گروه‌ ورزشی: تیم ملی هندبال ایران با کسب عنوان صدرنشینی گروه چهارم چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا پس از غلبه بر تیم‌های لبنان و اردن با تیم‌های قطر، ژاپن و عربستان در دور دوم هم‌گروه شد

گروهی که با حضور چهار تیم تقریبا هم‌سطح که هر کدام داعیه صعود به مرحله نیمه‌نهایی را دارند به گروه مرگ معروف شده است. تیم ایران این بار به دنبال شکستن طلسم ناکامی‌های دوره‌های گذشته‌ برای راهیابی به جام جهانی است.

عربستان، نخستین حریف ایران

تیم ایران در بازی با لبنان میزبان برای تعیین  سرگروه با وجود اینکه حریف از 3 بازیکن از کشورهای گرجستان، صربستان و رومانی استفاده می‌کرد، با نتیجه 25 بر 16 به پیروزی رسید اما یک اتفاق شیرینی این پیروزی را تلخ کرد چراکه ایمان جمالی، یکی از مهره‌های تاثیرگذارش را به دلیل مصدومیت از دست داد.

جمالی از جمله پدیده‌های تیم ملی هندبال ایران به شمار می‌رفت که به خاطر مصدومیت زانو تا پایان مسابقات قادر به همراهی تیم ملی نخواهد بود. در غیاب جمالی بازیکنانی مثل رجبی، سعید پورقاسمی و حتی الله‌کرم استکی که سابقه بازی در بغل چپ را دارند می‌توانند جای خالی او را پر کنند و کادر فنی تیم ایران مشکل خاصی نخواهد داشت. 

تیم ایران در دور دوم در نخستین گام دیشب به دیدار عربستان رفت؛ همان تیمی که دو سال پیش در اصفهان با اختلاف یک گل در بازی رده‌بندی مقابل ایران به برتری رسید و مانع از صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی کرواسی شد. عربستان هم با گذشت دو سال مانند تیم ایران دست به جوانگرایی زده و با باخت مصلحتی مقابل چین که حذفش قطعی شده بود به جای هم‌گروهی با کره‌جنوبی پای به گروه ایران گذاشت.

تیم ایران امشب در دومین دیدارش با قطر روبه‌رو می‌شود. قطر هم مانند عربستان در سال 2005 و در بازی رده‌بندی جام دوازدهم در بانکوک، مانع از راهیابی ایران به جام جهانی تونس شده بود. قطر در این دوره نیز مانند رویکردش در سال‌های اخیر در سایر رشته‌های ورزشی بازیکنانی از آفریقا و اروپا را به تابعیت خود درآورده اما با این وجود با شانس و اقبالی بلند از حذف‌ شدن در مرحله مقدماتی نجات یافت و توانست خود را به جمع هشت تیم برتر برساند.

امیدواری ایران به صعود

با وجود قرار گرفتن تیم ایران در گروهی دشوار، سرپرست تیم ملی هندبال از امیدواری اعضای این تیم به حضور در مرحله نیمه‌پایانی خبر داد. فرامرز می‌آبادی با اشاره به کیفیت بازی‌های تیم ایران در دو بازی قبلی و هماهنگی تیمی به وجود آمده میان بازیکنان قدیمی و جوان تیم ملی گفت: «به صعود تیم ملی ایران به مرحله نیمه‌پایانی و کسب یکی از سه سکوی برتر بسیار امیدواریم. بازیکنان جوان تیم ایران در سایه انسجام تیمی در کنار باتجربه‌های تیم، توانایی عبور از هر سه تیم ژاپن، قطر و عربستان را در صورت عدم بروز حوادث غیرمترقبه دارند. ضمن اینکه با سیستم دفاعی فعلی به نظر نمی‌رسد در مقابل حریفان با مشکلی روبه‌رو شویم.»