پنج شنبه۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۶
چگونه با وسائل چوبي خانه كنار بياييم
001022.jpg
با نگاهي دقيق تر به اطراف در مي يابيد كه بسياري از وسائل محل زندگي شما با چوب ساخته و پرداخته شده اند: كمدها، كابينت آشپزخانه، ميز و صندلي و... همه محصولا تي چوبين هستند كه ممكن است قيمتي گزاف نيز براي تهيه آنها پرداخت شده باشد و بي دقتي در نگهداري آنان، مي تواند هزينه هاي بسياري را بر خانواده وارد آورد. بنابراين عدم دقت در نگهداري وسائل چوبي كوچك دست كم چندين هزار تومان هزينه در پي دارد كه اگر بتوان اقدام به برطرف كردن معايب اين وسائل نمود، صرفه جويي قابل توجهي در هزينه هاي خانوار صورت گرفته است.
ساده ترين شيوه تميزكردن 
كابينت هاي آشپزخانه بيش از ساير وسائل چوبي و حتي ديگر وسائل خانه در معرض آلودگي هستند. آغشته شدن به مواد غذايي، چربي و لكه هاي گوناگون، خصوصاً اطراف دستگيره كشوها و گنجه هاي آن، امري كاملا ً عادي است. اما اگر اين لك ها، خصوصاً لكه هاي چربي كه بسيار زود پاك مي شوند، براي مدت طولا ني روي كابينت باقي بمانند، نه تنها به دشواري برطرف مي شوند كه گاهي شما را ناچار به رنگ زدن آنها مي كنند كه بالطبع هزينه بسيار سنگيني را در پي دارد. سطوح چوبي رنگ شده، فلزي و پلا ستيكي غالباً به سادگي با محلولي از مايع ظرفشويي و آب گرم پاك مي شوند. سپس بايد پارچه تميزي را در آب فرو برد و كف ها و آلودگي ها را از سطح كابينت يا كمد زدود.در نهايت بهره جستن از پارچه يا دستمال خشك براي خشك كردن سطح مفيد مي نمايد.هم اكنون محصولا ت فراواني در بازار براي پاك كردن سطوح چوبي كه رنگ روغن به آنها زده شده وجود دارد اما به ياد داشته باشيد بايد برچسب آنها را به دقت خواند زيرا ممكن است به برخي از انواع چوب ها و كابينت ها آسيب برسانند.از ديگر سو، اگر لك ايجاد شده روي وسيله چوبي مورد نظرتان، لكه رنگي بود هيچ گاه براي زدودن آن از مواد شيميايي پاك كننده(خصوصاً پاك كننده هاي رنگ) استفاده نكنيد زيرا ممكن است خسارات بيشتري وارد آورند. اگر لك مربوط به رنگي رقيق بود با لباس يا پارچه اي نمناك آن قدر روي آن بماليد تا پاك شود. سپس به سرعت با دستمال خشك رطوبت را از سطح مورد نظرتان بزداييد تا به چوب آسيبي نرسد. اگر رنگ، روغني بود پارچه اي را به حلا ل مايع آغشته كنيد و روي نقطه رنگي شده بكشيد.ديگر سطوح چوبي خانه كه بسياري اوقات نياز به پاكيزه سازي دارد، قاب پنجره ها است كه معمولا ً در شهرهاي بزرگ- نظير تهران- به سرعت، گرد و غبار و آلودگي زيادي بر آن مي نشيند. به ياد داشته باشيد پاك كردن قاب چوبي پنجره ها نبايد به طور مستمر صورت بگيرد و هرگاه به راستي به اين عمل نياز بود، به انجامش اهتمام بورزيد. از ديگر سو قاب را پيش از پاك كردن شيشه پاكيزه كنيد.براي اينكار از آب و پاك كننده هاي نه چندان قوي و يا برخي محلول هاي مخصوص كه براي تميز كردن محصولا ت چوبي روانه بازار شده اند استفاده كنيد و هيچ گاه از پودرهاي تميزكننده يا پاك كننده هاي قوي بهره نگيريد زيرا دست كم به رنگ آن آسيب مي رسانند. از ديگر سو هميشه پس از شستشو با محلول آب و پاك كننده اي نظير مايع ظرفشويي، با دستمال خشك، سطح چوب را از مايع پاك كنيد تا به آن زيان وارد نشود.خراب شدن يك قاب پنجره گاه تا يكصد هزار تومان خسارت مالي در پي دارد.
آسيب هاي جدي تر
در بسياري اوقات وسائل چوبي خانه، خصوصاً آن دست اجناسي كه از فيبر تشكيل شده اند در اثر وارد آمدن فشار سنگين دچار فرو رفتگي مي شوند. برطرف كردن اين معضل با به كار بستن حربه اي ساده و با استفاده از بخار آب امكان پذيراست. دستمال را خيس كنيد و روي سطح بگذاريد و سپس وسيله اي داغ نظير آهن را به آن بچسبانيد تا بخار آب توليد شود. اين عمل را آن قدر تكرار كنيد تا فيبرها به وضعيت نخستين خود باز گردند. در اين حين، سطح چوب را سمباده كنيد تا هرگونه برآمدگي احتمالي از ميان برود زيرا وجود سوراخ ها و منافذ ريز در پي اين اقدام باعث تغيير شكل و رنگ چوب خواهد شد. در نهايت اين عمل به شما ياري مي رساند تا بدون هزينه قابل توجهي، خود به تعمير وسائل چوبي منزلتان اقدام ورزيد. به كار بردن چنين تمهيداتي نه تنها شما را از پرداخت برخي هزينه هاي سنگين رها مي سازد، بلكه سبب مي شود تا خانه تان جلوه اي ديگر بيابد.
مشكلا ت بزرگتر
مشكلا تي كه ممكن است در ظاهر بسيار دردسر ساز و پرخرج باشند را نيز مي توان با به كار بستن تمهيدات خاص برطرف نمود. به طور نمونه محصولا ت چوبي همواره در معرض خطر آتش سوزي قرار دارند. اين خطر در مقياسي كوچك تر مي تواند نماي يك جنس- حتي گرانقيمت- را از ميان ببرد. مثلا ً اثر سيگار روي بدنه مبل هيچ گاه تداعي كننده منظره دلپذيري نيست. براي پاك كردن چنين آلا يش هايي بايد از حلا ل استفاده كرد كه در بسياري مواقع الكل مي تواند ماده مناسبي براي اين كار باشد. با اين وجود فراموش نكنيد حلا ل ها خود بسيار آتش زا هستند بايد عمل پاك سازي را در خارج از خانه يا در اتاقي با پنجره هاي باز انجام دهيد. لباس ها و ديگر كالا هايي كه ممكن است به آتش سوزي دامن بزنند را هم از محل دور كنيد يا در محفظه هاي آهني قرار دهيد چون قرار است شما از مخارج خانواده تان بكاهيد نه اينكه آن را چند برابر كنيد! لباس يا پارچه اي را به حلا ل آغشته كنيد و روي سطح مورد نظرتان بكشيد، پس از بر طرف شدن لك، پارچه مرطوبي را روي چوب بكشيد تا آن را تميز كند و در نهايت با دستمالي خشك كارتان را خاتمه دهيد. پس از اينكه بدنه مبل خشك شد آن را با واكس يا پوليش هاي مخصوص تميز كنيد و به ياد بسپاريد كه در مراحل قبل هيچ گاه از اين مواد استفاده نكنيد.هم اكنون برخي محصولا ت پاك كننده براي برطرف كردن چنين لكه هايي روانه بازار شده اند كه بهايي بسيار اندك دارند در حالي كه مبل سازي يا مراكز مشابه براي چنين فعاليتي در خواست مبالغ زيادي مي كنند كه مي توان با كمي دقت و تلا ش آن را صرفه جويي كرد.

توليد بخاري گازي افزايش يافت
001024.jpg
در طول شش ماهه امسال، از ميان لوازم برقي خانگي، توليد يخچال با ۷/۳ درصد كاهش به ۵۱۱ هزار دستگاه رسيد.
به گزارش خبرنگار ما براساس آمار اعلا م شده از سوي وزارت صنايع و معادن طي اين مدت، بخاري گازي و جاروبرقي داراي بيشترين رشد توليد بوده است.
براساس اين گزارش، ميزان توليد بخاري گازي در طول شش ماهه اول امسال با ۸/۵۹ درصد رشد به ۲۵۱ هزار دستگاه و توليد جاروبرقي با ۹/۵۵ درصد رشد به ۱۸۰ هزار دستگاه رسيده است. اين گزارش حاكي است، امسال تلويزيون رنگي با ۶/۲۲ درصد رشد به ۶۶۹ هزار دستگاه رسيده كه بيشترين حجم توليد را بين ساير لوازم برقي نشان مي دهد.پس از تلويزيون، انواع يخچال داراي بيشترين حجم توليد به ميزان ۵۱۱ هزار دستگاه بوده است.
در طول اين مدت، توليد ماشين لباسشويي با
۹/۲۳ درصد رشد به ۲۲۱ هزار دستگاه، آبگرمكن گازي با ۸/۱۵ درصد رشد به ۲۵۳ هزار دستگاه و چرخ گوشت با ۷/۲۴ درصد رشد به ۹۷ هزار دستگاه افزايش يافته است.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |