پنج شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۱ - jun . 19, 2003
با توافق سه جانبه ايران، افغانستان و ازبكستان براي احداث راه ترانزيتي
بن بست هاي جاده اي و دريايي آسياي مركزي مي شكند
براساس توافقنامه تهران ايران از طريق افغانستان به آسياي مركزي متصل مي شود و كشورهاي آسياي مركزي به آبهاي بين المللي دست مي يابند
000435.jpg
رؤساي جمهوري ايران ، ازبكستان  و افغانستان  ابراز اميدواري  كردند، امضاي  توافقنامه  سه جانبه  در خصوص  ايجاد مسير ترانزيتي  ميان  اين كشورها، زمينه  رشد و توسعه  كشورهاي  منطقه  را فراهم  سازد.
به گزارش ايرنا: سيدمحمد خاتمي  و اسلام  كريم اف رئيسان  جمهوري  ايران  و ازبكستان  و حامد كرزاي  رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  روزگذشته  در مراسم  امضاي  موافقتنامه  توسعه  همكاري هاي  سه جانبه  در خصوص  ايجاد مسير ترانزيتي  و حمل و نقل  بين المللي  ميان  اين  كشورها تأكيد كردند : مسير ترانزيتي  كه  زمينه  اتصال  كشورهاي  آسياي  ميانه  به  آب هاي  بين المللي  رافراهم  مي سازد ، نقش  مؤثري  در ثبات  و امنيت  منطقه  دارد.
به  گزارش  ايرنا ، خاتمي  در اين  مراسم  با اشاره  به  سابقه  ارتباط ميان  ملت هاي  ايران، افغانستان و ازبكستان  خاطرنشان  كرد: ايجاد مسير ترانزيتي  ميان  اين  كشورها علاوه  برتوسعه  ارتباطات  ميان  دولتها و ملتهاي  اين  كشورها، نقش  موثري  در تحول  اقتصادي  منطقه  خواهد داشت .
خاتمي  گفت: اتصال  ازبكستان  از طريق  افغانستان  به  ايران  و آب هاي  بين المللي  بسيار كم  هزينه  تر از ساير مسيرها خواهد بود و علاوه  براين  ، ارتباطات  دو كشور را نيز تسهيل  خواهد كرد.
حامد كرزاي  رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  نيز در اين  مراسم  بااشاره به  اهميت  اقتصادي  ايجاد مسير ترانزيتي  ميان  سه  كشور ايران ، افغانستان  وازبكستان  تصريح  كرد: بدون  ترديد اين  طرح  مهم  باعث  بهبود وضع  امنيتي  وثبات  در منطقه 
و بويژه  افغانستان  خواهد شد.
اسلام  كريم اف  رئيس  جمهوري  ازبكستان  نيز در اين  مراسم  روابط كشورش با جمهوري  اسلامي  ايران  را خوب  توصيف  و ابراز اميدواري  كرد با اجراي  اين طرح  ترانزيتي  زمينه  گسترش  بيش  از پيش  مناسبات  تهران  - تاشكند فراهم  شود.
كريم اف، همچنين  از سازمان هاي  بين المللي  و بويژه  بانك  توسعه اسلامي، بانك  آسيايي  و بانك  جهاني  خواست  تا كشورهاي  منطقه  را در اجراي اين  طرح  مهم  ياري  كنند.
وي  درمورد مناسبات  اقتصادي  تهران- تاشكند، اظهار داشت: در حال  حاضر ارزش  مبادلات  تجاري  ميان  ايران  و ازبكستان  بالغ  بر ۲۲۰ ميليون  دلار در سال  است  كه  اين  رقم  به  هيچ  عنوان  قانع كننده  نيست .
براساس  توافقنامه اي كه  ميان  رؤساي سه كشور ياد شده امضاء شد ايران  از طريق  مسيرافغانستان  به  كشورهاي  آسياي  ميانه  متصل  شد.
همچنين  امضاي  اين  توافقنامه ، زمينه  دسترسي  كشورهاي  آسياي  ميانه  به  اروپا و آبهاي  بين المللي  را از طريق  مسير افغانستان  و ايران  فراهم  مي كند.
براساس  اين  سند همكاري ، سران  بلندپايه  كشورهاي  ايران  ، افغانستان  وازبكستان  بر لزوم  توسعه  همكاري هاي  سه  جانبه  در خصوص  ايجاد اين  مسيرترانزيتي  و ساخت  زيربناهاي  لازم  ، تاكيد كردند.
در اين  توافقنامه  ، بر ضرورت  تكميل،  توسعه  و بازسازي  مسيرهاي  حمل  و نقل  و راههاي  ارتباطي  ميان  كشورهاي  جمهوري  اسلامي  ايران  ، ازبكستان  و افغانستان  تأكيد شده  است .
پيش از امضاي توافقنامه ياد شده خاتمي و كرزاي نشست مذاكرات دوجانبه اي را برگزار كردند كه طي آن طرفين بر لزوم تعميق همكاري هاي تهران-كابل تأكيد كردند.
همچنين مذاكره سه جانبه رؤساي جمهوري ايران، افغانستان و ازبكستان درباره احداث جاده ترانزيتي ميان ايران و آسياي ميانه نيز از جمله برنامه  هاي ديروز سران كشورهاي مذكور در تهران بود.

حضور وزيران اطلاعات، كشور، علوم و فرمانده نيروي انتظامي در مجلس
گروه سياسي: علي يونسي وزير اطلاعات، عبدالواحد موسوي لاري  وزير كشور، مصطفي  معين  وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  و محمدباقر قاليباف  فرمانده  كل  نيروي  انتظامي ، روز چهارشنبه  در جلسه غيرعلني  رسمي  درباره  اغتشاشات  اخير در كشور به  نمايندگان  مجلس  توضيحاتي  دادند. در اين جلسه كه معاونان وزارتخانه هاي مزبور نيز حضور داشتند و دو ساعت به طول انجاميد، حوادث اخير در كشور ريشه يابي و تحليل شد.
رضا طلايي نيك نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس درباره محتواي مذاكرات اين مسئولان با نمايندگان مجلس به ايرنا گفت: علي يونسي وزير اطلاعات هماهنگي و انسجام كليه دستگاه هاي مسئول در امور انتظامي و امنيتي را بسيار خوب ارزيابي كرد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: وزير اطلاعات رويكرد و مقابله با نيروهاي خودسر با هر هويتي را پديده اي خوشايند و مثبت دانست و از تلاش هاي نيروي انتظامي در مهار حوادث اخير كشور در به كارگيري سازوكارهاي اجتماعي و عاطفي تقدير كرد. طلايي نيك يادآور شد: در اين جلسه سردار قاليباف نيز بر عزم جدي نيروي انتظامي در مقابله با گروه هاي خودسر تأكيد كرد و خواستار برخورد قاطع و قانوني با گروه هاي خودسر شد. وي خاطرنشان كرد: قاليباف لزوم تقويت مديريت ها و ساماندهي مشكلات معيشتي و اجتماعي را پديده اي بسيار مهم ارزيابي كرد.
اين نماينده مجلس سپس به اظهارات مصطفي معين وزير علوم، تحقيقات و فناوري پرداخت و گفت: در اين جلسه معين برخي از مسائل صنفي دانشگاه ها از جمله خصوصي سازي دانشگاه ها را كه از سال گذشته توسط برخي جناح ها سياسي شده است شايعه و غيرواقعي دانست.
وي با استناد به صحبت هاي معين اظهار داشت: استفاده از ظرفيت پذيرش دانشجو در نوبت دوم دانشگاه ها از سال ۶۷ با مجوز مجلس وقت انجام شده است. طلايي نيك يادآور شد: وزير علوم، تحقيقات و فناوري هماهنگي و همكاري مجموعه مسئولان امنيتي كشور به ويژه نيروي انتظامي در كنترل وقايع دانشگاه ها را نسبت به گذشته بسيار مفيد ارزيابي كرد.

ديدار كرزاي با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رئيس دولت انتقالي اسلامي افغانستان تأكيد كردند: وجود يك افغانستان باثبات و پيشرفته در همسايگي ايران، به تأمين منافع اسلامي و ملي ايران كمك مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از پيشرفت هاي افغانستان در جهت استقرار ثبات و آرامش، تلاش بيشتر براي جبران آثار بسيار منفي سال ها جنگ داخلي در افغانستان را ضروري خواندند و افزودند: افغانستان به رغم تلاش هايي كه براي عقب ماندن اين كشور صورت گرفته، باتوجه به ذخاير ارزشمند انساني و اعتقادات عميق اسلامي مردم اين كشور، مي تواند با وحدت و همدلي همه اقوام به جايگاه شايسته اي دست يابد.
ايشان تلاش سلطه گران براي نابود كردن پايه هاي هويت فرهنگي ملت ها را خاطرنشان كردند و افزودند: مراكز سلطه ضمن مخالفت با مظاهر فرهنگ اسلامي مردم افغانستان تلاش مي كنند با رواج فرهنگ غربي در اين كشور، زمينه هاي سلطه دائم بر افغانستان را فراهم آورند كه بايد با هوشياري، اين طرح را خنثي كرد.
رهبر معظم انقلاب با تجليل از وحدت شيعه و سني در افغانستان خاطرنشان كردند: تقويت همدلي پيروان مذاهب مختلف در افغانستان به رشد و پيشرفت اين كشور كمك مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي قراردادهاي چندجانبه اي را كه ديروز در تهران امضا شد، براي كشورهاي امضا كننده بسيار مفيد خواندند و به رئيس دولت انتقالي افغانستان توصيه كردند: با مبارزه جدي و همه جانبه با كشت مواد مخدر كاري كنيد كه افغانستان ديگر در افكار عمومي جهان، منشأ توليد مواد مخدر محسوب نشود.
در اين ديدار كه آقاي خاتمي رئيس جمهور نيز حضور داشت، رئيس دولت انتقالي افغانستان با تشكر فراوان از كمك هاي جمهوري اسلامي و ملت ايران به ملت افغانستان در مقاطع مختلف گفت: مردم افغانستان قدرشناسند و هيچگاه حمايت هاي مردم مهربان ايران را فراموش نمي كنند.
آقاي حامد كرزاي با بيان گزارشي از اوضاع اقتصادي اجتماعي و سياسي افغانستان مبارزه با كشت مواد مخدر را از سياست هاي جدي اين كشور خواند و گفت: درمجموع روند رو به پيشرفتي را طي مي كنيم و قانون اساسي افغانستان نيز كه براساس خواست ملت افغان، قانوني اسلامي خواهد بود در دست تدوين نهايي است.
رئيس دولت انتقالي افغانستان وحدت شيعه و سني را از عوامل استقرار هرچه بيشتر ثبات و آرامش در اين كشور برشمرد و گفت: معتقديم بقاي ملت و كشور افغانستان در گرو اين وحدت است.

يك فوريت طرح تضمين امنيت اجتماعي تصويب شد
گروه سياسي: نمايندگان  مجلس  در جلسه  علني  روز گذشته به  فوريت  طرح  تضمين  امنيت اجتماعي  راي  دادند. اين  طرح  در يك  ماده  و ۱۴ تبصره  تقديم  مجلس  شده  است .
به  گزارش  ايرنا، ميثم  سعيدي  يكي  از طراحان  اين طرح  در صحن  علني  مجلس  گفت : در سال هاي  اخير به  كرات  شاهد بوديم  عده اي با اقدامات  نامتعارف  و غيرقانوني  خود، نظم  و امنيت  جامعه  را مخدوش كرده  و موجب  تشويش  روان  جامعه  شده اند.
وي  افزود: اين  امر خسارات  جبران  ناپذيري  را بر كشور وارد كرد و هم در داخل  كشور مشكلاتي  بوجود آورد و هم  در عرصه  بين المللي .
نماينده  مردم  تهران  «مخدوش  شدن  چهره  انقلاب  اسلامي » را يكي  از تبعات اين  گونه  اقدامات  دانست  و گفت : در روزهاي  اخير رئيس  جمهوري ، رئيس مجلس ، برخي  از مقامات  كشور و نيز مطبوعات  خواستار برخورد با كساني  شدندكه  به  حقوق  شهروندان  تعرض  مي كنند.
عضو كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  اظهار داشت : متاسفانه  عده اي با تمسك  به  ارزش ها و مباني  انقلاب  اسلامي ايجاد اغتشاش  كرده و به  تجمعات اشخاص  حقيقي  و حقوقي ، دفاتر مطبوعات ، مساجد، دانشگاه ها و جهانگردان حمله  مي كنند.
سعيدي  افزود: با استناد به  اصول  قانون  اساسي ، اين  طرح  تهيه  و تقديم مجلس  شد، بويژه  كه  در آستانه  سالگرد حادثه  ۱۸ تير و حوادث  مربوط به  آن هستيم .

از سه روز پيش تاكنون
با همكاري دانشجويان و نيروي انتظامي دانشگاه ها آرام شد
گروه سياسي: با وجود اينكه بر اثر همكاري دانشجويان و نيروي انتظامي، دانشگاه ها و خوابگاه هاي دانشجويي در سه روز اخير آرام بوده است و دانشجويان براي پيگيري خواسته هاي صنفي خود در حال گفتگو با مقام هاي مسئول هستند، از پاره اي نقاط تهران و برخي شهرهاي ديگر تجمعات و ناآرامي هاي پراكنده گزارش مي شود.
انگيزه هاي اين تجمعات به مطالبات صنفي دانشجويان ارتباطي ندارد.
به گزارش ايرنا، سه شنبه شب ناآرامي هاي پراكنده اي در برخي از نقاط شهر تهران و شهرهاي مشهد، كرمانشاه، كرمان، يزد، تبريز و فرديس كرج رخ داد.
در يكي از مناطق شرقي تهران حوالي فلكه اول تهرانپارس تجمع اعتراض آميزي نسبت به جمع آوري ديشهاي ماهواره اي انجام گرفت.
با وجود حضور گسترده نيروي انتظامي اعم از يگان ها و گشت هاي ويژه در منطقه، افراد لباس شخصي خودروهاي عبوري را تهديد مي كردند كه اگر بوق بزنند، شيشه خودروهاي آنها را خواهند شكست.
در خيابان  ستارخان (حوالي پل تاج) نيز گروهي ضمن تجمع با آتش زدن لاستيك ايجاد ناآرامي كردند كه با حضور نيروهاي انتظامي متفرق شدند.
در شهر كرمانشاه دانشجويان دانشگاه رازي در محوطه اين دانشگاه دست به تجمع زدند كه با دخالت گروهي فرصت طلب، اين تجمع به درگيري و سنگ پراني با نيروهاي انتظامي منجر شد.
در جريان اين درگيري تعدادي مجروح شدند و شيشه هاي چند مغازه نيز شكست. دانشجويان بدنبال مذاكرات مسئولان دانشگاه و فرماندار كرمانشاه با آنان از تجمع خود دست كشيده و به خوابگاه هاي خود رفتند.
همچنين در خلال ناآرامي هاي سه شنبه شب و بامداد چهارشنبه در فرديس كرج شماري از تجمع كنندگان شيشه هاي يك شعبه بانك و يك داروخانه در اين منطقه را با سنگ شكستند.
در منطقه فرديس، شماري از ماموران يگان  ويژه و تعدادي از تظاهركنندگان مجروح و شيشه هاي مجتمع قضايي، تعدادي ساختمان و مغازه هاي اطراف آن و چندخودرو شكسته شد.
همچنين در مشهد، گروهي سه شنبه شب با تجمع در خيابان هاي مركزي مشهد ناآرامي ايجاد كردند كه با دخالت پليس ضدشورش، عوامل ناآرامي ها به تجمع خود خاتمه دادند.
حدود ۵۰ نفر نيز سه شنبه شب با اجتماع در ميدان جانباز يزد معروف به فلكه اطلسي واقع در منطقه صفاييه دست به تظاهرات زدند.
اين عده با سردادن شعارهايي به سوي ماموران حاضر در ميدان سنگ و آجر پرتاب كردند.
در شهر تبريز نيز دانشجويان دانشگاه اين شهر در اعتراض به حوادث اخير دانشگاه ها دست به تجمع زدند كه با دخالت افراد فرصت طلب اين تجمع به درگيري انجاميد. نيروهاي انتظامي و پليس ضدشورش نيز با استقرار در اطراف دانشگاه از تجمع افراد و گروه هاي مردمي در مقابل دانشگاه تبريز و خيابان هاي اطراف بشدت جلوگيري كرد.
به گفته مسئولان محلي در ناآرامي هاي دو روز گذشته دانشگاه تبريز دست كم ۹۰ تن بازداشت شدند.
گزارشها از شهر كرمان حاكيست ميدان كوثر اين شهر و خيابانهاي منتهي به آن سه شنبه شب شاهد اغتشاش توسط گروهي از تظاهركنندگان بود كه به سمت ماموران سنگ پراكني كردند و نيروهاي انتظامي نيز با پرتاب گاز اشك آور عكس العمل نشان دادند.

توضيح استانداري تهران
استانداري تهران با ارسال نمابري به همشهري اعلام كرد: نظر به چاپ خبري در صفحه اول روزنامه همشهري در مورخ ۲۴/۳/۸۲ مبني بر اينكه «براساس مصوبه شوراي تأمين استان تهران امنيت داخل كوي دانشگاه به نيروي انتظامي سپرده شد» به اطلاع مي رساند شوراي تأمين استان چنين مصوبه اي نداشته است.

بازداشت اعضاي گروه رجوي در فرانسه بدون هماهنگي با ايران بود
گروه سياسي: علي يونسي وزير اطلاعات دستگيري ۱۶۵ تن از سران منافقين در فرانسه را عمل اين كشور به وظيفه قانوني خود خواند. به گزارش خبرنگار همشهري وي كه پس از پايان جلسه غيرعلني ديروز در جمع خبرنگاران به پرسش هاي آنها پاسخ مي داد در مورد علت بازداشت اين عده پس از ۲۵ سال فعاليت آزاد آنها در فرانسه گفت: فرانسه مهد قانون است و ساير كشورها نيز دير يا زود به وظيفه قانوني خود در مقابله با اين تروريست ها عمل خواهند كرد.
وزير اطلاعات در مورد احتمال هماهنگي ميان آمريكا، ايران و فرانسه در انجام اين اقدام گفت: چنين هماهنگي وجود نداشته است. وزير اطلاعات همچنين در مورد دستگير شدن چند تن از نيروهاي ملي مذهبي كه اخيراً انجام گرفته است گفت: ما از دستگيرشدن آنها اطلاعي نداريم و از كساني كه آنها را دستگير كرده اند سئوال كنيد.

در نامه اي به كروبي
وزير اطلاعات پرداخت ۵۰۰ ميليون دلار به مقام هاي ايران را تكذيب كرد
وزير اطلاعات در نامه اي به رئيس مجلس ادعاي پرداخت ۵۰۰ ميليون دلار توسط آمريكا به مقام هاي ايراني را تكذيب كرد. آيت الله مصباح يزدي دو هفته پيش در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران به نقل از يك سايت خبري گفته بود آمريكايي ها بين مسئولان ايراني پول توزيع كرده اند.
به گزارش خبرنگار همشهري در نامه وزير اطلاعات كه ديروز در مجلس قرائت شد، آمده است: چنانكه خطيب محترم بيان داشتند اظهارنظر ايشان به نقل از سايت خبري غيرايراني بوده، اخبار اين چنيني كه در اين سايت و در سايت هاي مختلف كه نظير آن ممكن است در آينده نيز به چشم بخورد از نظر كارشناسي اطلاعاتي فاقد اعتبار تلقي مي گردد. در اين نامه همچنين آمده است وزارت اطلاعات براساس قانون متعهد به جمع آوري اطلاعات پيرامون اقدامات جاسوسي احتمالي بيگانگان بوده و تنها مرجع صلاحيت دار اظهانظر كارشناسي و اقدامات مقابله اي در اين زمينه مي باشد. عليرغم دقت نظرهاي ويژه اي كه تاكنون در اين بخش صورت گرفته، دليل روشني بر صحت گفته هاي مذكور به دست نيامد.

ديدار شوراي مركزي جمعيت مؤتلفه با رئيس قوه قضائيه
گروه سياسي: اعضاي  شوراي  مركزي ، هيات  اجرايي ، دبيران  استاني  و خانواده  شهداي  جمعيت  موتلفه  اسلامي  روز گذشته با آيت  الله  هاشمي  شاهرودي  رئيس  قوه قضاييه  ديدار كردند.
به گزارش ايرنا آيت الله  هاشمي  شاهرودي  در اين  ديدار با گراميداشت  سالگرد شهداي اين  جمعيت  گفت : شهداء با رشادت  و خون  خود با ظلم ، ستم  و انحراف  به  مقابله  پرداختند و به  الگويي  براي  تمام  نسلها در تاريخ  تبديل  شدند.
رئيس  قوه قضاييه  با بيان  آنكه  دشمنان  اسلام  در تمام  طول  تاريخ  از دو طريق  ايجاد رعب  و وحشت  و تطميع  اقشار مختلف  ديگر كشورها بدنبال  تغييرحكومت  و به  دست  گرفتن  سرنوشت  آنها بوده اند، افزود: شهداي انقلاب  با پيروي  از امام  حسين  (ع ) و شهداي  كربلا با نثار جانشان  ابهت  طاغوت  و رژيم  ستم  شاهي  را شكستند. وي  تصريح  كرد: دشمنان  پيوسته  بدنبال  ايجاد رعب  و وحشت  و تطميع  كشورهاي  اسلامي  در راستاي  براندازي  حكومتهاي  مردمي  و بدست  گرفتن  اداره  اين  كشورها بوده  و هستند.
حبيب  الله  عسگراولادي  دبيركل  جمعيت  موتلفه  اسلامي  پيش  از سخنان  رئيس قوه قضاييه  در سخناني  به  بيان  گوشه هايي  از فعاليتهاي  سياسي ، اجتماعي  وانقلابي  شهداي  اين  جمعيت  در سال هاي  پيش  از پيروزي  انقلاب  اسلامي ، پرداخت .
اماني ، بخارايي ، نيك  نژاد و هرندي  چهارتن  از اعضاي  جمعيت  موتلفه اسلامي  در ۲۶ خرداد ماه  ۱۳۴۴ به خاطر انجام  يك  عمليات  مسلحانه  كه  به  كشته شدن  «حسنعلي  منصور» نخست  وزير وقت  انجاميد، به  اعدام  محكوم  شده  و به  شهادت  رسيدند.

سلاح هاي هسته اي در دكترين دفاعي و امنيتي ايران قرار ندارد
علي آهني معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه ايران در ديدار با اعضاي كميسيون سياست خارجي مجلس آلمان گفت: سلاح هاي هسته اي در دكترين دفاعي و امنيتي ايران قرار ندارد و اين كشور به همين سبب پيشنهاد عاري بودن منطقه خاورميانه از سلاح هاي كشتار جمعي را مطرح و با جديت پيگيري مي كند.
آهني كه در رأس هياتي در برلين به سر مي برد، روز گذشته در اين ديدار، سياست ايران در قبال بهره گيري از فن آوري انرژي اتمي را تشريح كرد و افزود: برنامه انرژي هسته اي ايران كاملا شفاف و مطابق با تعهدات و كنوانسيون هاي بين المللي است.
در همين حال وزير امور خارجه قطر در گفتگويي تصريح كرد كه ايران قصد ندارد راكتورهاي اتمي ويژه توليد سلاحهاي اتمي بسازد.

وزير امور خارجه يونان خبر داد
ايران در دستور كار نشست مشترك آمريكا و اروپا
جرج پاپاندرو، وزير امور خارجه يونان كه كشور متبوع او در حال حاضر رياست دوره اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اعلام كرد : نشست هفته آينده اتحاديه اروپا و آمريكا موضوعاتي همچون صلح خاورميانه، كوبا، ايران، سلاح هاي كشتارجمعي و محيط زيست را مورد بررسي قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه پاپاندرو موضوعات ديگر اين نشست را مسئله حقوق بشر و حمايت از دمكراسي در سطح جهان اعلام كرد. وي افزود: از زمان پايان يافتن جنگ عراق، اتحاديه اروپا به اين درك رسيده كه نقشي براي ايفا در سطح بين المللي دارد و به عنوان بازيگر برابر بايد تلقي شود. وزير امور خارجه يونان گفت: اتحاديه اروپا در نگراني هاي امريكا در خصوص ايران و اين كه اين كشور بايد بدون هرگونه قيد و شرطي معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي را امضا كند شريك است. وي افزود:  اين موضوع يكي از موضوعات كليدي نشست مشترك اتحاديه اروپا و امريكا در روز پنجم ژوئن (۴ تير) است.

نماينده ايران در سازمان ملل:
ايران قطعاً قصد رويارويي با آمريكا را ندارد
گروه سياسي: شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در مصاحبه با محمد جواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل، با وي مهم ترين مسائل و چالش هاي سياسي ايران را مطرح كرد.خلاصه اين گفتگو به شرح زير است:
ظريف در پاسخ به سئوالي درباره وضعيت كنوني روابط ايران و آمريكا گفت: متأسفانه يك انديشه اشتباه در واشنگتن دست كم در بين برخي محافل مشخص، شايع است كه فكر مي كنند با فشار و تهديد مي توانند سياست هاي خود را در ارتباط با ايران و ديگر كشورهاي جهان پيش ببرند.
نماينده ايران در سازمان ملل گفت: آمريكا بايد شيوه عاقلانه تري را در پيش گيرد و در برخورد خود با ساير كشورها از جمله ايران، براساس احترام متقابل رفتار كند، هرگاه اين سياست متوقف شود، امكان بررسي مسائل مشترك وجود دارد. ولي مادام كه اين سياست وجود دارد، بحران بيشتر خواهد شد.
الجزيره در ادامه از ظريف پرسيد، «شما سخن از احترام متقابل در روابط ميان ايران و آمريكا مي كنيد. طبعاً اين روابط از چند ماه پيش شاهد افزايش تنش است. آيا درست است كه ايران و آمريكا به سمت رويارويي با يكديگر پيش مي روند؟»
ظريف گفت: اميدوارم در نهايت منطق حاكم و از كشمكش ميان دو طرف جلوگيري شود. ايران قطعاً قصد رويارويي و يا در پيش گرفتن سياستي كه به رويارويي منجر شود ، ندارد.
وي افزود: با وجود اين ما در برابر اين فشارها تسليم نمي شويم و همچنان در برابر آن مقاومت خواهيم كرد، اگر ببينيم قصدي براي در پيش گرفتن رفتار احترام آميز وجود دارد، بر اين اساس به آن پاسخ خواهيم داد.
وي  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  همكاري  آمريكا با سازمان  مجاهدين خلق (منافقين) گفت : چگونه  دولتي  كه  مدعي  رهبري  مبارزه  جهاني  برضد تروريزم  است ، همزمان  باسازماني  تروريستي  همكاري  مي كند؟ اين  حقيقت  باعث  مي شود كه  پرسشهاي  جدي را درباره  چنين  ادعاهايي  مطرح  و اين  حقيقت  را روشن  سازيم  كه  آمريكاهمواره  برخوردهاي  دوگانه اي  با مسايل  موجود داشته  است .
نماينده  ايران  درباره  امكان  همساني  منافع  آمريكا و ايران  در موردانهدام  سلاحهاي  كشتار جمعي  عراق  گفت : هرگز، ممكن  نيست  تطابق  منافع  بادولتي  وجود داشته  باشد كه  يك  بار از كشوري  كه از سلاح  كشتارجمعي  استفاده مي كند، حمايت  مي كند و بار ديگر بر خلاف  خواسته  جامعه  جهاني  بسوي  جنگ  باهمين  كشور گام  برمي دارد.
وي  افزود: ما با اطمينان  اعلام  كرديم  كه  نگراني  ما نسبت  به  وجود سلاحهاي كشتار جمعي  در عراق  مي تواند از طريق  كميته  «آنموويك » حل  شود بخصوص  كه سازمان  ملل  متحد به  اين  كميته  اجازه  داده  بود كار خود را در عراق  از سرگيرد و كميته  هم  فعالانه  كار مي كرد.
خبرنگار الجزيره  با اشاره  به  اظهارات  ظريف  در مورد سلاحهاي  كشتار جمعي اسرائيل  و خودداري  آمريكا از اعمال  فشار بر اين  رژيم ، و اتهامهاي  مطرح شده  بر ضد ايران ، گفت آيا بهتر نيست  ايران  هم  با تاييد تملك  سلاحهاي  كشتارجمعي  اعلام  كند «چرا چيزي  كه  بر ما حرام  مي شود، براي  كشورهاي  ديگري  درمنطقه  مباح  است ؟»
ظريف  اظهار داشت  ما با اين  نظرات  موافق  نيستيم ، ما معتقديم مبارزه  با سلاحهاي  كشتار جمعي  از طريق  مسابقه  تسليحاتي  در منطقه  ممكن  نيست چون  اطمينان  داريم  اين  مسابقه  براي  تملك  سلاحهاي  كشتار جمعي  بسيار خطرناك خواهد بود و لذا ما وارد اين  مسابقه  نشده ايم  و براي  تملك  اين  سلاحها هم تلاش  نمي كنيم .
وي  افزود: پرونده  در مورد سلاحهاي  شيميايي  و فناوريهاي  هسته اي  كاملاروشن  است ، ما عضو بسياري  از سازمانهاي  بين المللي  هستيم  و استفاده  ياتملك  سلاحهاي  كشتار جمعي  را رد مي كنيم .
نماينده  ايران  در سازمان  ملل  گفت : يگانه  راه  بررسي  اين  مشكل  در منطقه ،ايجاد منطقه اي  خالي  از سلاحهاي  كشتار جمعي  است .
اين  ابتكار عملي  است كه  ما پيشنهاد كرديم  و اصل  اين  پيشنهاد از ايران  بود و اكنون  كشورهاي ديگري  هم  مانند مصر در   چارچوب  سازمان  ملل  به  دنبال  تحقق  آن هستند.
در ادامه  گفت  وگوي  الجزيره  با ظريف ، از وي  سئوال  شد: تا چه  ميزان معتقديد، رسيدن  به  منطقه اي  عاري  از سلاحهاي  كشتار جمعي  عملي  است ؟ آيا فكرمي كنيد كشورهايي  مانند ايران ، مصر و سوريه  مي توانند جبهه اي  را در داخل سازمان  ملل  متحد تشكيل  دهند و خواستار تخليه  كامل  منطقه  خاورميانه  ازسلاحهاي  كشتار جمعي  شوند؟
ظريف  گفت : ما اين  موضوع  را با مصر و سوريه  و ساير كشورهاي  منطقه پيگيري  مي كنيم  و به  سوي  تحقق  اين  هدف  گام  برمي داريم  تا اين  ابتكار عمل ،ثمر دهد ولي  متاسفانه  كمكهاي  گسترده  ايالات  متحده  به  اسرائيل  مانع  اصلي است  كه  جامعه  جهاني  را از اعمال  فشار براي  تحقق  اين  هدف  باز مي دارد.
نماينده  ايران  در پاسخ  به  اظهارات  خبرنگار الجزيره  كه سئوال  كرد: درگزارش  اخير آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي آمده  است ، «ايران  به  تمامي بندهاي موافقتنامه  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  عمل  نكرده  است»، پاسخ  داد: اين اظهارات  دقيق  نيست ، برخي  از بندهاي  گزارش  به  رسانه ها درز كرده  است . آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در گزارش  خود كه  تحت  فشارهاي شديد تهيه  كرده  بود، اعلام  كرد كه  برخي  موادي  كه  در سال  ۹۱ به  ايران منتقل  شده  بود در گزارش  ايران  ذكر نشده  است ، ما آنها را ذكر نكرديم  وكشوري  هم  كه  آنان  را به  ايران  داد، آنها را ذكر نكرد.
وي  خاطرنشان  كرد: چون  ما معتقديم  به  موجب  موافقتنامه هاي  حمايتي  كه  باآژانس  انرژي  اتمي امضا كرده  بوديم ، ملزم  بوديم  آنان  را اطلاع  بدهيم  ولي چنين  نكرديم ، چون  در آن حد از اهميت  و مقدار نبود كه  اطلاع  دادن  آن ضروري باشد.
نماينده  ايران  در سازمان  ملل  خاطرنشان  كرد: اكنون  آژانس  بين المللي انرژي  اتمي از اين  موضوع  تفسير ديگري  كرده  است  و لذا ما اين  موضوع  را اعلام  كرديم ، آژانس  هم  اكنون  سرگرم  بازرسي  و حصول  اطمينان  درباره  اين مواد است .
وي  تأكيد كرد: ما پيمان  منع  گسترش  سلاحهاي  هسته اي  را نقض  نكرده ايم  وگزارش  آژانس  هم  نمي گويد ما آن را نقض  كرده ايم ، بلكه  اعلام  مي كند ايران گزارش  مشخصي  درباره  مسئله  مواد مذكور ارائه  نكرده  است ، اين  يك  اختلاف نظر فني  و اختلاف  نظر در تفسير متن  موافقتنامه ها بين  ايران  و آژانس  است  وشايد هم  اختلاف  نظر بين  كشور ديگري  كه  اين  مواد را به  ما داده  با آژانس است .
اكنون  پس  از مشاهده  تفسير آژانس  از اين  مسئله  ، ما همه  چيز رافاش  كرديم  و ديگر هيچ  مشكلي  باقي  نمانده  است.
آخرين  پرسش  الجزيره  از ظريف  درباره  تاسيسات  غني سازي  اورانيوم  در نطنز و تاسيسات  توليد آبهاي  سنگين  در اراك  بود كه  سئوال  شد: با توجه  به  اينكه اين  مواد، اجزاي  تشكيل دهنده  سلاح  هسته اي  هستند آيا از اين  عناصر استفاده نظامي مي شود؟
ظريف  در پاسخ  گفت : هرگز، اينها عناصر اصلي  استفاده  سلاحهاي  هسته اي نيستند، از جنبه  نظري  هر نيروگاهي  كه  سوخت  از نيروگاه  اتمي بگيرد،مي تواند از آن براي  سلاح  هسته اي  استفاده  كند، ولي  واقعيت  آن است  كه  ايران توضيح  داده  است  كه  در صدد تملك  سلاح  اتمي نيست .
وي  ادامه  داد: تاسيسات  ما براي  توليد سوخت  براي  طرحهاي  توليد انرژي هسته اي  مورد استفاده  قرار مي گيرد و آژانس  انرژي  اتمي بر چگونگي  استفاده از اين  سوخت  در طرحهاي  ما براي  توليد انرژي  نظارت  خواهد كرد.
نماينده  ايران  در سازمان  ملل  گفت : ما متعهديم  به  جامعه  جهاني  اجازه دهيم ، اطمينان  حاصل  كند كه  كارهايي  كه  در نطنز و اراك  انجام  مي شود اهداف مسالمت  آميز دارد و كار اين  دو موسسه  را اعلام  كرده ايم  و به  استفاده  ازاين  دو تاسيسات  براي  همين  اهداف  ادامه  خواهيم  داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |