سه شنبه ۸ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۱
Infor.htm
چت تعطيل است!
هفته گذشته تصميم جديد شركت مايكروسافت براي تعطيل كردن اتاق هاي گفتگو، فضاي خبري اينترنت را به شدت تحت تأثير قرار داد. بعد از انتشار اين خبر بحث در مورد مضرات و فوايد گفتگوي اينترنتي بسيار داغ و جدي دنبال شده است. در مقاله اين هفته روند رشد و توسعه چت در سالهاي اخير خواهيم پرداخت.
004506.jpg

اگر سري به ويژه نامه انفورماتيك در تاريخ هفتم خرداد سال ۱۳۸۰ بزنيد. مقاله اي در آن خواهيد يافت كه از همه گير شدن چت به عنوان يك ابزار تفريحي براي كاربران اينترنت حكايت مي كرد. در قسمتي از اين مقاله پيش بيني شبكه IDG در مورد آينده اين سرويس در اينترنت درج شده بود. به اين مضمون كه تا سال ۲۰۰۵ نيمي از سرويس هاي مربوط به چت به صورت غيررايگان عرضه خواهد شد. خب، مي توان گفت حداقل قسمتي از اين پيش بيني به حقيقت پيوست. سايت MSN كه يكي از پربيننده ترين سايت هاي اينترنت است و متعلق به شركت مايكروسافت نيز مي باشد، اعلام كرده است كه از اين به بعد اتاق هاي گفتگوي اينترنتي را بسيار محدود تر از گذشته خواهد نمود و اين سرويس در پاره اي از مناطق دنيا به طور كامل غيرقابل دسترس خواهد شد. دليل اين كار از سوي مقامات MSN خطرناك شدن محيط هاي اتاق هاي گفتگوي اينترنتي براي كاربران و به خصوص براي كودكان اعلام شد.
اما آيا كودكاني كه اين روزها زمان زيادي را در اتاق هاي گفتگو اينترنتي سپري مي كنند واقعاً در خطر هستند؟ به نظر مي رسد جواب اين سؤال مثبت باشد.
كودكان به دليل اين كه ماهيت كلي چت را بسيار دوست دارند و به اصل چت كردن بيشتر از اين كه با چه كسي گفتگو مي كنند بيشتر اهميت مي دهند در معرض سوءاستفاده قرار دارند. دامنه خطرات از لو رفتن يك آدرس پست الكترونيك تا حتي كشته شدن يك كودك پيش رفته است. براي نمونه بايد گفت يك كودك ۱۳ ساله انگليسي پس از چت كردن با فردي ناشناس و گذاشتن قرار ملاقات ناپديد شد و متأسفانه جسد او در حاشيه يكي از پارك هاي جنگلي يافت شد.
004508.jpg

مدت زيادي است كه MSN يك سايت بسيار كامل و با اطلاعات مفيد را در مورد آشنا شدن با خطرات در هنگام استفاده كردن از اينترنت و راه هاي جلوگيري از حملات و سوءاستفاده خلافكاران را آموزش مي دهد. اين سايت (WWW.msn.co.uk/msnhelp/staysafe) مرجع بسيار مناسبي براي افرادي است كه علاقه زيادي به تحقيق در مورد خطرات كار كردن با اينترنت دارند. آنچه مسلم است اين است كه همگام با بزرگ شدن و فراگيرتر شدن اينترنت معضلات و مشكلاتي كه توسط اين رسانه بزرگ بوجود آمده نيز بزرگتر شده است. افرادي كه براي اولين بار پست الكترونيك را طراحي مي كردند شايد هيچ گاه تصور نمي كردند روزي مشكلي به نام  نامه هاي ناخواسته (Spam) به معضلي تبديل شود كه براي فرار از آن از دست هيچ كس كاري ساخته نيست.
استفاده از سرويس هاي چت و يا IM مانند Yahoo messenger در سالهاي اخير به طرز حيرت آوري رشد داشته است. اكثر مخالفان با گسترش سرويس هاي چت عقيده دارند اغلب مردم و حتي كارمندان در زمان كار اداري وقت خود را در اين سايت ها به هدر مي دهند و عملاً از اين كار نه تنها چيزي عايد چت كننده نمي شود بلكه هزينه و وقت زيادي توسط اين سرويس تلف مي شود. آنها مي گويند حتي اگر از خطرات احتمالي چت چشم پوشي كنيم باز هم هزينه هاي زيادي كه در اين راه از بين مي رود غيرقابل قبول است.
اما در طرف ديگر خيل عظيم دوستداران چت به هيچ وجه به اين حرفها اهميت نمي دهند. آنها عقيده دارند تجربه گپ زدن با افراد ناشناس از مناطق مختلف دنيا بسيار لذت بخش است. به عقيده بسياري از اين افراد هيچ لذتي با تجربه گفتگو كردن ۱۲ نفر به صورت همزمان و در عين پرداختن به كارهايي مانند مطالعه اخبار برابري نمي كند. آنها عقيده دارند اصل چت كردن به هيچ عنوان خطر آفرين نيست. بلكه بي مبالاتي كاربران در حين چت باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي آن مي شود. اگر كسي با تلفن خلافي را انجام دهد آيا بايد كل سيستم تلفن براي خلاف اين فرد قطع شود؟ گرچه به نظر مي رسد اين حرف منطقي باشد از طرف ديگر بايد گفت هيچ كس نمي تواند از طريق تلفن شما را متقاعد كند يك دختر شانزده ساله است ،در حالي كه يك مرد ۴۵ ساله است. ولي در چت اين قبيل كارها تقريباً عادي شمرده مي شود.
به هر ترتيب محبوبيت استفاده از اين سرويس ها تا جايي پيشرفته است كه حتي مقام هاي سياسي و مذهبي عاليرتبه مانند پاپ براي جلب حمايت جوانان در اقدامات نمايشي اقدام به چت كردن مي كنند. حتي در خبرهاي هفته پيش شنيديم يكي از مقامات كشور نيز به زودي يك قرار ملاقات اينترنتي با كاربران اينترنت ايران برگزار خواهد نمود. اين مسائل نشان مي دهد كه محبوبيت گفتگوي اينترنتي بيشتر از اين است كه به توان با آن برخورد حذفي و يك جانبه مانند مايكروسافت نشان داد. گرچه نهادهاي خيريه زيادي كه فعاليت هاي خود را به روي كودكان متمركز كرده از اين اقدام MSN حمايت كرده اند. براساس تصميم مديران MSN از اين پس ساكنان آمريكاي جنوبي، محدوده وسيعي از آسيا، خاورميانه و اروپا به هيچ وجه به سرويس هاي گفتگوي MSN (البته اين موضوع فعلاً شامل Messenger نمي شود) دسترسي نخواهند داشت. ساكنان آمريكاي شمالي، كانادا و ژاپن نيز تنها با پرداخت حق  اشتراك ماهيانه و قرار اطلاعات كامل شخصي مانند شماره كارت اعتباري قادر به استفاده از اين سرويس ها خواهند بود.
004510.jpg

ممكن است در نگاه اول اقدام MSN چندان مهم به نظر نرسد ولي وقتي موسسه بزرگ و معتبري مانند مايكروسافت چنين تصميم مهمي را اتخاذ مي كند مطلقاً ارزيابي هاي لازم را انجام داده است. مت ويتينگام نماينده MSN در انگلستان مي گويد گرفتن چنين تصميمي براي ما بسيار مشكل بود. او در جواب اين سؤال كه چرا سرويس Messenger قطع نشده است گفت عقيده ما اين است كه كنترل افراد بر روي گفتگو هايي كه از طريق IM انجام مي شود و نسبت به اتاق هاي گفتگو بيشتر است حداقل طرفين نشاني پست الكترونيك يكديگر را مي دانند و اين خود گامي براي جلوگيري از سوءاستفاده است.
قطعاً با اين تصميم MSN پرونده مشكلات كاربران و سرويس هاي چت بسته نخواهد شد. كارشناسان پيش بيني مي كنند سيل كاربران به سوي سرويس رايگان ديگر در اينترنت سرازير شود. اما اگر فكر مي كنيد سرويس هاي رايگان و معتبر ديگر كاملاً خلاف جهت MSN حركت مي كنند بايد بگوييم كاملاً اشتباه مي كنيد. سايت ياهو نيز به عنوان اولين قدم براي محدود كردن دسترسي به سرويس هاي گفتگو بر روي اين سايت قصد دارد دسترسي كساني كه از نرم افزارهاي Telliran و يا نرم افزاري هاي متفرقه براي چت كردن با كاربران اين سايت استفاده مي كند را متوقف كنند.
اما ZDnet روي كاملاً متفاوتي را از اين ماجرا بيان مي كند. به گفته يكي از كارشناسان اين سايت گسترش بي رويه اين خدمات هزينه هاي زيادي را براي MSN به همراه آورده بود. اقدامات فعلي مايكروسافت كه به شدت ازهزينه كردن بدون بازگشت بيزار است، در همين راستا است.
سرويس جديد علاوه بر اينكه از ترافيك چت روم  ها مي كاهد در صورت استقبال كاربران از سرويس غيررايگان منبع تجارتي جديدي براي MSN خواهد بود. به هر ترتيب هدف MSN هرچه باشد بايد پذيرفت رفتارهاي كاربران هنوز در محيط اينترنت در پاره اي مواقع با مشكلاتي روبه رو است. بهترين كار استفاده معقولانه و با هدف از تمام سرويس هاي اينترنت است.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
004170.jpg

من آخرين نسخه برنامه Kazaa را از اينترنت دريافت و نصب كرده ام. ولي بعد از اتصال به اينترنت برنامه بدون دليل خاصي بسته مي شود.
پيام موسوي
به غير از آقاي موسوي دوستان ديگري نيز با اين مشكل مواجه بوده اند. ما نيز تحقيق زيادي براي حل اين مشكل انجام داده ايم اما هنوز متاسفانه به يك راه حل دقيق و يا يك دليل مشخص براي اين مشكل نرسيده ايم. در طي بررسي ما متوجه شديم اين مسئله براي كساني اتفاق مي افتد كه از سيستم عامل ويندوز XP استفاده مي كنند. در هنگام استفاده از ويندوز ۹۸، ۲۰۰۰ و يا حتي ۲۰۰۳ server اين مشكل كمتر به چشم مي خورد.
بر روي بعضي از سيستم ها هنگامي كه Compatibity نرم افزار Kazaa را به ويندوز ۹۸ تغيير مي دهيد اين مشكل حل مي شود ولي بر روي بعضي سيستم هاي ديگر اين اتفاق نمي افتد. راه حل ديگر اين مشكل اين است كه قبل از اينكه به اينترنت وصل شويد و ارتباط Dial up را برقرار كنيد ابتدا نرم افزار Kazaa با كليك كردن بر روي آيكون آن در Taskbar بر روي Desktop بياوريد و سپس اقدام اتصال به اينترنت را انجام دهيد. اين ترفندها گرچه راه حل اساسي اين مشكل نيست و تلاش هاي ما نيز در گرفتن جواب از قسمت پشتيباني Kazaa تاكنون بي نتيجه مانده ولي به هر حال ممكن است مشكل شما را به صورت موقتي حل كند. در اينجا از تمام دوستاني كه قبلاً اين تجربه را داشتند و موفق به يافتن يك راه حل اساسي براي آن شده اند لطفاً تجربيات خود را با ما در ميان بگذارند.
* بعد از روشن كردن كامپيوتر عمليات بوت انجام نمي شد و علاوه بر اين بعد از بوت شدن توسط ديسك فرمان FDISK اجرا نمي شود.
مهدي پناهي
004512.jpg

اگر شما قصد داريد دوباره پارتيشن بندي انجام دهيد مراحل كار ساده است اما اگر مي خواهيد اطلاعات از دست رفته را دوباره به دست آوريد بهتر است با يك متخصص مشورت كنيد. اما اگر قصد فرمت كردن ديسك سخت را داريد و زمان FDISK انجام نمي شود به راحتي مي توانيد از سي دي ويندوز ۲۰۰۰ و يا XP استفاده كنيد.
ابتدا از طريق Setup رايانه سيستم را به نحوي تنظيم كنيد كه از روي درايو سي دي رام بوت شود. سپس سي دي ويندوز XP را درون درايو قرار دهيد و عمليات نصب را تا قسمتي كه مربوط به پارتيشن بندي است ادامه بدهيد و به هر نحوي كه مي خواهيد سيستم را پارتيشن بندي كنيد. بعد از آن به راحتي مي توانيد از خير نصب كردن سيستم بگذريد و يا اين كار را ادامه دهيد. البته براي حل مشكل شما راه حل هاي زيادي وجود دارد به نظر ما اين راه حل ساده تر است.
* بالاخره انتظار به پايان رسيد و نسخه جديد مرورگر Opera(7.2) آماده نصب شد. بالاخره پي گيريهاي زيادي كه ما و ديگر دوستان انجام دادند باعث شد مشكل مربوط به متون فارسي هم در اين مرورگر حل شود و هم اكنون به راحتي مي توانيد از اين مرورگر بسيار پرقدرت استفاده كنيد. در يك كلام مي توان گفت opera از هر نظر از مرورگر مايكروسافت سريع تر و بهتر است . براي دريافت نسخه جديد نيز به آدرس www.opera.com/download برويد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |