همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ما سلاح هسته‌ای را ضدانسانی می‌دانیم و همه جهان را عاری از سلاح هسته‌ای می‌خواهیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان تی وی روسیه افزود: دوران استفاده از سلاح اتمی به پایان رسیده است و امروز دیگر کسی قادر نیست از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط و ویژگی های کنونی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی در وهله اول، انقلابی انسانی است که جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی انقلاب اسلامی را نگاه جدیدی به زندگی و نگاهی نو به مناسبات انسانی و رفتارهای اجتماعی دانست و افزود: با انقلاب اسلامی، انقلابی در اندیشه ملت ایران اتفاق افتاد و به طور طبیعی دامنه‌اش از مرزهای ایران فراتر رفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار بزرگی تا امروز برای ملت ایران و جامعه بشری داشته است،‌ گفت: سی و یک سال قبل ایران تحت سلطه یک دولت دیکتاتور، خشن و وابسته به غرب بود؛ بسیاری از منافع ملت به جیب بیگانگان می‌رفت و بخش وسیعی از ایران در فقر کامل به سر می‌برد.

وی افزود: شخصیت و حقوق ملت ایران دستخوش تاراج بیگانگان بود؛ مستشاران خارجی بر همه شئون تصمیم‌گیری کشور حاکم بودند و در عین حال ملت ما را هم تحقیر می‌کردند.

احمدی نژاد گفت: کشورهای سلطه‌گر، ایران را پایگاه امنی برای خود و مکمل سیاست‌های سلطه‌گرانه‌شان در خاورمیانه می‌دانستند و باورشان این بود که ایران طراحی‌های آنها برای تسلط بر خاورمیانه را به خوبی اجرا می‌کند.

وی افزود: ملت ایران بدون اینکه از این نقش‌آفرینی سودی داشته باشد، هزینه‌های سلطه آنها را می‌پرداخت و هیچ‌ جایگاهی در منطقه و جهان نداشت، در حالی که ملت ایران ملتی تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز است.

رئیس‌جمهور سهم ملت ایران را در فرهنگ، علم و تمدن جهانی، کم‌نظیر دانست و اظهار داشت: ملت ایران هیچ‌گاه چنین شرایطی را تحمل نمی‌کرد و طبیعی بود که در برابر چنین شرایطی قیام کند و به این واسطه از یک کشور کاملاً وابسته به یک کشور کاملاً مستقل، و از یک کشور دسته دوم و تحت سلطه به یک کشور اثرگذار تبدیل شدیم.

وی افزود: امروز حیثیت، عزت، استقلال و موقعیت ملت ایران با سی و یک سال قبل قابل مقایسه نیست به لحاظ حفظ منافع نیز امروز خود ملت بر منافع و منابعش حاکم است و برای خودش تصمیم می‌گیرد.

احمدی نژاد ادامه داد: به لحاظ علمی نیز روشن است که ایران امروز با سی سال قبل خیلی متفاوت است؛ کشوری که به لحاظ علمی جایگاهی در دنیا نداشت امروز در بسیاری از جنبه‌های علمی در رده‌های اول تا دهم قرار دارد و حتی جزو چند کشور اول دنیاست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اثرگذاری ایران در مناسبات جهانی، گفت: امروز ایران به جایی رسیده است که بدون همراهی ایران امکان اداره جهان و خاورمیانه وجود ندارد؛ کسانی که روزی به دنبال این بودند که ایران را محو و ریشه ملت ایران را نابودکنند امروز به شدت به وجود ملت ایران نیازمندند و بدون ملت ایران نمی‌توانند در منطقه حضور پیدا کنند.

وی افزود: امروز یک احساس خودباوری و اقتدار عمیقی در ملت ایران به وجود آمده است که این اقتدار یک اقتدار فرهنگی و انسانی است؛ اقتداری است که در خدمت رفاه، صلح و برادری است.

احمدی نژاد اضافه کرد: اقتدار ملت ایران در خدمت پیشرفت علمی و فرهنگی و ساختن یک کشور است؛ اقتداری است که به دنبال دوستی و صلح با دیگران است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه نظریه مادی حاکم بر جهان به طور کامل زیر سوال است، گفت: کسانی که با شعار آزادی و حقوق بشر و دموکراسی و البته با معیارهای دوگانه و چندگانه شصت سال، و به تعبیری سیصد سال بر دنیا حاکم بودند امروز به طور کامل زیر سوال هستند و ملت‌های دنیا به دنبال جایگزین می‌گردند.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی متعلق به همه ملت‌هاست و به یک حزب، طبقه، نژاد یا گروه خاصی تعلق ندارد تصریح کرد: انقلاب اسلامی فریاد فروخفته انسان است که زیر چرخ‌های سلطه و استعمار له شده بود و طبیعی است که همه ملت‌ها احساس انس و قرابتی با این انقلاب دارند.

وی افزود: اگر چه مشکلات فراوانی داشتیم اما امروز انقلاب پرنشاط‌‌تر، پرشورتر و با نیروی پرتوان‌تر از سی و یک سال قبل است؛ علت آن هم این است که یک انقلاب انسانی است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه اظهار داشت: ما اصولاً علاقه‌مندیم که همه دنیا عاری از سلاح هسته‌ای باشد؛ ما سلاح هسته‌ای را ضدانسانی می‌دانیم بنابراین نه تنها خاورمیانه بلکه همه جهان را عاری از سلاح می‌خواهیم.

وی افزود: به‌علاوه، ما معتقدیم که دوران استفاده از سلاح اتمی به پایان رسیده است؛ امروز دیگر کسی قادر نیست از سلاح هسته‌ای استفاده کند؛ ما فکر می‌کنیم امریکا هم اشتباه می‌کند که سلاح هسته‌ای انبار می‌کند.

احمدی نژاد اضافه کرد: دیگر موضوعی مهم تر از عراق و افغانستان برای امریکا پیش نخواهد آمد، آیا وجود سلاح‌های اتمی توانست برای امریکا پیروزی بیاورد؟ هرگز.


وی ادامه داد:‌ سلاح هسته‌ای دیگر کارآیی ندارد؛ برای اینکه دوره انسان‌ها و فرهنگ آغاز شده است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی مخالف سلاح هسته‌ای است، ابتدا باید سلاح هسته‌ای خود را از بین ببرد تا معلوم شود که راست می‌گوید.

وی افزود: در منطقه ما کشورهای سرکشی وجود دارند که غیرقانونی هستند و سلاح هسته‌ای هم دارند اما ازجانب آنها حمایت می‌شوند، پس آنها مخالف سلاح نیستند، آنها مخالف پیشرفت ملت ایران هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ با اینکه همه تلاششان را انجام دادند که ما را متوقف کنند اما نتوانستند و شکست خوردند؛ ما از تلاش‌های غربی‌ها علیه خودمان نگرانی نداریم چون قادریم از خود دفاع کنیم و اقدامات آنها را تقریباً بی‌اثر می‌دانیم.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مخالفت‌های آنها انگیزه کار و تلاش را در ملت ایران بیشتر کرده است؛ ملت ایران اگر می‌خواست منتظر دریافت فناوری از آنها باشد آنها طبق اخلاق انحصارطلبی‌شان هر یک قطره علم را به قیمت استقلال به ما می‌فروختند.

وی افزود: مخالفت‌های آنها باعث شد که ما سریعاً با اتکا به توانمندی داخلی پیشرفت کنیم؛ شاید لازم باشد به خاطر این موضوع از آنها تشکر هم بکنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره تشکیل کنسرسیوم گفت: این موضوع مربوط به چهار سال قبل بود و برای اینکه یک بار دیگر صداقت خود را نشان دهیم، پیشنهاد دادیم، اما آنها نپذیرفتند و امروز دوره آن پیشنهاد تمام شده است.

وی با بیان اینکه‌ امروز فناوری غنی‌سازی را در اختیار داریم افزود: البته آماده همکاری هسته‌ای با کشورهای دیگر هستیم اما اینکه بخواهند دیگران برای ما کار کنند، خیر.

رئیس جمهور اضافه کرد: بنابراین موضوع کنسرسیوم به ترتیب چهار سال قبل امروز منتفی است؛ ما باید به آینده نگاه کنیم نه به گذشته.

وی با بیان اینکه آماده همکاری در شرایط برابر و احترام هستیم گفت:‌ البته آنها نیز امروز به دنبال راه‌های دیگری هستند ولی اگر بخواهند موفق شوند باید فکر استعمار و سلطه گری را از ذهن خود بیرون کنند و حقوق برابری را برای ملت‌ها به رسمیت بشناسند؛ در غیر این‌صورت تجربه نشان می‌دهد در این مقابله آن کسی که ضرر می‌کند، آنها هستند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران آماده گفتگو در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز است، افزود: اصولاً ملت ایران ملتی فرهنگی و اهل منطق است و علاقه‌مندیم که روابط برپایه عدالت و دوستی باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ عده ای با تحریم عملاً خودشان را از مبادلات اقتصادی با ایران محروم کرده اند چرا که حجم مبادلات بازرگانی ایران در پنج سال اخیر رشد داشته است یعنی آنچه را نیاز داشتیم وارد، و محصولات خود را هم صادر کرده‌ایم، اما حجم مبادلات با آن عده کاهش پیدا کرده است.

احمدی نژاد افزود: بنابراین آنها خودشان ضرر کرده‌اند؛ طبیعی است اگر کسی فکر کند که می‌تواند از ابزار اقتصادی برای تحمیل نظرهایش به ملت ایران استفاده کند، اشتباه می‌کند و نتیجه معکوس خواهد گرفت.

وی گفت:‌ به نظر می رسد بعضی از این سیاستمداران غربی در گذشته زندگی می‌کنند و متوجه تغییرات جهان نیستند؛ کسانی که شعار تجارت آزاد می‌دهند، نمی‌توانند همزمان پرچم تحریم را بلند کنند؛ در چنین صورتی معلوم است که چه کسی شکست خواهد خورد چون اکثریت ملت‌ها به دنبال تجارت آزاد هستند. 

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حوادث جنگ جهانی دوم با بیان اینکه این جنگ یکی از بدترین مقاطع تاریخ بشر است، اظهار داشت: در این جنگ 60 میلیون انسان کشته و بیش از این تعداد آواره شدند؛ همه آن جنگ و کشتار را محکوم می کنند و کسانی که با داعیه جهانگشایی، جنگ را آغاز کردند، مجرمان بزرگ تاریخ هستند.

وی افزود:‌ در دوره جنگ جنایت‌های سنگینی اتفاق افتاد؛ تک تک انسان‌هایی که کشته شدند، محترم هستند و قربانی توسعه‌طلبی عده‌ای قدرت طلب شدند؛ اما یک سوال مطرح است و آن اینکه آیا حوادث جنگ جهانی در شرایط امروز ما موثر هست یا نیست.

احمدی نژاد گفت: بعضی ها علاقه مندند جنگ جهانی را آن گونه که خودشان می‌خواهند تفسیر و تحلیل کنند و نتایج آن را برای اثرگذاری بر محیط سیاسی امروز داشته باشند.

وی افزود: زمانی که عده ای با تفسیر خاصی از حوادث جنگ، می‌خواهند مناسبات امروز را سازمان بدهند در چنین شرایطی باید تمام حوادث جنگ زیر ذره بین قرار بگیرد و همه حوادث بازشناسی شود.

رئیس جمهور گفت: کشورهای غربی علاقه‌مند هستند که همه دنیا جنگ را همان گونه تفسیر کنند که آنها می خواهند و تسلیم خواسته های آنها بشوند.

وی افزود: این پذیرفتنی نیست نباید عده ای با استفاده از جنگ جهانی دوباره بر دنیا مسلط شوند و نتایجی را که از طریق این جنگ حاصل نشد،‌ به بهانه جنگ بر دنیا تحمیل کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: انگلیس از عوامل اصلی جنگ جهانی دوم بود، چطور بعد از جنگ جایزه می‌گیرد و دارای حق وتو می‌شود؟

وی افزود: کشوری که دویست سال سابقه استعماری و غارت جهان را دارد و در دوران بعد از جنگ دوم نیز همیشه یک پای اصلی جنگ ها بوده است، نباید حق وتو داشته باشد. رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جنگ جهانی دوم در اروپا اتفاق افتاد و مقصران آن در اروپا هستند چرا در فلسطین و خاورمیانه مردم باید خسارت بپردازند؟