافت را به ۵ دقيقه افزايش دهند و به زندانيان ۱۰ دقيقه در هفته امكان ورزش و قدم زدن اطراف قفس ها و ميان آنها را بدهند كه ۹ متر مي شد.
اين زندانيان آزاد شده از احساس بي عدالتي شديد در ميان ۶۸۰ نفري كه در گوانتانامو نگهداري مي شدند، سخن مي گويند.
شاه محمد ۲۰ ساله، پاكستاني كه در نوامبر ۲۰۰۱ در شمال افغانستان دستگير شد مي گويد: سعي كردم خودم را بكشم. چهار بار اقدام كردم، چون از زندگي سير شده بودم. خودكشي در اسلام ممنوع است، اما زندگي در آنجا بسيار دشوار بود. خيلي ها اقدام به خودكشي كردند. من بي گناه بودم اما آنها با من مثل يك گناهكار رفتار مي كردند.
طي ۱۸ ماه بعد از شروع به كار گوانتانامو، ۲۸ مورد خودكشي توسط ۱۸ نفر اتفاق افتاده كه اكثر آنها مربوط به امسال است.
سخنگوي پايگاه گوانتانامو مي گويد: هيچ يك از زندانيان كشته نشدند اما يك نفر به شدت از ناحيه مغز آسيب ديده است.
اين زندانيان از ۴۰ كشور دنيا هستند، از جمله بيش از ۵۰ پاكستاني، ۱۵۰ سعودي و سه نوجوان زير ۱۶ سال كه اكثر آنها در افغانستان اسير شدند.
دكتر «نجف بن محمد احمد النعيمي» وزير دادگستري سابق قطر وكالت ۱۰۰ نفر از آنها را به عهده گرفته است. او وكيل بسياري از سعودي هاست و وكلاي آمريكايي نيز وكيل ۱۴ زنداني كويتي هستند. ۸۳ يمني، چند كانادايي، انگليسي، الجزايري، استراليايي و سوئدي هم در گوانتانامو به سر مي برند.
در ژانويه سال ۲۰۰۲ ، ۳۲ زنداني افغان و سه پاكستاني آزاد شدند.
پنج سعودي اخيرا به كشورشان تحويل داده شدند. ياسر عصام حمدي، سعودي آمريكايي الاصل، از گوانتانامو به آمريكا منتقل شد. سخنگوي پايگاه گوانتانامو مي گويد: به طور كلي ۴۱ نفر آزاد شده اند.
همزمان، نظاميان آمريكايي درحال فراهم كردن مقدمات محاكمه ۱۰ تن از زندانيان در يك دادگاه نظامي هستند.
سازمان هاي حقوق بشر درباره وضعيت زندانيان در گوانتانامو ابراز نگراني كرده اند. ارتش آمريكا آنها را زنداني جنگي نمي شناسد، اگرچه اكثر آنها در ميدان جنگ اسير شدند. به اين دليل به آنها اجازه دسترسي به وكيل را نمي دهد. هيچ اتهامي تاكنون به هيچ يك از زندانيان وارد نشده است.
رئيس صليب سرخ بين الملل بعد از ديدار با زندانيان، به دليل نگراني از حبس طولاني مدت آنها بدون محاكمه و روشن شدن وضعيت حقوقي، ماه گذشته از دولت بوش خواست روند قانوني رسيدگي به وضعيت صدها زنداني را آغاز كند و در وضعيت آنها در زندان تغييراتي بدهد.
فرمانده «برايان گريدي» روانشناس پايگاه گوانتانامو اخيرا در مصاحبه اي گفته است، اكثر زندانيان از افسردگي رنج مي برند و اين بيماري را با خود به كوبا آورده اند.
او گفت: نمي دانم اثرات اين حبس چيست. مقامات مسئول در گوانتانامو اينكه اين حبس و بلاتكليفي دليل افسردگي زندانيان است را رد مي كنند.
