گروه دانش- جوادنصرتی: دانشمندان می‌خواهند با الگو گرفتن ازشیوه‌ای که کپک‌لجن‌ها رشد می‌کنند، شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم طراحی و تولید کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان ژاپنی پس از آنکه یک کپک‌لجن خاص را بررسی کردند متوجه شدند این کپک به‌صورت یک شبکه که همانند شبکه راه‌آهن توکیو است رشد می‌کند.

آنها بر این اساس می‌خواهند توجه خود را بر رشد کپک‌‌لجن‌هایی که بتوان از آنها به‌عنوان ایده طراحی شبکه‌های ارتباطی بدون سیم استفاده کرد متمرکز کنند. ایده ساخت چنین شبکه‌های الهام گرفته‌شده از زیست‌شناسی در نشریه ساینس ارائه شده است.
این محققان ژاپنی می‌گویند شیوه‌ای که کپک‌لجن رشد می‌کند را به‌صورت یک فرمول ریاضی درآورده‌اند.

درصورتی‌که این ایده‌ها عملی شود، می‌توان با استفاده از الگوی رشد کپک‌لجن‌ها طراحی مهندسی شبکه‌های مخابراتی را بهبود بخشید.

از یک تا بی‌نهایت

رشد کپک‌لجن‌ها به‌صورت تقسیم سلولی است؛ یک سلول آمیبی تقسیم می‌شود، این دو سلول تقسیم می‌شوند و تا آخر. با تقسیم و گسترش این سلول‌ها، یک شبکه از آنها تشکیل می‌شود.محققانی که این تحقیق را انجام داده‌اند در مقاله‌ای که در نشریه ساینس درباره آن منتشرشده نوشته‌اند: شبکه‌های بیولوژیکی توسط فشارهای انتخاب تکاملی زیادی صیقل داده شده‌اند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه هوکایدو به سرپرستی دکتر آتسوشی ترو می‌گوید با الهام از این کارایی زیستی می‌توان تصمیمات مهندسی بشری را بهبود بخشید.آنها برای انجام آزمایش خود یک تکه لجن را روی یک سطح مرطوب قرار دادند.

سپس روی این سطح چند تکه جو به نمایندگی از شهرهایی که در اطراف توکیو قرار دارد قرار دادند. در مرحله آخر هم یک کپک‌لجن در مرکز این صفحه قرار دادند.در حالی که این کپک‌لجن رشد می‌کرد، خود را در اطراف غذایی که روی سطح قرار داده شده بود به‌صورت یک شبکه سازماندهی کرد و تقریبا همان طور که دانشمندان خواسته بودند نقشه راه‌آهن توکیو و شهرهای حومه را بازسازی کرد.دانشمندان سپس این استراتژی رشد را به فرمول‌های ریاضی تبدیل کردند.

آنها می‌گویند این مدل می‌تواند یک نقطه شروع برای بهبود کارایی و حتی پایین‌آوردن هزینه‌های تولید شبکه‌هایی که سازوکار خودترمیمی دارند، باشد.این نوع شبکه‌ها که سازوکار خودترمیمی دارند کامپیوترها و شبکه‌های ارتباطی موبایل هستند که به‌صورت مرکزی کنترل نمی‌شوند.

ایده استفاده از لجن‌ها به این صورت حدود یک دهه پیش توسط توشیوکی ناکاگاکی که یکی از دانشمندان هوکایدو بود، مطرح شد. دکتر ناکاگاکی نشان داد که لجن‌ها در یک جای پرپیچ و خم، مؤثرترین راه را برای عبور از آن انتخاب می‌کنند. او این ایده را برای حل تمامی مشکلات تعمیم می‌داد و می‌خواست از این ایده برای تولید شبکه‌های قوی استفاده کند.