يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۶
اين هم از جايزه
طي بررسي هاي نهايي، سه طرح از بخش حقوقي، سه طرح از بخش متخصصان و سه طرح از بخش مردمي و يك طرح از بخش جايزه مرحوم تقي ابتكار به عنوان برگزيدگان نهايي جشنواره ملي محيط زيست انتخاب شدند.
009717.jpg
طي بررسي هاي نهايي، سه طرح از بخش حقوقي، سه طرح از بخش متخصصان و سه طرح از بخش مردمي و يك طرح از بخش جايزه مرحوم تقي ابتكار به عنوان برگزيدگان نهايي جشنواره ملي محيط زيست انتخاب شدند.
امسال هم مثل سال هاي گذشته مراسم پنجمين دوره اعطاي جايزه ملي محيط زيست، نيمه دوم خردادماه، همزمان با هفته محيط زيست در سالن اجتماعات پارك طبيعت پرديسان برگزار شد. در اين مراسم علاوه بر جمع علاقه مندان و محققان، مهندس بي طرف وزير نيرو و دكتر ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم حضور داشتند.
در اين دوره با اطلاع رساني هايي كه در اين زمينه انجام گرفته بود، مجموعا ۲۸۴ پرونده در دبيرخانه جايزه ملي محيط زيست به ثبت رسيد كه از مجموع اين طرح ها ۱۲۶ طرح به بخش حقوقي، ۱۰۰ طرح به بخش متخصصان، ۵۱ طرح به بخش مردمي و تشكل هاي زيست محيطي و ۷ طرح به بخش جايزه شادروان تقي ابتكار مربوط مي شد.
بعد از جلسات متعدد و بررسي كليه پرونده ها توسط هيات مميزه، ۲۶ طرح از بخش حقوقي، ۲۳ طرح از بخش متخصصان، ۱۱ طرح از بخش مردمي و ۲ طرح از بخش جايزه شادروان دكتر تقي ابتكار به هيات داوران معرفي شدند و طي بررسي هاي نهايي سه طرح از بخش حقوقي، سه طرح از بخش متخصصان، سه طرح از بخش مردمي و يك طرح از بخش جايزه مرحوم تقي ابتكار به عنوان برگزيدگان نهايي انتخاب شدند.
براساس راي هيات داوران اين جشنواره، رتبه اول «پنجمين دوره اعطاي جايزه ملي محيط زيست» در بخش «متخصصان» به «دكتر محمد ستاري فر» رئيس سابق سازمان مديريت و برنامه ريزي به خاطر حمايت از لايحه دولت سبز در بودجه و برنامه، اقدام براي ايجاد دفترمستقل محيط زيست ، پي گيري ويژه براي تصويب طرح صيانت از جنگل، ارتقاي سطح بودجه  حفاظت از محيط زيست، تعيين وام تبصره ۳ محيط زيست براي اولين بار، ايجاد و حمايت از فصل محيط زيست در برنامه چهارم توسعه كشور شامل ۱۴ بند مستقل به نحوي كه برنامه چهارم توسعه قوي ترين رويكرد زيست محيطي را ارايه داده است، تعلق گرفت. جايزه دوم در همين بخش به «دكتر غياث الدين»، محقق و پژوهشگر به دليل انجام فعاليت هاي گسترده علمي، پژوهشي و اجرايي در رابطه با آلودگي هوا و ارزيابي زيست محيطي اهدا شد كه از جمله اين فعاليت ها مي توان به بررسي اثرات زيست محيطي ۲۴ نيروگاه كشور، بررسي حذف انواع فلز سنگين از فاضلاب به وسيله جلبك هاي بومي ايران و طراحي حذف Nox از گازهاي دودكش نيروگاه ها با استفاده از كاتاليست اشاره كرد. جايزه سوم اين بخش به «دكتر احمدترك نژاد» استاندار كرمانشاه اهدا شد و اهم كارهاي انجام شده او، توسعه جنگل هاي دست كاشت در ۱۲۶۰ هكتار، توسعه فضاي سبز به ميزان ۱۰۰۹ هكتار، انجام اقدامات لازم براي حفاظت از درياچه سراب نيلوفر، ايجاد پارك نور قصرشيرين كه براي حفاظت از گونه هاي درختي و گياهي موجود در منطقه است.
در بخش حقوقي جايزه اول ملي محيط زيست به شركت آب و فاضلاب كشور، جايزه دوم به «سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري مشهد» به خاطر اجراي طرح تفكيك از مبدا زباله در شهر مشهد، اجراي طرح جمع آوري كاغذهاي باطله در قبال تحويل بن خريد كتاب و لوازم التحرير، ايجاد كارخانه بازيافت كاغذ، اجراي طرح مكانيزه جمع آوري نخاله هاي ساختماني و اجراي طرح جمع آوري گاز متان از سايت و دفن زباله هاي شهر مشهد اهدا شد وجايزه سوم در همين بخش به «شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي ايران» به دليل اطلاع رساني و آموزش وسيع از طريق رسانه پويا و فراگير تلويزيون در زمينه حفظ محيط زيست و برنامه هايي كه در اين شبكه تهيه، توليد و پخش شده است شامل برنامه هاي مستند، سينمايي، نماهنگ، انيميشن و عروسكي، تعلق گرفت.
در بخش «مردمي» اين جشنواره نيز «انجمن ملي زيست جوان» جايزه اول را دريافت كرد. جايزه دوم هم مشتركا به دو خبرنگار حوزه محيط زيست «عليرضا غمخوار» خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران به خاطر همكاري براي راه اندازي سرويس محيط زيست در اين سايت و ارسال بيش از هزار و ۳۰۰ خبر زيست محيطي در سال ۱۳۸۲ و خانم «آتوسا ظرافت» از واحد مركزي خبر به خاطر تهيه ۷ هزار و ۵۰۰ دقيقه گزارش خبري، گزارش ويژه و برنامه تحليلي آن سوي خبر، با موضوعات مختلف زيست محيطي و تهيه۱۵ هزار خبر از همايش ها و سمينارهاي داخلي و بين المللي زيست محيطي، اهدا شد. رتبه سوم اين بخش را نيز «انجمن دوچرخه سواران پروانه سبز» از آن خود كرد. اين تشكل غيردولتي با احداث اولين جاده دوچرخه سواري شهري، به تصويب رساندن روز ملي دوچرخه سواري و ... گام هاي مثبتي را در زمينه هاي مختلف به خصوص كاهش آلودگي هواي تهران برداشته است.
جايزه ويژه شادروان «دكتر تقي ابتكار» به «سيدمحمدرضاسيدكاووسي» مديرعامل شركت بازرسي، كيفيت و استاندارد اهدا شد. تاسيس مركز آزمايش آلايندگي خودرو، استقرار و اجراي استانداردهاي مواد خروجي خودروها و استقرار نظام پايش مستمر كشور براي اولين بار و ... توسط وي انجام شده است.
لوح تقدير ويژه هيات داوران اين جشنواره با امضاي رئيس جمهوري به خانواده شادروان كيومرث صابري فومني به دليل ايجاد جامعه سالم و با نشاط از طريق طنز و كاريكاتور اهدا شد.
در ضمن لوح تقدير هيات داوران به مركز تحقيقات مهندسي جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي به خاطر اختراع سمپاش الكتروستاتيكي با هدف كاهش ميزان مصرف سم، ساخت دستگاه ازن ژنراتور جايگزين سيستم هاي كلرزني مرسوم براي تصفيه آب شرب شهري و روستايي و ساخت پمپ هاي حرارتي ژئوترمال با هدف بهينه سازي مصرف انرژي و كاهش آلاينده هاي زيست محيطي، دفتر تثبيت شن و بيابان زدايي سازمان جنگل ها و مراتع كشور به دليل مهار كانون هاي بحراني تحت تاثير توفان هاي ماسه اي، مديريت هرزآب ها، ايجاد جنگل هاي دست كاشت و مديريت آنها در مناطق خشك و بياباني كشور، انتشار جهاد دانشگاهي دانشگاه مشهد به دليل انتشار كتاب هاي متنوع زيست محيطي، انجمن صنفي خدمات پس از فروش خودرو به دليل انجام فعاليت هاي گسترده آموزشي با هدف اشاعه و افزايش دانش زيست محيطي و فرهنگ سازي در بين اقشار عمومي جامعه به ويژه كودكان و نوجوانان، مهندس عباس شعري مقدم به دليل ايجاد جنگل ۵۰۰هكتاري از درختان مانگرو (حرا) در منطقه ماهشهر و در حاشيه خور موسي تعلق گرفت و اما جوايز برگزيدگان: رتبه هاي اول تنديس زرين جايزه ملي محيط زيست، لوح تقدير و ۱۵ عدد سكه بهار آزادي، رتبه دوم لوح تقدير و ۱۰ عدد سكه بهار آزادي، رتبه سوم لوح تقدير و ۵ عدد سكه بهار آزادي دريافت كردند. جايزه شادروان تقي ابتكار لوح تقدير به همراه ۱۰ عدد سكه بهار آزادي و جايزه ويژه هيات داوران لوح تقدير و ۵ عدد سكه بهار آزادي و لوح تقدير هيات داوران، به همراه ۳ عدد سكه بهار آزادي به برگزيدگان ديگر اهدا شد.

ماجراهاي طبيعت
حيوانات شگفت انگيز زندگي من
009711.jpg
دكتر ريموند ديتمارس
قسمت سي و نهم
با تعجب داد زدم: اين ميمون ها چه مرگشونه؟
نگهبان دودل بود، اما با ديدن نگاه جدي و نگران من، داستان را باز گفت. گفت، داشته شيرگرم مي كرده كه مسوول كارهاي ساختماني وارد مي شود. آنها لحظاتي با هم صحبت مي كنند و او علت گرم كردن شير را توضيح مي دهد. ظاهرا اين رئيس امور ساختماني پروژه بزرگي در مكزيكو داشته و ميمون هاي وحشي را ديده بوده و تاكيد مي كند كه محل زندگي آنها خيلي گرم بوده و براي توصيف گرماي آن منطقه از صفاتي چون «داغ» و «جهنمي» سود مي جويد. بعد به نگهبان مي گويد تفاوت دماي هوا بين جنوب مكزيكو و رديف قفس هاي ميمون ها در اينجا، در باغ وحش نيويورك، خيلي زياد است و اينكه شير گرم برايشان خوب است، ولي كافي نيست و اگر نگهبان مي خواهد فردا با يك مشت ميمون سرماخورده عطسه زن روبه رو نشود بايد مقداري برندي نيز به خورد آنان بدهد تا به كلي از عواقب ناشي از سرما و بوران نجات يابند. نگهبان توضيح داد كه با آگاهي از اين راه حل، سراغ كابين مخصوص داروهاي اضطراري و كمك هاي اوليه رفته و آنجا يك بطري برندي دارويي پيدا كرده. حال سوال اين بوده كه چه مقدار بايد در پاتيل شير بريزد - پاتيل بزرگ و نگهباني كه از شيمي هيچ اطلاعي ندارد مقابل هم قرار مي گيرند. پس از كمي تامل، نگهبان به اين نتيجه مي رسد كه بايد تمام بطري را در شير خالي كند؛ بر چه اساسي معلوم نيست و همين كار را مي كند! اين بود ماجراي ميمون ها و گرفتاري  كه در پيش داشتيم، ماجرايي كه دو روزي ادامه يافت و سرشار بود از استرس و درگيري و البته توام با صحنه هاي مضحك و خنده آور.
هر چه بيشتر ميمون ها را مي ديدم بيشتر از آشنايي شان لذت مي بردم و بيشتر قابليت هاي متعددشان را تحسين مي كردم.

با كشف يك دايناسور جديد
رازهاي تازه اي در مورد جدايي قاره ها فاش شد
009714.jpg
به گزارش روزنامه گاردين كشف فسيل يك دايناسور گوشتخوار صورت چروكي در ناحيه اي پرت و دورافتاده در آفريقا، سرنخ هاي تازه اي درباره شكل گيري قاره ها در بيش از ۱۰۰ ميليون سال پيش در اختيار دانشمندان قرار داده است.
ديرين شناسان بر اين باورند كه كشف اين گونه جديد دايناسور - كه ۹۵ ميليون سال قدمت دارد - نشان مي دهد جدايي قاره هاي آسيا و آفريقا بسيار ديرتراز آنچه تصور مي شد اتفاق افتاده و نيز اينكه اين دو قاره به وسيله پلي از خشكي به هم متصل بوده اند.
اين دايناسور كه راگوپس پريموس(Rugops Primus) نام دارد، حدود ۹ متر طول، پوزه اي گرد و دندان هايي ظريف و كوچك داشته است. سر اين دايناسور داراي پوششي سخت بوده (شبيه زره) و وجود وريدها و شريان هاي متقاطع، شيارهاي متعدد و عميقي روي جمجمه او به جاي گذاشته است.
دكتر پل سرنو، استاد دانشگاه شيكاگو كه رهبري عمليات اكتشاف فسيل اين حيوان در صحراهاي آفريقا را به عهده داشت، عقيده دارد كه ساختار جمجمه راگوپس نشان مي دهد اين دايناسور اهل جنگ و شكار نبوده و احتمالا بيشتر با جمع آوري و پاك كنندگي زندگي مي كرده است.
رديفي از ۷ حفره در طول پوزه دايناسور نشان دهنده آن است كه تعدادي شاخ تزئيني روي صورتش وجود داشته و گونه اي ميانه و زيبا بوده كه بعدها به شكارگران شاخ دار تبديل شده اند.
اين كشف، همچنين شواهد تازه اي را در رابطه با جدايي آفريقا، ماداگاسكار، آمريكاي جنوبي و هند آشكار ساخته است. اين دايناسور به گروهي از گوشتخواران جنوبي به نام ابيلي سوريدها تعلق دارد كه فسيل هاي آنها در آمريكاي جنوبي و هند پيدا شده و هرگز در آفريقا ديده نشده بود. به همين سبب گروهي از كارشناسان معتقد بودند آفريقا در ۱۲۰ ميليون سال پيش به كلي از خشكي باستاني گوندوانا جدا شده و هيچ ارتباط خشكي بين اين دو توده خشكي وجود نداشته است. راگوپس و يك وابسته قديمي تر ديگر آن (كه آن هم توسط دكتر سرنو در همان ناحيه كشف شد) نشان مي دهد آفريقا و ديگر قاره هاي جنوبي حدود ۱۰۰ميليون سال پيش شروع به جدا شدن كرده اند و تا اين قاره ها كاملا از هم جدا شوند دايناسورهايي چون راگوپس و ديگر حيوانات از پل هاي باريك خشكي به قاره هاي مجاور سفر كرده و تا حدودي وارد قطب جنوب هم شده اند.
پرفسور سرنو در ۱۰ سال گذشته گونه هاي متعددي را كشف، يا به كشف آنها كمك كرده است كه از جمله كشف كروكوديل غول پيكر ۸ تني و ۱۲ متري (ساركوسوچوس امپراتور) يك گوشتخوار دندان كوسه اي به مراتب بزرگتر از دايناسور تي ركس در مراكش و جانوري مربوط به دوره ظهور دايناسورها با اندامي كمي بزرگتر از سگ، قابل ذكر است.

محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |