سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۴
Infor.htm
امنيت كابوس هميشگي مايكروسافت
002710.jpg
هفته گذشته تقريباً تمامي كاربران سيستم هاي عامل مختلف ويندوز شركت مايكروسافت با بحران هاي جدي خلل امنيتي تازه مواجه شدند. حتي نسخه جديد سيستم عامل ويندوز يعني Windows Server 2003 نيز از اين قاعده مستثني نبود.
اين ضعف امنيتي در پروتكل تبادل پيام بر روي TCP/IP ظاهر شد كه استفاده از آن به نفوذي ها اجازه مي داد تا كنترل رايانه قرباني را به دست گيرند، برنامه هاي مخرب و خطرناك روي آن اجرا نمايند، اطلاعات موجود روي رايانه را ببينند، تغيير دهند و حذف كنند ويا به ليست كاربران تعريف شده روي سيستم كاربر جديد اضافه نمايند.
كريس رولند مدير شركت امنيت اينترنت در آتلانتا در اين رابطه گفت: «اين بحراني ترين خللي بوده است كه بين ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته در سيستم هاي عامل شركت مايكروسافت گزارش شده است.»
ريموند جيمز مهندس امنيت اطلاعات معتقد است بروز اين گونه خلل ها بيانگر اين مطلب مي باشد كه كاربران در ايمن ساختن سيستم هاي عامل مايكروسافت كماكان مشكلات زيادي خواهند داشت. ظهور اين خلل در فاصله يك هفته پس از مشكلات قبلي سبب تعجب وي شده است. وي براي مقابله با خلل امنيتي قبلي زمان زيادي صرف نمود تا فايلهاي Patch ارائه شده را روي ۵۰۰ سرور تحت نظارت خود نصب نمايد و حال مجبور است اين رويه را براي برطرف نمودن ضعف هاي امنيتي جديد نيز تكرار كند. فركانس بالاي بروز اين گونه خلل ها استفاده از رويه اي براي دريافت خودكار فايل هاي Patch را اجتناب ناپذير نشان مي دهد.
بسياري از كارشناسان امنيتي به توانايي مايكروسافت در ارائه يك سيستم عامل قابل اعتماد و اطمينان به ديده  ترديد نگاه مي كنند. وجود اين ضعف هاي امنيتي جديد، استرانژي محاسبه با قابليت  اعتماد كه از سوي گيتس به عنوان اولويت اول مايكروسافت معرفي شد را ضعيف تر از آنچه عنوان شد معرفي مي كند. يكي از تحليل گران در اين ارتباط گفت: «ضعف هاي امنيتي اخير، حباب بزرگ ساخته شده اطراف امنيت Windows Server 2003 را تركاند و ابهت آن را كاهش داد. اكنون مايكروسافت بايد تلاش مضاعفي را معطوف به بازگرداندن اين پرستيژ از دست رفته كند!!
كوين كين مدير بخش تحقيقات امنيتي مايكروسافت علي رغم اين مشكلات، استراتژي محاسبه با قابليت اعتماد را پروژه اي موفق خواند و گفت: «اين استراتژي يك هدف طولاني مدت است و نمايان شدن چنين ضعف هايي ما را در كسب تجربه براي رفع مشكلات و پيشرفت پيشبرد اين رده كمك خواهد نمود.» او گفت تاكنون تنها ۴ بولتن امنيتي براي Windows 2003 ارائه شده است. حال آن كه براي ويندوز ۲۰۰۰ در مدت زمان مشابه ۱۴ بولتن ارائه شده است.
عده اي از كاربران با آقاي كين در اين مورد موافقند و بر اين باورند كه مقوله امنيت در ويندوز ۲۰۰۳ رشد قابل ملاحظه اي داشته است. آنها معتقدند نسبت به ويندوزهاي قبلي كه همه چيز به صورت پيش فرض باز گذاشته مي شد، ويندوز ۲۰۰۳ تدابير امنيتي بهتري دارد.

رايانه هاي كوچك جديد خنك تر خواهند بود
002705.jpg

آخرين رايانه  دستي شركت سوني تقريباً از لحاظ كاركرد شبيه يك رايانه كيفي است. به لطف يك تراشه  خانگي ، سوني توانسته است تا اين رايانه كوچك و دستيار ديجيتال را طوري طراحي كند كه بدون آن كه زياد گرم شود قادر به گرفتن عكس، پخش فيلم و يا موسيقي ديجيتال باشد.
اين دستگاه كه Clie PEG- UX50 ناميده شده است هنگامي كه باز نشده است درست اندازه اي شبيه ساير رايانه هاي جيبي يا پالم ها دارد. اما هنگامي كه باز مي شود يك صفحه Landscape در ابعادdpi ۳۲۰* ۴۸۰ و يك صفحه كليد را در اختيار كاربران مي گذارد.
دوربيني با قابليت چرخش در پشت آن تعبيه شده است كه قادر به گرفتن عكس و فيلمبرداري است و ميكروفون جاي داده شده در آن صدا را ضبط مي كند. اين دستگاه به قابليت هاي بي سيم WiFi و Bluetooth نيز تجهيز مي باشد.
002870.jpg

Clie جديد از سيستم عامل پالم نگارش ۵ يا Palm OS5 استفاده كرده و اولين رايانه جيبي محسوب مي شود كه صفحه نمايشش به جاي آن كه بلند باشد، عريض است و به درد ديدن نامه هاي الكترونيكي و مرور وب سايت ها مي خورد. سوني قول داده است كه دستگاه جديدش تا سه هفته ديگر وارد بازار ژاپن شود و در اوايل سپتامبر بازار آمريكا را نيز مورد هجوم خود قرار دهد. مدلي كه از فناوري بي سيم WiFi پشتيباني مي كند ۶۹۹ دلار قيمت خواهد داشت و قيمت مدلي كه فناوري بي سيم آن Bluetooth است ۵۹۹ دلار خواهد بود.
كارشناسان سوني اين دستگاه را روز جمعه گذشته در سانفرانسيسكو به نمايش گذاشتند. هدف اصلي در حقيقت معرفي موتور اين رايانه جيبي است. اين قلب تپنده در واقع تراشه اي است كه قادر است تا ۴۰ درصد مصرف انرژي اين نوع رايانه ها را كاهش دهد.

MIT اولين ربات حلزون را ساخت
002720.jpg
محققان مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) جهت پاسخگويي به سؤال هاي مطرح در مورد دنياي پر رمز و راز حلزون ها و حركت آنها رباتي را ساخته اند كه به نوعي اولين حلزون رباتيك دنيا محسوب مي شود. آنها ادعا مي كنند اين ربات علاوه بر اين مي تواند به پزشكان جهت پيشرفت در يافتن راه هاي معالجه سرطان كمك كند.
هدف از اين پروژه ۲ موضوع بوده است اول پاسخ به اين سوال كه حس حركتي حلزون چگونه كار مي كند و دوم آنكه رفتار مايع در يك مقياس كوچك تحت بررسي قرار گيرد كه به اين علم Microfluidics گفته مي شود.
اعضاي اين گروه معتقدند تاكنون نگاه ها به حلزون و حركت آن از ديدگاه زيست شناسي بوده و كمتر كسي به مهندسي مكانيك نهفته در آن توجه نموده است. جهت تقليد اين حركت اعضاي گروه سازنده اين ربات چرخ دنده هاي ساده اي را در كنار هم قرار دادند و به كمك يك تكه پلاستيك و سيم كشي هاي انجام شده حلزوني رباتيك را ساختند.اين حلزون ۴/۲۵ سانتي متر طول دارد و روي يك قطعه تقريباً لاستيكي حركت مي كند كه از خود درست شبيه حلزون ردپايي از نوعي مايع به جاي مي گذارد. براي شبيه سازي مصنوعي اين مايع از روغن سيليكون و تركيب آب و گليسيرين استفاده شده است.
Hosoiيكي از اعضاي اين گروه مي گويد اين يك دانش ۵ دلاري است چرا كه در ساخت حلزون رباتيك تنها ۵ دلار هزينه شده است. سيالي كه از حلزون به هنگام حركت برجاي مي ماند به عنوان يك سيال غير متعارف شناخته مي شود و شدت خاصيت غلظت آن به نيروي اعمال شده بستگي دارد.
Hosoi مي گويد:« ما تاكنون در ساخت ربات هايي كه روي سطوح مسطح حركت مي كنند موفق بوده ايم اما هنگامي كه صحبت از سطوح سخت و نه چندان صاف به ميان مي آيد تجربه چنداني نداريم. ربات حلزوني ما را در كسب اين تجربه ياري مي دهد. »
مسئولان سوني مدعي هستند كه تراشه  جديد به آنها اين امكان را داده است تا زمان پخش فيلم را به دو برابر افزايش داده و به ۵ ساعت برسانند و در مورد موسيقي نيز با افزايش دو برابري زمان به ۱۶ ساعت برسند كه همه اين موفقيت ها در سايه كاهش توان مصرفي از سوي تراشه ، محقق شده است.
گرمايي كه از تراشه هاي به كار رفته در اين نوع رايانه ها توليد مي گردد سبب مي شود تا شركتهايي چون سوني قادر به طراحي دستگاه هاي خيلي كوچكتر و با قابليت بيشتر نشوند. با اين حال تراشه جديد سوني اين مشكل را تا حد زيادي رفع نموده است.
به زودي تراشه اي از همين نوع در دستگاه هاي قابل حمل پلي استيشن ۲ به كار خواهد رفت. اين تراشه ها در كارخانه توليد تراشه سوني در ژاپن ساخته مي شوند كه تراشه هاي پلي استيشن ۲ و دوربين هاي DVD سوني نيز در آن به توليد مي رسند.

Dell تغيير نام داد
002715.jpg
سهامداران شركت Dell روز جمعه گذشته به تصميم هيأت مديره اين شركت مبني بر تغير نام شركت ازComputer Dell به Dell Inc رأي مثبت دادند. اين تغيير به سرعت اتفاق افتاد.
هيأت مديره اين شركت اعتقاد دارند كه نام جديد نوع فعاليت اين شركت را بهتر بازتاب مي دهد. نام قبلي تنها نمايانگر قسمتي از فعاليت هاي اين شركت در بخش توليد رايانه هاي شخصي بود. علاوه بر اين بخش، شركت Dell در زمينه هايي چون سرورها، كلاسترها، سيستم هاي ذخيره سازي اطلاعات در شبكه ها و خدمات نصب و پشتيباني نيز فعاليت دارد.
سهامداران اين شركت همچنين طرحي را تصويب كردند كه طي آن چنانچه ظرف چهار سال آينده هر سال Dell به اهداف از پيش تعيين شده خود برسد در پايان سال به مديران اجرايي يك پاداش سالانه اضافه تعلق خواهد گرفت. اين پاداش ها در محدوده ۱۵۰ درصد پايه حقوق در سال مالي ۲۰۰۴ تا ۳۰۰ درصد حقوق پايه در سال مالي ۲۰۰۷ نوسان خواهد داشت. مايكل دل، مدير اجرايي شركت Dell در سال مالي ۲۰۰۳ حدود ۹۵۰ هزار دلار درآمد داشته است.
هدف مالي نهايي در نظر گرفته شده براي شركت Dell كه در ماه آوريل سال ۲۰۰۲ تدوين شده است افزايش دو برابري فروش اين شركت و رساندن آن به مرز ۶۰ ميليارد دلار ظرف مدت ۵ سال مي باشد.
نشست سهامداران روز جمعه گذشته درتگزاس و در محلي نزديك به دفتر مركزي اين شركت برگزار گرديد.

براي ارسال نامه الكترونيك به بوش كمي صبر «دان لود» كنيد
* كساني كه مايلند به رئيس جمهور آمريكا نامه الكترونيكي بفرستند بايد حداقل نه صفحه وب را پشت سر گذاشته و فرم هايي با جزييات زياد را پر كنند
002725.jpg
در گذشته چنانچه كسي مي خواست به بوش نامه الكترونيك بفرستد و يا حداقل اطمينان حاصل كند يكي از كساني كه به نامه هاي رئيس جمهور رسيدگي مي كند نامه وي را خواهد خواند تنها لازم بود تا پشت رايانه خود نشسته، به اينترنت وصل شده و به آدرسPresident @Whitehouse.gov نامه الكترونيكش را ارسال كند، اما هفته گذشته هنگامي كه تام ماتزي، كه كارشناس رايانه است، قصد انجام اين كار را داشت متوجه شد كه رويه كمي تغيير پيدا كرده است.
هنگامي كه او نامه اي اعتراض آميز به بوش فرستاد يك جواب خودكار دريافت كه در آن نوشته شده بود وي بايد نامه اش را به شيوه اي جديد مجدداً  ارسال كند.
تحت يك سيستم جديد كه از هفته گذشته در سايت كاخ سفيد براي اولين بار راه اندازي شد كساني كه مايلند به رئيس جمهور آمريكا نامه الكترونيكي بفرستند بايد حداقل نه صفحه وب را پشت سر گذاشته و فرم هايي با جزييات زياد را پر كنند. همچنين مشخص نمايند كه مخالف سياست هاي كاخ سفيد هستنديا موافق آنها.
براي تكميل اين نامه فرستنده بايد موضوع نامه را از ليست موضوعاتي كه قبلاً پر شده است، انتخاب نمايد و نام كامل، مشخصات محل كار و پست الكترونيك خود را ذكر كند. هنگامي كه نامه ارسال شد پاسخ خودكاري جهت تأييد و اعتباري سنجي آدرس فرستنده به وي ارسال مي شود.
اگر چه مسئولان مربوطه در كاخ سفيد تمهيدات را جهت سهولت در برقراري ارتباط معرفي مي كنند، با اين حال كاربران از اين شيوه برقراري ارتباط، چندان راضي نمي باشند.
ماتزي كه خود يك طراح حرفه اي وب سايت است، اين شيوه تماس با يك نفر را بسيار گستاخانه مي داند و مي گويد عليرغم ارسال نامه هنوز جوابي دريافت نكرده است.
مسئولان كاخ سفيد ادعا مي كنند كه روزانه حدود ۱۵ هزار نامه الكترونيك دريافت مي دارند و با همكاري شركتي كه نمي خواهند نامش فاش شود اين شيوه جديد را پيش گرفته اند تا بين ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از دريافت نامه به آن پاسخ دهند.

تراشه در بدن مكزيكي ها
002730.jpg
سرمشق قراردادن ايده اي كه به صاحبان حيوانات خانگي چون سگ و گربه كمك مي كند تا حيوانات خود را رديابي كنند به يك شركت آمريكايي ايده اي داد كه نتيجه آن هفته گذشته در مكزيك به بار نشست، جايي كه اين شركت اقدام به فروش تراشه هايي نمود كه زير پوست اشخاص قرار مي گيرند و اطلاعاتي راجع به مشخصات فردي و وضعيت پزشكي وي را در خود جاي مي دهند.
اين ريز تراشه ها كه اولين بار سال گذشته در آمريكا به فروش رسيدند در بازار مكزيك اقبال بلندي خواهند داشت. آمار بالاي جرم و جنايت در اين كشور، سرقت و آدم ربايي و مواردي از اين دست ، نياز به راهكارهايي جديد جهت جلو زدن از تبهكاران را ضروري جلوه مي دهد.
اين تراشه كه به اندازه يك دانه برنج است در بازوي شخص قرار مي گيرد و اطلاعات جامعي راجع به وي از گروه خوني گرفته تا نام و مشخصات را در خود جاي مي دهد. مسئولان بيمارستان ها و مراكز درماني و همچنين نيروهاي پليس مي توانند توسط دستگاه هاي اسكنر مخصوص، اين اطلاعات را از روي تراشه بخوانند.
در يك مراسم دو ساعته شركت Applied Digital Solutions اين تراشه كه Verichip نام دارد را به خبرنگاران معرفي نمود و يكي از آنها را در بدن يك داوطلب جاي داد. به گفته اين داوطلب عمل كاشتن تراشه زير پوست هيچ دردي ندارد و به سادگي صورت مي پذيرد. نمايندگي فروش اين تراشه در مكزيك اميد دارد كه در سال نخست ۱۰ هزار تراشه در بدن متقاضيان جاي داده شود و حداقل ۷۰ درصد از بيمارستان ها به فناوري خواندن آن تجهيز گردند. هر يك از اين تراشه ها با قيمت ۱۵۰ دلار به فروش مي رسد و شارژ سالانه اي برابر۵۰ دلار دارد. دستگاه اسكنر مربوط به اين تراشه و نرم افزار مورد نياز نيز به قيمت ۱۲۰۰ دلار به فروش مي رسد. كاربران مي توانند توسط يك سرويس تلفني ۲۴ ساعته اطلاعات تراشه هايشان را به روز رسانده و يا كنترل كنند.
فناوري مشابهي در سگ ها و گربه ها جهت تعيين هويت آنها و رديابي شان به هنگام گم يا دزديده شدن، پيش از اين به كار رفته است.
تراشه Verichip قادر است در شعاع ۸ كيلومتري به سادگي رديابي شود. دانشمندان در حال توسعه تراشه جديدي هستند كه به كمك ماهواره مي توان فردي كه اين تراشه را در بدن خود جاي داده است و ممكن است دزديده شده باشد را ، به راحتي رديابي كرد.
در حالي كه ايده وارد كردن تراشه در بدن در آمريكا از سوي طرفداران حقوق شخصي افراد با مخالفت روبه رو شده است، مكزيكي ها از آن استقبال خوبي كرده اند.

خبرهاي كوتاه
هشدار درباره اختلال در اينترنت
كارشناسان اينترنت در آمريكا درباره از كار افتادن تجهيزات اصلي برقراري ارتباطات اينترنتي در آينده اي نزديك هشدار دادند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، مسئولان شركت رايانه اي
سيسكو سيستمز گفتند: نقايص نرم افزاري در ارتباطات اينترنتي به راهزنان رايانه اي اجازه مي دهد درارتباطات اينترنتي اختلال ايجاد كنند.
در اين حال پليس فدرال آمريكا (اف.بي.اي) اعلام كرد: اوضاع را به دقت زير نظر دارد تا از خرابكاري در ارتباطات اينترنتي جلوگيري كند.
002895.jpg

سوني رايانه هاي كيفي معيوب را پس مي گيرد
شركت سوني هفته گذشته خبر از تعويض ۱۳ هزار رايانه كيفي داد كه دچار نقص فني مي باشند. مودم هاي قرار گرفته در اين رايانه ها كه بد مونتاژ شدند توسط شركت سوني و بدون دريافت هيچ گونه هزينه اي تعويض خواهند شد.
سه مدلي كه شامل اين مقوله مي شوند از سري FR رايانه هاي كيفي ساخت سوني مي باشند كه با نام هاي FR77E/B، FR55E/B و FR55B شناخته مي شوند.

افزايش سوددهي شركت رايانه اي اينتل در آمريكا
سوددهي شركت اينتل سازنده قطعات رايانه اي در آمريكا در سه ماه دوم امسال افزايش يافت.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، سوددهي اين شركت در اين مدت با دو برابر افزايش به نهصد ميليون دلار رسيد.
بنابر اين گزارش اين ميزان سود بيش از پيش بيني كارشناسان اقتصادي بوده است.
002900.jpg

AIBO مي تواند روي تلفن همراه عكس بفرستد
در نمايشگاه فناوري هاي بي سيم ۲۰۰۳ در ژاپن سيستمي به نمايش گذاشته شده است كه به سگ ربات سوني با AIBO اين امكان را مي دهد تا تصاوير را بر روي تلفن همراه ارسال كند. اين نمايشگاه كه در جمعه گذشته در ژاپن آغاز به كار نموده است در حقيقت يك نمايشگاه فناوري اطلاعات است كه در توكيو در حال برگزاري است.
اين سيستم كه به صورت جداگانه توسط شركت هاي NTT و NEC توليد شده است مي تواند با مقاصد امنيتي به كار رود بدين ترتيب كه كاربر از سگ رباتيك خود جهت محافظت از خانه كمك بگيرد و سگ نيز به عنوان يك نگهبان با ارسال تصاويري از وضعيت خانه او را در مورد خطرات احتمالي آگاه سازد.

انتقال اطلاعات بيمار از آمبولانس
دانشمندان سيستمي براي آزمايش از راه دور ساخته اند كه مي تواند اطلاعاتي راجع به وضعيت پزشكي يك بيمار را به هنگام انتقال به وسيله آمبولانس، به پزشكان ارسال نمايد تا آنها خود را براي درمان سريع وي آماده كنند.
اين سيستم كه از امكانات ماهواره اي استفاده مي كند ممكن است جان افراد بسياري را از خطر مرگ نجات دهد. به خصوص هنگامي كه فاصله مصدوم تا بيمارستان زياد است و وضعيت بيمار اورژانسي مي باشد و زمان به نفع وي نيست مي توان توسط اين فناوري مقداري آزمايشات اوليه را به هنگام انتقال بيمار به محل درمان انجام داد.
002955.jpg

مترجم زبان گربه اي
ژاپني ها دستگاهي ساخته اند كه قادر به ترجمه ميو ميوي گربه ها به زبان انسان است. اين دستگاه در ماه نوامبر ميلادي وارد بازار خواهد شد.
ساخت اين دستگاه به دنبال ساخت يك دستگاه مترجم واق واق سگ ها صورت گرفته  است. سازنده اين مترجم كه دومين اسباب بازي ساز بزرگ ژاپني به حساب مي آيد قصد دارد تا سال ۲۰۰۴ بيش از ۳۰۰ هزار مترجم زبان گربه اي را به فروش برساند. اين دستگاه كه زبان گربه ها را ترجمه مي كند Meowlingual نام دارد.
سخنگوي شركت تاكارا سازنده اين مترجم گفت: «ما فعلاً قصد فروش آن در بازارهاي خارج از ژاپن را نداريم اما به هر حال اين موضوع به عنوان يك احتمال قابل بررسي است.»

برقراري ارتباط پرسرعت بين ژاپن و ۶ كشور همسايه
ژاپن قصد دارد تا يك ارتباط باند گسترده اينترنتي را با ۶ كشور آسيايي ديگر برقرار نموده و مورد آزمايش قرار دهد. به گفته وزير پست و ارتباطات راه دور ژاپن اين پروژه از ماه سپتامبر سال جاري آغاز به كار خواهد نمود.
شروع اين پروژه برقراري ارتباط پرسرعت ديتا بين دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشورهاي ژاپن، اندونزي، مالزي، سنگاپور، فيليپين، تايلند و ويتنام از طريق ماهواره و بر روي اينترنت خواهد بود.
002865.jpg

Mario جايش را به Wario داد
از Mario چه خبر؟ نينتندو تصميم گرفته است تا به قهرمان بازي هاي خود يك استراحت شايسته هديه كند. اين قهرمان از زمان ظهورش در بازي هاي رايانه اي كه به ۲۲ سال قبل باز مي گردد تاكنون از موانع زيادي پريده و بر سر لاك پشت هاي متعددي فرود آمده است ولي اكنون وقت استراحتش فرا رسيده است.
نينتندو با بازي Wario World شخصيت تازه اي را در بازي هاي ساخت خود معرفي نموده است. اين كاراكتر كه Wario نام گرفته است تا حدودي شبيه به Mario مشهور است.
نينتند و دراين ارتباط مي گويد درست است كه Wario World بهترين بازي ما نيست اما جذابيت هاي خاص خود را براي مخاطبان به ارمغان مي آورد.

تلفن  همراه  و تلويزيون ، دو سرگرمي  كودكان  آلماني
بيش  از يك  ميليون  كودك  شش  تا ۱۳ ساله  آلماني  تلفن  همراه  دارند و اگر سرگرم  استفاده  از آن  نباشند به  تماشاي  تلويزيون  مشغولند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از هامبورگ ، بررسي  انجام  شده  توسط «ميدياپرسپكتيو» حاكيست  كه  تقريباً كل  هفت  ميليون  جوان  آلماني  يك  دستگاه  تلويزيون  در خانه  دارند و ۷۵ درصد از آنان  بر اين  نظرند كه  بدون  آن  قادر به  زندگي  نيستند.
در اين  بررسي  آمده  است  كه  از هر هفت  كودك  آلماني  يك  تن  تلفن  همراه  دارند و اين  رقم  از سال  ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ از شش  درصد به  ۱۶ درصد افزايش  پيداكرده  و دو برابر شده  است .

فروش و سود قابل توجه مايكروسافت
002905.jpg
مايكروسافت، بزرگترين شركت نرم افزاري روي كره زمين بار ديگر پول هاي خود در بخش IT  را دسته كرد و اعلام نمود كه فروش و درآمد بيشتري نسبت به گذشته عايدش شده است.
در حالي كه اكثر شركت هاي فعال در زمينه IT  برسر بدست آوردن بازار و فروش بيشتر در حال كشمكش مي باشند، مايكروسافت هفته گذشته اعلام نمود كه فروش اين شركت نسبت به سال مالي گذشته رشدي ۱۱ درصدي داشته است و در سه ماهه چهارم مالي به رقم ۰۷/۸ ميليارد دلار رسيده است. مايكروسافت در دو بخش مهم فروش ويندوز و آفيس كاميابي بيشتري را تجربه كرده است. جايي كه فروش ويندوز با رشدي ۴ درصدي در اين سه ماهه به ۴۳/۲ ميليارد دلار رسيد و نرم افزار آفيس نيز در اين زمان فروشي ۳۵/۲ ميليارد دلاري را تجربه كرد.
از سوي ديگر اين شركت هفته گذشته اعلام كرد كه دستگاه بازي Xbox به مرحله نويني در بازار بازي هاي رايانه اي رسيده است. اگر چه مايكروسافت هنوز در اين بخش به سبب رقابت سختي كه با رقباي ژاپني خود دارد، ضرر مي دهد اما مسئولان اين شركت از وضعيت Xbox ابراز رضايت كردند.
مايكروسافت اعلام نمود كه تاكنون ۴/۹ ميليون كنسول بازي Xbox را فروخته است. فروش اين دستگاه بازي در شمال آمريكا بهتر از بازارهاي ديگر بوده و ۲/۶ ميليون دستگاه در آن به فروش رسيده است در حالي كه در اروپا ۲/۲ ميليون دستگاه و در آسيا تنها يك ميليون Xbox فروخته شده است.
اين شركت انتظار دارد تا در سال آينده بين ۵/۱۴ تا ۱۶ ميليون Xbox را به فروش برساند.
با تمام اين اوصاف Xbox تاكنون براي مايكروسافت تنها ضرر داشته است. تحليلگري كه نخواست نامش فاش شود پيش بيني نمود كه اين شركت تا پايان سال جاري ميلادي متحمل ضرري ۷/۱ ميليارد دلاري در بخش Xbox شده است.

افزايش خطر حملات در اينترنت
002910.jpg
بي بي سي:كارشناسان هشدار داده اند كه اينترنت ممكن است هدف حملات خرابكاران اينترنتي (هكرها) قرار گيرد. اين هشدار در پي انتشار خبر ايرادهاي نرم افزاري در برخي از اجزاي اصلي شبكه اينترنت صادر شد.
روز چهارشنبه ۱۹ ژوئيه فاش شد كه در نرم افزارهاي مسيريابي (router) شركت آمريكايي سيسكو (Cisco) كه تعيين كننده چگونگي و محل هدايت ترافيك اينترنتي است اشكالاتي وجود دارد.
اين اشكالات به طور بالقوه به خرابكاران اينترنتي امكان مي دهد كه كنترل اين سخت افزار را به دست گيرند و دسترسي به وب سايت ها را محدود كنند. نگراني از ايجاد اختلال در ترافيك اينترنتي به دليل محبوبيت مسيرياب هاي سيسكو است كه استفاده از آنها در اينترنت غالب است.
خطري كه شبكه اينترنت را تهديد مي كرد به دليل نحوه استفاده تجهيزات سيسكو از داده هاي موجود در شبكه اينترنت است. يك خرابكار اينترنتي با فرستادن رشته اي از داده هاي ويژه مي تواند مسيرياب هاي سيسكو را وادارد كه فكر كنند كه ظرفيتشان پر شده و بدين وسيله، باعث خراب شدن آنها شوند.
با معلوم شدن اين اشكال، كارشناسان شركت هاي اينترنتي (آي اس پي) تلاش كردند تا آن را بر طرف كنند؛ اشكالي كه در تئوري مي توانست آمد و شد اطلاعات را در شبكه هاي آنان متوقف كند.
پيش از اين بسياري از آي اس پي ها اقدامات اضطراري براي بهبود نرم افزارهاي خود با استفاده از برنامه  اي تكميلي كه شركت سيسكو ارايه كرده بود، در پيش گرفتند. ولي هنوز نگراني درباره آي اس پي هاي كوچكتر كه از پشتيباني كافي برخوردار نيستند، وجود دارد.

دولت  فرانسه  دسترسي  مردم  به  شبكه  جهاني  اينترنت  را تسهيل  مي كند
دولت  فرانسه  در نظر دارد با ايجاد تسهيلاتي ، دسترسي  برابر مردم  به امكانات  مدرن  و شبكه  جهاني  اينترنت  را فراهم  كند.
كميته  بين  وزارتخانه اي  اين  كشور چندي پيش در جلسه اي  كه  در كاخ  نخست وزيري  فرانسه  تشكيل  شد بر جبران  عقب  افتادگي  دسترسي  فرانسويان  به  اينترنت تاكيد كرد. «كريستيان  ژاكوب» وزير مشاور در آموزش  ملي  فرانسه  در اين باره  گفت : ايده برخورداري  از رايانه  و سيستم  اينترنت  در زمان  حاضر به  عنوان  يك  پايه  مدرن براي  توسعه  مطرح  است . وي  افزود: اين  ايده  ،حق  برابري  استفاده  از امكانات  مدرن  روز را براي تمامي  خانواده ها يكسان  مي سازد.
در زمان  حاضر ۴۲ درصد مردم  فرانسه  داراي  رايانه  شخصي  هستند ولي  كمتر از يك  سوم  آنان  به  شبكه  جهاني  اينترنت  دسترسي  دارند. دولت  فرانسه  براي  جبران  عقب  افتادگي  در دسترسي  همگاني  به  اينترنت  در نظر دارد در نخستين  گام ، رايانه هاي  دست  دوم  اداره هاي  دولتي  را به  صورت  رايگان  در اختيار افراد كم  درآمد قرار دهد.
ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  فرانسه  در سال  گذشته  ميلادي  با مقايسه  نسبت  مشتركان  اينترنت  در فرانسه  با ديگر كشورهاي  پيشرفته  غربي، خواستار فراهم آوردن  تسهيلات  مناسب براي جبران اين عقب افتادگي شد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |