يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۰
در هواي بي قرار ناظري
026961.jpg
طبق قرار قبلي ، علاقه مندان براي حضور در كنسرت شهرام ناظري راس ساعت 7 جلوي تالار بزرگ شهر ازدحام كرده اند. تا ساعت 30:7 وارد سالن شدن، كاري نشده است و بعد از كلي زمان را كشتن، بالاخره صندلي هاي سالن صاحبانش را پيدا مي كنند. بعد از اينكه علاقه مندان مطمئن شدند كه بليت هاي 20-12 يا 8 هزار توماني شان هدر نشده، صحبت هاي مسوول گروه كامكارها يك شوك ديگر به حاضران وارد مي كند. او مي گويد: شهرام ناظري سرماخورده و درست همين لحظاتي بود كه طرفداران ناظري به ياد كنسرت پارسال استاد افتادند كه در ميانه اش ناظري گفت: اينجا مثل حمام است و من نمي خوانم. ترس از هدر رفتن پول و نشنيدن صداي استاد هنوز حضار را آرام نگذاشته است كه ليست اسامي برنامه هايي كه قرار است اجرا شود خوانده مي شود و استاد گرماي صدايش را به همراهي گروه عارف به رخ مي كشند. يكي از برنامه هايي كه نامش خوانده شده بود ولي اجرا نشد، بهانه تشويق هاي مكرر مردم بود براي ادامه مراسم و چنين هم شد. در آخر مراسم اي ايران يكبار ديگر تهران و به ويژه حوالي تالار بزرگ را غرق در حس وطن پرستي كرد.
عكس :محمد خيرخواه‎/ فارس 

تبليغ به نفع پرواز لاك پشت ها
لاك پشت ها هم پرواز مي كنند پس از معرفي به آكادمي اسكار، به عنوان فيلم منتخب ايران، در انگليس به اكران عمومي گذاشته شد تا نايجل اندروز ستون نويس فايننشال تايمز، بلافاصله نقدي بلند و ستايش آميز براي آن بنويسد؛ با تيتري كه كلماتش جلب توجه مي  كند: سيلي بر صورت.
به جز فايننشال تايمز، ديلي تلگراف نيز با گزارشي از لاك پشت ها ... بخشي از صفحات سينمايي خود را به اين فيلم اختصاص داده است. اتفاقي كه احتمالا براي حضور جدي در اسكار به نفع قبادي است.
قبادي يك كرد ايراني است كه در منطقه اي در نزديكي مرز عراق به دنيا آمده و بسياري از اعضاي خانواده وي در جنگ ايران و عراق توسط حكومت بعثي مجازات شده اند: من يك كرد هستم و بيشتر اقوام و دوستانم در كردستان عراق زندگي مي كنند و وقتي به آنجا مي روم احساس مي كنم در خانه خويش هستم.
من از سرزمين قصه هاي ناگفته و حوادث استثنايي آمده ام، سرزميني كه هميشه اتفاقي در آن رخ مي دهد و داستان هاي زياد آن فرصت نفس كشيدن به من نمي دهد.
اين توجه جهاني در شرايطي است كه تا به حال هيچ فيلم ايراني موفق به كسب اسكار نشده. گرچه بچه هاي آسمان فيلم مجيد مجيدي در فهرست پنج تايي جايزه قرار گرفت ...و حالا قبادي سوال بزرگ طرفداران و منتقدان سينماست!برنده يا بازنده؟

برلوسكوني، كاشف اكسير جواني
نخست وزير، خبرسازترين مرد اين روزهاي ايتالياست. كناره گيري از باشگاه ميلا ن و اخباري از 8G مي توانست مهم ترين سوالا ت مصاحبه مطبوعاتي او باشد، اما.... امان از دست خانم ها
026949.jpg
پر پشت شدن موهاي سيلويو برلوسكوني نخست وزير 68 ساله ايتاليا كه سالها از طاسي سر رنج مي برد، موضوع پرسش يكي از خبرنگاران در نشست مطبوعاتي بزرگ سيلويو در كاخ نخست وزيري بود!
در اواسط مصاحبه، خبرنگار از برلوسكوني پرسيد: شما در ماه هاي اخير چندين بار غيبت طولاني داشتيد، آيا اينها با تغييراتي كه در قيافه شما حاصل شده، در ارتباط است؟
سوالي كه براي حاضران بهت آور بود، اما برلوسكوني با خنده پاسخ داد: من چيزي براي پنهان كردن ندارم، از قبل هم اعلام كرده ام كه در حال كاشتن موي سرم هستم. البته پيوسته كار مي كنم و غيبتي نداشته ام.
وي كه صحبت هايش مستقيم از شبكه هاي تلويزيوني ايتاليا پخش مي شد، در حالي كه دست بر موهاي سرش مي كشيد، با لحني شيطنت آميز ادامه داد: موهاي سرم به طور خارق العاده اي در حال رشد هستند. من به عنوان نخست وزير، بايد با جوانان ايتاليا هم در ارتباط باشم و لازم است حداقل چهره و قيافه ام جوان باشد.
ثروتمندترين مرد ايتاليا افزود: اكنون با پيشرفت علم و فن آوري اين امر امكان پذير است و من حاضرم آدرس محلي را كه در آنجا مو كاشته ام به متقاضيان بدهم. و اين جملات به اين معني بود كه برلوسكوني خودش را براي شنيدن اين خبر آماده كرده بود. مصاحبه اي كه سوالات آن بيشتر درباره ماجراهاي پس از زلزله در جنوب شرق آسيا بود.
اما بانوي خبرنگاري كه اين پرسش را مطرح كرده بود در پاسخ گفت كه اكنون يك كارمند بازنشسته ايتاليايي تنها 7 هزار يورو درآمد ساليانه دارد كه پاسخگوي نيازهايش نيست و آيا شما از اين وضعيت باخبر هستيد. ضمنا من هم مي خواهم جوانتر از آن چيزي ديده شوم كه هستم، اما توان مالي ندارم. كه جواب تندي بود. اما برلوسكوني فقط به آن لبخند زد. در واقع كار ديگري نمي شود كرد، جز اينكه در پايان از اينكه چنانچه در برخي موارد نتوانسته بعضي پرسش هاي انتقادي را تحمل كند، از خبرنگاران حاضر عذرخواهي كند.

قهر كودكانه نخست وزيرها
026955.jpg
تحريريه روزنامه ال موندو، پنج شنبه خوشي داشتند، چون تيتر اول آنها براي رقبا رشك برانگيز بود. خوسه لوئيس رودريگز سا پاته رو نخست وزير سوسياليست اسپانيا 18 ماه است با خوسه ماريا آسنار نخست وزير سابق اين كشور حتي به صورت تلفني صحبت نكرده است.
ساپاته رو به عنوان رهبر حزب سوسياليست اسپانيا در انتخابات عمومي 24 اسفند ماه گذشته كه سه روز پس از وقوع انفجارهاي خونين 11 مارس مادريد برگزار شد، بر حزب محافظه كار مردمي به رهبري خوسه ماريا آسنار چيره شد.
ساپاته رو پيش از دستيابي به قدرت، رهبر بزرگترين حزب مخالف دولت  آسنار بود، اما اكنون ماريانو راخوي رهبري حزبمردمي بزرگترين حزب مخالف دولت ساپاته رو را بر عهده دارد.
نخست وزير اسپانيا گفت: باوجود آنكه مدتها است با آسنار حرف نمي زنم، اما هفته جاري سه بار با راخوي رهبر حزب مردمي مكالمه هاي تلفني صميمانه اي داشته ام.

دكه
تلخ تلخ
026946.jpg

026943.jpg
026940.jpg
026937.jpg
026934.jpg
روزنامه ها همچنان به زلزله ويرانگر تسونامي مي           پردازند كه كشورهاي جنوب و جنوب شرقي آسيا را لرزاند و در آستانه سال نو زندگي را به كام مردم اين كشورها تلخ كرد. شيگاگو تريبون تيتر صفحه اول خود را اينچنين زد. 5ميليون آواره بدون آب و غذا. نيويورك پست نيز با درج تيتر درشت كمك خواستار كمك جهانيان به آسيب ديدگان زلزله شد. نيويورك  سان با چاپ عكس از گروهي از آسيب ديدگان حادثه كه در انتظار دريافت آب آشاميدني هستند، عمق فاجعه را نشان مي     دهد. اما در خاورميانه همه چيز تحت تاثير حمله تروريستي آخر هفته است. روزنامه عربستاني عرب نيوز خبر از كشته شدن 2تروريست در درگيري با نيروهاي امنيتي در رياض داده است.

كوتاه تر از گزارش
چرچيل ها
اين نتيجه يك پژوهش است؛ حرف گتره اي و بيخودي نيست. كار كارشناسي يك موسسه مشهور به نام فرند پراويدنت پشت سرش است.
خلاصه اينها براهيني بود براي اينكه اعتماد كنيد. به چي؟ به اينكه انگليسي ها در حد بسيار زيادي خالي بند و لاف زن  هستند، ضمن اينكه اين موضوع در نسل جوان اين كشور تا حد قابل ملاحظه اي كاهش پيدا كرده است.
نكته: طبق اين پژوهش مردان از زنان دروغگوترند. باز گلي به گوشه جمال خانم ها كه كمتر از مردها چرچيلند!
پيشگويي اول سال 
يك پيشگوي تايواني سال 2005 را سال خونريزي در آمريكا و سال صلح بين تايوان و چين پيش بيني كرد.پرفسور يو هسويه هونگ 54 ساله گفت: تروريسم در سال 2005 به اوج خود خواهد رسيد و آمريكا با حملات تروريستي شديدتر از حملات 11 سپتامبر مواجه خواهد شد.يو افزود: اسامه بن لادن قبل از انتخابات رياست جمهوري نوامبر آمريكا، دست به حمله نزد چون منتظر نتيجه آن بود.
اين پيشگوي تايواني افزود: سال 2005 براي كشورهاي آسيايي، سال صلح و ثبات خواهد بود و به ويژه چين به رشد اقتصادي قدرتمند خود ادامه خواهد داد و روابط تايوان و چين تقويت خواهد شد.ظاهرا ايدئولوژي آقاي يو در اين پيشگويي بي تاثير نبوده است!

چارچوب
پيرترين مادر دنيا
026976.jpg
يك خانم رومانيايي در سن 67 سالگي، پيرترين مادر دنيا لقب خواهد گرفت. خانم آدريانا ايلسكيو كه يك نويسنده و همچنين شخصيتي دانشگاهي است به زودي يك جفت دوقلوي دختر به دنيا مي آورد. آدريانا در گفت وگو با تلويزيون محلي گفت كه هميشه دوست داشته تا مادر شود اما از طريق طبيعي اين امكان برايش نبوده و بايد تحت نظارت دكتر و انجام درمان هاي مخصوص به آرزويش مي رسيد. وي بارداريش را خوشحال كننده ترين اتفاق در زندگي اش دانست. پيش از اين يك زن هندي عنوان پيرترين مادر را از آن خود كرده بود. اين زن هندي در سن 65 سالگي فرزندش را به دنيا آورده بود.

وقتي علي دايي باشي
وقتي اسم آدم علي باشد و با نام خانوادگي دايي در ميادين فوتبال قدم بزند و ركورد گلزني در جهان را بشكند، نتيجه اش اين مي شود كه هيچ كس نمي تواند علاقه اش به استخدام او را پنهان كند، حتي زينال محمد اف كارپرداز فدراسيون فوتبال جمهوري آذربايجان كه روز گذشته در جريان معرفي پايگاه اينترنتي ورزش باشگاه باكو اعلام كرد از آنجا كه فيفا داراي مناسبات خوبي با ايران، گرجستان و كشورهاي اسلاويايي اروپا است بعيد نيست از تعدادي بازيكن اين كشورها براي بازي در تيم فوتبال باشگاه باكو دعوت كنيم. محمد اف گفت: احتمال دارد علي دايي از دور دوم مسابقات قهرماني باشگاه هاي جمهوري آذربايجان در تيم باشگاه باكو به كار گرفته شود. دايي در اين رابطه مي گويد: من در باكو؟ و فقط مي خندد. به هر حال دوره اي كه آذربايجان شوروي با تيم نفتچي كولاك مي كرد، گذشته. كي حاضر است ليگ ايران را با بازي در باكو عوض كند... به خصوص كه علي دايي باشد!

بوش مرد سال؟ مخالفم
026958.jpg
بعد از حركت شتابزده مجله تايم كه بوش را به عنوان مرد سال برگزيد، در يك نظرخواهي غيررسمي كه توسط سايت مجله تايم انجام شده است، اكثريت راي دهندگان با اين انتخاب مخالفت كردند.
در حال حاضر نظرخواهي ادامه دارد و بيش از 60 درصد تا زمان تنظيم مطلب، از اين انتخاب برائت جسته اند!مجله تايم در آخرين شماره خود بوش را به عنوان فردي كه به رغم انتقادهايي كه از او شده، محكم ايستاده و به سبب شكل دهي دوباره به مقررات سياسي براي تطبيق با شيوه رهبري خود و همچنين به خاطر ترغيب يك اكثريت از راي دهنگان براي موافقت با ماندن وي در كاخ سفيد براي چهار سال ديگر مرد سال 2004 انتخاب كرده است، انتخابي كه قطعا بي ربط با پشت پرده پرماجراي سياست ايالات متحده نيست.
مايكل مور، كارگردان جسور و مخالف بوش در اين باره مي گويد: مثل اين است كه زيدان به عنوان مرد سال فوتبال امسال دنيا انتخاب مي شد!

كتابخانه جهاني
وقتي يك كتابخانه، 65 هزار عنوان كتاب در خود جاي داده باشد، تعجب و حيرت از تماشاي آن چندان حيرت انگيز نيست، اما وقتي شخص حيرت زده يك پرفسور اسلام شناسي ايتاليايي باشد، اوضاع كمي فرق مي كند.پياچي تين، عقيده دارد كتابخانه آيت الله مرعشي كه 35 هزار جلد نسخه خطي در زمينه اصول، منطق. فلسفه، عرفان، ادبيات، اخلاق، طب، نجوم، موسيقي و ... را در خود جاي داده، يكي از مهمترين كتابخانه هاي جهان است. او از محققان دعوت كرد تا اين منبع بي نظير را مورد استفاده قرار دهند.

تيم راگبي خراسان شمالي
اين هم خبري است كه نمي شود در مقابل آن بدون واكنش باقي ماند: تيم راگبي بانوان استان خراسان شمالي براي اعزام به مسابقات كشوري به زودي تشكيل مي شود. بدون هيچ توضيحي، اميدواريم بانوان گرامي كه تمام مشكلاتشان حل شده، در ايجاد تيم راگبي هم موفق باشند!

معجزه در زلزله
در ميان اخبار تلخ زلزله، پيدا شدن يك نوزاد يك ماهه زنده بر پشت بام خانه اي روستايي در جزيره نياس اميدبخش بود. يكي از امدادگران سازمان صليب سرخ، اين نوزاد را در روستاي هونولو پيدا كرده است. در حالي كه مادر اين كودك ناپديد شده و پدرش نيز در روستا پيدا نشده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |