سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۱
Infor.htm
توليد برق از باد
در نيروگاه هاي سيكل تركيبي با سوخت گاز هر يك هزار مگاوات برق روزانه با توليد ۲۵۰ تن گاز CO و ۶۵۰ تن گاز SO2 همراه است كه آلودگي شديدي بهمراه دارد.
در سفري كه در ماه گذشته به دانمارك داشتم در شهر كوچكي بنام (TJareborg) جربورگ با ملاقات محقق ايراني و مديرعامل شركت saving Our Planet (آقاي مهندس محمدصنيع )كه سابقه طولاني در علم بهره برداري از انرژي هاي جديد براي توليد برق داشته و پس از بازديد از شهر و بويژه اسپيرگ شهر بزرگ همجوار جربورگ طرح انرژي هاي تجديد شونده و بويژه توليد برق از باد و خورشيد بهانه اي براي طرح اين موضوع شد.
004496.jpg


استفاده از سوخت گاز - گازوئيل و نيروگاه هاي هسته اي براي توليد برق با آلودگي هوا و آلاينده هاي CO-CO2 و اسيد سولفوريك و بخصوص متان و بتان همراه هستند كه علاوه بر تهديد جدي براي سلامتي كره زمين محدود بودن منابع انرژي هاي مصرفي را در پي دارد، لذا استفاده از انرژي هاي پاك براي توليد برق امروزه مركز توجه جهاني است.
نيروگاه هاي سيكل تركيبي با سوخت گاز هر يك هزار مگاوات برق روزانه با توليد ۲۵۰ تن گاز CO و ۶۵۰ تن گاز SO2 همراه است كه آلودگي شديدي بهمراه دارد.
اولين توربين بادي در سال ۸۸-۱۸۸۷ توسط چارز براش يكي از پيشروان صنعت الكترونيك آمريكا راه اندازي شد. تون اين توربين ۱۲ كيلووات بود توربيني با ۱۷ متر ارتفاع و ۱۴۴ پره چوبي كه ۲۰ سال فعال كار مي كرد.
پاول لاكور از پيشروان صنعت توربين هاي بادي است كه در سال ۱۹۰۴ واحدهاي درسي متعددي در صنعت برق از باد ايجاد و فارغ التحصيلاني در اين علم تربيت كرد. اولين مجله مرتبط با صنعت برق از باد توسط پاول منتشر شد.
004498.jpg

- در طي جنگ جهاني دوم مهندسين دانماركي اولين توربين هاي ۲ و ۳ پره اي را توليد كردند (۱۹۵۰-۱۹۴۰) و از سال ۱۹۵۱ ژنراتورهاي برق با جريان متناوب AC جايگزين DC شد. هزينه تقريبي توليد برق از باد براي هر كيلووات معادل ۱۰۰۰ دلار است.
با هشت توربين نصب شده در جربورگ سالانه ۰۰۰/۰۰۰/۴۱ كيلووات برق توليد مي شود كه معادل برق ۰۰۰/۱۱ خانوار است كه برق كل شهر را تأمين مي كند و نيروگاه سيكل تدكيبي شهر تنها در زمانيكه نيروي باد كافي نباشد شروع بكار مي كند كه ضريب عملكرد آن در سال به كمتر از ۱۰% رسيده است.
دانمارك در سال ۲۰۰۳، ۳۰۰۰ مگاوات برق از طريق توربين هاي بادي توليد مي كند (۵۰۰/۵ توربين) .
انرژي باد به وسيله چرخش الگوهاي اتمسفر سطح زمين كه توسط حرارت خورشيد ايجاد مي شود، توليد شده و تشعشعات خورشيد به زمين معادل ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۲۳/۱۷۴ كيلووات در ساعت مي باشد (۱۰۱۷*۷۴/۱ وات) كه ۱ تا ۲ درصد اين انرژي هم اكنون به باد تبديل مي شود.
004500.jpg

با نصب اين توربين ها در درياها تضمين وجود باد ۱۰۰% مي باشد. لذا در برنامه جديد توربين ها را در دريا نصب مي كنند. (offshore)
توليدكنندگان توربين بادي
۱) Bonus Energy A/S
اين شركت دانماركي توربين هايي با ظرفيت ۶۰۰-۱۰۰۰-۱۵۰۰-۲۰۰۰ و ۲۳۰۰ كيلوواتي توليد مي كند.
2) NEG Micon A/S
اين شركت دانماركي تنوع توليد توربين هايي با ظرفيت ۷۵۰-۹۰۰-۱۰۰۰-۱۵۰۰-۲۰۰۰-۲۵۰۰ و ۲۷۵۰ كيلوواتي را دارد.
3) Nordex
با ظرفيت توليد توربين هاي ۶۰۰-۸۰۰-۱۳۰۰-۲۳۰۰و۲۵۰۰ كيلوواتي.
4) Vestas Wind System
با ظرفيت ۶۶۰ - ۸۵۰ -۱۷۵۰ - ۱۸۰۰ - ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ كيلوواتي.
نقشه كشورهايي كه كشور دانمارك توربين هاي بادي به آنان صادر كرده است (تا سال ۲۰۰۰)
همچنين كشورهاي آلمان،هندوستان،ايتاليا، چين و اسپانيا توانايي ساخت توربين ها را تا سال ۲۰۰۰ به دست آوردند.
با توجه به پهناوري سرزمين ايران و وجود مناطق بادخيز،نزديكي به درياي خزر،خليج فارس و درياي عمان مسئولين وزارت نيرو برنامه به كار گيري از اين روش توليد برق براي آينده بهتر است ترسيم و به عموم گزارش نمايند.
محمد حسن آجيگل
ظرفيت (به مگاوات)
تعداد
كشور
رديف
۲۵۰/۹
۱۶
آرژانتين
۱
۰۸۵/۴
۱۸
استراليا
۲
۴۰۰/۴
۱۱
اتريش
۳
۱۶۵/۳
۱۵
كانادا
۴
۷۷۰/۲
۱۳
دماغه
۵
۸۲۰/۳
۱۰
جمهوري چك
۶
۶۰۵/۲
۱۴
مصر
۷
۳۰۰/۶
۲
فاروس
۸
۶۸۵/۹
۳۱
فنلاند
۹
۵۲۰/۲
۹
فرانسه
۱۰
۷۰۰/۲
۱۲
كالدونياي جديد
۱۱
۳۱۱/۹۲۷
۲۱۴۰
آلمان
۱۲
۰۹۲/۲۵۰
۵۱۲
انگلستان
۱۳
۸۷۸/۱۴
۸۸
يونان
۱۴
۰‎/۰۵۵
۱
گرينلند
۱۵
۹۳۶/۳۰۱
۱۳۴۸
هندوستان
۱۶
۱۰۰/۹
۲۹
ايران
۱۷
۴۶۰/۶۵
۱۲۲
ايرلند
۱۸
۶۸۰/۰
۴
اسرائيل
۱۹
۳۵۰/۶۳
۱۱۲
ايتاليا
۲۰
۲۲۵/۰
۱
جامائيكا
۲۱
۷۲۵/۱۳
۳۹
ژاپن
۲۲
۲۰۵/۱
۹
اردن
۲۳
۰۱۰/۳
۶
لوگزامبورك
۲۴
۱۵۰/۰
۱
مالزي
۲۵
۱۰۸/۰
۱
موريس
۲۶
۵۷۰/۱
۷
مكزيك
۲۷
۲۰۰/۰
۲
مونتسرات
۲۸
۰۲۰/۰
۲
موزامبيك
۲۹
۲۵۵/۱۲۴
۳۵۳
هلند
۳۰
۲۲۵/۰
۱
نيوزيلند
۳۱
۱۸۰/۰
۲
كره شمالي
۳۲
۸۹۵/۳
۱۳
نروژ
۳۳
۲۵۰/۰
۱
پرو
۳۴
۴۰۰/۰
۲
لهستان
۳۵
۵۴۰/۱۸
۷۴
پرتغال
۳۶
۴۷۵/۱۲۶
۳۱۰
چين
۳۷
۴۷۵/۱
۶
روسيه
۳۸
۹۵۰/۱
۴
سوئيس
۳۹
۲۲۰/۰
۴
سومالي
۴۰
۵۲۵/۱
۴
كره جنوبي
۴۱
۸۳۹/۲۴۳
۴۴۹
اسپانيا
۴۲
۳۰۳/۱۲۹
۳۵۳
سوئد
۴۳
۱۵۰/۰
۱
سوريه
۴۴
۱۵۰/۰
۱
تايلند
۴۵
۰۵۵/۰
۱
تركيه
۴۶
۳۲۶/۷۷۲
۷۶۲۱
آمريكا
۴۷


طرح حمايت از پروژه هاي ICT بخش خصوصي
طراحي و اجراي آزمون عملي الكترونيكي
Designing and Implementing of online exam
اهداف: اجراي آزمون عملي كه مهارت آزمون دهندگان را به صورت الكترونيكي ارزيابي نمايد. كليه مراكز آزمون مهارتي و عملي به ويژه مراكزي كه قصد برگزاري آموزش و آزمون مهارتي ICT را دارند.
موضوع: آزمون هاي فعلي، آزمون هاي تستي هستند كه مهارت را به صورت عملي كنترل و بررسي نمي كنند و صرفه محفوظات را ارزيابي مي نمايد.
حداقل مشخصات و قابليت هاي موردنظر: تحت وب بودن آزمون و تحت ويندوز بودن آن. تأكيد برآزمون عملي و مهارتي. قابل اجرا در محيط شبكه به صورت همزمان براي آزمون دهندگان مختلف ،عدم دخالت علايق و اشتباه هاي انساني و ممتحن ها ،تصحيح بسيار سريع و تعيين نقاط قوت و ضعف آزمون دهنده ارائه نتيجه آزمون به همراه نمودار مربوطه.
ساير توضيحات: در كشور ما تاكنون فعاليت مشابهي صورت نگرفته است و كليه فعاليت هاي قبلي بر اساس طرحي سؤال چند گزينه اي (سنتي) بوده است كه مهارت علمي افراد را كنترل نمي نمايند.
مدت زمان اجرا: ۴ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): ۲۰۰ ميليون ريال

جست وجو گر متن فارسي در سيستم آرشيو نقشه ها
Persian Text Search Engine
in Drawing CAD Archive
هدف: امكان دستيابي به نقشه هايي كه داراي متن فارسي مورد جست وجو مي باشند، بدون نياز به گشودن آنها.
كليه شركت ها، سازمان ها و كاربراني كه به هر علت از فايل هاي نقشه كشي Auto CAD استفاده مي كنند.
موضوع: با انجام پروژه فوق، كاربران به راحتي خواهند توانست تا هر تركيب كاراكتري فارسي، انگليسي و يا تركيبي از آنها در آرشيو نقشه هاي مورد استفاده جست وجو و به آنها دست يابند.
حداقل مشخصات و قابليت هاي مورد نظر: ۱- قابليت جست وجوي هر تركيب كاراكتري از متون فارسي و انگليسي قرار گرفته در نقشه هاي CAD چه به صورت متن Text و يا به صورت Attribute.
۲- تهيه ليست نقشه هايي كه متن مورد نظر در آنها يافت مي شوند و گزارش نوع متني (Attribute يا Text).
۳- قابليت جست وجو خارج از فايل هاي نقشه كشي.
مدت زمان اجرا: ۴ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): ۱۰۰ ميليون ريال
www.MpoResearch.com

آموزش فناوري اطلاعات كاركنان دولت
شماره بخشنامه: ۲۰۳۲۲۲/ ۱۹۰۳
تاريخ بخشنامه: ۲/۱۱/۱۳۸۱
بخشنامه به كليه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات، شركتهاي دولتي و شركتها، سازمانها و مؤسساتي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام و يا تصريح نام است و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي كه از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند.
در اجراي ماده ۱۵ مصوبه شماره ۷۲۲/۰۱۳ ط مورخ ۲۲/۴/۱۳۸۱ شوراي عالي اداري موضوع تحقق دولت الكترونيك و نظام آموزش كاركنان دولت، برنامه آموزش فناوري اطلاعات كاركنان دولت در قالب هفت مهارت و ساعات لازم براي آموزش آنها بشرح جدول زير و محتواي آموزشي آنها كه به پيوست آمده است، با رعايت موارد زير جهت اجرا ابلاغ مي شود.
ساعت لازم آموزش
مهارت
رديف
۱۲
مفاهيم پايه فناوري اطلاعات
۱
۸
استفاده از كامپيوتر و مديريت فايل ها
۲
۲۶
واژه پردازها
۳
۲۶
صفحه گسترده ها
۴
۲۶
بانك اطلاعاتي
۵
۲۰
ارائه مطالب
۶
۱۲
اطلاعات و ارتباطات
۷
۱) فراگيري مهارتها براي متصديان مشاغل رسته خدمات الزامي نيست.
۲) براي متصديان مشاغل سطوح پايين تر از كارشناسي در ساير رسته ها، فراگيري مهارت يك، دو، و هفت اجباري و فراگيري ساير مهارتها برحسب نيازهاي شغلي و يا تشخيص دستگاه بلامانع است.
۳) براي متصديان مشاغل مديريتي، كارشناسي و همتراز آنها، فراگيري مهارت هاي هفت گانه الزامي است.
۴) براي هر يك از مهارتها، تنها فراگيري يك نرم افزار الزامي است. انتخاب نرم افزار مورد نياز براي فراگيري هر يك از مهارتها به تشخيص دستگاه مربوط مي باشد.
۵) حداكثر زمان براي فراگيري مهارتهاي هفت گانه چهار سال است و به جز مهارت هاي يك و دو كه پايه و پيش نياز تلقي مي شوند، رعايت ترتيب در يادگيري ساير مهارتها الزامي نيست.
۶) از آنجا كه بهره گيري لازم از مهارتهاي مذكور نياز به گذراندن دوره هاي
آموزش تايپ و يادگيري واژگان كامپيوتري به زبان انگليسي دارد ضروري است به نحوي برنامه ريزي و اقدام گردد كه كاربران قادر به تايپ متون فارسي يا انگليسي با سرعت مناسب و فهم واژه هاي انگليسي مرتبط شوند.
۷) علاوه بر مهارتهاي هفتگانه كه مهارت هاي پايه اي هستند، دوره هاي اختصاصي فناوري اطلاعات بر اساس نيازهاي شغلي و تشخيص دستگاه و با رعايت ضوابط و مقررات مربوط انجام خواهد شد.
۸) مؤسسات و مراكز آموزشي غيردولتي كه براساس ضوابط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور صلاحيت آنها محرز شده است، مؤسسات و مراكز آموزش عالي، سازمان آموزش فني و حرفه اي، مؤسسه آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و مديريتهاي تابع آن در سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي استانها مجاز به تعريف و برگزاري دوره هاي آموزشي براي تعليم مهارتهاي هفتگانه طبق شرايط و محتواي مندرج در اين بخشنامه مي باشند. مراكز آموزش دستگاههاي دولتي تنها مجاز به برگزاري دوره هاي آموزشي موضوع اين بخشنامه براي كاركنان خود مي باشند.
۹) اين بخشنامه به منزله صدور مجوز اجراي دوره هاي فوق الذكر براي شروع دستگاههاي دولتي تلقي مي گردد. دستگاه هاي مجري موظفند قبل از شروع دوره اطلاعات لازم را براي دفاتر بخشي اين سازمان
ارسال دارند تا امكان نظارت بر اينگونه دوره ها فراهم شود.
۱۰) كاركناني كه قبلا دوره آموزشي مربوط به هر يك از مهارتها را گذرانده اند يا اظهار به دانستن آنها مي كنند نيازي به گذراندن دوره مربوط به آن مهارت را ندارند. ارزيابي و تأييد مهارت اظهار شده اين دسته از كاركنان به عهده مؤسسه آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و مديريت هاي تابع آن در سازمان هاي مديريت و برنامه ريزي استانها و ساير مراكز مورد تأييد اين سازمان مي باشد.
۱۱) ساز و كار تشويقي براي كاركناني كه موفق به طي دوره ها يا دريافت تأييديه (كاركنان مشمول ماده ۱۰ اين بخشنامه) مربوط به هر يك از مهارتهاي هفتگانه مي شوند، مطابق ساز و كار انگيزشي بخشنامه شماره ۱۰۵/۲۲۵۵۴ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۰ سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موضوع نظام جديد آموزش كاركنان دولت و ساير بخشنامه هاي مربوط است.
۱۲) سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بر نحوه اجرا و كيفيت برگزاري دوره ها توسط مؤسسات و مراكز آموزشي موضوع ماده ۸ اين بخشنامه نظارت خواهد داشت و در صورت عدم رعايت ضوابط و يا نازل بودن كيفيت برگزاري دوره ها، طبق مقررات نسبت به سلب صلاحيت از آنها اقدام خواهد كرد.
من الله التوفيق
محمود عسكري آزاد
معاون امور مديريت و منابع انساني و رئيس كميسيون
تخصصي اتوماسيون نظام اداري

تازه هاي دنياي انفورماتيك
دستگاه نمايشگر تصاوير ديجيتالي (DPV)
دستگاه Digital Photo Viewer محصول شركت Sandisk امكان مشاهده تصاوير ديجيتالي ذخيره شده بر روي كارتهاي حافظه را بر روي تلويزيون به كاربر مي دهد، قيمت دستگاه ۹۹/۷۴ دلار و ويژگي هاي آن عبارت است از:
- سادگي استفاده(اتصال به تلويزيون و مشاهده تصاوير)
004502.jpg

- سادگي آموزش و يادگيري(بدون نياز به رايانه شخصي- رايانه كيفي و يا نرم افزار ويژه)
- سادگي در مشاهده(نمايش بزرگ تصوير در ابعاد تلويزيون)
- سادگي انتقال(به دليل كوچك بودن به راحتي قابل حمل و نقل از يك اتاق به اتاق ديگر است)
- ابعاد دستگاه معادل يك نوار VHS mm) ۱۰۳*۱۴۴*۳۲) است.
- سازگاري با تمامي فرمهاي رايج كارتهاي حافظه دوربين هاي ديجيتال شامل:
* Compact Flash Type I, II(CF)
* Smart Media (SM)
* Memory Stick(MS)
* Secure Digital (SD)
* Multimedia Card (MMC)
- سازگاري با فرمت فايل JPEG (قالب فايل معروف استفاده شده براي تصاوير ديجيتال)
- نمايش به زبانهاي انگليسي- فرانسوي- اسپانيايي- آلماني- ايتاليايي- چيني و ژايني
- خروجي Svideo و Composite
- سازگاري با سيستم هاي NTSC و PAL 
- نمايش خودكار اسلايدها(از ۰ تا ۶۰ ثانيه)
- به كارگيري يك دستگاه كنترل از راه دور(براي نمايش چندين تصوير همزمان - بعدي و ياقبلي- حذف- چرخش و يا بزرگنمايي)
دستگاه با ۲ سال گارانتي به فروش مي رسد.
براي اطلاع از انواع كارتهاي حافظه ديجيتالي كه در دوربين هاي ديجيتال امروزي به كار مي رود از لحاظ ظرفيت و قيمت اجمالاً در جداول اشاره شده است. 
WWW.esend.com/Sandisk
004504.jpg

دستگاه پخش و ضبط چندرسانه اي Archos AV320
اين دستگاه اولين مدل تركيبي براي ضبط و پخش تصاوير ويدئويي MP4 و ضبط و پخش موسيقي MP3 مي باشد. با ضبط ۵۰ فيلم دلخواه و نمايش آن بر روي صفحه LCD به ابعاد ۸/۳ اينچي و يا تلويزيون امكان مشاهده ۸۰ ساعت فيلم در مكانهاي متعدد را به كاربر مي دهد. براي ضبط فيلم با اتصال مستقيم به منابع ويدئويي يا تلويزيون بدون نياز به رايانه عمل كرده و با فرمت فشرده MP4 تبديل به فيلم ديجيتالي خواهد كرد. امكان ذخيره ۲۰۰۰۰۰ تصوير در اين دستگاه امكان به اشتراك گذاشتن تصاوير خانوادگي و يا شخصي را به كاربر مي دهد. انتقال تصوير از رايانه و يا كارت حافظه دوربين هاي ديجيتال به سادگي انجام مي گيرد. دريافت صوت و موسيقي از هر منبع و تبديل آن به فرمت MP3 و امكان پخش آن با ظرفيت ۱۰۰۰ ساعت از ديگر امكانات قابل توجه Archos است.
از ديگر ويژگي هاي دستگاه مي توان موارد ذيل را نام برد.
- سازگاري با سيستم PAL و NTSC
- استفاده از يك ديسك سخت ۲۰ گيگا بايتي با اتصال USB2.0 كه امكان اتصال به رايانه را نيز دارد و هر نوع اطلاعاتي را مي توان بر روي آن ذخيره كرد.
- نمايش تصاوير JPEG و BMB  با هر سايز
- قدرت پخش ۱۰ ساعت موسيقي و يا ۵/۳ ساعت فيلم ويدئويي بدون نياز به شارژ مجدد
- وزن ۳۵۰ گرمي
- ابعادmm ۳۱*۸۲*۱۱۲
- استفاده از يك باطري قابل شارژ Li-Ion و يك شارژكننده برقي
- قدرت Capture كردن تصاوير ويدئويي PAL  با دقت ۲۴۰*۳۲۰ و ۲۵ فريم در ثانيه و NTSC با دقت ۲۲۴*۳۰۴ و ۳۰ فريم در ثانيه
- ورودي ويدئويي Analog Composite و Svideo
- ورودي صوتي Analog Stero - Digital Microphone و RCA
004536.jpg

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |