پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۶
وقتي دندانهاي مصنوعي دردسرساز مي شوند
آكواريومي بالاي سر شما
006018.jpg
گلرخ ثريا
استفاده از دندان مصنوعي براي نخستين بار، تجربه اي عجيب و شايد دشوار است. شايد شما از وضعيت جديد ظاهري چهره تان ناراضي باشيد و يا با هر بار حرف زدن دندان از دهانتان بيرون مي پرد. شايد هم از روزي كه آن را از دندانپزشكتان تحويل گرفته ايد نتوانسته ايد با آن حتي يك تكه نان بخوريد. 11 نكته زير به شما كمك خواهد كرد كه با دندان جديدتان كنار بياييد و به آن عادت كنيد:
۲۴ ساعت با دندان مصنوعي
از همان روزي كه دندان جديدتان را از دندانپزشك تحويل مي گيريد تا روز بعد آن را در دهنتان نگه داشته و خارج نكنيد. شما در اين 24 ساعت نخست فقط پس از غذا خوردن و براي تميز كردن آن، مجاز به خارج كردن دندان از دهانتان هستيد. اين كار نه تنها باعث مي شود زودتر به آن عادت كنيد، خطاها و اشكالات احتمالي آن را نيز براي شما مشخص مي كند تا در اولين ملاقات با دندانپزشكتان او را در جريان گذاشته و او بتواند نقاطي كه باعث آزردگي لثه و مخاط شما شده است را برايتان اصلاح كند.
گرگرفتن دندان
اگر در ساعات طولاني پس از تحويل گرفتن دندان مصنوعي، تاب و تحمل نگهداري آن را در تمام طول شبانه روز نداريد و احساس تب و گر گرفتن داريد، به خودتان فرصت دهيد تا كم كم به آن عادت كنيد. دندان جديدتان را چند ساعت در داخل دهان و چند ساعت در خارج دهان و داخل آب نگه داريد. سپس سعي كنيد كم كم ساعاتي كه دندان را در دهانتان نگه مي داريد، افزايش دهيد.
شب ها به دندانتان مرخصي دهيد
فراموش نكنيد در طول 24 ساعت شبانه روز، 8ساعت بايد دندانتان را از دهان خارج كنيد. بهترين حالت اين است كه شب هنگام، وقتي مي خوابيد، به دندانتان استراحت دهيد.اگر شما تمام ساعات شبانه روز از دندان استفاده كنيد، مخاط دهان در زير آن، تحت فشار خواهد بود و به مرور مخاط و لثه هاي شما متورم شده و در درازمدت به تحليل استخوان فك هاي شما مي انجامد. به علاوه در طول شب، ميكروب ها در فاصله بين لثه ها و دندان رشد كرده و دهانتان پر از قارچ خواهد شد. خارج كردن دندان مصنوعي در طول شب، به زبان و عضلات شما اين اجازه را خواهد داد كه با جريان بزاق، لثه ها را ماساژ داده و به جريان خون در لثه هاي شما كمك كند.
ظرف آب در بسته
براي اينكه دندان شما در محيطي پاكيزه و بهداشتي نگهداري شود و از آلودگي هاي محيط محفوظ بماند، يك ظرف در دار مخصوص براي نگهداري آن در طول شب در نظر بگيريد. ظرف دردار باعث مي شود، دندانتان از ديد اطرافيان دور بماند. به علاوه فراموش نكنيد حتماً دندانتان را داخل آب نگه داريد تا خشك نشده و تغيير حجم ندهد.
دندانتان را مسواك بزنيد
شما بايد بعد از خوردن هر وعده غذايي،  دندانتان را بشوييد. فراموش نكنيد براي شستن دندان از آب سرد يا ولرم استفاده كنيد. آب گرم باعث تغييرات حجمي در دندان هاي مصنوعي جديد شما خواهد شد.
براي شست وشوي دندان مي توانيد از آب و صابون و مسواك نرم يا مسواك مخصوص استفاده كنيد. اگر دوست داريد حتي مي توانيد با خمير دندان آن را مسواك بزنيد ولي حتماً از خميردندان هايي كه درصد مواد ساينده آن كم است استفاده كنيد تا دندانتان خراش برندارد. بهتر است هنگام تميز كردن آن يك ظرف پر از آب در زير دستتان تان قرار دهيد تا اگر به صورت اتفاقي (سهواً) از دستتان رها شد به لبه شويي يا كاشي و سراميك كف، برخورد نكند و دچار شكستگي و صدمه نشود.
وايتكس دوست دندان شما
اگر در دندان شما، فلز استفاده نشده است، هفته اي يك بار يك قاشق چايخوري وايتكس را در يك ليوان آب حل كرده و 8-6 ساعت دندانتان را درون آن قرار دهيد. وايتكس به تميز شدن دندان شما از بقاياي غليظ و ميكروب ها كمك شاياني خواهد نمود.دقت كنيد وايتكس باعث خوردگي فلز دندان هاي تكه اي  خواهد شد و اين نوع دندان ها را نبايد در وايتكس گذاشت.
پس از شست وشو دندان چه با آب و صابون و چه با وايتكس، آن را در زير جريان آب سرد بگيريد تا بقاياي اين مواد شوينده از روي دندانتان زدوده شود.
لثه هايتان را ماساژ دهيد
شب هنگام كه دندانتان را از دهان خارج مي كنيد، با يك مسواك نرم به آرامي لثه هايتان را ماساژ دهيد. اين كار نه تنها باعث ماساژ دادن لثه ها مي شود به جريان خون در لثه كمك مي كند، بقاياي ميكروب ها را از روي لثه ها و مخاط دهان شما پاك مي كند. شما حتي مي توانيد با يك پارچه يا حوله نرم و ظريف لثه هايتان را ماساژ دهيد.
آداب غذا خوردن با دندان نو
شايد در روزهاي نخست استفاده از دندان جديد، غذا خوردن با آن براي شما مشكل باشد. بهتر است اول با غذاهاي نرم شروع كنيد. لقمه غذا را با دو طرف دهانتان بجويد تا دندان به يك طرف كج نشود. لقمه هاي غذا را كوچك برداريد. در روزهاي بعد از غذاهاي ترد و شكننده مانند نان تست و گوشت كتلت استفاده كنيد چون اين مواد غذايي به آساني بر روي دندان هاي عقبي شما جويده مي شوند. تقريباً 2 ماه طول خواهد كشيد تا شما به دندان جديدتان عادت كنيد و بتوانيد با آن به راحتي غذا بخوريد. شايد در روزهاي اول كه مي خواهيد با دندان جديد، غذا بخوريد، مقدار ترشح بزاق در دهانتان زياد شود. ولي اصلاًً نگران نباشيد، در مدت نسبتاً كوتاهي غدد بزاقي به اين مهمان جديد دهان شما عادت خواهند كرد و بزاق شما به ميزان طبيعي باز خواهد گشت.
صحبت كردن با دندان جديد
طبيعي است صحبت كردن با دندان مصنوعي فقط يك راه دارد و آن هم تمرين است و تمرين.اگر تلفظ بعضي لغات براي شما دشوار است آنها را با صداي بلند بخوانيد و تكرار كنيد. روزهايي كه در منزل تنها هستيد يك روزنامه يا كتاب برداريد و آن را براي خودتان بلند بلند بخوانيد. به شما قول مي دهيم با تمرين مي توانيد با دندان جديدتان مثل بلبل صحبت كنيد. باور نمي كنيد، امتحان كنيد.
احساس چاقي و لاغري صورت
گاهي وقتي دندان قديمي تان را عوض مي كنيد و يا براي اولين بار از دندان مصنوعي استفاده مي كنيد، به نظرتان مي آيد كه صورتتان توپر شده است، لب هايتان بيرون زده است و يا برعكس صورتتان تكيده و لاغرتر به نظر مي آيد. بخشي از اين مشكلات به عادت شما به دندان قبلي برمي گردد و به اين علت است كه شما به وضع ظاهر چهره تان با دندان قبلي عادت داشته ايد. به اين نكته نيز توجه كنيد به مرور زمان وضع ظاهري صورت شما طبيعي تر خواهد شد و لب ها و عضلات شما خود را با وضعيت جديد تطبيق خواهند داد. شما حتي مي توانيد با تغيير مدل موي خود يا شكل فريم عينكتان، توجه ديگران را از دهانتان منحرف كنيد تا به تدريج به دندان نو، عادت كنيد.
چسب دندان مصنوعي ممنوع
شايد شما تصور كنيد با استفاده از چسب دندان مصنوعي، تطابق آن در دهانتان بيشتر شده و بهتر در دهان شما گير خواهد داشت. اما استفاده از اين نوع چسب ها و آسترهاي خانگي اصلاً مناسب نيست و به مرور زمان موجب تحليل استخوان فك شما خواهند شد. همچنين دندان مصنوعي فك بالا و پايين از رابطه صحيح با يكديگر و با اجزاء دهان و صورت شما خارج شده و تنظيم و بالانس دندان شما به هم خواهد خورد.

سرفه هاي بي امان
006021.jpg
صدف كوه كن- آسم بيماري است كه در اثر انقباض راه هاي هوايي ايجاد شده و باعث اختلال در سيستم هوارساني به ريه ها مي شود. توجه به اين اصل كه مواد غذايي مي توانند براي مبارزه با بيماري آسم مفيد باشند، باوري بسيار قديمي است.
افراد مبتلا به اين بيماري از حملات يا دوره هاي شديدي به هنگام وارد شدن هوا به داخل ريه و دشواري در تنفس،  رنج مي برند. اين حملات زماني بروز مي كنند كه مجاري هوايي در ريه ها در اثر عوامل خاص دچار بيش فعالي شده و سپس ملتهب مي شوند.
اگرچه از نظر بيماري شناسي، آسم يك بيماري پيچيده اي است كه هنوز صددرصد به اسرار آن پي برده نشده، ولي در مورد انواع مواد غذايي كه ممكن است در كنترل آسم مؤثر باشد،  بر مبناي مطالعاتي كه در رابطه با غذاها و كنترل اين بيماري انجام شده، تا حدود زيادي و بيشتر از هر زمان اطلاعات مفيدي در اختيار كارشناسان قرار گرفته است.
مشخصات آسم به طور خيلي ساده، شامل حمله هاي مكرر و عودكننده سرفه، خس خس كردن سينه، تنگي نفس و كوتاهي تنفس كه ممكن است اين علائم ملايم و قابل تحمل و در برخي موارد خيلي شديد و مرگ زا باشد. نظر كارشناسان در حال حاضر اين است كه مهمترين علت اين ناراحتي، التهاب مزمن و ضخيم شدن ديواره لوله هاي برونش ها و مجاري بيني است كه منتهي به اسپاسم عضلاني و انقباض مجاري هوا و در نهايت مشكلات تنفسي مي شود.
درمان شايع پيشگيري از حملات حاد و همچنين كنترل درازمدت بيماري است، به اين دليل كه در روش درمان آسم در درجه اول به مبارزه با التهاب پيگير و پايدار آسم توجه شود. داشتن رژيم غذايي مناسب ممكن است براي پيشگيري و تسكين حمله هاي آسم به چهار طريق عمده مؤثر باشد. 1- كمك به رفع التهاب مجاري هوا 2- بازكردن و گشودن مجاري هوا 3- رقيق كردن و شل كردن اخلاط در ريه ها و 4- بالاخره با جلوگيري از عكس العمل هاي آلرژي كه حمله هاي آسم را تحريك مي كنند.
نقش غذاها در كنترل بيماري  آسم از دير باز مورد توجه بوده است تا جايي كه از نسخ پزشكي مصري در روزگاران كهن آمده است كه حكماي آن زمان از انجير و انگور و كندر و زيره و ميوه درخت سرو براي درمان آسم استفاده مي كردند.
در طب سنتي چيني هم برگ هاي بوته چاي را براي تسكين آسم تجويز مي كردند، از برگ هاي چاي هم بعدها در سال 1888 ميلادي تركيب شيميايي ضد آسم تئوفيلين استخراج شد كه به عنوان دارو هنوز هم توصيه مي شود. همچنين حكماي يونان و رم مواد خوراكي از قبيل سير، فلفل و دارچين را براي كنترل آسم تجويز مي كردند. امروزه مشخص گرديده كه برخي از غذاها تأثيرات درمان كننده بر اين بيماري دارند، در زير به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
پياز: توصيه كارشناسان به مبتلايان به آسم اين است كه در رژيم غذايي خود مرتباً از پياز استفاده كنند. پياز حداقل داراي سه تركيب شيميايي طبيعي ضد التهاب دارويي است كه به عامل زيربنايي بيماري آسم يعني به التهاب حمله مي كند.
دكتر دورش - از دانشگاه گوتنبرگ در ايالت ماينز آلمان كشف كرده است كه عصاره پياز حاوي يك تركيب شيميايي ضدالتهابي به نام دي فنيل تيوسولفينات است كه خاصيت ضدالتهابي آن حتي قوي تر از داروهاي ضدالتهابي موسوم به نام پرونيزون است.
در اين آزمايش وقتي به عده اي از افراد داوطلب قبل از اينكه در تماس با محرك ها قرار داده شوند، مقداري عصاره پياز داده شد كه خوردند، حمله هاي آسمي برونشي آنها 50 درصد تخفيف يافت. دكتر دورش اين خاصيت جالب پياز را مديون وجود تركيب هاي شيميايي تيوسولفينات در پياز مي داند كه تركيب ضدالتهابي بسيار قوي  است.
روغن ماهي: ماهي هاي چرب آب هاي سرد سرشار از ماده اي مغذي به نام اسيدهاي چرب امگا 3 هستند كه خاصيت ضدالتهابي آنها به اثبات رسيده است. اين ماده ضدالتهابي كه به مدت 10هفته مقدار 240گرم ماهي چرب ماكرول در روز داده شده بود، 50 درصد از توليد مواد التهاب زا به نام لوكوترين ها كاسته شده بود (لوكوترين ها از نظر تحريك انقباض برونش ها، هزار بار از هيستامين قوي ترند.)
اين آزمايشات مشخص كرد كه اگر به طور مرتب در مدت درازي از ماهي هاي چرب سرشار از روغن ماهي داراي اسيدچرب امگا۳ نظير ماهي ماكرول، ماهي آزاد،  ساردين، قزل آلا و تن خورده شود، به طوري كه مرتباً حمله هاي مكرر و متناوب آسم را در مجاري هوا سركوب نمايد، ممكن است در پيشگيري حمله هاي آسم اثر محسوس داشته باشد.
البته در يك آزمايش مشاهده شده است كه روغن ماهي در مورد اشخاصي كه به آسپيرين حساس هستند، انسداد مجاري هوا را بدتر مي كند. بنابراين مصرف روغن ماهي به خصوص مصرف ماهي هاي چرب بايد با مشورت پزشك صورت گيرد.
ميوه ها و سبزي ها: مصرف هر روزه ميوه ها و سبزي ها تازه به خصوص انواع سرشار از ويتامين C در كنترل حملات آسمي و كاهش آنها، بسيار كارآمد است. در آزمايشي مشخص شد كه مصرف حداقل 300 ميلي گرم ويتامين Cاحتمال خس خس كردن آسمي را تا 30 درصد كاهش مي دهد. اين مقدار ويتامين C با خوردن سه پيمانه و يا سه ليوان متوسط آب پرتقال و يا سه پيمانه كلم بروكلي در روز تأمين مي شود. از منابع خوب ويتامين C مي توان به مركبات(پرتقال، گريپ فروت، ليموترش و شيرين) كلم بروكلي، كلم سفيد، آناناس، جعفري تازه، گوجه فرنگي و ... اشاره كرد.
همچنين ميوه هاي زرد تا نارنجي مثل زردآلو، هويج، كدو، آلو و .... به دليل دارا بودن بتاكاروتن از خواص آنتي اكسيداني و ضدالتهابي برخوردارند.همچنين سبزي هاي سبز تيره مثل كاهو، اسفناج، بروكلي و... نيز سرشار از مواد ضداكسيدكننده است. بنابراين مصرف حداقل 6-5 وعده از سبزي ها و ميوه هاي تازه به افراد درگير با اين بيماري، توصيه مي شود.
گوشت ها: تحقيقات مشخص كرده است كه افراد مبتلا به آسمي كه مصرف محصولات دامي را در رژيم غذايي خود بسيار محدود مي كنند، علائم آسم آنها تخفيف مي يابد.
دانشمندان معتقدند كه در اين صورت تماس بيمار با مواد آلرژي زا يعني موادي كه باعث تحريك آسم مي شود، قطع مي گردد، به طور مثال شير حاوي پروتئيني است كه سبب افزايش ترشح ماده مخاطي راه هايي هوايي مي شود، اين مسئله در بيماران آسمي باعث تجمع مخاط در راه هاي هوايي شده و مشكل فرد را بدتر مي نمايد.
مواد تند: توصيه دانشمندان اين است كه براي تخفيف آسم از مواد غذايي تند استفاده كنيد، فلفل قرمز تند، خردل، سير و پياز در بيماران آسمي، تنفس را راحت تر مي كند زيرا باعث مي شوند مجاري هوا باز شوند. مطالعات نشان داده است كه تركيبي شيميايي به نام كاپسائي سين يعني ماده تندي كه در فلفل قرمز وجود دارد، داراي خاصيت ضدالتهاب است و وقتي كه استنشاق شود در اشخاصي كه مبتلا به آسم خفيف هستند، اثر بازكننده برونش ها را دارد و سير و پياز نيز ضدالتهاب هستند(بديهي است در صورتي كه بيمار حساسيت به خوردن ادويه تند و سير و پياز نداشته باشد).
كافئين:در دهه 1890 1880 ميلادي كافئين داروي درجه اول ضد آسم به شمار مي رفت و در سال 1930 1920، تئوفيلين (Theophilline) جانشين كافئين شد.
شواهدي در دست است كه كافئين براي جلوگيري و درمان آسم كمك مي كند و اشخاصي كه مرتباً قهوه- كه حاوي كافئين است- مي خورند كمتر به حمله هاي آسم مبتلا مي شوند.
محققان مي گويند مقدار كافئين موجود در سه فنجان قهوه، معادل يك دوز استاندارد تئوفيلين براي بازكردن برونش هاست.
دكتر هايدساتر در مجله پزشكي ادمبورك مي گويد: يكي از معروف ترين و بهترين داروها براي آسم، قهوه است .
بد نيست به برخي موارد اشاره كنيم كه ممكن است حمله هاي حاد و ناگهاني آسم را- به خصوص در بچه ها- تحريك كنند. اين نوع مواد غذايي كه در برخي اشخاص ممكن است محرك آلرژي شوند شامل تخم مرغ، ماهي، مغزهاي گياهي، شير گاو،  شكلات و بعضي دانه هاي غلات اند.محققان انگليسي كشف كردند كه حتي نوشابه  گازدار ممكن است در برخي اشخاص جوان، علائم آسم را تشديد و تحريك كند.
نمك: محدودكردن نمك مصرفي در هر صورت- چه به اين بيماري مبتلا باشيد و چه از سلامت كامل برخوردار باشيد- به سود شماست. اما طبق تحقيقات جديد، مشخص گرديده كه مصرف نمك در مردان مبتلا به آسم، منجر به ايجاد حملات شديد آسمي مي گردد. البته اين نتايج در زنان به اثبات نرسيده است.
بنابراين محدودكردن مصرف نمك، اثرات مثبتي را در مبتلايان به اين بيماري به دنبال دارد.

سازندگان كرم هاي ضدآفتاب در برابر قانون
ترجمه: سودابه قيصري- يك گروه فعال قانوني عليه شركت هاي سازنده كرم هاي ضدآفتاب به دليل فريب دادن مردم در دادگاه طرح دعوي كرده است.
در حالي كه فصل گرما و شنا فرا مي رسد، يك گروه قانوني عليه پنج شركت فعال و مطرح آمريكايي سازنده كرم هاي ضدآفتاب به دليل ادعاي دروغين حفاظت در برابر اشعه هاي مضر آفتاب طرح دعوي كرده است. معروف ترين اين شركت ها، شركت جانسون است. اين گروه ادعا كرده اند كه توليدكنندگان با ادعاي خود مبني بر حفاظت مصرف كنندگان از اشعه هاي مضر ماوراءبنفش، مردم را به حمام آفتاب گرفتن تشويق مي كنند. آنها مي گويند در حالي كه اين كرم ها ممكن است از افراد در مقابل اشعه ماوراءبنفش-UVB)B) اشعه هاي كوتاه تر ماوراءبنفش كه باعث آفتاب سوختگي شده و خطر سرطان پوست را افزايش مي دهند- حفاظت كنند، ولي نمي توانند كار چنداني براي متوقف كردن اشعه هاي ماوراءبنفشUVA)A )- اشعه هايي بلندتر كه به نقاط عميق تر پوست نفوذ مي كنند و خطر سرطان را همچنان افزايش مي دهند- كاري كنند.
ضدآفتاب و ضدآب!
مسأله ديگر اين است كه برخي از اين محصولات ادعاي ضد آب بودن هم دارند. اين گروه معتقدند كه خود اين ادعا فريبي بيش نيست، زيرا همه كرم هاي ضدآفتاب به هنگام فرو رفتن در آب خاصيت خود را از دست مي دهند.
دكتر بروس كاتز مسئول مركز ليزر نيويورك مي گويد: اين مسأله را مدت هاست كه متخصصان پوست مي دانند. بسياري از كرم هاي ضدآفتاب كه ادعا مي شود ضدآب هستند به هيچ وجه اين خاصيت را ندارند. ممكن است اين محصولات در مقابل آب مقاوم باشند، اما هنوز هم مصرف كنندگان بايد پس از شنا كردن يا عرق كردن پس از ورزش، دوباره از كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنند. با اين همه بايد ضدآفتاب خود را پس از عرق كردن يا شناكردن و همچنين هر 2 تا 3 ساعت تجديد كنيد.
ديگر نكاتي كه بايد رعايت كرد عبارتند از:  خودداري از در معرض آفتاب قرار گرفتن از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر (هنگامي كه نور خورشيد در قوي ترين حالت خود قرار دارد)،  پوشيدن لباس هاي حفاظت كننده (نازك و آستين بلند)، كلاه با لبه هاي پهن و عينك آفتابي. وي افزود: اصلاً عاقلانه نيست كه فقط به ضدآفتاب خود اعتماد كنيد.هنوز مشخص نيست كه دادگاه چه تصميمي در اين مورد خواهد گرفت، ولي غالب متخصصان پوست معتقدند كه استفاده از ضدآفتاب ها كاملاً ضروري و حياتي است و عدم استفاده از آن خطرات بسيار بيشتري دارد.

درمانگاه
استامينوفن و كبد كودكان
006009.jpg
علي ملائكه- بسياري از والدين فكر مي كنند كه استامينوفن مسكن بي خطري است كه مي توان آن را براي تسكين درد كودكان به جاي مسكن هايي مانند آسپيرين به كار برد. آسپيرين در كودكان و نوجوانان (افراد زير 18 سال) ممنوعيت مصرف دارد، چرا كه مصرف آسپيرين در موارد نادري در كودكان و نوجوانان باعث عارضه مغزي نادر اما مرگباري به نام سندروم راي مي شود. استامينوفن به اشكال مختلف قرص، شربت، قطره در بسياري از داروهاي مسكن و تب بر كه با نام هاي مختلف فروخته مي شوند و اغلب بدون نسخه پزشك قابل تهيه هستند وجود دارد.
اما استامينوفن آنقدرها هم كه ما فكر مي كنيم بي خطر نيست. استامينوفن با مصرف بيش از حد مجاز مي تواند باعث آسيب به كبد شود و حتي به نارسايي آن بينجامد. بنابر اين بايد هنگام مصرف استامينوفن مقدار مجاز آن را دقيقاً رعايت كرد و اين امر به خصوص در مورد كودكان اهميت بيشتري دارد چرا كه آنها به اثرات وخيم استامينوفن حساسيت بيشتري دارند. در مصرف استامينوفن اين نكته ها را رعايت كنيد:دستورات مربوط را دقيقاً رعايت كنيد.هيچ گاه دوز مصرفي را دو برابر نكنيد.حواستان جمع باشد كه ساير افرادي كه مراقبت كودك را به عهده دارند قبلاً همين دارو را به او نداده باشند. داروها را در زمان هاي توصيه شده به كودك بدهيد. اگر يك وعده دارو را فراموش كرديد، وعده بعدي را دو برابر نكنيد.هميشه همه داروها را از دسترس كودكان دور نگه داريد.

تازه ها
دارويي جديدي براي ديابت نوع اول
ايرنا- پژوهشگران موفق به تهيه تركيب دارويي جديدي شده اند كه ديابت نوع اول را در موش ها معكوس كرده و به حالت اول برمي گرداند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از چارلوتسويل، محققان دانشگاه نظام بهداشتي ويرجينيا دريافتند تركيب دارويي lisofylline و exendin-4 در درمان ديابت نوع اول در موش ها مؤثر است. جري نادلر رييس بخش متابوليسم و غدد درون ريز اين دانشگاه گفت: اين كشف امكان احياي سلول هاي انسولين ساز را در بيماران ديابتي بدون نياز به تزريق داروهاي سمي فراهم مي آورد. اين درمان تركيبي به ايجاد و حفظ ميزان طبيعي قند خون در موش ها كمك كرد. حتي پس از توقف درمان سطح قند خون موش ها تا ??? روز پس از درمان در حد سالم باقي ماند.

دريچه
006015.jpg
بهبود مغز پس از سكته مغزي
محققان دانشگاه تگزاس مي گويند كه ورزش كردن مي تواند به حفاظت در برابر آسيب ديدگي شديد مغزي پس از سكته مغزي كمك كند.
اين محققان در آزمايش بر روي موش هاي آزمايشگاهي دريافته اند كه موش هايي كه وادار به ورزش كردن مي شدند بعد از سكته مغزي سريع تر از موش هاي غير فعال روند بهبودي را طي كردند و كمتر دچار آسيب مغزي مي شدند.
اين محققان همچنين دريافتند كه در بدن موش هاي ورزشكار ماده شيميايي موسوم به فاكتور اريتروپويتين بيشتر ترشح مي شود و اين ماده باعث تحريك رشد گلبول هاي قرمز خون مي شود.
006012.jpg
چرا غذاهاي مملو از پروتئين سيركننده اند؟
بي  بي سي- رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين ظاهرا حس گرسنگي را سركوب مي كند.
دانشمندان مي گويند فهميده اند چرا رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين، مانند رژيم موسوم به اتكينز ، به رفع حس گرسنگي كمك مي كند.
آنها كشف كرده اند كه اين نوع رژيم ها باعث توليد گلوكز (قند) در روده كوچك مي شود؛ حالتي كه حس سيري را به دنبال دارد.
از قبل معلوم بود كه يك رژيم غذايي عمدتا پروتئيني، باعث كاهش فشار گرسنگي مي شود و به كمتر خوردن مي انجامد.
با اين حال، سازوكاري كه باعث مي شود پروتئين اشتها را كور كند معلوم نيست.تحقيقات در گذشته نشان داده بود كه افزايش مصرف پروتئين در غذا تاثير كمي بر هورمون هاي اصلي كنترل كننده گرسنگي دارد.
تيم محققان موسسه اينسرم دريافت كه تغذيه موش ها با پروتئين زياد، فعاليت ژن هاي درگير در توليد گلوكز در روده كوچك اين حيوانات را به گونه چشمگيري افزايش مي دهد.
دكتر توني استي ير، متخصص تغذيه در واحد تحقيقات تغذيه انساني در شوراي تحقيقات پزشكي بريتانيا گفت براي شناسايي تاثير مصرف پروتئين زياد در بدن انسان لازم است تحقيقات بيشتري انجام شود.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |