سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۵
كيك هاي آهني آمدند
اين كيك ها به گونه اي طراحي و آماده سازي شده كه مصرف آنها 30 درصد نياز بدن به آهن و ويتامين A را تامين مي كند
026484.jpg
عليرضا كيواني نژاد
بالاخره كارشناسان راهي پيدا كردند تا آهن به خورد بچه ها بدهند، آنهم لابه لاي كيك. كيك آهني هم وارد بازار شد.
بعد از توزيع شير سراسري در مدارس، توزيع خرما در برخي استان هاي كشور با استقبال خوب دانش آموزان وحتي والدين آنها مواجه شد.
قرار است به جاي پخش خرما اين بار از كيك هاي غني شده استفاده شود، آن هم به عنوان مكمل غذايي در كنار شير. چرا كه به گفته كارشناسان تغذيه، از 21 فاكتور غذايي، شير 19 فاكتور را در اختيار دارد كه آهن در اين بين، پايين ترين ميزان را به خود اختصاص داده و به تعبيري ديگر، ميزان آن در شير معادل صفر است. تبريزي، كارشناس تغذيه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگي توزيع اين كيك ها مي گويد: از چندي پيش قرار شد وزارت بهداشت و درمان با همكاري وزارت آموزش و پرورش اين كيك ها را در مدارس توزيع كند. اين كيك ها در واقع مكمل غذايي شير هستند به عبارتي ديگر، در اين كيك ها ويتامين A و آهن به وفور يافت مي شود و مي تواند مكمل مناسبي براي شير باشد. ربابه شيخ الاسلام، رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت هم در اين باره مي گويد: با تاييد كميته كشوري غني سازي مواد غذايي، كيك هاي غني سازي شده با آهن و ويتامين A در كشور توليد شده و آماده توزيع در مدارس كشور است. اين كيك ها به گونه اي طراحي و آماده سازي شده كه مصرف آنها 30 درصد نياز بدن به آهن و ويتامين A را تامين مي كند. مزه و طعم اين كيك ها با كيك هاي معمولي تفاوتي ندارد و دانش آموزان تغييري در طعم و مزه آنها احساس نمي كنند.
اما تبريزي همچنان اصرار دارد كه فرهنگ غذايي دانش آموزان بايد قبل از هر چيز مورد بازنگري قرار گيرد. او معتقد است تا زماني كه بچه ها نتوانند ميان وعده هاي غذايي خوبي در چرخه غذايي خود بگنجانند، به لحاظ تغذيه دچار فقر هستند. نكته ديگر اما، انحصاري بودن توزيع اين كيك ها در مدارس ابتدايي است. نكته اي كه تا حدودي نگراني مسوولان را نيز در بر دارد. چرا كه آنها معتقدند فقر ويتامين A و آهن حتي در دوره هاي راهنمايي و دبيرستان هم مشهود است و بايد در اين مقاطع نيز كيك هاي مذكور توزيع شوند كه نمي شوند!
تبريزي در بخشي ديگر از صحبت هايش مي گويد :  ما مترصد فرصتي هستيم كه خرما را هم وارد زنجيره غذايي دانش آموزان كنيم ولي چون تهران داراي تغذيه رايگان نيست و از طرفي گفته شده، سرانه شير در تهران بالاست، بنابراين فعلا نمي توانيم به بچه ها، خرما بدهيم و به همين كيك ها اكتفا مي كنيم. آن هم در مقطع دبستان كه اين هم در نوع خود جاي بحث دارد. بچه هاي ما در صبحانه بسيار فقير هستند به تازگي چند سالي است هم كه بچه ها عادت كرده اند از Fast Food غذاي آماده يا سرد استفاده كنند. اين غذاها به لحاظ داشتن ويتامين A و آهن بسيار فقير هستند و از طرفي پروتئين زيادي دارند. ما در پسران شاهد افزايش حجم عضلات و در دختران عادت ماهيانه هستيم كه ويتامين A در اين بين نقش بسيار مهمي ايفا مي كند. در ضمن افزايش عضلات باعث پايين آمدن ميزان ويتامين A در بدن مي شود. بنابراين آهن بايد در زنجيره غذايي بچه ها باشد كه اين برمي گردد به همان بحث ميان وعده مناسب غذايي.
از غذاهايي كه ويتامين A و آهن سرشاري دارند مي توان به عدسي اشاره كرد كه با توجه به مسايل بهداشتي و همچنين ذائقه دانش آموزان، نمي توان اين ميان وعده غذايي را به زودي در برنامه غذايي آنها قرار داد!
شيخ الاسلام نيز توزيع كيك ها را نيازمند تامين اعتبار مي داند و مي گويد: استفاده از كيك هاي غني سازي شده به طور فراگير در مدارس كشور نيازمند تامين اعتبار لازم از سوي وزارت آموزش و پرورش است و در صورتي  كه اين وزارتخانه كيك ها را براي توزيع رايگان در مدارس مناطق محروم خريداري كند، خدمت بزرگي به تامين سلامت دانش آموزان كرده است. اين كيك ها هم اكنون در بازار نيز موجود است و خانواده ها مي توانند اين كيك ها را براي فرزندان خود تهيه كنند و مدارس عادي در مناطق غير محروم نيز مي توانند با توزيع اين كيك ها در بوفه هاي مدارس به جاي كيك هاي عادي، كمبود آهن و ويتامين A دانش آموزان را كه جزو نيازهاي اساسي آنهاست برآورده سازند و با استفاده مرتب اين كيك ها حداقل 30 درصد نياز بدن دانش آموزان به ويتامين A و آهن كه كمبود آن به خصوص در ميان دختران شايع است، جبران مي شود.
كارشناسان معتقدند جدا از اينكه اين كيك ها چگونه و با چه كيفيتي در مدارس كشور توزيع شود، توليد آن بر اساس محاسبات علمي و اندازه گيري هاي استاندارد، خود مساله مهمي است كه مي تواند به عنوان گام بزرگي براي بهبود تغذيه مردم و به خصوص دانش آموزان مطرح باشد.
رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در پايان ضمن اشاره به تخصيص بودجه براي تغذيه رايگان در مدارس محروم مي گويد: آموزش و پرورش هر ساله بودجه اي را در اين زمينه دريافت مي كند و اكنون كه توزيع شير به عنوان يك گام بزرگ در اين مدارس مطرح شده، توزيع كيك غني سازي شده در كنار آن بايد به عنوان يك اقدام مكمل و ضروري انجام شود. حتي فرمول ساخت اين كيك ها نيز تهيه شده كه در اختيار آموزش و پرورش و كارخانه ها نيز قرار مي گيرد.

بودجه ممنوعيت اسامي خارجي
اينكه در حال حاضر، رئيس مجلس شوراي اسلامي، عضو فرهنگستان زبان فارسي باشد شايد دليل عمده اختصاص 100 ميليون ريال براي كمك به اجراي قانون ممنوعيت به كارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه باشد. اما دور و برتان را كه نگاهي بيندازيد لغات و اسامي خارجي كم نمي بينيد. بعضي اوقات كاربرد اين لغات آنقدر محسوس مي شود كه رنگ از رخساره زبان شيرين خودمان مي برد.
براساس مصوب مجلس در سال 75، استفاده از نوشته ها و نشانه هايي كه منحصرا به خط غيرفارسي باشد به استثنا نشانه هاي بين المللي ممنوع است و همچنين براساس دستورالعمل اجرايي آن كه از سوي معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ شده است در محصولات تبليغاتي كه ضرورت استفاده از حروف غيرفارسي وجود نداشته باشد بايد اندازه به كارگيري حروف غيرفارسي، حداكثر يك سوم حروف فارسي باشد.

مزار جهان پهلوان كشتي ايران و جهان
026490.jpg
باورش حتي براي آنهايي كه با ورزش بيگانه اند هم مشكل است كه مزار جهان پهلوان كشتي ايران و جهان را اين گونه غريب و مهجور ببينند. آرامگاه جهان پهلوان تختي هيچ شباهتي به آرامگاه قهرمانان جهان ندارد. شيشه هايي شكسته و مزاري خاك گرفته. نمي دانيم چه اتفاقي افتاده ، شايد اميررضا خادم گذرش به ابن بابويه افتاده است. اميررضا خادم نماينده تهران از بي توجهي سازمان تربيت بدني به آرامگاه تختي انتقاد كرده و گفته است بر اساس مصوبه مجلس و تخصيص و افزودن مبلغ 500 ميليون تومان به اعتبارات سازمان تربيت بدني، دولت مكلف به احيا و تكميل مجموعه فرهنگي آرامگاه تختي بوده است.

،۱۲۳ تلفن كودك آزاري
بچه ها اينجا زنگ بزنيد
براي راه اندازي خط تلفن كودك در استان ها به 10 تا 20 ميليون تومان اعتبار نياز است اما در حال حاضر تنها مركز نواب در اتوبان آهنگ پاسخگوي نياز مردم تهراني است 
026487.jpg
عكس تزئيني است.
تلفن مبارزه با كودك آزاري هم بالاخره فعال شد. البته شايد نام مبارزه براي اين تلفن چندان صحيح نباشد اما مسوولان و دست اندركاران معتقدند با توجه به گسترش اين مساله تلفن 123 در روزهاي آينده زنگ خور بيشتري دارد.
دكتر معتمدي، مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي درباره اين شماره تلفن مي  گويد: از آنجا كه راه اندازي اين خط به روزهاي پاياني سال كشيده شد، بودجه لازم براي اين امر از ابتداي سال پيش بيني نشده بود كه ناچار به جمع آوري بودجه از محل هاي مختلف ديگر براي راه اندازي اين خط تلفن شديم. با دستور وزير رفاه و رئيس سازمان بهزيستي، پرداخت بودجه 100 ميليون توماني و راه اندازي تجهيزات مورد نظر اين خط تصويب شد كه تا الان 60 ميليون تومان از اصل بودجه به دستمان رسيده است.
حتما وصف تلفن 911 را شنيده ايد، همان تلفني كه در آمريكا تنها كافي است نام و نشاني و آدرس خود را بدهيد تا پليس، اورژانس و ماموران آتش نشاني مثل مور و ملخ از در و ديوار خانه وارد شوند و بيايند داخل.
گويا قرار است چنين شتاب و عكس العملي در قبال تلفن هاي رسيده به مركز 123 انجام شود. يعني به گفته دكتر معتمدي، پس از اولين تماس، مددكار و كارشناس سازمان بهزيستي خود را به آدرس مورد نظر برسانند.
وي در ادامه نيز مي  گويد: براي راه اندازي خط تلفن كودك در استان ها به 10 تا 20 ميليون تومان اعتبار نياز است اما در حال حاضر تنها مركز نواب در اتوبان آهنگ پاسخگوي نياز مردم تهراني است كه البته كافي نيست. اين مركز تقريبا سنتر اصلي خط تلفن كودك است كه با اولين تماس، نزديك ترين مركز بهزيستي واقع در محل حادثه براي اعزام مددكار و كارشناس در جريان قرار مي    گيرند.
تلفن 123 داير شد تا جلوي مسايلي را كه در روزنامه ها درباره كودك آزاري مي  خوانيد، به نوعي گرفته شود. اما يكي از پرونده هاي اخير كودك آزاري كه كلي هم سروصدا كرد، تنها بامحكوم شدن ناپدري كودك به 4 ماه زندان مختومه شد. دكتر عدالت فر، كارشناس حقوقي نيز در اين باره مي  گويد: به نظرم راه اندازي اين خط تلفن حتي اگر حالتي سمبليك داشته باشد، مي  تواند جلوي بسياري از اين رفتارهاي غيرانساني را بگيرد.
اما در جايي كه هنوز تعريف قانون اين مساله در حد مطلوب نيست، پيشنهاد مي  كنم ابتدا ابهامات قانوني در مورد مساله كودك آزاري رفع شود و بعد به راه   اندازي شبكه هاي ديگر در ساير استان ها بپردازيم.

از گورستان تا بوستان
026493.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
مسووليت ساماندهي گورستان هاي قديمي تهران پس از سالها بي توجهي و فراموشي در حالي كه اغلب آنها به فضاهايي متروك و مرده در محله هاي تهران تبديل شدند، به شهرداري تهران واگذار شده است. اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و چهاردهمين جلسه خود كه به صورت غيرعلني برگزار شد، شهرداري تهران را ملزم به تهيه طرح ساماندهي گورستان هاي تهران تا سه ماه آينده كردند. هرچند طي سالهاي اخير اقدامات پراكنده اي براي آسيب شناسي گورستان هاي قديمي پايتخت از سوي سازمان زيبا سازي شهر تهران انجام شده بود اما به دليل تمركز اين مطالعات روي موارد محدود، امكان تعميم يافته هاي تحقيق به همه گورستان ها و تصميم گيري واحد در اين بخش وجود نداشت.
مهندس فرهاد خدادادي، كارشناس معماري وشهرسازي در اين باره مي گويد: گورستان هاي تهران سالهاست به زباله داني تبديل شدند و اين وضعيت نشان مي دهد مديريت شهري با نگاه فرهنگي به اين فضاها توجه نكرده و بر همين اساس دايره وسيعي از بزهكاري هاي اجتماعي در اين فضاها شكل گرفته است.
در جريان توسعه شهر تهران، بخش عمده گورستان هاي تهران در احاطه ساختمان هاي جديد و محله هاي توسعه يافته قرار گرفته است و گورستان ها به فضاهاي نا امن در محله ها تبديل شدند. چنانچه رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره مي گويد: محور اوليه اقدامات شوراي شهر براي ساماندهي گورستان ها از همين نقطه شكل گرفت. گزارش هايي از نارضايتي مردم از گورستان هاي محلي از سوي شوراياري ها به كميسيون فرهنگي ارايه شد و از آنجا كه اين مساله تنها محدود به يك منطقه خاص نبود، مقرر شد طرح جامعي براي همه گورستان هاي تهران تدوين شود.
هرچند به گفته خادم، شهرداري تهران براي ساماندهي گورستان هاي قديمي پايتخت با همكاري همه سازمان هاي متولي اقدام خواهد كرد اما از آنجا كه بسياري از گورستان هاي تهران در فهرست آثار ملي ثبت نشده اند و در عين حال واجد ارزش هاي تاريخي هستند متوليان ميراث فرهنگي نيز دغدغه هاي خاص خود را دارند.
در عين حال محمد جواد محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مورد طرح هاي آينده شهرداري براي ساماندهي گورستان ها مي گويد: تعداد محدودي از گورستان هاي تهران تاريخي هستند كه در مورد آنها تصميم هاي ويژه اي اتخاذ مي شود اما به طور كلي بهترين تصميم در اين زمينه، تغيير كاربري گورستان ها به بوستان و فضاي سبز است
از ديدگاه كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي جدا از گورستان هاي مشهور تهران مانند ظهير الدوله، ابن بابويه يا گورستان امامزاده طاهر كه به دليل وجود آرامگاه تعدادي از مشاهير، وضعيت بهتري نسبت به ساير گورستان ها دارند و جزو آثار تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي به شمار مي روند، گورستان هاي ديگري نيز وجود دارند كه پيش از تغييرات احتياج به كمي مهرباني دارند. به هر حال چالش بين ساماندهي شهري و مسايلي شبيه به آنچه كه حفظ هويت قديمي تهران ناميده مي  شود، وجود دارد. بايد به دنبال راه حل بينابين بود.

آب در خانه و ما...
خب، در فصل زمستان انتظاري جز باران و برف از آسمان نمي رود اما امان از دل ا ين زمين كه نمي داند با اين همه آب و سيلاب چه كند و امان از دست انسان هايي كه روي زمين راه مي روند و به هم پشت پا مي زنند. وقتي سازه بناها محكم نيست و با يك نم باران خانه نشست پيدا مي كند كه تقصير آسمان و زمين نيست. يكي از شهروندان تهراني ساكن كيانشهر، خيابان شهيد علي امامي بعد از چهارراه صالحي در يك صبح دل انگيز زمستاني با دفتر روزنامه تماس گرفت و گفت: خانه من تازه ساز است و پايان كار را هم بدون مشكل از شهرداري گرفتم اما با يك نم  باران آب از زير خانه بيرون زده و ديوارها نشست كرده است.
با شهرداري تماس گرفتيم، گفتند زندگي در اين خانه خطرناك است و بايد آنجا را تخليه كنيد. در اين فصل سرما شما بگوييد كه ما كجا برويم. تازه تاييد مهندس ناظر را گرفته بوديم. در اين شرايط چه بايد بكنيم؟
خب، سوال خوبي است. ما هم وقتي كتاب قانون شهرداري ها را ورق زديم، دستورالعملي پيدا نكرديم كه بعد از ساخت خانه و خرابي آن بايد به كدام سازمان و ارگان براي شكايت مراجعه كرد.

تاخير در پرواز مربوط به شركت هاي هواپيمايي است
اينكه اعلام مي شود تاخير در پروازها مربوط به كدام بخش است يك بعد قضيه به شمار مي رود و بعد ديگرش اين است كه مسوولان سازمان هواپيمايي اعلام كردند كه در قبال اين تاخيرها پولي ندارند كه به عنوان خسارت به مردم بپردازند.
محمد حسن پاسوار مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور مي گويد: 95 درصد تاخير پروازها به شركت هاي هواپيمايي مربوط مي شود و درصد بسيار كمي از آن به خدمات فرودگاه هاي كشور ارتباط دارد.
شركت فرودگاه هاي كشور به علت اين تاخيرها زيان مي بيند براي اينكه هر تاخير در پروازها هزينه هاي ديگري را به فرودگاه ها تحميل مي كند.
وي با اشاره به سرمايه گذاري 150 ميليارد ريالي براي احداث يك فرودگاه گفت: همه فرودگاه هاي كشور اقتصادي نيستند، اما باتوجه به اهداف اجتماعي و سياسي به عنوان زيربنايي براي توسعه كشور و رفاه مردم محسوب مي شوند.
پاسوار بر ضرورت افزايش ناوگان هوايي و جذب پروازهاي بيشتر داخلي و خارجي براي اقتصادي شدن فرودگاه ها تاكيد كرد و گفت: موضوع بودجه عملياتي بر مبناي قيمت تمام شده به عنوان يكي از روش هاي اقتصادي شدن فرودگاه ها در دستور كار قرار گرفته است.

خليج فارس در دوران پيدايش اسلا م
پيامبر گرامي اسلام هم نام خليج فارس را به كار برده اند. اين گفته استاد تاريخي دانشگاه تبريز است.
دكتر جليل نائبيان استاد تاريخي دانشگاه تبريز و كارشناس مسايل خاورميانه گفت: طبق اسناد تاريخي پيامبر گرامي اسلام، حضرت محمد مصطفي ص نيز نام خليج فارس را به كار برده اند.
او با اشاره به اهميت خليج فارس اظهار داشت: آبراه كليدي خليج فارس در تاريخ بشر همواره نقش بي مانندي را ايفا كرده است، چرا كه در بطن خاورميانه و در كوتاهترين فاصله بين سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا قرار دارد و از منابع انرژي سرشاري برخوردار است.
وي خاطر نشان كرد: اين آبراه از 2 هزار و 200 سال پيش از هويت پارسي برخوردار است وهيچ يك از نقشه هاي تاريخي از گذشته هاي دور از نام مجعول خليج يا خليج عربي استفاده نكرده و همگي به اتفاق نام خليج فارس را به كار برده اند. عضو هيات علمي دانشگاه تبريز با اشاره به اينكه حتي پس از فتح ايران توسط اعراب مسلمان، اين حوزه جغرافيايي عنوان خليج فارس را داشته، تصريح كرد كه پيامبر اسلام ، حضرت محمد مصطفي ص نيز نام خليج فارس را به كار برده اند.
دانشمندان وابسته به دربارهاي اموي، عباسي، صفوي، زنديه، افشاريه و ... همه و همه از نام اصيل و تاريخي خليج فارس استفاده كرده اند.

حاشيه اسباب كشي مجلس
اسباب كشي مجلس هفتم از ساختمان قديمي به محل جديد باعث مناقشه اي كم سر و صدا شد. در حالي كه خبرنگاران پارلماني مي گويند: كمتر از سابق امكان دسترسي به نمايندگان و پرسش و پاسخ وجوددارد و پس از آنكه ولي شجاع پوريان، نماينده مجلس از نحوه فعاليت خبري مجلس انتقاد كرد، محسن كوهكن كارپرداز فرهنگي مجلس پشت تريبون رفت و پاسخ داد. به عقيده او اوضاع مناسب است و شرايط كار 500 درصد بهتر شده!
كارپرداز فرهنگي مجلس به رفع محدوديت هاي موجود براي خبرنگاران در ساختمان بهارستان اشاره كرد وافزود: مجوزي كه مجلس هفتم به صدا و سيما داده اين است كه با ايجاد فيبرنوري بين صدا و سيما و مجلس، دوستان هر وقت كه بخواهند مي توانند صدا و تصوير مجلس را به صورت زنده در اختيار داشته باشند.
وي با اشاره به خدمات ارايه شده در روزنامه الكترونيك خانه ملت ، اظهار داشت: روزنامه الكترونيك خانه ملت ابزاري در خدمت عزيزان است و مي توانند با مراجعه به اين سايت از خدمات آن بهره بگيرند.
كوهكن اظهار داشت: امكاناتي كه پيش از شروع به كار مجلس هفتم براي خبرنگاران پيش بيني شده بود، جوابگوي 25خبرنگار بود اما با تمهيدات انديشيده شده اين امكانات براي ارسال خبر به دوبرابر رسيده به نحوي كه تعدادي ميزهاي نگارش براي استفاده تمامي خبرنگاران تهيه شده است و تعداد خبرنگاران هم به 62 نفر افزايش يافته است.
كارپرداز فرهنگي مجلس در خصوص بحث حجاب نيز اظهار داشت: رعايت حجاب براي خبرنگاران الزامي است و امر به معروف و نهي از منكر هم به شيوه غير متعارف ناپسند است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |