چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۳ - May 19, 2004
يك مقام آژانس بين المللي انرژي اتمي:
براي ارزيابي گزارش عملكرد هسته اي ايران يك سال وقت لازم است
يك مقام نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت آژانس در انتظار يك گزارش كامل ديگر از ايران در مورد برنامه هاي هسته اي اش است كه براي ارزيابي آن، «شش ماه تا يك سال» وقت نياز است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از وين، ديپلماتها مي گويند آژانس بين المللي انرژي اتمي، قادر نخواهد بود تحقيقات خود را در مورد برنامه هسته اي ايران، تا اواسط ژوئن تكميل كند و دليل اين امر ناشي از تاخير ايران در دادن اجازه به بازرسان بين المللي است.
اين در حالي است كه در حال حاضر سه گروه از بازرسان آژانس در ايران حضور دارند.
يك ديپلمات نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي كه خواسته است نامش فاش نشود، گفت:« اين كه ايرانيها خواستار بسته  شدن پرونده شان هستند، كنايه آميز است.»
يك مقام نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز گفت اما تاخير در دور مهمي از بازرسي ها در ماه مارس «رشته كار را از دست ما گرفته است».
وي افزود نتايج مهمي براي اجلاس شوراي حكام در ۱۴ ژوئن در وين ارائه نخواهد شد.
يك ديپلمات غربي گفت: « تجزيه و تحليل در خصوص نمونه هاي محيطي زمان زيادي نياز دارد و به همين دليل راهي براي اعلام نتايج در ماه ژوئن به منظور جمع كردن اين موضوع باقي نمي ماند.»
يكي ديگر از ديپلماتهاي غربي ادعا كرد ايرانيها «در پايين آوردن سرعت ماشين (تحقيقات) موفق بوده اند.»
يك ديپلمات گفت در حالي كه ممكن است جامعه بين المللي عدم صدور قطعنامه درباره برنامه هسته اي ايران را تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر تحمل كند، اما اين موضوع «نمي تواند براي هميشه ادامه پيدا كند. ما قصد نداريم در مورد اين موضوع تا سه سال آينده بحث كنيم.»
از سوي ديگر ديپلمات ها در مورد اينكه آيا واشنگتن، به دليل بحران عراق، از اعمال فشار بر آژانس بين المللي انرژي اتمي براي ارائه پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد دست خواهد برداشت يا خير، اظهار نظر متفاوتي كردند.
برخي معتقدند ايران نزديك به جامعه شيعه در عراق است و اين موضوع براي حفظ صلح در اين كشور مهم است.
يك ديپلمات گفت از اين موضوع مطمئنم كه «ايرانيها اعتماد به نفس بيشتري دارند زيرا مي دانند كه در عراق به وجود آنها نياز است.»
ديپلماتها ادعا كرده اند بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اكنون اعلام كرده اند كه مي توان نمونه هايي از آلودگي راديواكتيو در ايران ديد كه مي تواند نشانه تلاشها براي غني  سازي اورانيوم در حد توليد بمب هسته اي باشد.

ايران و روسيه خواستار تسريع در واگذاري قدرت به مردم عراق شدند
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو،  ايران و روسيه روز دوشنبه از نيروهاي اشغالگر عراق به فرماندهي آمريكا خواستند با با زنگري در شيوه عملكردشان در عراق، اجازه دهند تا دولتي قانوني در اين كشور تشكيل شود چراكه به عقيده تهران و مسكو تنها دولت قانوني عراق مي تواند موج خشونت را در اين كشور مهار كند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در كنفرانس خبري مشترك با كمال خرازي وزير امورخارجه ايران در مسكو گفت: تشديد عمليات نظامي و خشونت ها در عراق كه موجب پديدآمدن خشونت هاي دوجانبه و پيچيدگي بيش از پيش روند حل سياسي بحران شده، نگراني روسيه را به همراه داشته است.
سرگئي لاوروف تصريح كرد كه تغيير رويكرد در روند حل بحران كنوني عراق با هدف حضور تمام گروه هاي سياسي در ساختار دولت انتقالي اين كشور ضروري است. تحقق چنين امري سبب مي شود تا روند حل بحران عراق در ديد مردم عراق و جامعه بين الملل از وجهه اي قانوني برخوردار شود.
كمال خرازي نيز در اين كنفرانس گفت: دولت جديد عراق بايد قبل از هر چيزي قانوني باشد اما ما از اين مساله نگران هستيم كه طرح هاي ارائه شده از وجهه قانوني برخوردار نباشند.
لاوروف همچنين حمله نيروهاي اشغالگر آمريكايي به اماكن مقدس مسلمانان در عراق را محكوم كرد.

در راهروهاي مجلس
*جلسه علني روز گذشته با يك ساعت و نيم تاخير آغاز به كار كرد.به همين دليل برخي از ناطقين قبل از دستور از نطق پيش از دستور خود صرف نظر كردند.
*گزارش تفريغ بودجه ۸۲ كه توسط كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس قطعي شده بود در صحن علني قرائت شد و رئيس مجلس از دست اندركاران آن تشكر كرد.
* شوراي نگهبان پنج شنبه در مورد برنامه چهارم توسعه نظر خود را اعلام خواهد كرد. يك منبع آگاه از شوراي نگهبان ضمن اظهار اين خبر افزود: شوراي نگهبان ايرادات متعددي را براي مصوبه مجلس وارد دانسته است.
از سوي ديگر تعدادي از نمايندگان در صدد هستند اين مصوبه را پس از ارجاع از شوراي نگهبان سريعا و بدون هرگونه تغييري به مجمع تشخيص مصلحت نظام بفرستند تا در طول عمر مجلس ششم به نتيجه رسيده و كار به مجلس هفتم نكشد.
*بهاءالدين ادب نماينده سنندج در دادسراي ويژه جرايم كاركنان دولت حاضر شد. وي دليل احضار خود را مقاله اي دانست كه مدعي العموم آن را توهين به شوراي نگهبان قلمداد كرده است.
* اكبر اعلمي در نطق پيش از دستور خود ضمن ابراز انزجار از كساني كه با رفتار خود مردم را دلسرد كرده و باعث كاهش مشاركت شده اند گفت: مراتب گلايه مندي خود را از همه كساني كه با عدم حضور خويش در پاي  صندوق هاي راي شرايط را براي بي انگيزه شدن خادمان خود فراهم ساختند ابراز مي دارم.وي همچنين شماري از مقام هاي استان آذربايجان شرقي و شهر تبريز را به مداخله در انتخابات متهم كرد.
* محمد محمدرضايي نماينده بيجار در مجلس گفت: ما به قرائت گزارش ناقص تحقيق و تفحص از ناوگان هوايي راضي بوديم اما اصلا معلوم نيست اين گزارش در كدام كشور در حال پرواز است. وي افزود: ترفندهاي زيادي به كار گرفته شد تا اين تحقيق و تفحص اصلا صورت نگيرد ولي به هر حال صورت پذيرفت. وي در پايان اعلام كرد از فردا (امروز) در اعتراض به اين امر در مجلس متحصن خواهيم شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
آمريكا قصد شيطنت دارد بايد كاري كرد
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به نظر مي رسد آمريكا قصد شيطنت در شهرهاي مقدس عراق را كه جزيره امني در اين كشور به حساب مي آيد، دارد و ما نيز در اين خصوص بايد فكري بكنيم و مي كنيم.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني ديروز در بازديد از شركت هوافضاي درنا در جمع خبرنگاران گفت: آمريكا قصد دارداين جزيره امن در عراق را بر هم ريخته و در آنجا آشوب برپا كند تا ميليونها انسان عاشق كه به اين مكان مي آيند، از آمدن به آنجا خودداري كنند.وي در مورد امكان ميانجيگري ايران در بحران عراق يادآور شد ما هميشه در اين يك سال تلاش كرده ايم به عادي شدن اوضاع كمك كنيم. سعي كرده ايم مردم عراق با مشكلات مواجه نشوند و در جاهايي هم موفق عمل كرده ايم.

خاتمي: امام موسي صدر جميع فضايل بود
006690.jpg
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ديروز طي سخناني در همايش «امام موسي صدر؛ انديشه ربوده شده» گفت:تجليل از امام موسي صدر تجليل از يك شخص نيست بلكه تلاش براي شناخت و بزرگداشت يك انديشه، روش و منش جريان ساز در جهان امروز و به خصوص در دنياي اسلام و تشيع است، هر چند اين فضايل در اين شخص عزيز گرد آمده است.
به گزارش ايسنا وي كه در دانشگاه شهيد بهشتي سخن مي گفت افزود: در جهان بشري، تاريخ، اسلام و عالم تشيع، عالمان بزرگ، شخصيتهاي سياسي، هنري و اجتماعي موثري ظهور پيدا كردند ولي به ندرت اتفاق افتاده است كه فضايل گوناگون در وجود يك فرد جمع شود و بدون ترديد حضرت امام موسي صدر يكي از اين استثناهاست.

لايحه تقسيم استان خراسان براي بار دوم در مجلس تصويب شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بار ديگر به لايحه تقسيم استان خراسان راي دادند.به گزارش خبرگزاري فارس با اصلاحات انجام شده در لايحه، استان خراسان همچنان به سه استان خراسان شمالي، جنوبي و رضوي تقسيم شد. استان خراسان شمالي به مركزيت بجنورد و شامل شهرستان هاي شيروان، بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، اسفراين و بخش هاي تابعه و بخش فاروج منتزع از شهرستان قوچان خواهد بود.
براساس اين اصلاحيه همچنين استان خراسان جنوبي با مركزيت بيرجند شامل شهرستانهاي بيرجند، نهبندان، سربيشه و بخش سرايان منتزع از شهرستان فردوس و بخش هاي تابعه خواهد بود.
استان خراسان رضوي هم به مركزيت مشهد و شامل شهرستانهاي مشهد، قوچان، درگز، چناران،سرخس، فريمان، تربت جام، تايباد، تربت حيدريه، فردوس، قائن، خواف و رشتخوار، كاشمر، بردسكن، نيشابور، سبزوار، گناباد، كلات و بخش هاي تابعه مي باشد. يك تبصره نيز به اين لايحه اضافه شد كه بر مبناي آن امكانات و پرسنل و اعتبارات استانهاي جديد از محل فعلي استان خراسان به تناسب جمعيت و وضعيت جغرافيايي تعيين مي شود.
همچنين نمايندگان مجلس لايحه مبارزه با قاچاق انسان را تصويب كردند.به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري با تصويب اين لايحه، خارج يا وارد كردن و يا ترانزيت مجاز يا غيرمجاز فرد يا افراد از مرزهاي كشور با اجبار و اكراه يا تهديد يا خدعه و نيرنگ و يا با سوءاستفاده از وضعيت فرد يا افراد يادشده، به قصد فحشاء يا برداشت اعضا و جوارح، بردگي و ازدواج، قاچاق انسان محسوب مي شود و عمل مرتكبان اگر از مصاديق مندرج در قانون مجازات باشد طبق اين قانون مجازات مي شوند و الا مرتكب اين عمل به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزاي نقدي معادل دو برابر وجوه يا اموال حاصل از بزه، محكوم مي شوند.

كوتاه از سياست ايران
پيام خاتمي در باره ترور عزالدين سليم
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران طي پيامي ترور عزالدين سليم رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق را محكوم كرد.به گزارش ايرنا رئيس جمهور خاتمي تصريح كرد: استمرار حضور نامشروع نيروهاي اشغالگر در عراق نه تنها نتوانسته است امنيت و ثبات را به اين كشور بازگرداند بلكه باعث گسترش روزافزون موج خشونت و تروريسم در اين كشور نيز شده است. وي از مجامع بين المللي خصوصا سازمان ملل متحد خواست با مشاركت فعال و فارغ از هرگونه جانبداري و گرايشهاي خاص و بدون تأثيرپذيري از اهداف نيروهاي اشغالگر، زمينه هاي استقرار امنيت و حاكميت ملي در عراق براساس خواست و مشاركت فراگير مردم و خروج هرچه سريعتر نيروهاي اشغالگر از اين كشور را فراهم آورند.
از مردم عراق و زندانيان ابوغريب حمايت كنيم
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : در شرايط كنوني  كه  جنايات آمريكا نفرت  جهانيان  را برانگيخته  است ، بايد از ملت  عراق  و شكنجه شدگان زندان  ابوغريب  حمايت  كنيم .به گزارش   ايرنا، رئيس  مجلس  روز سه شنبه  در جمع خبرنگاران  پارلماني  گفت : همه  مي دانند كه  چه  جناياتي  صورت  گرفته  است ،ماجراي  شكنجه هاي  وحشتناك  را همه  ديده اند ديگر آبرويي  براي  آمريكايي  هاباقي  نمانده  است .وي  افزود: امنيت  مردم  و خانه  و كاشانه  عراقي ها از بين  رفته  است ،مهمتر از همه  هتك  حرمت  عتبات  عاليات  و حمله  به  اماكن  مقدسه  است .
وزير كشور به قطر رفت
عبدالواحد موسوي  لاري  وزير كشور بعد از ظهر ديروز به منظور شركت  دركنفرانس  بين المللي  «امنيت  منطقه اي  و همكاري  پليس  افغانستان » در راس  هياتي  عازم  دوحه  پايتخت  قطر  شد.كنفرانس  بين المللي  امنيت  منطقه اي  و همكاري  پليس  افغانستان  ديروز در دوحه آ غاز شد.
ايران امن ترين كشور منطقه خاورميانه است
وزير اطلاعات  گفت : همكاري  و تعامل  منطقي  با مردم  و تسلط وزارت اطلاعات  برامور باعث  شده  تا جمهوري  اسلامي ايران  امن ترين  كشوردر منطقه خاورميانه  باشد.به گزارش ايرنا علي  يونسي  دوشنبه  شب  درنشست  شوراي  اداري  استان  بوشهرافزود:به  رغم  تلاش  دشمن  براي  ضربه  زدن  به  نظام  جمهوري  اسلامي ، با تلاش  سربازان گمنام  امروز امنيت  ملي  بطور صددرصد برقرار و به  مدد اين  مهم  زمينه  توسعه پايدار و پيشرفت  كشور فراهم  است .
زيردريايي ساخت ايران در رزمايش اتحاد ۸۳
 فرمانده  نيروي  دريايي  ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران ، گفت : زير دريايي  ساخت ايران  براي  اولين  بار در رزمايش  اتحاد ۸۳ آزمايش  شد و مورد استفاده  قرارگرفت .دريادار عباس  محتاج  ديروز در جريان  برگزاري  مرحله  اصلي  رزمايش اتحاد ۸۳ در گفت  و گو با خبرنگاران ، تصريح  كرد: باوجود حضور چند روزه  اين زيردريايي  در آبهاي  منطقه ، بيگانگان  با وجود داشتن  امكانات  پيشرفته ، موفق به  شناسايي  اين  زيردريايي  نشدند.
تاكيد ايران و ازبكستان بر گسترش روابط
وزيران  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  و ازبكستان  روز سه شنبه در ديدار خود در تاشكند بر گسترش  همكاري هاي  دو كشور تاكيد كردند.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از دوشنبه ، در اين  ديدار دو طرف  با ابرازخرسندي  از تحكيم  و افزايش  روابط دو كشور ، جستجوي  زمينه  هاي  گسترش مناسبات  بويژه  در بخش  اقتصادي  و بازرگاني  را ضروري  دانستند.
صادق  صفايف  وزير امور خارجه  ازبكستان  با ارزيابي  مثبت  از گسترش  روابط دو كشور، تحكيم  روابط با ايران  را از اولويت هاي  دولت  ازبكستان  اعلام  كرد.
وي  با تشريح  تحولات  آسياي  مركزي  گفت:  ايران  امكانات  فراواني  براي  همكاري  با اين  كشورها دارد و تاكنون  در برقراري  امنيت  و ثبات  در منطقه  نقش  مهمي داشته  است .كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  نيز در اين  ديدار با اعلام  آمادگي  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  گسترش  روابط با ازبكستان ، توافقنامه هاي  موجود بين  دو كشور را پشتوانه  ارزنده  اي  براي  تقويت  روابط دو جانبه  دانست .
خرازي  همكاري  اقتصادي  با ازبكستان  را مهمترين  اولويت  جمهوري  اسلامي  ايران  اعلام  كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |