مدیرعامل سازمان زیباسازی با اعلام این خبر گفت: کار احداث نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان یک نشانه در راستای هویت بخشی به فضای شهر تهران و با الهام از معماری اصیل ایرانی-اسلامی به پایان رسیدهاست.
حجتالله ملاصالحی، با اشاره به وظایف محوله به سازمان زیباسازی شهر تهران در زمینه حفظ و هویتبخشی و آراستگی فضای شهر، احداث نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس از سوی این سازمان را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران در چند سال گذشته برای هویت بخشی و همچنین حفظ هویت شهر تهران علاوه بر احیا و بازسازی بناهای با ارزش تاریخی، به احداث نمادها و نشانههایی که در هویت ایرانی ـ اسلامی ما ریشه دارند و به شهر هویت میبخشند،
اقدام کرده است که در همین رابطه میتوان به احداث و بازسازی زورخانهها، احیا و بازسازی بازار تاریخی تجریش، پیاده راهسازی گذر مروی و باغ سپهسالار(صف) و همچنین باغراهها و ایمنسازی رودـ درهها اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران زمان احداث نماد سردر دانشگاه تهران را یکسال عنوان کرد و گفت: برای احداث این نشانه شهری حدودا یک میلیارد تومان هزینه صرف شده است.
مشخصات فنی سازه
طرح نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس درسال 1386 در فراخوانی از سوی این دانشگاه به مسابقه گذاشته شد و پس از ارائه طرحهای گوناگون و داوری هیأت داوران، طرح رضا عابدی رجلی و سارا مجدی بهعنوان نماد سردر این دانشگاه برگزیده شد.
این طرح برگرفته از معماری ایرانی- اسلامی است و فضای علم و دانشاندوزی را تداعی میکند؛ به این ترتیب که از سمبل علم که کتاب است، گرفته شده و مانند یک کتاب طراحی شده است.
از سوی دیگر بهکارگیری نمای آجری و طاق سهمی در ورودی بنا، برگرفته از معماری ایرانی است.از سوی دیگر طاق و طرفین آن با کاربندی و کاشیکاریها و همچنین نقوش اسلامی مزین شده است.
ارتفاع نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس در کنارها 12 متر و 30سانتیمتر و در مرکز 11 متر است و از 4 پوسته تشکیل شده است. همچنین طول بنا 23متر و عرض آن در بیشترین نقطه8متر و 90 سانتی متر است که در کمترین نقطه (مرکز بنا) به 5 متر میرسد.
نمادی از معماری ایرانی - اسلامی با توجه به رابطه فضای علماندوزی و جامعه
رضا عابدی رجلی، طراح این نماد درباره طرح سردر دانشگاه گفت: در این طرح تلاش شده تا معماری اصیل ایرانی- اسلامی مورد توجه قرار گیرد. مهمترین ویژگی این طرح ارتباطی است که بین فضای علماندوزی و فضای جامعه ایجاد میکند و تاثیر و تاثر این دو بر یکدیگر است.
از سوی دیگر برای یک بنای سمبلیک، مهم این است که ریشه در هویت و تاریخ داشته باشد به همین خاطر در طرح آن از مصالح و عناصر معماری ایرانی استفاده شده است.