گروه بین‌الملل: با وجود تدابیر شدید امنیتی در شهر کربلا، 14بهمن یک عامل انتحاری با منفجر کردن خودروی بمب‌گذاری شده خود در میان جمعیت زائران حسینی در این شهر، باعث کشته شدن حداقل 25 نفر و زخمی شدن بیش از 140‌نفر دیگر شد.

مقام‌های پلیس عراق اعلام کردند که عامل انتحاری این حمله پس از وارد کردن خودروی خود در میان زائران کربلا آن را منفجر کرده است. در ساعات اولیه این انفجار برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که این حمله تروریستی به وسیله یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده صورت گرفته است.

صبح 14بهمن گروهی از زائران در حال عزیمت به سمت حرم امام حسین(ع) در منطقه طوریج، واقع در شرق کربلا بودند که این حمله تروریستی به وقوع پیوست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هیچ زائر ایرانی در این انفجار انتحاری آسیب ندیده است.

شبکه الجزیره گزارش داد که بخشی از مجروحان این حمله تروریستی به بیمارستان شهر نجف در 72 کیلومتری کربلا منتقل شده‌اند. 14بهمن در بغداد هم 2‌انفجار جداگانه باعث کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن 4 نفر دیگر شد.

این در حالی است که روز دوشنبه هم حمله یک بمب‌گذار زن به کاروان زائرانی که از شهر بغداد در حال عزیمت به کربلا بودند باعث کشته شدن 54 نفر و زخمی شدن 100 نفر دیگر شده بود. هزاران نیروی امنیتی، وظیفه تامین امنیت شهر کربلا را برای برگزاری مراسم اربعین حسینی بر عهده دارند.

مقام‌های دولت عراق پیش‌بینی کرده‌اند بیش از 8 میلیون زائر برای شرکت در این مراسم از داخل و خارج عراق به کربلا سفر می‌کنند. انتخابات عراق قرار است در ماه مارس برگزار شود و به همین خاطر خشونت‌ها در این کشور در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

دولت عراق پس از انفجارهای بغداد اعضای حزب منحل شده بعث را در خارج از مرزهای این کشور به طراحی این حملات متهم کرد. برقراری امنیت اکنون به آزمونی مهم برای سنجش توانایی دولت عراق تبدیل شده و نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور با افزایش حملات تروریستی اعلام کرده است طرح‌های جدیدی برای برقراری امنیت اجرا خواهد شد.

بازگشت نامزدهای ردصلاحیت شده به انتخابات عراق

مقامات انتخابات عراق 14بهمن اعلام کردند: صلاحیت 500 نفر از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات پارلمانی ماه مارس تایید شده است. پیش از این نامزدهای انتخاباتی 14 گروه عراقی به اتهام ارتباط با بعثی‌ها، توسط کمیته عدالت و پاسخگویی رد صلاحیت شده بودند.

14بهمن  همچنین ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در عراق که برای مذاکره درباره شورشیان کرد در شمال عراق به ترکیه سفر کرده است اعلام کرد که واشنگتن می‌خواهد با آنکارا و بغداد برای پایان خشونت‌ها همکاری کند.

ترکیه مدت‌هاست از فعالیت‌های شورشیان کرد که در شمال عراق پناه گرفته‌اند و از این منطقه برای انجام حمله علیه مواضع ترکیه استفاده می‌کنند، به‌شدت خشمگین است.

 در سال 2008 این سه کشور، کمیته‌ای سه‌جانبه برای تدابیر علیه گروه پ‌ک‌ک تشکیل دادند و این گروه از سوی ترکیه، ‌آمریکا و جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد.

اودیرنو14 بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ آمریکا در حال همکاری با دولت ترکیه و عراق است تا امنیت میان مرزها تضمین شود و تروریسم پ‌ک‌ک پایان یابد. این ژنرال آمریکایی عنوان کرد: راه حل‌های فراگیر برای تضمین پایان درگیری‌ها لازم است.

این مهم است که ما در مورد ریشه‌های خشونت درک مشترکمان را توسعه ببخشیم، بنابراین ما می‌توانیم در اقدامات لازم در امور سیاسی، اقتصادی و امنیتی با هدف افزایش امنیت برای مردم ترکیه و عراق حضور یابیم. اودیرنو قرار است با مقام‌های ارشد ترکیه از جمله احمد داوود‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.