اما «جيمي فلنر» مدير برنامه نظارت بر حقوق بشر آمريكا در مصاحبه اي گفت: اين شرايط حبس از نظر رواني تنش زاست كه بلاتكليفي نسبت به آينده را نيز بايد به آن اضافه كرد.
فلنر مي گويد: گروه او گزارشي از سوءاستفاده فيزيكي بدست نياورده اند، البته در چند مورد گزارش هايي مبني بر كتك زدن دريافت كردند كه بعد از تحقيق معلوم شد صحت ندارد.
مقامات پزشكي مي گويند ۵ درصد از زندانيان دچار افسردگي هستند و داروهاي ضد افسردگي مصرف مي كنند.
محمد كه ۱۸ ماه را در كوبا به سر برده مي گويد: ابتدا كه ما را به گوانتانامو بردند اجازه نمي دادند كه صحبت كنيم، بايستيم يا در سلول راه برويم. در روزهاي اول تحمل اين شرايط بسيار سخت بود. براي نمازخوان ها هيچ سلولي نبود و هيچ سايه باني هم نبود. بعدازظهرها آفتاب مستقيم مي تابيد.
اكثر زندانيان در سلولهايشان مي مانند و تنها دو بار در هفته بيرون آورده مي شوند و اطراف قفس راه مي روند و حمام مي كنند. صداي اذان پنج بار در روز از بلندگوها پخش مي شود. كاپيتان «يوسف يي» روحاني مسلماني است كه بر نيازهاي مذهبي زندانيان در گوانتانامو نظارت مي كند. بعد از گذشت چند ماه از آغاز به كار گوانتانامو، شرايط بهبود يافت و زندانيان به سلولهاي تازه ساخته شده با آب لوله كشي و تختخواب منتقل شدند. سليمان مي گويد، بازجويي ها به طور پراكنده انجام مي شد و از نظر مدت زمان و شدت متفاوت بود. گاهي طي ۱۰ روز از آنها بازجويي نمي شد و گاهي ۴ ماه بين بازجويي ها فاصله مي افتاد. اما بلاتكليفي و نگراني از آينده همواره با آنها بود.
سليمان مي گويد: همه نگران بودند و نمي دانستند كه چه مدت در آنجا مي مانند. خيلي ها ديوانه شدند و عده اي اعتصاب غذا كردند.
«رستم» يكي از جنگجويان طالبان از استان هلمند مي گويد: «در بلوك عرب ها و ازبك ها» نگهداري مي شدم. آنها نادان بودند و من خسته از شرايط چند بار اقدام به خودكشي كردم. آدم هاي عجيبي آنجا بودند، سرشان را به ديوار مي كوبيدند و فحش مي دادند. بارها خواستم كه من را از آنجا منتقل كنند. وقتي قصد داشتم خودم را دار بزنم، نگهبانان فهميدند و نگذاشتند، آنها به من دارو دادند اما بي اثر بود. آنها مرا تحت نظر قرار دادند و بعد از مدتي از آن بلوك منتقلم كردند. آنها من را در سلولي قرار داده بودند كه همه عربي صحبت مي كردند و من مدت ها بود نمي توانستم به زبان خودم صحبت كنم.
محمد يكي ديگر از زندانيان كه با مشكلي مشابه روبرو بود مي گويد: بعد از اقدام به خودكشي آمريكايي ها گفتند كه فقط براي يافتن پاسخ چند پرسش من را نگه داشته اند و يك روز من را آزاد مي كنند. داروي آرام بخش به من دادند اما فايده اي نداشت. سپس دكترها يك تزريق قوي براي من انجام دادند كه در اثر آن نمي توانستم سر و دهانم را كنترل كنم و هفته ها نمي توانستم غذا بخورم. آنها به زور اين دارو را به او تزريق كردند.
او مي گويد: ما پتوهاي بيشتري نياز داشتيم، اما آنها اصلا گوش نمي كردند. از آنها مي خواستم من را به سلول افغان ها و پاكستاني ها ببرند.
دكتر نعيمي مي گويد: يك معلم سعودي در گوانتانامو خودكشي كرده و به دليل آسيب مغزي در بيمارستان به سر مي برد.
نيويورك تايمز
ترجمه: نيلوفر قديري

پيروزي طرفداران پادشاه اردن در انتخابات پارلماني
وزارت كشور اردن با تكيه بر نتايج اوليه انتخابات پارلماني اين كشور، از پيروزي نامزدهاي مستقل طرفدار خاندان پادشاهي در كسب اكثريت قاطع آرا در نيمي از حوزه هاي انتخابيه اردن كه آراي آنها تاكنون شمارش شده است، خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، نتايج اوليه شمارش آرا همچنين نشانگر پيشي گرفتن نامزدهاي حزب «جبهه عمل اسلامي» در اردن بود.
خبرنگار شبكه تلويزيوني الجزيره از امان در اين باره گزارش داد، نكته قابل توجه در انتخابات اردن، بالا بودن ميزان استقبال مردم از انتخابات بود.
يكي از مسئولان اردني نيز ميزان شركت در انتخابات را در مقايسه با ساير انتخابات گذشته در بالاترين حد توصيف كرد و گفت: در انتخابات گذشته يعني سال ۹۷ ميزان مشاركت حدود ۴۴ درصد بود ولي در اين انتخابات، ميزان مشاركت فراتر از ۵۹ درصد رفت.
گرچه جبهه عمل اسلامي از تخلفات انتخاباتي خبر داد ولي دولت اين اتهام ها را شديداً تكذيب كرد. جبهه عمل در پارلمان اردن بين ۱۸ تا ۲۰ كرسي را كسب كرده است.

نويسندگان عربستان سعودي خواستار اصلاحات شدند
گروهي از نويسندگان عربستان سعودي خواستار انجام اصلاحات در اين كشور شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره «نجيب الخنزي»، «علي الدميني» و «محمد سعيد طيب»، سه نويسنده سعودي با تأكيد بر ضرورت آغاز روند اصلاحات در عربستان نسبت به عقب نشيني دولت اين كشور از اصلاحات به بهانه مبارزه با تروريسم و حفظ امنيت، هشدار دادند.
اين گزارش حاكيست كه اين نويسندگان اصلاحات را سرآغازي براي مبارزه با تروريسم دانستند.
الجزيره گفت: اين سه نويسنده عربستاني از جمله صدها تن از روشنفكران سعودي بودند كه منشور موسوم به «ديدگاه» راجع به اصلاحات سياسي را به «امير عبدالله» وليعهد عربستان تقديم كردند.

فشار انگليس بر اروپا براي دادن اولتيماتوم به ايران
روزنامه ديلي تلگراف چاپ لندن ديروز نوشت: انگليس به اروپا فشار مي آورد تا به ايران يك اولتيماتوم دو ماهه براي عمل به خواسته هاي بين المللي در توقف برنامه  هسته اي و عدم حمايت از تروريسم بدهد.
انگليس خواستار آن است كه در صورت عدم پاسخ مثبت تهران به اين درخواست ها، اروپا تحريم هايي چون توقف روند دستيابي به توافقنامه تجاري با اتحاديه اروپا را عليه ايران اعمال كند.
ديلي تلگراف كه روزنامه اي راستگراست، نوشت: اين اقدام تلاشي از ناحيه انگليس براي اجتناب از تكرار اختلاف ميان اروپا و آمريكا بر سر جنگ عراق است.
وزارت خارجه انگليس در پيامي به دولت هاي اروپايي هشدار داده كه آمريكا در حال از دست دادن شكيبايي خود است و شيوه برخوردآميز يا انزوايي در برابر ايران را ترجيح مي دهد، اما اگر همه اينها شكست خورد شايد به اقدام نظامي فكر كند.
در پيام وزارت خارجه انگليس آمده است: ما فكر نمي كنيم كه منزوي كردن كارساز باشد اما اگر آمريكا در اين مورد مصر باشد، خطر اختلاف ميان آمريكا و اتحاديه اروپا بر سر ايران وجود دارد و ما مجبور مي شويم يك طرف را انتخاب كنيم.
در ميان شش پاسخي كه از ناحيه دولتهاي اروپايي به اين پيام داده شد، برخي خواستار عدم تغيير در سياست اتحاديه اروپا در قبال ايران و برخي با بي ميلي خواستار پيوستن به آمريكا در منزوي ساختن ايران شده اند اما به نوشته ديلي تلگراف برآيند اين پاسخ ها نشان مي دهد كه آنها خواستار افزايش مرحله به مرحله فشارها بر ايران هستند. در پيام وزارت خارجه انگليس با اشاره به اولتيماتوم پيشنهادي آمده است: يك شوك شديد در همين اوايل، همچون نوعي هشدار مؤثر به ايرانيها عمل مي كند و حاوي اين پيام است كه همانطور كه ما بايد به حرف آنها گوش كنيم، آنها هم بايد نگراني هاي ما را جدي بگيرند.

پاول در اجلاس آ.سه.آن:
كره شمالي مهمترين مسئله آمريكاست
كالين پاول وزير خارجه آمريكا در نشست مجمع منطقه اي آ.سه.آن در پنوم پن گفت: در حال حاضر هيچ مسئله اي مهمتر از كره شمالي و برنامه تسليحات هسته اي اين كشور براي آمريكا وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، پاول در نشست وزراي خارجه آ.سه.آن گفت: كره شمالي خود را پشت اين ادعاي دروغ پنهان مي كند كه آمريكا در صدد حمله به اين كشور است. ما قصد تهديد كره شمالي را نداريم و به اين كشور هم اجازه نمي دهيم ما يا دوستانمان را تهديد كند. پاول همچنين درباره ميانمار و دستگيري رهبر مخالفان اين كشور، ضمن درخواست از حاكمان نظامي ميانمار براي آزادي انگ سان هوكي، از آ.سه.آن خواست بر فشارهاي خود بر اين كشور بيفزايد.

روسيه : برنامه هسته اي ايران خطرناك نيست
«يوري اوگانسيان» رئيس آزمايشگاه واكنشهاي هسته اي مؤسسه پژوهشهاي هسته اي بين المللي روسيه خطرناك بودن برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران را رد كرد.
وي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «رن.تي.وي» روسيه ادعاي مربوط به پيشرفت برنامه هسته اي ايران تا مرحله توليد سلاح اتمي را بي پايه و اساس خواند.

استقبال آمريكا از سركوب گروه رجوي در فرانسه
فيليپ ريكر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با استقبال از اقدام فرانسه در سركوب نيروها و تعطيلي دفاتر سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در پاريس گفت: ما قطعا چنين اقداماتي عليه گروه هاي تروريستي در سراسر دنيا را تشويق مي كنيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ريكر به طور مشخص به اقدامات روز سه شنبه پاريس اشاره نكرد، اما گفت: اقدامات نيروهاي انتظامي و همكاري و مسدودكردن دارايي هاي چنين سازمان هايي، از جمله گزينه هاي مطرح براي از بين بردن اين گروههاست.
بنابراين همه دنيا از اين اقدامات استقبال مي كند. وي در برابر اين سئوال كه اگر دستگيري مجاهدين اقدام قابل تمجيدي است آيا به وزارت دادگستري آمريكا پيشنهاد مي كند نظير دولت فرانسه با اين گروه تروريستي مقابله كند گفت: اينجا وزارت خارجه است و ما درباره مسائل مربوط به خارج گفت وگو مي كنيم.
من در موقعيتي نيستم كه بتوانم در اين باره اظهار نظر كنم و شما بايد از وزارت دادگستري اين سئوال را بكنيد.
در همين حال خبرگزاري رويتر گزارش داد يك زن هوادار مجاهدين خلق ديروز در پاريس در اعتراض به سركوب اين گروه خود را آتش زد. اين زن در ميان يك گروه صد نفره كه در اعتراض به اين اقدام فرانسه در مقابل دفتر وزير كشور در پاريس تجمع كرده بودند، خود را آتش زد و بلافاصله به بيمارستان منتقل شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |