همشهری آنلاین: معاون امور گمرکی گمرک از موافقت ایران و ترکیه برای ایجاد مرز جدید گمرکی در منطقه بورالان خبر داد که در فاصله 60 کیلومتری از ایغ دیر و 50 کیلومتری مرز بازرگان قرار دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا نادری با بیان اینکه این پیشنهاد را طرف ترک مطرح کرده است، افزود: قرار است هیئتی از ایران در این منطقه حضور یابد و نظر خود را ارائه دهد.

نادری گفت: همچنین موافقت شده است امکان جابجایی کالا در مرز سرو در ایران و  اسن دره در ترکیه با رویه تیر TIR  مجاز شود.

در رویه تیر ، کالا فقط در مبدا کنترل می شود و مرز اسن دره آمادگی پذیرش کالاهای صادراتی ایرانی را که با رویه تیر حمل می شود ، خواهد داشت.

نادری از توافق برای ورود زائران از مرز اسن دره به سرو هم خبر داد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران ، به ایجاد مرز رسمی در ناحیه کاپی کوی (مقابل مرز رازی در ایران) از سوی مسئولان ترکیه ای اشاره کرد و اظهار داشت : براین اساس علاوه بر محور ریلی، در محور جاده ای نیز تردد کالا و مسافر صورت خواهد گرفت که گمرک ایران ان را منوط به تایید کارگروه تعیین مبادی رسمی دانست.

وی از ایجاد درب مرزی مشترک میان ایران و ترکیه در گمرک بازرگان به عنوان یکی دیگر از موارد مطرح شده در دیدار اخیر با مقامات ترکیه یاد کرد و گفت: گمرک ایران آمادگی خود را در خصوص ایجاد درب مشترک مرزی به همتای ترکیه ای خود اعلام کرده و خواستار معرفی گروه کاری ترکیه در جلسه مزبور شده است.

به گفته نادری براساس طرح ایجاد درب مشترک مرزی، کالاهای صادراتی تنها توسط کارشناسان کشور صادرکننده بازرسی می شود و دیگر نیازی به بازرسی مجدد در کشور وارد کننده نخواهد بود که موجب افزایش چشمگیر سرعت و سلامت امور گمرکی می شود.

معاون گمرک ایران ، بررسی راه های توسعه همکاری اقتصادی استان های همجوار با استان آذربایجان غربی در استان های ایغ دیر و ان" ترکیه را یکی دیگر از مباحث بیان کرد.

نادری ، مدتی قبل به همراه هیئتی از مسئولان گمرک آذربایجان غربی به ترکیه سفر کرده بود.