همشهری آنلاین: چهاردهمین کنفرانس سران اتحادیه آفریقا با حضور منوچهر متکی، یکشنبه 11 بهمن در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی آغاز به کار کرد

به گزارش ایسنا، چهاردهمین کنفرانس سران اتحادیه آفریقا از روز یکشنبه به مدت دو روز برگزار می‌شود.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه برای شرکت در این اجلاس شنبه شب 10 بهمن وارد آدیس آبابا شد. مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا روز یکشنبه با شعار "فناوری اطلاعات و ارتباطات در آفریقا؛ چالش‌ها و چشم‌انداز توسعه" برگزار می شود.

سران کشورهای آفریقایی در این کنفرانس، به بحران‌های قاره آفریقا از جمله جنگ‌ها و این قاره به ویژه در سودان و سومالی را بررسی می کنند. بحث درباره آینده ریاست اتحادیه آفریقا هم در دستور این کنفرانس قرار دارد.

هم اکنون لیبی، ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده دارد و ایران عضو ناظر این اتحادیه است.

در این کنفرانس روسای جمهور و نخست‌وزیران 53 کشور عضو این اتحادیه حضور دارند.

پیش از این محمدجواد زمانیان، سفیر ایران در اتیوپی در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود: وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی در این اجلاس حاضر می‌شود و ضمن شرکت در جلسات این اتحادیه با مقامات و رییسان‌جمهور آفریقایی دیدارهایی خواهد داشت.

وی افزوده بود: در حاشیه این اجلاس هیات ایرانی با سران کشورهای آفریقایی دیدار می‌کند. این دیدارهای با سران کشورهای صاحب نفوذ در اتحادیه مانند کشورهای آفریقای جنوبی، لیبی، الجزایر، اوگاندا، سنگال، کنیا و ... انجام خواهد شد. ایران با کشورهای آفریقا رابطه‌ خوبی دارد. در برنامه‌ریزی‌هایی که داریم با رییسان این کشورها ملاقات‌های مفصلی خواهیم داشت.

سفیر ایران در آدیس‌آبابا در مورد برگزاری اجلاس سران اتحادیه آفریقا که قرار بود در تهران برگزار شود نیز گفت: اتحادیه آفریقا مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی، برای خود دستورالعمل و آیین‌نامه‌هایی دارد. با پیگیری‌ها و در مراحل اجرایی امیدواریم اجلاس آینده در تهران برگزار شود.

او ادامه داد: ماه گذشته (16 دسامبر)، هیات ایرانی به دعوت اتحادیه آفریقا سفری به آفریقا داشت. فرستاده وزیر امور خارجه‌ کشورمان در این سفر در کمیته چندجانبه سخنرانی کرد و مواضع جمهوری اسلامی را در مورد مسائل بین‌المللی و روابط خوب ایران و آفریقا تشریح کرد و به پرسش‌های سفیران عضو اتحادیه پاسخ گفت.

زمانیان از سفر هیاتی از اتحادیه آفریقا در بهار آینده به تهران خبر داد و گفت: این هیات متشکل از اعضای کمیسیون و سفیران عضو کمیته چندجانبه در اتحادیه آفریقاست و دیداری از ایران خواهند داشت. این دیدار مقدمه‌ای برای تصویب رابطه استراتژیک بین ایران و آفریقا می‌شود.