گروه شهری: محمدباقر قالیباف به مردم تهران اطمینان داد که تا مهر ماه سال آینده مشکل کمبود قطار مترو را برطرف خواهد کرد.

شهردار تهران طی سخنانی در مراسم افتتاحیه ایستگاه متروی قیطریه، قول داد که تا قبل از آغاز سال تحصیلی آینده حتی در شلوغ‌ترین ساعات و با هر میزان مسافری که به استقبال مترو آمده باشد، سر فاصله واگن‌ها هر 3دقیقه و حداکثر 4دقیقه یک‌بار خواهد بود.

به گفته قالیباف بهترین واگن‌ها مجهز به بالاترین امکانات و تجهیزات به‌زودی وارد چرخه حمل‌ونقل مترو خواهد شد و نحوه خدمات رسانی به‌گونه‌ای خواهد شد که مردم با هر حجمی هم که از مترو استقبال کنند مشکلی به‌وجود نیاید.

به گزارش همشهری، در حالی که اخبار حکایت از آن دارد که پایان کار ساخت متروی تجریش به 13 الی 14 ماه وقت نیاز دارد قالیباف خطاب به دست اندرکاران ساخت مترو گفت: توقع دارم با هر زحمتی هست به‌گونه‌ای عمل کنید که تا پاییز سال آینده ادامه خط یک از قیطریه به تجریش برسد تا ساکنین مناطق شمالی تهران بدون نیاز به استفاده از خودروی شخصی از میدان تجریش با مترو و خطوط اتوبوسرانی تندرو(بی‌آرتی) به راحتی به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشند.

وی پیش‌بینی کرد که در این صورت به میزان بالایی از ترافیک خیابان‌های ولیعصر، شریعتی، میدان تجریش و بزرگراه مدرس کاسته شود.قالیباف همچنین از کسبه و ساکنین خیابان شریعتی بابت مشکلاتی که حین احداث ایستگاه متروی قلهک و قیطریه به آنها وارد شد عذرخواهی کرد و گفت: من خجالت زده شما هستم اما قول می‌دهم بعد از 15 فروردین ماه از قلهک به پایین اوضاع به حالت عادی بازگردد، همه کارگاه‌ها جمع‌آوری و خیابان‌ها آسفالت شود.

شهردار تهران با این توضیح که توسعه مترو از اساسی‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است، افزود: مشکلات زیادی در این راه داریم اما قابل حل است و معتقدیم اگر عزیزان دولت، همراهی کنند این امکان وجود دارد که سالانه 30 کیلومتر مترو بسازیم.

135 میلیارد تومان از بودجه‌های قانونی مترو پرداخت نشده است

19 بهمن در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه قیطریه، مدیرعامل شرکت مترو تهران نیز طی سخنانی بزرگ‌ترین مشکل مترو را کمبود نقدینگی اعلام کرد و گفت: 135 میلیارد تومان از بودجه قانونی مترو هنوز پرداخت نشده است.

محسن هاشمی افزود: از زمانی که آقای قالیباف مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفت، امید تازه‌ای به سیستم ساخت و بهره برداری مترو داده شد؛ به‌طوری که عملیات ساخت و توسعه مترو از سالی 2کیلومتر به بیش از 15 کیلومتر رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود 4دستگاه حفاری تونل (تی‌بی‌ام) این امکان فراهم می‌شود که روزانه 240 متر و سالانه 20 کیلومتر تونل ساخته شود. هاشمی گفت: با درنظر گرفتن اینکه سالی 10 کیلومتر تونل نیز با روش دستی در دست ساخت داریم این امکان فراهم است که سالانه 30 کیلومتر مترو در تهران ساخته شود.

وی افزود: خط 4 متروی تهران براساس قولی که داده شده بود از منتها الیه شرق تهران تا منتها الیه غرب ساخته شده و تعدادی از ایستگاه‌های آن نیز فعال شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده تست سرد و گرم آن را تا میدان توحید و نزدیک بزرگراه یادگار امام و تا اواسط سال آینده تا میدان آزادی انجام می‌دهیم.

به گفته هاشمی، خط 2 متروی تهران هم به منتها‌الیه شرق تهران و خیابان دماوند رسیده است و تست گرم این خط تا ایستگاه جشنواره روز چهارشنبه انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: عملیات ساخت خط 3 مترو نیز از آزادگان در جاده ساوه (جنوب غرب تهران) تا شهرک قائم و شهید محلاتی در شمال شرق شهر به‌طور فعال در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امکان انجام 3 میلیون سفربا مترو در تهران وجود دارد، گفت: بیش از 45 روز است که در گمرک بندرعباس واگن‌های مترو به‌دلیل 29‌میلیارد تومان بدهی ترخیص نشده است.

هاشمی به بودجه 48 میلیارد تومانی بخش بهره‌برداری مترو اشاره کرد و  افزود: از این رقم تنها 13 میلیارد تومان، آن هم برای یارانه بلیت اتوبوس و مترو پرداخت شده است.

هماهنگی شورای شهر و شهرداری تهران برای احقاق حقوق شهروندان

در مراسم بهره برداری از ایستگاه متروی قیطریه، حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز شرکت داشت. وی در این مراسم گفت: با وجود اینکه در شورای شهر و شهرداری تهران از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حضور دارند اما خدا را سپاسگزاریم که وقتی پای حق و حقوق مردم در میان باشد اختلافات گروهی و سیاسی به نفع مردم کنار گذاشته می‌شود.

وی از برخی نامهربانی‌هایی که در حق شورای شهر و شهرداری تهران می‌شود سخن گفت و افزود: با وجود این نامهربانی‌ها اما شاهد آن هستیم که با پول مردم هر روز یک افتتاحیه در شهر اتفاق می‌افتد.

بیادی در بخش دیگری از سخنان خود به ظلمی که درحق مردم تهران می‌شود نیز اشاره کرد؛ زیرا از نظر بیادی از آنجا که تهران پایتخت کشور است، بسیاری از خدماتی که ارائه می‌دهد جنبه ملی دارد؛ بنابراین باید از خزانه ملی برای اداره این شهر هزینه شود.

بخشی از این هزینه‌ها به توسعه مترو مربوط می‌شود که در تمام دنیا دولت‌ها خود را موظف به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی شهر می‌دانند؛ بنابراین دولتمردان که همه کارهای خود را با یک پسوند یا پیشوند «مهر» همراه می‌کنند، ما را هم مشمول مهر خود قرار دهند.