گروه شهری: بهای عوارض ورود افراد واجد شرایط به محدوده طرح ترافیک دیروز به تصویب شورای شهر تهران رسید.

تعداد کل آرم طرح‌ ترافیک صادره برای سال آینده تهران 96 هزار و 500 عدد در نظر گرفته شده است.به گزارش همشهری، نرخ عوارض ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک نیز از سوی سخنگوی شورای شهر تهران بدین شرح اعلام شد: جانبازان 70درصد به بالا رایگان، جانبازان 35درصد تا 70درصد،  بیماران خاص، معلولان،  خانواده شهدا و خبرنگاران 25هزار تومان، آژانس‌های مسافری، مینی‌بوس‌ها و وانت‌بارها 150 هزار تومان، اشخاص حقیقی واجد شرایط 400هزار تومان،

سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی یک میلیون تومان، خودروهای پلاک دولتی الف 500هزار تومان، خودروهای دولتی با پلاک شخصی و خودروهای دستگاه‌های عمومی و نهادهای انقلابی 700هزار تومان، مدیران ارشد تا 1200 نفر رایگان، سایر مسئولین دستگاه‌ها یک میلیون تومان، کارت شناور برای سایر متقاضیان 2میلیون تومان، کارت کامیون 2ماهه 200هزار تومان و کارت شناور برای کامیون 2ماهه 250 هزار تومان درنظر گرفته شده است.

به گفته خسرو دانشجو برای سال آینده به پیشنهاد شهرداری تهران و تصویب شورای شهر قرار است یکسری مجوزهای هفتگی و روزانه نیز برای تردد در طرح ترافیک ارائه شود. بر این اساس، نرخ مجوز تردد در طرح ترافیک چنانچه هفتگی باشد 60هزار تومان و درصورت روزانه‌بودن 12هزار تومان است.

وی تاکید کرد شورای شهر با این شرط با پیشنهاد مجوزهای هفتگی و روزانه طرح ترافیک موافقت کرد که شهرداری 10درصد از آرم‌های ثابت خود را کم کرده و به آرم‌های هفتگی و روزانه اختصاص دهد.

از نظر دانشجو مرجع نهایی تصمیم‌گیری نرخ عوارض محلی نظیر عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک شورای شهر است و حتی قانون و مصوبه مجلس نیز به این امر تاکید دارد. وی افزود: چنانچه شورای‌عالی ترافیک که از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است نیز نسبت به این نرخ‌ها اعتراض کند، شورای شهر این مسئله را از طریق دیوان عدالت‌اداری پیگیری می‌کند.

دانشجو در توضیح تبصره‌های این مصوبه گفت: شهرداری تهران موظف شده است کلیه درآمدهای حاصل از اخذ این عوارض را در اختیار سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران قرار دهد تا صرف کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی و بهبود ترافیک شهر تهران شود.

فروش متری مسکن با نظارت بانک مرکزی

سخنگوی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و طرح فروش متری مسکن اشاره کرد که در قالب گزارش مبسوطی از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی، دیروز به شورای شهر تهران ارائه شد.

وی گفت: در گزارش دیروز(4بهمن) مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران،  درویش‌زاده بابت استقبال شهروندان از طرح فروش متری مسکن اظهار رضایت کرد و پیش‌بینی کرد که  با ادامه این وضع،  سقف 60میلیارد تومانی که شورای شهر برای این طرح درنظر گرفته است به‌طور کامل محقق خواهد شد.

وی در توضیح امتیازات این طرح به 18 درصد سود روزشمار اشاره کرد و گفت: درصورتی که شهروندان در پایان فرصت 2ساله صبر کنند، می‌توانند از 27درصد تخفیف در مسکنی که ارائه می‌شود بهره بگیرند. سخنگوی شورای شهر ادامه داد: همچنین اگر کسی 35متر خریداری کند، می‌تواند قرارداد پیش خرید منعقد کند که به صاحب خانه شدن منجر خواهد شد.

الزام به مدیریت هوشمند طرح ترافیک

به گفته دانشجو، به‌منظور جلوگیری مؤثر از ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک،  ارتقای اثربخشی طرح ترافیک،  کاهش آلاینده‌های هوا و بهبود وضعیت ترافیک در محدوده مرکزی شهر، شهرداری تهران موظف است از طریق به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی و نظارت تصویری و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک اقدام به شناسایی ورود خودروهای غیرمجاز در محدوده طرح کند.