سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
سخنگوي دولت: با وجود پذيرش طرح روسيه
موضع قطعي دولت غني سازي در خاك ايران است
عكس: جواد گلزار
002034.jpg
گروه سياسي: غلامحسين الهام سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران موضع قطعي ايران حتي با وجود پذيرش طرح روسيه را غني سازي در داخل خاك ايران دانست و در مورد نظر وزير كشور راجع به جنگ الكترونيكي دشمن در سرنگوني دو هواپيماي ۱۳۰-c و فالكن گفت اين نظر مورد توجه ما نيست و در خصوص ادامه كار هيات پيگيري و نظارت بر قانون اساسي هم تصريح كرد كه جايگاه قانوني اين هيات محل بحث است و دولت احتياجي به آن ندارد و در مورد علت لغو سفر استاني احمدي نژاد به خوزستان و سفر او به بوشهر هم گفت: ايران سرزمين ماست و هر هفته هرجا بتوانيم مي رويم.
غني سازي در خاك ايران
موضع قطعي دولت است
الهام در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري در مورد اينكه آيا پذيرش طرح روسيه به معناي توقف كامل غني سازي در خاك ايران است و يا از نظر دولت اين دو موضوع جدا از يكديگرند؟ گفت: موضع دولت در مورد غني سازي در خاك ايران كاملاً قطعي و مشخص است و قصد عقب نشيني از مواضع اعلام شده را ندارد. وي افزود: غني سازي در خاك ايران دنبال مي شود ولي مانع از مذاكره براي طرح هايي كه دولت در چارچوب سياست هاي مورد قبول و اعلام شده اش پيگيري مي كند نيست.سخنگوي دولت اضافه كرد: ما آماده پذيرش سرمايه گذاري و كار مشترك در زمينه هسته اي با كشورهاي ديگر هستيم و طرح روسيه نيز در اين ارتباط قابل بررسي است و مذاكره براي نحوه اجراي آن همچنان ادامه دارد و اين طرح، روسيه را شريك ايران در برنامه هاي هسته اي مي كند.
وي در پاسخ به پرسش ديگر همشهري در خصوص مقام دعوت كننده از مقتدا صدر براي سفر به ايران، پيام اين سفر و علت لغو ديدار صدر با احمدي نژاد نيز گفت: مقتدا صدر نيرويي تاثيرگذار بر روند سياسي عراق است و ايران با همه افراد و گروه هاي تاثيرگذار براي تحقق يك دولت كامل و مستقل در عراق كه به صورت وسيع وجود داشته باشد، ارتباط دارد و دعوت از مقتدا صدر غيرمنطبق با مسائل و سياست هاي كلي نبوده است.
وي با تاكيد بر سياست ايران در حمايت از اراده مردم عراق كه با انتخابات آزاد و مستقل بتوانند دولت مورد نظرشان را شكل بدهند، ديدارهاي مقتدا صدر را غير رسمي خواند و در مورد لغو ملاقات با احمدي نژاد هم گفت: ملاقات غيررسمي بوده و انجام شده است.
الهام در پاسخ به پرسش سوم خبرنگار همشهري در مورد خبرهاي مربوط به اعتصاب رانندگان شركت واحد گفت: اين مسئله مربوط به استان تهران است و لذا از آن طريق پيگيري كنيد.
انگليس در عمل از اشتباه خود توبه كند
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري تغيير تركيب تيم مذاكرات هسته اي را تكذيب كرد و در خصوص اظهارات جك استراو وزير خارجه انگليس كه گفته بود غرب در مورد ايران اشتباه كرده است گفت: آنها فراتر از اشتباه در حق ملت ايران جفا و در برخي موارد جنايت كرده اند لذا توبه كردن آنها زماني است كه دست از دشمني با ايران بردارند و به طريق عادلانه روابطشان را با ما تنظيم كرده و در عمل نشان دهند كه متوجه اشتباهات خود شده و متنبه شده اند.
نظر وزير كشور مورد توجه ما نيست
از سخنگوي دولت در مورد اظهار نظر وزير كشور راجع به سقوط دو هواپيماي حامل خبرنگاران و فرماندهان سپاه با جنگ الكترونيكي دشمن و اينكه آيا اين موضوع در هيات دولت مطرح شده است سئوال شد كه وي پاسخ داد: وزير كشور فرضيه و گمانه اي را مطرح كرده اند و حتماً اگر مدارك و اطلاعاتي راجع به آن دارند در اختيار كارشناسان يا كميته مربوطه قرار داده اند يا بايد بدهند، ولي در نهايت گروه كارشناسي نظر مي دهد و اين گروه نظر وزير كشور را نپذيرفته و اعلام نكرده اند، لذا نظر وزير كشور جمع بندي شخصي ايشان بوده و قطعي و نهايي نيست و با توجه به اينكه نظر نهايي هم اعلام شده، مورد توجه ما نيست.
دولت به هيأت پيگيري و نظارت
بر قانون اساسي نياز ندارد
از الهام در مورد سرنوشت هيات پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي كه توسط رئيس جمهور سابق تشكيل شده بود سئوال شد كه وي در پاسخ با تاكيد بر اين كه دولت موظف به اجراي قانون اساسي است و نيازمند هيات خاصي نيست گفت: دولت بايد اراده اجراي قانون اساسي را داشته باشد كه دارد و اين هيات حداكثر جنبه مشورتي داشته و در مورد جايگاه قانوني آن هم از گذشته بحث بوده است، ضمن اينكه رويكرد اين هيات مورد قبول ما نبوده است.

ديروز در بروكسل ارائه شد
پيشنهاد هسته اي ايران به ۳ كشور اروپايي
ايسنا- خبرگزاري رويتر به نقل از يك ديپلمات كه او را آگاه از مواضع ايران معرفي كرد، نوشت: مقامات ايراني آنچه را كه طرح مصالحه با هدف توقف انتقال پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مي دانند، به اتحاديه اروپا ارايه خواهند كرد.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: اين اقدام ساعاتي پيش از نشست لندن كه در آن اتحاديه اروپا و آمريكا در صدد متقاعد ساختن روسيه و چين به حمايت از اقدام سرسختانه عليه ايران برخواهند آمد، انجام مي گيرد.
اين خبرگزاري به نقل از يك سخنگوي اتحاديه اروپا كه نامي از وي نبرد، نوشت: مقامات عاليرتبه آلمان، فرانسه و انگليس در بروكسل با مقامات ايراني ديدار خواهند كرد تا به اين پيشنهادات گوش كنند، اما هيچ مذاكره اي پيش بيني نشده است.
اين گزارش افزود: بر اساس پيشنهاد ايران، تهران درصدد توافق با آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص گستره غني سازي اورانيوم مجاز براي اهداف تحقيق و توسعه و خودداري از ديگر فعاليت هاي غني سازي است.
رويتر ادامه داد: ايران هم چنين پيشنهاد روسيه را كه بر اساس آن مسكو اورانيوم ايران را غني سازي كند، با اصلاحاتي كه تاكنون ذكر نشده، خواهد پذيرفت. تهران همچنين موافقت خواهد كرد كه تا پيش از ۱۳ بهمن ماه گاز هگزافلورايد اورانيوم را به سانتريفوژها تزريق نكند.
اين گزارش مدعي است، تحت اين طرح تهران به مذاكرات با سه كشور اروپايي درباره دامنه غني سازي مذاكره خواهد كرد. اگر ظرف دو سال نتايجي حاصل نشود، اين كشور خود را محق به آغاز غني سازي در مقياس صنعتي خواهد دانست.
ديپلمات يادشده به نقل از فهرست پيشنهادات ايران گفت: ايران آماده است زمان بيشتري را براي گفت وگوها با اروپا در خصوص غني سازي در مقياسي گسترده صرف كند. وي افزود: ايران هم چنين قصد دارد چين را به عنوان بازيگري فعال و محوري در حمايت از اين ابتكار جديد به صحنه وارد سازد.
در همين حال اتحاديه اروپا اعلام كرد كه هم چنان به يافتن راه حل ديپلماتيك درباره برنامه هسته اي ايران اميدوار است و نشست با مذاكره كنندگان ايران را نشانه اي مبني بر اين كه تهران به دنبال راهي براي خروج از اين وضعيت است، مي داند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتشار اين مطلب از بروكسل گزارش كرد: نشست پشت درهاي بسته با جواد وعيدي، معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي ايران يك جلسه رسمي مذاكراتي نبود، اما ديپلمات هاي آلمان، انگليس و فرانسه اميدوارند شاهد آن باشند كه متوجه شوند آيا زمينه اي براي ازسرگيري مذاكرات رسمي وجود دارد يا خير.
اتحاديه اروپا اعلام كرد كه پيشنهاد روسيه براي غني سازي اورانيوم ايران مي تواند راهي به سوي جلو باشد. جك استرا، وزير امور خارجه انگليس نيز اظهار داشت كه نشست بروكسل نشان داد ايران تلاش ها براي يافتن راه حلي ديپلماتيك را رها نكرده است.
وي ادعا كرد: اين واقعيت كه ايران چنين مباحثاتي - كه مذاكره نبود - را براي امروز خواستار شد، نشانگر اين واقعيت است كه ايران از موقعيت بين المللي اش نگران است.
وزير امور خارجه انگليس مدعي شد: بايد هم همين طور مي شد، چرا كه تلاش هاي سه كشور اروپايي با حمايت ديگر شركاي مهم به منظور كمك به ايران براي عادي سازي روابطش براي خروج از اين سردي انجام شد.
وعيدي رئيس هيات مذاكره كننده ايراني مذاكرات با اروپايي ها را مثبت خواند.
مذاكرات شفاف بود
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي نيز فضاي جلسه را شفاف خواند و افزود:براي جمع بندي و اظهار نظر درباره مذاكرات بروكسل هنوز زود است.
وي افزود: نفس برگزاري مذاكره نشانگر آن است كه از نظر طرفين روش ديپلماتيك همچنان داراي اولويت است. اين در حالي بود كه جان سائورز نماينده مذاكره كننده انگليسي گفت :در مذاكرات ۲ ساعته با هيات ايراني ما چيز جديدي از ايران نشنيديم،اما هيچكدام از طرفين به محتواي پيشنهاد جديد ايران اشاره اي نكردند.

رئيس ديوان محاسبات:
قرارداد صادرات گاز به امارات موجب ضرر ۲۱
ميليارد دلاري كشور ظرف ۲۵ سال مي شود
ايسنا: رئيس كل ديوان محاسبات كشور جزئيات كامل تخلفات صورت گرفته در قرارداد صادرات گاز ايران به امارات معروف به قرارداد «كرسنت» كه موجب ضرر ۲۱ ميليارد دلاري كشور ظرف ۲۵ سال مي شود را تشريح كرد.
محمدرضا رحيمي ديروز در يك نشست مطبوعاتي با اعلام اين خبر افزود: قرارداد صادرات گاز ايران به امارات با سرمايه گذاري ۶۰۰ ميليون دلاري منعقد شده است.رحيمي  افزود: قيمت گاز در ۷ سال اول با نرخ نفت ۱۸ دلار محاسبه و بعد از اين مدت به نرخ ۴۰ دلار تعيين شد.وي ادامه داد: امارات مجموعا از اين قرارداد ۸ ميليارد دلار سود مي برد كه ۴ ميليارد دلار آن نصيب شركت دلال و بي نام و نشان «كرسنت» مي شود.
رحيمي خاطرنشان كرد: اصولا قراردادهاي گاز بين مسئولان دو دولت امضا مي شود، اما در اين قرارداد يك شركت دلال وارد بازي شده و طرف حساب است.
وي تاكيد كرد: مدت اجراي اين قرارداد ۲۵ ساله است كه از آغاز سال ۲۰۰۵ بايد آغاز مي شد كه به دليل شك و ترديدهاي موجود در جزييات آن با تاخير مواجه شده است.رحيمي  اضافه كرد: سال گذشته رئيس جمهور وقت در شوراي امنيت براي بررسي اين قرارداد تشكيل جلسه داد، اما مسئولان نفتي اجازه ندادند اين قرارداد منتفي گردد.وي افزود: از آغاز سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ بايد روزانه ۱۹۵ ميليون فوت مكعب گاز به امارات صادر مي شد و در سال هاي بعدي اين رقم به صورت تناوبي به ۵۵۰ ميليون فوت مكعب مي رسيد.
رحيمي  يكي از تخلفات موجود در اين قرارداد را ثابت نگه داشتن قيمت فروش گاز با نرخ ۱۸ دلار در ۷ سال اول اعلام كرد كه بايد شناور بود.
رحيمي تصريح كرد: در مجموع ايران از اين قرارداد طي ۲۵ سال ۲۱ ميليارد دلار كمتر درآمد خواهد داشت و اين قرارداد به هيچ عنوان توجيه اقتصادي ندارد.

رئيس كميسيون امنيت ملي:
هميشه از مذاكره استقبال كرده ايم
ايسنا :علاءالدين بروجردي درخصوص برگزاري دور دوم مذاكرات هسته اي بين ايران و اروپا گفت: هميشه از مذاكره استقبال كرده ايم و در اين مدت هم اين اروپايي ها بودند كه در مذاكره مشكل داشتند. در واقع استقبال اروپايي ها از مذاكرات هسته اي را با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران اصل مذاكرات را يك اصل منطقي مي داند با حفظ مواضع جمهوري اسلامي ايران مثبت ارزيابي مي كنيم.
بروجردي همچنين در خصوص بودجه دفاعي كشور در سال ۸۵ گفت: بودجه  دفاعي سال ۸۵ نسبت به بودجه  سال جاري افزايش داشته است، البته متناسب با افزايش كل بودجه اين افزايش صورت نگرفته است.

رييس جمهور در ديدار رئيس مجلس اندونزي:
اداره جهان تنها در سايه فكر، ايمان و اتحاد
برادرانه بين ملت ها امكان پذير است
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور تاكيد كرد : كشورهاي اسلامي در شرايط امروز جهان براي مقابله با توطئه هاي دشمنان راهي جز اتحاد، همكاري و هماهنگي ندارند.
رئيس جمهوري در ديدار آگونك لاكسوتو رئيس مجلس اندونزي با اشاره به اينكه دشمنان ملل مسلمان درصددند تا نگذارند آرامش و استقلال دركشورهاي اسلامي حاكم شود، گفت: همان دست هايي كه با بمب گذاري در ايران به دنبال ناامن كردن كشورما هستند، در اندونزي با تقويت تجزيه طلب ها و تروريست ها به گونه اي ديگر دولت را تحت فشار قرار مي دهند تا راه پيشرفت كشورهاي اسلامي سد شود.احمدي نژاد همچنين با بيان اين كه استكبار جهاني به دنبال انحصاري كردن علوم و فناوري هاي جديد است تا با محروم كردن ملتها به حداكثر منافع براي خود دست يابد، افزود: دولت و ملت ايران تصميم گرفته اند كه علوم و فناوري هاي نوين ازجمله دانش صلح آميز هسته اي را با اتكاي خود بدست آورند و هيچ كس نمي تواند مانع آنها در ادامه اين مسير باشد.رئيس جمهور تاكيد كرد: برخي ها بر اين تصورند كه مي توان با اتكاي به اسلحه، جهان را اداره كرد اما اين كار تنها در سايه فكر، ايمان و اتحاد برادرانه بين ملتها امكان پذير است.رئيس جمهور حمايت ايران از اندونزي براي كسب عضويت دائم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد را وظيفه اي اسلامي توصيف كرد.

احمدي نژاد در ديدار وزير خارجه عمان:
ايران و همسايگان مي توانند خليج فارس
را به خليج صلح و دوستي مبدل كنند
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه حضور بيگانگان در خليج فارس جز آسيب به منافع ملت هاي منطقه حاصلي نداشته است، گفت: ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس با كمك يكديگر و بدون حضور بيگانگان مي توانند خليج فارس را به خليج صلح و دوستي مبدل كنند.رئيس جمهور در ديدار يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان با بيان اينكه حضور و دخالت بيگانگان در منطقه تنها بر پايه برخي اختلاف ها و كدورت ها صورت مي گيرد كه خود آنها در ميان همسايگان ايجاد كرده و به آن دامن مي زنند، تصريح كرد: موقعيت سياسي، اقتصادي و طبيعي كشورهاي حاشيه خليج فارس در جهان بي نظير است ولي كشورهاي منطقه از آن بي بهره اند و بايد با همبستگي و همدلي و رفع موانع، منافع اين موقعيت ويژه را نصيب ملتهاي منطقه كنيم.

ديدار وزير مشاور در امور اجرايي
عمان با هاشمي رفسنجاني
ايسنا : هاشمي رفسنجاني در ديدار وزير مشاور در امور خارجي عمان درك صحيح همسايگان جمهوري اسلامي ايران را مبني بر صلح آميز بودن استفاده ايران از انرژي هسته اي عاملي مهم در خنثي سازي تبليغات واهي غرب عليه كشورمان عنوان كرد.
هاشمي رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: پيشرفت هاي كشورهاي اسلامي به نفع كل جهان اسلام به ويژه منطقه است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اتهاماتي كه عليه ايران در اين خصوص مطرح مي شود را ناشي از فرافكني اشغالگران از شكست هايشان در خاورميانه به خصوص عراق و فلسطين عنوان كرد و گفت: تمكين به آراي مردم در فلسطين و عراق عيار خوبي براي سنجش ادعاي غربي ها براي اعتقاد به دموكراسي است. وي ادامه داد: دليل اشغال عراق توسط اشغالگران گسترش دموكراسي عنوان شد ولي اقداماتي كه در اين كشور صورت پذيرفت به خوبي نشان داد كه آنها در ادعاي خود نه تنها صادق نيستند بلكه برضد آن عمل مي كنند.

آيت الله جوادي آملي خطاب به طلاب خارجي:
تنها به دنبال تبليغ صحيح دين باشيد
ايسنا: آيت الله جوادي آملي خطاب به طلاب خارجي حوزه علميه مشهد اظهار داشت كه نبايد فرهنگ را به عنوان تكيه گاهي محكم براي اشاعه دين از نظر دور داشت.آيت الله جوادي آملي در ديدار طلاب مركز جهاني علوم اسلامي خراسان رضوي در مشهد ابراز اميدواري كرد كه در بازگشت به كشور خود رسولان واقعي تبليغ و اشاعه اسلام اصيل باشند.
وي با بيان اينكه براي اشاعه دين و حقايق اسلام، بايد پيام رسان الهي بود، تصريح كرد: بايد از بيان حرف ها و مقاصد خاص گروهي، جناحي و اغراض خاص خودداري كرد.بايد آنچه را كه با دين سازگاري ندارد از ذهن خارج و معنويات صرف را جايگزين آن كرد و فرهنگ را به عنوان تكيه گاهي محكم براي اشاعه دين از نظر دور نداشت.آيت الله جوادي آملي در پايان افزود: براي رسيدن به حقيقت مطلق راه بلندي در پيش است و امتحانات زيادي پيش روي بندگان خداست.چنان كه انسان حق مرسل را با غيرمرسل مخلوط مي كند و كلام خود را با آموزه هاي الهي مي آميزد، ره به باطل برده است.
بنابراين به همه شما توصيه مي كنم فقط و فقط به دنبال تبليغ صحيح دين باشيد.

حتماً از موضع ايران جهت ادامه مذاكرات استقبال مي كنيم
002031.jpg
ايران نيوز: بنيتا فررو والدنر، كميسارياي عالي روابط خارجي اتحاديه اروپا، در مصاحبه اي با خبرنگار شبكه خبري ZDF درخصوص مناقشه اتمي ايران گفت: همه ما از ادامه مذاكرات هسته اي ايران حمايت مي كنيم، اما بايد تأكيد كنيم كه در مذاكره با هيأت رئيسه آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد مواضع روشني اتخاذ شود؛ چرا كه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت يكي از تصميم هاي احتمالي اين هيأت است.

فقط ديپلماسي در حل موضوع هسته اي ايران مؤثر است
مهر: بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا تنها راه حل موضوع هسته اي ايران را ديپلماسي و گفتگو دانست.
به گزارش روزنامه اتريشي استاندارد، بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا كه در آخرين روزكاري سي و ششمين نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سخن مي گفت، تصريح كرد: تنها گزينه اي كه مي تواند در حل و فصل پرونده هسته اي ايران مؤثر واقع شود، در پيش گرفتن شيوه ديپلماتيك است.رئيس جمهوري سابق آمريكا افزود: ما بايد كشورهاي روسيه و چين را در برابر موضوع هسته اي ايران با خود همسو كنيم.كلينتون همچنين تصريح كرد: بهترين مكان براي حل و فصل پرونده هسته اي ايران، آژانس بين المللي انرژي اتمي است.وي همچنين با ناصحيح خواندن گزينه حمله نظامي به ايران اظهار داشت: حمله نظامي به ايران نمي تواند گزينه مناسبي براي توقف فعاليتهاي هسته اي ايران به شمار آيد.

سولانا: گفت وگو خوب است،
اما ايران بايد موضعش را تغيير دهد
ايسنا: به گزارش خبرگزاري فرانسه خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي كه مقامات عالي رتبه آلمان، فرانسه و انگليس با هيأت ايراني در بروكسل ديدار مي كردند، گفت: اين خوب است كه گفت وگو انجام شود، اما موضع آنها بايد تغيير كند و آنها مي دانند كه چگونه تغيير كنند. آنها مي دانند چه چيزي را بايد تغيير دهند.
وي گفت: در عين حال وزيران امور خارجه اروپايي براي گفت وگو درباره مساله ايران گردهم آمده اند. با اين حال قرار نيست هيچ وزيري با جواد وعيدي، مذاكره كننده عالي رتبه ايران ديدار كند.رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا مدعي شد:آنها (ايران) تصميماتي گرفته اند كه با تعهداتي كه در برابر آژانس بين المللي (انرژي اتمي) و ما داشته اند، كاملاً مغاير است.وي افزود كه اتحاديه اروپا تلاش ديپلماتيك روسيه براي متقاعد ساختن تهران به انجام غني سازي خارج از ايران را به عنوان راه حلي ممكن براي اين مسأله با دقت نظارت مي كند.سولانا گفت: ما با علاقه اين پيشنهاد را مي نگريم، اما در حال حاضر هيچ توافقي ميان ايران و روسيه حاصل نشده است.خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز نوشت: مقامات آلمان، فرانسه و انگليس تمام حرف هاي جواد وعيدي را در نشست بروكسل كه به درخواست ايران برگزار شد، شنيدند.مقامات آلمان، فرانسه و انگليس با جواد وعيدي مذاكره كننده عالي رتبه ايران ديدار كردند تا ببينند آيا مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران مي تواند ازسرگرفته شود يا خير، اما خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت كه اين اتحاديه موضع سختش را در برابر برنامه هسته اي ايران حفظ خواهد كرد.

سردرگمي پكن
ايسنا: رويتر نوشت، پكن ميان تمايل به همواركردن روابطش با واشنگتن و نيازهاي انرژي اش به تهران سردرگم مانده است.اين خبرگزاري انگليسي افزود: ديپلمات هاي ارشد آمريكايي و ايراني با اعلام اين كه چين در رويارويي نهايي بر سر برنامه هسته اي تهران دوست شان خواهد بود، پكن را ترك كردند.اين گزارش افزود: رابرت زوئليك، معاون وزير خارجه آمريكا و علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران هر دو به اهميت چين و نقش اين كشور در مشاجرات بر سر برنامه هسته اي تهران اشاره كردند.اين گزارش افزود: تحليلگران چيني مي گويند كه واكنش ديپلماتيك گيج كننده كشورشان بازتاب بي اطميناني بر سر اين موضوع است كه پكن چگونه بايد ميان تمايلش به هموار كردن رابطه با واشنگتن و نياز به تهران به عنوان كشور صادركننده نفت بازي كند.شي ين هنگ، استاد روابط بين المللي دانشگاه خلق چين در پكن به رويتر گفت، چين نمي خواهد ايران را آزار دهد، اما قطعاً نمي خواهد به روابطش با آمريكا هم صدمه بزند. اين يك آزمون و تنگناي واقعي است.

واشنگتن پست:
آمريكا بايد به فكر تغييرات سياسي در ايران باشد
فارس: يكي از مشاوران ارشد مؤسسه مطالعاتي كارنگي با اشاره به بي اثر بودن راهكار نظامي و ديپلماتيك براي توقف برنامه هسته اي ايران به مقامات دولت اين كشور توصيه كرد به فكر تغييرات سياسي در ايران باشند.رابرت كاگان مشاور مؤسسه صلح بين   المللي كارنگي در بخش ستون نويسان شماره ديروز روزنامه آمريكايي واشنگتن پست، در مقاله اي به دولتمردان كاخ سفيد توصيه كرد: ما بايد در راهبرد خود بازبيني كنيم. ذهنيت ما درباره اين كه بايد جلوي دستيابي ايران به بمب را بگيريم ما را از پيگيري هدفي اساسي و بنيادي دورنگه داشته است و آن ايجاد تغييرات سياسي است. ما بايد حمايت خود را از تغييرات دمكراتيك و ليبرال در جامعه ايران و تغييراتي كه هم ما و هم جامعه دنبال مي كنند، آغاز كنيم.

بايد تهديد ارجاع ايران به شوراي امنيت حفظ شود
ايسنا: كميسيونر روابط خارجي اتحاديه اروپا ديروز بر ضرورت در پيش گرفتن راه حل هاي ديپلماتيك در قبال پرونده هسته اي ايران تأكيد كرد، اما گفت كه در صورت نبود همكاري ملموس از سوي ايران بايد اين كشور را به ارجاع پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل تهديد كرد.به گزارش خبرگزاري كويت، بنيتا فررو والدنر، كميسيونر روابط خارجي اتحاديه اروپا پيش از برگزاري جلسه ويژه آژانس بين المللي انرژي اتمي كه پنجشنبه هفته جاري در وين برگزار مي شود، اظهار داشت:   به مذاكرات ادامه خواهيم داد، اما در عين حال علاوه بر مسأله تلاش براي دخالت دادن شوراي امنيت در اين پرونده به اتخاذ موضع گيري آشكار در قبال اين مسأله تأكيد خواهيم كرد.

رسيدگي به جرايم رؤساي قوا در دادگاه كيفري عمومي
ايسنا: مسئولان عالي قضايي در جلسه  ديروز خود لايحه  اصلاح تشكيلات قضايي دادگستري و ديوان عالي كشور طرح و ۵ ماده ي آن را تصويب كردند.
بر اين اساس، رسيدگي به تمامي جرايم رؤساي سه قوه و معاونان و مشاوران ايشان، رييس و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي شوراي نگهبان، وزيران، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، دارندگان پايه  قضايي، بالاترين مقام موسسه هاي دولتي و موسسه ها و نهادهاي عمومي غير دولتي و معاونان و مشاوران ايشان، رييس و دادستان ديوان محاسبات، سفيران، استانداران و افسران نظامي و انتظامي از درجه  سرتيپ و بالاتر در صلاحيت دادگاه كيفري عمومي تهران است، مگر آنكه به موجب قانون در صلاحيت ديگر مراجع قضايي باشد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |