يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
بانك جهاني اعلام كرد:
بدهي خارجي ايران ۹ درصد درآمد ناخالص داخلي است
002262.jpg
گروه اقتصادي-محمد ابراهيمي: بانك جهاني در گزارش سالانه خود اعلام كرد: بدهي خارجي ايران به ۹ درصد درآمد ناخالص داخلي اين كشور رسيده است.
به گزارش خبرنگار ما در اين گزارش كه شامل تحليل بدهي كشورهاي در حال توسعه است جايگاه ايران از نظر نسبت بدهي به درآمد ناخالص داخلي از موقعيت مناسبي نسبت به ديگر كشورها برخوردار است.
اين گزارش حاكي است كه براساس اعلام بانك جهاني كشورهاي آفريقايي چون كونگو و گينه از نظر نسبت بدهي به درآمد ناخالص داخلي در بين كشورهاي در حال توسعه در رده هاي بسيار بالايي قرار دارند؛ به طوري كه اين نسبت در گينه ۳۶۹ و در كونگو ۲۲۲ درصد مي باشد.
نسبت مذكور براي كشورهايي چون هند و اندونزي به ترتيب ۲۲ و ۸۰ درصد است.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه نسبت بدهي به درآمد ناخالص داخلي ازجمله مهمترين شاخص ها براي ارزيابي موقعيت خارجي كشورهاي مختلف مي باشد.
براساس اين گزارش، علاوه بر شاخص مذكور شاخص هاي ديگري نيز براي ارزيابي ثبات اقتصادي كشورها از نظر موقعيت خارجي مورد بررسي قرار مي گيرد كه نسبت بدهي به جمع صادرات كالا و خدمات ازجمله آنهاست.
در گزارش بانك جهاني در اين خصوص آمده است: نسبت بدهي هاي ايران به صادرات كالا و خدمات به حدود ۳۳ درصد رسيده است كه به نظر مي رسد ايران از اين منظر نيز در جاي مناسبي در بين كشورهاي در حال توسعه قرار گرفته باشد.
براساس اين گزارش، هرچند در گزارش بانك جهاني مقدار بدهي هاي خارجي ايران ذكر نشده است؛ اما تاكنون آمار و ارقام مختلفي از سوي بانك مركزي و نهادهاي ديگر بين المللي مانند بانك تسويه حساب بين المللي (B.I.S) درخصوص بدهي هاي خارجي ايران ذكر شده است.
آمار بانك تسويه حساب هاي بين المللي حاكي از آن است كه بدهي هاي خارجي ايران در پايان سال ۲۰۰۴ ميلادي به حدود ۲۲ ميليارد دلار رسيده است و اين درحالي است كه مسئولان بانك مركزي اعتقادي به اين آمار و ارقام ندارند.
اين گزارش حاكي است كه كشورهاي آفريقايي در شاخص نسبت بدهي به صادرات كالا و خدمات نيز در رده هاي اول كشورهاي در حال توسعه قرار دارند.
شاخص مذكور براي كشور هند در حدود ۱۰۶ درصد و براي اندونزي حدود ۲۰۰ درصد گزارش شده است.
شاخص بدهي به صادرات كالا و خدمات در خصوص كشورهايي چون چين و برزيل به ترتيب ۴۹ و ۲۹۹ درصد است.

پيكان امروز به موزه مي رود
توقف توليد پيكان و روانه آخرين پيكان به موزه صنعت
گروه اقتصادي -افروز پورهاشمي: بالاخره وعده و وعيدهاي مسئولان مبني بر توقف خط توليد پيكان پس از گذشت ۵ ماه به حقيقت پيوست تا امروز ساعت ۱۰ صبح آخرين پيكان توليدي كشور روانه موزه صنعت خودرو شود.
اولين بار خبر توقف خط توليد پيكان در دي ماه گذشته از سوي وزير صنايع و معادن عنوان شد. خبري كه پي در پي با فرارسيدن موعد توقف و عدم تحقق آن از سوي اسحاق جهانگيري، رئيس سازمان گسترش و نوسازي و مديرعامل شركت ايران خودرو، موكول به اواسط اسفند، سپس اواخر اسفند ۱۵ فروردين، اواخر فروردين، اول ارديبهشت و نهايتاً ۲۵ ارديبهشت شد.
صرفاً قرار بود اين مراسم با حضور رئيس جمهوري برگزار شود كه ظاهراً فردا خاتمي براي برنامه داخلي شركت حاضر خواهد شد و براي جشن توقف توليد پيكان فقط وزير صنايع و معادن حضور دارد.
در همين زمينه رضا ويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع در پاسخ اين پرسش كه چرا زمان توقف خط توليد پيكان طولاني شد، گفت: ايران خودرو مي توانست ۲۵ هزار دستگاه پيكان ديگر توليد و عرضه كند لذا، تا زمان تمام شدن توليد اين تعداد امكان ادامه فعاليت وجود داشت.وي افزود: توليد پيكان بر همين اساس ادامه پيدا كرد و انگيزه ديگري از ادامه توليد وجود نداشته است.وي با اشاره به اين كه با اتمام توليد پيكان خط توليد اين خودرو جاي خود را به خط توليد محصول مشترك ال ۹۰ مي دهد، اظهار كرد: ال ۹۰ با ۵۰ درصد ساخت داخل و با نام كارينو از اواسط سال ۸۵ جايگزين پيكان خواهد شد.وي گفت: با اتمام خط توليد پيكان، ارائه خدمات پس از فروش و تأمين قطعات يدكي اين خودرو تا ۱۰ سال آينده ادامه مي يابد.
همچنين ويسه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه آيا برخلاف انكار مديرعامل سايپا مبني بر توقف خط توليد پرايد، اين خودرو در آينده اي نزديك توليد نخواهد شد، اظهار كرد: با توليد ال ،۹۰ اس ،۹۰ ريو و مگان توليد پرايد تا ۳ سال و نيم آينده متوقف خواهد شد.وي گفت: خودروسازي سايپا براي توليدات فوق چاره اي جز حذف پرايد و جايگزيني خط توليد خودروهاي جديد ندارد.
NP نيامده پيكان مي رود
نايب رئيس دوم كميسيون صنايع و معادن نيز در اين رابطه گفت: تعطيلي خط توليد پيكان در سال گذشته مربوط به زماني بود كه خودروي جايگزين پيكان به نام پيكان جديد (NP) توليد شود، با توجه به اين كه توليد اين خودرو منتفي شده است لذا دليلي براي تعطيلي خط توليد پيكان وجود نداشت.
حميدرضا كاتوزيان افزود: ال ۹۰ با توجه به گران تر بودن نسبت به پيكان و حضور در بازار آن هم در سال آينده نمي تواند در شرايط كنوني خلأ عدم توليد پيكان را پر كند.وي همچنين گفت: اگر مشكل بر سر آلاينده بودن است نبايد موتور پيكان بر روي پژو آردي نصب شود. به گزارش خبرنگار ما، پيكان اولين بار در سال ۱۳۴۶ به شكل تكميل شده به ايران وارد شد و پس از آن، مدل هاي مختلف اين خودرو شامل دولوكس، جوانان و كار به صورت مونتاژ در كشور عرضه شد.
قطعات پيكان ابتدا به طور كامل از انگلستان وارد مي شود و به نحوي كه تا پيش از پيروزي انقلاب بيش از ۶۰ درصد قطعات اين خودرو وارداتي بود. پس از پيروزي انقلاب و با توجه به سياست خودكفايي كشور، درصد ساخت داخل اين خودرو به تدريج افزايش يافت و نهايتاً با انعقاد قراردادي ميان وزارتخانه هاي نفت و صنايع مقرر شد، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با پرداخت ۳۱۰ ميليون دلار كمك بلاعوض به شركت ايران خودرو، زمينه توقف خط توليد اين خودرو را با توجه به آلاينده بودن آن فراهم كند.

مهلت ۱۵ روزه مجلس به وزارت نفت
براي پاسخگويي به موارد تحقيق و تفحص
فارس: رئيس كميته تحقيق و تفحص كميسيون انرژي مجلس از وزارت نفت گفت: اين وزارتخانه تنها ۱۵ روز مهلت دارد تا براي پاسخگويي به عناوين تعيين شده و مورد بررسي مجلس اقدام نمايد.
محمدسعيد انصاري تصريح كرد: اين مهلت از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است.
وي افزود: كميسيون انرژي در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در دفاتر داير شده كميته تحقيق و تفحص در وزارت نفت و مجلس به بررسي موارد مطروحه خواهد پرداخت.
انصاري، از تمام همكاران خود در مجلس، وزارت نفت و هموطنان خواست، تا چنانچه مدارك و مستنداتي در خصوص تخلفات وزارت نفت در دست دارند به دفاتر اين كميته تحويل دهند.

رئيس آژانس حمل و نقل دريايي و معاون وزير حمل و نقل روسيه:
حمل و نقل كانتينري در كريدور شمال - جنوب
به ۲۰۰ هزار تي اي يو در سال افزايش مي يابد
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: ايجاد و گسترش كريدور شمال جنوب يكي از اهداف كشورهاي منطقه براي تسهيل در حمل و نقل ريلي و دريايي كالا بوده است و با پيوستن روسيه در سال ۲۰۰۰ ميلادي به اين كريدور، روند توسعه آن رو به بهبود است. در اين چارچوب اخيرا مذاكراتي بين مقامات روسي و سازمان بنادر و كشتيراني كشورمان انجام شده است.
رييس آژانس حمل و نقل دريايي و معاون وزير حمل و نقل روسيه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد اقدامات روسيه در راستاي كريدور شمال _ جنوب، گفت: در راستاي توسعه كريدور شمال _ جنوب حجم حمل و نقل كانتينري را به ۱۵۰ الي ۲۰۰ هزار تي اي يو در سال مي رسانيم.
همچنين با وجود آنكه به گفته رييس سازمان بنادر و كشتيراني ايران حجم حمل و نقل بارهاي خشك در اين چارچوب ۱۰ الي ۱۲ ميليون تن خواهد بود ولي معتقديم اين حجم قابل گسترش به ۱۷ ميليون تن است و بايد با شفاف سازي و دردست بودن اطلاعات بارنامه ها زمينه حمل و نقل هرچه بيشتر بار در چارچوب اين كريدور را فراهم ساخت چراكه پيش شرط توسعه اين پروژه افزايش ميزان حمل و نقل كالاست.
ركشا افزود: در اين راستا روسيه با ايجاد زيرساخت هاي لازم در بنادر خود وسايل و تجهيزات لازم براي تخليه و بارگيري كانتينرهاي ۴۰ فوتي را فراهم نموده و امكان افزايش حجم حمل و نقل كانتينري به ۱۵۰ الي ۲۰۰ هزار تي اي يو در سال را داريم.
وي توسعه كريدور شمال جنوب را داراي چند مرحله دانست و گفت: مرحله اول اين كار مباحث و موضوعات سياسي است كه به اتمام رسيده و اكنون در مرحله دوم ايجاد زيربناها در بنادر محور اين كريدور به وسيله دولت هاي طرف قرارداد هستيم.
وزير حمل و نقل روسيه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اينكه با توجه به روابط ديرينه و مناسب هند و روسيه چه اقدامي براي ترغيب اين كشور براي فعاليت در چارچوب اين كريدور صورت داده ايد، گفت: با طرف هندي در چندين جلسه ملاقات، مباحث مربوط به اين كريدور را مطرح كرده ايم و اكنون در مرحله اي قرار داريم كه بايد محافل بازرگاني روسيه و هند وارد كار شوند و شرايط لازم فراهم شده است. در اين راستا اقداماتي مانند تعيين تعرفه سراسري براساس توافق چندجانبه را دنبال مي كنيم كه اين امر موجب افزايش حمل بار در چارچوب كريدور مذكور مي شود.
دنيا مالي: ۲ هزار ميليارد تومان پروژه در دست اقدام داريم
همچنين رئيس سازمان بنادر و كشتيراني ايران در زمينه اقدامات اين سازمان در راستاي كريدور مذكور گفت: در برنامه سوم توسعه افزايش ظرفيت بنادر ايران براي حمل و نقل بيش از ۱۱۰ ميليون تن كالاهاي غيرنفتي پيش بيني شده بود كه به همه شاخص هاي اين برنامه در بخش بنادر و كشتيراني رسيده و در زمينه توسعه زيربناها و تجهيزات اقدام كرده ايم. در اين راستا هم اكنون ۲ هزار ميليارد تومان پروژه در دست اقدام داريم و پيش بيني شده است در طول برنامه چهارم توسعه براي توسعه زيرساخت هاي بندري، تجهيزات و توسعه ناوگان حمل و نقل دريايي ۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت گيرد.
دنيا مالي افزود: در چارچوب اين كريدور اقداماتي براي افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري كانتينرها در بندر شهيد رجايي انجام شده و اكنون اين ظرفيت به سالانه ۵/۵ ميليون تي اي يو افزايش يافته و ارزش عمليات اجرايي در فاز يك توسعه اين بندر ۷۵۰ ميليون دلار برآورد مي شود.وي افزود: در بنادر اميرآباد و انزلي نيز حجم عمليات اجرايي افزايش يافته و در اين بنادر طي ۳ سال گذشته ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري شده تا بتوانيم در مرحله نخست توسعه اين بنادر حمل و نقل ۱۰ تا ۱۲ ميليون تن كالا را داشته باشيم گرچه در چارچوب كريدور مذكور حمل و نقل ريلي از مقصد سرخس و حمل و نقل جاده اي از طريق مرز آذربايجان را نيز در نظر داريم.
رييس سازمان بنادر و كشتيراني به صفر رسيدن زمان انتظار نوبت كشتي ها و افزايش سطح خدمات دهي به شناورها را از ديگر اقدامات دانست و گفت: درحالي كه در سال گذشته براي هر كانتينر در بندر شهيد رجايي ۱۲۰ دلار جريمه ديركرد مي داديم اكنون اين مشكل مرتفع شده است. همچنين با هندي ها براي توسعه كريدور شمال _ جنوب در چابهار پروژه مشترك ۴۵۰ ميليون دلاري را آغاز كرده ايم و مشاور طرح مشغول تهيه مدل مالي آن است.وي با اشاره به توافق صورت گرفته با مقامات روسي گفت: به زودي كميسيون مشتركي كار خود را در زمينه تجسس و نجات، محيط زيست دريايي و آلودگي نفتي درياي خزر براي حل مشكلات آغاز خواهد كرد.

۸۰ درصد افراد در ايران با محدوديت نقدينگي مواجه هستند
مهر: در اجلاس تخصصي تهديدها و فرصت ها ي صنعت ملي مطرح شد: ۸۰ درصد افراد در ايران با محدوديت نقدينگي مواجه هستند كه اين نسبت در كشورهاي پيشرفته در محدوده ۴۰-۲۰ درصد برآورد شده است.
رؤيا طباطبايي در اجلاس تخصصي تهديدها و فرصت هاي صنعت ملي با بيان اين مطلب گفت: رشد نقدينگي در كشور در سطح كلان بسيار بالاست؛ به طوري كه در ۴ سال گذشته يعني از سال ۸۰ تا ۸۳ به ترتيب برابر با ۲۹ ، ۳۰ ، ۲۶ و ۳۵ درصد بوده است.
وي افزود: اما با وجود نقدينگي و رشد نقدينگي قابل توجه در سطح كلان، از آنجا كه مسايل در سطح كلان كاملا متفاوت از مسايل در سطح خرد مي باشد با محدوديت نقدينگي در سطح بنگاهها مواجه هستيم.وي تصريح كرد: تعاريف مختلفي از محدوديت نقدينگي در ادبيات اقتصادي وجود دارد اما مورد پذيرش ترين آن، محدوديت قرض گيري است يعني بنگاهها بر مبناي درآمدهاي آتي خود و براي انجام سرمايه گذاري و يا اجراي طرح هاي تحقيق و توسعه خود به راحتي قادر به قرض گيري نمي باشند.
به گفته وي، وجود محدوديت هاي نقدينگي را همچنين ناشي از ناقص بودن بازار سرمايه دانسته و اين محدوديت ها بر تعداد بسيار زيادي از متغيرهاي اقتصادي از جمله مصرف، پس انداز، سرمايه گذاري، رشد اقتصادي، رفاه، تشكيل سرمايه انساني، توليد، بازده دارايي ها و قيمت تاثيرگذار مي باشد.
عضو كانون كارآفرينان صنعتي ايران خاطر نشان كرد: محدوديت هاي نقدينگي مي تواند بر سرمايه گذاري در سرمايه انساني را كاهش دهد و اثر منفي بر رشد بهره  وري دارد.
وي افزود: بهره وري عوامل توليد در ايران بسيار پايين بوده بطوري كه متوسط رشد بهره وري نيروي كار در طول ۵ سال گذشته تنها ۸/۱ درصد بوده است و متوسط رشد بهره وري در مدت ياد شده ۹/۲- درصد مي باشد.وي گفت: وجود محدوديت هاي نقدينگي سرمايه گذاري را بويژه در طي دوره هاي ركود محدود مي كند و هرچه دارايي هاي نقدي محدود تر باشد، مشكلات قرض گيري بيشتر و مواجهه با محدوديت نقدينگي بيشتر است.
رويا طباطبايي تصريح كرد: محدوديت نقدينگي و به عبارتي ناقص بودن بازار سرمايه، توانايي بنگاهها را براي افزايش تامين مالي بيروني محدود مي كند.به گفته وي، هرچه درجه توسعه يافتگي اقتصادي كمتر باشد، سختي و شدت محدوديت هاي نقدينگي بيشتر است و در مجموع در اقتصادهاي در حال گذر، محدوديت هاي نقدينگي نسبت به اقتصاد هاي پيشرفته بيشتر است.
عضو كانون كارآفرينان صنعتي ايران افزود: بر اين اساس همانطوري كه محدوديت نقدينگي در مورد خانوارها در كشور نسبت به اقتصادي پيشرفته شديد است خود عامل محدودكننده سرمايه گذاري و رشد و رسيدن به اندازه مطلوب ومحدود كننده طرح هاي ابداعي و نوآورانه است. به گفته وي، براي تجزيه و تحليل مشكلات بنگاه ها نمي توان تنها با تكيه بر شاخص هاي اقتصاد كلان به تجزيه و تحليل مسايل بنگاه ها پرداخت.

مذاكرات سه جانبه با هند و پاكستان در تهران برگزار مي شود
ايرنا: معاون  وزير نفت  در امور بين الملل  گفت : هنگام  سفر وزير نفت  هند به تهران  در ماه  ژوئن  ،۲۰۰۵ قصد داريم  با دعوت  از وزير نفت  پاكستان  مذاكرات سه  جانبه  را در تهران  تدارك  ببينيم .
دكتر سيدمحمدهادي  نژادحسينيان  ديروز  با اعلام  اين  مطلب  با اشاره  به  اينكه  وزير نفت  هند مخالفتي  با حضور وزير نفت  پاكستان براي  انجام  مذاكرات  سه  جانبه  ندارد، ابراز اميدواري  كرد كه  مقامهاي پاكستاني  نيز در اين  زمينه  مخالفتي  نداشته  باشند.
وي  درخصوص  مذاكره  با مقامهاي  هند براي  صادرات  گاز به  اين  كشور از مسيرپاكستان  گفت : مقامهاي  هند پيشنهاد كردند كه  گاز را در مرز كشورشان  باپاكستان ، تحويل  بگيرند.
راه هايي  براي  رسيدن  به  توافق  سه جانبه  كه مبني بر  اطمينان از عدم قطع گاز در پاكستان است، در حال  بررسي  است .
نژادحسينيان  با اشاره  به  اينكه  مذاكرات  سه  جانبه  وزراي  نفت  سه  كشور مي تواند براي  اين  مساله  راهگشا باشد، ابراز اميدواري  كرد اين  ملاقات  در تهران صورت  گيرد.
نژادحسينيان  درمورد مسير احداث  اين  خط لوله  از ايران  به  پاكستان  وهند با توجه  به  اينكه  برخي  معتقدند اين  خط بايد از مسيرهاي  پر جمعيت پاكستان  عبور كند، گفت : مساله  مسير عبور خط از خاك  پاكستان ، به  ما ارتباطي ندارد.
وي  افزود: مسير عبور خط از خاك  ايران  و نقطه  ورودي  گاز از ايران  به مرز پاكستان  مطالعه  شده  است  و اينكه  پاكستانيها از چه  مسيري  مي خواهند گاز ايران  را تحويل  بگيرند و هنديها نيز نقطه  ورود گاز به  كشورشان ، را بايد اعلام  كنند.
نژاد حسينيان  با اشاره  به  اينكه  تعيين  قيمت  گاز دشوارترين  بخش  مذاكرات صادرات  گاز به  هند است ، گفت : مقامهاي  هند پيشنهاد كرده اند كه  قيمت  گاز تحويلي  از ايران  بايد با قيمت  زغال  سنگ  در هند كه  رقمي  پاييني  است ، رقابت كند.
معاون  وزير نفت  با اشاره  به  اينكه  تحت  اين  فشارها قرار نخواهيم  گرفت ، تأكيد كرد، صادرات  گاز به  هند و پاكستان  تنها گزينه هاي  صادرات  گاز ايران نيست  و راههاي  بسياري  براي  صادرات  گاز ايران  وجود دارد.
نژادحسينيان  ضمن  اشاره  به  اينكه  احداث  خط لوله  گاز ايران  - پاكستان  و هند از جنبه هاي  سياسي  براي  هر سه  كشور حايز اهميت  است ، ابراز اميدواري  كرد سه  كشور در اين  خصوص  به  تفاهم  برسند.

ايران شركت هواپيماسازي فوكر را خريداري مي كند
مهر: وزير راه و ترابري از مذاكرات ايران و هلند براي خريداري انتقال دانش فني شركت هواپيماسازي ريكوف(فوكر سابق) به ايران خبر داد و گفت: در اين شرايط، با همت و تلاش متخصصان داخلي كشور، هواپيماي فوكر با نام ايراني توليد و روانه بازار خواهد شد.
محمد رحمتي درباره انتقال دانش فني شركت هواپيما سازي ريكوف( فوكر سابق) توضيح داد: مسئولان اين شركت را براي تحقق اين امر به مسئولان شركت صنايع هواپيماسازي ايران(هسا) معرفي كرديم، تا در صورت توافق، فوكر در شهر اصفهان نظير هواپيماي ايران ۱۴۰با نام ايراني توليد شود.
وي با اعلام اين كه هم اكنون مذاكرات اوليه براي انتقال دانش فني شركت هواپيماسازي فوكر هلند در جريان است، تحقق اين امر را كاري سخت و مشكل ندانست.
رحمتي با اشاره به اين كه هواپيماي فوكر در ايران از لحاظ ناوبري خوب جواب داده است، بيان كرد: در ديداري كه مسئولان شركت هواپيماسازي ريكوف در اواخر هفته گذشته با ما داشتند، اعلام شد كه برخي شركت هاي هواپيمايي هلند خواهان خريداري هواپيماهاي فوكر فروخته شده به ايران هستند.

در ميان استان هاي كشور
استان تهران رتبه نخست ضريب نفوذ
تلفن ثابت و همراه را دارد
گروه اقتصادي: دفتر برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي شركت مخابرات ايران رتبه بندي استانهاي كشور در خصوص ضريب نفوذ تلفن ثابت، همراه و روستايي را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات بيشترين ضريب نفوذ تلفن ثابت و همراه مربوط به استان تهران با ضريب نفوذ به ترتيب ۷۵/۳۹ و ۲۳/۱۷ درصد است، استان قم نيز با ضريب نفوذ ۷۸/۲۵ درصد، بيشترين ضريب نفوذ تلفن روستايي را در كل كشور داراست.
درخصوص ضريب نفوذ تلفن ثابت، استان مازندران و آذربايجان شرقي به ترتيب با ۳۳/۳۴ و ۴۴/۳۳ درصد در رتبه هاي دوم و سوم جاي دارند.
همچنين درخصوص ضريب نفوذ تلفن همراه بعد از استان تهران، استان اصفهان با ۳۴/۹ و استان يزد با ۸۶/۸ درصد به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند.
گفتني است استان مازندران با ۰۳/۲۳ و استان اصفهان با ۵۰/۲۱ درصد، بعد از استان قم در جايگاه دوم و سوم، بيشترين ضريب نفوذ تلفن روستايي را دارا هستند.

گفت وگوي امروز
عرضه كارت هوشمند بنزين از نيمه دوم امسال قطعي شد
گروه اقتصادي: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اخيراً در خبري اعلام كرده بود كه در قانون بودجه سال ۸۴ مجوزي براي تهيه و عرضه كارت هوشمند بنزين وجود ندارد. برادران شركا در عين حال افزوده بود كه هدفمندكردن يارانه بنزين از سوي دولت همچنان دنبال مي شود. در اين زمينه، با كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفتگو كرده ايم.
***
*با وجود تصويب تهيه و عرضه كارت هوشمند از سوي نمايندگان در بودجه سال ،۸۳ بالاخره كارت هوشمند ارائه خواهد شد؟
- در بودجه سال ،۱۳۸۳ مجلس شوراي اسلامي تهيه و عرضه كارت هوشمند را تصويب كرد كه به علت كوتاهي دولت اين مهم محقق نشد. با توجه به اينكه در بودجه سال ۱۳۸۳ اختيارات كامل در اين زمينه به دولت داده شده بود، لذا با داشتن مجوز دولت، مقرر گرديد روي همان مجوز در سال ۸۴ اقدام شود.
از اين رو، دولت هم اكنون قرارداد تهيه كارت هوشمند را با يك شركت خصوصي منعقد كرده و عمليات اجرايي آن نيز شروع شده است. پيش بيني مي شود از نيمه دوم امسال اين كارت ها تحت عناوين كارت شناسايي خودرو و كارت استفاده از سوخت به عموم عرضه گردد.سهميه بندي اين كارت ها نيز براساس ميزان توليد بنزين كشور و تعداد خودروها تعيين خواهد شد و به ناشي ها سهميه بيشتري ارائه خواهد شد.
* ارائه كارت هوشمند بنزين در هدفمندكردن يارانه بنزين تا چه حد مؤثر است؟
- در واقع، توليد و عرضه كارت گام بلندي براي هدفمندكردن يارانه بنزين به شمار مي آيد. هم اكنون نرخ بين المللي هر ليتر بنزين ۴۰۰ تومان و نرخ داخلي آن ۸۰ تومان است. با ارائه اين كارت ها ما به التفاوت نرخ موجود براساس يارانه از محل درآمدهاي نفتي به مردم عرضه خواهد شد.
* در اين ميان، تكليف دارندگان چند خودرو و افرادي كه سطح درآمدي بالاتري دارند چيست؛ چرا كه با اجرايي شدن اين اقدام، همگان به يك نسبت از يارانه بنزين برخوردار مي شوند؟
- در اين راستا، آئين نامه اجرايي بايد تهيه شود تا در آن به صورت جداگانه هر يك از موارد مورد بررسي قرار گيرند. مثلاً افراد با سطح درآمد بالاتر يا دارندگان خودروهاي پرمصرف ماليات بيشتري پرداخت كنند. تلاش نمايندگان تهيه اين آئين نامه در نيمه اول سال جاري است كه البته با توجه به شرايط موجود (انتخابات رياست جمهوري، تغيير دولت و شروع كار دولت جديد) احتمالاً تهيه آئين نامه فوق در نيمه دوم سال جاري ميسر خواهد شد.
* در مجموع چه ميزان كارت خوان در پمپ بنزين ها و چه تعداد كارت هوشمند بنزين بايد تهيه و توزيع شود؟
- با وجود ۲۵۰۰ جايگاه بنزين و ۶ ميليون خودرو و ۴ ميليون موتورسيكلت در سطح كشور، به نظر مي رسد نيازمند ۱۰ هزار دستگاه كارت خوان و ۱۰ ميليون كارت هوشمند بنزين باشيم. همچنين بايد گفت وجود اين قبيل كارت ها امكان شناسايي نقاطي كه افراد اقدام به سوخت گيري كرده اند را ميسر مي سازد.

سنديكاي شركتهاي اپراتور تلفن ثابت تشكيل شد
گروه اقتصادي: با واگذاري پروانه ارائه خدمات تلفن هاي ثابت به شش شركت برنده مزايده از سوي وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات سنديكاي شركتهاي اپراتور تلفن ثابت در كشور تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اطلاعيه اي كه از سوي دبير اين سنديكا براي اعلام موجوديت آن صادر شده، تاكيد گرديده است كه براساس مفاد ماده ۲۸ و با استفاده از اختيارات حاصل از ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و آيين نامه اجرايي آن مصوب ۶/۱۲/۱۳۷۹ هيئت وزيران به شماره ۵۵۸۵۷ت ۲۳۸۴۱ پروانه ارائه خدمات عمومي تلفن ثابت به شش شركت برنده مزايده از طرف وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات اعطاشده كه در اين رابطه سنديكايي براي حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي اعضاي سنديكا كه خود متضمن حفظ منابع جامعه نيز مي باشد، تشكيل شده است.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۲۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۲۸۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |