همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم‌اکنون تالاب‌های انزلی، هامون، پریشان، ارومیه و تالاب‌های استان خوزستان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر شاعری روز سه‌شنبه همزمان با سی و نهمین سالگرد تاسیس کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان (کنوانسیون رامسر) و مراسم روز جهانی تالاب‌ها، گفت: طی سال‌های اخیر عوامل اقلیمی از جمله خشکسالی، تغییر کاربری کشاورزی و برداشت بی‌رویه آب موجب شده که حیات تالاب‌های «انزلی»، «هامون»، «پریشان»، «ارومیه» و تالاب‌های استان خوزستان در معرض نابودی قرار بگیرند.

وی ارزش اکولوژیک تالاب‌ها را 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر مزارع زراعی دانست و گفت: توسعه یک جانبه و ناپایدار منجر به شکست خواهد شد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه تاکید کرد: این دریاچه برای ادامه حیات خود به سه میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد که احداث سدهای بالادست متعدد، برداشت غیرمجاز آب کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز باعث تهدید و نابودی آن شده است.

وی با تاکید بر این که دولت نهم و دهم حفاظت از محیط زیست را در اولویت اقدامات خود قرار داده است، گفت: بنا داریم با یک رویکرد علمی نسبت به حفاظت از تالاب‌ها، مناطق حفاظت شده و دریاها و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات جدی را صورت دهیم.

در پایان این مراسم جمعی از فعالان در حفاظت از تالاب‌ها تقدیر شدند و قهرمانان تالاب‌های سال 88 مشخص شدند.

لازم به ذکر است، در مراسم "روز جهانی تالاب‌ها" قرار بود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس دفتر رییس جمهوری حضور یابد که بدین منظور پارچه‌نویسی‌های متعدد در محل برگزاری و ورودی‌های شهر رامسر نصب شد که هیچ کدام از این افراد در مراسم حضور نیافتند.