گروه‌ ورزشی: بارسلونا در دیدار امشب در خانه وایادولید بی‌تردید به دنبال پیروزی است تا ماندن پپ گواردیولا را جشن بگیرد.

 پس از ماه‌ها حدس و گمانه‌زنی پیرامون آینده گواردیولا مربی جوانی که لاپورتا حتی او را بهترین در جهان می‌داند، او سرانجام روز چهارشنبه تصمیم گرفت تیمی را که فصل گذشته به قهرمانی در تمام تورنمنت‌های باشگاهی رساند، تنها نگذارد و یک سال دیگر در نوکمپ بماند. این در حالی است که طولانی‌شدن زمان این تصمیم‌گیری این تصور را ایجاد کرده بود که این مربی با اتمام قراردادش که 6 ماه دیگر به پایان می‌رسید، عازم باشگاه دیگری می‌شود و بارسا باید جست‌وجو برای جانشینی که توان رقابت با دستاورد تاریخی او را داشته باشد آغاز کند. به خصوص که شایعاتی از علاقه باشگاه‌های انگلیسی به استخدام او به گوش می‌رسید و مدیر برنامه‌هایش از تماس با 6 باشگاه در این رابطه خبر داده بود.

گواردیولا که در تیم جوانان بارسلونا رشد کرد و در تیم اول این باشگاه خوش درخشید، ابتدا مربیگری تیم ذخیره‌های این باشگاه را برعهده گرفت و پس از آن با حضور روی نیمکت تیم اصلی با 6 قهرمانی طی سال گذشته رکوردی تاریخی را ثبت کرد. به گفته گواردیولا،‌ بارسا بهترین جا برای مربیگری او بوده و سعی دارد این فصل هم با این تیم به موفقیت‌های بزرگی برسد. هرچند که او ترجیح می‌داد در انتهای فصل نظر قطعی خود در این‌باره را اعلام کند اما بعد از حذف غیرمنتظره بارسلونا از جام حذفی تصمیم گرفت تیمش را از بلاتکلیفی خارج کند.

وی در توضیح دلیل این تصمیم می‌گوید: «این شرایط باعث شده بود که هفته‌ها طولانی‌تر به نظر برسند؛ وضعیتی که برای همه ناراحت‌کننده بود و باید تکلیف را روشن می‌کردیم. نمی‌توانستم جایی بهتر از این باشم. به اندازه کافی برای ادامه دادن، احساس قدرت می‌کنم. نمی‌خواهم به خاطر کاری که کرده‌ایم اینجا باشم بلکه به خاطر کاری که حالا باید انجام بدهیم می‌مانم. می‌دانم که دیر یا زود از مربیگری بارسا دست می‌کشم و باید از زمانی که در اینجا هستم حداکثر لذت را ببرم. مربی بارسا نمی‌تواند همه عمرش را اینجا باشد چون من فکر می‌کنم که باید قراردادهای کوتاه‌مدتی امضا کنی که در آن مربی با بازیکنان و هواداران به عناوینی دست پیدا کند.

می‌خواستم ببینم که آیا این اتفاق افتاده یا نه و اینکه آیا من حمایت بازیکنان و مدیران باشگاه را دارم یا نه. هیچ جا به این راحتی که اینجا هستم نخواهم بود.» بارسا که در 67 بازی از 95 بازی تحت هدایت گواردیولا پیروز شده، در این مدت به طور میانگین 4/2 گل در هر بازی به ثمر رسانده و تنها 9 شکست در کارنامه خود داشته است. در حالی که گفته می‌شد منچستریونایتد گواردیولا را برای هدایت تیم بعد از بازنشستگی سرالکس فرگوسن در نظر گرفته، خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا از اینکه بهترین مربی دنیا قراردادش با این تیم را تا فصل 2011-2010 تمدید می‌کند خوشحال است. هرچند که قرارداد جدید در اول ماه ژوئیه، زمانی که انتخابات رئیس‌ جدید باشگاه برگزار شده باشد، امضا می‌شود.

لاپورتا دراین‌باره می‌گوید: «این یک افتخار است که یک سال دیگر بهترین مربی دنیا با ماست. من با گواردیولا صحبت کردم و او به من گفت که می‌خواهد حداقل یک سال دیگر بماند. پپ تضمین باشگاه را دارد و ما هم روی حرف او حساب می‌کنیم.» زلاتان هم به نمایندگی از بازیکنان، خوشحالی‌اش از ماندن گواردیولا را ابراز کرد: «فکر می‌کنم حالا هواداران هم آرامش بیشتری دارند، چون یکی دیگر از مشکلات باشگاه حل شد. هرگز تصور نمی‌کردم که گواردیولا برود. برای او خیلی خوشحالم، چراکه چیزهای زیادی از او یاد گرفته‌ام و او به من اعتماد کرده. بارسا نمی‌تواند چنین مربی‌ای را از دست بدهد.»

بازیکنان بارسا قصد دارند با حفظ صدر جدول لالیگا پاسخ اعتماد و وفاداری گواردیولا را بدهند. این تیم که با 46 امتیاز صدرنشین است برای حفظ برتری خود نسبت به رئال‌مادرید که با 5 امتیاز کمتر در رتبه دوم است به پیروزی در دیدار امشب مقابل وایادولید نیاز دارد. سیدوکیتا، هافبک اهل مالی با حذف تیم ملی کشورش از جام ملت‌های آفریقا به باشگاه برگشته با این وجود مشخص نیست که بعد از غیبت طولانی این بازیکن گواردیولا در دیدار مهم امشب از او استفاده کند.

به گزارش مارکا، سرخیو بوسکتس دیگر هافبک تیم هم به دلیل آسیب‌دیدگی، قادر به بازی نیست و یحیی توره همچنان در جام ملت‌های آفریقا به سر می‌برد. سویا که 30 امتیازی است و به دلیل 4 شکست متوالی تا رتبه ششم سقوط کرده میزبان آلمریاست و دپورتیوو لاکرونیا تیم پنجم جدول با 31 امتیاز هم به مصاف آتلتیک بیلبائو می‌رود که در رتبه هفتم قرار دارد.