يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۶
نمايشگاه كاريكاتورهاي شهري از نگارخانه سوره
مواظب باشيد زمين نابود نشود!
گويا آلودگي به قدري زياد شده است كه انسان مجبور است براي پيدا كردن اكسيژن و هواي سالم مورد نياز بدنش از هر قسمت كوچك طبيعت كه سالم باقي مانده، استفاده كند
009741.jpg
ندا لهردي 
بد نيست كمي از گروه كاسني بدانيد، اين گروه هنري را عده اي از فارغ التحصيلان دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در سال ۶۵ تشكيل دادند. اعضاي اين گروه پس از برگزاري نمايشگاهي با نام كاسني، اين نام را براي گروه خود انتخاب كردند. البته در حال حاضر اعضاي اين گروه به شكل جداگانه فعاليت مي كنند.
همه ما ديگر به آنچه كه در اطرافمان اتفاق مي افتد عادت كرده ايم، آلودگي هوا، سرب، پايين آمدن ضريب هوشي يا زباله هايي كه خيلي بي منظور (!) روي زمين انداخته شده اند و يا حتي سرفه هايي كه بعد از استشمام دود سيگارها مي كنيم و... جالب تر اينكه ما انسان ها هميشه خيلي حق به جانب و انتقادي راجع به اين مسايل صحبت  كرده ايم، اما انتقاد از چه كسي. فقط مي دانيم كه آن شخص خودمان نيستيم!
حتما تا حالا به ميدان انقلاب رفته ايد. آنجا هم قسمتي از شهر ماست كه به خاطر وجود چيزهايي مثل دانشگاه تهران و انتشارات و كتابفروشي  هاي مختلف و همچنين وجود چند تا از سينماهاي تهران هميشه شلوغ و پرتردد بوده است. ترددي كه آنها را به يكي از آلوده ترين مراكز شهر تبديل كرده است. اما اگر اين روزها به ميدان انقلاب رفتيد و از شلوغي و دود و اين جور چيزها خسته شديد به شما پيشنهاد مي كنيم كه به ضلع شمال شرقي ميدان هم سري بزنيد. در اين قسمت درست كنار سينما بهمن نگارخانه سوره قرار دارد كه اين روزها ميزبان آثاري از كاريكاتوريست هاي حرفه اي كشورمان با موضوع محيط زيست و سيگار است. در اين نمايشگاه كه به مناسبت هفته محيط زيست برگزار شد مي توانيد ۸۰ اثر از ۳۱ كاريكاتوريست را ببينيد. اكثر اين آثار مربوط به سال هاي ۷۴ به بعد و متعلق به اعضاي يك گروه هنري به نام كاسني هستند.اولين چيزي كه به چشم هر بيننده اي مي خورد تابلويي است كه در آن با خط درشت و زيبايي نوشته شده بسم الله الرحمن الرحيم. بعد از اين تابلو، تابلوهاي زيادي هستند كه بايد ديد. يكي از اين تابلوها كه اثري از مرتضي آذرخيل است، يك كره زمين را به تصوير كشيده كه در آن تمام قسمت خشكي ها و در واقع قاره ها را دود سياهي در بر گرفته و از يك قسمت آن سيگاري روشن به شكل فتيله يك بمب خارج شده است. احتمالا اين تابلو به تعداد زياد افراد سيگاري اشاره دارد كه تمام كره زمين را فرا گرفته اند و دودهاي ناشي از سيگارشان يكي از عواملي است كه روزي كره زمين را نابود خواهد كرد.
در تعدادي از تابلوها به اين مساله اشاره شده كه سيگار علاوه بر مشكلاتي كه براي خود فرد سيگاري ايجاد مي كند براي كساني هم كه در معرض دود آن قرار مي گيرند شايد بيشتر از خود سيگاري ها ضررآفرين باشد. مثل طرحي از سپيده انجم روز كه در آن مردي در حال روزنامه خواندن، سيگاري هم در گوشه لبش است و خانمي با چهره نگران و ناراحت در حالي كه ماسك زده با سيني چاي بالاي سر او ايستاده است. يا طرحي از بهمن رضايي كه تصويري از يك شواليه سوار بر اسب است. شواليه سيگار مي كشد و دود سيگارش باعث شده كه بدن خودش و اسب كم كم خرد شده و از بين برود. يكي از طرح هاي جالب، طرحي بود از دو انسان اوليه كه به بدبختي و با هزار زحمت و با استفاده از همان امكانات اوليه آتش روشن مي كردند و بعد از اين همه زحمت، سيگار خود را با اين آتش روشن مي كردند و در كنار آتش دراز مي كشيدند و با لبخند به سيگار كشيدن مشغول مي شدند!
تابلوي ديگري بود كه در آن دو طرح از حسين نيرومند ديده مي شد. طرح اول تصويري از مجسمه آزادي با همان مشعل هميشه روشن بود كه مردي با سكه اي در دست پايين آن ايستاده و قصد داشت تا سكه را از قسمت پايين مجسمه و از حفره اي به داخل بيندازد و در طرح دوم آن مجسمه آزادي در حالي كه از كمر خم شده بود با آتش مشعلش سيگار آن مرد را روش مي كرد. اين مرد و افراد مشابه او كه از قضا زياد هم هستند، بايد بعد از مدتي چندين هزار برابر اين پول را براي دوا و دكتر و اين جور چيزها مصرف بكنند تا بتوانند بيماري هاي مختلفي را كه دچار آن شده اند، درمان كنند. صداي موسيقي زيبايي فضاي سالن نگارخانه را پر كرده و هواي خنك آن هواي گرم بيرون را از ياد آدم مي برد. همين طور كه سعي مي كني هواي گرم و عطش و تشنگي روزهاي آينده را فراموش كني تابلويي نظرت را جلب مي كند. اين تابلو طرحي از يك شير و لوله آب است كه بر اثر خشكي و نبودن آب ،در آنها حشرات و موجودات ذره بيني زندگي مي كنند.جالبتر اينكه گويا آنها اين لوله آب را خانه هميشگي خود تصور كرده و آن را خيلي زيبا و با وسايل مجهز چيده اند.
تابلوي ديگري هم دراين زمينه بود كه در آن دو تصوير كشيده شده بود، در تصوير اول مردي در حال آب خوردن از يك شير آب بود اما در تصوير دوم نشان مي داد كه در اثر آب زيادي كه از شير آب چكه كرده، آنجا تبديل به يك دريا شده و مردم مثل ماهي ها در آن شنا مي كنند. هر دوي اين تابلوها به اسراف زياد آب اشاره دارند كه منتهي به كمبود آب و شايد هم بي آبي شود و بي آبي هم چيزي نيست كه بشود با آن كنار آمد، آن هم در گرماي تابستان. طرح هاي زياد ديگري هم در رابطه با محيط زيست و مسايل مربوط به آن هست كه جالب توجه هستند. مثلا طرحي از داوود كاظمي تصويري از يك ماهيگير است كه روي در يك قوطي كنسرو نشسته و قصد دارد از داخل قوطي كنسرو كه مثل درياچه اي پر از آب است، ماهي بگيرد.
در حقيقت اين تابلو آلودگي آب ها را نشان مي دهد كه به حدي اين آلودگي زياد شده كه انگار ماهي ها فقط در قوطي كنسرو كه محيطي كاملا تميز و استريليزه است، مي توانند زندگي كنند.
يا طرحي از محسن نوري كه در آن انساني زير يك درخت سبز نشسته و ماسكي به صورتش است كه سرلوله ماسك به زيردرخت و لاي برگ ها متصل است. اما قسمت هاي بالايي درخت را دود گرفته و سياه شده است.
گويا آلودگي به قدري زياد شده است كه انسان مجبور است براي پيدا كردن اكسيژن و هواي سالم مورد نياز بدنش از هر قسمت كوچك طبيعت كه سالم باقي مانده، استفاده كند. تابلوهاي زيادي هست كه هنوز نديده ايم اما احتمالا براي ديدن دقيق ۸۰ تابلو، نياز به ۸۰ ساعت وقت هم داريم!
ضمنا براي بازديد از اين نمايشگاه جالب عجله نكنيد چون تا ۲۸ خردادماه فرصت داريد كه به آنجا برويد و از ديدن اين آثار هنري لذت ببريد. از نگارخانه كه خارج مي شوي باز هم بايد خودت را براي گذشتن از بين شلوغي و دود و صداي ماشين هاي ميدان انقلاب آماده كني.

جعبه
فرانسه - انگليس
امروز هم همانند ديروز اولين پيشنهاد ما تماشاي مسابقات جام ملت هاي اروپاست. روز دوم اين مسابقات با ديدار تيم هاي كرواسي و سوئيس راس ساعت ۳۰/۲۰ آغاز خواهد شد. به دنبال آن يكي از حساس ترين مسابقات اين دوره ما بين تيم هاي فرانسه و انگليس در ساعت ۱۵/۲۳ شروع مي شود. دوستان علاقه مند به مجموعه طنز نقطه چين همانند ديشب مابين دو ديدار مي توانند اين مجموعه را تماشا كنند.اگر توانستيد فوتبال دوستان را متقاعد كنيد و نگذاريد كه فوتبال ببينند مي توانيد سواران كوچك را ساعت ۱۹ از شبكه تهران ببينيد، سريال تكراري پهلوانان نمي ميرند ساعت ۲۱ از شبكه دوم پخش مي شود. دوستداران مجموعه كاكتوس هم بدانند ۱۰/۲۲ زمان پخش اين برنامه است از شبكه اول سيما. اين هفته اميد است كه ورزش و مردم را هم با اجراي پر انرژي بهرام شفيع تماشا كنيم.

پرده
ارتباط با موش ها
از امروز (تا آخر هفته) اعضاي برنامه شب فيلمنامه حوزه هنري (خانه فيلم ايران) مي توانند در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ فيلم« ويلارد» را تماشا كنند. اين فيلم محصول سال ۲۰۰۳ است و «گلن مورگان» كارگرداني اش كرده. داستان درباره مرد جواني است كه قدرت ارتباط برقرار كردن با موش ها را دارد و از اين طريق نقشه هايش را اجرا مي كند.در برنامه« يك فيلم، يك فيلمنامه» كه آخرين يكشنبه هر ماه با همكاري مجله فيلم نگار و واحد سينمايي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار مي شود، قرار است فيلمنامه «انجمن شاعران مرده» نقد شود. اين جلسه بعد از نمايش فيلم كه از ساخته هاي پيتر وير است برگزار مي شود و خانم مينو فرشچي آن را بررسي خواهد كرد. براي شركت در اين برنامه ساعت ۱۷ امروز بايد خودتان را به كاخ نياوران برسانيد.

فرهنگ
بازيگري
كشته مرده بازيگري هستيد؟ دلتان مي خواهد يكي زودتر شما را كشف كند تا وارد عالم سينما و ستاره ها شويد؟ خب، فرهنگسراي سالمند قرار است در اولين قدم كمك تان كند. كانون نمايش اين فرهنگسرا براي پيدا كردن استعدادهاي جديد بازيگري برنامه «تست بازيگري » برگزار مي كند. در اين برنامه كه هنرپيشه هاي تلويزيون هم در آن حضور دارند ضمن انجام تست بازيگري با دوربين، از افراد برگزيده و مستعد براي اجراي نمايش هاي مختلف دعوت مي شود. شركت در اين برنامه محدوديت سني ندارد. اگر اطلاعات بيشتري مي خواهيد با تلفن ۹-۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيريد.

ورود
دكور
اگر تب فوتبال هنوز به شما سرايت نكرده، اين ستون را بخوانيد. شما در روزي به سر مي بريد كه روز تولد، اوستاش لوسوئه است. چي؟ او را نمي   شناسيد؟ لوسوئه يكي از نقاشان و هنرمندان بزرگ جهان بود. حسن تولد او اين است كه مي توانيد به احترامش فكري به حال دكور خانه، اتاق يا محل كارتان بكنيد.
لوسوئه در فن دكور و تزئين بي نظير بود. امروز ميان دغدغه هاي هميشگي ذهن تان جايي هم براي فكر كردن به شكل جايي كه زندگي مي كنيد باز كنيد. احتمالش خيلي كم است، اما شايد با تغيير دكور، خيلي چيزهاي ديگر زندگي هم تغيير كند!

ستون شما
گرفتگي جوي آب 
آقايي از خيابان مرتضوي، خيابان صاحب الزمان(عج) تماس گرفتند. ايشان مدعي بودند كه از روز پنج شنبه گذشته جوي خيابان گرفته و تمام پسابها و آب هاي آلوده راهي منازل شده. گويا در تماس با شهرداري نتيجه اي براي ايشان حاصل نشده.
توصيه: با استفاده از يك دسته جارو با ضربات محكم به محل گرفتگي، دقايقي تحمل و ... مشكل حل خواهد شد.
درد دل 
من نظامي هستم و همسرم را براي عمل مثانه به بيمارستان «و» بردم، اما به دليل اينكه دستگاه ۱۴۰ هزارتوماني خريداري نكرده بوديم دكتر«م» -دكتر جراح در اتاق عمل- از جراحي همسرم منصرف شد.
اين در حالي بود كه او را به منظور عمل جراحي دو روز گرسنه نگه داشته بودند و داروي بيهوشي موقت هم به او داده شده بود. اعتراض ما هم به پرسنل بيمارستان بي تاثير بود و با بي ادبي با ما رفتار كردند.
در اين بيمارستان  ها با جان افراد بازي مي شود و اگر كسي هم جانش را در بيمارستان ها به دليل سهل انگاري از دست دهد هيچ كس پاسخگو نيست.
سعيد فعال 
دشواري  آزمون حسابان 
امتحان روز ۱۹/۳/۸۳ درس حسابان در مقطع دبيرستان گويا امسال بسيار سخت بوده و خاطر دانش آموزان عزيز را بيش از اندازه مكدر ساخته است. جمعي از دانش آموزان نيز با ما تماس گرفتند تا شايد اعتراضشان از اين طريق به گوش مسوولان برسد.
-بفرماييد. ديديد چاپ كرديم.
-يك هشدار هم به دانش آموزان مي دهيم كه اگر قرار شد در امتحان مجدد اين درس در پايان امتحانات شركت كنيد؛ اصلا تعجب نكنيد اگر از امتحان قبلي شما سخت تر بود. اين يك تجربه شخصي است.

تهرانشهر
محيط زيست
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |