سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۴
Infor.htm
جادوي طراحي وب
Dreamweaver MX
002825.jpg

اگر يك طراح وب حرفه اي باشيد غيرممكن است تاكنون نام Dreamweaver به گوش شما نرسيده باشد. تمام كساني كه با مقوله طراحي وب آشنا هستند مي دانند محصولات شركت Macromedia در زمينه نرم افزارهاي طراحي وب بي نظير است. به همان اندازه كه فلش براي طراحان و گرافيست ها اعجاب انگيز است، Dreamweaver نيز براي برنامه نويسان و توسعه دهندگان نرم افزارهاي تحت وب آشنا و دوست داشتني است. بر خلاف هميشه اين هفته مقاله را به بررسي يك نرم افزار حرفه اي اختصاص داده ايم. براي اطلاعات بيشتر در مورد اين نرم افزار بي نظير حتماً به سايت هاي معرفي شده مراجعه كنيد.
اگر هنوز از فرانت پيج براي طراحي صفحات خود استفاده مي كنيد، بدون شك شما يك طراح حرفه اي به شمار نمي آييد. برنامه نويسان همواره به دنبال نرم افزارهايي هستند كه كار آنها را در هنگام نوشتن كدها ساده كرده و جلوي اشتباهات تايپي را به صورت خودكار بگيرد. اين امكانات امروزه در نرم افزارهاي زيادي گنجانده شده اند ولي Dream weaver نرم افزاري است كه تمام امكانات مربوط به اكثر زبان هاي اسكريپت نويسي را در خود دارد.
پس از نصب برنامه، هنگامي كه برنامه را براي اولين بار اجرا مي كنيد در مورد View برنامه (رابط گرافيكي) سوال مي شود. اگر شما ترجيح مي دهيد نرم افزار همانند برنامه هاي سيستم عامل مكينتاش به صورت باز بر روي صفحه نمايش شما ظاهر  شود مي توانيد گزينه سمت راست را انتخاب كنيد و در صورتي كه ترجيح مي دهيد رابط گرافيكي برنامه همانند ديگر برنامه هاي ويندوز باشد گزينه مخصوص آن را انتخاب كنيد. اما بعد از اين كار شما مي توانيد نحوه كاركردن در محيط كد، نمايش و يا كد نمايش را انتخاب كنيد. در هر حالتي كه باشيد بالاي صفحه گزينه اصلي مربوط به فريم ها، جداول، متون و... قرار دارند. در پايين صفحه نيز نوار ابزار Properties به صورت هوشمند ويژگيهاي هر گزينه اي را شما در صفحه انتخاب كنيد نمايش مي دهند. يكي از نكات بسيار جالب در حين كار كردن با كدها امكان گروه بندي  آن است. وقتي شما با يك صفحه پيچيده وب كه در آن از فناوري هاي مختلف استفاده شده است سروكار داريد، انبوه كدهاي موجود شايد باعث خستگي و احتمالاً سر در گمي نويسنده شود. براي مقابله با چنين مشكلاتي امكان گروه بندي كدها و بستن آنها به صورت گروه گروه بوجود آمده است كه مي تواند يك محيط كار خلوت و مناسب براي برنامه نويسان و يا طراح وب بوجود آورد.
امكان مربوط به مديريت CSS هم بسيار قوي و كارآمد است. با وجود اين ابزار قدرتمند محيط Dream weaver كمي شلوغ و گيج كننده است. در نسخه بتا نرم افزار امكان سفارش كردن محيط به صورت كامل وجود داشت كه متأسفانه در نگارش  نمايي MX از برنامه حذف شد. كاربران تازه كار به خصوص كساني كه تازه كار طراحي صفحات را شروع كرده اند بدون شك در هنگام آشنا شدن با محيط برنامه كمي مشكل خواهند داشت.
نسخه MX واقعاً براي كد نويسان حرفه اي امكانات بسيار جالبي دارد. كساني كه با نرم افزارهاي Homesite و يا Cold Fusion كار كرده باشند حتماً از امكانات جالب توجه آن مانند انتخاب Tag به صورت خودكار با خبر هستند.
Dreamweaver نيز با جمع كردن امكانات جالب برنامه هاي فوق يك اديتور بسيار قدرتمند براي كاربران طراحي نموده است. شما در هنگام نوشتن كدهاي ASP، JSP، HTML، CFML، Javascript مي توانيد از امكانات انتخاب Tag به صورت خودكار استفاده كنيد علاوه بر اينكه مطمئن شويد اشتباهي در هنگام تايپ روي نداده و به سرعت كار نيز به ميزان قابل توجهي بيافزاييد. علاوه بر اين برنامه Help بسيار قدرتمند كه در حقيقت چند كتاب الكترونيكي انتشارات OREILLY براي جستجو در اختيار شما قرار گرفته است. در برنامه كمك نحوه نوشتن كدها با انواع مثال توضيح داده شده است.
اما جديدترين امكانات نسخه MX مربوط به طراحي استفاده كردن از فرم ها در صفحات وب است. Dreamweaver اين امكان را به شما مي دهد كه به سادگي انواع فرمهاي مرتبط با بانكهاي اطلاعاتي را با استفاده از زبانهاي مختلف برنامه نويسي ايجاد كنيد. اين امكانات به خصوص در زمان ساختن يك وب سايت براي تجارت الكترونيك بسيار مفيد است. اگر بخواهيم اين امكاناتX DM را با نزديك ترين رقيب آن يعني Golive مقايسه كنيم مي بينيم اختلاف واقعاً فاحش است و Golive تقريباً و حرفي براي گفتن در اين زمينه ندارد. در نسخه جديد پشتيباني كامل از زبان هاي برنامه نويسي كه باز مانند Php به همراه امكانات مربوط به اتصال بانك اطلاعاتي My SQL به صورت كامل پيش بيني شده است.
002820.jpg

طرفداران حرفه اي ASP حتماً با نام Ultrdev آشنايي دارند. اين برنامه مدت زيادي مورد توجه كدنويسان به شمار مي رفت بنا بر اين مسئولان ماكرومديا بهترين راه را آن ديدند كه طراحي اديتور DMX را به عهده مهندسان UD بگذارند و نتيجه كار نيز بسيار رضايت بخش بوده است. DMX بيش از ۱۱ جايزه بين المللي را از سوي مجلات معتبري مانند PCworld، Macworld و ويندوز به خود اختصاص داده است. علاوه بر اين سايت Cnet. Com نيز جايزه ويژه منتقدان در زمينه  برنامه هاي طراحي صفحات وب را به اين برنامه اختصاص داده است.
البته اين برنامه مشكلاتي نيز دارد، به طوري كه هنوز به صورت كامل با استانداردهاي ۸-UTF كه مخصوص فارسي نويسي در اينترنت است هماهنگ نشده است. البته اين مسئله به آن معنا نيست كه نتوان سايت هاي فارسي را توسط اين برنامه طراحي كرد بلكه طراحي صفحات فارسي، با اين نرم افزار به مهارت بيشتري از فرانت پيچ و يا Golive نياز دارد.
اسكات پاركر منتقد مجله Internet- Mag عقيده دارد DMX به مسابقه  برنامه هاي طراحي صفحات وب پايان داده است زيرا امكانات آن به هيچ عنوان با نرم افزارهايي مانند فرانت پيج و يا Coffeecap قابل مقايسه نيست. البته تمام اين به شرطي است كه شما وقتي در حدود ۴۰۰ دلار براي خريد اين نرم افزار كنار گذاشته باشيد و واقعاً به فكر طراحي صفحات وب باشيد. اگر طراحي وب را بنا بر تفريح و كار دوم دنبال مي كنيد DMX را فراموش كنيد.

Dreamweaver MX در يك نگاه
مزايا: امكانات بسيار قدرتمند براي برنامه نويسان وب به خصوص براي سايت هاي ديناميك كه از بانك هاي اطلاعاتي SQL و Mysql استفاده مي كنند.
معايب: مشكل بودن براي كاربران تازه كار
سايت رسمي
www. Macromedia.com/software/dreamweaver
اطلاعات بسيار كاملي از راهنما گرفته تا مقالات گوناگون در مورد نرم افزار در اين سايت يافت مي شود حتماً به آن سر بزنيد.
سايت هاي غيررسمي ولي كاربردي براي كاربران:
www.121dreamweaver tatorial.com
www.dmxready.com
www,dmxzone. com
امتياز كسب شده از سوي منتقدان از ۶:
سادگي استفاده:۳
امكانات جانبي:۵
امكانات برنامه نويسي: ۶
رابط گرافيكي:۵
امكانات طراحي: ۶

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
002815.jpg

*براي چت كردن و يا ارسال پيام در محيط شبكه محلي چگونه عمل كنيم؟
محسن
راه  اول و بسيار ساده براي حل اين مشكل اين است كه به پاي فرمان داس برويد و خيلي ساده با استفاده از امكانات Messenger اين كاررا انجام دهيد. در منوي Run فرمان Cmd را تايپ كنيد. در خط فرمان داس عبارت زير را تايپ كنيد.
Net send [IP][NAME] message
در اين فرمان به جاي قسمت IP و يا Name شماره IP دستگاه مورد نظر و يا نام آن را وارد كنيد. دقت كنيد حتماً بين كلمه NET و Send يك فاصله وجود داشته باشد .سپس IP يا نام دستگاه گيرنده پيغام را وارد كنيد. اما اگر امكانات اين پيغام رسان براي شما كافي نيست مي توانيد از برنامه هاي زيادي كه براي اين كار وجود دارند استفاده كنيد. به طور مثال برنامه Lanchat شركت fgysoft يكي از برنامه هاي بسيار جالب براي اين كار است. براي دريافت اين برنامه كه حدود ۳/۱ مگابايت حجم دارد مي  توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد.
www.fgysoft.Com/downloadlce. Htm
* درمورد Remote Desktop Connection توضيح دهيد.
احمدي
002830.jpg

ابزار RDC يكي از امكانات جديد و بسيار جالب ويندوز XP براي Remote كردن يك كامپيوتر از طريق اينترنت خط تلفن و يا از طريق شبكه محلي است. فرض بكنيد شما مي خواهيد از طريق منزل رايانه خود در دفتر كارتان را كنترل كنيد و يا حتي از طريق آن به اينترنت وصل شويد. براي اين كار ابتدا بايد رايانه دفتر كارتان را براي قبول ارتباط Remote آماده كنيد. براي گزينه Mycomputer كليك راست انجام دهيد. گزينه Properties را انتخاب كنيد و سپس به پنجره Remote برويد. در قسمت Remote Desktop گزينه مربوطه را فعال كنيدوحتما كساني را كه اجازه كنترل دستگاه از راه دور خواهند داشت را انتخاب كنيد. دقت كنيد كساني كه موفق به كنترل دستگاه مي شوند قدرت هر گونه خرابكاري در رايانه شما را به دست مي آورند پس حتماً اين كار رابا دقت انجام دهيد. بقيه كار بسيار ساده است كافي است از طريق منوي Communication گزينه Remote را انتخاب كنيد و سپس IP يا نام دستگاه را در قسمت Computer وارد كنيد. با دادن كلمه عبور مي توانيد كنترل كامل دستگاه خود را به دست آوريد.
دقت كنيد ابتدا بايد از طريق خط تلفن و يا ارتباط بي سيم يا به هر نحوي كه بتوانيد رايانه مقابل را Ping كنيد مي توانيد كنترل دستگاه مقابل را به دست آوريد.
*دوستان عزيز لطف كنند در نامه هاي ارسالي حتماً نام و نام خانوادگي خود را به صورت كامل قيد كنند. در ضمن فراموش  نكنيد تا حدامكان جزئيات مربوط به مشكلات خود را همراه مدل و سيستم عامل و اطلاعات مربوط به سخت افزارهاي خود را براي ما ارسال كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |