براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، در 3سال اول اجرای برنامه چهارم توسعه (1386-1384) اهداف مدنظر برنامه در برخی از شاخص‌های مهم اقتصادی همچون رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، نرخ بیکاری و نرخ تورم محقق نشده است.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در گزارشی به ارزیابی برنامه‌های توسعه اول تا چهارم پرداخته که‌این گزارش نشان می‌دهد طی 4برنامه توسعه‌ای که پس از انقلاب در کشور اجرا شده، فقط در برنامه سوم توسعه رشد اقتصادی هدف، محقق شده است.

در برنامه سوم توسعه، رشد اقتصادی مورد هدف 6درصد بوده که عملکرد اقتصادی کشور گویای تحقق رشد 1/6درصدی است. در برنامه اول توسعه رشد مورد هدف 1/8درصد و عملکرد 4/7درصد بوده و در برنامه دوم رشد هدف 1/5درصد و عملکرد 2/3درصد بوده است.

طبق این گزارش، ارزیابی کامل نتایج عملکرد برنامه چهارم با توجه به عدم‌اتمام آن و فقدان آمار و اطلاعات، هنوز مقدور نیست. با وجود این، مقایسه عملکرد و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه چهارم نشان می‌دهد که در 3سال اول برنامه چهارم میانگین رشد اقتصادی سالانه 7/6درصد بوده که از متوسط رشد سالانه موردنظر برنامه برای این  سه سال (یعنی حدود 4/7درصد)، کمتر است.

رشد سرمایه‌گذاری در این سه سال 6درصد بوده که نسبت به نرخ هدف 3/11درصدی، بسیار کمتر است. نرخ بیکاری نیز در این مدت 7/12درصد بوده که از نرخ هدف یعنی 11درصد، بالاتر است و هدف کاهش نرخ بیکاری هم محقق نشده است.

همچنین طبق برنامه چهارم اشتغال‌زایی سالانه 848هزار نفر در 3سال اول اجرای این برنامه پیش‌بینی شده بود که به طور میانگین سالانه 725هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

نرخ تورم هم درحالی‌که طبق هدف برنامه در 3سال اول باید به 7/11درصد کاهش می‌یافت، در عمل به حدود 5/13درصد رسیده است.