گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس نسبت به بودجه 38هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده واکنش نشان دادند

و اعلام کردند که قطعا مجلس این رقم را به 20 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد داد.

طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت در سال اول از محل اجرای این قانون باید بین 10 تا 20هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، اما آنچه از لایحه ارسالی دولت به مجلس برمی‌آید، درج اعتباری بالغ بر 38هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده است.

توجیه دولت در درج این رقم، بر این فرض استوار است که امسال سال اول اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها و سال آینده سال دوم اجرای آن محسوب شده است. در واقع دولت در بودجه سال آینده رقم 2سال اول اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را گنجانده است.

این مسئله 7بهمن با واکنش عده‌ای از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که در راهروهای ساختمان خانه ملت به انتقاد از این اقدام دولت پرداختند.

مجلس، رقم دولت را کم می‌کند

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در این باره اظهار داشت: مجلس برای اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در سال اول حداکثر 20 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و چنانچه دولت بیش از این مبلغ در‌نظر داشته باشد مجلس آن را کم خواهد کرد. وی افزود: دولت نمی‌تواند بیش از آنچه مجلس مصوب کرد در نظر بگیرد و از نظر مجلس بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای اجرا شدن این لایحه در سال اول قابل‌قبول نیست.

همچنین احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با فارس نیز پیشنهاد درآمد 40هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها را لجبازی غیرمنطقی دولت ارزیابی و تاکید کرد: مجلس قطعا اجازه اصلاح قیمت‌ها بیش از سقف قانون را نخواهد داد. احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:این جدیدترین مصداق بی‌اعتنایی دولت به قانون است؛ زیرا پس از یکسال زحمت مشترک مجلس و دولت، اخیرا قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شده است.